کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

در جلسه اول تدریس خصوصی زبان چه کنیم؟ راهنمای کامل

۵
(۳)

وقتی شما به عنوان مدرس خصوصی مشغول به فعالیت می‌شوید بهتر است یک سری تعهدات ووظایف را در نظر داشته باشید. مدرس با تجربه می‌داند که خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی هر زبان‌آموزدر کلاس متفاوت است و با هر فرد، کلاس ویژه‌ای مخصوص خودش برگزار می‌کند.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

این که قرار است به یک کودک آموزش دهید یا به یک بزرگسال در انتخاب روش شما تاثیر می‌گذارد. جلسه اول معمولاً جلسه معارفه و آشنایی است و کمتر بر روی درس دادن تمرکز می‌شود؛ اما به‌صورت کلی بهتر است در جلسه اول برخی از نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود رعایت کنید.

مقاله تکمیلی و مرتبط: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

 

به عنوان یک معلم، در جلسه اول تدریس خصوصی زبان چه کارهایی انجام دهیم؟

 

ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری مورد نیاز معلمان در جلسه اول کلاس

 

تدریس خصوصی زبان ها۱. خودتان باشید

مهم‌ترین نکته در جلسه اول این است که لازم نیست همه آنچه را هستید نشان دهید. حجم وسیعی از دانش یا اطلاعات یا افتخارات یا موفقیت‌ها می‌تواند نتیجه عکس دهد.

کافی است خودتان باشید و مطمئن باشید رفته رفته همه چیز بر زبان آموزان شما آشکار می‌شود.

مقالات مرتبط:

 

مهم ترین مهارت های رفتاری که یک معلم خصوصی باید داشته باشد۲. مهربان و خوش برخورد باشید

مهارت ارتباط برقرار کردن از ویژگی‌های بسیار خوب یک مدرس است.

این که زبان‌آموزانتان بدانند شما خوش اخلاق هستید، نصف راه را بدون اینکه متوجه آن باشید رفته‌اید؛ چرا که آنها به‌راحتی می‌توانند هر سوال یا مشکلی را با شما در میان بگذارند و این یعنی ترسی از ارتباط با شما ندارند.

مقالات مرتبط:

 

چطور به عنوان معلم زبان آموزان را در جلسه اول کلاس خصوصی ارزیابی کنیم؟۳. ارزیابی زبان آموز یا کلاس

در جلسه اول کافی است که خیلی هوشمندانه کلاستان را ارزیابی کنید.
مثلا پای تابلو شیوه های مختلف تدریس را بنویسید و از آنها بخواهید که طبق علاقه مندی‌شان اولویت بندی کنند. سپس موضوعی را مطرح کنید و نظر هر کدام از آنها را بپرسید.

از این طریق به طرز صحبت کردن، دانش زبانی و واژگانی آنها و حتی شخصیتشان را پی می‌برید و اگر در کلاس خصوصی تک نفره هستید، می‌توانید بیشتر شنونده باشید و از او بخواهید تا علاقه مندی‌هایش را به شما بگوید. 

بیشتر بخوانید: بهترین ویژگی‌ ها و مهارت های یک معلم زبان چیست؟

 

در جلسه اول تدریس خصوصی زبان چه اتفاقی می افتد؟۴. ایده آل زبان‌آموز شما چیست؟

از زبان آموز خود بپرسید معلم ایده‌آل کیست و چه ویژگی‌هایی دارد. از این طریق می‌توانید بفهمید وی از شما چه انتظاراتی دارد.

آن بخش را که قابل قبول است را اجرا خواهید کرد و اگر بخشی است که از عهده شما خارج است، ابتدا سعی در بهبود توانمدی‌های خود کنید و خود را ارتقا دهید و یا برای او شرح می‌دهید که در فرصت‌های دیگر با مدرس‌های دیگری به آنچه در ذهن دارد خواهد رسید.

با این تکنیک می توانید مسولیتهای خود را در این کلاس بدانید بدون اینکه از خودتان چیزی بروز دهید .

 

راه های افزایش اعتماد به نفس زبان آموزان۵. دوستی و اعتماد به نفس

گاه پیش می‌آید زبان آموز شما به دلیل کمبود وقت یا نداشتن تمرین کافی در همین جلسه اول هم نتواند با شما همگام بوده و خیلی عقب‌تر از انتظار شما باشد.
مثلا به دلیل فاصله افتادن در یادگیری زبان حتی افعال ساده را هم فراموش کرده باشد.
لطفا با ایجاد حس دوستی و همدلی او را با هر پاسخ درست تشویق کرده و اعتماد به نفس او را بالاتر ببرید حتما موفق خواهید شد.
حتی بعد از جلسه اول احساس مفید بودن را در وی زنده کنید و او از اینکه توانسته اندک دانش خود را زنده کند بسیار خوشحال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چطور به عنوان معلم زبان اعتماد به نفس خوبی داشته باشیم؟

 

۶. تمسخر معلم پیشین

بسیاری از مواقع پیش می‌آید که زبان‌آموزان از مدرس پیشین خود شکایت کنند و یا وقتی شما با تلفظ اشتباهی روبرو می‌شوید و از او سوال می‌کنید در جواب می‌گوید مدرس قبلی اینطور گفته است.

شاید تمسخر مدرس قبلی راحت‌ترین راه برای شانه خالی کردن از یادگیری درست باشد، اما گوش به زنگ باشید که همیشه در کلاس‌ها افرادی هستند که به‌جای پذیرفتن اشتباه خود، مدرس را نشانه می‌روند.
دیر یا زود امکان دارد این را به مدرس بعدی خود راجع به شما بگویند، پس هیچ گاه تدریس یا شیوه تدریس یا… مدرس قبلی را زیر سوال نبرید.

بیشتر بخوانید:

 

۷. ارتباط با والدین

اگر زبان آموز کلاس خصوصی شما کودک یا نوجوان است سعی کنید، در اولین جلسه تدریس با والدین او هم صحبت شوید تا کمی هم آنها راجع به علایق و چیزهایی که فرزندشان دوست دارد صحبت کنند.
به این ترتیب هم حس اعتماد را در والدین آنها ایجاد خواهید کرد و هم زبان‌آموزتان راحت‌تر با شما ارتباط گرفته و به شما اعتماد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

شما با ثبت نام در هایتاکی می‌توانید به جمع بزرگ مدرسان خصوصی زبان این پلتفرم پیوسته و تدریس خصوصی خود به‌صورت آنلاین یا حضوری را در زمان‌های آزاد خود شروع کرده و کسب درآمد کنید.

 

ویژگی‌های فنی و تخصصی مورد نیاز معلمان در جلسه اول کلاس

 

هدف گذاری معلمان برای نحوه تدریس در کلاس های خصوصی زبان۸. هدف گذاری

از زبان‌آموز خود بپرسید برای چه هدفی کلاس خصوصی ثبت نام کرده و به دنبال چه چیزی از یادگیری زبان است و اینکه در چه بخش‌هایی بیشتر دوست دارد مهارت کسب کند؛ صحبت کردن، گرامر، ایجاد ارتباط حرفه‌ای یا اصطلاحات خاص؟

با شناخت این اهداف شما می‌توانید برنامه دقیق‌تری برای تدریس خود داشته باشید.
حتی اگر در کلاس خصوصی چندنفره حضور داشتید، می‌توانید اهداف تک تک آنها را بپرسید و بهترین برنامه را برای آن کلاس طراحی کنید.

 

در جلسه اول تدریس خصوصی زبان چه بگوییم؟۹. ارایه اهداف مدرس

شما هم به عنوان مدرس زبان در کلاس خصوصی کمی از وقت کلاس را به معرفی خودتان اختصاص دهید و نیز اهداف درسی که برای زبان آموزتان در نظر دارید را هم برای ایشان توضیح دهید.

البته از تعریف زیاد دربارۀ خودتان اجتناب کرده و مختصر و مفید موارد ذکر شده را بیان کنید.
به این ترتیب زبان آموز شما هم می‌داند با چه کسی قرار است بیشتر کلاس داشته باشد و شما چه انتظاراتی از او در پایان خواهید داشت.

 

۱۰. زمان‌بندی

سعی کنید در اولین جلسه کلاس خصوصی حواستان به زمان کلاس باشد؛ چرا که اگر بیشتر وقت خود را به معارفه و شناخت یکدیگر بگذرانید ممکن است بحث های مختلفی این وسط به وجود آید و زمان کلاس از دستتان خارج شود، اما دقت در شروع و اتمام کلاس جزء برنامه تدریس شماست.

زودتر یا دیرتر تمام کردن کلاس می‌تواند بر روی ارزیابی زبان‌آموز از شما تاثیرگذار باشد.
البته نیازی نیست خیلی دقیق و راس ساعت کلاس را تمام کنید، اما حدود را مشخص کرده و می‌توانید برنامه آن ساعت را طبق ساعت پایانی به‌راحتی کنترل کنید.

 

۱۱. جذاب بودن درس

در جلسه اول تدریس خصوصی کمتر به درس دادن پرداخته شود بهتر است، اما همان زمان اندک که به تدریس اختصاص می‌دهید سعی کنید یک بخش سرگرم کننده و مفرح را براساس توانمندی زبان آموزتان انتخاب کرده و بر روی آن تمرکز کنید.

بیشتر بخوانید:

با توجه به تجربه کاری خود می‌دانید که آغاز هر کلاسی با چه درس‌هایی جذاب‌تر و بیشتر مورد توجه زبان آموزان قرار خواهد گرفت.
گاهی در کلاس های زبان نوشتن یک ضرب المثل پای تابلو انگیزه زبان‌آموزان را چندین برابر می‌کند.

 

۱۲. معرفی منابع تدریس

منابع اصلی و فرعی شما برای تدریس زبان چه خواهد بود؟

بهتر است در جلسه اول با توجه به ارزیابی که از زبان آموز خود کردید منابع درسی را برای ایشان تعیین کنید تا در جلسه بعد با آمادگی بیشتر سر کلاس حاضر شوند.

 

۱۳. تمرین در منزل

در پایان جلسه اول درباره درسی که به طور مختصر داده شده از زبان آموزتان تمرین بخواهید.
اجازه دهید فکر او درگیر کلاس بماند و برای اینکار از منابعی که مد نظر شماست تمریناتی از او بخواهید تا برای جلسه بعد آماده کند.
نیاز نیست خیلی رسمی و پیچیده باشد؛ اما همین که او را وادار به فکر کند و برای کلاس بعدی مشارکت داشته باشد کافی است.

مقالات مرتبط:

 

سخن پایانی

در جلسه اول تدریس خصوصی نیاز نیست حتما درسی داده شود و تمرینی انجام شود شما در حدود ۱۰-۲۰ دقیقه را به تدریس بگذرانید کافی است؛ اما بیشتر بر روی نکاتی که عنوان شد وقت بگذارید. حدود یک ساعت از وقت کلاس را به موارد عنوان شده اختصاص دهید به این صورت تا پایان دوره می‌دانید چه برنامه و هدفی برای هر زبان‌آموز باید دنبال کنید .

تجربۀ شما به‌عنوان یک معلم زبان از اولین جلسۀ کلاس‌هایتان چیست؟ می‌توانید تجربه‌های خاص و اقدامات خلاقانۀ خود را در بخش کامنت با مخاطبان هایتاکی و دیگر همکاران خود به اشتراک بگذارید. ✌🤗

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *