کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چگونه از ویدیو در تدریس زبان استفاده کنیم؟

۴.۸
(۸)

کم کم با افزایش وسایل ارتباط جمعی، گسترش اینترنت، نرم افزارهای آموزشی نحوه تدریس زبانهای خارجی نیز رفته رفته تغییر کرد. روش های نوینی برای تدریس جایگزین روش های سنتی شدند. یکی از روشهای نوین تدریس زبان خارجی بکارگیری ویدیو در تدریس زبان است. سوال اینجاست، چگونه میتوان از ویدیو برای تدریس کمک گرفت؟


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

انواع ویدیوها برای تدریس

شاید کلمه ویدیو برای شما کمی ناآشنا باشد، اما اگر نام ویدیو را با همان فیلم مساوی کنیم گزینه های بسیاری در ذهن شما نقش می بندد. یکی از مهمترین شیوه ها در تدریس زبان، استفاده از فیلم ها یا همان ویدیو ها هستند.

 

۱- فیلم های آموزشی کوتاه

شما به عنوان مدرس می توانید فیلم های آموزشی کوتاهی را برای زبان آموزان خود در نظر بگیرید و در تایم کلاس خود آنها را نمایش دهید. فرض کنید می خواهید ضمایر ملکی را تدریس کنید، شما می توانید ویدیو کوتاهی از یک دیالوگ که بیشتر روی ضمایر ملکی تاکید دارد را نمایش دهید. یافتن این ویدیو ها در اینترنت و دانلود آنها بسیار ساده است.

 

۲- فیلم های زبان اصلی

اگر سطح زبان آموزان شما از مقدماتی عبور کرده باشد یکی از کارهای هیجان انگیز در کلاس نمایش یک فیلم زبان اصلی می باشد. شما می توانید این فیلم را به قسمتهای کوتاه کوتاه تقسیم کنید و هر جلسه در کلاس خود نمایش دهید و پیرامون آن صحبت کنید.

 

۳- فیلم های میکس موضوعی

فیلم های میکس تکه هایی از فیلم های گوناگون هستند که همگی تنها به موضوع خاصی اشاره دارند و در کنار هم گذاشته شده اند، تا زبان آموز بتواند درک موضوعی بهتری داشته باشد.مثلا موضوع دوست داشتن.

فرض کنید از ۴ فیلم شما تکه هایی را جدا کنید که در این باره صحبت می کندو آنها را بهم میچسبانید و برای زبان آموزان خود پخش می کنید.

 

تاثیراتی که فیلم ها می توانند بر یادگیری زبان آموزان داشته باشند

  1. با دیدن فیلم توانایی شنیداری آنها بهتر می شود
  2. درک مطلب بهتری خواهند داشت
  3. نکات گرامری را با توجه به موقعیتشان در مکالمه یاد می گیرند
  4. معنی و کاربرد یک واژه را در موارد متعدد می بینند مثلا در انگلیسی، معنی کلمه judge در موقعیتهای مختلف فرق میکند حتی در ژانرهای مختلف فیلم از کمیک گرفته تا اجتماعی معنی متفاوتی پیدا میکند.
  5. نقش کلمات و جملات را در بیان موقعیتهای متفاوت می بینند. مثلا I love you در موقعیتهای متفاوت معنی متفاوتی دارد همیشه معنی عاشقت هستم ندارد.
  6. لهجه های متفاوت را میتوانند تشخیص دهند.
  7. با دیدن فیلم های مختلف از جریانات اجتماعی و سیاسی در فرهنگ های مختلف آگاهی پیدا می کنند.

 

استراتژی‌هایی برای تدریس زبان با پخش فیلم

اینکه قرار است با چه رده سنی شروع به دیدن فیلم کنید مهم است. برای دیدن فیلم با کودکان  بهترین روش یادگیری زبان برای کودکان و بچه ها دیدن کارتون و فیلم‌های مناسب سن آنهاست همانطور که در مقاله بهترین سن یادگیری زبان دوم و انگلیسی برای کودکان آورده ایم سن بین ۴-۶ سالگی است در این سن بچه ها آمادگی یادگیری زبان دوم را دارند و بهترین روش هم دیدن فیلم و کارتون زبان اصلی است چرا که برای بچه ها سرگرم کننده ترین روش یادگیری ست.

با تماشای فیلم، بچه‌ها می‌توانند استفاده از زبان را در موقعیت‌های واقعی بیاموزند، که برای بچه‌ها بسیار کاربردی است، آنها می‌توانند به راحتی آموخته‌های خود را در زندگی روزمره خود به کار ببرند. به طور طبیعی مهارت های شنیداری و گفتاری کودکان را توسعه می دهد.

بیشتر بخوانید: از چه سنی کودک را به کلاس زبان بفرستیم؟

 

۱- پیاده کردن دیالوگ های فیلم با زبان آموزان

یکی از جذابترین راه ها برای سرگرم کردن زبان آموزان در حین یادگیری پیاده کردن تکه هایی از یک فیلم است. به زبان آموزانتان نقش های شخصیت های اصلی فیلم را بدهید و از آنها بخواهید تا عین آنچه را که تماشا کرده اند در کلاس پیاده سازی کنند.

 

۲- ویدیو و بازی

شما به عنوان مدرس زبان می توانید از خلاقیت خود برای اجرای شیوه های جدید یادگیری استفاده کنید. مثلا یک جلسه از کلاس را به بازی اختصاص دهید مثلا یک ویدئو کوتاه بدون کلام را سر کلاس برای بچه ها بگذارید بعد از آنها بخواهید حدسهای خودشان را بنویسند و چرا این حدس را می زنند همین کار ساعتها می تواند بچه ها را مشغول به یادگیری زبان کند.

 

۳- آموزش اصطلاحات با فیلم

مثل کلاس کودکان که لغات را با ویدئو و فیلم به بچه ها آموزش می دهیم می توان برای یادگیری بزرگسالان از فیلم‌هایی استفاده کرد که اصطلاحات خاصی را آموزش می دهند. در این روش یک اصطلاح یا ضرب المثل را انتخاب کنید و قسمتهایی از فیلم‌هایی که حاوی این ضرب المثل هستند رابرای زبان آموزان نمایش دهید قطعا با دیدن فیلم راحتتر به کاربرد آن اصطلاحات اشنا می شوند و بهتربه ذهن می سپارند. از این فیلم‌ها در پیجهای آموزشی اینستاگرام بسیار وجود دارد. یوتوب هم که منبع خوبی ازین فیلم‌هاست.

 

۴- خلاصه نویسی از فیلم

می توان از زبان آموزان خواست مثلا ده دقیقه از یک فیلم مشخص را نوشته و سر کلاس برای بقیه بخوانند شاید از زیر نویس کمک بگیرند ولی شما به عنوان یک مدرس قطعا تفاوت نوشته شخص را از زیرنویس تشخیص خواهید داد.

خلاصه نویسی از فیلم

 

۵- خلاصه گویی

یکی دیگر از راه های بکارگیری فیلم این است که به زبان آموزانتان بگویید یک فیلم را تماشا کنند و در جلسه بعد آن را برای همه کلاس به طور خلاصه وار بیان کنند. براحتی می بینید که بیان و دیدگاه هر زبان آموز متفاوت از دیگری است.

 

۶- دوبله فیلم فارسی به زبان دوم

شما میتوانید یک فیلم مورد علاقه زبان آموزان را به زبان فارسی سر کلاس پخش کنید و جای هر شخصیت یک زبان آموز به زبان دوم صحبت کند کار جالبیست مخصوصا برای یادگیری بچه ها که شدید علاقمند به دوبله هستند. هم فال است هم تماشا.

 

۷- ویدیو های یوتیوب

به جرات می توان گفت استفاده از ویدیو های یوتیوب سر کلاس یکی از بهترین روش‌های جذاب کردن کلاس زبان است. شما حتی میتوانید در تدریس گرامر از تدریس های جذاب موجود در یوتیوب بهره ببرید. یوتیوب دریایی از ویدیو های دوست داشتنی و کاربردی است.

 

۸- ویدیو آزمون

مدرس یک فیلم برای زبان آموزان خود پخش می کند بچه ها با دیدن فیلم به پرسشهایی که مدرس برای آنها نوشته پاسخ میدهند هم برای درک مطلب آنها خوب است هم مهارتهای نوشتاری و شنیداری بچه ها تقویت می شود.

 

۹- معنی‌یابی

یک فیلم را سر کلاس پخش کنید تعدادی  از کلمات را انتخاب کنید آنها را در یک ستون بگذارید و معانی آنها را بصورت درهم در ستون روبرو قرار دهید و برای بچه ها روی کاغد چاپ کنید بعد از پحش فیلم از زبان آموزان بخواهید کلمات را با جملات مناسب روبرو ربط دهید به این صورت کلمات ساده را به خوبی یاد خواهند گرفت.

 

۱۰- استفاده از موزیک ویدیو در تدریس زبان

پخش موزیک ویدیو یک آهنگ تاثیر بسزایی در یادگیری زبان، زبان آموزان دارد. به قدری که تمام کلاس شما را به جنب و جوش وا میدارد و این هیجان باعث خاطره انگیز شدن کلاس شما و به یادماندن واژگان گفته شده در ویدیو می شود.

تمام این خلاقیتها را میتوانید در کلاس درس خود پیاده کنید و نتایج شگفت انگیز آن را ببینید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۸ / ۵. تعداد نظرات ۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *