کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

معنی ۲۶ علامت رایج زبان بدن هنگام مکالمه به زبان انگلیسی

۵
(۴)

ارتباطات چیزی بیشتر از کلماتی است که ما میگوییم. در طول مکالماتمان و حتی زمانی که اصلاً صحبت نمی‌کنیم، حالت‌ها و حرکات صورت ما بینش بیشتری را در مورد آنچه فکر می‌کنیم به دیگران ارائه می‌دهد. این نشانه‌های غیرکلامی به طور مداوم در هنگام تعامل افراد اتفاق می‌افتد. آنها می توانند هم مثبت و هم منفی باشند.

فهرست:

 

باید گفت که در طول روز از نشانه‌های غیرکلامی برای صحبت با دیگران از طریق حالات صورت، حرکات و وضعیت بدن، تماس چشمی، حرکات دست، لحن و حجم صدا و عبارات کوتاهی که برای ما و همچنین مخاطبانمان معنی دارد، استفاده می‌کنیم. بنابراین، یادگیری زبان بدن می‌تواند به بهبود ارتباطات کمک کند.

 

زبان بدن چیست؟

زبان بدن علم سیگنال‌های غیرکلامی مانند ژست‌ها، حالات چهره و نگاه چشمی است که احساسات و مقاصد شخص را با دیگران ارتباط می‌دهد. زبان بدن بر خلاف کلمات، معمولا ناخودآگاه است و  تشکیل دهنده بخش بزرگی از ارتباطات ماست.

 

علامت های رایج زبان بدن در مکالمه انگلیسی برای جلوگیری از سوء تفاهم

 

۱) چشم چرخاندن

  • عبارت انگلیسی: Eye rolling

به طور کلی، چرخش چشم نشانه بروز احساسات مختلفی مانند ناباوری، کنایه، بدبینی یا تحقیر در مکالمه است. با این وجود، همیشه نمی‌توان این حس را گرفت.

Eye rolling

 

۲) نقل قول هوایی

  • عبارت انگلیسی: Air quotes

نقل قول هوایی حالت طعنه دارد و به معنای این است که حرفی که میزنید نظر شما نیست. در حقیقت، حرکتی که در آن دو انگشت از هر دست در هوا قرار می‌گیرد، در زبان انگلیسی، هنگام گفتن کلمه یا عبارتی که فرد فکر نمی‌کند مناسب یا دقیق باشد استفاده می‌شود.

Air quotes

 

۳)سر خود را به یک طرف کج کردن 

  • عبارت انگلیسی: Tilting Your Head to One Side

وقتی سر خود را به طرفین خم می کنید، معمولاً به این معنی است که با دقت گوش می دهید و عمیقاً علاقه مند به یافتن اطلاعاتی هستید که به شما گفته می شود. همچنین می تواند به این معنی باشد که شما خیلی سخت تمرکز می کنید.

Tilting Your Head to One Side

 

۴) قرار دادن سر خود بین دستان 

  • عبارت انگلیسی: Putting Your Head In Your Hands

وقتی سرتان را بین دستانتان می‌گذارید، ممکن است به این معنی باشد که حوصله‌تان از مکالمه انگلیسی سر رفته است یا ممکن است به این معنی باشد که شما در بحث ناراحت یا آنقدر شرمنده هستید که نمی‌خواهید چهره خود را نشان دهید.

قرار دادن سر خود بین دستان 

 

۵) تکان دادن سر 

  • عبارت انگلیسی: Head shaking

انگلیسی زبانان، ناامیدی و عدم توافق خود در بحث و مکالمه را با تکان دادن سر نشان می‌دهند. با این وجود، برخی اوقات، در صورت موافقت با موضوعی، انگلیسی زبانان، سر خود را تکان می‌دهند.

 

۶) ایستادن با دست‌های گره شده پشت سر 

  • عبارت انگلیسی: Standing With Your Hands Clasped Behind Your Back

این ژست در برخی موارد، می‌تواند به این معنی باشد که شما احساس عصبانیت می‌کنید و ممکن است رفتار پرخاشگرانه‌ای داشته باشید. در برخی دیگر، ممکن است به سادگی به این معنی باشد که شما مشتاق و آماده انجام کاری هستید.

ایستادن با دست‌های گره شده پشت سر 

 

۷) دست به سینه شدن 

  • عبارت انگلیسی: Arms Crossed Across The Chest

بازوها و پاهای شما شاید یکی از اولین موارد در ارتباط غیرکلامی باشد که افراد با دیدن شما متوجه آن می‌شوند. بنابراین، می‌توانید از آنها در هنگام مکالمه زبان انگلیسی برای به صورت مثبت یا منفی استفاده کنید.در واقع، نشستن یا ایستادن به صورت دست به سینه تقریبا همیشه به عنوان حالت دفاعی دیده می‌شود. وقتی این کار را انجام می‌دهید یعنی در مکالمه خود بی‌قرار، عصبانی یا لجباز به نظر می‌رسید.

دست به سینه شدن 

 

۸) مالش گردن 

  • عبارت انگلیسی: NECK RUBBING

وقتی افراد گردن خود را می‌مالند، معمولاً این کار را در کنار یا پشت گردن انجام می‌دهند. در حقیقت، افراد معمولاً هنگام احساس ناامنی یا استرس گردن خود را می‌مالند. برای برخی افراد، این روش برای از بین بردن استرس استفاده می‌شود. کسانی که به طور معمول گردن خود را می‌مالند نیز نسبت به دیگران حس انتقادپذیری دارند. 

مالش گردن 

 

۹) اخم کردن

  • عبارت انگلیسی: scowl

ممکن است بدیهی به نظر برسد که اخم کردن نمونه‌ای از زبان بدن منفی است و باید از آن اجتناب کرد. با این حال، افراد اغلب بدون اینکه متوجه شوند این کار را انجام می‌دهند، اخم می‌کنند، اگر مثلاً در فکر فرو رفته یا روی آنچه گفته می‌شود تمرکز کنند، با اخم نشان می‌دهند. این کار، لزوماً به این معنی نیست که آنها عصبانی یا ناراحت هستند.

برای بسیاری از افراد، اخم کردن زمانی اتفاق می‌افتد که با دقت گوش می‌دهند، بنابراین به هیچ وجه منفی نیست.پس، مهم است که از حالات چهره خود آگاه باشید.همچنین به خاطر داشته باشید که اگر کسی در حین صحبت کردن به شما اخم می‌کند، ممکن است قصد نداشته باشد که این تصور را ایجاد کند که از حرف شما خوشش نمی‌آید.

اخم کردن

 

۱۰) مالیدن چشم 

  • عبارت انگلیسی: Rubbing Your Eye

وقتی چشم خود را می‌مالید، معمولاً به این معنی است که به آنچه می‌شنوید شک دارید یا باور ندارید. اگر کسی در حین صحبت کردن چشمانش را می‌مالید، ممکن است از مکالمه و بحث با منصرف شوید.

مالیدن چشم 

 

۱۱) نگاه کردن به پایین 

  • عبارت انگلیسی: Looking Down

نگاه کردن به زمین باعث می‌شود تا در مکالمه ضعیف و بی اعتماد به نفس به نظر برسید. اگر چیزی وجود داشته باشد که شما نیاز به بحث در مورد آن دارید، باید چشمان خود را مقابل طرف خود نگه دارید.

نگاه کردن به پایین 

 

۱۲)کشیدن گوش 

  • عبارت انگلیسی: Pulling Your Ear

وقتی گوش خود را می‌کشید، نشان می‌دهد که در حال تلاش برای تصمیم گیری هستید اما هنوز به آن نرسیده‌اید. همچنین، تمایل دارید که در مکالمه و بحث، قاطع یا غیر متعهد به نظر برسید.

کشیدن گوش 

 

۱۳) ضربه زدن به انگشتان 

  • عبارت انگلیسی: tapping Your Fingers

وقتی به انگشتانتان ضربه می‌زنید، بی‌صبر و احتمالاً عصبی به نظر می‌رسید. اگر اهل ضربه زدن به انگشت هستید، توجه داشته باشید که این یکی از آن سیگنال‌های غیرکلامی است که می‌تواند روی اعصاب دیگران تأثیر بگذارد.

ضربه زدن به انگشتان 

 

علامت های رایج بدن برای این که مطمئن شوید دیگران منظورتان را متوجه شدند

 

۱) صورت و چشم 

  • عبارت انگلیسی: Face and Eyes

در بسیاری از مواقع، مشاهده حالات چهره یک فرد می‌تواند در مکالمه تحت تاثیرگذارتر از بیان کلمات باشد. آیا شخص در زمان مکالمه انگلیسی به سمت یا به شخص دیگری نگاه می‌کند؟ اگر این گونه باشد، ممکن است به این معنی باشد که او به طور کامل درگیر مکالمه نیست. از طرف دیگر تماس مستقیم چشمی معمولاً نشانه علاقه واقعی است. یکی دیگر از نشانه‌های صداقت در مکالمه، لبخندی است که تمام صورت را درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه به زبان انگلیسی حرف بزنیم

صورت و چشم 

 

۲) ارتباط چشمی

  • عبارت انگلیسی: Eye Contact

اگر می‌خواهید در مکالمه احساس راحتی کنید و حرف شما را بپذیرند، باید با فردی که با او صحبت می‌کنید ارتباط چشمی برقرار کنید. دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که اگر شما غریبه باشید، اکثر مردم با تماس چشمی در هر بار حدود ۳.۲ ثانیه راحت هستند اما وقتی که صمیمی می‌شوید، معمولاً بدشان نمی‌آید که در یک زمان طولانی‌تر با شما تماس چشمی داشته باشند.

ارتباط چشمی

 

۳)مالش یا لمس بینی 

  • عبارت انگلیسی: Rubbing Or Touching Your Nose

وقتی بینی خود را با انگشت اشاره خود می‌مالید یا لمس می‌کنید، در مکالمه ناصادق به نظر می‌رسید. اگر این کار را در مکالمه‌ای انجام دهید که نیاز به صراحت و صداقت دارد، در رسیدن به اهداف خود با مشکل مواجه خواهید شد و اگر دیدید که شخص دیگری بینی خود را می‌مالید، نشانه دهنده این است که باید مراقب باشید هر چیزی را که  به شما می‌گویند باور نکنید.

مالش یا لمس بینی 

 

۴) نیشگون گرفتن قوزک بینی 

  • عبارت انگلیسی: Pinching The Bridge Of Your Nose

وقتی چشمان خود را می‌بندید و پل بینی خود را نیشگون می‌گیرید، به نظر می‌رسد که ارزیابی منفی از آنچه در مکالمه اتفاق می‌افتد انجام می‌دهید. اگر کسی این ژست را در مکالمه با شما می‌گیرد، ممکن است لازم باشد رویکرد متفاوتی در جلب نظر  او داشته باشید.

نیشگون گرفتن قوزک بینی 

 

۵) قرار دادن دست بر روی گونه خود 

  • عبارت انگلیسی: Placing Your Hand On Your Cheek

هنگامی که گونه خود را با دست لمس می‌کنید، نشان می‌دهید که به اطلاعاتی که دریافت می‌کنید فکر کرده و به دقت ارزیابی می‌کنید. وقتی می‌بینید که شخصی در حین صحبت با او این کار را انجام می‌دهد، معمولاً می‌توانید تصور کنید که او آنقدر شما را جدی می‌گیرد و به آنچه می‌گویید توجه می‌کند.

قرار دادن دست بر روی گونه خود 

 

زبان بدن برای داشتن اعتماد به نفس در زمان صحبت کردن به زبان انگلیسی

 

۱) لبخند زدن 

  • عبارت انگلیسی: Smile

بسته به حالت چهره، لبخند می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. لبخندهای شاد، لبخندهای خجالتی، لبخندهای گرم و لبخندهای کنایه آمیز وجود در هنگام برقراری مکالمه انگلیسی می‌تواند مکالمه را تحت تاثیر قرار دهد. برخی افراد واقعاً در ارسال لبخند از طریق تماس مستقیم چشمی خوب هستند. هنگامی که یک لبخند واقعی در مکالمه به نمایش می‌گذارید، به طرف مقابل خود می‌فهمانید که با او مکالمه‌ای صمیمی و دوستانه دارید.

لبخند زدن 

 

۲) حرکات دست 

  • عبارت انگلیسی: Hand Gestures

همیشه به دستان هر کسی که با او صحبت می‌کنید نگاه کنید. آیا هنگام صحبت، دستان خود را حرکت می‌دهند یا دست هایشان بسته است؟ در چه موضوعاتی از حرکات یا نشانه‌های خاصی استفاده می‌کنند؟ یک ژست به ظاهر کوچک می‌تواند معنای مثبت داشته باشد، اما گاهی اوقات نیز معنایی کاملاً متضاد داشته باشد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، علامت شست به بالا نشانه تایید است. در خاورمیانه اما همین ژست در مکالمه توهین آمیز است!

حرکات دست 

 

۳) راست ایستادن 

  • عبارت انگلیسی: Standing Up Straight

ایستادن با حالت صاف و مناسب نشان می‌دهد که شما در مکالمه، احساس اعتماد به نفس دارید.

Standing Up Straight

بیشتر بخوانید: چطور به عنوان معلم زبان اعتماد به نفس خوبی داشته باشیم؟

 

۴) ژست گرفتن با دستان باز و کف دست به سمت بالا 

  • عبارت انگلیسی: Gesturing with Your Hands Open and Palms Up

کاری که با دستان خود انجام می‌دهید تفاوت زیادی در اعتماد یا عدم اعتماد مردم در مکالمه با شما ایجاد می‌کند. بنابراین، دستان خود را باز نگه دارید و به سمت بالا اشاره کنید تا نشان دهید که چیزی از آنها پنهان ندارید.

ژست گرفتن با دستان باز و کف دست به سمت بالا 

 

۵) مجاورت و نزدیکی  

  • عبارت انگلیسی: proximity

توجه به این که یک فرد در طول مکالمه چقدر به دیگران نزدیک می‌شود بسیار مهم است. اگر بیش از حد به کسی نزدیک شدید، ممکن است نشانه‌ای از پرخاشگری در فرهنگ او باشد. از سوی دیگر، اگر خیلی دور بایستید، ممکن است موذب به نظر برسید. در ژاپن، فاصله بیشتر بین دیگران معمول است.

f9c1c4

 

۶) دستان خود را به هم زدن 

  • عبارت انگلیسی: Rubbing Your Hands Together

آیا می‌خواهید نشان دهید که چقدر در مورد یک پروژه جدید هیجان زده هستید؟ فقط دست‌هایتان را به شدت به هم بزنید. اساساً، افرادی که این حرکت را انجام می‌دهند، حس هیجان و نگرانی ایجاد می‌کنند.

دستان خود را به هم زدن 

 

۷) پاهای خود را روی هم قرار دادن

  • عبارت انگلیسی: Crossing Your Legs

روشی که پاهایتان را روی هم می‌گذارید می‌تواند چیزهای زیادی در مورد شما و احساستان در زمان مکالمه به دیگران بگوید. اگر پاها را از مچ پا ضربدری کنید، ممکن است نشان دهد که سعی دارید چیزی را پنهان کنید. یک اصطلاح رایج مربوط به زبان بدن، وضعیت «شکل چهار» است. پیام ارتباطی غیرکلامی که حالت “شکل چهار” نشان می‌دهد این است که شما قدرتمند و سلطه جو هستید. وقتی دست‌ها و پاهای شما باز هستند، یک ارتباط غیرکلامی ارسال می‌کنید که نشان دهنده این است که در بحث مطمئن هستید.

پاهای خود را روی هم قرار دادن

 

از طرفی، روی هم انداختن پاها، درست مانند روی هم انداختن بازوها، می‌تواند به عنوان یک حالت دفاعی تلقی شود. اگر شخصی در حین مکالمه پاهای خود را از مچ پا روی هم بگذارد، می‌تواند نشان دهنده عدم صداقت یا ناامنی باشد و ممکن است باعث شود فردی که با او صحبت می‌کند در اعتماد کردن به او یا اعتماد به آنچه می گوید دچار مشکل شود. همچنین، انداختن پاها روی هم، می‌تواند این تصور را ایجاد کند که اعتماد به نفس ندارید یا از مکالمه دور هستید.

 

۸) چسباندن سر انگشتان به یک دیگر 

  • عبارت انگلیسی: Steepling Your Fingers

چسباندن سر انگشتان به یک دیگر در مکالمه انگلیسی، نشان دهنده تسلط شما بر بحث است. در حقیقت، روسا و سیاستمداران اغلب از این ژست برای نشان دادن تسلط و کنترل خود استفاده می‌کنند.

چسباندن سر انگشتان به یک دیگر 

 

علائم زبان بدن در کلاس درس

 

۱- علائم منفی زبان بدن در زبان آموزان که به عنوان یک معلم باید بدانید

  1. خمیازه کشیدن: نشان دهنده کسالت است.
  2. چرخاندن چشم: نشان دهنده کسالت یا تحقیر از آنچه گفته می شود.
  3. ابروهای پایین: می تواند نشان دهنده ناباوری یا عدم تایید آنچه می گویید باشد.
  4. دست به سینه بودن: نشان دهنده مقاومت زبان آموز در برابر صحبت شما یا مخالفت با آنچه می گویید

۲- باید و نبایدهای علائم زبان بدن برای یک معلم زبان هنگام تدریس

  1. ارتباط چشمی: هنگام صحبت با یک زبان آموز علی الخصوص هنگام پاسخ دادن به سوال او، حداقل سه ثانیه تماس چشمی خود را حفظ کنید.
  2. موقعیت دست ها: دست به سینه بودن معمولا حالتی تدافعی را القا میکند پس آغوش خود را باز نگه دارید. وضعیت بدن باز نشان دهنده دعوت زبان آموز به فکر کردن و داشتن ایده های جدید است. همچنین توجه دانش آموزان را به شما جلب میکند و بنابراین احتمال بیشتری برای گوش دادن به صحبتهای شما به وجود می آورد.
  3. لبخند: لبخند زدن ارتباط زبان آموز با شما را افزایش میدهد و جذابیت شما را افزایش میدهد و باعث میشود کمتر ناراضی به نظر برسید.
  4. کج کردن سر: کج کردن سر می تواند کمک زیادی به نشان دادن علاقه شما به صحبت زبان آموز کند. این یک علامت جهانی است و هنگامی که چیزی از نظر فرد جالب باشد از آن استفاده می‌کند.
  5. تکان دادن سر: تکان دادن سر دو کار را انجام می دهد؛ درک شما از صحبت فرد را تأیید می کند و توجه گوینده را جلب می کند.
  6. تماس فیزیکی: افراد معمولاً وقتی دیگران را لمس می کنند احساس امنیت القا کرده و ارتباط بیشتری با آنها ایجاد می کنند.
  7. یک علامت مختص خودتان داشته باشید: مثلا یک پوزیشن متفکر داشته باشید به صورتی که چانه خود را نگه دارید و سر خود را کج کنید. این به دانش آموزی که به آن نگاه می کنید کنجکاوی را القا می کند و سیگنال می دهد تا در مورد صحبت شما فکر کند. یا مثلا به نشان موفقیت مشت خود را باز کرده و بگویید بینگو.

 

سخن پایانی

یادگیری زبان بدن اولین قدم برای ارسال پیام‌های مناسب زبان بدن است. همچنین به شما کمک می‌کند پیام‌های ناگفته و سیگنال‌های غیرکلامی را که دیگران برای شما ارسال می‌کنند را متوجه شوید.با این حال، دانستن حرکات، ژست‌ها و حالات صورت مناسب فقط می‌تواند شما را تا این حد پیش ببرد. اگر می‌خواهید تعاملات سالم و سازنده‌ای با دیگران داشته باشید، ممکن است لازم باشد برای درک بهتر خود و افراد زندگیتان تلاش کنید.در پایان باید گفت که در حالی که یادگیری زبان انگلیسی به کار زیادی نیاز دارد، از تسلط بر گرامر گرفته تا تلفظ کامل، زبان بدن نیز به همان توجه و سرمایه گذاری نیاز دارد.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، زبان بدن در فرهنگ های مختلف، متفاوت است و این همان چیزی است که آن را چالش پذیر می‌کند. بنابراین، شما باید زبان بدن را در آموزشگاه های معتبر یاد بگیرید و از تدریس خصوصی مکالمه زبان انگلیسی بهره مند شوید.

مقالات مرتبط:

نقش فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *