کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

۲۶ باور غلط و خطرناک درباره یادگیری یک زبان جدید

۴.۴
(۵)

باورهای غلط زیادی در مورد یادگیری یک زبان جدید وجود دارد. برای مثال، شاید شنیده باشید که کودکان زبان آموزان بهتری نسبت به بزرگسالان هستند. یا شاید با ادعاهای زیادی در مورد یادگیری کامل یک زبان خاص در مدت زمانی کوتاه روبرو شده باشید. با این حال، حقیقت این است که یادگیری یک زبان جدید پیچیده‌تر از آن است که بتوان با قوانین و باورهای کلی، و در اغلب موارد غلط، به یادگیری آن پرداخت.

 

باورهای غلط در مورد یادگیری زبان جدید

به طور کلی، باورهای غلط در مورد یادگیری زبان جدید به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • توانایی‌های فردی زبان آموز برای یادگیری مانند حافظه، استعداد، زمان صرف شده و…
  • زبان مورد نظر و مهارت‌های مرتبط با آن مثل گرامر، صحبت کردن و…

ما در ادامه به بررسی باورهای غلطی که در هر دو دسته قرار دارند می‌پردازیم و حقیقت را به شما می‌گوییم.

 

۱. باید استعداد و توانایی خاصی داشته باشم

یکی از باورهای غلط و رایج این است که هرکسی شانس داشتن استعداد و توانایی یادگیری زبان را ندارد. این باور اشتباه که به آن استعداد زبانی نیز می‌گویند، مرتبط با این موضوع است که برخی افراد به دلیل توانایی بالاتر در تشخیص الگوها، صداهای مختلف و… توانایی بیشتری برای یادگیری یک زبان جدید دارند.

لزوم داشتن توانایی خاص

اما حقیقت این است که همه افراد می‌توانند یک یا چند زبان جدید را یاد بگیرند. با این حال داشتن استعداد و توانایی‌های مرتبط در عین اینکه بی‌تاثیر نیستند، یادگیری راحت و بی‌دردسر زبان را نیز تضمین نمی‌کنند. بسیاری از عوامل مهم دیگر نیز نقش دارند؛ مانند:

  • انگیزه و اراده
  • پشتکار و تمرین
  • استراتژی‌های یادگیری
  • زمان صرف شده برای یادگیری
  • دانش قبلی از زبان‌های دیگر
  • هدف و برنامه ریزی
  • منابع مورد استفاده

 

۲. کودکان زبان جدید را راحت‌تر یاد می‌گیرند

با استفاده از منابع یادگیری مناسب، داشتن انگیزه و به وجود آوردن فرصت‌هایی برای تعامل، بزرگسالان و کودکان به یک اندازه در یادگیری زبان جدید موفق هستند. بدون در نظر گرفتن سن می‌توانید هر چیزی را که می‌خواهید و در هر سطحی یاد بگیرید.

بین زمان آزاد برای یادگیری یک زبان جدید توسط کودکان و بزرگسالان تفاوت‌هایی وجود دارد. اما این جمله که “بچه‌ها بیکار هستند و بزرگسالان کارهای مهم‌تری نسبت به زبان خواندن دارند” دلیل خوبی برای یادگیری یک زبان جدید نیست. به عنوان یک بزرگسال می‌توانید حداقل بازه‌های ۳۰ دقیقه‌ای را در برنامه خود برای یادگیری جای دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین زبان های دنیا برای یادگیری در سال ۲۰۲۴

ترس از اشتباه کردن هنگام یادگیری زبان جدید بزرگسالان را از کودکان متمایز می‌کند. اشتباهات نه تنها در فرآیند یادگیری زبان اجتناب ناپذیر هستند، بلکه ضروری هستند؛ بنابراین بهترین راه این است یاد بگیرید که چگونه از اشتباهات خود درس بگیرید و از اشتباه کردن نترسید. کمال‌گرایی را کنار بگذارید!

کودکان زبان جدید را راحت‌تر یاد می‌گیرند

مقاله مرتبط: تفاوت تدریس خصوصی زبان برای کودکان و بزرگسالان

 

۳. برای یادگیری زبان حافظه‌ای عالی نیاز دارم

در واقع، برای به خاطر سپردن صداها و کلمات جدید، معانی آن‌ها و الگوهای زبانی، پیدا کردن رویکرد بهینه و مناسب خود مهم‌تر از داشتن یک حافظه عالی است. ترفندهای بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای به خاطر سپردن نکات زبانی که در حال یادگیری آن هستید استفاده کنید. دو تا از آن‌ها موارد زیر هستند:

  1. تکرار فاصله: بین جلسات یادگیری موضوعات جدید (واژگان، عبارات، نکات گرامری و…)، جلساتی برای مرور آموخته‌های قبلی فاصله بیندازید. برای این کار می‌توانید فواصل زمانی ساعتی، روزانه یا هفتگی در نظر بگیرید.
  2. تمرین بازیابی: به جای مرور و مطالعه مجدد مطالب قبلی از روی یادداشت‌ها و کتاب‌ها، آن‌ها را از حافظه خود بازیابی کنید. به چالش کشیدن مغز و حافظه برای یادآوری آموخته‌های پیشین به یادگیری شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

یادگیری زبان حافظه‌ای عالی نیاز دارد

تکنیک‌های بیشتر را می‌توانید در این مقاله بخوانید: تکنیک‌هایی برای یادگیری سریع زبان

 

۴. باید همزمان نوشتن و صحبت کردن را یاد بگیرم

اینکه چگونه و کدام یک از مهارت‌های زبان را یاد بگیرید به هدف شما بستگی دارد. بسیاری از مردم می‌توانند بخش بزرگی از نیازهای خود را فقط با صحبت کردن برآورده کنند. اما باز هم اهمیت یادگیری نوشتن را انکار نمی‌کنیم؛ در واقع یادگیری زبان نوشتاری، به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید که چگونه از کلمات به درستی و در جای خود استفاده کنید. با این حال، شما می‌توانید با توجه به هدف خود اول بر روی مهارت صحبت کردن خود مسلط شوید و سپس مهارت خود را به صورت نوشتاری در آورید.

باید همزمان نوشتن و صحبت کردن را یاد بگیرم

برای آگاهی بیشتر از اهمیت برقراری ارتباط و نکات آن می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:

 

۵. یادگیری گرامر واجب است

در اغلب موارد، وقتی صحبت از یادگیری یک زبان جدید می‌شود، گرامر یا همان دستور زبان یکی از چیزهایی است که نگرانی زیادی در مورد آن وجود دارد. تسلط بر گرامر و دستور زبان بخش کلیدی روند یادگیری یک زبان جدید است؛ اما حفظ و یادگیری کامل قواعد گرامری به هیچ وجه در شروع مسیر ضروری و حیاتی نیست.

یکی از راه‌هایی که مشخص می‌کند که آیا نیاز به یادگیری گرامر دارید یا خیر پاسخ سوالات زیر است:

  • هدف من چیست؟
  • با چه کسانی می‌خواهم ارتباط برقرار کنم؟
  • از چه طریقی می‌خواهم با فرد مقابل ارتباط برقرار کنم؟

برای مثال، اگر ایمیل‌های رسمی و کاری می‌نویسید یا می‌خواهید در جلسات کاری صحبت کنید، یادگیری دستور زبان و نحوه درست به کار بردن قوائد، برای شما ضروری است. اما اگر هدف شما گفتگو با خانواده، استفاده از زبان جدید در سفر، تماشای فیلم و… می‌باشد، بر روی نحوه صحبت کردن و یادگیری عبارات و اصطلاحات پرکاربرد تمرکز کنید.

لزوم یادگیری گرامر

مقالات مرتبط:

 

۶. یادگیری زبان جدید پول زیادی می‌خواهد

راه‌های زیادی برای یادگیری زبان وجود دارد که بسیار ارزان و کم هزینه یا حتی رایگان هستند. درست است که برخی از معلمان و کلاس‌های موسسات مختلف می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد؛ با این حال، شما می‌توانید با سر زدن به بخش معلم خصوصی پلتفرم هایتاکی، با بهترین و متنوع‌ترین میزان شهریه، معلم خصوصی زبان مورد نظر خود را پیدا کنید.

پول زیاد

از طرفی دیگر، منابع و کتاب‌های مقرون به صرفه و رایگان زیادی برای یادگیری وجود دارند. در مقالات وبلاگ هایتاکی می‌توانید لیست کاملی از منابع متنوع از جمله کتاب‌ها، رمان‌ها، فیلم‌ها، اپلیکیشن‌ها و… برای زبان‌های مختلف را پیدا کنید.

 

۷. حتما باید به خارج از کشور سفر کنم

حقیقت این است که حتی بسیاری از افرادی که در بزرگسالی به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کنند، هرگز زبان مقصد را به خوبی یاد نمی‌گیرند. پس ویزا، پاسپورت . هزینه سفر را مانعی برای یادگیری نبینید. عوامل زیادی وجود دارند که نقش آن‌ها مهم‌تر از مکان هستند؛ اجازه ندهید که جغرافیا شما را محدود کند. اما اهمیت سفر به کشور خارجی را انکار نمی‌کنیم؛ این روش می‌تواند تا حد زیادی شما را با آداب و رسوم و فرهنگ یک کشور آشنا کند. پیشنهاد می‌کنیم که پس از رسیدن به سطح پیشرفته این روش را امتحان کنید.

حتما باید به خارج از کشور سفر کنم

مقاله مرتبط: نقش فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی

 

۸. ابزارهای ترجمه کافی هستند

ابزارهای ترجمه مانند Google translate می‌توانند در موقعیت‌های متعدد تا حد زیادی مفید باشند. در شرایط ضروری این ابزارها می‌توانند با عمل کردن به عنوان یک فرهنگ لغت گسترده برای پیدا کردن معنی یک کلمه یا عبارت جدید به شما کمک کنند. پس این باور که “وقتی ابزارهای ترجمه وجود دارند هزینه کردن برای یادگیری زبان جدید احمقانه است” را کنار بگذارید.

اما این کافی نیست؛ ابزارهای ترجمه هرگز نمی‌توانند جایگزین خوبی برای استفاده در ارتباطات انسانی شوند. یک زبان علاوه بر معانی لغات و عبارات ساده، شامل معانی پیچیده و جزئی و همچنین تاثیرات فرهنگی هستند؛ چیزی که Google Translate قادر به درک آن‌ها نیست. به طور کلی شما برای درک موارد زیر نمی‌توانید به ابزارهای ترجمه تکیه کنید:

  • لحن صحبت کردن افراد
  • برقرارای ارتباط با افراد دارای لهجه‌های متفاوت
  • درک زبان بدن مورد استفاده
  • برقراری ارتباطات تجاری، حرفه‌ای و…
  • آداب معاشرت بین فردی
  • عقاید و باورهای تاثیرگذار در ارتباطات
  • تاثیرات فرهنگ هنگام برقراری ارتباط

ابزارهای ترجمه کافی هستند

مقالات مرتبط:

 

۹.  می‌توانم در چند ماه زبان یاد بگیرم

در شرایط عادی، اکثر مردم نمی‌توانند در عرض چند ماه یک زبان جدید را به طور کامل یاد بگیرند. این بدان معنی نیست که شما نمی‌توانید در چند ماه اول عبارات، کلمات و مفاهیم جدید رایج و کاربردی برای برقراری ارتباط را یاد بگیرید. اما یادگیری کامل یک زبان همراه با نکات فرهنگی و آداب و رسوم آن معمولاً نیازمند سال‌ها مطالعه و تمرین فشرده است.

همچنین عوامل بسیار دیگری نیز در مدت زمان مورد نیاز برای یادگیری نیز دخیل هستند؛ مانند:

  • سن زبان آموز
  • شباهت زبان جدید با زبان مادری
  • انگیزه و پشتکار
  • زمان صرف شده برای یادگیری
  • کیفیت مطالعه
  • منابع استفاده شده یادگیری
  • فراوانی و تنوع منابع در دسترس
  • میزان سختی و چالش برانگیز بودن زبان جدید

می‌توانم در چند ماه زبان یاد بگیرم

ترفندهای و نکات زیادی وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید مدت زمان یادگیری را کاهش و کیفیت آن را افزایش دهید؛ بسته به این که چه زبانی را می‌خواهید یاد بگیرید، می‌توانید نکات مربوط به آن را در مقالات زیر مشاهده کنید:

 

۱۰. زبان را می‌توانم فقط با خواندن کتاب یاد بگیرم

درست است که فقط با خواندن کتاب‌های متفاوت می‌توانید بخش زیادی از زبان جدید را یاد بگیرید. با این حال، برای رسیدن به درک کامل از زبان مورد نظر و مسلط شدن به آن برای برقراری ارتباطات روزمره، به چیزی بیشتر از کتاب‌ها نیاز دارید.

هنگام یادگیری با کتاب‌ها، شما فقط در معرض اطلاعات خام قرار می‌گیرید و برای کاربردی کردن مطالب و روان شدن در زبان جدید باید بتوانید آن‌ها را با زبان بدن، تعاملات با دیگران و زندگی روزمره خود پیوند دهید.

زبان را می‌توانم فقط با خواندن کتاب یاد بگیرم

برای روان‌تر شدن در صحبت کردن و برقراری مکالمه به زبان مورد نظر، می‌توانید از نکات موجود در مقالات زیر استفاده کنید:

 

۱۱. برای صحبت کردن باید به سطح خاصی برسم

هنگام یادگیری یک زبان جدید، شما می‌توانید از همان روز اول صحبت کردن را شروع کنید. اگر برای صحبت کردن مدام منتظر رسیدن به یک سطح خاص، گذراندن یک واحد خاص، گسترش دایره لغات و… بمانید، صحبت کردن برای شما سخت‌تر خواهد شد. به جای اینکه منتظر رسیدن به یک نقطه خاص باشید، به صحبت کردن با آنچه که در حال حاضر می‌دانید بپردازید و از اشتباه کردن نترسید.

اگر برای تمرین صحبت کردن کسی را ندارید، می‌توانید از تکنیک Shadowing استفاده کنید. جزئیات بیشتر این تکنیک را می‌توانید درمقاله زیر بخوانید:

 

۱۲. باید تمام کلمات را بلد باشم

واقعیت این است که تمامی افراد حتی همه کلمات زبان مادری خودشان را بلد نیستند. به دوران مدرسه خود فکر کنید؛ آیا معنی تمامی کلمات به کار رفته در کتاب ادبیات فارسی را بلد بودید؟ با ندانستن معنی آن کلمات در زندگی روزمره دچار مشکل می‌شدید؟ این قضیه در مورد تمامی زبان‌ها درست است و نیازی نیست به یک دیکشنری زبان تبدیل شوید. نکته بسیار مهم‌تر این است که بتوانید منظور خود به دیگری برسانید و حرف‌های طرف مقابل را نیز درک کنید.

باید تمام کلمات را بلد باشم

 

۱۳. نمی‌توان با دوره‌های آنلاین به طور کامل زبان را یاد گرفت

با محبوبیت اینترنت و کلاس‌های آنلاین، تنها چیزی که برای یادگیری نیاز دارید اینترنت و تصمیم به یادگیری است. ممکن است به این فکر کرده باشید که دوره‌های آنلاین به اندازه کلاس‌های حضوری تعاملات بین فردی ندارند و به همین دلیل نمی‌توان یک زبان را به طور کامل با دوره‌های آنلاین یاد گرفت. یکی از مزیت‌های شرکت در کلاس‌های آنلاین و خصوصی هایتاکی، برطرف کردن این نگرانی برای زبان آموزان است. شرکت در این کلاس‌ها علاوه بر اینکه باعث می‌شود زمان صرف شده برای رفت و آمد به کلاس‌های حضوری را به صفر برسانید، با به‌کارگیری اساتید مجرب، بهترین تجربه از کلاس زبان آنلاین را برای شما فراهم می‌کنند.

نمی‌توان با دوره‌های آنلاین به طور کامل زبان را یاد گرفت

 

۱۴.  چندین زبان را همزمان یاد بگیرم قاطی می‌کنم

در واقع خلاف این ادعا درست است. به دلیل انتقال مهارت‌های یادگیری، شما می‌توانید زبان‌های مختلف را همزمان و راحت‌تر یاد بگیرید. این امر به خصوص برای برخی زبان‌ها که فرهنگ، نحوه تعامل، دستور زبان، صداها و حروف مشابهی دارند بیشتر صادق است. با قرار گرفتن در معرض زبان‌های متفاوت، مغز شما می‌تواند ارتباط بهتری بین زبان‌های مختلف ایجاد کرده و یک سیستم یکپارچه بسازد. اگر قصد یادگیری همرمان دو یا چند زبان را دارید، مقاله های زیر می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد:

چندین زبان را همزمان یاد بگیرم قاطی می‌کنم

 

۱۵. بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی، آموزش سنتی در کلاس است

در حالی که کلاس‌های رسمی و سنتی می‌توانند محیطی ساختاریافته و منسجم برای یادگیری یک زبان جدید فراهم کنند، اما آن‌ها بهترین راه برای تمامی افراد نیستند. در کنار کلاس‌های سنتی، روش‌های متعددی برای یادگیری یک زبان جدید وجود دارد. مانند:

  • پلتفرم‌های آنلاین آموزش زبان
  • برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های یادگیری
  • تدریس خصوصی
  • یادگیری خودخوان

شما می‌توانید برای بهره‌وری بیشتر، چندین روش و منبع را با یکدیگر ترکیب کرده و یک برنامه یادگیری یکپارچه و متناسب با سبک یادگیری خود را ایجاد کنید.

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی، آموزش سنتی در کلاس است

مقاله مرتبط: کلاس زبان آنلاین بهتر است یا حضوری؟

 

۱۶. یادگیری زبان خیلی سخت است

فقط اگر انگیزه و پشتکار برای یادگیری یک زبان جدید نداشته باشید این فرآیند برای شما سخت خواهد شد. یادگیری زبان زمان‌بر و چالش برانگیز است اما سخت؟ خیر. میزان چالشی که هنگام یاد گرفتن یک زبان جدید نیز با آن روبرو می‌شوید بستگی به موارد زیادی دارد؛ مانند:

  • زبان مادری
  • روش‌های یادگیری
  • منابع یادگیری
  • و…

یادگیری هر زبانی نیازمند صرف زمان و تلاش هوشمندانه است و برچسب زدن به یک زبان به عنوان یک زبان سخت در اغلب موارد اشتباه و نادرست بوده و با این کار فقط خودتان را از یادگیری می‌ترسانید.

بیشتر بخوانید:

یادگیری زبان خیلی سخت است

 

۱۷. هرچی بیشتر مطالعه کنم، حرفه‌ای‌تر میشم

ورودی قابل درک و مفید یکی از عوامل اصلی در یادگیری زبان جدید است. اما ورودی‌های بیشتر، تضمین کننده یادگیری و تسلط بیشتر نیستند. شما برای یادگیری عمیق یک زبان جدید، نیازمند یادگیری هوشمندانه و بهینه هستید و صرفا به خاطر سپردن هزاران لغت و عبارت یا صرف ساعت‌های زیاد برای یادگیری باعث نمی‌شود بیشتر به زبان جدید مسلط شوید.

با انتخاب و شرکت در کلاس‌های خصوصی زبان هایتاکی می‌توانید مطمئن شوید که مطالب را با توجه به سطح توانایی خودتان و به صورت بهینه یاد بگیرید. از مزایای این کلاس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه مطالب درسی به صورت گام به گام
  • توضیح دقیق و واضح مطالب به منظور فهم بهتر
  • تمرین و تقویت تدریجی مهارت‌های زبانی
  • ارائه دروس منحصر به فرد برای هر زبان آموز
  • استفاده از نکات فرهنگی مربوط به زبان جدید

بیشتر بخوانید: اهمیت استمرار و پیوستگی در فرایند یادگیری زبان جدید

هرچی بیشتر مطالعه کنم، حرفه‌ای‌تر میشم

 

۱۸. باید بهترین روش را برای یادگیری زبان پیدا کنم

خیلی از افراد به دنبال چیزی به نام “بهترین روش یادگیری یک زبان جدید” هستند. اما حقیقت این است که همچین چیزی وجود ندارد. به دلیل متفاوت بودن سبک یادگیری، زبان مادری، سطح انگیزه و بسیاری عوامل دیگر، به ازای هر فرد یک روش بهینه برای یادگیری وجود دارد. عواملی که در سبک یادگیری تاثیرگذار هستند عبارتند از:

  • زمینه فرهنگی
  • زبان مادری
  • زمان و کیفیت یادگیری
  • میزان توانایی در تمرکز

بیشتر بخوانید: قانون ۵ دقیقه و استفاده از آن در یادگیری زبان ها

 

۱۹. هنگام شروع، چیزی بلد نیستم

به دلیل تعاملات بین فردی بین مردمان کشورهای مختلف طی سال‌ها کلمات و اصطلاخات زیادی بین زبان‌ها تبادل شده است. یه همین دلیل حتی قبل از شروع یادگیری یک زبان کاملا جدید، چیزهایی از آن بلد هستید فقط نسبت به آن‌ها آگاهی ندارید. از طرفی دیگر، دستور زبان و نحوه جمله بندی برخی زبان‌ها نیز بسیار مانند ادبیات فارسی هستند.

هنگام شروع، چیزی بلد نیستم

 

۲۰. نقطه پایانی برای یادگیری زبان وجود دارد

حقیقت این است که یادگیری زبان جدید و نیاز به آن هیچگاه به پایان نمی‌رسد. با پیشرفت روزافزور تکنولوژی و به وجود آمدن اصطلاحات جدید، شما همواره مطلب جدید را برای یادگرفتن پیدا خواهید کرد. این نکته را به یاد داشته باشید که هرچقدر هم که این تکنولوژی پیشرفت کند، هیچوقت نمی‌تواند جایگزین یادگیری انسانی شده و نیاز به آن را از بین ببرد.

 

۲۱. بهترین زمان برای یادگیری وجود دارد

با باور داشتن به این موضوع فقط خودتان را از یادگیری دور می‌کنید. هیچ چیزی به اسم “بهترین زمان” وجود ندارد. هم کودک و هم فرد بزرگسال می‌تواند در هر مرحله از زندگی خود شروع به یادگیری کند. پس اگر در بحران سی سالگی خود به این فکر می‌کنید که دیگر یادگیری زبان از شما گذشته است یا کودکی دارید که منتظرید به سن خاصی برسد باید بگوییم که این‌ها فقط بهانه است.

 

۲۲. دلایل بهتری برای یادگیری زبان جدید نیاز دارم

یادگیری یک زبان جدید را می‌توانید حتی صرفا به دلیل علاقه داشتن شروع کنید. نیازی نیست که حتما دلیل خاص و مهمی برای این کار داشته باشید. برخی از افراد معتقدند که تا نیاز مبرمی به یادگیری زبان برای استفاده مستقیم در زندگی روزمره خود نداشته باشند، یادگیری صرفا فقط هدر دادن وقت و هزینه اضافی است. برخی دیگر از باورهای مربوطه عبارتند از:

  • اول باید کاری پیدا کنم که زبان جدید در آن به دردم بخورد و بعد برای یادگیری هزینه کنم.
  • من خانه‌دار هستم و یادگیری یک زبان جدید به کارم نمی‌آید؛ با آن آشپزی کنم؟

باید اشاره کنیم که مطالعات زیادی نشان داده‌اند که یادگیری یک زبان جدید تاثیر زیادی بر روی افزایش کارکرد مغز و حافظه گذاشته و حتی آلزایمر و زوال عقل را به تاخیر می‌اندازد. چه دلیلی بهتر و مهم‌تر از سلامت مغز خود در آینده نیاز دارید؟

دلایل بهتری برای یادگیری زبان جدید نیاز دارم

 

۲۳. اگر زبان جدیدی یاد بگیرم “باکلاس” می‌شوم

این باور غلط نیست؛ البته اگر در حدود ۵۰ سال پیش زندگی می‌کردیم. در دهه‌های اخیر با رشد و در دسترس قرار گرفتن امکان آموزش و یادگیری زبان، افراد زیادی زبان‌های مختلفی را مطالعه می‌کنند. از طرفی دیگر با فراهم شدن ارتباطات جهانی، بلد بودن زبانی به جز زبان مادری یک نیاز است و ارتباط چندانی به باکلاس و یا لاکچری بودن فرد بودن ندارد. باورهای دیگری که در این مورد جای می‌گیرند عبارتند از:

  • زبان جدید یاد بگیرم بقیه می‌گویند که غرب زده هستم.
  • با یادگیری یک زبان جدید و فرهنگ آن خودم را فراموش می‌کنم.
  • زبان کشور دیگری را یاد بگیرم یعنی کشور خودم را دوست ندارم.

اگر زبان جدیدی یاد بگیرم "باکلاس" می‌شوم

 

۲۴. وقتی نتوانم مهاجرت کنم پس نیازی به زبان جدید ندارم

همانطور که اشاره کردیم، یادگیری یک زبان جدید فقط به خاطر مهاجرت و زندگی در کشوری دیگر نیست. امروزه به دلیل موضوعات و مشکلات مختلف در رابطه به خارج شدن از ایران وجود دارد، افراد زیادی توانایی این کار را ندارند. به همین دلیل یادگیری زبان جدید را بیهوده می‌دانند. باید بگوییم که این نیز یکی از بهانه‌هایی است که شما را از یادگیری باز می‌دارد.

 

۲۵. والدینم زبان دیگری بلد نبودند، من هم یاد نمی‌گیرم

حقیقت این است که در نسلی که والدین من و شما رندگی می‌کردند، به اندازه سال‌های اخیر نیازی به یادگیری زبان جدیدی، مخصوصا انگلیسی، نبود. از طرفی دیگر، منابع بسیار محدودی نیز برای این کار وجود داشت که برای تمامی افراد قابل دسترسی نبود. اما امروزه هر فردی در هر کجا که باشد، می‌تواند زبان مورد علاقه خود را یاد گرفته و خود را با دنیای امروزی هماهنگ کند. مقایسه کردن خود با دیگران، حتی پدر و مادرتان، فقط بهانه‌ای برای یاد نگرفتن است!

 

۲۶. پول که دارم، مترجم استخدام می‌کنم

شما پول زیادی دارید و نیازی به یادگیری زبان جدید و صرف وقت برای آن را بیهوده می‌بینید و می‌خواهید یک مترجم خصوصی و تمام وقت استخدام کنید. اما بیایید شرایطی را در نظر بگیرید که مترجمی که استخدام کرده‌اید مریض شده است و یا کار مهم‌تری دارد و آن روز را نمی‌تواند در خدمت شما باشد (بالاخره مترجم هم آدم است و مشکلاتی برایش پیش می‌آید). شما هم کار واجبی دارید و نمی‌توانید آن را به تعویق بیندازید. هنوز هم نیازی به یادگیری زبان نمی‌بینید؟

پول که دارم، مترجم استخدام می‌کنم

 

سخن پایانی

اکنون که با برخی از مهم‌ترین باورهای اشتباه در مورد یادگیری یک زبان جدید آشنا شدید، می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتر و سردرگمی کمتری به یادگیری بپردازید. این را به یاد داشته باشید که تمامی افراد می‌توانند یک زبان جدید را یاد بگیرند و محدودیتی در تعداد آن‌ها نیز وجود ندارد. برای یادگیری زبانی به جز زبان مادری خود نیز نیاز نیست استعداد و مهارت فوق‌العاده‌ای داشته باشید و با تمرکز بر هدف و کیفیت یادگیری می‌توانید هرچیزی را که می‌خواهید یاد بگیرید.

به یاد داشته باشید مسیر یادگیری زبان جدید برای هر فردی منحصر به فرد بوده و میزان پیشرفت در طی یک زمان مشخص نیز ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل یادگیری با ثبت نام در کلاس‌های خصوصی پلتفرم هایتاکی و بهره بردن از برنامه‌های اختصاصی خودتان، می‌تواند به شما در یادگیری بهینه کمک کند.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۴ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *