کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

آزمون MHLE چیست؟ کسب موفقیت در آزمون زبان انگلیسی MHLE

۵
(۵)

دانشجویانی که قصد دارند در داخل کشور تحصیلات خود را در مقاطع عالی ادامه دهند و یا قصد گرفتن بورسیه‌ی تحصیلی برای کشوری دیگر را داشته باشند، باید مدرکی جهت اثبات دانش زبان انگلیسی خود ارائه دهند. مدرک زبان انگلیسی با شرکت در یکی از مهم ترین آزمون‌های زبان انگلیسی بدست می‌آید.

فهرست مطالب:

 

پس از کسب نمره‌ی قبولی در هر یک از این آزمون‌ها، مدرکی به داوطلبان ارائه می‌گردد که اثباتی بر این است که دانشجو توانایی درک مقالات و کتاب‌های تخصصی به زبان انگلیسی و همچنین نوشتن مقالات علمی به زبان انگلیسی را دارد.

بنابراین در دست داشتن مدرک زبان انگلیسی داخلی یا بین‌المللی برای دانشجویان در این مقاطع و شرایط الزامی است. شما می‌توانید بسته به نیاز خود، در آزمون‌های داخلی زبان انگلیسی مانند TOLIMO، MSRT، EPT و یا در آزمون‌های بین‌المللی مانند TOEFL، IELTS، PTE و… شرکت کنید و مدرک مورد نیازتان را دریافت نمایید.

 

آزمون MHLE چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمون MHLE که مخفف عبارت Ministry of Health Language Examination است، آزمونی داخلی برای سنجش سطح دانش زبان انگلیسی متقاضیان تحصیل در رشته‌های تخصصی علوم پزشکی یعنی پزشکی و پیراپزشکی است. یعنی اگر قصد دارید در مقطع دکترای تخصصی پزشکی تحصیلات خود را ادامه دهید، باید در این آزمون شرکت کرده و حداقل نمره‌ی قبولی را دریافت نمایید.

اگر در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنید و قصد استفاده از بورسیه‌ی تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی در داخل کشور را دارید، اخذ مدرک زبان انگلیسی MHLE برای شما الزامی است.

لازم به ذکر است که این آزمون توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور برگزار می‌گردد و ثبت‌نام در آن نیز از طریق سایت همین مرکز انجام می‌شود. آزمون MHLE در دو نوع کاغذی و کامپیوتری (Computer Based) برگزار می‌گردد. تفاوت این دو نسخه در این است که فایل‌های صوتی بخش شنیداری در نسخه‌ی کاغذی از طریق اسپیکرهای سالن امتحان پخش می‌شود. اما در نسخه‌ی الکترونیکی این فایل‌های صوتی از طریق هدفون‌های موجود در کابین‌های سالن امتحان پخش می‌شود.

آزمون MHLE چیست؟

 

مفاد آزمون زبان انگلیسی MHLE

آزمون زبان انگلیسی MHLE متشکل از ۴ بخش مختلف است که عبارتند از: درک مطلب شنیداری (Listening)، واژگان، ساختار و دستور زبان انگلیسی (Structure & Vocabulary) و درک مطلب (Reading Comprehension). در ادامه به بررسی هر قسمت به صورت مجزا می‌پردازیم.

 

۱- درک مطلب شنیداری (Listening)

سوالات ۱ تا ۳۰ در آزمون MHLE را سوالات درک مطلب شنیداری تشکیل می‌دهند. در این قسمت داوطلبان باید با توجه به فایل صوتی که در محل آزمون پخش می‌شود به سوالات این قسمت پاسخ دهند. پس از پخش مکالمات مربوط به هر قسمت، یک توقف کوتاه انجام می‌شود تا داوطلبان به سوالات مربوط به آن مکالمات پاسخ دهند.

برای اینکه این قسمت از آزمون را به راحتی بگذرانید، بهتر است مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید. این کار با گوش کردن فعال به فایل‌های صوتی مختلف مانند فایل‌های آزمون‌های قبلی، فیلم، سریالهای یادگیری زبان انگلیسی، موسیقی یادگیری انگلیسی و … و همچنین با بهبود دایره‌ی لغاتتان امکان‌پذیر می‌شود. دیگر روش‌های تقویت مهارت لیسنینگ را نیز مطالعه کنید.

آزمون MHLE چیست؟

 

۲- واژگان، ساختار و دستور زبان (Structure & Vocabulary)

۴۰ پرسش (سوالات ۳۱ تا ۷۰) در آزمون MHLE مربوط به قسمت واژگان، ساختار و دستور زبان انگلیسی است. برای موفقیت در این قسمت از آزمون بهتر است داوطلبان در حوزه‌های مختلف مانند علوم اجتماعی، محیط زیست، اقتصادی و پزشکی به زبان انگلیسی به اندازه‌ی کافی مطالعه داشته باشند تا هم دایره‌ی لغاتشان را بهبود دهند و هم به تمرکز لازم در امتحان دست یابند. آشنایی به مترادف‌های هر واژه برای موفقیت در این قسمت اهمیت زیادی دارد.

آزمون MHLE چیست؟

 

۳- درک مطلب (Reading Comprehension)

سوالات ۷۱ تا ۱۰۰ در این آزمون مربوط به درک مطلب و مهارت خواندن زبان‌آموزان است. در قسمت درک مطلب ۴ متن (Reading) به زبان انگلیسی وجود دارد که ۲ متن کوتاه و ۲ متن دیگر بلند هستند. تعداد سوالات مربوط به ریدینگ‌های کوتاه ۵ الی ۷ پرسش و تعداد سوالات مربوط به متن‌های بلند ۱۰ پرسش است.

برای اینکه در این قسمت نتیجه‌ی مطلوبی بگیرید باید متن‌های زیادی را بخوانید و تحلیل کنید و بتوانید به آرامی سرعت خواندن خود را افزایش دهید. برای تقویت درک مطلب می‌توانید روش های تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی را بخوانید.

درک مطلب

 

بهترین منابع برای شرکت در آزمون MHLE

آزمون MHLE ساختاری مشابه آزمون‌های تافل و آیلتس دارد. با این تفاوت که بخش صحبت کردن (Speaking) و نوشتار (Writing) در این آزمون حذف شده است. مکالماتی که برای قسمت لیسنینگ در آزمون MHLE پخش می‌شود، دقیقاً مانند آزمون تافل، با لهجه‌ی آمریکایی است. اگرچه اغلب از منابع تافل برای شرکت در آزمون‌های داخلی استفاده می‌شود، اما استفاده از منابع آیلتس نیز به شرکت‌کنندگان در آزمون زبان MHLE توصیه می‌شود.

 

۱- کتاب ۵۰۴ واژه‌ی ضروری

کتاب ۵۰۴ واژه ضروری منبعی است که با هر سطح دانشی از زبان انگلیسی لازم است آن را مطالعه نمایید. اگر خواهان شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی باشید، اهمیت مطالعه‌ی این کتاب دوچندان می‌شود. در کتاب ۵۰۴ واژگان زبان انگلیسی ضروری‌ترین کلمات مورد نیاز در زبان انگلیسی را یاد می‌گیرید.

سیستم آموزش در این کتاب به نحوی است که کلمات را در ذهن شما ماندگار می‌کند. به این ترتیب که پس از یادگیری لغات جدید می‌توانید یک متن کوتاه بخوانید که کلمات همان درس در آن به کار برده شده است. به این ترتیب معنی لغات در ذهن شما تثبیت می‌شود.

MHLE

 

۲- کتاب ۱۱۰۰ واژه‌ی ضروری

کتاب «۱۱۰۰ واژه‌ای که باید بدانید» منبعی مناسب برای زبان‌آموزان در سطح متوسط و پیشرفته به حساب می‌آید. این کتاب نسخه‌ای پیشرفته‌تر و کامل‌تر از کتاب ۵۰۴ است. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت داشتن زمان کافی، ابتدا کتاب ۵۰۴ را مطالعه نمایید.

کتاب 1100 واژه‌ی ضروری

 

۳- کتاب Longman Preparation Course for the TOEFL test

ابن کتاب استراتژی‌ها و تمرینات بسیار مفیدی برای هر چهار مهارت شنیداری، گفتاری، درک مطلب و نوشتاری به زبان آموزان ارائه می‌دهد. با مطالعه‌ی آن استراتژی‌ها می‌توانید به خوبی در آزمون‌ها و تمرینات خود موفقیت کسب نمایید.

 

۴- کتاب TOEFL Test Preparation Kit

در کتاب کیت آمادگی تافل، تمامی نکات مهم مربوط به نحوه‌ی مطالعه و تست زدن در آزمون‌ها به داوطلبان آموزش داده می‌شود. این کتاب که در آن تست‌ها به صورت طبقه‌بندی شده قرار داده شده‌اند، منبعی جامع برای سرکت‌کنندگان در آزمون‌های مختلف مانند آزمون MSRT، MHLE و TOEFL است.

TOEFL Test Preparation Kit

 

۵- کتاب Barron’s TOEFL iBT

یکی از نقاط قوت مجموعه‌ی تافل بارونز این است که دارای ۷ نمونه آزمون استاندارد تافل می‌باشد که شرکت‌کنندگان می‌توانند سطح دانش زبان خود را به خوبی با آن‌ها بسنجند. توضیحات و مثال‌هایی نیز برای آن پرسش‌ها در این کتاب ارائه می‌شود که بسیار مفید است و به اطلاعات خوانندگان خود می‌افزاید. با انتخاب این کتاب به نقاط ضعف و قوت خود در زبان انگلیسی واقف می‌شوید و مطالبی که باید برای آن‌ها وقت بگذارید را می‌شناسید. از این جهت انتخاب این کتاب اهمیت زیادی دارد.

کتاب Barron’s TOEFL iBT

 

۶- کتاب Essential Words for TOEFL بارونز

کتاب لغات ضروری تافل یکی دیگر از منابع مفید تقویت دایره‌ی لغات شرکت‌کنندگان آزمون MHLE است که وزارت بهداشت آن را جزو منابع اصلی این آزمون معرفی کرده است. بخش اصلی کتاب لغات ضروری تافل بارونز را لغات بسیار کاربردی و مهم انگلیسی تشکیل می‌دهند که یادگیری آن‌ها برای عملکرد خوب در آزمون‌های مختلف زبان لازم و ضروری است.

کتاب Essential Words for TOEFL بارونز

 

۷- کتاب Delta’s Key to the Next Generation TOEFL Test

کتاب آموزش تافل دلتا منبعی تکمیلی برای آمادگی داوطلبان آزمون‌های زبان انگلیسی داخلی و بین‌المللی به حساب می‌آید. در واقع لازم است که زبان‌آموزان برای کسب نمرات عالی در آزمون‌های زبان پس از یادگیری منابع ابتدایی و متوسط به سراغ کتاب دلتا بروند. این کتاب نمونه سوالات و درسنامه‌ای جامع و کامل مشابه آزمون تافل و آزمون‌های شبیه به آن دارد.

کتاب Delta's Key to the Next Generation TOEFL Test

 

۸- کتاب TOEFL Grammar Flash

این کتاب که با نام کتاب گرامر پترسون نیز شناخته می‌شود، شامل آزمون‌ها و تمریناتی برای تعیین سطح زبان انگلیسی داوطلبان و بالا بردن قدرت درک مطب در آن‌ها می‌باشد. علاوه بر اینکه کتاب فلش گرامر منبعی مناسب برای آزمون تافل به حساب می‌آید، مطالعه‌ی آن به داوطلبان آزمون‌های داخلی مانند ETPNU ،MHLE، EPT و MSRT نیز پیشنهاد می‌شود.

شاخصه‌ی اصلی این کتاب نکات تکمیلی و منحصر به‌فرد دستور و ساختار زبان انگلیسی است که به خوبی در این کتاب برای داوطلبان شرح داده می‌شود.

کتاب TOEFL Grammar Flash

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری گرامر زبان انگلیسی

 

۹- کتاب TOEFL Reading Flash

این کتاب منبعی عالی برای آمادگی کامل برای پاسخگویی به بخش ریدینگ و درک مطلب آزمون‌های زبان انگلیسی مانند MHLE، TOEFL و… می‌باشد. کتاب فلش ریدینگ شامل متن‌هایی مشابه متن‌های آزمون‌های مختلف مانند زبان کنکورهای ارشد، آزمون دکتری، آزمون EPT ،MHLE ،MSRT و … است.

 

۱۰- مجموعه سوالات آزمون‌های پیشین MHLE

زمانی که مطالب لازم برای شرکت در آزمون زبان MHLE را مطالعه نمودید، بهتر است سوالات مشابه را بیابید و حل آن‌ها را تمرین کنید. هیچ منبعی به اندازه‌ی سوالات آزمون‌های قبلی MHLE برای شما مناسب نخواهد بود. تنها با حل سوالات همین آزمون می‌توانید با چارچوب سوالات آشنا شده و به راحتی در آزمون MHLE موفق شوید.

آزمون MHLE چیست

 

۱۱- مقالات پزشکی به‌روز

یکی از منابعی که کمک شایانی به داوطلبان شرکت در آزمون‌های دکتری علوم پزشکی می‌کند، مطالعه‌ی مقالات پزشکی مرتبط با رشته‌ی خود، به زبان انگلیسی، است. به این ترتیب هم می‌توانید در آزمون زبان MHLE موفق شوید و هم علم و دانش خود را در رشته‌ی تحصیلی خود ارتقا می‌دهید. به خاطر داشته باشید که رمز موفقیت در هر زمینه‌ای به خصوص زمینه‌های علمی، به‌روزرسانی دائمی اطلاعات خود است.

آزمون MHLE چیست

 

چطور در آزمون MHLE موفقیت کسب کنیم؟

آزمون MHLE نمره‌ی منفی ندارد. اگر داوطلبی به حداقل نیمی از سوالات آزمون پاسخ صحیح بدهد، در این آزمون موفقیت کسب می‌کند.

برای موفقیت در آزمون MHLE لازم است ابتدا به سراغ منابع معرفی شده‌ی فوق بروید. در حین مطالعه‌ی کتاب‌های تخصصی یادگیری زبان انگلیسی، بهتر است از تماشای فیلم های یادگیری انگلیسی و سریالهاو استفاده از اپلیکیشن‌های یادگیری انگلیسی نیز غافل نشوید. شما می‌توانید مهارت شنیداری و دایره‌ی لغات خود را از این طریق ارتقا دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم‌افزارهای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی

یکی از کارهای دیگری که منجر به موفقیت در آزمون MHLE می‌شود، کمک گرفتن از یک معلم خصوصی زبان انگلیسی با تجربه در زمینه‌ی آزمون‌های زبان انگلیسی است. تنها به این صورت است که می‌توانید اصطلاحاً ره صد ساله را یک شبه بروید!

در کنار تمامی راهکارهای گفته شده، نمونه سوالات آزمون‌های پیشین MHLE را فراموش نکنید و به خاطر داشته باشید که با تمرین و تکرار مستمر می‌توانید نتیجه‌ی مطلوبی بدست آورید.

آزمون MHLE چیست

 

نحوه‌ی ثبت‌نام در آزمون زبان انگلیسی MHLE

شما می‌توانید با مراجعه به سایت سنجش آموزش علوم پزشکی تمامی مراحل از ثبت‌نام تا گرفتن کارت ورود به جلسه و شرکت در آزمون را انجام دهید.

با مراجعه به این سایت در منوی سمت راست بر روی گزینه‌ی «آزمون» کلیک نمایید. در زیر این گزینه، گزینه‌ی MHLE قرار دارد. با انتخاب این گزینه وارد صفحه‌ای جدید می‌شوید که باید در آن مدارک خود را آپلود کنید.

پس از پرداخت هزینه‌ی ثبت‌نام که در سال ۱۴۰۲ حدود ۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال است، می‌توانید کد رجیستری دریافت نمایید و مرکز مورد نظر خود برای آزمون انتخاب نمایید. به خاطر داشته باشید که هزینه‌ی ثبت‌نام قابل برگشت یا انتقال به فرد یا دوره‌ی دیگری نخواهد بود. لطفاً پیش از پرداخت هزینه‌ی آزمون، از ظرفیت حوزه‌ی مورد نظر خود اطمینان حاصل نمایید.

لطفاً کد رجیستری را نزد خود نگه دارید تا در زمان اعلام نتایج، با مراجعه به سایت سنجش آموزش پزشکی کشور، با این Registration Code نمره‌ی خود را مشاهده نمایید.

 

سخن پایانی

موفقیت در هر آزمونی نیاز به تلاش و تمرین مستمر داوطلبان دارد. اما حضور یک فرد حرفه‌ای به ما کمک می‌کند که مراحل یادگیری را با سرعت بیشتری پشت سر بگذاریم.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

مطالعه‌ی هر منبعی که ممکن است سطح دانش زبان انگلیسی شما را ارتقا دهد را در لیست کارهای روزانه‌ی خود قرار دهید. تمرین تست زدن را نیز فراموش نکنید و به خاطر داشته باشید اگر به تمامی نکات مذکور توجه نمایید، موفقیت دست یافتنی خواهد بود.

 

منبع: مرکز سنجش آموزش پزشکی

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *