کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

آزمون دولینگو چیست؟ همه چیز درباره آزمون Duolingo

۴.۳
(۶)

اگر از کاربران اپلیکیشن آموزش زبان دولینگو بوده باشید، حتماً تاکنون نام آزمون دولینگو به گوش‌تان خورده است. این آزمون که مقارن با همه گیری ویروس کرونا در جهان، نام آن بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد، یک آزمون بین‌المللی معتبر است که همچون آزمون‌های آیلتس، تافل و PTE سطح زبان انگلیسی داوطلبان غیر انگلیسی زبان را مورد سنجش قرار می‌دهد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

جالب است بدانید که در اوج محدودیت‌های کرونایی در سراسر جهان، تنها این آزمون دولینگو بود که امکان دریافت مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی را پیش روی داوطلبان قرار می‌داد. از آن زمان تاکنون، بسیاری از دانشگاه‌های معتبر سراسر جهان، از جمله دانشگاه ام آی تی و ییل در آمریکا، مدرک این آزمون را به عنوان یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های اعطای پذیرش به دانشجویان غیر انگلیسی‌زبان در نظر گرفته‌اند.

اما آزمون Duolingo چیست؟ چه کاربردهایی دارد و محتوای آن چیست؟ در این مقاله، هر آنچه که لازم است در خصوص آزمون دولینگو بدانید را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

 

آزمون دولینگو (Duolingo) چیست؟

آزمون زبان انگلیسی دولینگو یا همان DET در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار توسط شرکت «تکنولوژی‌های آموزشی دولینگو» به جمع آزمون‌های استاندارد و بین‌المللی زبان انگلیسی پیوست.

این آزمون یک سیستم جدید برای ارزیابی مهارت زبان انگلیسی داوطلبان غیر انگلیسی زبان است که سطح زبان این افراد را با بررسی مهارت‌های «خواندن»، «نوشتن»، «صحبت کردن»، «دایره لغات» و «شنیدن» مشخص می‌کند. این آزمون کاملاً به صورت آنلاین برگزار شده و کاربران می‌توانند در هر زمانی در خانه خود در آن شرکت کنند.

ازمون دولینگو

 

وجه تمایز آزمون دولینگو با سایر آزمون‌های زبان انگلیسی در سوالات تطبیقی آن است. این بدان معنی است که سوالات آزمون دولینگو از پیش آماده نبوده و به گونه‌ای طراحی شده است که سطح دشواری آنها بر اساس پاسخ‌های شما به سوالات قبلی و در طول تست تغییر پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، اگر بتوانید به سوالات ابتدایی پاسخ درست و کامل بدهید، سوالات بخش‌های بعدی آزمون شما دشوارتر خواهند شد.

از سوی دیگر، اگر پاسخ شما به سوالات ابتدایی صحیح نباشد، سطح سوالات بعدی تا حدی آسان‌تر خواهند شد.

 

محتوای آزمون Duolingo

فرمت و سیلابس‌های آزمون دولینگو از ۵ بخش زیر تشکیل شده است؛

  • خواندن (Reading)
  • نوشتن (Writing)
  • گوش دادن (Listening)
  • صحبت کردن (Speaking)
  • واژگان (vocabulary)

در خصوص فرمت آزمون دولینگو باید بگوییم که اگرچه تطبیقی بودن سوالات، پیش بینی فرمت آنها را تا حدودی دشوار می‌کند، اما محتوای این آزمون معمولاً شامل موارد زیر است؛

 

۱- پر کردن جای خالی

در این گونه سوالات، متنی برای شما نمایش داده می‌شود که برخی از کلمات آن خالی هستند یا تعدادی از حروفِ برخی کلمات جا افتاده‌اند. در این بخش باید با توجه به درک‌تان از موضوع متن و دانشی که دارید، جای خالی را پر کنید. در زیر تصویر نمونه اینگونه سوالات را مشاهده می‌کنید.

ازمون دولینگو

 

۲- انتخاب تلفظ صحیح

در این نوع سوالات، مطابق شکل زیر، تعدادی کلمه به صورت فایل صوتی پخش می‌شود و شما باید آن دسته از کلماتی که در زبان انگلیسی با معنا هستند را انتخاب نمایید. ممکن است برخی کلمات تلفظی شبیه به کلمات انگلیسی داشته باشند اما در واقع انگلیسی نباشند. بنابراین تنها کلماتی را انتخاب کنید که از انگلیسی بودن آنها مطمئین هستید.

لازم به ذکر است که این بخش قرار است در به روز رسانی جدید آزمون دولینگو که در ماه May سال جاری ( ۲۰۲۳ ) اجرایی خواهد شد، از سوالات آزمون کاملاً حذف شود.

ازمون دولینگو

 

۳- انتخاب املای صحیح

در این نوع سوالات نیز مانند مورد قبلی، کاربران باید کلماتی که در زبان انگلیسی دارای معنا هستند را انتخاب کنند. در سوال قبلی، کلمات به صورت فایل صوتی شنیده می‌شدند اما در این سوالات، شما می‌توانید املای هر کلمه را مشاهده کنید.

باید توجه داشته باشید که ظاهر برخی از کلمات ممکن است شبیه به واژه‌های انگلیسی باشد اما آن کلمه در حقیقت در زبان انگلیسی وجود نداشته باشد. از همین روی برای کسب نمره خوب از آزمون دولینگو تنها کلماتی را انتخاب کنید که از با معنا بودن و همچنین املای صحیح آنها کاملاً مطمئن هستید.

به عنوان مثال در تصویر زیر، واژه rivition هیچ معنایی در زبان انگلیسی ندارد و نمی‌تواند گزینه صحیحی باشد.

ازمون دولینگو

 

۴- توصیف تصویر

در بخش بعدی، یک تصویر روی مانیتور شما نمایش داده می‌شود. شما ۶۰ ثانیه زمان خواهید داشت تا شرح مختصری در رابطه با آن تصویر در کادر مشخص شده بنویسید. نمونه این سوال را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

ازمون دولینگو

 

۵- تلفظ صحیح

در بخش دیگری از سوالات، یک جمله مانند تصویر زیر، روی صفحه نمایشگر شما نمایش داده می‌شود. شما باید از طریق میکروفون کامپیوتر خود این جمله را با تلفظ صحیح بیان کرده و سپس روی دکمه NEXT کلیک کنید.

ازمون دولینگو

 

۶- نوشتن آنچه که شنیده‌اید

در این گونه سوالات، مطابق با تصویر زیر، یک فایل صوتی برای شما پخش می‌شود. شما باید با دقت به آن گوش داده و سپس آنچه را که شنیده‌اید را در کادر مشخص شده وارد کنید. در نظر داشته باشید که ممکن است در برخی از سوالات، فایل صوتی شامل یک گفتگو باشد و از شما بخواهند تنها صحبت‌های یکی از طرفین گفتگو را یادداشت کنید. بنابراین حواس‌تان به تیتر سوال باشد.

ازمون دولینگو

 

۷- خواندن فعالانه

این گونه سوالات شامل یک متن هستند که داوطلبان نیز در تکمیل آن مشارکتی فعال دارند. در اولین بخش از این سوال که ۸ دقیقه به طول می‌انجامد، داوطلبان باید جاهای خالی متن را بر اساس گزینه‌های ارائه شده در سمت راست تصویر تکمیل نمایند.

ازمون دولینگو

 

ازمون دولینگو

 

هر متن معمولا ۶ جای خالی دارد. پس از تکمیل شدن متن، وارد مرحله بعدی این سوال می‌شوید. در این مرحله قسمت بزرگتری از ادامه متن خالی گذاشته شده است که باید برای تکمیل آن، بهترین گزینه را مطابق با تصویر زیر انتخاب نمایید.

ازمون دولینگو

 

در بخش بعدی از شما خواسته می‌شود تا از میان گزینه‌های موجود، ایده اصلی متن را انتخاب کنید. ممکن است از نظر شما چند مورد از گزینه‌ها صحیح باشند. در این صورت، باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با متن دارد.

ازمون دولینگو

 

در پایان این بخش نیز داوطلبان باید از میان عناوین سمت راست، یک عنوان مناسب برای متن انتخاب کنند.

 

۸- شنیدن فعالانه

این بخش که در سال ۲۰۲۳ به سوالات آزمون دولینگو افزوده شده است، شنیدن فعالانه یا Interactive Listening نام دارد. در این بخش، یک موضوع آکادمیک ارائه می‌شود و شما یکی از طرف‌های گفتگو می‌شوید. این گفتگو می‌تواند بین دو دانشجو و یا یک دانشجو و یک استاد باشد.

ازمون دولینگو

 

پس از ارائه موضوع، شما باید گفتگو را با انتخاب یکی از ۵ گزینه ارائه شده (مطابق تصویر زیر) آغاز نمایید.

ازمون دولینگو

 

با انتخاب جمله افتتاحیه، می‌توانید روی فایل صوتی طرف مقابل‌تان کلیک کرده و آن را با دقت گوش دهید. سپس متناسب با صحبت‌ها، یکی از گزینه‌های ارائه شده را انتخاب کنید.

ازمون دولینگو

 

این فرآیند چند مرتبه تکرار می‌شود تا بحث پیش رفته و به پایان برسد. پاسخ شما در هر مرحله از این سوال، مسیر پیشروی بحث را تعیین خواهد کرد و بر پاسخ طرف مقابل‌تان نیز تأثیر خواهد گذاشت.

سرانجام در پایان این گفتگو، ۷۵ ثانیه زمان خواهید داشت تا خلاصه‌ای از آن را در کادر مشخص شده، مطابق با تصویر زیر یادداشت کنید.

ازمون دولینگو

 

۹- نوشتن

بخش بعدی سوالات آزمون دولینگو به نوشتن یا writing اختصاص دارد. در این بخش، یک موضوع به شما ارائه شده و ۳۰ ثانیه زمان برای فکر کردن در اختیار شما قرار داده می‌شود. سپس ۵ دقیقه زمان خواهید داشت تا در خصوص موضوع ارائه شده مطلبی بنویسید. بر خلاف سایر آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی، بخش نوشتن در آزمون دولینگو هیچ محدودیتی ندارد و شما می‌توانید در طول این ۵ دقیقه، هر چقدر که دل‌تان می‌خواهد بنویسید.

ازمون دولینگو

 

۱۰- صحبت کردن

بخش صحبت کردن یکی دیگر از جذاب‌ترین قسمت‌های آزمون دولینگو است. در این بخش، باید روبه‌روی وبکم خود بنشینید و در خصوص موضوع ارائه شده صحبت کنید.

ازمون دولینگو

 

برخی از سوالات این بخش، شامل یک موضوع کلی هستند. در حالی که برخی دیگر از سوالات از بخش‌های فرعی دیگری نیز تشکیل شده‌اند. به عنوان مثال در خصوص موضوعی مانند «هنر مورد علاقه شما»، ممکن است از شما سوالات مختلفی شامل موارد زیر پرسیده شود؛

  • هنرمند مورد علاقه شما کیست؟
  • در کدام زمینه هنری فعالیت می‌کند؟
  • آثار او را چگونه، چه زمانی و کجا دیده‌اید؟
  • دلیل علاقه شما به آثار این هنرمند چیست؟

ازمون دولینگو

 

لازم به ذکر است که با توجه به به‌روز رسانی آزمون دولینگو در ماه می ۲۰۲۳، قرار است نمونه‌های Speakinh و Writing داوطلبان نیز همراه با کارنامه‌شان برای دانشگاه‌ها، کالج‌ها و سایر مراکز مورد نظر داوطلبان ارسال گردد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های تقویت مکالمه (speaking) زبان انگلیسی

 

زمان آزمون دولینگو

همان گونه که پیش‌تر اشاره کردیم، آزمون Duolingo یک ساعت به طول می‌انجامد. اما به طور کلی این ۶۰ دقیقه را می‌تواند به بخش‌های زیر تقسیم کرد.

 

۱- معرفی و راه‌اندازی؛ ۵ دقیقه

در ۵ دقیقه ابتدایی، کاربران باید کامپیوتر، اینترنت، میکروفون و وبکم خود را تست کرده و سپس کارت دولتی (پاسپورت؛ کارت ملی و …) خود را ثبت نمایند و همچنین قوانین شرکت در آزمون دولینگو را مطالعه و تأیید کنند.

 

۲- آزمون تطبیقی؛ ۴۵ دقیقه

با ثبت کارت شناسایی و تأیید قوانین دولینگو، بخش اصلی آزمون که شامل سوالات تطبیقی است، آغاز می‌شود. همان طور که قبلاً گفتیم، سوالات این بخش بر اساس کیفیت پاسخ‌گویی شما به سوالات قبلی تعیین می‌شود. همچنین بر خلاف آزمون‌های آیلتس و تافل، بخش‌های مختلف آزمون شامل «خواندن»، «نوشتن»، «شنیدن» و «صحبت کردن» به صورت پشت سر هم نیستند و در هم ترکیب شده‌اند.

به عنوان مثال، ممکن است ابتدا به یک سوال در بخش Reading پاسخ دهید، سپس سوال بعدی از بخش Listening باشد و با پاسخ‌گویی به آن، دوباره با یک سوال مربوط به بخش Reading مواجه شوید. بنابراین سوالات این بخش، درهم بوده و از ترتیب خاصی پیروی نمی‌کند.

 

۳- آزمون نمونه‌ی صحبت کردن و نوشتن؛ ۱۰ دقیقه

با پایان بخش تطبیقی، آزمون نمونه صحبت کردن و نوشتن آغاز می‌شود. این بخش از آزمون در حال حاضر روی نمره نهایی شما تأثیری ندارد اما از ماه May سال ۲۰۲۳، نه تنها روی نتیجه آزمون شما اثر می‌گذارد، بلکه می‌تواند برای موسسات و دانشگاه‌های مد نظر شما نیز ارسال گردد.

 

سیستم نمره دهی آزمون دولینگو

۲ روز پس از شرکت در آزمون، نتیجه آن را در قالب عددی که بین ۱۰ الی ۱۶۰ است، دریافت خواهید کرد. این عدد، نمره کلی شما را نشان می‌دهد. این نمره بر اساس توانایی شما در هریک از موارد زیر به دست می‌آید؛

مکالمه: توانایی داوطلب در شنیدن و صحبت کردن.

درک مطلب: توانایی داوطلب در درک متون و فایل‌های صوتی.

تولید (Production): توانایی داوطلب در تولید مفاهیم زبانی از طریق نوشتن و صحبت کردن.

سواد: توانایی داوطلب در نگارش و مطالعه متون به صورت صحیح.

پس از در نظر گرفتن این ۴ فاکتور، نمره داوطلب مشخص می‌گردد. به طور کلی، نمره بین ۹۵ تا ۱۰۰ معادل آیلتس بند ۶، ۱۰۵ تا ۱۱۰ معادل آیلتس بند ۶.۵ و نمره بالای ۱۱۵ نیز معادل آیلتس بند ۷ در نظر گرفته می‌شود. دانشجویان بین‌المللی برای دریافت پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه‌های دنیا معمولاً به نمره دولینگوی بالای ۱۰۵ نیاز خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: حداقل نمره زبان انگلیسی برای مهاجرت چقدر است؟

برای درک بهتر سیستم نمره دهی آزمون دولینگو بهتر است نگاهی به جدول زیر بیندازیم؛

نمره آزمون دولینگو معادل CEFR توضیح
۱۰ الی ۵۵ A1 / A2 این نمره نشان می دهد که داوطلب قادر است کلمات و عبارات ضروری انگلیسی را درک کند.
۶۰ الی ۸۵ B1 این نمره نشان می دهد که داوطلب توانایی درک و توضیح تجربیات، اهداف، ایده ها و برنامه ها را دارد اما این توانایی با کمی مشکل همراه است.
۹۰ الی ۱۱۵ B2 این نمره بدین معناست که داوطلب قادر است مضامین اساسی مطالب عینی و انتزاعی را درک کند و برای نوشتن و یا صحبت کردن از طیف گسترده ای از مطالب و مفاهیم پیچیده زبانی نیز مشکل چندانی ندارد.
۱۲۰ الی ۱۶۰ C1 / C2 این نمره نشان دهنده آن است که داوطلب می تواند زبان ضمنی و استعاری و همچنین عبارات کاربردی و اصطلاحی را رمزگشایی و درک کند.

 

روش های آمادگی برای آزمون دولینگو

یکی از ویژگی‌های جذاب آزمون دولینگو، امکان شرکت در آزمون‌های آزمایشی رایگان است. برخلاف آزمون‌هایی نظیر آیلتس، تافل و PTE، شرکت در آزمون ماک دولینگو کاملاً رایگان است و شما می‌توانید هر چقدر که دل‌تان می‌خواهد در آن شرکت کنید. این آزمون‌ها شما را با فرمت آزمون اصلی و نوع سوالات کاملاً آشنا می‌کند. علاوه بر این، پس از شرکت در آزمون‌های آزمایشی دولینگو، می‌توانید نتیجه خود را دریافت کرده و سطح تقریبی‌تان را ببینید.

البته این نتیجه دقیق نبوده و بازه آن بسیار وسیع است. به عنوان مثال ممکن است نتیجه آزمون آزمایشی شما «۶۰ تا ۱۲۰» باشد که به هیچ وجه نمی‌تواند نمایان‌گر نمره واقعی شما باشد. از همین روی، شرکت در آزمون آزمایشی دولینگو بیشتر به منظور افزایش آمادگی داوطلبان پیش از شرکت در آزمون اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما از دیگر روش‌های آمادگی برای این آزمون، کمک گرفتن از یک مدرس خصوصی زبان انگلیسی است. شما می‌توانید از همین حالا به صورت حضوری یا آنلاین در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی شرکت کرده و با تمرین نکات تست زنی زیر نظر مدرسان باتجربه زبان انگلیسی، خود را برای آزمون دولینگو کاملا آماده کنید.

بیشتر بخوانید: قبولی در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی با بهترین نمره به کمک معلم خصوصی زبان

علاوه بر این‌ها، استفاده از کتب و ابزارهای کمک آموزشی نیز یکی دیگر از راه‌های افزایش آمادگی برای آزمون دولینگو است. امروزه انواع ابزارهای کمک آموزشی از جمله اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های آنلاین در دسترس عموم مردم قرار گرفته است، تا با کمک آنها خود را برای شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی آماده کنند.

 

منابع آزمون دولینگو

علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از منابع آزمون دولینگو نیز یکی از ضروری‌ترین نکاتی است که برای کسب نمره خوب از این آزمون باید در نظر داشته باشید. این منابع می‌توانند به صورت کتاب، وبسایت‌، اپلیکیشن و مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه بهترین منابع آزمون دولینگو که مطالعه آنها می‌تواند کسب نتبجه خوب را تا حد زیادی تضمین کند، به شما معرفی خواهیم کرد.

 

۱. کتاب English Grammar In Use

این کتاب به نویسندگی آقای ریموند مورفی، نه تنها برای آزمون دولینگو بسیار مناسب است، بلکه یکی از منابع بسیار خوب برای سایر آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی از جمله آیلتس و تافل نیز به حساب می‌آید. ابن کتاب توسط انتشارات کمبریج منتشر شده و کاربردی‌ترین نکات گرامری را برای استفاده افراد غیر انگلیسی زبان در قالب یک مجموعه ارزشمند شامل کتاب و CD ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید:

از آنجایی که این کتاب برای افراد در سطوح مختلف در جلدهای جداگانه‌ای منتشر شده است، بهتر است پیش از خرید، با مراجعه به مراکز معتبر آموزشی یا با وب‌سایت های تعیین سطح زبان انگلیسی و یا با کمک مدرسان زبان انگلیسی، سطح خود را مشخص کرده و بر مبنای آن، کتاب مناسب خود را خریداری نمایید.

کتاب English Grammar In Use

 

۲. کتاب Oxford English Grammar

یکی دیگر از بهترین کتاب های آموزش زبان انگلیسی (آموزش گرامر) که منبع بسیار خوبی برای موفقیت در آزمون دولینگو به حساب می‌آید، کتاب گرامر انگلیسی آکسفورد است. این کتاب از سال ۱۹۹۶ تا کنون، به عنوان یکی از اصلی ترین منابع آزمون های معتبر زبان انگلیسی شناخته می‌شود. دروس کامل همراه با تمرین های متعدد چیزی است که می تواند خیال هر داوطلبی را برای کسب موفقیت در آزمون Duolingo آسوده کند.

بیشتر بخوانید:

 

۳. کتاب Oxford Word Skills

بهره‌مندی از دایره لغات گسترده، یکی از ضروری ترین مهارت هایی است که برای موفقیت در آزمون دولینگو به آن نیاز خواهید داشت. در این زمینه هم مجموعه کتاب های Oxford Word Skills بهترین انتخاب داوطلبان آزمون های بین المللی زبان انگلیسی در سراسر جهان به شمار می رود.

کتاب Oxford Word Skills در سطح های مختلفی منتشر شده است که با توجه به سطح دانشی که در زبان انگلیسی دارید، می توانید هر کدام از آنها را تهیه کرده و برای آزمون زبان انگلیسی دولینگو آماده شوید.

بیشتر بخوانید:

 

۴. اپلیکیشن Anki

اگر به دنبال یک اپلیکیشن کاربردی و رایگان برای یادگیری لغات تاره و گسترش دایره واژگان خود می‌گردید، اپلیکیشن Anki بدون شک یکی از بهترین گذینه های شما خواهد بود. این اپلیکیشن برای هر دو سیستم عامل اندروید و IOS ارائه شده و به رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است. برای استفاده از این اپلیکیشن باید ابتدا فایل مورد نظر خود را که شامل تعداد مشخصی واژه است را از طریق وبسایت Anki دانلود کرده و یا یک فایل ویژه خود را بسازید.

اپلیکیشن Anki

 

پس از دانلود یا ساخت فایل، اپلیکیشن Anki روزانه تعدادی کلمه به شما نشان می دهد. شما می توانید با توجه به آشنایی خود با واژه نمایش داده شده، زمان یادآوری بعدی آن را از چند دقیقه بعد تا حتی یک ماه بعد، مشخص کنید. این اپلیکیشن همچنین می تواند روند آموزشی شما را نیز برای‌تان به نمایش بگذارد.

 

۵. اپلیکیشن Duolingo

اپلیکیشن دولینگو

 

اما برسیم به خود اپلیکیشن دولینگو که یکی از بهترین اپلیکیشن‌هایی است که تاکنون در حوزه آموزش زبان های خارجی به بازار عرضه شده است. جالب است بدانید که اصلی‌ترین دلیل در شکل‌گیری و استقبال از آزمون دولینگو ، محبوبیت بالای اپلیکیشن دولینگو در میان مردم سراسر جهان بود.

این اپلیکیشن با بهره‌گیری از موثرترین متدهای آموزشی جهان، از جمله آموزش داستانی، تصویری و همراه با تکرار زیاد، به خوبی توانسته است، خود را به عنوان یکی از بهترین اپلیکیشن های آموزش زبان های خارجی مطرح کند. بنابراین اگر به دنبال کسب نمره خوب از آزمون Duolingo هستید، اپلیکیشن دولینگو می‌تواند تأثیر شایانی در افزایش آمادگی شما داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید:

 

۶. کتاب های Active Skills For Reading

مجموعه کتاب های Active Skills For Reading یکی دیگر از بهترین منابع برای کسب موفقیت در آزمون دولینگو و آیلتس به حساب می‌آیند.

این مجموعه، کتاب جداگانه‌ای را برای سطوح مختلف زبان انگلیسی طراحی نموده است. در هر کتاب، شما با تمرینات بسیار خوبی روبه‌رو خواهید شد که می‌توانند در پاسخ‌گویی به سوالات بخش Reading کاملاً موثر واقع شوند. علاوه بر این، در کتاب Active Skills For Reading کلمات جدید هر درس مشخص می شوند، تا علاوه بر تقویت مهارت Reading زبان انگلیسی، دابره واژگان خود را نیز افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین و مهم‌ترین منابع آزمون دولینگو Duolingo

 

شرایط شرکت در آزمون دولینگو

شرکت در آزمون زبان انگلیسی دولینگو برای همه افراد کاملاً آزاد است. حتی افرادی که کمتر از ۱۳ سال دارند نیز می‌توانند با اجازه والدین‌شان در این آزمون شرکت کنند. به جز این، هیچ مدرک تحصیلی یا چیز دیگری برای شرکت در آزمون Duolingo مورد نیاز نیست.

همچنین افرادی که به منظور دریافت پذیرش تحصیلی قصد شرکت در این آزمون را دارند، باید اطمینان حاصل کنند که مدرک زبان دولینگو توسط دانشگاه، کالج یا مدرسه مورد نظر آنها مورد تأیید است یا خیر. در حال حاضر بیش از ۴ هزار موسسه آموزشی، اعم از دانشگاه، کالج یا دبیرستان، آزمون دولینگو را معتبر می‌دانند.

از طرف دیگر، هر داوطلب در طول ماه می‌تواند ۲ مرتبه در این آزمون شرکت کنند. لازم به ذکر است که  پاسخ های داوطلبان دولینگو به دو روش کامپیوتری و با استفاده از داوران انسانی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت نتیجه آزمون پس از ۲ روز مشخص می‌گردد.

 

مزایای آزمون دولینگو نسبت به سایر آزمون‌های زبان انگلیسی

دولینگو یک آزمون جدید در حوزه تعیین سطح زبان انگلیسی است. با این وجود، استفاده از تکنولوژی‌های آموزشی پیشرفته در آن، به رشد محبوبیت این آزمون در همین عمر کوتاه ۷ ساله‌اش منجر شده است. در زیر برخی از مزایای آزمون دولینگو به طور خلاصه آورده شده است؛

مزایای آزمون دولینگو نسبت به سایر آزمون‌های زبان انگلیسی

 

  • هزینه کمتر نسبت به آزمون‌هایی همچون آیلتس، تافل و PTE
  • استفاده از سیستم تطبیق‌پذیر به جای سوالات از پیش آماده
  • امکان شرکت در آزمون در هر مکان
  • امکان شرکت در آزمون در هر زمان
  • دریافت نتیجه آزمون در ۴۸ ساعت
  • امکان دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان از جمله؛ آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و غیره.

 

هزینه آزمون دولینگو

آزمون دولینگو نسبت به سایر آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی به مراتب ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. هزینه شرکت در آزمون دولینگو، تنها ۴۹ دلار است که در مقایسه با هزینه آزمون آیلتس (۲۱۵ تا ۳۱۰ دلار) و آزمون تافل (۱۹۵ دلار) و آزمون PTE (167 دلار) کاملاً مقرون به صرفه است. علاوه بر این، شما می‌توانید نتیجه آزمون خود را به صورت رایگان برای ۴۰ مرکز آموزشی مختلف ارسال نمایید.

 

قوانین شرکت در آزمون دولینگو

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، شرکت در آزمون زبان انگلیسی دولینگو برای تمامی افراد آزاد است. شما می‌توانید در صورت دسترسی به کامپیوتر و اینترنت، در این آزمون شرکت کرده و شانس خود را برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خوب دنیا امتحان کنید. با این حال آزمون دولینگو نیز مانند هر آزمون دیگری، قوانین خاص خود را دارد. در زیر به برخی از این قوانین اشاره شده است؛

آزمون دولینگو

 

  • به همراه داشتن یک کارت شناسایی دولتی عکس دار (نظیر پاسپورت یا کارت ملی) در هنگام شرکت در آزمون دولینگو الزامی است.
  • در هنگام برگزاری آزمون، داوطلبان باید در یک اتاق تنها باشند و با هیچ کس صحبت نکنند.
  • برای جلوگیری از تقلب در هنگام شرکت در آزمون دولینگو، مرورگر اینترنتی کاربران غیرفعال می‌شود.
  • اتاق شما باید نور کافی داشته باشد و وبکم‌تان نیز از کیفیت لازم برخوردار باشد.
  • پیش از شرکت در آزمون باید میکروفون خود را چک کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
  • برای پیش گیری از تقلب، استفاده از هرگونه هدفون یا هندزفری در هنگام شرکت در آزمون زبان انگلیسی دولینگو ممنوع است. به همین منظور، گوش‌های شما باید کاملاً واضح باشند و با کلاه یا چیز دیگری پوشانده نشده باشند.
  • در هنگام شرکت در آزمون هیچ وسیله‌ای اعم از کتاب، دفتر، کاغذ یادداشت، موبایل و غیره نباید به همراه داشته باشید.
  • در طول زمان برگزاری آزمون باید نگاه شما معطوف به صفحه مانیتورتان باشد. نگاه کردن به سایر فضاهای اتاق، در صورتی که غیر طبیعی باشد، می‌تواند به منزله تقلب در نظر گرفته شود.
  • با شروع آزمون، به هیچ وجه امکان خروج از مقابل لنز وبکم را نخواهید داشت و باید تا پایان مدت یک ساعته‌ی آزمون، در مقابل کامپیوتر خود باقی بمانید.
  • هر داوطلب در طول هر ماه، تنها ۲ مرتبه می‌تواند در آزمون Duolingo شرکت کند.

 

نحوه شرکت در آزمون Duolingo

ثبت نام در آزمون زبان انگلیسی دولینگو کار دشواری نیست. در این بخش از مقاله، راهنمای قدم به قدم برای شرکت در این آزمون را برای شما آماده کرده‌ایم؛

نحوه شرکت در آزمون Duolingo

 

۱- در وبسایت آزمون زبان انگلیسی دولینگو، یک حساب کاربری بسازید. برای این کار باید سن، ایمیل و رمز عبور خود را مشخص کرده و سپس روی دکمه Next کلیک کنید.

۲- پس از ایجاد حساب کاربری می‌توانید نسبت به خرید آزمون زبان انگلیسی دولینگو اقدام کنید. برای این منظور یا باید از کارت‌های اعتباری بین‌المللی برخوردار باشید و یا از موسسات معتبر داخل کشور کمک بگیرید.

۳- پس از پرداخت و تکمیل فرایند خرید آزمون، به مدت ۹۰ روز زمان خواهید داشت تا در آزمون خود شرکت کنید.

 

کدام دانشگاه ها مدرک دولینگو را قبول می‌کنند؟

آزمون دولینگو با وجود سابقه کوتاهی که دارد، به خوبی توانسته است جای خود را در محیط‌های آکادمیک و در میان کاربران علاقه‌مند به آموزش زبان انگلیسی باز کند. به طوری که در حال حاضر بیش از ۴ هزار دانشگاه از سراسر جهان، برای پذیرش دانشجویان خارجی از کشورهای غیر انگلیسی زبان، نمره آزمون دولینگوی آنها را مد نظر قرار می‌دهند. کشورهای زیر تنها نمونه‌ای از این فهرست بلند بالا را تشکیل داده‌اند؛

آمریکا

  • دانشگاه ییل – با حداقل نمره ۱۲۰
  • دانشگاه ام آی تی (موسسه فناوری ماساچوست MIT) – با حداقل نمره ۱۲۰
  • دانشگاه نیویورک (NYU) – با حداقل نمره ۱۳۰
  • دانشگاه کالیفرنیا برکلی – با حداقل نمره ۱۱۵
  • و …

 

انگلستان

  • دانشگاه کینگستون
  • دانشگاه ساوتهمپتون
  • دانشگاه متروپولیتن کاردیف
  • دانشگاه کالدونین گلاسکو
  • و …

 

آلمان

  • دانشگاه علوم کاربردی برند
  • دانشگاه بین‌المللی علوم کاربردی برلین
  • دانشگاه یاکوب برمن
  • و …

 

علاوه بر این، بسیاری از کشورها از اقصی نقاط جهان نیز آزمون دولینگو را مورد تأیید قرار داده‌اند. در زیر به نام برخی از این کشورها اشاره شده است؛

  • فرانسه
  • کانادا
  • اسپانیا
  • ژاپن
  • بلژیک
  • سوئیس
  • قطر
  • استرالیا
  • جمهوری چک
  • لهستان
  • آذربایجان
  • برزیل
  • مصر
  • تونس
  • هندوستان
  • یونان
  • رومانی
  • ارمنستان
  • مجارستان
  • بلغارستان
  • و …

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مهاجرت بدون مدرک زبان + لیست کشورها

 

سوالات متداول

چه نمره ای در آزمون دولینگو خوب است؟

برای پاسخ به این سوال، باید ببینید که دانشگاه مورد نظر شما برای اعطای پذیرش تحصیلی چه نمره‌ای را در نظر گرفته است. اما به طور کلی با نمره بالای ۱۲۰ در آزمون زبان انگلیسی دولینگو می‌توانید پذیرش بسیاری از دانشگاه‌های معتبر را دریافت نمایید.

 

چگونه نمره آزمون دولینگو خودم را به دانشگاه‌های خارجی بفرستم؟

پس از اینکه نتیجه آزمون خود را دریافت کردید، در وبسایت دولینگو دکمه‌ای برای ارسال نتیجه پدیدار می‌شود. با کلیک روی این دکمه، موسسه، مدرسه یا دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و کارنامه‌تان را ارسال می‌کنید.

 

مدت اعتبار مدرک زبان انگلیسی دولینگو چقدر است؟

نتیجه یا همان مدرک زبان دولینگو، به مدت ۲ سال اعتبار دارد.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *