کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

تدریس خصوصی زبان چیست؟ اهداف، مزایا و معایب

۵
(۳)

وقتی از تدریس خصوصی صحبت می شود اغلب آن را معادل کلاس تقویتی می دانند خوب شاید که این تا حدی درست باشد! اما واقعا تدریس خصوصی زبان چیست؟ درواقع تدریس خصوصی به آن‌دسته از تدریس هایی گفته می شود که خارج از فعالیت عمومی کلاسهای مدرسه یا دانشگاه می باشند و توسط یک معلم که به انتخاب خود زبان آموز یا شاگرد هست برگزار میشوند. در این نوع از تدریس تمام توجه مدرس به زبان آموزی است که با او کلاس دارد، پس قطعا می توان این انتظار را داشت که مسیر اموزشی در کلاس های خصوصی کوتاهتر و عمیق تر طی می شوند.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

تدریس خصوصی، پیش رفتن با برنامه‌ای هدفمند و امتحان شده است. وقتی خود ما یا فرزندانمان به مرحله جدید از زندگی میرسیم، با سردرگمی هایی مواجه میشویم که تمایل داریم فردی که قبلا این مسیر را طی کرده، با ما راج به آن صحبت کند و ابرهای ابهام را کنار بزند.

تدریس خصوصی در واقع یادگیری با آزادی عمل بیشتر برای جستجو، فهمیدن و واکنش نشان دادن به موضوعات مختلف است.

بیشتر بخوانید: چگونه برای شاگرد خود برنامه درسی بنویسم؟

 

اهداف تدریس خصوصی زبان چیست؟

 

۱. رسیدن به اهداف

هدف از تدریس خصوصی کمک به افراد برای رسیدن به اهداف خود و دستیابی به توانایی های بیشتر آنهاست وقتی افراد از کلاسهای خصوصی استفاده می کنند در روند تحصیلی یا آموزشی خود بهتر عمل می کنند. حتما برای شما هم پیش آمده که سر یک یا چند جلسه از مهمترین درس مدرسه یا دانشگاه خود غیبت کرده اید و امکان این نیست که معلم یا استاد در زمان کلاس بعدی سطح شما را به سطح کلاس فعلی برساند اینجا لازم است شما در کلاس تدریس خصوصی آن درس، چند جلسه شرکت کرده تا مطالب جا مانده را کامل یاد بگیرید. معمولا اساتید همان مدرسه یا دانشگاه با هزینه بالاتر حاضر هستند به شما مطالب را آموزش دهند.

رسیدن به اهداف

مقاله مرتبط: مزایای داشتن معلم خصوصی

 

۲. کشف توانایی ها و استعدادهای شما

تدریس خصوصی در برخی رشته ها مثل زبان های خارجی می تواند استعداد و توانایی شما را بیرون کشیده و خود را کار آمدتر بدانید مثلا شاید همیشه سر کلاس زبان فکر می کردید هرگز نمی توانید زبانی غیر از زبان مادری خود یاد بگیرید ولی وقتی در کلاس خصوصی زبان شرکت می کنید و معلم با شما شروع به صحبت کردن می کند کم کم متوجه می شوید شما هم استعداد یادگیری دارید در واقع تدریس خصوصی به شما کمک می کند تا استعداد نهفته خودتان را کشف کنید.

 

۳. تعهد به یادگیری

در کلاسهای تدریس خصوصی تکالیف و وظایفی که به فرد داده می شود مطابق توانایی و اشتیاقی است که از خود نشان می دهد. در این کلاس ها تعهد بیشتری برای یادگیری وجود دارد چرا که زبان آموز وقت و هزینه جداگانه ای را برای آموزش در نظر می گیرد و این خود اوست که میخواهد به بهترین نتیجه دست پیدا کند. شاید در کلاس درس معمولی فرد خیلی خود را متعهد به انجام وظایف درسی نکند چرا که معلم آنچنان فرصت برای رفع اشکال یا ابهام شاگرد نمی گذارد ولی در تدریس خصوصی زبان آموز قطعا بیشتر مایل است خود را به چالش کشیده و از انجام وظایفش به عنوان فرصتی برای یادگیری بیشتر استفاده کند.

تعهد به یادگیری

بیشتر بخوانید: وظایف یک معلم خصوصی زبان

 

۴. فشرده سازی

تدریس خصوصی برای برخی افراد که در فرصت بسیار کمی باید خود را برای یک آزمون یا سطح معینی برسانند بسیار کمک کننده است با توجه به زمان اندکی که دارند شرکت در کلاسهای عمومی نمی تواند نیاز آنها را تامین کند پس شرکت در کلاس خصوصی زبان چه به صورت آنلاین چه به صورت حضوری می تواند برای آنها یک راه کار محسوب شود و در کوتاهترین مدت خود را به آمادگی لازم برسانند.

بیشتر بخوانید:

 

۵. زمانبندی منعطف

تدریس خصوصی یعنی اینکه آموزشی را به صورت خصوصی و شخصی شده دریافت کنید و این بدان معناست که حتی زمان یادگیری با خودتان باشد.

با شرکت در کلاس خصوصی این امکان برای شما فراهم می شود که بر اساس زمانبندی متناسب با شرایط شما کلاس برگزار شود در حالیکه در کلاسهای مدرسه یا دانشگاه و حتی آموزشگاهها نیز زمان کلاسها فقط بر اساس برنامه ریزی در سیستم آموزشی است.

 

۶. معطف با روحیه شما

در حوزه آموزش هر کدام از ما بنا به شخصیتمان به یادگیری توجه نشان میدهیم. خیلی از اوقات افراد درونگرا نمی توانند مطابق افراد برون گرا توجه مدرس را به خود جلب کنند و سوالات و اشکالات خود را بپرسند؛ اما با تدریس خصوصی به این افراد دیگر لطمه ای به شخصیتشان وارد نمیشود. در تدریس خصوصی میتوان گفت هر فرد با هر روحیه می تواند بهترین آموزشی را که در نظر دارد دریافت کند. در واقع تدریس خصوصی بهترین راه برای رهایی از استرس ناشی از حضور دیگران در کلاس و یادگیری سریعتر برای آنهاست.

معطف با روحیه شما

 

۷. تغییر نقش معلم به راهنما

در تدریس خصوصی زبان معلم تنها نقش معلم را ندارد بلکه به عنوان نقش او به راهنمای شما تغییر پیدا میکند. در تدریس خصوصی میتوانید با معلمی که به طور تخصصی این رشته را رفته درباره شغل، اهداف تحصیلی ، آینده و بازار کار رشته ای که در حال آموزش آن هستید راهنمایی بگیرید در این حالت معلم نقش منتور شما را دارد و در کلاس می تواند در کنار کار تدریس خصوصی شما را هم راهنمایی کند.

تغییر نقش معلم به راهنما

بیشتر بخوانید: نکات تدریس خصوصی زبان به صورت حرفه ای

 

انواع تدریس خصوصی زبان

  • تدریس خصوصی بصورت حضوری
  • تدریس خصوصی بصورت آنلاین
  • تدریس خصوصی بصورت گروهی
  • تدریس خصوصی بصورت آموزشگاهی

با توجه به زمان و بودجه ای که در نظر دارید می توانید از کلاسهای  خصوصی بهره مند شوید. قطعا تدریس خصوصی به صورت حضوری جزء گرانترین ها می باشد و تدریس خصوصی بصورت آنلاین از قیمت پایینتری برخوردار است.

شما میتوانید بنا به زندگی شخصی خود از هر کدامیک از تدریس های خصوصی که به آنها اشاره شد بهره ببرید.

انواع تدریس خصوصی زبان

 

مزایا و معایب تدریس خصوصی زبان

 

مزایا تدریس خصوصی زبان

  1. آموزش و یادگیری رو در رو بدون دخالت هیچ فرد دیگر
  2. سنجش پیشرفت زبان آموز با نمودارهای حتی کوتاه مدت( عرض چند هفته)
  3. برقراری رابطه عاطفی و مسؤلیت پذیری
  4. کوتاه تر شدن مسیر یادگیری و رسیدن به هدف

 

معایب تدریس خصوصی زبان

  1. کسل کننده شدن و از دست رفتن انگیزه برای زبان آموز یا شاگرد
  2. هزینه بالای این نوع تدریس معمولا افراد را وا می دارد که برای شرکت در کلاسهای خصوصی به بودجه خود نگاهی بیاندازد و بین کلاسهای عمومی یا خصوصی هر کدام هزینه کمتری دارند را انتخاب نماید.
  3. گاهی برای پیدا کردن یک معلم خوب باید کلاسهای خصوصی متعددی با اساتید مختلف گرفت تا به آنچه مد نظرتان است برسید و این کمی خسته کننده و زمانبر است .
  4. تدریس خصوصی برای برخی والدین پذیرفتنی نیست به ویژه تدریس حضوری چرا که آنها نگران تنها گذاشتن فرزندان خود با یک فرد غریبه اند پس برای جلوگیری از هر گونه پیش آمد بد بهتر این است اساتید را از آموزشگاهها یا پلتفرم‌های معتبر یا از مراکز معتبر مثل هایتاکی پیدا کرده و با ایشان کلاس بگیرید.
  5. اگر تدریس خصوصی به صورت یک فعالیت همیشگی در آید آن احساس جذابیت را از دست خواهد داد و درست مثل کلاسهای مدرسه و دانشگاه می شود بهتر است هر از گاهی از کلاسهای حضوری و گروهی هم استفاده شود.

معایب تدریس خصوصی زبان

در این مقاله سعی شد تا در کنار آشنا شدن با تدریس خصوصی اندکی از مزایا و معایب آن نیز گفته شود. در نهایت این تصمیم شماست که در کلاس خصوصی ثبت نام کنید یا مایل به کلاس گروهی باشید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *