کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چگونه برای شاگرد خود برنامه درسی بنویسم؟

۴.۹
(۷)

زمانی که تصمیم می گیرید به هدف خاصی برسید یا از وقتتان به بهترین شکل استفاده کنید حتما برای خود برنامه ای خاص می ریزید تا منسجم و سریع به آنچه مد نظرتان هست برسید در بحث درس و یادگیری هم برنامه ریزی درسی می تواند شما را به سطح بالاتری ازموفقیت ارتقا دهد، حال چنانچه در این مسیر از معلمها و کلاسهای خصوصی هم استفاده کنید مطمنا رسیدن به موفقیت راحتتر و سریعتر اتفاق می افتد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

قدم اول در نوشتن برنامه درسی برای زبان آموز توسط معلم

اگر شما به عنوان معلم خصوصی زبان تدریس می کنید بهتر است به شاگرد خود برنامه ریزی را آموزش دهید. برنامه ریزی درسی از مواردی است که هم برای شاگرد هم برای مدرس حایز اهمیت است.

برای نوشتن یک برنامه درسی ابتدا این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • چرا باید این مطالب را آموزش دهم؟
  • شاگردان از قبل چه می دانند؟
  • شاگرد چه چیزی باید بداند؟
  • آنها باید چه کارهایی را بیاموزند؟

وقتی توانستید هدف خود و شاگردتان را بدانید پس بهتر می توانید برنامه برای کلاس خود بنویسید. برنامه ریزی درسی که مدرس برای کلاس خود در نظر می گیرد بهتر است مطابق با شرایط شاگردان خود باشد. مثلا شاگردی که سر کار می رود و برای یادگیری زبان انگلیسی، معلم خصوصی انگلیسی گرفته وقت کمی برای تمرین در اوقات بیکاری خود دارد پس بهتر است هر آنچه از کلاس یاد می گیرد سر همان کلاس به شما بازخورد دهد از وظایف شما به عنوان معلم خصوصی زبان این است برنامه ای برای ایشان داشته باشید که علاوه بر آموزش مطالب جدید از یادگیری مطالب قبلی هم مطمن شده باشید.

امروزه با گسترش فناوری، نرم افزارهای برنامه ریزی دروس مختلفی وجود دارند که اکثر معلمها و اساتید برای رسیدن به بهترین برنامه زمانبندی شده برای شاگردان خود از آنها استفاده می کنند اما در نظر داشته باشید استفاده از نرم افزار یک ابزار مکانیکی و مصنوعی برای شاگردان شماست. خود شما بهتر است تغییراتی در برنامه داشته باشید تا هر شاگرد برنامه مختص به خودش را داشته باشد.

 

مزایای برنامه درسی برای شاگردان

  • وقتی برای شاگرد خصوصی خود طرح برنامه می کنید بهتر است وی را از برنامه آگاه سازید چرا که مطمئن می شود شما برای وقت ایشان ارزش قایل شده اید و با شوق و اشتیاق بیشتری سر کلاس حاضر می شود.
  • شاگرد سعی می کند با برنامه شما هماهنگ باشد و خود را ملزم به رعایت آن می کند.
  • وقتی در برنامه اولویت بندی داشته باشید شاگرد هم خود را با آن اولویت هماهنگ می کند و اینطوری از اتلاف وقت جلوگیری می شود.

 

چطور یک مدرس برای شاگرد خصوصی خود برنامه ریزی می کند؟

  1. ابتدا بدانید هدف دانش آموز یا زبان آموز شما چیست مثلا برخی قبولی یا نمره حدنصاب برای قبولی هدفشان است. برخی فهم بیشتر مطالب یا پیدا کردن مسیر صحیح در روند یادگیری در هر حال هر شاگردی هدفی از انتخاب شما به عنوان مدرس کلاس خصوصی خود دارد هدف ایشان را بدانید.
  2. چشم اندازی برای برنامه خود داشته باشید یعنی بعد از تعیین هدف ایشان اهداف خود را به عنوان مدرس برای کلاس بنویسید.
  3. در نظر داشته باشید از استاندارد های کلی استفاده کنید یعنی از حداقلترین موارد آموزش شروع کنید. این حداقل ها در هر حوزه ای مشخص است.
  4. فهرستی از وظایف و مسولیتهای شاگرد خود بنویسید مثلا چه انتظاری از ایشان دارید، انتظار دارید در پایان کلاس بتواند چه کارهایی انجام دهد.
  5. برای وظایفی که به شاگرد خود محول می کنید اولویت در نظر بگیرید مثلا حل تمرین اولویت شماست یا ارایه سر کلاس.
  6. حتما لازم است برای انجام برنامه ها زمان در نظر بگیرید مثلا بعد از سه جلسه کدام کار را انجام دهند یا بعد از ۱۰ جلسه تا چه سطحی جلو رفته باشند. داشتن زمان مشخص یا همان deadline به شاگرد شما الزام برای انجام را گوشزد می کند.
  7. منابعی که قرار است طبق آن برنامه ریزی کنید را بشناسید برای مثال شما قرار است از کتاب american english فصولی را آموزش دهید پس لازم است از قبل کتاب را داشته باشید و به شاگرد خود هم آنرا معرفی کنید.
  8. حتما در طول کلاس هر جلسه برنامه را مرور کنید به قولی اپدیت کنید تا اگر بیشتر نیاز است پیش بروید طبق برنامه زمانی منسجم جلو بروید.

 

انواع برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی هم به شما هم شاگردتان کمک می کند طبق روال و برنامه منسجم پیش بروید حتما برایتان پیش آمده سر کلاس یک استاد کلا سر رشته کلام از دست خارج شده و مطالب پیوستگی لازم را نداشته باشند آنوقت احساس می کنید در دریایی از اطلاعات در حال دست و پا زدن هستید. حال چنانچه شما هم در جایگاه یک مدرس در کلاس تدریس خصوصی قرار دارید بهتر است طبق الگویی منظم کلاس را جلو ببرید.

۱ برنامه ریزی روزانه طبق این برنامه ریزی ساعات مشخصی که قرار است شاگرد شما وظایف خود را انجام دهد بصورت کاملا واضح و شفاف تنظیم می شود مثلا ساعت ۱۰ تا ۱۱ حل تمرین کتاب فلان؛ ساعت ۳-۴ گوش دادن به پادکست برای تقویت زبان و ….
۲ برنامه هفتگی در برنامه ریزی هفتگی شاگرد شما موظف می شود تا هر هفته راجع به یک موضوع تعهد دهد مثلا یک هفته یک مبحث از مطالب مورد تدریس را بصورت کامل ارایه دهد هفته بعد خود موضوع تدریس را انتخاب می کند و ….
۳ برنامه ماهانه این برنامه ریزی از شاگرد شما یک تعهد بلند مدت را میطلبد تا به آن عمل کرده و پس از آن متوجه شود به کجای هدف خود رسیده است. به نوعی نقشه راه را به او نشان می دهد.
۴ ارزیابی اگر طبق برنامه ای که برای کلاس خود طراحی کرده اید، پیش رفته باشید در نهایت شما می توانید یک ارزیابی از میزان یادگیری ، میزان پیشرفت ورسیدن به هدف شاگردان خود داشته باشید. در این مرحله است که نتیجه و برایند برنامه شما مشخص می شود که آیا درست برنامه ریزی کرده اید یا باید تغییر مسیر داده و روشهای دیگری به کار ببرید.

مقالات مرتبط:

 

ابزار و وسایل لازم برای نوشتن یک برنامه درسی منسجم

  • جزوات
  • کتاب های workbook
  • کتاب های درسی
  • دفترچه یاداشت
  • ماشین حساب
  • پاورپوینت یا شیت های مخصوص
  • لپ تاپ یا تبلت یا گوشی هوشمند
  • برنامه‌های کاربردی مثل Google Docs
  • نرم افزارهای برنامه نویسی

وقتی این ابزار ها را دارید در واقع می توانید بهترین برنامه درسی را برای شاگردان خود تدوین کنید؛ فقط کافیست شرایط آنها را حین نوشتن برنامه در نظر داشته باشید.

مقالات مرتبط:

 

سخن پایانی

از خود شاگردانتان نیز برای طرح درس و نوشتن برنامه نظر سنجی کنید. وقتی اجازه می دهید آنها هم در نوشتن برنامه دخالت کنند احساس بهتری درباره شما و برنامه شما دارند. همچنین خودشان را متعهدتر در انجام برنامه می دانند. هر از چند گاه به شاگرد خود پاداش دهید اینطور احساس مفید بودن  و ارزشمند بودن را در او تقویت می کنید و هر چند وقت یک بار برنامه خود را ارزیابی کنید تا مفید بودن آن را متوجه شوید.

راستی؛ خوشحال مشویم شما هم در بخش نظرات،  تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. موفق باشید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۹ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *