کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

راهکارهای جذب کودکان بدون انگیزه در کلاس زبان گروهی یا خصوصی

۵
(۷)

آیا معلم زبانی هستید که در جذب زبان آموزان به کلاس‌های گروهی دچار مشکل شده‌اید؟ آیا معلم خصوصی زبان هستید ولی نمی‌دانید چگونه زبان آموزان را به سوی خود جذب کنید؟ آیا در کلاس‌های درسی خود زبان آموزان‌تان را بی‌انگیزه می‌بینید؟ آیا زبان آموزان کلاس‌های خصوصی‌تان انگیزه اولیه خود را از دست داده‌اند؟ صفحه درستی را باز کرده‌اید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

در این متن قصد داریم برای رفع دغدغه ذهنی معلمان زبان برای جذب زبان آموزان و همچنین والدین نگران از بابت آینده فرزندان‌شان استراتژی‌هایی را ارائه کنیم تا زبان آموزان با تمایل و علاقه بر سر کلاس‌های زبان خود حاضر شده و تا پایان انگیزه خود را همچون روز اول حفظ کنند. به همین جهت لازم است این دغدغه‌ها و همچنین استراتژی‌های لازم برای حل آن‌ها را از جانب والدین و معلمان بررسی کنیم.

 

چگونه پدر و مادر و معلم زبان می‌توانند برای مشتاق کردن زبان بچه‌ها با هم همکاری کنند؟

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که زبان آموزان پیش از این که توسط معلمان زبان جذب شوند باید از طرف والدین و خانواده به این کار ترغیب شوند. بنابراین والدینی که فکر می‌کنند با فرستادن اجباری فرزندان‌شان به کلاس‌های زبان باعث موفقیت آن‌ها می‌شوند باید بدانند که خود بزرگ‌ترین مانع موفقیت فرزندان‌شان هستند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم تدریس زبان به کودکان توسط والدین در خانه

اما شما والدین نباید نگران باشید. شما با یادگیری چند نکته ساده می‌توانید به صورت هوشمندانه فرزندان خود را به سوی کلاس‌های زبان سوق دهید. این نکات عبارتند از:

 

۱- صحبت کردن والدین با فرندان در مورد یادگیری زبان دوم و آینده پیش روی آن‌ها

لازم است که به صورت مستقیم با فرزندان خود در مورد یادگیری زبان دوم صحبت کنید. اهمیت یادگیری زبان دوم را به روشنی برای او بازگو کرده و با ذکر مثال هایی بارز شعله اشتیاق را در آن ها روشن کنید.

 

۲- همراهی کردن والدین با فرزندان‌شان در مطالعه

والدین اولین الگوی فرزندان خود هستند. فرزندان کوچک‌ترین کارها را نیز به تقلید از والدین خود انجام می‌دهند. بنابراین به عنوان یک الگو برای فرزندان خود سعی کنید تا حد امکان مطالعه کردن را به آن‌ها بیاموزید.

 

۳- ادغام سرگرمی با زبان دوم برای فرزندان

برای این که فرزندان شما به زبان دوم علاقه‌مند شوند سرگرمی‌های مورد علاقه آن‌ها را با زبان دوم به آن‌ها ارائه کنید. مثلا انیمیشن‌ها، بازی‌ها و مواردی از این دست می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای این منظور باشند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای تدریس زبان به کودکان بیش فعال؛ این نکات را فراموش نکنید!

 

۴- از آن‌ها بخواهید برای دستیابی به موقعیت‌های خاص در کلاس‌های زبان شرکت کنند

فرزندان خود را به داشتن هدف مشخص تشویق کنید و با شناسایی علایق آن‌ها برای‌شان جایگاه بالایی را پس از یادگیری زبان دوم در نظر گرفته و آن‌ها را به سوی آن هدف سوق دهید. این می‌تواند یک نیروی محرکه فوق‌العاده قوی برای فرزندان شما باشد و آن‌ها را به رفتن به کلاس‌های یادگیری زبان تشویق کند.

 

۵-  شرکت دادن فرزندان‌تان در گروه‌های مطالعاتی

اگر می‌خواهید فرزندان‌تان با عشق و علاقه زبان را یاد بگیرند و بخواهید آن‌ها با شیوه غوطه‌وری زبان دوم را بیاموزند بهترین راهکار این است که گروه‌های مطالعاتی زبان دوم را پیدا کرده و فرزندان‌تان را به شرکت در آن‌ها ترغیب نمایید. با این استراتژی هوشمندانه به پیشرفت فرزندان خود کمک کرده و یادگیری او را تسریع می‌کنید.

 

۶- پیدا کردن مخاطب برای فرزند خود

یکی از برترین شیوه‌های آموزشی این است که فرزند شما بداند یادگیری او می‌تواند مفید باشد. اگر خودتان به آن زبان مسلط هستید با فرزند خود به زبان مورد نظر صحبت کنید. اگر این گونه نیست به دنبال مخاطبانی باشید تا بتوانید از آن‌ها برای ایجاد مکالمه‌هایی برای فرزندان‌تان کمک بگیرید. درست انجام دادن این تکنیک و تشویق فرزند شما می‌تواند علاقه او به یادگیری را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

 

۷- استفاده از اپلیکیشن‌ها، ابزارهای آنلاین و حتی بازی‌ها به زبان دوم

در بهترین شیوه یادگیری زبان دوم یعنی شیوه غوطه‌وری بهترین کار این است که فرزند خود را با سرگرمی‌ها و بازی‌هایی به زبان دوم آشنا کنید. در این صورت علاوه بر افزایش دایره واژگان و عبارت‌های او می‌توانید شاهد پیشرفت چشمگیری در یادگیری زبان او باشید.

 

چگونه زبان آموزان را به کلاس‌هایم جذب کنم؟

 

۱- به کار بردن استراتژی‌های آموزشی منحصر به فرد

اگر شما به عنوان معلم زبان در کلاس‌های خود از استراتژی‌های خاصی استفاده کنید زبان آموزان بیش‌تری را به سوی خود فرا می‌خوانید. چرا که هم والدین و هم زبان آموزان همیشه به دنبال کلاس‌هایی هستند که متد آموزشی خاصی داشته باشند تا بتوانند زبان آموزان را به سطح بالاتری از زبان برسانند.

شیوه و تدریس خاص معلم زبان = جذب بیش‌تر زبان آموزان به کلاس‌های گروهی

 

۲- ارائه راهکارهای جدید برای آموزش تلفظ

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های زبان آموزان این است که بتوانند در کلاس‌هایی شرکت کنند که معلم زبان به تلفظ صحیح مسلط باشد. تقویت این مهارت می‌تواند سبب شود زبان آموزان به کلاس‌های شما جذب شده و با علاقه بیش‌تر به یادگیری آن زبان بپردازند.

بیشتر بخوانید: بهترین ویژگی‌ ها و مهارت های یک معلم زبان چیست؟

 

۳- آموزش فرهنگ زبان مقصد

بسیاری از والدین انتظار دارند زمانی که فرزندان خود را به کلاس‌های زبان می‌فرستند علاوه بر آشنایی آن‌ها با زبان دوم با فرهنگ آن زبان نیز آشنا شوند. از طرفی بهترین موقعیت برای یادگیری فرهنگ هر زبان کلاس یادگیری آن زبان است چرا که زبان آموز می‌تواند متناسب با هر درس فرهنگ آن زبان را راحت‌تر به خاطر بسپارد.

بیشتر بخوانید: نقش فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

 

۴- استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ضمن آموزش

اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که اگر کمی سستی کنیم از تکنولوژی روز عقب می‌مانیم. این موضوع در کلاس‌های زبان ملموس‌تر است. معلم زبانی که بتواند از فناوری‌های روز برای ارتقای سطح زبان آموزان خود استفاده کند نسبت به سایر همکاران خود که به استفاده از فناوری‌های جدید اعتقادی ندارند، موفق‌تر است.

بیشتر بخوانید:

 

۵- روش‌های هوشمندانه در ترغیب زبان آموزان به صحبت کردن

یکی از عمده دلایلی که زبان آموزان به سراغ کلاس‌های گروهی می‌روند این است که توانایی صحبت کردن خود را بهبود ببخشند. اما در بسیاری از مواقع می‌بینید که این اتفاق نمی‌افتد و آن ها از صحبت کردن در جمع یا گروه خود وحشت دارند. بنابراین اگر معلم زبانی باشید که بتوانید زبان آموزان را به کارهای گروهی و صحبت در جمع ترغیب کنید مسلما امتیاز ویژه‌ای را به رزومه خود اضافه می‌کنید.

از جمله روش‌‌های هوشمندانه می‌توان به برگزاری برنامه‌های گروهی دوستداشتنی مثل تئاتر، انواع بازی‌ها مثل پانتومیم و حدس کلمه، دادن مسئولیت به هر زبان آموز در کلاس درس و مواردی از این دست اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه کلاس زبان جذابتری داشته باشیم؟

 

دلایل کاهش انگیزه زبان آموز هنگام یادگیری

شاید بتوان یکی از دشوارترین مسئولیت‌های معلم زبان خارجی را ایجاد و حفظ انگیزه در زبان آموزان برشمرد. این مسئولیت زمانی دشوارتر می‌شود که معلم زبان باید منشا این مشکل را شناسایی کند و راه حل منطقی برای آن ارائه دهد.

برخی از زبان آموزان در وجود خود انگیزه درونی دارند یا تحت تاثیر خانواده آن را به دست آورده‌اند. با این حال تعداد بسیاری از آن‌ها به خصوص در سنین پایین‌تر نیاز به انگیزه بیرونی دارند حتی ممکن است به اجبار خانواده در کلاس زبان حضور پیدا کرده باشند. از این رو شناسایی منشا می‌تواند نیمی از مشکل را حل کند. اما مابقی راه حل شناسایی استراتژی‌های لازم و پیاده سازی آن‌ها است.

ریو نویسنده کتاب «انگیزش دیگران: پرورش منابع انگیزشی درونی» در مورد انگیزه دانش آموزان این گونه می‌گوید:

انگیزه دانش آموز تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی قرار دارد. این عوامل می‌توانند انگیزه او را افزایش داده و دانش آموز به موجب آن رفتار جدیدی را شروع کرده یا موضوعی را حفظ کند. یا می توانند برعکس عمل کرده و او را نسبت به آن موضوعات دلسرد کنند.

هیچ معجون جادویی وجود ندارد تا بتوان آن را بر سر بچه‌ها پاشید یا عبارتی معجزه‌آور برای آن‌ها خواند تا به صورت ناگهانی سرشار از انگیزه شوند. در عوض باید استراتژی‌هایی را فرا گرفت و در موقعیت مناسب از آن‌ها به نفع زبان آموز بهره برد.

منظور از موقعیت مناسب این است که استراتژی‌های معلم زبان در کلاس‌های گروهی و کلاس‌های خصوصی برای ایجاد انگیزه در زبان آموزان متفاوت است. بنابراین بدون معطلی به سراغ معرفی استراتژی‌های هر گروه می‌رویم. پیش از شروع بهتر است علت‌های اصلی کاهش انگیزه که برای هر دو گروه یکسان هستند را بشناسید:

 

۱. عزت نفس پایین

برخی از دانش آموزان یا زبان آموزان در تله عزت نفس پایین گرفتار شده و از استعدادهای واقعی خود بی‌خبر هستند. آن‌ها تصور می‌کنند مانند سایر هم‌گروهی‌ها یا هم‌سالان خود نمی‌توانند بسیاری از فعالیت‌ها را به صورت کامل انجام دهند.پ

 

۲. حمایت ضعیف

متاسفانه یکی از مشکلات عمده زبان آموزان به خصوص در سنین پایین این است که آن‌ها مورد حمایت و تشویق معلم خود قرار نمی‌گیرند. برخی از معلمان زبان تصور می‌کنند با گفتن «خوب بود» انگیزه کافی را به زبان آموز خود منتقل کرده‌اند. در صورتی که زبان آموزان به خصوص در سنین پایین‌تر نیاز به تشویق و انگیزه بیش‌تری دارند.

 

۳. فشار خیلی زیاد

بسیاری از دانش آموزان زمانی که در برابر سختی‌های زبان دوم قرار می‌گیرند دچار اضطراب شده و فشار زیاد سبب از بین بردن انگیزه آن‌ها می‌شود. از این رو آن‌ها برای ادامه مسیر تلاشی نکرده و راه ساده‌تر یعنی تنبلی را انتخاب می‌کنند!

 

راهکار افزایش انگیزه و ایجاد اشتیاق برای یادگیری زبان در کودکان در کلاس‌های گروهی

 

۱- تشویق مثبت

زبان آموزان برای پی بردن به نتیجه عملکردشان نیاز به تایید و تشویق مستقیم معلم خود دارند. آن‌ها زمانی که متوجه شوند معلم زبان‌شان به عملکرد آن‌ها مهر تایید زده انگیزه زیادی را در وجود خود احساس می‌کنند.

 

۲- تقویت نقاط قوت

حوزه و موضوعاتی را پیدا کنید که زبان آموزان شما در آن‌ها عملکرد خوبی دارند. استفاده از این موضوعات می‌تواند در بین موضوعاتی که برای آن‌ها دشوار است نقش نجات دهنده داشته باشد و آن‌ها را از شکست‌های پی‌در‌پی محافظت کند.

 

۳- دادن فرصت انتخاب به زبان آموزان

این که زبان آموزان در کلاس‌های خود حق  انتخاب داشته باشند، در کارهای گروهی بتوانند خود موضوعات را انتخاب کرده و بر اساس آن‌ها تمرین‌هایشان را انجام دهند و… می‌تواند فرصتی طلایی باشد که انگیزه زبان آموزان را به صورت چشمگیری افزایش یابد.

 

۴- ایجاد ارتباط بین یادگیری و دنیای واقعی

اگر در جایگاه معلم زبان سعی کنید موقعیت‌هایی را به وجود آورید که زبان آموز شما یادگیری را با واقعیت‌های زندگی خود ادغام کند نتیجه شگفت‌انگیز آن شما را شوکه می‌کند. به عنوان مثال در کلاس خود بچه‌ها را به گروه‌هایی تقسیم کرده و به آن‌ها فرصت دهید در مورد خودشان یا زندگی روزمره‌شان یا حتی آینده مورد نظرشان با هم گروهی‌های خود به زبان دوم صحبت کنند و یکدیگر را به چالش بکشانند. کمک شما به آن‌ها در این زمان می‌تواند همچون یک بمب انرژی به آن‌ها انگیزه بالایی را منتقل کند.

 

۵- معرفی الگوهای انگیزه بخش

یکی از بی‌نظیرترین راه‌های ایجاد انگیزه در کلاس‌های زبان این است که به زبان آموزان خود الگوهای مختلفی را معرفی کنید. آن‌ها می‌توانند با داشتن یک الگو در ناخودآگاه خود به صورت خودکار انگیزه را در وجود خود پیدا کنند.

 

۶- دادن امتیازات ویژه

اگر در کلاس‌های زبان خود در بین زبان آموزان بی‌حوصلگی و نبود انگیزه را مشاهده کردید، بی‌درنگ فعالیت یا تمرینی را تعیین کنید و به زبان آموزان خود بگویید با انجام دادن آن می‌توانند امتیازاتی را به دست آورند. این امتیازات می‌توانند استراحت بیش‌تر، نمره کلاسی عالی، جایزه ویژه یا اردوی ویژه باشد.

 

۷- اهمیت قائل شدن برای هر زبان آموز

در کلاس‌های زبان رعایت برخی نکات از خود درس دادن می‌تواند مهم‌تر باشد. زبان آموزان باید هر کدام احساس کنند که در کلاسی که نشسته‌اند دیده می‌شوند و در بین همکلاسی‌های خود جایگاه ویژه‌‎ای دارند. آن‌ها با توجه معلم خود می‌توانند از یک زبان آموز ضعیف یا حتی معمولی به یک زبان آموز فوق‌العاده تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: نبایدهای یک معلم خصوصی زبان؛ کارهایی که باید به عنوان معلم خصوصی از آنها اجتناب کنید

 

۸- شناسایی عملکرد ذهنی و تمرکز زبان آموزان

شاید برخی از معلمان زبان فکر کنند که توانایی‌های ذهنی زبان آموزان فقط در مدرسه و در جایگاه دانش آموز اهمیت دارد. در صورتی که شناخت صحیح و نحوه عملکرد بچه‌ها در هر کلاسی از بزرگ‌ترین وظایف معلم  محسوب می‌شود. بنابراین با شناخت صحیح زبان آموزان خود آن‌ها را در حد توان‌شان در فعایلت‌های گروهی شرکت داده و به آن‌ها احترام بگذارید.

 

۹- ایجاد کارهای گروهی و سرگرم کننده

یکی از انگیزه بخش‌ترین راهکارها در کلاس زبان این است که زبان آموزان به صورت گروهی به تمرین و صحبت بپردازند. این کار زیر نظر معلم زبان و همدلی او با بچه ها می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز و لذت‌بخش باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه کلاس های خصوصی و گروهی زبان را مدیریت کنیم؟

 

۱۰- ایجاد فضای مساعد در کلاس

ایجاد یک فضای مناسب و ارتباط چشمی بین زبان آموزان و معلم می‌تواند حس فوق‌العاده‌ای را در وجود زبان آموزان ایجاد کند. با این اقدام زبان آموزان می‌توانند با حس مثبتی در محیطی بدون تنش با معلم خود ارتباط برقرار کرده و به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنند.

 

۱۱- ایجاد تصویر روشن در ذهن زبان آموزان

پروفسور زولتان دورنیه متخصص مطالعات انگیزشی در دانشگاه ناتینگهام است. او می‌گوید: «اگر تصویر ذهنی روشنی از آینده زبان آموز خود خلق کنید و او را یک سخن ران فوق‌العاده به زبان دوم نشان دهید می‌توانید شاهد پیشرفت فوق‌العاده او در یادگیری زبان دوم باشید». شاید بهترین اقدام برای چنین هدف بزرگی برنامه‌ریزی گام به گام برای زبان آموزان‌تان باشد. ولی بهترین اقدام همیاری شما به آن‌ها تا رسیدن به موفقیت‌شان است.

 

۱۲- انگیزه خود معلم زبان

این که شما در جایگاه معلم زبان انگیزه بالایی داشته باشید بسیار بااهمیت است. مسلما زبان آموزان یک معلم با انگیزه را نسبت به یک معلم بی‌حوصله و بی‌انگیزه ترجیح می‌دهند. شما باید اولین الگوی زبان آموزان خود باشید.

 

۱۳- صبور بودن

بزرگ‌ترین مسئولیت یک معلم زبان صبور بودن اوست. شما در آموزش و دریافت پاسخ‌های زبان آموزان خود باید صبور باشید. آن‌ها بچه هایی هستند که  می‌خواهند حرف زدن یاد بگیرند (زبان دوم). از این رو صبر شما می‌تواند به آن‌ها انگیزه لازم را بدهد.

 

۱۴- استفاده از طنز

گاهی لازم است که سختی درس‌ها را مخفی کنید. اضافه کردن چاشنی طنز می‌تواند زبان آموزان را برای یادگیری مفاهیم دشوار آماده کند.

 

۱۵- استفاده از ابزارهای بصری

سعی کنید در کلاس‌های گروهی زبان آموزان را درگیر تصاویر، نمودارها، تصویرنوشته ها و مواردی از این دست کنید. آن‌ها با چنین ابزارهایی می‌توانند در کارهای گروهی موفق‌تر و با دید بازتری عمل کنند.

بیشتر بخوانید:

 

۱۶- استفاده از روش‌های تدریس گوناگون

وقتی در آموزش‌های خود از شیوه‌های گوناگون تدریس استفاده کنید یکنواختی و بی‌حوصلگی را از کلاس خود بیرون می‌کنید. این می‌تواند یک منبع عالی برای انگیزه دادن به زبان آموزان‌تان باشد.

بیشتر بخوانید: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

 

۱۷- دوری از سختگیری

زبان آموزان خود را در سختگیری‌های بی‌رویه غرق نکنید. آن‌ها باید جدیت شما را درک کنند ولی سخت‌گیری‌های افراطی می‌تواند انگیزه آن‌ها را برباید.

 

۱۸- تعیین شعار

برای کلاس‌های خود شعاری تعیین کنید و آن را همیشه به زبان آموزان خود بگویید،به عنوان مثال:

تسلیم نشو، تو می توانی!

 

۱۹- تشویق به رقابت‌های دوستانه

ایجاد فضای رقابتی در کلاس زبان بسیار مهم است ولی مواظب باشید که این فضای رقابتی به گونه‌ای باشد که زبان آموزان در جهت رشد و پیشرفت یکدیگر نیز فعال باشند. در غیر این صورت استرس و اضطراب زبان آموزان را به سوی نابودی می‌کشد.

۲۰- استفاده از تکنیک ۲ * ۱۰

تکنیک ۲ * ۱۰ یک تکنیک فوق‌العاده موثر در کلاس‌های زبان است. این تکنیک زبان آموزان را به یک چالش دعوت می‌کند. ورود به این چالش نیازمند تشویق زبان آموزان از جانب شماست. در این چالش طی ۱۰ روز هر زبان آموز موظف است طی دو دقیقه به انتخاب خود راجع به یک موضوع صحبت کند. این چالش انگیزشی می‌تواند نتیجه فوق‌العاده‌ای برای کلاس‌های شما به وجود آورد.

۲۱- انتخاب عبارت‌های هوشمندانه

برای دادن انگیزه کافی به زبان آموزان خود از عبارت‌های قدرتمند زیر استفاده کنید:

  • خیلی زحمت کشیدید.
  • من به شما افتخار می‌کنم.
  • می‌دانم که چالش برانگیز است، اما شما تقریباً شرایط انجام آن را دارید.
  • این یک پیشنهاد عالی است.
  • این یک یادگاری عالی از جانب شما برای من است.
  • کار گروهی‌تان فوق العاده بود!
  • شما بسیار خلاق هستید.
  • شما توانستید آن را به درستی انجام بدید!

 

۲۲- دور شدن از کتاب

گاهی لازم است برای بازگرداندن انرژی به کلاس از درس و کتاب دور شوید. سرگرمی، بازی، مسابقه و… به زبان دوم طراحی کرده و آن‌ها را در کلاس خود اجرا کنید.

 

۲۳- برقراری ارتباط صمیمانه

خوش برخورد بودن معلم زبان می‌تواند آینده‌ای درخشان برای زبان آموزان بسازد. شاید بتوان گفت رمز موفقیت معلم زبان در کلاس‌های گروهی و حتی کلاس‌های خصوصی برخورد خوب و معقول با زبان آموزان است.

بیشتر بخوانید: معلم زبان آنلاین بهتر است یا حضوری؟

 

راهکار افزایش انگیزه و ایجاد اشتیاق برای یادگیری زبان در کودکان در کلاس‌های خصوصی

ایجاد انگیزه در یک گروه نسبت به یک نفر به مراتب کار ساده‌تری است. هر چند می‌توان برخی از استراتژی‌های کلاس‌های گروهی را در کلاس خصوصی زبان به کار گرفت. به عنوان مثال تقویت نقاط قوت، ایجاد ارتباط بین یادگیری و دنیای واقعی، معرفی الگوهای انگیزه بخش، دادن امتیازات ویژه، اهمیت قائل شدن برای زبان آموز، صبور بودن، استفاده از تکنیک ۲ * ۱۰، در نظر گرفتن پاداش‌های ویژه مطابق با تلاش زبان آموز و… می‌توانند در دادن انگیزه به زبان آموز شما را به عنوان معلم خصوصی شگفت زده کند.

ولی استراتژی‌های منحصر به فردی برای کلاس‌های خصوصی حضوری و آنلاین وجود دارند که می‌توانند انگیزه را در کلاس و در وجود زبان آموز شعله‌ور سازند. تنها باید هر یک از آن‌ها را در کلاس خود به کار گرفته و تاثیر آن را بررسی نمایید.

 

۱- ارزش قائل شدن برای زمان و تمرکز زبان آموز

زبان آموزانی که از کلاس‌های خصوصی استفاده می‌کنند در حقیقت برای آینده خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این که معلم زبان برای سرمایه آن‌ها ارزش قائل شود و سعی کند در مدت زمان کلاس از بهترین شیوه‌های آموزشی استفاده کند می‌تواند انگیزه لازم را در زبان آموز ایجاد کند. با افزایش انگیزه زبان آموز تمرکز او در طول کلاس به شدن افزایش می‌یابد و نتیجه آن هم معلم و هم زبان آموز را شگفت‌زده می‌کند.

 

۲- برانگیختگی ادراکی

در کلاس‌های خصوصی کاهش انرژی می‌تواند به معنای اتمام دوره کلاس باشد و کاهش انگیزه به معنای نابودی آن! ولی باید کاری کرد که انرژی در کلاس بالا باشد تا انگیزه لازم در زبان آموز از اول تا پایان کلاس حفظ شود. یکی از این کارها ایجاد تنوع در روند کلاس است. تنوع را باید به صورتی ایجاد کنید که درک و تمرکز زبان آموز به موضوعی خاص جذب شود.

به عنوان مثال روند تدریس را وسط کلاس تغییر دهید، تمرینی ناگهانی بدهید، زبان آموز را وادار کنید شیوه ارائه تمرین‌ها و پاسخ‌هایش را تغییر دهد مثلا پاراگراف‌ها را از آخر به اول بخواند، در طول کلاس داستان‌سرایی کنید، اگر کلاس خصوصی‌تان به صورت حضوری است مکان نشستن را تغییر دهید، به همراه زبان آموز خود کمی حرکات کششی انجام دهید تا اکسیژن‌رسانی به مغز بیش‌تر شود و… .

 

۳- استفاده از واکنش‌های هیجانی

سعی کنید کلاس‌های خصوصی خود را از یکنواختی دور نگه دارید. در بین درس صدای خود را بالا و پایین ببرید، سعی کنید زبان آموزتان نظرش را نسبت به درس بیان کند و… .

 

۴- برانگیختگی علاقه

سعی کنید در کلاس‌های زبان آموز را به چالش بکشانید. در این چالش‌ها از ایده‌های نو استفاده کنید. ایده‌های نو به خودی خود انگیزه بخش هستند. یکی از این چالش‌ها می‌تواند این باشد که موضوعی را به زبان آموز خود دهید و او را در درون یک طوفان فکری وارد کنید. ایده طوفان فکری می‌تواند برگ برنده هر معلمی باشد!

 

۵- به کارگیری قدرت فکری زبان آموز

یکی از راه‌های ایجاد انگیزه در کلاس خصوصی این است که کاری کنید زبان آموز جایگاه بالای خود را پیدا کند. از او بخواهید در برای هر درس چالشی طراحی کند. مثلا برای یک درس مسابقه‌ای ترتیب دهد، یا پروژه‌ای در مورد موضوع درس آماده کرده و شما را به عنوان معلم خود به چالش بکشاند و مواردی از این دست.

 

۶- ارائه روش تدریس مطابق با علاقه زبان آموز

در کلاس‌های خصوصی توجه به علاقه و توانمنمدی زبان آموز بسیار اهمیت دارد. شما باید با شناسایی علایق و نقطه نظرهای زبان آموز خود بهترین شیوه را ارائه دهید. این اقدام می‌تواند زبان آموز را به کلاس شما علاقه‌مند کرده و انگیزه را در او شعله‌ور سازد.

 

۷- افزایش اعتماد به نفس زبان آموز

یکی از دلایلی که زبان آموزان به سمت کلاس‌های خصوصی می‌روند این است که اعتماد به نفس پایینی در جمع دارند. بنابراین وظایف و مسئولیت‌های شما در قبال زبان آموزتان به مراتب بیش‌تر می‌شود. شما باید کاری کنید که عزت نفس او بالا رفته و اعتماد به نفس را در خود پیدا کند. او را تشویق کنید، از تلاش او سپاس‌گذاری کنید، در قبال نمرات خوبی که به دست آورده از او تعریف کنید و… .

 

۸- تعیین چشم انداز موفقیت

در ابتدای شروع کلاس خود هدفی را برای زبان آموزتان تعیین کنید و تصویر ذهنی زیبایی را برای او خلق کنید. با این کار او می‌داند باید چگونه در مسیر یادگیری گام بردارد و چه قدر باید تلاش کند.

 

۹- مسئولیت

سعی کنید به زبان آموز خود یاد دهید که او مسئول کارهای خودش است. این گونه نیست که بر اساس شانس چیزی را به دست آورد یا از دست دهد. او تنها شخصی است که مسئول کارهای خودش است. اگر درس بخواند موفق می‌شود در غیر این صورت نتیجه‌ای که مد نظر دارد را به دست نمی‌آورد. باید به او نشان دهید که در مسیر موفقیت همراه او هستید ولی او با تلاش خود می‌تواند موفقیت را به دست آورد.

 

۱۰- استفاده از فناوری‌های جدید

سعی کنید به زبان آموز خود استفاده از فناوری‌های جدید را یاد دهید. به عنوان مثال می‌تواند با آموخته‌های خود داستان‌های دیجیتالی بسازد، می‌تواند کلیپ‌های جذاب درست کند و … .

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *