کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چگونه یادگیری یک زبان جدید مغز ما را تغییر می دهد؟

۳.۹
(۴۸)

مردم به دلایل مختلف، برای کار یا تحصیل در کشور دیگر، مهاجرت و زندگی به خارج از کشور یا صرفاً برای لذت، زبان جدیدی را یاد می گیرند. صرف نظر از انگیزه، بسیاری از زبان آموزان متوجه می شوند که تجربه مطالعه یک زبان جدید زندگی آنها را به طور چشمگیری دگرگون کرده است. اما می دانستید که یادگیری یک زبان جدید مغز شما را حتی در سطح فیزیکی خود تغییر می دهد؟


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

از آنجایی که مراکز زبان در مغز بسیار انعطاف‌پذیر هستند، یادگیری زبان دوم می‌تواند بخش‌های جدیدی از ذهن شما را توسعه دهد و توانایی طبیعی مغز شما را برای تمرکز تقویت کند.

افراد دوزبانه که از دوران کودکی دو زبان را یاد گرفته‌اند، دهه ها توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. آنها مشتاق درک این هستند که چگونه صحبت کردن به دو زبان روان بر افراد در سطح شناختی تأثیر می‌گذارد و با ظهور فناوری MRI، محققان می‌توانند تفاوت های بین مغز افرادی که تک زبانه هستند و آنهایی که دو یا چند زبان می‌دانند را به وضوح دیده و بررسی کنند.

 

اثر یادگیری زبان جدید بر مغز و ساختار آن 🧠

ماده سفید و خاکستری مغزمغز ما از دو قسمت ماده سفید درون مغز و ماده خاکستری قشرمغز ساخته شده است:
بخش خاکستری که مملو از سلول‌ها و رشته‌های عصبی است که برای پردازش اطلاعات طراحی شده‌اند و مسئول رشد و مهارت و یادگیری هستند. در اسکن مغز افراد دو زبانه این بخش متراکم‌تر دیده می‌شود و بخش سفید که مسئول ارتباط بین نورون‌های درون مغز است، مسئول برقراری ارتباط با سایر قسمت‌های نیمکره و نیز ارتباط با نیمکره مقابل است و در افرادی که به دو زبان صحبت می‌کنند نیز این ارتباطات بیشتر شکل گرفته شده‌اند.

همچنین مغز انسان از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. هر دو نیمکره هم دارای بخش سفید در درون و بخش خاکستری در بیرون است.

مقایسه عملکرد نیمکره چپ و راست مغز انسان

دوزبانه بودن باعث بهبود ارتباطات بین دو نیمکره شده و اطلاعات سریعتر در شبکه مغزی رد و بدل می‌شوند. بعد از دوران کودکی معمولا ارتباط دو نیمکره محدود شده و فقط در وظایفی که هماهنگی لازم دارند این ارتباط برقرار می‌شود اما در دوران کودکی به دلیل تکامل دو نیمکره مغزی این ارتباط هنوز به صورت کاملا دو طرفه می‌باشد پس بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم دوران کودکی است.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

اما این بدان معنا نیست که در بزرگسالی نتوان زبان جدیدی را یاد گرفت. از آنجایی که مراکز یادگیری زبان در مغز بسیار انعطاف پذیر هستند، یادگیری زبان دوم می‌تواند بخش‌های جدیدی از ذهن شما را فعال کرده و توانایی طبیعی مغز شما را برای تمرکز بیشتر تقویت کند. وقتی زبان جدیدی را یاد می‌گیرید، مغز شما به طور خودکار، راهی برای یادگیری بهتر پیدا می‌کند.

 حدود ۹۰ درصد استفاده از توانمندی زبان مادری در قسمت نیمکره چپ مغز انجام می‌شود اما یادگیری زبان جدید ارتباطات بین دو نیمکره را مجدد برقرار کرده و تعداد سلول‌های خاکستری مغز را که مسئول یادگیری هستند را افزایش می‌دهد.

مقایسه قسمت های مربوط به یادگیری در مغز انسان

 

چگونه یادگیری زبان مهارت‌های مغز را بالا می‌برد؟

 

۱- بالا بردن سطح هوشی

رشد مغز تنها به دوران کودکی برنمی‌گردد، بلکه در بزرگسالی هم امکان رشد و پرورش آن وجود دارد و با یادگیری یک زبان جدید همچنان به مغز دستور می‌رسد که باید فعالیت خود را بالا برده و توان بخاطرسپاری را افزایش دهد.

تحقیقات نشان داده که جدا از کودکان، افرادی که حتی در بزرگسالی زبانی غیر از زبان مادری خود یاد می‌گیرند قدرت تجزیه تحلیل‌های سریع‌تری دارند و در بیشتر موارد بعضا باهوش‌تراز بقیه هستند. پس یادگیری زبان جدید مهارت‌های تفکری و حافظه‌ای افراد را افزایش می‌دهد و چون مغز ما بسیار انعطاف پذیر است، یادگیری زبان دوم می‌تواند بخش‌های جدیدی از مغز ما را رشد داده و توانایی طبیعی مغز را تقویت کند.

بیشتر بخوانید: تربیت کودک دو زبانه

 

۲- کاهش روند زوال عقل

در بیماری فراموشی یا همان آلزایمر معروف، قدرت بخاطر سپاری و یادآوری در مغز تحلیل می‌رود.

وقتی برای مدتی از ماهیچه‌هایتان استفاده نکنید در طول زمان ضعیف شده و کم کم تحلیل می‌روند این اتفاق برای مغز هم می‌افتد. وقتی یادگیری را متوقف می‌کنید، ارتباطات عصبی ضعیف شده و منجر به فراموشی یا همان زوال عقل می‌گردد. یادگیری زبان دوم یکی از بهترین روش‌های عملی برای بالا بردن حافظه و تقویت مغز شماست. هنگامی که مغز شما در موقعیت تمرین و تکرار قرار می‌گیرد با گذشت زمان قوی‌تر خواهد شد و این درست مانند بردن مغز به باشگاه ورزشی است.

طبق اخرین تحقیقات افراد دو زبانه ، به طور متوسط چهار سال و نیم دیرتر از افراد یک زبانه، به زوال عقل مبتلا می‌شوند، این امر نشان می‌دهد که دوزبانه بودن تاثیر عمیقی بر ساختارها و فرایندهای عصبی دارد.

دانستن یک زبان خارجی می‌تواند احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های آلزایمر و زوال‌ عقل را ۴ تا ۵ سال به تاخیر بیندازد. کسانی که به بیش از دو زبان صحبت می‌کنند ممکن است با ریسک کمتری در ارتباط با چنین مشکلاتی قرار بگیرند چند زبانه بودن مانند یک محافظ بر مغز و حافظه عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی باورهای غلط در مورد یادگیری یک زبان جدید!

مثال:
تصور کنید که همیشه یک مسیر را برای رسیدن به محل کار انتخاب می‌کنید. سپس یک روز، جاده بر اثر سیل از بین می‌رود. حالا چه می‌کنید؟ اگر مسیر خود را در طول سال‌ها تغییر می‌دادید، از قبل گزینه‌هایی در ذهن داشتید و قبل از اینکه کسی متوجه تاخیرتان شود می‌توانستید به سر کار برسید برای مغز هم همین اتفاق می‌افتد یادگیری زبان جدید راه‌های جدیدی در مغز ایجاد می‌کند.

با یادگیری یک زبان جدید مغز ما مثل یک کامپیوتر به سیستم عامل دو کاره تبدیل می‌شود. یعنی مثل کامپیوتری با دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز! مغز شما قدرت انجام چند کار به صورت همزمان را پیدا خواهد کرد.

 

۳- تقویت شناخت

یادگیری زبان دوم در میانسالی نیز به معنی آن است که مغز فعالیت بیشتری انجام دهد تا زبان جدید را بپذیرد اما نکته حائز اهمیت تکرار و ادامه یادگیری است بطوری که هر روز مطالعه داشته باشیم و مغز را به چالش بکشیم.

در واقع یادگیری زبان جدید یک بازسازی مغز است که به آن اجازه می‌دهد کارآمدتر شود.

یادآوری و شناسایی امور روزانه و حتی افراد، در زندگی یک فرد دو زبانه با یک ذهن فعال بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد.

 

۴- انعطاف پذیری بیشتر مغز

با یادگیری یک زبان جدید، در حال یادگیری یک فرهنگ جدید هم هستید. این به خودی خود به شما در تصورتان از دنیا و پیدا کردن نقطه نظرهای جدید تاثیر خواهد گذاشت و به قولی فکر شما را باز می‌کند.

داشتن یک ذهن باز و گسترده از تعامل و دانستن تفاوت با دیگران نشات می‌گیرد. برای دانستن این تفاوت‌ها و راه‌حل‌های گوناگون برای حل یک مشکل در فرهنگ‌های مختلف، بهترین راه یاد گرفتن زبان جدید است.

وقتی زبان جدیدی می‌آموزیم تعامل بیشتری با افرادی خواهیم داشت که فرهنگ و رسوم دیگری دارند پس مغز شما یاد خواهد گرفت که بر روی افکار و رفتار دیگران تمرکز کرده و آنها را پردازش کند سپس با افکار خودتان در هم آمیزد و رفتار و منش جدیدی به شما تحویل دهد.

شاید برایتان جالب باشد: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

 

۵- افزایش تمرکز

افراد دو زبانه کنترل بیشتری روی توجه و تمرکز خود دارند و می‌توانند عوامل حواس‌پرتی را از بین ببرند. آن‌ها راحت‌تر روی وظیفه‌ای که دارند، تمرکز می‌کنند.

بیشتر بدانید: چگونه دوزبانه بودن، حتی در بزرگسالی، به مغزمان کمک می کند؟

دانش آموزان دوزبانه بهتر از کسانی که فقط به یک زبان صحبت می‌کنند تمرکز دارند و بیشتر بر روی مطالبی که یاد می‌گیرند تمرکز می‌کنند.

 

۶- افزایش سرعت فکر کردن

معمولا دو زبانه‌ها خیلی سریع‌تر فکر می‌کنند و خیلی سر‌یعتر هم به نتیجه می‌رسند. یادگیری زبان باعث برانگیختگی همزمان نورون‌های موجود در مغز شده و بر ساختار ماده‌ خاکستری و سفید تأثیر می‌گذارد. دوزبانه بودن باعث افزایش مدیریت مغز می‌شود بطوری که مغز حجم زیادی از اطلاعاتی که در ثانیه وارد آن می‌شود را کنترل کرده و خیلی سریع پردازش می‌کند و به شما کمک می‌کند روی موضوع مهم‌تر تمرکز کنید و خود موارد انحرافی را حذف می‌کند.

 

۷- افزایش سایز مغز

یادگیری یک زبان جدید باعث افزایش قشر مغز می‌شود ( قشر مغز از مناطقی است که یادگیری و حافظه به آن مربوط است) با انجام هر نوع فعالیتی به صورت تمرین روزانه عضو و عضله درگیر، رشد خواهد کرد.

برای مغز هم یاد گیری زبان جدید مثل یک فعالیت ورزشی باعث می‌شود مناطق مغزی درگیر، بیشتر شده و بر روی هر دو ماده خاکستری و سفید مغز تاثیر مثبت بگذارد.

برای رسیدن به چنین عملکردی از مغزتان می‌توانید خود را با یادگیری یک زبان جدید به چالش بکشانید. به این منظور می‌توانید در کلاس خصوصی زبان شرکت کنید.

 

سخن پایانی

یادگیری یک زبان جدید مهارت ارزشمندی است که تا آخر عمر با شما خواهد ماند. اثرات مثبت آن بر روی نورون‌های عصبی در هر سنی ثابت شده است و نشان می‌دهد که مهم نیست چند سال دارید، می‌توانید در هر زمانی یادگیری را آغاز کنید و از فواید آن استفاده کنید. یادگیری یک زبان جدید بهترین دارویی است که هرکسی می‌تواند برای خود استعمال کند تا فعالیت مغز خود را افزایش دهد و مانع از پیری مغز شود.

شما چگونه مغز خود را ورزش می‌دهید؟ ⚽🧠

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳.۹ / ۵. تعداد نظرات ۴۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *