کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

آزمون EPT چیست؟ چه کسانی باید در آزمون EPT شرکت کنند؟

۴.۵
(۸)

اگر قصد دارید تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر ادامه دهید، یکی از مهم‌ترین مراحلی که با آن سر و کار خواهید داشت، آزمون زبان انگلیسی است. شرکت در یک آزمون زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند که توانایی خود در یادگیری زبان انگلیسی را تضمین کنید. شما می‌توانید به توجه به شرایط و موقعیت خود، آزمون زبان انگلیسی مناسبی را برای خود برگزینید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

همانطور که می‌دانید آزمون‌های مهم زبان انگلیسی به صورت بین‌المللی و داخلی برگزار می‌شوند. اگر قصد مهاجرت به خارج از ایران را داشته باشید، آزمون‌های بین‌المللی مانند TOEFL، PTE، IELTS، GRE و… انتخابی مناسب برای شما هستند. اما اگر قصد ادامه تحصیل در داخل کشور ایران را دارید می‌توانید در آزمون‌هایی مانند TOLIMO، MSRT، EPT و… شرکت کنید. در این مقاله قصد داریم بگوییم آزمون EPT چیست و مدرک آن برای چه کسانی مناسب است.

بیشتر بخوانید: قبولی در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی با بهترین نمره به کمک معلم خصوصی زبان

 

آزمون EPT چیست؟

آزمون EPT که مخفف عبارت English Proficiency Test است، یک آزمون زبان انگلیسی معتبر است که نوسط دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. از آنجایی که متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در ایران باید دارای مدرک زبان انگلیسی معتبر باشند، شرکت در آزمون‌های داخلی زبان انگلیسی یکی از راه‌های پیش روی آن‌ها است.

آزمون EPT از سال ۱۳۸۶ برای دانشجویان و متقاضیان مقطع دکتری در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود. متقاضیان محدودیتی در تعداد دفعات شرکت در این آزمون نخواهند داشت. داوطلبان برای کسب موفقیت در آزمون EPT باید حداقل به نیمی از سوالات پاسخ صحیح بدهند. لازم به ذکر است که این آزمون نمره منفی ندارد.

مدرک آزمون EPT تا ۲ سال و تنها در داخل کشور اعتبار دارد.

آزمون EPT چیست؟

 

تفاوت آزمون EPT با سایر آزمون‌های زبان انگلیسی

انتخاب نوع آزمون زبان انگلیسی به این بستگی دارد که داوطلبان متقاضی تحصیل در کدام دانشگاه‌ها می‌باشند. متقاضیان تحصیل در رشته‌های زیر مجموعه‌ی وزارت بهداشت، بهتر است در آزمون MHLE، متقاضیان تحصیل در رشته‌های غیرپزشکی در آزمون MSRT و متقضیان تحصیلات تکمیلی و دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی بهتر است در آزمون EPT شرکت کنند.

تفاوت آزمون EPT با سایر آزمون‌های زبان انگلیسی داخلی در این است که به‌صورت ماهانه در کلیه دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و دانشگاه آزاد برگزار می‌شود.

تفاوت دیگر این آزمون با سایر آزمون‌های داخلی نظیر MSRT و TOLIMO در عدم وجود بخش لیسنینگ است. در واقع هیچگونه بخش شنیداری در آزمون EPT وجود ندارد. این عامل، دست‌یابی به موفقیت را برای شرکت‌کنندگان این آزمون راحت‌تر می‌نماید.

 

بخش‌های آزمون EPT

آزمون EPT شامل ۱۰۰ سوال چهار گزینه‌ای از مباحث واژگان (Vocabulary)، ساختار جملات و دستور زبان انگلیسی (Grammar) و مهارت خواندن (Reading) و درک مطلب است که باید در مدت ۱۴۰ دقیقه به آن‌ها پاسخ داده شود. سطح و سوالات این آزمون شباهت زیادی به آزمون‌های کاغذی تافل دارد. با این تفاوت که آزمون EPT بخش‌‌های شنیداری و مهارت نوشتاری را ندارد.

 

۱- بخش واژگان

در آزمون EPT معمولاً ۲۵ پرسش از بخش واژگان و لغات زبان انگلیسی مطرح می‌شود. اغلب داوطلبان می‌توانند با مطالعه‌ی کامل کتاب ۵۰۴ واژه‌ی ضروری زبان انگلیسی، به سوالات این بخش به طور کامل پاسخ دهند. لازم به ذکر است که در اغلب موارد کلمات مورد پرسش در این آزمون را، واژگان عمومی زبان انگلیسی تشکیل می‌دهند.

آزمون EPT چیست؟

 

۲- بخش ساختار جملات و دستور زبان انگلیسی

این بخش شامل ۴۰ سوال است چهار گزینه‌ای می‌باشد که به صورت چهار متن در آزمون برای داوطلبان در نظر گرفته شده است. موضوع این متن یا ریدینگ‌ها مباحث متنوعی را در بر می‌گیرد اما اغلب متن‌ها علمی و آکادمیک هستند.

بسیاری از داوطلبان معتقدند که سخت‌ترین قسمت در هر آزمون زبان انگلیسی، دستور زبان یا گرامر است. داوطلبان می‌توانند با مطالعه‌ی یک منبع مناسب و در دست داشتن نمونه سوالات واقعی آزمون EPT به سوالات این بخش به راحتی پاسخ دهند.

 

۳- بخش مهارت خواندن، cloze test و درک مطلب

بخش ریدینگ، کلوز تست و درک مطلب جمعاً شامل ۳۵ پرسش چهارگزینه‌ای می‌باشد. برای بخش ریدینگ از متون آکادمیک استفاده می‌شود تا سطح دانش زبان انگلیسی داوطلبان به خوبی مشخص شود. در این بخش برای هر متن پنج سوال طرح شده است و داوطلبان باید با توجه به متن اصلی، درک درست مفاهیم و استفاده از تکنیک‌های خواندن سریع و صحیح، به این سوالات پاسخ دهند.

کلوز تست نوعی پرسش برای ارزیابی دانش داوطلبان است که در آن متنی ناقص، حاوی جاهای خالی، آورده می‌شود و داوطلبان باید از میان گزینه‌‌ها، کلمات مناسب را برای پر کردن این جاهای خالی انتخاب کنند. ۱۰ الی ۱۵ سوال آخر در آزمون زبان انگلیسی EPT را سوالات کلوز تست تشکیل می‌دهند.

آزمون EPT چیست؟

 

برای موفقیت در آزمون EPT چه منابعی بخوانیم؟

برای کسب موفقیت در آزمون زبان انگلیسی EPT لازم است تعداد محدودی از منابع را مطالعه نموده و تکنیک‌های تست‌زنی را یاد بگیرید. این آزمون به نسبت آزمون‌های تافل و آیلتس بسیار راحت‌تر است. از این رو نیاز به دانش زبان انگلیسی در سطح پیشرفته نخواهید داشت. اما سطحی از دانش عمومی زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند تا در این آزمون موفق شوید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

اینجا تعدادی از منابع مفید از دیدگاه شرکت‌کنندگان در آزمون EPT را به شما معرفی می‌کنیم تا از آن‌ها بهره ببرید.

 

۱- کتاب Longman Preparation Course for the TOEFL

کتاب آمادگی تافل انتشارات لانگمن منبعی فوق‌العاده برای داوطلبان شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی مانند تافل و EPT است که آن‌ها را با استراتژی‌ها و مهارت‌های زبانی آکادميک آشنا می‌کند. با مطالعه‌ی این کتاب و حل تمرینات و آزمون‌های موجود در آن می‌توانید نحوه‌ی پاسخگویی به سوالات آزمون تافل و آزمون‌های داخلی مشابه آن، نظیر MSRT ،TOLIMO ،EPT و MHLE را بیاموزید.

Longman Preparation Course for the TOEFL

 

۲- کتاب Select Readings

مجموعه کتاب‌های Select Readings مجموعه‌ای است که برای تقویت مهارت درک مطلب و Reading انگلیسی متقاضیان شرکت در آزمون‌‌های زبان انتخابی مناسب است.

این مجموعه در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته برای زبان‌آموزان نوشته شده است. در هر درس این کتاب متنی با موضوع متفاوت وجود دارد و در ادامه تمریناتی طراحی شده است که به شما کمک می‌کند بهتر متن را درک کنید و نکات جدید را در ذهن خود تثبیت نمایید.

Longman Preparation Course for the TOEFL

 

۳- TOEFL Reading Flash

این کتاب برای کسانی که قصد تقویت مهارت خواندن و درک مطلب خود را دارند انتخابی عالی است. داوطلبان شرکت در آزمون EPT می‌توانند در بخش اول این کتاب با انواع سوالات ریدینگ و درک مطلب آشنا شده و مهارت‌های تست‌زنی و پاسخگویی به سوالات این بخش را در خود ارتقا دهند.

در این کتاب سعی شده از متون استاندارد و مشابه آزمون‌های تافل برای آموزش به داوطلبان استفاده شود. به همین دلیل این کتاب منبعی ویژه برای بهبود مهارت‌های پاسخگویی به سوالات ریدینگ و درک مطلب برای شرکت‌کنندگان آزمون EPT می‌باشد.

EPT

 

۴- کتاب ۵۰۴ واژه ضروری

یکی از مشهورترین منابع برای یادگیری لغات ضروری کتاب ۵۰۴ است. فارغ از اینکه قصد شرکت در چه آزمونی را دارید و به دنبال یادگیری زبان انگلیسی عمومی هستید یا تخصصی، مطالعه‌ی این منبع به شما پیشنهاد می‌شود. با مطالعه‌ی کتاب ۵۰۴ می‌توانید بسیاری از پرتکرارترین لغات زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

EPT

 

۵- کتاب ۱۱۰۰ واژه که باید بدانید!

این کتاب یکی از منابع اصلی واژگان در آزمون‌های زبان انگلیسی است. در کتاب ۱۱۰۰ واژه، لغات جدید در دسته‌بندی‌های هفتگی و ماهانه قرار داده شده‌اند. این عامل نظم بیشتری به یادگیری زبان‌آموزان می‌دهد. بهتر است پیش از مطالعه‌ی این کتاب به سراغ کتاب ۵۰۴ بروید. به خاطر داشته باشید که هرچه دایره‌ی لغات شما گسترده‌تر باشد، سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانید به سوالات آزمون‌های زبان انگلیسی پاسخ دهید.

 کتاب 1100 واژه که باید بدانید!

 

۶- لغات ضروری تافل بارونز

در این کتاب کاربردی‌ترین واژه‌هایی که در آزمون‌های زبان انگلیسی به تکرار دیده می‌شود، به داوطلبان آموزش داده می‌شوند. بهتر است از به‌روزترین نسخه‌ی این کتاب استفاده کنید. اگر می‌خواهید به تمامی سوالات بخش واژگان به درستی پاسخ دهید، مطالعه‌ی این کتاب به شما پیشنهاد می‌شود.

 لغات ضروری تافل بارونز

 

۷- سوالات آزمون‌های پیشین EPT و MSRT

برای آزمون‌های زبان هیچ منبعی به خوبی همان آزمون‌های قبلی نیست. با بررسی سوالات آزمون‌های پیشین می‌توانید زمان خود را به درستی بر روی مطالعه‌ی مباحث مورد سنجش در آزمون بگذارید و از صرف زمان برای مطالعه‌ی مطالبی که بودجه‌بندی آزمون به آن اختصاص نیافته است، بپرهیزید.

پیشنهاد می‌کنیم پس از بررسی و تحلیل کامل سوالات آزمون‌های EPT پیشین، به سراغ نمونه سوالات آزمون‌های MSRT نیز بروید. چرا که سوالات این دو آزمون شباهت بسیاری به یکدیگر دارند.

ept

 

مراحل ثبت‌نام در آزمون EPT

به طور کلی ثبت‌نام در آزمون زبان انگلیسی EPT از طریق سایت دانشگاه آزاد اسلامی و در ۲ مرحله انجام می‌شود:

مرحله‌ی اول؛ در این مرحله شما با ورود به بخش «ثبت‌نام» در آزمون، تنها اقدام به ثبت اطلاعات خود می‌نمایید. لازم به ذکر است که کلیه اطلاعات مورد نیاز در فرم ثبت‌نام باید با نهایت دقت و به صورت صحیح وارد شود.

مرحله‌ی دوم؛ در این مرحله به شما ۳۰ دقیقه زمان داده می‌شود تا صحت اطلاعات وارد شده در مرحله‌ی قبل را تایید نمایید و سپس اقدام به پرداخت هزینه‌ی آزمون کنید. در صورت موفقت‌آمیز بودن عملیات پرداخت، ثبت‌نام شما در این آزمون قطعی می‌شود.

 

جمع‌بندی

برای به دست آوردن نمره لازم در آزمون زبان EPT بهتر است ابتدا سطح دانش زبان عمومی خود را ارتقا دهید. این کار با گذراندن دوره و کمک گرفتن از یک اساتید خصوصی زبان انگلیسی مقدور خواهد بود.  برای کسب آمادگی لازم بهتر است از منابع معرفی شده کمک بگیرید و سپس به سراغ تست‌زنی و حل سوالات آزمون‌های پیشین بروید.

در نهایت تمرین مستمر را فراموش نکنید. چرا که با تمرین می‌توانید به راحتی در آزمون EPT موفقیت کسب کنید.

 

منبع :damavand.iau.ir

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۵ / ۵. تعداد نظرات ۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *