کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

بهترین وقت مطالعه و یادگیری زبان چه زمانی از روز است؟

۴.۵
(۲۱)

هنگامی که یادگیری یک زبان را شروع می‌کنید برای اینکه بتوانید از پایه یک برنامه ریزی اصولی، دقیق و موثر داشته باشید، سوالات زیادی به ذهنتان خواهد رسید. یکی از این سوالات پرتکرار این است که «بهترین زمان برای یادگیری زبان در طول روز چه زمانی است؟». پاسخ کوتاه این سوال نیز مانند اکثر سوالات مرتبط با حوزه یادگیری، بسیار ساده است: بستگی دارد!

اما اگر اصرار بر پیدا کردن جواب دقیق‌تری دارید، جای درستی آمده‌اید. دانستن و آگاهی از برخی عوامل موثر در بهترین زمان یادگیری به شما کمک می‌کند به پاسخ دقیق‌تری برای این سوال دست پیدا کنید.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

در این مقاله، زمان‌های مختلف روز و ارتباط آن‌ها با یادگیری، عواملی که باید در هنگام انتخاب بهترین زمان برای یادگیری زبان در نظر بگیرید و نکاتی برای به حداکثر رساندن کیفیت و کمیت ساعات مطالعه زبان را فراهم کرده‌ایم.

 

زمان‌های مختلف روز و ارتباط آن‌ها با یادگیری‌

وقتی نوبت به یادگیری یک زبان جدید می‌رسد، زمان‌بندی می‌تواند نقش مهم و بزرگی در میزان موفقیت شما داشته باشد. جدا از عواملی که باعث می‌شود هر فرد در زمان متفاوتی از روز بهترین بازدهی را داشته باشد، بهتر است اول تاثیر هر قسمت از روز بر یادگیری را بررسی کنیم.

 

یادگیری زبان در صبح

برای بسیاری از افراد، ساعات اولیه صبح بهترین زمان در طول روز برای یادگیری زبان است؛ زیرا ذهن بعد از یک خواب مناسب و کافی، در بالاترین سطح شناختی  خود قرار دارد و بسیار سرحال و هوشیار است. این عوامل باعث می‌شود که افرادی که در صبح‌ها بهترین عملکرد را دارند، بتوانند راحت‌تر اطلاعات جدید را یاد بگیرند و به‌خاطر بسپارند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که زود به رختخواب می‌روید و صبح هم زود بیدار می‌شوید (و مشکلی با این قضیه ندارید)، به احتمال زیاد این زمان از روز می‌تواند بهترین وقت برای یادگیری و مطالعه زبان باشد.
علاوه بر این‌ها، در صبح شما نور طبیعی خورشید را دارید که به عملکرد بهتر مغز کمک خواهد کرد.

کسی که صبح زود در حال درس خواندن است

 

یادگیری زبان در بعد از ظهر 🕰

بعد از ظهر نیز می‌تواند زمان مناسبی برای یادگیری زبان باشد، به‌خصوص برای افرادی که در صبح‌ها بسیار بی‌حوصله هستند و انرژی کافی ندارند.
یادگیری زبان در بعد از ظهرها علاوه بر اینکه خستگی شما را کاهش می‌دهد، باعث افزایش سطح انرژی شما نیز خواهد شد. علاوه بر این، اکثر افراد در بعد از ظهرها سر کار نمی‌روند و زمان آزاد بیشتری برای مطالعه دارند.

اگر به هر دلیلی (کمبود انرژی، سرکار رفتن و…) نمی‌توانید صبح را به مطالعه زبان اختصاص دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از ظهر را امتحان کنید.

نبود مسئولیت‌های زیاد در این زمان از روز باعث می‌شود بتوانید تمرکز حداکثری خود را بر روی یادگیری مطالب بگذارید.

همچنین، تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که یادگیری در بعد از ظهر باعث بهبود حافظه بلند مدت می‌شود. بنابراین اگر نیاز به حفظ کلمات و دستور زبان‌های خاص دارید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را در این زمان از طول روز انجام دهید.

کسی که در یک بعدازظهر زیبا در حال مطالعه و یادگیری زبان است

 

یادگیری زبان در شب

در حالی که یادگیری و مطالعه زبان در شب از نظر اکثریت افراد ممکن است متعارف و بهترین انتخاب نباشد، اما برای افراد خاصی بسیار جوابگو است.
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به‌راحتی می‌توانید تمام طول شب را بیدار بمانید و با صبح زود بیدار شدن مشکل دارید، شب‌ها می‌توانند زمان خوبی برای یادگیری زبان باشند.

افراد شب زنده‌دار، برعکس افراد سحرخیز هستند؛ آن‌ها بیشترین انرژی و تمرکز خود را در طول شب تجربه می‌کنند. علاوه بر این‌ها، در این زمان، عوامل حواس‌پرتی مانند نوتیفیکیشن‌های تلفن همراه و سروصدای محیط به حداقل ممکن رسیده است و می‌توانید با تمرکز کامل مطالب را یاد بگیرید.

شاید دانستن این نکته نیز برایتان جالب باشد:

🤓 تحقیقات نشان داده‌اند که اگر مطلبی را قبل از خوابیدن مطالعه کنید، با احتمال بیشتری در ذهنتان خواهد ماند؛ زیرا مغز هنگامی که شما خواب هستید، به دسته بندی و مرتب سازی تمامی اطلاعاتی که در طول روز دریافت کرده‌اید می‌پردازد.

کسی که در حال مطالعه و یادگیری شبانه است

 

ولی آیا می‌توان در هر ساعتی از شبانه‌روز در کلاس زبان شرکت کرد؟ آیا راهکاری برای افراد شب زنده‌دار برای شرکت در کلاس‌های زبان وجود دارد؟ این مورد در چند سال پیش راهکار موثری نداشت. زیرا کلاس‌های زبان حضوری و در طول روز برگزار می‌شدند و در ساعت‌های مشخصی پایان می‌پذیرفتند.

ولی اکنون شرایط بی‌نظیری برای این افراد به وجود آمده و آن‌ها می‌توانند با حضور در کلاس‌های خصوصی این مشکل را به سهولت به یک فرصت تبدیل کنند.

زبان آموزان شب زنده‌دار می‌توانند با کمک تکنولوژی و کلاس‌های خصوصی زبان در هایتاکی ساعت‌های کلاس خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که در ساعات مورد نظر خودشان در کلاس زبان خود حاضر شده و به یادگیری زبان ادامه دهند.

 

چگونه زمان مناسب خود برای یادگیری زبان را پیدا کنیم؟

مشخص کردن بهترین زمان برای یادگیری زبان در طول روز کاملا به ویژگی‌های شخصیتی و برنامه‌های شما و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد. در ادامه نکاتی را بیان کرده‌ایم که با شناخت آنها می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین زمان یادگیری زبان را با توجه  به ویژگی‌های شخصیتی و سبک زندگی خود پیدا کنید.

 

۱. توجه به سبک زندگی و ویژگی‌های شخصیتی

همه ما می‌دانیم که داشتن سبک زندگی سالم و فعال مثل داشتن خواب کافی، ورزش کردن، تغذیه سالم و… تاثیر بزرگ و قابل توجهی بر روی میزان یادگیری و بهترین زمان یادگیری افراد می‌گذارد. اما تقریبا به تعداد آدم‌های روی کره زمین، سبک زندگی‌های متفاوت وجود دارد.

بنابراین چگونه بهترین زمان یادگیری زبان را پیدا کنید؟ یا اصلا چرا برخی از ساعات روز برای مطالعه بهتر هستند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات، موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

میزان تمرکز خود در ساعات مختلف را در نظر داشته باشید.

اگر تمرکز کامل بر روی یک مطلب به مدت زمان طولانی برای شما دشوار است و مرتبا حواستان پرت می‌شود و یا اگر برنامه روزانه شما بسیار شلوغ است، برای پیدا کردن بهترین زمان این نکات را در نظر بگیرید:

زمانی را انتخاب کنید که محیط اطرافتان در ساکت‌ترین حالت قرار دارد. (همچنین برای پیدا کردن یک محیط ساکت می‌توانید از کتابخانه‌ها و یا سالن‌های مطالعه نیز استفاده کنید.)
ساعاتی از روز را انتخاب کنید که اعلان‌های کمتری را بر روی کامپیوتر و یا تلفن همراه‌تان دریافت می‌کنید. (می‌توانید در صورت امکان دستگاه‌های خود را بی‌صدا یا حتی خاموش کنید.)
اگر شاغل هستید و یا کارهای مهمتری برای انجام دادن در طول روز دارید، اول آن‌ها را انجام دهید و یا برای انجام دادن آن‌ها برنامه ریزی کنید.
این کار باعث می‌شود که ذهن شما آزادتر شده و بتوانید تمرکز بیشتری را بر روی مطالعه و یادگیری زبان قرار دهید.بیشتر بخوانید: چطور با وجود مشغله زیاد زبان انگلیسی یاد بگیریم؟(پیشنهاد می‌کنیم مطالعه زبان را قبل از انجام کارهای دیگر انجام دهید؛ زیرا ممکن است بعد از انجام دادن تمام کارهای روزمره خود، احساس خستگی کرده و ظرفیت یادگیری شما پایین بیاید.)
زمان مطالعه خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. برای مثال، اگر هدفتان یادگیری زبان به مدت ۲ ساعت در روز است، پیشنهاد می‌کنیم آن را به چهار جلسه نیم ساعته تقسیم کنید.

بیشتر بخوانید:

اهمیت استمرار و پیوستگی در فرایند یادگیری زبان جدید
روزی چند ساعت زبان بخوانیم؟

مقالات مرتبط:

 

از تاثیر ساعت خواب و بیداری خود غافل نشوید

بسیاری از مردم هنوز هم باور دارند که صبح زود بیدار شدن و مطالعه پس از آن، می‌تواند بهترین زمان روز برای یادگیری هرچیزی باشد. اما تحقیقات نشان داده است که تمامی افراد ساعت خواب و بیداری یکسانی ندارند. برخی از افراد سحرخیز هستند و برخی دیگر شب‌زنده‌دار.

ریتم شبانه روزی خود را پیدا کنید و توجه داشته باشید که در چه زمانی پس از بیدار شدن بالاترین میزان حواس و تمرکز (بالاترین میزان انرژی ذهنی و فکری) را دارید.

صبح زبان بخوانیم یا شب؟

 

شناسایی و تنظیم ساعت خواب و بیداری‌تان می‌تواند با احتمال بسیار خوبی بهترین ساعت از روز برای یادگیری و مطالعه را انتخاب کنید. در کنار این‌ها، عوامل زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • پس از بیدار شدن، سعی کنید از چک کردن شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی تلفن همراه‌تان خودداری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا انرژی ذهن خود را برای مطالب مهم‌تر مرتبط با زبان حفظ کنید.
  • قبل از رفتن به رختخواب از قرار گرفتن در معرض عوامل حواس‌پرتی و ورودی‌های زیاد اطلاعاتی به ذهن‌تان خودداری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مطالبی که مطالعه کرده‌اید بتوانند با انسجام و دقت بیشتری در حافظه شما تثبیت شوند.

 

۲. ارتباط انگیزه و بهترین زمان مطالعه را فراموش نکنید

مجبور کردن خود به انجام هرکاری، به‌خصوص فرآیند پیچیده‌ای مانند یادگیری، یکی از عواملی است که بر بازدهی تاثیر بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که مشخص کردن یک برنامه و زمان ثابت به‌ منظور مطالعه زبان برای تمامی افراد ایده خوبی نیست.

عوامل زیادی وجود دارند که بر میزان انگیزه هر شخص تاثیرگذار هستند. این عوامل عبارتند از:

 

سبک زندگی

آیکون سبک زندگیهرچه سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید (تغذیه سالم‌تر، ورزش منظم‌تر و…) انرژی پایه و به‌دنبال آن میزان انگیزه شما افزایش پیدا خواهد کرد. این دو مورد، با میزان تمرکز و بازدهی ذهن نیز همبستگی دارند.

پس زمانی را یک سبک زندگی سالم و یک روال روزانه ثابت این احتمال را بیشتر می‌کند که این اوج انرژی نیز با اوج تمرکز و انگیزه مطابقت داشته باشد. اگر برای مدت طولانی هر روز در یک ساعت مشخص مطالعه کنید، این عادت به طور طبیعی در وجود شما ریشه دوانده است.

هدف گذاری

آیکون هدف گذاریاگر برای پیدا کردن انگیزه برای مطالعه و یادگیری با مشکل مواجه شده‌اید، شاید اصلا مشکل از انگیزه نباشد؛ شاید شما فقط هدف مشخصی ندارید.

  • مهمترین کاری که در اینجا باید انجام دهید، این است که فکر کنید چرا اصلا از همان ابتدا تصمیم گرفتید یادگیری زبان را شروع کنید.
  • همچنین سعی کنید آینده‌ای را تصور کنید که در آن به سطح بالایی از مهارت در زبان مورد نظر رسیده‌اید. سپس برنامه روزانه خود برای رسیدن به هدف را تصور کنید.

مقالات مرتبط:

 

۳. اهمیت سبک یادگیری

هر فردی سبک یادگیری منحصر به فردی دارد و شناخت سبک یادگیری منحصر به فردتان می‌تواند بازدهی یادگیری زبان را بسیار افزایش دهد. برخی از افراد ممکن است یادگیری بصری را ترجیح دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در یادگیری شنیداری یا حرکتی بهتر باشند.

هنگام انتخاب بهترین زمان از طول روز برای یادگیری زبان، سبک یادگیری خود را در نظر داشته باشید.
به عنوان مثال، اگر شما به‌طور بصری بهتر یاد می‌گیرید، ممکن است مطالعه زبان در صبح، زمانی که ذهن شما انرژی بیشتری دارد و نور هم در بهترین حالت خود است، برای شما گزینه مناسب‌تری باشد.

سبک های مختلف یادگیری

 

۴. در دسترس بودن منابع آموزشی

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، زمان در دسترس بودن منابعی است که برای یادگیری استفاده می‌کنید.

اگر با یادگیری خودخوان جلو می‌روید، با مشکلات و محدودیت‌های کمتری مواجه خواهید شد، اما اگر در کلاس‌های عمومی یا خصوصی زبان هم شرکت می‌کنید، ممکن است نیاز داشته باشید کمی برنامه خود را تغییر دهید.

یکی از مزیت‌های ثبت نام در کلاس‌های آنلاین و خصوصی زبان در هایتاکی این است که می‌توانید زمان برگزاری جلسات را خودتان از روی تقویم مدرس و بعد از به توافق رسیدن با او انتخاب کنید.
این ویژگی باعث می‌شود که با محدودیت کمتری بتوانید طبق برنامه‌ای که برای شما بهتر جواب می‌دهد پیش بروید.

برگزاری کلاس زبان در 24 ساعت شبانه روز در هایتاکی

 

نکاتی برای افزایش زمان مطالعه در طول روز

بعد از اینکه بهترین زمان برای مطالعه و یادگیری زبان را پیدا کردید، ممکن است به جایی برسید که بخواهید این زمان را به قسمت‌های دیگر روز نیز گسترش دهید. برای این کار نیز نکاتی وجود دارند که با آگاه بودن به آن‌ها می‌توانید این کار را اصولی‌تر انجام دهید. مانند:

 

۱. تقسیم‌بندی ساعات مطالعه به زمان‌های کوتاه‌تر‎

اگر فهمیده‌اید که در صبح‌ها بهترین بازدهی یادگیری را دارید و از طرفی دیگر می‌خواهید چهار ساعت در روز را به این کار اختصاص دهید، به احتمال زیاد به مشکل برخواهید خورد. مطالعه زبان به مدت چهار ساعت پشت سرهم می‌تواند بسیار خسته کننده به نظر برسد.
اگر این زمان را به بخش‌های کوچکتر (برای مثال چهار بخش یک ساعته) تقسیم بندی کنید، هم نتیجه بهتری خواهید گرفت و هم تمرکز بهتری خواهید داشت.

برای نمونه، می‌توانید دو بخش از این زمان مطالعه را در صبح، یک بخش را بعد از ظهر و یک بخش را در شب به یادگیری اختصاص دهید. برای اینکه از تکراری و حوصله‌سربر شدن این ساعات نیز جلوگیری کنید می‎‌توانید:

  • از منابع مختلف استفاده کنید،
  • ۱۵ دقیقه را مرور فلش‌ کارت‌ها اختصاص دهید،
  • ۳۰ دقیقه را به تماشای فیلم و… بپردازید.
  • با گوش دادن به آهنگ‌ها و پادکست‌ها و… هم در برنامه مطالعاتی خود تنوع و جذابیت ایجاد کنید.

مقالات مرتبط:

تقسیم بندی زمان برای افزایش بازدهی یادگیری

 

۲. منطبق کردن زمان یادگیری با برنامه روزمره

همه ما علاوه بر یادگیری زبان در طول روز، برنامه‌ها و کارهای دیگری نیز داریم که می‌توانند وقت زیادی از ما بگیرند. بعد از اینکه شما بهترین زمان مطالعه زبان را پیدا کردید، ممکن است متوجه شوید که در آن ساعات از روز در حال رفت و آمد هستید. اشکالی ندارد؛ می‌توانید با گوش کردن به پادکست و یا موسیقی‌های مرتبط با زبان مورد نظر، این مشکل را برطرف کنید.

اگر با یکی از دوستان خود قرار ملاقات دارید، می‌توانید در صورت امکان از او بخواهید که در بین صحبت‌های خود از کلمات به زبان دیگر استفاده کنید. با این کار هم مهارت مکالمه خود را تقویت کرده‌اید و هم در بهترین زمان یادگیری، به تمرین و مطالعه در کنار رسیدگی به کارهای روزمره پرداخته‌اید.

با کمی خلاقیت، می‌توانید برنامه یادگیری را در هرجای برنامه خود بگنجانید.

 

۳. اهمیت حذف عوامل حواس پرتی برای یادگیری

یکی از فاکتورهایی که هنگام انتخاب بهترین زمان روز برای یادگیری زبان باید در نظر می‌گرفتید، میزان تمرکزتان بود. اما اگر نمی‌تواند ساعتی از روز را پیدا کنید که بالاترین حد تمرکز را داشته باشید، پس باید سعی کنید عوامل حواس پرتی را در حد امکان حذف کنید. برای این کار می‌توانید اعلان‌های تلفن همراه خود را خاموش کنید، به محیطی ساکت بروید، از موسیقی‌های بی‌کلام استفاده کنید و… .

چطور در زمان مطالعه و یادگیری تمرکز کنیم؟

 

سخن پایانی

در این مقاله به سوال “بهترین زمان روز برای یادگیری زبان کی است؟” جواب دادیم. و آن هم این است که از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌باشد. هنگامی که می‌خواهید بهترین زمان برای یادگیری زبان را انتخاب کنید، باید عوامل مهمی مثل سطح انرژی شخصی، زمان‌هایی با بالاترین تمرکز، سبک یادگیری، در دسترس بودن منابع و… را در نظر بگیرید.

با پیروی کردن از نکات گفته شده در این مقاله و توجه به روتین‌های رومزه خود می‌توانید این زمان را پیدا کنید. فراموش نکنید که بعد از اینکه زمان مناسب خودتان را پیدا کردید، به مطالعه و یادگیری در آن زمان پایبند باشید تا نتیچه بهتری بگیرید.

شما جزء کدام یک از افراد هستید؟ آیا روزها را برای یادگیری ماسب می‌دانید یا شب‌ها برای شما بهتر هستند؟ آیا از روش‌هایی که در این متن به آن‌ها اشاره شده تاکنون استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما و دوستان‌تان در هایتاکی به اشتراک بگذارید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۵ / ۵. تعداد نظرات ۲۱

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *