کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چطور کلاس خصوصی خسته کننده ای نداشته باشیم؟

۵
(۳)

بی حوصلگی یک احساس کشنده و مسری ترین احساس برای زبان آموزان و رقیب اصلی یادگیری است. بنابراین، این وظیفه معلم است که فضای شاد و مثبتی را برای زبان آموزان در کلاس ایجاد کند تا بتوانند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، سؤال بپرسند و راه‌حلی برای مشکلات خود بیابند.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

یادگیری به تلاش ذهنی نیاز دارد. بدون داشتن سبک آموزشی پر از سرگرمی و تعاملی، تفکر در مورد یک موضوع برای زبان آموزان پیچیده است. از طرفی، بی حوصلگی بر عملکرد زبان آموزان تأثیر منفی دارد. با توجه به این که معلم خصوصی تنها با یک نفر یا تعداد محدودی کلاس دارد، باید بتواند نحوه تدریس خود را به گونه‌ای انتخاب کند که زبان آموز احساس شادی و نشاط داشته و والدین نیز از عملکرد معلم خصوصی رضایت داشته باشند، همچنین، خود معلم نیز از تدریس خسته نشود. به همین دلیل در این مقاله راهکارهایی را برای رفع خستگی در زمان تدریس برای کودکان، بزرگسالان و هردو ارائه می‌دهیم.

چطور کلاس خصوصی خسته کننده ای نداشته باشیم؟

 

راهکارهایی برای رفع خستگی کودکان در کلاس زبان

 

۱-داشتن وقفه‌های کوتاه برای رفع خستگی

یک استراحت کوتاه درمانی برای رفع خستگی است. اجازه دادن به زبان آموز برای خوردن آب و خوراکی یا آواز خواندن و انجام حرکات موزون می‌تواند انرژی زبان آموز را برگرداند. پریدن، ایستادن و انجام حرکات کششی زبان آموز را قادر می‌سازد تا خستگی خود را از بین ببرند. این حقیقت نیز هست که بدن سالم مساوی با ذهن سالم است. زبان آموز را تشویق کنید تا میان وعده‌های سالم مصرف کند تا سطح انرژی او برای حداکثر بهره وری و کارایی افزایش یابد. به این ترتیب او قادر خواهند بود وضعیت ذهنی خود را بازگرداند.

داشتن وقفه‌های کوتاه برای رفع خستگی

 

۲- برنامه تدریس روزانه را هر چند وقت یکبار تغییر دهید

تجربه نشان داده که زبان آموزان وقتی چیز جدیدی به آنها ارائه می‌شود از کلاس‌ لذت می‌برند. یک معلم خصوصی کارآمد برای زبان آموز خود پلن مناسبی می‌چیند و از برنامه‌های مختلفی مانند داستان سرایی برای درک موضوع یا تماشای ویدیوی یوتیوب مرتبط با درس برای درک کامل دروس زبان استفاده می‌کند. سبک‌های آموزشی متفاوت احتمال خستگی را کاهش می‌دهد.

یک معلم خصوصی همچنین، می‌تواند هر چند وقت یکبار مکان کلاس را تغییر دهد به طور مثال یکی از دروس زبان را در پارک آموزش دهد. او می‌تواند روش جدیدی برای تدریس مانند نقاشی یا طراحی در کلاس اتخاذ کند که به زبان آموزان اجازه می‌دهد خلاقیت خود را به نمایش بگذارند. این فعالیت‌ها برای زبان آموزان مطلوب است زیرا محیط یادگیری را شاد  می‌کنند.

بیشتر بخوانید: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

برنامه تدریس روزانه را هر چند وقت یکبار تغییر دهید

 

۳- چیدمان جذاب برای کلاس خصوصی

یک کلاس درس پر جنب و جوش با چیدمان فیزیکی اتاق شروع می‌شود. چیدمان میزها و فضای کار، جذابیت تابلوهای نصب شده روی دیوار و استفاده از لوازم تحریر جذاب و رنگی می‌تواند به ایجاد فضای شاد کمک کند. زمانی که از رنگ‌های شاد و جذاب مانند قرمز، صورتی و رنگ‌های آرامش دهنده در فضای کلاس خصوصی استفاده شود، زبان آموز و حتی خود معلم از تدریس خسته نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه کلاس زبان جذابتری داشته باشیم؟

 

راهکارهایی برای رفع خستگی کودکان و بزرگسالان در کلاس زبان

 

۱- عادات مثبت را در زبان آموز پرورش دهید

بی حوصلگی، همانطور که ثابت شده است، یک ویژگی منفی است. دور نگه داشتن کسالت برای اکثر زبان آموزان تقریباً غیرممکن است. متأسفانه، آنها در طول فعالیت‌هایی که اصلاً از آنها لذت نمی‌برند، احساس بی حوصلگی می‌کنند. بنابراین، وظیفه معلم است که عادات مثبتی را در زبان آموزان ایجاد کند تا به آنها کمک کند تا حواس پرتی را مهار کنند و از کسالت رهایی یابند. همچنین، یک معلم خصوصی زبان باید قبل از کلاس، تمامی مشکلات خود را کنار بگذارد و تنها به دنبال روش‌هایی برای داشتن تدریس جذاب کند و در زمان تدریس نیز انرژی لازم را داشته باشد تا حس مثبت او به زبان آموز نیز منتقل شود.

عادات مثبت را در زبان آموز پرورش دهید

 

۲- سرعت تدریس خود را مطابق با میزان درک و فهم زبان آمور تنظیم کنید

معلم خصوصی باید مطابق با فهم و درک زبان آموز خود سرعت تدریس خود را تنظیم کند. همچنین، زبان آموز بهتر است بداند که برای کلاس‌ خود چه خواهند کرد. اگر مشکل خستگی و بی حوصلگی ناشی از عدم درک است، این طرح ممکن است به از بین بردن کسالت کمک کند. از طرفی، معلم خصوصی تنها به تدریس برای یک نفر می‌پردازد بنابراین هیچ مشکلی برای کم یا زیاد کردن سرعت خود نخواهد داشت و زبان آموز نیز با خیال راحت می‌تواند به یادگیری بپردازد.

سرعت تدریس خود را مطابق با میزان درک و فهم زبان آمور تنظیم کنید

 

۳-معلمان خصوصی باید الگوهای رفتاری خود را در کلاس های خصوصی تا حد امکان تغییر دهند

اگر معلمی معمولاً با لباس راحت تدریس می‌کند، باید یک روز با کت و شلوار حاضر شود یا اگر به طور معمول می‌نشیند، باید بایستد. اگر معمولاً پر سر و صدا و پرانرژی است، باید کلاسی را با رفتار آرام و آهسته بگذراند. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما به نظر می رسد بسیاری از معلمان آن را فراموش کرده اند: “تنوع چاشنی زندگی است”. اگر در یک جلسه پنجاه دقیقه‌ای زبان آموز به طور مداوم در حال یادگیری باشد، احتمالاً خسته خواهند شد. اما اگر معلمان وظایف و موضوعات را در آن جلسه تغییر دهند، احتمال کسالت به حداقل خواهد رسید.

 

۴- استفاده از اپلیکیشن‌های جذاب یادگیری زبان

امروزه، اکثر جوانان و نوجوانان با فناوری آشنا هستند و اپلیکیشن‌های مختلف را می شناسند. بنابراین، توصیه می‌شود که معلم خصوصی در جلسات تدریس خود به دنبال فرصت‌هایی برای استفاده از نرم افزارهای مفید و جذاب برای یادگیری زبان باشد. این کار علاوه بر این که کلاس را جذاب می‌کند، می تواند راهی مفید برای یادگیری زبان آموز باشد.

استفاده از اپلیکیشن‌های جذاب یادگیری زبان

بیشتر بخوانید:

 

۵- به نمایش گذاشتن مهارت‌ها

همانطور که می‌دانید، اکثر افراد دارای یکسری مهارت‌ها در زمینه‌های مختلف هستند، به طور مثال، برخی‌ها سازی می‌نوازند، عده‌ای شعر می‌گویند و غیره. برای این که کلاس خصوصی از حالت یکنواختی در بیاید می‌توانید از افرادی که این نوع مهارت‌ها را دارند بخواهید تا در کلاس به نمایش بگذارند.

 

راهکارهایی برای رفع خستگی بزرگسالان در کلاس زبان

 

۱- جریمه‌های جذاب و خوردنی

برای این که جو کلاس خسته کننده نباشد و زبان آموزان نیز مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام دهند، می‌توانید آن‌ها را جریمه کنید. البته این نوع جریمه کردن جنبه ایجاد شور و اشتیاق برای زبان آموزان دارد. به طور مثال اگر زبان آموز تلفظی را اشتاه گفت باید جلسه بعد برای زبان آموزان دیگر خوراکی بخرد یا اگر فردی دیر به کلاس رسید باید برگردد و با بستنی به کلاس بیاید.

 

۲- به راه انداختن مباحث مهم و جذاب روزمره

برای این که خستگی زبان آموزان رفع شود، می‌توانید مباحث جذاب و داغ اجتماع را به بحث بگذارید تا زبان آموزان به گفت و گو و تبادل اطلاعات بپردازند. این گونه هم کلاس خسته کننده نیست و هم از موضوعات مختلف اطلاعات کافی به دست می‌آورید.

 

۳- انجام بازی های جذاب

بزرگسالان می‌توانند بازی‌های مناسب سن آن‌ها مانند پانتومیم را در کلاس اجرا کنند تا خستگی آن‌ها تا حدود زیادی برطرف شود. از طرفی، این راهکارها برای افرادی که خجالتی هستند نیز مناسب است.

انجام بازی های جذاب

 

سخن پایانی

بی حوصلگی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر حواس پرتی و عدم یاددگیری و دلیل اصلی عملکرد ضعیف زبان آموزان است. کسل بودن کلاس، یادگیری را خراب می‌کند و توانایی‌های ذهنی زبان آموزان را مختل می‌کند. بنابراین، هر معلمی باید روش‌های مناسبی را در سبک‌های یادگیری خود بگنجاند تا زبان آموزان تدریس او را یاد بگیرند.

راستی؛ از دیگر مقالات بلاگ هایتاکی بازدید کنید تا کلاس جذابتر و تدریس موفق‌تری داشته باشید. موفق باشید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *