کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

والدین چطور می‌ توانند در خانه به کودکانشان زبان یاد بدهند؟

۵
(۴)

تدریس خصوصی والدین به دانش آموزان، موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. این کار برای ایجاد یک پایه قوی برای ادامه تحصیل دادن در آینده بسیار مهم است. به همین دلیل اگر درست و اصولی انجام نشود، می‌تواند آسیب زیادی به کودک وارد کرده و او را از ادامه دادن یادگیری و  تحصیل در مقاطع بالاتر در دلسرد کند.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

قبل از شروع تدریس خصوصی به کودکان در خانه، باید مطمئن شوید که می‌توانید به این کار پایبند بمانید و دانش و اطلاعات کافی در این زمینه را دارید. از طرفی دیگر، باید اطمینان حاصل کنید که کودکتان هم مشتاق یادگیری با چنین فرآیندی می‌باشد و از یادگیری با این روش لذت می‌برد. در این مقاله چندین نکته را برای بهتر شدن تدریس خصوصی به کودکانتان در خانه ذکر کرده‌ایم و امیدواریم برایتان مفید باشد.

بیشتر بخوانید: تدریس خصوصی زبان چیست؟ اهداف، مزایا و معایب

 

چرا والدین تدریس خصوصی را انتخاب می‌کنند؟

چرا والدین تدریس خصوصی را انتخاب می‌کنند؟

دلایل زیادی برای انتخاب این روش توسط والدین وجود دارد. برجسته‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. کودک در محیط امن و آرام خانه، احساس امنیت بالاتری داشته و بر روی آموزش بیشتر تمرکز می‌کند.
  2. به دلیل آشنایی قبلی با محیط اطراف، کودک اضطراب کمتری را تجربه می‌کند و به طور موثرتری مطالب را یاد می‌گیرد.
  3. کودک با سرعت و زمان مناسب و مخصوص به خودش آموزش می‌بیند.
  4. آموزش دیدن کودکان در خانه انعطاف پذیری زمانی بیشتر و محدودیت کمتری دارد.
  5. تمرکز بیشتری بر روی نیازهای فردی و روحیه کودک وجود دارد.
  6. به دلیل سپری کردن زمان بیشتر، والدین و کودکان احساس نزدیکی بیشتری به هم خواهند داشت.

 

نکات مهم تدریس زبان به کودکان توسط والدین

 

۱. سبک یادگیری فرزندتان را کشف کنید

هر کودکی در نحوه دریافت و یادگیری اطلاعات جدید منحصر به فرد است. برخی از آن‌ها ترجیح می‌دهند این اطلاعات را از طریق متن، نوشتن و خواندن دریافت کنند؛ در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند از طریق دیدن و استفاده از ابزارهای بصری مانند فیلم و عکس یاد بگیرند. همچنین برخی از کودکان نیز ممکن است با بازی‌ها تعاملی و فعالیت‌هایی که جسم آن‌ها را درگیر می‌کنند به طور موثرتری مطالب را می‌آموزند.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

به همین دلیل بهتر است کمی وقت بگذارید تا ببینید فرزند شما چگونه مطالب را موثرتر دریافت می‌کند و بعد از آن، جلسات درسی را مطابق با آن تغییر دهید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که گاهی اوقات کودک شما می‌تواند چندین سبک یادگیری را با هم داشته باشد.

سبک یادگیری فرزندتان را کشف کنید

 

۲. ایجاد کردن فضای آموزشی مخصوص در خانه

هنگامی که به کودک خود در خانه آموزش می‌دهید، داشتن فضایی مخصوص برای آموزش و تدریس که کمترین حواس پرتی را برای کودک ایجاد کند بسیار مهم است. از طرفی دیگر، قرار گرفتن کودک در این فضای مخصوص، به آمادگی بهتر او کمک خواهد کرد؛ زیرا می‌داند که در این قسمت از اتاق یا خانه، کاری به جز آموزش و یادگیری انجام نمی‌شود. اگر فضای اضافی در قسمتی از خانه دارید، آن را با وسایلی که کودک برای مطالعه و تدریس نیاز دارد پر کرده و به اتاق مطالعه کودکتان تبدیل کنید.

اما اگر چنین فضایی در خانه ندارید، می‌توانید آرام‌ترین و کم رفت و آمدترین نقطه از خانه را برای این کار انتخاب کنید. مهمترین چیزی که در این مورد باید در نظر داشته باشید این است که مکان مورد نظرتان باید دارای نور، دما و تهویه مناسب باشد و کودک در آن‌جا احساس راحتی و آرامش کند. اگر باز هم چنین فضایی را نتوانستید در خانه پیدا کنید، می‌توانید به مکان‌های عمومی خارج از خانه روی بیاورید؛ مثل کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعاتی.

 

۳. برنامه ریزی داشته باشید

اگرچه می‌توانید به صورت تصادفی هر روز مطالب جدید را به کودک تدریس کنید، اما نمی‌توانید توقع داشته باشید که این روش تاثیر قابل توجهی بر یادگیری کودک داشته باشد. با برنامه ریزی برای جلسات کلاس و چیزهایی که می‌خواهید به کودک بیاموزید، علاوه بر اینکه انسجام مطالب را حفظ می‌کنید و چشم اندازی از آینده دارید، می‌توانید در بازه‌های زمانی متفاوت جلساتی را به مرور کردن مطالب قبلی اختصاص دهید تا آن‌ها در ذهن کودک تثبیت شوند.

برنامه ریزی داشته باشید

 

از برنامه‌ برای ایجاد روتین کمک بگیرید

برنامه ریزی کنید

ایجاد یک روتین، پرورش و تثبیت عادت‌های مثبت را راحت‌تر می‌کند. بعد از عادت کردن به انجام یک روتین در یک زمان خاص، اضطراب کودک را کاهش پیدا می‌‌کند که به افزایش تمرکز او بر یادگیری منجر می‌شود. برای ایجاد یک روتین موثر، باید کودک را بشناسید و برای شروع می‌توانید به پاسخ سوالات زیر فکر کنید:

  • کودک چه زمانی بیشترین انرژی را دارد؟
  • چه زمانی کمترین انرژی را دارد؟
  • با چند ساعت خواب بهترین عملکرد در طول روز را دارد؟
  • چه ساعاتی می‌خوابد؟

بیشتر بخوانید: بهترین وقت مطالعه و یادگیری زبان چه زمانی از روز است؟

معمولا کودکان مواقعی که بالاترین انرژی را دارند، می‌توانند تمرکز بیشتری برای یادگیری داشته باشند و زمان خوبی برای شروع تدریس است. مواقعی هم که کودک پایین‌ترین میزان انرژی را دارد، می‌توانید با انجام بازی‌ها و یا تماشای انیمیشن به طور غیر مستقیم به آموزش ادامه دهید. برای اطلاعات بیشتر در مورد راهکارهای دیگر افزایش تمرکز حین یادگیری می‌توانید از مقاله زیر کمک بگیرید:

 

۴. از منابع مناسب استفاده کنید

در اغلب اوقات، استفاده از یک کتاب درسی برای تدریس به کودک کافی نخواهد بود و نیاز به منابع کمکی دارید. به همین دلیل برای تدریس بهتر، توصیه می‌کنیم بر روی استفاده از منابع مختلف و معتبر سرمایه گذاری کنید. برای مثال، می‌توانید از کتاب‌های نویسندگان معروف تعدادی را انتخاب کنید تا بتوانید بیشتر به کودکتان یاد دهید. همچنین می‌توانید قبل از خرید کتاب‌های مورد نظرتان، سری به کتابخانه بزنید و منابعی که در آن‌جا موجود هستند نیز بررسی کنید.

به این نکته نیز توجه کنید که فرزند شما با کدام نوع از منابع اطلاعاتی ارتباط بهتری برقرار می‌کند. برای مثال، اگر فرزند شما مطالعه با تبلت و موبایل را ترجیح می‌دهد، می‌توانید از کتاب‌های الکترونیکی و یا آنلاین استفاده کنید. همچنین از منابع دیگر مانند انیمیشن‌ها، آهنگ‌ها و ابزارهای آموزشی دیگر غافل نشوید.

از منابع مناسب استفاده کنید

مقالات مرتبط:

 

۵. تدریس را ساده و سبک شروع کنید

در چند هفته یا ماه اول سعی کنید آموزش را ساده و سبک شروع کنید و به تدریج ساعات‌های آموزش را بیشتر و حجم مطالب را فشرده‌تر کنید. این امر به کودک کمک می‌کند تا فرآیند یادگیری و مطالبی که باید بیاموزد را راحت‌تر پردازش و هضم کند. کودک در اول مسیر نباید احساس فشار اضافه و خستگی کند.

بیشتر بخوانید: چطور کلاس خصوصی خسته کننده ای نداشته باشیم؟

 

۶. استفاده از پاداش و جایزه

برخی از کودکان به انگیزه‌ای اضافی نیاز دارند تا در یادگیری عملکرد بهتری داشته باشند. این انگیزه اضافی می‌تواند یک بازخورد خوب و مطلوب برای کودک مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن او یا یک پاداش مثل دادن خوراکی یا اسباب بازی مورد علاقه‌اش باشد. اما نکته بسیار مهم این است که پاداش دادن را به طور منظم نباید انجام دهید؛ زیرا در این صورت کودک یادگیری و مطالعه را با هدف جایزه گرفتن انجام خواهد داد و بدون جایزه هیچ تلاشی برای یادگیری نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: از دست ندادن انگیزه در زمان یادگیری زبان | چگونه انگیزه مان را حفظ کنیم؟

استفاده از پاداش و جایزه

 

۷. صبور باشید

به دلیل سن پایین کودک، ممکن است هنگام تدریس خصوصی به او فشار زیادی به شما وارد شود؛ به همین دلیل باید توجه و تمرکز کافی برای آرام ماندن را داشته باشید و صبور بودن را تمرین کنید. اگر حین تدریس احساس کردید که صبرتان به پایان رسیده است، می‌توانید یک استراحت کوتاه به خودتان و کودک داده و در حالی که خودان را آرام می‌کنید، از دیدرس او خارج شوید. اگر کودک شما را ببیند که عصبانی هستید، ممکن است خودش را به خاطر این قضیه سرزنش کرده و برای ادامه یادگیری بی‌انگیزه و دلسرد شده و احساس گناه را به خود تحمیل کند.

 

۸. از همسر یا خویشاوند خود کمک بخواهید

برخی اوقات، ممکن است یک کار ضروری و واجب برای شما پیش بیاید که نتوانید به جلسه آموزشی کودک برسید. برای عقب نماندن از برنامه درسی، می‌توانید از فرد دیگری که هم شما و هم کودک به او اعتماد دارید کمک بخواهید. این کار علاوه بر ایجاد تنوع در طول مسیر یادگیری برای کودک، به او کمک می‌کند تا با سبک‌های آموزشی متفاوت آشنا شده و همچنین مهارت‌ها اجتماعی خود را نیز تقویت کند.

از همسر یا خویشاوند خود کمک بخواهید

فاصله نیفتادن بین جلسات کلاس، باعث می‌شود که کودک فرآیند عادت کردن به آموزش را راحت‌تر پشت سر بگذارد و اهمیت یادگیری منظم و داشتن برنامه برای پیشرفت را درک کند.

 

۹. توجه به علاقه‌مندی‌های کودک

هنگامی که در حال برنامه ریزی برای جلسات آموزش و انتخاب منابع هستید، علاوه بر سبک یادگیری، به علاقه‌های کودک نیز توجه کرده و آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. برای مثال، اگر فرزند شما عاشق حیوانات است، می‌توانید برای تمرین مهارت‌های مکالمه و یا شمارش، از حیوانات استفاده کنید. این امر علاوه بر جذاب‌تر کردن جلسات برای کودک، به افزایش انگیزه او برای یادگیری نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای جذب کودکان بدون انگیزه در کلاس زبان

 

۱۰. کمک گرفتن از معلم دیگر

اگر در طی فرآیند آموزش به مطلبی برخوردید که احساس کردید دانش شما برای آموزش آن کافی نیست، از کمک گرفتن از یک معلم دیگر نترسید. می‌توانید با شرکت در کلاس خصوصی زبان در کنار آموزش به فرزندتان از بروز اینگونه مشکلات جلوگیری کنید. کمک گرفتن از یک معلم خصوصی و باتجربه به کودک کمک می‌کند تا شکاف‌های یادگیری را پر کند و بتواند به مطالب انسجام بدهد.

کمک گرفتن از معلم دیگر

بیشتر بدانید: مزایای داشتن معلم خصوصی زبان برای کسب موفقیت

 

۱۱. نسبت به اهداف واقع بین باشید

به این قضیه آگاه باشید که تدریس خصوصی قرار نیست بازخورد و تاثیرات قابل توجهی در کوتاه مدت به شما بدهد و در عوض باید آن را یک فرآیند طولانی مدت ببینید که ممکن است ماه‌ها و یا حتی سال‌ها زمان لازم داشته باشد. با درک این موضوع، دیگر نیازی نخواهید داشت که به کودک خود فشار زیادی را تحمیل کنید و سعی داشته باشید در کوتاه‌ترین زمان تمام چیزهایی که مد نظر شماست را یاد بگیرد.

اهدافی که تعیین می‌کنید بهتر است از S.M.A.R.T پیروی کنند؛ یعنی اهداف شما باید این ویژگی‌ها را داشته باشند:

نسبت به اهداف واقع بین باشید

  1. باجزئیات (Specific)
  2. قابل اندازه گیری (Measurable)
  3. قابل دستیابی (Achiveable)
  4. مرتبط (Relevant)
  5. محدود به زمان (Timed)
  • باجزئیات: به این معنی است که جزئیات آنچه را که می‌خواهید به فرزندتان آموزش بدهید را مشخص کنید. چه مهارت‌هایی و در چه سطحی؟ با چه ابزارها و سبک‌هایی؟
  • قابل اندازه گیری: اهدافی که مشخص می‌کنید را باید بتوانید اندازه گیری کنید. برای مثال چه مدت طول می‌کشد تا کودک متنی را بخواند؟ چند غلط املایی در نوشتار خود داد؟
  • دست یافتنی: آیا می‌توان به هدف دست یافت یا بیش از حد بلند پروازانه غیرواقعی است؟ مطمئن شوید که می‌توانید به هدفی که مشخص کرده‌اید در محدوده زمانی معقولی برسید.
  • مرتبط: اهدافی که برای تدریس خصوصی به کودک مشخص کرده‌اید باید هماهنگ با روحیات و توانایی‌های او باشد.
  • زمان محدود: هنگام تعیین اهداف، محدودیت‌های زمانی معقولی را در نظر بگیرید. برای مثال، نمی‌توانید توقع داشته باشید که در مدت چند ماه کودک را از سطح مبتدی به متوسط برسانید، مگر اینکه کودک را تا حد زیادی تحت فشار قرار دهید

 

۱۲. اندازه گیری میزان پیشرفت

در بازه‌های منظم، مثلا ماهانه یا هر سه ماه یک بار، پیشرفت‌های کودک را بررسی کنید. اگر کودک پیشرفت قابل توجهی داشت، می‌توانید موفقیت او را جشن بگیرید و یا به او پاداش دهید. از طرفی دیگر، اندازه گیری پیشرفت کودک به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام روش‌ها و سبک‌های آموزشی موثرتر بوده‌اند و برنامه ریزی دقیق‌تری برای جلسات آینده داشته باشید. بر روی کدام حوزه‌ها باید بیشتر تمرکز کنید و کدام حوزه‌ها فقط نیاز به مروری کلی دارند.

به عنوان مثال، برای اندازه گیری پیشرفت کودکان در زبان می‌توانید مثلا از سوالات تعیین سطح انگلیسی کودکان بهره ببرید و یا با ثبت نام و شرکت در کلاس‌های خصوصی پلتفرم هایتاکی، از یک معلم که در این حوزه کار می‌کند کمک بگیرید. کلاس‌های خصوصی آموزش زبان هایتاکی، از تعیین سطح رایگان در جلسه اول آزمایشی برخوردارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک زیادی کنند.

اندازه گیری میزان پیشرفت

 

۱۳. به کودک بازخورد بدهید

بازخورد دادن به کودک، باعث می‌شود که علاوه بر افزایش انگیزه‌اش برای یادگیری، با سبک آموزشی آشنا شود. هرچه کودک با این روند بیشتر آشنا شود، علاقه‌اش برای یادگیری و دنبال کردن مسیر یادگیری بیشتر می‌شود. علاوه بر این‌ها، با دریافت بازخورد در طولانی مدت، کودک نسبت به خودش نیز آشنایی پیدا کرده و می‌تواند با استقلال بیشتری به یادگیری ادامه دهد. یادتان باشد که از کودک بیش از حد انتقاد نکنید؛ زیرا این امر به کاهش علاقه و انگیزه او برای ادامه یادگیری منجر خواهد شد.

 

۱۴. به نظر کودک در مورد تدریس خصوصی توجه کنید

تدریس خصوصی به کودک، یک فرآیند دو طرفه است و باید نظر و نگرش کودک را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید ارتباط خوبی با او در این زمینه برقرار کنید. این موضوع برخی اوقات حتی مهم‌تر از استفاده از بهترین منابع و ابزارهای آموزشی است. پس در مورد تدریس خصوصی با کودک صحبت کنید تا بتوانید محیطی راحت‌تر برای او فراهم کنید تا بتواند پیشرفت بهتری داشته باشد. کودک را راهنمایی کرده و با زبان او فرآیند آموزش را به او توضیح دهید. در مورد تردیدها و سوالاتی که دارد بپرسید و به آن‌ها پاسخ دهید. شنونده خوبی برای نظرات آن‌ها باشید تا بتوانند با تدریس خصوصی راحت‌تر کنار بیایند.

به نظر کودک در مورد تدریس خصوصی توجه کنید

 

۱۵. اجازه دهید کودک، معلم باشد

اجازه دادن به کودک برای آموزش دادن، یک راهکار عالی برای علاقه‌مند نگه داشتن او به ادامه یادگیری و مطالعه است؛ زیرا این کار از تکراری و خسته کننده شدن جلسات جلوگیری می‌کند. حتی با درگیر کردن کودک به طور متفاوتی در این فرآیند، باعث بازتر شدن دید او نسبت به یادگیری و آموزش خواهد شد.

ایده: برای اینکه کودک برای آموزش به شما و معلم شدن آماده شود، می‌توانید برنامه جلسه آینده را به او اطلاع داده و از او بخواهید با استفاده از منابع مختلف، در مورد آن موضوع مطالبی جمع آوری کند. همچنین با در اختیار گذاشتن لوازم مربوط به نقاشی و کاردستی، می‌توانید فرصت‌های بیشتری برای او ایجاد کنید (این روش برای کودکانی که نمی‌توانند بخوانند و بنویسند می‌تواند مفید باشد).

اجازه دهید کودک، معلم باشد

 

۱۶. از بازی‌ها استفاده کنید

اضافه کردن بازی و فعالیت‌هایی که کودک را درگیر می‌کند، می‌تواند در فرآیند تدریس بسیار سودمند باشد. بازی‌ها خلاقیت و توانایی رویاپردازی کودک را پرورش می‌دهند. اینگونه فعالیت‌ها می‌توانند به روش‌های متفاوتی به برنامه آموزش اضافه شوند؛ از جمله:

 

۱۷. ترکیب کردن مهارت‌های روزمره با آموزش

در کنار انجام کارهای روتین و روزمره زندگی، سعی کنید به کودک نیز آموزش بدهید. این کار میتواند هم برای والدین و هم کودک جذاب باشد. برای مثال، می‌توانید هنگام نوشتن لیست خرید، با کودک همکاری کرده و از او بخواهید نقاشی آن‌ها را بکشد یا به شما کمک کند تا لیست را به زبان دیگری بنویسید. این کار را می‌توانید هنگام آشپزی کردن و آماده کردن مواد اولیه مورد نیاز نیز انجام دهید.

ترکیب کردن مهارت‌های روزمره با آموزش

با پیوند دادن مطالب آموزشی با فعالیت‌ها و اشیائی که کودک به طور روزمره در اطراف خود می‌بیندف می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مطالب به طور دقیق‌‌تری در ذهن او تثبیت می‌شوند. از دیگر مزیت‌های این کار این است که شما نیازی به لوازم و منابع خاصی ندارید و با یک مداد و کاغذ نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

۱۸. از داستان سرایی و بازیگری بهره ببرید

کودکان عاشق داستان‌ها، نقش بازی کردن و رویا پردازی هستند. وقتی مطالب درسی را در قالب داستان به آن‌ها ارائه دهید علاوه بر درک بهتر، علاقه بیشتری نسبت به یادگیری نشان خواهند داد. علاوه بر داستان سرایی، وقتی شخصیت‌های داستان را به دنیای واقعی بیاورید و خودتان را به جای آن‌ها بگذارید، باعث دو برابر شدن علاقه و میزان یادگیری کودک خواهید شد. پس خلاقیت خود را به کار بگیرید و با کودک یک تئاتر اجرا کنید.

 

۱۹. به کودکان زمان استراحت بدهید

آیا تا به حال در جلسه‌ای بوده‌اید که به بهانه نوشیدن آب بیرون رفته باشید تا بتوانید به مغز خود استراحت بدهید؟ کودکان نیز مانند شما به زمانی برای استراحت دادن به مغزشان نیازمندند. این استراحت‌ها می‌تواند به برگرداندن تمرکز، تقویت قدرت پردازش اطلاعات و تقویت حافظه برای ادامه یادگیری کمک کنند. توجه داشته باشید که دامنه توجه کودکان معمولا کم بوده و این زمان‌های استراحت ضروری هستند.

به کودکان زمان استراحت بدهید

 

بهتر است بعد از هر ۳۰ دقیقه، چند دقیقه کوتاه به کودک استراحت داده و به انجام حرکات کششی، گوش کردن موسیقی و یا خوردن میان وعده بپردازید. به طور کلی حداکثر زمانی که کودکان می‌توانند تمرکز خود را حفظ کنند اینگونه است:

مقطع زمان
پیش دبستانی و مهدکودک ۳۰ تا ۶۰ دقیقه
دوره دبستان ۱.۵ تا ۳ ساعت

 

۲۰. کودک را برای یادگیری آماده کنید

به جز عوامل محیطی مانند نور و دمای مناسب، منابع و ابزارهای آموزشی موثر آموزش زبان و استراحت و برنامه ریزی، دو عامل مهم دیگر نیز به طور غیر مستقیم در توانایی یادگیری کودکان هنگام تدریس خصوصی تاثیر گذارند:

  1. تغذیه مناسب: وعده‌های غذایی مناسب، مخصوصا صبحانه، انرژی کافی برای یادگیری و تمرکز را فراهم می‌کند. می‌توانید با دادن مواد غذایی سالم و مقوی به تقویت تمرکز و حافظه کودک خود کمک کنید. مواد غذایی سالم عبارتند از:
  • غلات کامل
  • فیبر
  • قند طبیعی
  • پروتئین
  • میوه تازه
  • آجیل و مغزیجات
  1. خواب کافی: کودکان برای داشتن هوشیاری و آمادگی ذهنی کافی برای یادگیری به خواب کافی نیاز دارند. این میزان برای کودکان معمولا بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت تخمین زده می‌شود. کم خوابی می‌تواند به تحریک‌پذیری، کاهش تمرکز و قدرت یادگیری و کم شدن انگیزه منجر شود. پس داشتن یک برنامه خواب منظم برای کودکان ضروری است.

 

۲۱. اوقات فراغت کودک را فراموش نکنید

برخی اوقات، والدین می‌خواهند در کمترین زمان ممکن کودک بیشترین مطالب ممکن را یاد بگیرد. این امر منجر به وارد کردن فشار زیادی به کودک و آموزش‌های طولانی مدت در طول روز می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که کودکان نیاز به اوقات فراغت دارند و باید به آن‌ها فرصت بازی، ورزش و انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌شان را بدون دخالت دادن فرآیند آموزش بدهبد. در غیر این صورت تلاش‌‌های شما نتیجه عکس داده و کودک دیگر علاقه‌ای به یادگیری نشان نخواهد داد.

اوقات فراغت کودک را فراموش نکنید

 

۲۲. شخصی سازی محیط آموزش برای هر کودک

اگر قصد دارید به بیشتر از یک دانش آموز تدریس کنید، تا جایی که ممکن است سعی کنید محیط‌‌های جداگانه‌ای طراحی کنید. با این کار هر کودک هنگامی که در آن فضا قرار می‌گیرد، احساس بهتری خواهد داشت و برای یادگیری شوق بیشتری دارد. به منظور شخصی سازی محیط، لوازم التحریر، میز و صندلی و حتی کتاب‌های مجزا تهیه کنید. به کودکان نشان دهید که برای یادگیری و حفظ حریم خصوصی آن‌ها ارزش قائل هستید.

اگر قصد تدریس خصوصی زبان انگلیسی به کودک در خانه را دارید، بهتر است به مقالات زیر نیز سر بزنید:

 

مزایای تدریس زبان به کودکان توسط والدین

تدریس خصوصی والدین به کودکان در خانه مزایای زیادی وجود دارد که می‌تواند در زمینه‌های مختفی تاثیر گذار باشد. از جمله:

۱. پیشرفت تحصیلی
  • شخصی سازی کردن برنامه
  • انعطاف پذیری زمانی
  • یادگیری کارآمد و موثر
  • تمرکز بر نقاط قوت و نقاط ضعف
  • تمرکز بر مهارت‌های زندگی
  • تمرکز بیشتر بر علاقه و اشتیاق کودک
  • یادگیری به طور تخصصی برای درس مورد نظر
۲. مهارت‌های اجتماعی
  • ایجاد ارتباط سالم با اعضای خانواده
  • وابستی کمتر به دوستان و هم سن و سالان
  • محافظت در برابر مواد مخدر و فعالیت‌های خطرناک
  • جلوگیری از مورد تبعیض قرار گرفتن
۳. سلامت روان
  • کاهش انواع اضطراب: اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی و…
  • کاهش میزان افسردگی
  • تمرکز بر سلامت ذهنی و عاطفی
  • کاهش آسیب ناشی از زورگویی توسط هم سن و سالان
  • تقویت استقلال و اعتماد به نفس
۴. سلامت جسمانی
  • انجام ورزش مورد علاقه در اوقات فراغت
  • افزایش اعتماد به نفس در انجام حرکات ورزشی
  • ارتباط بیشتر با طبیعت و محیط اطراف
  • خواب و تغذیه بهتر
  • ابتلای کمتر به بیماری

سلامت جسمانی

 

مشکلات رایج تدریس خصوصی والدین به دانش آموزان

در حالی که تدریس خصوصی والدین به کودکان در خانه مزیت‌های بسیاری دارد، مانند تمامی روش‌های دیگر، معایبی نیز دارند. رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

 

۱. احساس انزوای کودکان

به دلیل اینکه کودکان از خانه بیرون نمی‌روند و با افراد هم سن و سال خود ارتباطی ندارند، در صورت ادامه پیدا کردن این روند، احساس انزوا می‌تواند در آن‌ها به وجود بیاید.

راهکار: مطمئن شوید که کودک زمانی از روز خود را صرف بازی و برقراری ارتباط با هم سن و سالانش در کلاس‌های دیگر، پارک و یا مکان‌های عمومی میکند.‌ نقش و تاثیر ارتباطات در یادگیری زبان را دست کم نگیرید.

احساس انزوای کودکان

 

۲. هزینه‌های زیاد

در صورت عدم آگاهی از منابع مناسب و معتبر و خرید کتاب‌ها و دوره‌های گران، هزینه‌های زیاد و بیهوده‌ای می‌تواند به هدر برود.

راهکار: قبل از خرید و تهیه منابع، تحقیق کنید و حتی پس از انتخاب منبع معتبر، در کتابخانه‌های عمومی و یا نسخه‌های الکترونیک آن‌ها بگردید.

 

۳. دلسرد شدن کودک

پویا و انعطاف پذیر نگه داشتن جلسات آموزش خصوصی یک چالش بزرگ در این زمینه است. در صورتی که به مدت زیادی یک روند را در پیش بگیرید، کودک دچار احساس یکنواختی شده و علاقه‌ای به ادامه یادگیری نخواهد داشت.

راهکار: هر از چند مدت، راهکار تدریس و ابزارهایی که برای آموزش استفاده می‌کنید را تغییر دهید؛ با اضافه کردن بازی، انیمیشن‌ها و… همچنین می‌توانید در صورت امکان، فضایی که در آن جلسات را برگزار می‌کنید را تغییر دهید.

دلسرد شدن کودک

 

سخن پایانی

تدریس خصوصی والدین به فرزندان در خانه می‌تواند به به کودکان کمک کند تا حمایت بیشتری برای تحصیل و یادگیری داشته باشند. با استفاده از رویکرد صحیح، این امر می‌تواند نتایج مثبتی در افزایش اعتماد به نفس و خودباوری و کاهش اضطراب داشته باشد. اگر قصد تدریس خصوصی به کودک را دارید، امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد.

اگر نکات دیگری راجع به تدریس خصوصی زبان به فرزندان میشناسید، لطفا در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *