کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

آزمون تولیمو چیست؟ منابع و نکات مهم در خصوص آزمون TOLIMO

۴.۸
(۵)

شما برای اثبات سطح دانش زبان انگلیسی خود، راه‌های زیادی در دسترس خواهید داشت. یکی از این راه‌ها شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و یا داخلی زبان انگلیسی مانند تولیمو است. اما آزمون تولیمو چیست؟ چه زمانی برگزار می‌شود؟ و مدرک آن چقدر معتبر است؟ پاسخ همه‌ی سوالات شما درباره‌ی آزمون تولیمو در همین صفحه یافت می‌شود. کافیست با ما همراه شوید.

فهرست محتوا:

 

آزمون تولیمو چیست؟

آزمون TOLIMO که مخفف عبارت (The Test Of Language by the Iranian Measurement Organizations) می‌باشد، یک آزمون استاندارد زبان انگلیسی است که برای ارزیابی سطح دانش زبان انگلیسی افراد در ایران برگزار می‌شود. این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراحی و توسط همین سازمان برگزار می‌شود.

این آزمون به دو صورت «الکترونیکی» و «نسخه‌ی کاغذی» برگزار می‌شود. داوطلبان می‌توانند بنا به شرایط مورد نظر خود، هرکدام از این دو نسخه را برای خود برگزینند. ثبت نام هر دو نسخه از آزمون‌ها از طریق سایت رسمی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس tolimo.sanjesh.org انجام می‌شود.

به هر یک از داوطلبان در آزمون تولیمو، دو دفترچه‌ی سوال داده می‌شود. دفترچه‌ی اول شامل یک سوال تشریحی برای ارزیابی سطح دانش داوطلبان در زمینه‌ی مهارت نوشتاری (writing) زبان انگلیسی است. دفترچه‌ی دوم شامل ۱۴۰ سوال تستی یرای سنجش مهارت درک مطلب داوطلبان است.

 

آزمون تولیمو برای چه کسانی مناسب است؟

اگر قصد ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکتری پیشرفته را داشته باشید، برای ورود به این مقطع نیاز به یک گواهینامه جهت اثبات مهارت و دانش زبان انگلیسی خود خواهید داشت. در این شرایط می‌توانید در یکی از آزمون‌های بین‌المللی و داخلی زبان انگلیسی مانند تولیمو، تافل و… ثبت نام نمایید.

شرکت در آزمون TOLIMO برای افرادی که به دنبال بورسیه‌های تحصیلی و یا فرصت مطالعاتی در خارج از کشور ایران هستند، داوطلبان عضویت هیئت علمی دانشگاه‌ها و همچنین داوطلبان استخدام در برخی از ارگان‌های دولتی مانند وزارت نفت، انتخابی مناسب است.

 

مفاد آزمون تولیمو

همانطور که اشاره کردیم آزمون تولیمو شامل ۲ دفترچه است. دفترچه‌ی اول شامل یک سوال تشریحی مهارت نوشتاری (Writing) است که داوطلبان به مدت ۳۰ دقیقه برای پاشخگویی به آن زمان دارند. در صورتی که نسخه‌ی کاغذی آزمون تولیمو را انتخاب کنید، باید متن نوشته‌ی خود را به صورت دستی بنویسید و در صورت انتخاب نسخه‌ی الکترونیکی این آزمون، باید متن نوشته‌ی خود را به کمک کیبور در کامپیوتر تایپ نمایید.

پس از پایان ۳۰ دقیقه‌ی اول، دفترچه‌ها جمع‌آوری می‌شوند و دفترچه‌ی دوم که شامل ۱۴۰ سوال تستی است، به داوطلبان داده می‌شود. برای پاسخگویی به سوالات دفترچه‌ی دوم ۱۲۰ دقیقه زمان خواهید داشت. این ۱۴۰ تست جمعاً شامل موضوعات زیر است:

  • ساختار و نوشتار زبانی (Structure And Written Expression)؛ ۴۰ سوال که بهتر است در مدت ۳۰ دقیقه به آن‌ها پاسخ دهید.
  • خواندن و درک مطلب (Reading Comprehension)؛ ۵۰ سوال که بهتر است در مدت ۵۵ دقیقه به آن‌ها پاسخ دهید.
    بیشتر بخوانید: چگونه مهارت ریدینگ (Reading) و درک مطلب زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟
  • درک مطلب شفاهی یا شنیداری (Listening Comprehension)؛ ۵۰ سوال و در ۳ بخش مکالمه‌ی دو نفره‌ی کوتاه، طولانی و گفت‌وگو (talk) جای می‌گیرند. بهتر است در مدت تقریبی ۳۵ دقیقه به تمامی این سوالات پاسخ دهید.

توجه داشته باشید که سوالات درک مطلب شفاهی یا شنیداری، در نسخه‌ی کاغذی آزمون تولیمو، از طریق بلندگو پخش می‌شود. اما در نسخه‌ی الکترونیکی این آزمون، بخش شنیداری از طریق هدست‌های شخصی برای هر فرد به صورت مجزا پخش می‌شود. در هر دو نسخه از آزمون مکالمات بخش شنیداری صرفاً یک بار پخش می‌شود. اما داوطلبان نیازی به فهمیدن جزئیات تمامی مکالمات ندارند. کافیست کلمات کلیدی را استخراج نمایید تا بتوانید به سوالات این بخش پاسخ دهید.

لازم به ذکر است که در بخش شنیداری، مکالماتی با هر دو لهجه‌ی آمریکایی و بریتیش شنیده می‌شود.

آزمون تولیمو چیست

 

منابع مفید برای آزمون TOLIMO

۱- کتاب ۵۰۴ واژه‌ی ضروری زبان انگلیسی (۵۰۴absolutely essential words)

کتاب ۵۰۴ یکی از تخصصی‌ترین و بهترین کتاب‌های آموزش لغت موجود در بازار است که هم نسخه‌ی فیزیکی و هم نسخه‌ی PDF‌ آن در دسترس عموم قرار دارد. این کتاب جمعاً شامل ۴۲ درس و هر درس شامل ۱۲ کلمه‌ی جدید است. لغاتی که به کمک این کتاب یاد می‌گیرید، برای تمامی آزمون‌های زبان نظیر آزمون تولیمو، آیلتس، تافل و… مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

کتاب 504 واژه‌ی ضروری زبان انگلیسی

 

۲- کتاب کیت آمادگی آزمون تافل (TOEFL Test Preparation Kit)

این کتاب یکی از بهترین منابع برای آزمون‌های تولیمو و تافل به حساب می‌آید. کتاب کیت آمادگی تافل شامل نمونه سوالات کامل ۵ آزمون به همراه بیش از ۱۰۰ تمرین اضافه‌ی مهارت‌های درک مطلب و شنیداری زبان انگلیسی است.

این کتاب به همراه یک CD ارائه می‌شود که شامل فایل‌های صوتی تمرینات این کتاب می‌باشد.

TOEFL Test Preparation Kit

 

۳- کتاب ۱۱۰۰ واژه بارونز (۱۱۰۰words you need to know)

این کتاب بیش از ۵۰ سال است که در لیست پرفروش ترین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی جای گرفته است. زبان‌آموزان می‌توانند به کمک این کتاب و طبق برنامه‌ی پیشنهادی آن، روزانه ۵ واژه‌ی جدید انگلیسی یاد بگیرند. به این ترتیب در طی ۴۶ هفته، ۱۱۰۰ واژه‌ی جدید انگلیسی را به خوبی یاد خواهید گرفت.

این کتاب یکی از کتاب‌های خوب برای یادگیری لغات مورد نیاز آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی است.

1100words you need to know

 

۴- کتاب واژگان ضروری تافل (Essential words for the TOEFL)

کتاب واژگان ضروری تافل یک کتاب مطرح در زمینه‌ی آموزش واژگان تافل است که ۵۰۰ کلمه‌ی پرکاربرد و پرتکرار آزمون‌های تافل و تولیمو را از طریق متن‌ها و تمرینات متعدد، به زبان‌آموزان می‌آموزد. به همین دلیل این کتاب برای یادگیری بهتر و کاربردی‌تر، انتخابی مناسب به حساب می‌آید.

پاسخ تمامی تمرینات این کتاب در ضمیمه‌ی همین کتاب آمده است. در نتیجه زبان‌آموزان می‌توانند بدون نیاز به کتابی دیگر، واژگان ضروری تافل را بیاموزند.

Essential words for the TOEFL

 

۵- کتاب آمادگی تافل لانگمن (Longman Preparation Course For The TOEFL)

این کتاب همپوشانی بالایی با سوالات آزمون‌های TOLIMO، MSRT، MHLE و EPT دارد. اما تنها خواندن این منبع کافی نیست. ضمناً ترجمه‌ی فارسی این کتاب نیز در بازار موجود است.

برای کسب نمره‌ی بهتر در آزمون تولیمو، می‌توانید قسمت دستور زبان انگلیسی، درک مطلب و بخش شنیداری این کتاب را مطالعه نمایید. البته لازم به ذکر است که پاسخ تمرینات این کتاب، تنها به صورت چهارگزینه‌ای است. در نتیجه یادگیری تنها از روی سوالات این کتاب، برای زبان‌آموزان کاری فرسایشی و سخت خواهد بود.

Longman Preparation Course For The TOEFL

 

۶- دستور زبان کاربردی انگلیسی (English Grammar In Use)

این کتاب که در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته با نام‌های دستور زبان اساسی، دستور زبان کاربردی انگلیسی و دستور زبان پیشرفته‌ی انگلیسی در بازار موجود است، یکی از کتاب‌های جامع برای زبان‌آموزان زبان انگلیسی با هر سطحی از دانش زبانی، به حساب می‌آید.

کتاب Grammar in use انتشارات کمبریج، یکی از کتاب‌هایی است که برای زبان‌آموزانی که قصد یادگیری زبان به صورت خودآموز را دارند نیز بسیار مفید است. تمرین‌های فراوان موجود در این کتاب یادگیری به کمک آن را بسیار ساده‌تر می‌کند. کافیست کتاب متناسب با سطح خود را انتخاب نمایید.

English Grammar In Use

 

۷- کتاب سنجش طلایی؛ مجموعه زبان انگلیسی

این کتاب که توسط انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور چاپ شده و به بازار عرضه می‌شود، مجموعه سوالات تألیفی به همراه پاسخ‌های تشریحی آزمون‌های زبان انگلیسی سازمان سنجش است.

به کمک این کتاب می‌توانید به خوبی با نحوه‌ی سوالات و چگونگی پاسخ دادن به آن‌ها آشنا شوید و در آزمون تولیمو نمره‌ی مناسبی کسب کنید.

۸- کتاب رایتینگ بارونز برای تافل (Barron’s Writing for the TOEFL iBT)

این کتاب یک منبع مهم برای تمرین مهارت نوشتن است. اگر نیاز دارید خود را به چالش بکشید و یادگیری نوشتن در سطح متوسط به بالا برای شما اهمیت دارد، به سراغ همین کتاب بروید.

این کتاب بیش از ۱۵۰ نمونه‌ی نوشته‌ی مناسب برای آزمون‌های زبان انگلیسی تولیمو، تافل و… دارد و به کمک آن می‌توانید با تیپ‌های مختلف نوشتن برای آزمون‌ها آشنا شوید. این کتاب با تمرینات متعددی که دارد، گزینه‌ای مناسب برای یادگیری نکات مهم بخش نوشتاری آزمون تولیمو خواهد بود. پاسخ تمامی تمرینات نیز، در انتهای همین کتاب آورده شده است.

Barron’s Writing for the TOEFL iBT

 

۹- کتاب تافل ریدینگ فلش (TOEFL Reading Flash)

این کتاب یکی دیگر از کتاب های آزمون‌های تافل، تولیمو و آزمون‌های مشابه به حساب می‌آید که شامل تمرینات مهم و ضروری برای درک مطلب است تا زبان‌آموزان به بهترین نحو با چگونگی برگزاری آزمون آشنا شوند. شما می‌توانید نسخه‌ی انگلیسی و همچنین نسخه‌ی فارسی، ترجمه‌ی مهرداد زنگیه‌وندی، را خریداری نمایید و از آن استفاده کنید.

این کتاب شامل دو بخش است. بخش اول با تمرکز بر روی درک مطلب و نحوه‌ی حل سوالات مهارت خواندن در آزمون‌ها، سعی بر ارتقای مهارت مطالعه‌ی زبان آموزان دارد. در بخش دوم آزمون‌هایی طراحی شده اند که هم‌‌سطح با سوالات آزمون تولیمو و تافل هستند. به این ترتیب زبان‌آموزان می‌توانند آموزه‌های خود را محک بزنند.

TOEFL Reading Flash

 

۱۰- سایت TED.com ؛ یک منبع غنی برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی

از آنجایی که مکالمات بخش شنیداری در آزمون تولیمو تنها یک بار پخش می‌شوند، لازم است برای آن بخش به طور کامل آماده باشید. بعلاوه آشنایی با هر دو لهجه‌ی آمریکایی و بریتیش برای گذراندن بخش شنیداری این آزمون لازم است. این کار با استفاده از سخنرانی‌های سایت TED.com امکان‌پذیر می‌شود.

در واقع افرادی از سراسر دنیا با لهجه‌های مختلف در این برنامه حضور می‌یابند که گوش کردن به سخنرانی‌های آن‌ها به تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی زبان‌آموزان کمک می‌کند. کافیست موضوع مورد علاقه‌ی خود را در بین تمامی سخنرانی‌ها انتخاب نمایید و مهارت شنیداری خود را با آن‌ها ارتقا دهید.

 

۱۱- اپلیکیشن آمادگی تافل (TOEFL Preparation)

این اپلیکیشن برای گسترش دایره لغات زبان‌آموزان و بهبود درک مطلب آن‌ها طراحی شده است و برای تکمیل یادگیری شما، انتخابی مناسب است. اپلیکیشن آمادگی تافل، برای زبان‌آموزان در سطح متوسط تا پیشرفته طراحی شده است.

به کمک این اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی می‌توانید در هر مکان و زمانی خود را مشغول آماده‌سازی برای آزمون‌های بین‌المللی و داخلی زبان انگلیسی نمایید. در این برنامه با نمونه سوالات زیادی مواجه می‌شوید که به آزمون‌های تافل و TOLIMO شباهت بسیاری دارند و شما را در مسیر کسب نمره‌ی ایده‌آل به پیش می‌برند.

این اپلیکیشن را می‌توانید بر روی سیستم‌عامل اندروید نصب نموده و از آن استفاده کنید.

TOEFL Preparation

 

۱۲- مجموعه سوالات آزمون‌های تافل و MSRT

سوالات آزمون تولیمو بسیار شبیه به آزمون MSRT سازمان سنجش می‌باشد. بنابراین سوالات آزمون‌های پیشین MSRT منبعی عالی برای پیشرفت در حل سوالات آزمون تولیمو می‌باشند. همچنین به علت شباهت آزمون تولیمو به آزمون تافل، می‌توانید از نمونه سوالات آزمون‌های قبلی تافل نیز برای پیشرفت در آزمون تولیمو استفاده نمایید.

 

زمان و مکان برگزاری آزمون TOLIMO

زمان‌های برگزاری آزمون TOLIMO در سایت سازمان سنجش، مشخص می‌شوند. داوطلبان می‌توانند در بین زمان‌های معرفی شده، زمان مورد نظر خود را برای شرکت در آزمون انتخاب نمایند. اما برای انتخاب مکان آزمون باید در ابتدا نوع آزمون مد نظر خود را، اعم از نسخه‌ی کاغذی و الکترونیکی، انتخاب نمایید.

برگزاری آزمون الکترونیکی تولیمو، نیازمند شرایط و تجهیزات خاصی است. به این ترتیب مراکزی که از لحاظ فنی شرایط برگزاری آزمون‌های آنلاین را دارند، به صورت دوره‌ای به عنوان مراکز آزمون توسط سازمان سنجش به داوطلبان معرفی می‌شوند. در حال حاضر ۳۲ محل برای برگزاری آزمون تولیمو الكترونیكی معرفی شده است که داوطلبان می‌توانند محل مورد نظر خود را، در صورت داشتن ظرفیت خالی، انتخاب نمایند. شما می‌توانید در این قسمت نام مراکز و نشانی محل برگزاری آزمون تولیمو الکترونیکی را مشاهده نمایید.

در صورت انتخاب نسخه‌ی کاغذی می‌توانید با مراجعه به سایت tolimo.sanjesh.org از منوی سایت در سمت راست صفحه، گزینه‌ی «جدول زمان‌بندی آزمون» را انتخاب نمایید و از ظرفیت‌ها و زمان برگزاری آزمون در مراکز مختلف باخبر شوید.

 

ثبت‌نام آزمون تولیمو

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، ثبت‌نام در آزمون تولیمو، تنها از طریق سایت tolimo.sanjesh.org امکان‌پذیر است. با مراجعه به قسمت «ثبت‌نام جدید» در منوی فایل کاربری، می‌توانید مراحل ثبت‌نام خود را آغاز نمایید. در این مرحله از شما خواسته می‌شود که اطلاعات شخصی و تحصیلی خود را به صورت دقیق وارد نمایید تا پروفایل شما ساخته شود. پس از ایجاد پروفایل می‌توانید اقدام به ثبت‌نام در آزمون نمایید.

در مرحله‌ی بعدی لازم است به بخش کاربری خود در سایت وارد شوید و از منوی کاربر، گزینه‌ی «تصویر من» را انتخاب نمایید و یک عکس ۴*۳ که در ۶ ماهه‌ی اخیر گرفته شده است را در آن قسمت آپلود نمایید.

پس از بارگزاری تصویر می‌توانید به مرحله‌ی بعدی بروید و تاریخ و محل مد نظر خود برای شرکت در آزمون را انتخاب نمایید. سپس هزینه‌ی ثبت‌نام (که در حال حاضر مبلغ ۱۰,۳۰۰,۰۰۰ ریال است) را از درگاه اینترنتی و به وسیله‌ی کلیه‌ی کارت‌های عضو شتاب، به طور کامل پرداخت نمایید.

لازم به ذکر است که داوطلبان این امکان را دارند که از قسمت «آزمون‌های من» در منوی کاربر در سمت راست صفحه، از انجام کامل ثبت‌نام خود در آزمون تولیمو اطمینان حاصل نمایند.

ثبت‌نام آزمون تولیمو

 

امتیازدهی در آزمون تولیمو به چه ترتیب است؟

دامنه‌ی کل نمره در آزمون تولیمو بین ۳۱۰ تا ۶۷۷ است. نمره‌ی بالاتر از ۶۰۰ عالی، بین ۵۲۰ تا ۵۹۹ خوب، بین ۴۸۰ تا ۵۱۹ متوسط و کمتر از ۴۷۹ ضعیف تلقی می‌شود.

لازم به ذکر است که بخش مهارت نوشتاری (دفترچه‌ی اول) نمره‌ی جداگانه‌ای بین ۱ تا ۶ نمره دارد که به همراه نمره‌ی کل و به صورت جداگانه در کارنامه درج می‌شود. البته نمره‌ی مهارت نوشتاری تاثیری در نمره‌ی کل آزمون ندارد. در صورت پاسخ ندادن به سوال دفترچه‌ی اول، برای داوطلبان نمره‌ی ۱ در کارنامه درج می‌شود.

بهتر است پیش از حضور در جلسه‌ی آزمون، بدانید که به چه محدوده‌ای از نمره نیاز دارید.

کارنامه‌ی داوطلبان حدوداً ۷ روز پس از برگزاری آزمون، در سایت قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند با در دست داشتن «شناسه‌ی یکتا» و «شماره پرونده» کارنامه‌ی خود را مشاهده نمایند. مدرک آزمون تولیمو مانند آزمون تافل، به مدت ۲ سال پس از روز آزمون اعتبار خواهد داشت.

 

چگونه زمان آزمون خود را تغییر دهیم؟

داوطلبان این امکان را دارند که پس از ثبت‌نام در آزمون، تا ۵ روز مانده به برگزاری آزمون، زمان مورد نظر خود برای شرکت در آزمون تولیمو را به یکی از تاریخ‌های برگزاری آزمون در ماه بعد تغییر دهند. البته در شرایطی که محل مورد نظر در ماه بعد ظرفیت خالی داشته باشد.

  • امکان انتقال زمان آزمون به ۲ ماه بعد وجود نخواهد داشت.
  • امکان جابجایی آزمون تنها به ماه بعد در سال جاری برای داوطلبان وجود دارد.
  • امکان انتقال آزمون به داوطلب دیگر در هر صورت غیرمجاز است.

 

نکات تکمیلی مربوط به حضور داوطلبان در محل در روز آزمون

  • به همراه داشتن حداقل دو مدرک از مدارک شناسایی (شامل پاسپورت، کارت ملی هوشمند، شناسنامه‌ی جدید، گواهینامه، کارت دانشجویی یا پایان خدمت برای آقایان) الزامی است.
  • داوطلبان باید نیم ساعت قبل از ساعت اعلام شده، در حوزه حضور به عمل بیاورند.
  • به همراه داشتن هرگونه لوازم هوشمند، کتاب و جزوه و حتی برگه‌ی سفید در محل آزمون تخلف به حساب می‌آید.
  • از ایجاد بی‌نظمی و یا اخلال در نظم حوزه و همچنین صحبت کردن با سایر داوطلبان خودداری نمایید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله علاوه بر اینکه به موضوع «آزمون تولیمو چیست؟!» پرداختیم، منابعی را نیز به داوطلبان شرکت در آزمون تولیمو معرفی نمودیم. اما به خاطر داشته باشید که سرعت یادگیری شما، تنها با همراهی یک مدرس حرفه‌ای و متخصص زبان انگلیسی، ارتقا می‌یابد.

نکته‌ی حائز اهمیت برای افرادی که قصد شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و داخلی زبان انگلیسی نظیر آزمون TOLIMO را دارند، استمرار در مطالعه و یادگیری زبان انگلیسی است. هیچ چیز به اندازه‌ی تمرین و تکرار به شما در کسب نمره‌ی ایده‌آل در آزمون تولیمو کمک نخواهد کرد.

 

منبع: سازمان سنجش

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۸ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *