کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

آزمون MSRT چیست؟ از معرفی منابع تا نحوه ی ثبت نام در آزمون

۳.۵
(۱۰)

یکی از مدارکی که این روزها برای ادامه‌ی تحصیلات خود در مقاطع عالی نظیر دکتری نیاز خواهید داشت، مدرک زبان انگلیسی است. برای داشتن مدرک زبان انگلیسی چندین حق انتخاب خواهید داشت. می‌توانید در آزمون‌های داخلی مانند MSRT، TOLIMO، MHLE، EPT، ETPNU و… شرکت کنید و یا می‌توانید برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی مانند TOEFL، IELTS، PTE و… آماده شوید و یکی از آن مدارک را کسب کنید.

در ادامه قصد داریم بگوییم آزمون MSRT چیست و همچنین نحوه‌ی ثبت‌نام و منابع مورد نیاز برای موفقیت در این آزمون داخلی را به شما معرفی کنیم.

فهرست مطالب:

 

آزمون MSRT چیست؟

آزمون MSRT که مخفف عبارت «Ministry of Science, Research and Technology» است، یک آزمون داخلی زبان انگلیسی است که سابقاً توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌گردید. اما در حال حاضر این آزمون توسط اداره سازمان امور دانشجویان (سامانه سجاد) و زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات برگزار می‌شود.

مدرک این آزمون به مدت دو سال معتبر خواهد بود.

 

آزمون MSRT کجا برگزار می‌شود؟

این آزمون که شباهت زیادی به آزمون تافل کاغذی دارد، حدوداً ماهی یک مرتبه و در اکثر شهر‌های بزرگ ایران برگزار می‌شود. طبق اعلام رسمی سامانه‌ی جامع امور دانشجویان (سجاد)، آزمون MSRT در شهرهای زیر به صورت هم‌زمان برگزار می‌شود.

  • تهران (دانشگاه علم و صنعت ایران)
  • اهواز (دانشگاه شهید چمران)
  • مشهد (دانشگاه امام رضا)
  • بابلسر (دانشگاه مازندران)
  • زاهدان (دانشگاه سیستان و بلوچستان)
  • فارس (دانشگاه علوم پزشکی شیراز)
  • همدان (دانشگاه بوعلی سینا)
  • قم (دانشگاه باقر العلوم)
  • اصفهان (دانشگاه اصفهان)
  • کرمانشاه (دانشگاه رازی)
  • کرمان (موسسه آموزش عالی کرمان-کرمان)
  • گرگان (دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی)
  • گیلان (دانشگاه گیلان)
  • اراک (دانشگاه صنعتی اراک)
  • اردبیل (دانشگاه محقق اردبیلی)
  • یزد (موسسه آموزش عالی امام جواد)
  • بیرجند (دانشگاه بیرجند)
  • خرم آباد (دانشگاه لرستان)
  • سنندج (دانشگاه کردستان)
  • قزوین (دانشگاه بین المللی امام خمینی)
  • ایلام (دانشگاه ایلام)
  • کاشان (دانشگاه کاشان)
  • سمنان(دانشگاه سمنان)
  • بندر عباس (دانشگاه هرمزگان)
  • خراسان رضوی (دانشگاه فردوسی مشهد)

البته لازم به ذکر است که گاهی همه‌ی مراکز برای تمامی امتحانات فعال نمی‌باشند و تنها بعضی از آن‌ها به عنوان حوزه معرفی می‌شوند.

 

آزمون MSRT برای چه کسانی مناسب است؟

آزمون زبان انگلیسی MSRT برای دوطلبان و دانشجویان مقطع دکتری وزارت علوم و وزارت بهداشت، داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی و داوطلبان بورسیه‌ی تحصیلی به خارج از کشور مناسب و معتبر است.

تعداد دفعات شرکت در این آزمون برای داوطلبان، بدون محدودیت است. تنها برای کسانی که در آزمون MSRT نمره‌ی بالای ۷۵ کسب کرده باشند، محدودیتی یک ساله برای شرکت در آزمون در نظر گرفته می‌شود. به این دلیل که حداقل نمره‌ی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز عالیه، برای کسانی که در آزمون MSRT شرکت می‌کنند، نمره‌ی ۷۰ است.

ضمناً این آزمون نمره منفی ندارد و حدوداً یک هفته تا ۱۰ روز پس از زمان آزمون می‌توانید نتایج را در سامانه وزارت علوم ببینید.

آزمون MSRT

 

مفاد آزمون زبان انگلیسی MSRT

آزمون زبان انگلیسی MSRT آزمونی چهارگزینه‌ای می‌باشد که شامل دو دفترچه جمعاً با تعداد ۱۰۰ سوال چهارگزینه‌ای است. دفترچه‌ها به صورت هم‌زمان به داوطلبان ارائه می‌شود. برای پاسخگویی به سوالات این آزمون جمعاً ۷۵ دقیقه زمان دارید.

لازم به ذکر است که در این آزمون بخش مکالمه وجود ندارد و همین مورد کار را برای داوطلبان بسیار راحت‌تر کرده است.

سوالات آزمون MSRT به طور کلی به سه بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند:

 

۱- بخش درک مطلب شنیداری (Listening Comprehension)

دفترچه‌ی اول مربوط به این بخش است. دفترچه‌ی درک مطلب شنیداری شامل ۳۰ سوال تستی می‌باشد که برای پاسخگویی به آن‌ها داوطلبان باید به مکالمات کوتاه، بلند و مونولوگ‌ها به دقت گوش بدهند. سپس به شما زمان داده می‌شود تا به سوالات مربوطه پاسخ دهید. شما می‌توانید بین ۳۰ تا ۳۵ دقیقه زمان به پاسخگویی به سوالات این بخش اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های تقویت لیسنینگ (listening) زبان انگلیسی

 

۲- بخش ساختار و ترکیب نوشتاری (Structure and Written Expression)

به طور کلی این بخش شامل ۱۵ سوال تستی درباره‌ی ساختار جملات و ۱۵ سوال تستی درباره‌ی ترکیب نوشتاری است. برای پاسخگویی به این سوالات مدت زمان ۲۰ دقیقه در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های تقویت رایتینگ (writing) زبان انگلیسی

 

۳- بخش درک مطلب خواندن (Reading Comprehension)

برای سنجش سطح درک مطلب داوطلبان آزمون MSRT، تعداد ۴۰ سوال چهارگزینه‌ای طراحی شده است. دراین بخش داوطلبان با ۴ متن جداگانه روبرو می‌شوند که برای هر متن باید به تعداد ۱۰ سوال پاسخ دهند. برای پاسخگویی به سوالات این بخش حدوداً ۵۵ دقیقه زمان خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های تقویت ریدینگ (reading) زبان انگلیسی

 

منابع مورد نیاز برای آزمون MSRT

همانطور که می‌دانید، برای کسب نمره‌ی ایده‌آل در آزمون‌های زبان انگلیسی، بهتر است از چند منبع بهره ببرید. به دلیل شباهتی که آزمون MSRT به آزمون TOEFL دارد، می‌توانید از کتاب‌ها، اپلیکیشن‌ها و سایر منابع یادگیری آزمون TOEFL برای قبولی در آزمون MSRT نیز استفاده نمایید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین منابع این آزمون را به شما معرفی می‌کنیم تا با خیال راحت برای این آزمون زبان انگلیسی آماده شوید.

 

۱- TOEFL Test Preparation Kit ETS

مجموعه‌ی تافل کیت یکی از مهم‌ترین منابع آزمون تافل، آزمون‌های زبان انگلیسی داخلی نظیر MSRT، TOLIMO و… و همچنین کنکورهای دکتری است. این کتاب شامل مجموعه‌ای کامل از تست‌های آزمون‌های قبل و آموزش نکات مهم آزمون‌ها است. مطالعه‌ی این کتاب برای یادگیری درک مطلب، بهبود مهارت شنیداری و همچنین تقویت دستور زبان انگلیسی داوطلبان اهمیت بسیاری دارد.

شما می‌توانید این کتاب را به صورت نسخه‌ی فیزیکی و فایل pdf خریداری نمایید. در هر دو صورت فایل‌های شنیداری به صورت مجزا در اختیار شما قرار داده می‌شوند.

TOEFL Test Preparation Kit ETS

 

۲- کتاب ۵۰۴ واژه‌ی ضروری

یکی از ضروری‌ترین کتاب‌هایی که مطالعه‌ی آن برای داوطلبان هر آزمون زبان انگلیسی فارغ از داخلی یا بین‌المللی بودن آن لازم است، همین کتاب ۵۰۴ است. این کتاب به شما کمک می‌کند که با واژگان بیشتری آشنا شوید و کاربرد آن‌ها را نیز در جملات یاد بگیرید.

کتاب ۵۰۴ واژه‌ی ضروری

 

۳- کتاب ۱۱۰۰ واژه‌ی ضروری

این کتاب نسخه‌ای مشابه اما کامل‌تر از کتاب ۵۰۴ به حساب می‌آید. مطالعه‌ی اصولی این کتاب به شما کمک می‌کند که دایره‌ی لغات خود را به صورت چشم‌گیری ارتقا دهید. اگر این کتاب را به صورت کامل و اصولی مطالعه بفرمایید، می‌توانید به سادگی درک مطلب خود را بهبود ببخشید و به راحتی از لغات ضروری در مکالمات خود استفاده نمایید.

کتاب ۱۱۰۰ واژه‌ی ضروری

 

۴- Essential words for TOEFL بارونز

این کتاب که شامل لغات ضروری و پرتکرار آزمون‌های تافل است، منبعی مهم برای تقویت دایره لغات داوطلبان آزمون تافل و آزمون‌های TOLIMO و MSRT به حساب می‌آید. همچنین با مطالعه‌ی دقیق این کتاب می‌توانید نکاتی کاربردی پیرامون نحوه‌ی افزایش دایره‌ی واژگان خود یاد بگیرید.

کتاب لغات ضروری تافل شامل ۳۰ درس و هر درس شامل ۱۶-۱۷ لغت کاربردی آزمون تافل می‌باشد.

Essential words for TOEFL بارونز

 

۵- English Grammar In Use

یکی از کتاب‌های مهم برای یادگیری دستور زبان انگلیسی، کتاب English Grammar In Use است. این کتاب با تمرین‌های فراوانی که دارد، یادگیری دستور زبان یا گرامر را برای شما بسیار ساده‌تر می‌کند.

این کتاب در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته موجود می‌باشد. از این رو با هر سطح دانشی از زبان انگلیسی می‌توانید این کتاب را برای تقویت دستور زبان انگلیسی خود انتخاب و مطالعه بفرمایید. البته لازم به ذکر است که مطالعه‌ی دو سطح متوسط و پیشرفته‌ی این کتاب برای موفقیت در آزمون‌ MSRT به شرکت‌کنندگان پیشنهاد می‌شود.

English Grammar In Use

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری گرامر زبان انگلیسی

 

۶- کتاب TOEFL PBT لانگمن

مطالعه‌ی این کتاب اغلب برای یادگیری دستور زبان انگلیسی به داوطلبان پیشنهاد می‌شود. اما برای تقویت مهارت شنیداری و همچنین بهبود درک مطلب نیز انتخابی مناسب به شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین نکات درباره‌ی این کتاب، همپوشانی کامل سوالات آن با سوالات آزمون زبان انگلیسی MSRT و سایر آزمون‌های زبان انگلیسی داخلی است.

کتاب TOEFL PBT لانگمن

 

۷- مجموعه کتاب‌های Interchange

شما می‌توانید برای تقویت مهارت شنیداری یا لیسنینگ خود از مجموعه کتاب‌های Interchange استفاده کنید. ابن کتاب‌های کاربردی برای یادگیری زبان عمومی و بهبود مهارت شنیداری انتخابی مناسب هستند و در ۴ سطح موجود می‌باشند. شما با هر سطح از دانش زبان انگلیسی می‌توانید به سراغ کتاب‌های Interchange بروید و مهارت‌های خود را ارتقا دهید.

مجموعه کتاب‌های Interchange

 

۸- The official guide to the TOEFL

این کتاب دارای ۴ فصل مختلف است که در پایان هر فصل تعداد زیادی نمونه سوال وجود دارد. کتاب راهنمایی آزمون تافل، برای آمادگی داوطلبان آزمون MSRT نیز انتخابی بسیار خوب است. وجود پاسخ کامل سوالات در این کتاب، آن را به منبعی عالی برای یادگیری نحوه‌ی پاسخگویی به سوالات آزمون MSRT تبدیل کرده است.

The official guide to the TOEFL

 

۹- کتاب Headway

یکی از مهارت‌هایی که داوطلبان برای شرکت در هر آزمون زبان انگلیسی داخلی و بین‌المللی به آن نیاز دارند، مهارت شنیداری است. این کتاب مرجعی عالی برای تقویت این مهارت به حساب می‌آید.

مجموعه کتاب‌های Headway در ۶ سطح مختلف منتشر می‌شوند و یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های آموزشی زبان انگلیسی به حساب می‌آیند. زبان‌آموزان می‌توانند با توجه به سطح دانش زبان انگلیسی خود این کتاب‌ها را برای آموزش و ارتقای مهارت‌های خود پیش از آزمون‌های زبان انگلیسی انتخاب نمایند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

کتاب Headway

 

۱۰- بانک سوالات جامع آزمون MSRT

یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام آن برای آمادگی آزمون‌های زبان انگلیسی لازم و ضروری است، مراجعه به آزمون‌های پیشین است. اگر قصد دارید با تسلط و آمادگی کامل به سراغ آزمون زبان انگلیسی MSRT بروید، پس از مطالعه‌ی درسنامه‌های لازم، بهتر است همه‌ی سوالات آزمون‌های قبلی را بررسی نمایید.

کتاب Headway

 

۱۱- کتاب آزمون‌های زبان سنجش طلایی

این کتاب مجموعه‌ای کامل از آزمون‌های زبان انگلیسی است که توسط سازمان سنجش جمع‌آوری گردیده است. سنجش طلایی مجموعه‌ای کامل از نمونه سوالات برای داوطلبان آزمون‌های داخلی نظیر MSRT، TOLIMO، EPT و… است که به داوطلبان پیشنهاد می‌گردد که در مرحله‌ی نهایی برای تثبیت آموخته‌های خود از آن استفاده کنند.

 

۱۲- سایت ETS

اگر به دنبال آموزش‌های کامل، کاربردی و منابع معتبری برای تقویت مهارت‌های تافل هستید، در این سایت ثبت‌نام کنید. ETS که برگزارکننده‌ی اصلی آزمون تافل در سراسر دنیاست، مجموعه سوالات و آموزش‌های مرتبط با آزمون تافل را به طور کامل در این سایت خود قرار داده است که برای شرکت‌کنندگان آزمون MSRT نیز به عنوان منبعی تکمیلی قابل استفاده می‌باشد.

آزمون MSRT چیست

 

نحوه‌ی ثبت‌نام در آزمون MSRT

شما می‌توانید با مراجعه به سایت سازمان امور دانشجویان (سامانه سجاد) در آزمون MSRT ثبت‌نام کنید. برای این کار لازم است ابتدا در سامانه‌ی سجاد ثبت‌نام کنید.در این مرحله لازم است اطلاعات شخصی خود را در این سامانه ثبت کنید و منتظر تایید اطلاعات خود بمانید. تایید اطلاعات سامانه سجاد در ساعات اداری (شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۶) و در اسرع وقت انجام می‌گردد.

حالا می‌توانید با ورود به صفحه‌ی اصلی این سامانه، به قسمت «ثبت‌نام آزمون زبان» بروید. با این کار وارد صفحه‌ی جدیدی می‌شوید که باید با نام کاربری و رمز عبور سامانه سجاد خود، ورود کنید. ئس از ورود به صفحه‌ی مورد نظر می‌توانید در بالای صفحه گزینه‌ی «ثبت‌نام» را انتخاب نموده و فرم ثبت‌نام را تکمیل کنید. در مرحله‌ی بعدی می‌توانید حوزه‌ی آزمون خود را (در صورت داشتن ظرفیت خالی) انتخاب نمایید. مرحله‌ی بعدی پرداخت هزینه است.

لازم به ذکر است که امکان تغییر حوزه قبل و بعد از پرداخت مبلغ آزمون وجود دارد. در صورتی‌که در حوزه‌ی مقصد ظرفیت خالی وجود داشته باشد، می‌توانید حوزه‌ی آزمون خود را تغییر دهید. اما در صورتی‌که ظرفیت حوزه‌ای تکمیل شده باشد، امکان افزایش ظرفیت وجود ندارد.

در صورت عدم پرداخت مبلغ توسط دیگر داوطلبان یا تغییر حوزه توسط آنها ظرفیت حوزه‌ی مورد نظر آزاد می‌شود. در طول زمان ثبت‌نام سایت را بررسی نمایید تا در صورت تمایل و وجود ظرفیت خالی بتوانید حوزه‌ی خود را تغییر دهید.

 

هزینه‌ی ثبت‌نام آزمون MSRT

هزینه‌ی ثبت‌نام در این آزمون در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۲۰,۰۰۰ تومان است. البته این مقدار این مبلغ ثابت نبوده و ممکن است هر سال تغییر کند.

 

جمع‌بندی

برای کسب موفقیت در آزمون‌های زبان انگلیسی می‌توانید از منابع مختلفی مانند کتاب‌ها، اپلیکیشن و نرم‌افزارهای آموزشی، سایت‌ها و حتی فیلم و موسیقی‌های انگلیسی استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که سرعت پیشرفت شما در یادگیری زبان انگلیسی با راهنمایی و کمک یک مدرس خصوصی زبان انگلیسی بسیار چشم‌گیرتر خواهد بود.

در نهایت توجه داشته باشید که تداوم در یادگیری مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در این مسیر به آن توجه شود. پس از یادگیری زبان از منابع معرفی شده‌ می‌توانید به سراغ حل سوالات مشابه آزمون MSRT بروید و نتیجه‌ی دلخواهتان را کسب کنید.

 

منبع: سامانه امور دانشجویان

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳.۵ / ۵. تعداد نظرات ۱۰

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *