کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان عربی

بهترین و سریع ترین روش های یادگیری زبان عربی

۳.۹
(۴۸)

یادگیری زبان عربی برای ما ایرانی‌ها چندان مشکل نیست. در حقیقت ما آشنایی اولیه‌ای با زبان عربی داریم. تعداد بسیار زیادی از لغت‌های عربی وارد زبان فارسی شده است، ما در کشورمان اقوام عرب‌زبان داریم و چند کشور از همسایگان ما به زبان عربی صحبت می‌کنند، زبان اصلی دین ما، اسلام، عربی است و به واسطه قرآن تا حدی با عربی آشناییم، در مدرسه نیز تا حدی با این زبان آشنا شده‌ایم. پس اگر می‌خواهید یادگیری زبان عربی را شروع کنید، زمینه خوبی دارید.

در ادامه این مقاله با هم روش‌هایی را بررسی می‌کنیم که به یادگیری‌تان سرعت و کیفیت بیشتری بدهید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

 هدف شما از یادگیری زبان عربی چیست؟

با اینکه مزایای یادگیری زبان عربی زیاد است، اما در این مسیر هدف‌گذاری بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد.

از یک سو شما باید بین زبان عربی فصیح و زبان عربی کلاسیک قرآنی ابتدا یادگیری یکی را انتخاب کنید. هر چند با تسلط به هر کدام می‌توانید از نوع دیگر هم سر در بیاورید، اما مهم است که قدم اول را اصولی و درست بردارید. از سوی دیگر، با توجه به این که نزدیک به ۳۰ کشور در جهان به زبان عربی صحبت می‌کنند، بهتر است بدانید برای تمرین، کدام لهجه را می‌خواهید انتخاب کنید.

  • زبان عربی فصیح، زبان استاندارد شده در بسیاری از کشورها می‌باشد، بدین معنا که هر کشور گویش و لهجه خاص خود را دارد، اما زبان رسمی کتاب های مدارس، دانشگاه ها و… به این زبان فصیح است. (به دلیل ایجاد یک زبان مشترک، جامع و واحد بین کشور ها) لازم به ذکر است که زبان عربی فصیح، زبان رسمی سازمان ملل است.

برای نمونه در کشورهایی مثل عراق، سوریه ، لبنان، مصر، مراکش و… ( هر کدام از این کشورها لهجه مخصوص به خود را در زبان عربی محاوره ای دارند) نوع دیگری از زبان عربی به عنوان زبان محاوره در تلویزیون، فیلم‌ها و سریالهای عربی و انیمیشن های زبان عربی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید:

بنابراین در کنار یادگیری زبان عربی فصیح، اگر قصد مهاجرت به کشور خاصی را دارید، یا اگر به فرهنگ منطقه خاصی علاقه‌مندید، بهتر است گویش محاوره همان منطقه را نیز یاد بگیرید.

  • عربی کلاسیک قرآنی، اگر به ادبیات قرآنی، فلسفه قرآنی یا تفسیر قرآن علاقه‌مندید، شاید بهتر باشد عربی کلاسیک قرآنی را بیاموزید. البته زبان عربی استاندارد مدرن نیز بر اساس همین زبان، ساختاربندی شده است.

پس از آن که هدفتان را به روشنی انتخاب کردید، می‌توانید یادگیری زبان عربی را شروع کنید.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

برنامه‌ریزی منظم برای یادگیری

یک برنامه منظم بریزید، هیچ چیز مثل یک برنامه منظم به یادگیری باکیفیت کمک نمی‌کند. سعی کنید هر روز یک زمان مشخص را به یادگیری زبان عربی اختصاص دهید.

 

بهترین و سریع ترین روش های یادگیری زبان عربی

 

۱- یک بار الفبای عربی را مرور کنید

شاید فکر کنید الفبای عربی را بلدید و دیگر نیاز نیست آن را یاد بگیرید. اما بهتر است یک بار آن را مرور کنید. خیلی خوب به تلفظ‌ها دقت کنید. به خصوص در مورد حروفی که ما در فارسی همه شکل‌ها را با یک صدا ادا می‌کنیم یعنی «ذ، ز، ض، ظ»، «ق، غ»، «ث، س، ص»، «ه، ح» و «ت، ط». اگر می‌خواهید به خوبی به عربی حرف بزنید باید تلفظ درست این حروف را تمرین کنید.

 

۲- استفاده از لغت‌نامه عربی به فارسی را یاد بگیرید

لغت‌نامه عربی کمی با زبان‌های دیگر تفاوت دارد. به این دلیل که واژه‌های عربی ریشه‌های سه حرفی دارند، هر کلمه در لغت‌نامه عربی زیر ریشه آن قرار می‌گیرد. بنابراین مثلاً اگر شما بخواهید دنبال لغت «استفعال» بگردید باید ریشه آن یعنی «فعل» را بشناسید؛ سپس آن را در لغت‌نامه بیابید و زیر آن لغت استفعال را پیدا کنید. اغلب لغت‌نامه‌های عربی به همین صورت هستند اما راهنمای استفاده از آن‌ها در ابتدای هر کدام آمده است.

اگر قصد یادگیری زبان عربی را دارید باید یک لغت‌نامه تهیه کنید؛ و لازم است کمی تمرین کنید و روش کار کردن با آن را یاد بگیرید. کمی که در آموزش پیش بروید، این کار برایتان ساده خواهد شد. یک نمونه لغت‌نامه عربی به فارسی که می‌توانید از آن استفاده کنید «فرهنگ معاصر» اثر آذرتاش آذرنوش است.

شما همچنین میتوانید از نرم افزار المنجد، گوگل ترنزلیت و نرم افزار قاموس نور استفاده کنید

کار با لغت نامه زبان عربی

 

۳- با کلمه‌ها و عبارت‌های پرکاربرد شروع کنید

در زیر چند راهکار برای یادگیری سریعتر و ساده تر زبان عربی بیان میکنیم:

  1. یادگیری زبان عربی را نیز می‌توانید با عبارت‌های پرکاربرد مثل سلام و احوالپرسی شروع کنید. بعد بروید سراغ عبارت‌ها و جمله‌هایی که در زندگی روزمره بیشتر استفاده می‌کنید. یک فهرست از جمله‌هایی که معمولاً به کار می‌برید درست کنید و معادل عربی آن‌ها را پیدا کنید.
  2. سعی کنید کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید را به زبان عربی بیان کنید. اتفاقات روزمره‌تان را به زبان عربی تعریف کنید. اصطلاحات مربوط به فعالیت‌های روتین‌تان را یاد بگیرید و با خودتان تکرار کنید.
  3. می‌توانید اسم اشیاء را نیز با یک برچسب کوچک روی آن‌ها بنویسید تا هر زمان که آن‌ها را می‌بینید برایتان مرور شود.
  4. زبان گوشی خود را به عربی تغییر دهید. با این کار در طول روز بارها لازم است از زبان عربی استفاده کنید.

در زیر چند اصلاح پرکاربرد در زبان عربی را میبینید:

عبارت عربی معادل فارسی
أتمنىلك يوم سعيد امیدوارم روز خوبی داشته باشی
لقد ارتكبت خطأ. أنا آسف. اشتباه کردم. معذرت می‌خوام.
على الرحب والسعة. خواهش می‌کنم.
مندواعي سروري مقابلتك از آشنایی با شما خوبختم
عذرا على التأخير ببخشید که دیر اومدم

بیشتر بخوانید: جملات ساده و روزمره برای یادگیری عربی

 

۴- با اقسام کلمه در زبان عربی آشنا شوید

نیمی از قواعد زبان عربی وابسته به صرف و نحو است. یکی از قدم‌هایی که می‌توانید برای یادگیری صرف و نحو عربی بردارید، آشنایی با اقسام کلمه است.

کلمه‌ها در زبان عربی سه دسته می‌شوند: اسم، فعل و حرف. بر همین اساس هر دسته قواعد مربوط به خودش را دارد. بنابراین تشخیص این که کلمه در کدام دسته قرار می‌گیرد یک قدم مهم است. با کمی تمرین می‌توانید به راحتی تفاوت اسم و فعل و حرف را تشخیص دهید.

اقسام کلمه در زبان عربی

 

۵- یک دوست عرب زبان پیدا کنید

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که اقوام عرب‌زبان بومی دارد. این یک فرصت عالی برای کسی است که می‌خواهد یادگیری زبان عربی را شروع کند. یک دوست عرب‌زبان پیدا کنید و گاهی با او به زبان عربی صحبت کنید. اگر هدف شما یادگیری عربی با لهجه کشور خاصی است می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشنی مثل Hello Talk برای پیدا کردن یک دوست که زبان مادری‌اش عربی باشد استفاده کرده و با او تمرین کنید. حتی اگر فقط کمی عربی یاد گرفته‌اید این کار را شروع کنید.

سعی کنید با یک نفر قراری بگذارید و به طور منظم با هم تمرین کنید. تمرین منظم می‌تواند پیشرفت شما را تضمین کند.

 

۶- کلمه‌های مشترک با زبان فارسی را پیدا کنید و آن‌ها را در جمله به کار ببرید

تعداد زیادی از کلمات عربی در زبان فارسی به کار می‌روند. آن‌ها را پیدا کنید و در جمله به کار ببرید تا به خوبی در خاطرتان بماند. این تمرین را حتماً انجام دهید. تجربه جالبی برایتان رقم خواهد زد. خواهید دید که تعداد زیادی از کلمات عربی در فارسی به معنایی متفاوت به کار می‌روند. این چالش به شما کمک می‌کند تا در ابتدای مسیر با این کلمات آشنا شوید و بعد به اشتباه نیفتید.

یکی دیگر از نقاط قوت این تمرین کاربرد کلمه در جمله است. در زبان عربی، اِعراب اهمیت زیادی دارد. (اِعراب نشانه ها و علامت هایی است که نقش و موقعیت کلمه ها را مشخص می‌کند) با این تمرین به مرور زمان با اِعراب هم آشنا می‌شوید و کاربرد آن به خوبی برایتان جا خواهد افتاد.

وقتی به اندازه کافی جملات ساده یاد گرفتید و توانستید کلمات را در جمله‌های ساده به کار ببرید، سراغ جمله‌های بلند و ساختارهای پیچیده‌تر بروید.

در زیر چند مثال از کلمات مشترک عربی و فارسی را آورده‌ایم:

کلمه عربی کلمه فارسی
أُسْتَاذ استاد، معلم
بَخْت بخت، شانس
بَاذِنْجَان بادمجان
شَّاي چایی
صُنْدُوق صندوق، جعبه
طَازَج تازه

 

۷- برای یادگیری بهتر، از یک معلم خصوصی کمک بگیرید

هر زبانی ریزه‌کاری‌ها و پستی و بلندی‌هایی دارد که با کمک یک مربی و راهنما بهتر می‌توانید از پس آن بربیایید. اگر فکر می‌کنید برای یادگیری زبان عربی نیز کمک نیاز دارید می‌توانید از تدریس خصوصی زبان عربی استفاده کنید. یک معلم کارآزموده می‌تواند سرعت و کیفیت یادگیری شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

یادگیری زبان عربی با معلم خصوصی

اگر با کلاس خصوصی آنلاین راحت باشید، می‌توانید در منزل خود بنشینید و برنامه یادگیری‌تان را دنبال کنید. اگر فکر می‌کنید در یک کلاس خصوصی حضوری بهتر عمل می‌کنید، دست به کار شوید و کلاستان را رزرو کنید. هایتاکی لیستی از معلمان باتجربه برای شما در نظر گرفته است که تدریس خود را هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

 

۸- از منابع یادگیری زبان عربی استفاده کنید

 

۱. برنامه‌های تلویزیونی عربی تماشا کنید

بعد از انتخاب لهجه‌ای که می‌خواهید یاد بگیرید، می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی آن کشور، اخبار، بهترین فیلم‌ها برای یادگیری زبان عربی و برنامه‌های رادیویی‌شان را تماشا کنید. اجازه بدهید گوشتان به شنیدن زبان عربی عادت کند. گاهی نیز می‌توانید پادکست یا موسیقی عربی گوش کنید.

حتی می‌توانید دوبله عربی بسیاری از سریال‌های ایرانی را نیز در شبکه‌های ایران ببینید. خوشبختانه برای زبان عربی به منابع زیادی دسترسی دارید. در اوایل یادگیری می‌توانید از زیرنویس فیلم‌ها نیز استفاده کنید.

 

۲. رمان هایی به زبان عربی مطالعه کنید

برای یادگیری هر زبانی “مطالعه” یک قدم مهم است. و یک منبع غنی و مهم در خانه هر ایرانی وجود دارد؛ بله، قرآن. البته می‌توانید از متن‌های ساده‌تر شروع کنید. اما یادتان باشد بهانه‌ای وجود ندارد. برای یادگیری زبان عربی به منابع زیادی دسترسی دارید.

مطالعه به زبان عربی را با سرگرمی‌هایتان ترکیب کنید. به زبان عربی داستان بخوانید. ادبیات عربی منبعی غنی از اشعار زیباست، به مطالعه شعر یا کتاب های یادگیری زبان عربی بپردازید.

اگر مطالعه برایتان سخت است می‌توانید از کتاب صوتی هم استفاده نمایید. از سایت‌هایی مثل اقرأ لي و استوری تل می‌توانید داستان‌های صوتی دریافت و گوش کنید.

 

۳. از کتاب‌های یادگیری زبان عربی استفاده کنید

خوشبختانه ما به خاطر نوشتار مشترک فارسی و عربی، می‌توانیم به سادگی از بخش یادگیری رسم الخط و نوشتار بگذریم! بهمین خاطر در اینجا به معرفی دو کتاب برای یادگیری مهارت های مختلف زبان عربی می‌پردازیم:

۱- سلامات! یادگیری آسان زبان عربی

  • حاوی کلمات و عبارات رایج مورد استفاده در عربی مدرن و دستور زبان پایه

۲- “دستور زبان عربی” تألیف دکتر رضا ابریشمی

  • این کتاب به شما در یادگیری دستور زبان عربی کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان یک منبع تکمیلی مفید باشد.

 

۴. به آهنگ های عربی گوش دهید

یادگیری زبان از طریق گوش دادن به آهنگ، از بهترین راه های یادگیری است. البته بهتر است هنگام گوش دادن به آهنگ های عربی، متن و ترجمه آنها را هم نگاه کنید تا بتوانید به صورت فعالانه این زبان را یاد بگیرید. ما در مقاله “بهترین آهنگ های یادگیری زبان عربی” به معرفی چندین آهنگ جذاب پرداخته‌ایم که می‌توانید به آسانی از میان آن‌ها انتخاب کرده و یادگیری را شروع کنید.

 

 

۵. از اپلیکیشن ها و نرم افزارهای یادگیری زبان عربی استفاده کنید

اگر یادگیری خود را با استفاده مداوم از اپلیکیشن ها ادامه دهید، بدون شک پس از مدتی می‌تواند ارتقای مهارت های زبانیتان را حس کنید. از بهترین اپلیکیشن های یادگیری زبان عربی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- Duolingo

  • یک برنامه آموزشی رایگان که تمرین‌های متنوعی برای یادگیری زبان عربی ارائه می‌دهد.

۲- Memrise

  • این برنامه به شما امکان می‌دهد با استفاده از کارت‌ها و ویدیوهای تعاملی کلمات و عبارات عربی را یاد بگیرید.

 

۶. استفاده از منابع آنلاین رایگان

دنیا دنیای اینترنت و تکنولوژی است و منابع بسیار زیاد و متنوعی برای یادگیری زبان عربی در سراسر اینترنت پیدا می‌شود اما در اینجا به دو سایت محبوب برای یادگیری این زبان اشاره میکنیم:

۱- BBC Languages

  • این وب‌سایت دارای منابع مفیدی برای یادگیری زبان عربی از مبتدی تا پیشرفته است.

۲- YouTube

  • در YouTube، می‌توانید ویدیوهای آموزشی مختلفی را برای یادگیری زبان عربی پیدا کنید.

 

 در مسیر یادگیری زبان عربی، صبور باشید و پشتکار داشته باشید. تمرین روزانه و تکرار کلمات و عبارات مهم به شما کمک می‌کند تا زبان عربی را سریع‌تر یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه موقع یادگیری زبان صبور بمانیم و جا نزنیم؟

 

۹- رویکرد غوطه‌وری را امتحان کنید

اگر امکانش را دارید به یک کشور عرب زبان سفر کنید. در همسایگی ما چندین کشور عرب زبان وجود دارد و به آسانی می‌توانیم به این کشورها سفر کنیم. حتی هزینه این سفرها هم تقریبا معادل هزینه سفرهای داخلی هستند. خودتان را در مرکز یک جامعه عربی قرار دهید. اگر مجبور شوید همه کارهای روزمره‌تان را به زبان عربی انجام دهید خیلی سریع در به کار بردن این زبان پیشرفت می‌کنید.

با این روش نه تنها با زبان عربی، بلکه با فرهنگ عربی هم آشنا می‌شوید.

پیشنهاد می‌کنیم برای اشنایی بیشتر با این روش، مقاله “یادگیری زبان با غوطه وری” را هم مطالعه کنید.

 

فرهنگ هر کشوری، ریشه‌هایی در زبان آن کشور دارد.

 

سخن پایانی

منتظر چه هستید؟!

یادگیری زبان عربی برای شما کار سختی نیست. فقط کمی اراده و برنامه‌ریزی لازم دارید. همین حالا می‌توانید شروع کنید. یک راه خوب برای شروع می‌تواند رزرو یک جلسه کلاس خصوصی باشد. سریع‌تر دست به کار شوید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳.۹ / ۵. تعداد نظرات ۴۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *