کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چگونه موقع یادگیری زبان صبور بمانیم و جا نزنیم؟

۴.۱
(۳۹)

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که پس از مدتی از یادگیری زبان خسته شده باشید؟ یا حتی اتفاقی پیش آمده باشد که برای مدتی از یادگیری زبان دور شده باشید؟ حتی ممکن است پیش خود فکر کنید که انگیزه کافی برای ادامه مسیر یادگیری زبان در شما وجود ندارد. ممکن است به خاطر اتفاقاتی شما مدتی از یادگیری زبان دور شده باشید یا حتی از ادامه این مسیر پرچالش خسته شده باشید ولی نمی‌دانید که انگیزه درونی شما تنها نیاز به یک جرقه کوچک دارد. انگیزه در وجود همه انسان‌ها هست ولی برخی افراد نمی‌دانند آن را چگونه همیشه فعال و زنده نگه دارند.

با ما همراه باشید تا به شما بیاموزیم چگونه شعله انگیزه درونی خود را تا پایان مسیر یادگیری زبان روشن نگه دارید.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

داشتن انگیزه و صبر در یادگیری زبان جدید به شما کمک می‌کند تا با چالش‌های موجود به صورت منطقی دست و پنجه نرم کنید. به همین خاطر تصمیم داریم به شما اصول و استراتژی‌هایی را بیاموزیم که می‌توانید آن‌ها را به سادگی آموخته و به کار ببندید. در صورتی که تکنیک‌ها را به کار بگیرید دیگر از یادگیری زبان خسته نمی‌شوید و از ادامه آن جا نمی‌زنید.

 پس صبور باشید و به خوبی تکنیک‌های زیر را به کار بگیرید.

صبوری در یادگیری زبان

 

بهترین استراتژی‌ها برای حفظ صبوری در یادگیری زبان

 

۱- طراحی برنامه یادگیری زبان

تصور کنید که می‌خواهید به یک مسافرت بروید. به نظر شما می‌توان بدون برنامه‌ریزی به سفر رفت؟ برنامه‌ریزی صرفا بستن چمدان نیست! باید بدانید کجا می‌خواهید بروید، با چه وسیله‌ای قصد دارید سفر کنید، با چه کسانی می‌خواهید به سفر بروید، چه چیزهایی را باید با خود ببرید، می‌خواهید چند روزه سفر کنید، دوست دارید کجا اقامت داشته باشید، از همه مهم‌تر چه هدفی از این سفر دارید؟ و… . همان طور که می‌بینید رفتن به سفر حتی یک روزه هم نیاز به برنامه‌ریزی دارد در غیر این صورت تنها زمان‌تان را بیهوده هدر داده‌اید بدون این که تفریح کرده باشید و از سفرتان لذت برده باشید.

یادگیری یک زبان جدید هم به همین صورت است. شما باید مسیر یادگیری زبان جدید را برای خود روشن کنید. نمی‌توانید تنها با خرید چند کتاب و مطالعه آن‌ها هر از چندگاهی به تسلط برسید. این شیوه چیزی جز کسالت و خستگی برای شما به همراه ندارد.

بنابراین برای خود و زمان‌تان ارزش قائل شوید و یک برنامه جامع طراحی کنید.

بیشتر بخوانید:

طراحی برنامه یادگیری زبان

نوشتن برنامه می‌تواند انگیزه شما را به صورت همیشگی حفظ کند.

اولین کاری که باید انجام دهید این است:

  • تعیین کنید می‌خواهید به صورت خودآموز زبان را یاد بگیرید یا این که در کلاس‌های زبان شرکت کنید؟
  • آیا اگر تمایل دارید که در کلاس‌های زبان شرکت کنید می‌خواهید در کلاس‌های گروهی ثبت‌نام کنید یا در کلاس خصوصی زبان؟
  • قصد دارید تنها برخی از مهارت‌های زبان را یاد بگیرید یا این که می‌خواهید به تمامی آن‌ها (نوشتن – گوش دادن – صحبت کردن و خواندن) مسلط شوید؟
  • زمان‌های لازم برای یادگیری زبان را تعیین کنید.
  • و …

سوالات این لیست می‌توانند بسیار بیش‌تر باشند. بیش‌تر بودن آن منجر به طراحی یک برنامه دقیق خواهد شد. بنابراین سعی کنید تمامی سوالات را با دقت پاسخ داده و سوالات ذهنی خود را در این لیست قرار دهید و پاسخ مناسب آن‌ها را پیدا کنید.

برتری این برنامه زمانی برای شما روشن می‌شود که روزی خسته‌اید ولی با تمام وجودتان به کلاس می‌روید و کتاب‌هایتان را باز می‌کنید و مشغول یادگیری گرامر جدید می‌شوید. 

پیشنهاد می‌کنیم این ویدیو یوتیوب با عنوان “Patience when learning a new language” را نیز تماشا کنید.😉👌

 

۲- گفتگو با زبان آموزان دیگر

یکی از بهترین استراتژی‌هایی که می‌تواند باعث شود صبور بمانید این است که سعی کنید با زبان آموزان دیگر مرتبا صحبت کنید. سعی کنید روزانه به زبانی که مشغول یادگیری آن هستید، با یکدیگر صحبت کنید. از صحبت کردن نترسید. شما به همراه دوستان‌تان می‌توانید اشکالات یکدیگر را برطرف سازید و باعث موفقیت یکدیگر در یادگیری زبان جدید شوید.

شاید برای‌تان سوال باشد چگونه صحبت کردن با زبان آموزان دیگر می‌تواند شما را از خستگی این مسیر دور کند. دلایل زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از :

  • انجام کارهای روزانه به زبان دیگر در کنار دوستان کاری شگفت‌انگیز است.
  • استفاده منظم از زبان برای تعامل با افراد دیگر انگیزه بیش‌تری برای ادامه پیشرفت در مسیر یادگیری ایجاد می‌کند.

اگر صحبت کردن طی کارهای روزانه برای شما دشوار است، نگران نباشید می‌توانید در فعالیت‌های گروهی شرکت کنید و با سایر زبان آموزان تعامل داشته باشید. به عنوان مثال در گروه‌های مطالعاتی شرکت کنید و سعی کنید در گروه‌ها به خوبی با سایر زبان آموزان تعامل داشته باشید و صحبت کنید.

گفتگو با زبان آموزان دیگر

تنها تهدید جدی برای شما در این مرحله این است که شما از اشتباه کردن بترسید. 

نگران نباشید. شما در این گروه‌ها شرکت می‌کنید که بتوانید به زبان دیگر مسلط شوید. بنابراین اشتباه کردن حق شماست و تا زمانی که اشتباه نکنید مهارت‌‌های صحیح را نمی‌آموزید.

بیشتر بخوانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

 

۳- استفاده از آموخته‌هایتان

استفاده از آموخته‌هایتانزمانی که در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، سعی می‌کنید مرتبا مطالب جدید را بیاموزید، ولی نمی‌دانید چه خطری شما را تهدید می‌کند! هرچند یادگیری مطالب جدید بسیار وسوسه‌انگیز است ولی باید بدانید فقط یاد گرفتن مطالب جدید باعث می‌شود شما آموخته‌هایتان را از یاد ببرید. بنابراین باید سعی کنید در برنامه خود مرور کردن مطالب آموخته شده را نیز بگنجانید.

سعی کنید مرتبا از آموخته‌هایتان استفاده کرده و آن‌ها را با مطالب جدید ادغام کنید. در این صورت زبان جدید را به شیوه صحیح می‌آموزید.

بیشتر بخوانید: اهمیت استمرار و پیوستگی در فرایند یادگیری زبان جدید

 

۴- افزایش تمرکز

فقط مطالعه کردن و یادگیری زبان کافی نیست. شما باید بتوانید تمرکزتان را بالا ببرید تا بتوانید طی ساعت‌های یادگیری زبان‌ مطالب را به طور کامل بیاموزید.

تمرکز رمز موفقیت زبان آموزان موفق است. 

بیشتر بخوانید: راه های افزایش تمرکز و عوامل موثر بر آن در یادگیری زبان

 

۵- امتحان کردن روش‌های جدید یادگیری

بسیاری از مواقع شما تمام تکنیک‌ها را به کار می‌بندید ولی باز صبر لازم و انگیزه هنگام یادگیری زبان را در خود نمی‌یابید. خود را آزار ندهید. کمی آرامش خود را حفظ کنید و روش یادگیری دیگری برای ادامه مسیر انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: قانون ۵ دقیقه و استفاده از آن در یادگیری زبان ها

امتحان کردن روش‌های جدید یادگیری

 

۶- استفاده از رسانه‌های اجتماعی به زبان مقصد

استفاده از رسانه‌های اجتماعی به زبان مقصدیادگیری زبان گاهی می‌تواند انرژی شما را به شدت کاهش دهد ولی صبر کنید! این تمام ماجرا نیست. با وجود منابع و رسانه‌های قدرتمند در دنیای امروز ما، شما راه‌های زیادی برای از بین بردن خستگی خود دارید.

اگر عاشق اخبار روز هستید بهتر است اخبار روز جهان را به زبانی که مشغول یادگیری آن هستید مطالعه کنید یا حتی گوش دهید. اگر در ترافیک، مترو یا تاکسی هستید با گوش دادن به پادکست‌ها به زبان مورد نظرتان کمی خود را سرگرم کنید، اگر به مطالعه علاقه دارید کتاب‌های مورد علاقه‌تان را می‌توانید به صورت آنلاین و زبان دیگر مطالعه کنید، اگر عاشق دیدن انیمیشن‌ها هستید آن‌ها را به زبان اصلی تماشا کنید، اگر از طرفداران فیلم‌های برتر هستید آن‌ها را با زبان اصلی تماشا کنید و… .

خلاصه این که راه‌های دوری از کسالت و خستگی در یادگیری زبان بیشمار هستند که علاوه بر سرگرم کردن شما می‌توانند زبان دوم‌تان را تقویت کنند. 
این مقاله ها را از دست ندهید!

 

۷- تبدیل یادگیری زبان به یک عادت

خیلی از کارهایی را که ما روزانه مشغول انجام آن‌ها هستیم، به طور قطع مورد علاقه ما نیستند ولی به انجام دادن آن عادت کرده‌ایم، مثل مسواک زدن! اگر در اوایل راه هستید و به تازگی یادگیری زبان را شروع کرده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم این تکنیک را در خود نهادینه کنید. شما می‌توانید با عادت به یادگیری زبان انگلیسی به تدریج به آن علاقه‌مند شوید. بنابراین باید خود را غرق در یادگیری کنید و از ترک این عادت جدا خودداری کنید!

بیشتر بخوانید: غوطه‌ وری (Immersion)، بهترین روش تقویت زبان انگلیسی

 

۸- تهیه فهرست از کارهای انجام شده

اگر می‌خواهید میزان صبوری خود را بسنجید باید بینید که در طی مدت مشخصی چه کارهایی انجام داده‌اید. به عنوان مثال می‌توانید پایان هر ماه را به این کار اختصاص دهید. کلیه کارهایی را که برای یادگیری زبان انجام داده‌اید را فهرست کرده و بررسی کنید که آیا آن‌ها را با صبر و انگیزه بالا انجام داده‌اید یا خیر و این که آیا در انجام آن کارها موفق عمل کرده‌اید یا خیر.

تهیه فهرست از کارهای انجام شده

 

۹- تجسم موفقیت

تجسم موفقیتیکی از راه‌هایی که می‌توانید صبر خود را در مسیر یادگیری حفظ کنید این است که موفقیت پایان مسیر را مرتبا در ذهن‌تان تصور کنید. موفقیت نهایی بیش‌ترین انگیزه را برای حفظ صبوری در یادگیری زبان در وجود شما شعله‌ور می‌سازد.

 

تصور موفقیت می‌تواند انگیزه شما را برای یادگیری زبان شارژ کند.

 

سخن پایانی

گمان نکنید اگر طی یادگیری زبان صبر و تحمل شما کم‌رنگ شد شما زبان آموز خوبی نیستید یا استعداد کافی برای یادگیری زبان ندارید. این افکار بیهوده را از خود دور کنید. بسیاری از عوامل بیرونی و درونی هستند که باعث می‌شوند صبر زبان آموزان از بین رفته و جای خود را به خستگی بدهند. اما زبان آموزانی موفق می‌شوند که دلایل کاهش‌دهنده صبر و انگیزه را در درون خود شناسایی کرده و راه مقابله با آن را پیدا کنند.

شاید این گونه به نظر نرسد ولی یادگیری زبان به تمرکز، علاقه و پشتکار زیادی نیاز دارد. این ویژگی‌ها با کسی متولد نمی‌شوند بلکه این‌ها ویژگی‌هایی هستند که انسان‌ها آن‌ها را در خود خلق می‌کنند. تنها کافی است که راه جذب آن‌ها را فرا بگیرید. در این متن سعی ما بر این بود که با مهم‌ترین آن‌ها شما را آشنا کنیم. از این جا به بعد تنها قدرت اراده شما راهگشا خواهد بود.

موفقیت شما آرزوی قلبی ماست!💚

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۱ / ۵. تعداد نظرات ۳۹

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

کلاس های مکالمه آزاد آنلاین هایتاکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *