کلاس آنلاین زبان اسپانیایی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان اسپانیایی

چگونه زبان اسپانیایی را روان و سریع حرف بزنیم؟ ۲۵ تمرین عملی و توصیه مهم

۴.۷
(۱۴)

زبان اسپانیایی یکی از زبان‌های جذاب و پرطرفدار دنیاست. این زبان، دومین زبان مکالمه‌ای است که مردم دنیا برای ارتباط با هم به کار می‌برند، و زبان مادری بیش از ۴۶۰ میلیون نفر در دنیا است. از طرف دیگر بیش از ۷۵ میلیون نفر نیز به عنوان زبان دوم یا یک زبان خارجی، به زبان اسپانیایی حرف می‌زنند. بنابراین یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی پنجره ارتباط با حدود ۵۴۰ میلیون نفر در دنیا را به روی شما می‌گشاید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی برای شما مهم است؟

اگر دوست دارید دنیا را بهتر بشناسید و با افرادی در نقاط مختلف دنیا بیشتر آشنا شوید، یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی شروع خوبی است. وقتی بتوانید به زبان اسپانیایی صحبت کنید، دنیای جدیدی از تجربه‌های بدیع و شگفت‌انگیز در انتظارتان خواهد بود. یادگیری این زبان به نوعی شما را با یک روش تازه از تفکر روبه‌رو خواهد کرد؛ و درهای جدیدی را به روی شما خواهد گشود.

علاوه بر این ممکن است شما اهدافی شخصی هم برای یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی داشته باشید. دلیل شما چیست؟ می‌خواهید روابط کاری خود را گسترش دهید یا در شغلتان پیشرفت کنید؟ قصد سفر یا مهاجرت به یک کشور اسپانیایی زبان را دارید؟ زبان مادری یک دوست صمیمی یا همسرتان اسپانیایی است؟ فرهنگ و تمدن کشورهای اسپانیایی زبان برایتان جذاب است؟ یا فقط به زبان اسپانیایی علاقه دارید؟

چرا می خواهید به زبان اسپانیایی حرف بزنید

 

خیلی مهم است که ابتدا هدف اصلی‌تان از یادگیری زبان اسپانیایی را مشخص کنید. این کار نه تنها کمک می‌کند برنامه کاربردی‌تری برای یادگیری بریزید و پیشرفت بهتری داشته باشید، بلکه تضمین می‌کند که در مسیر یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی انگیزه‌تان را حفظ کنید و متوقف نشوید. انگیزه یکی از مهم‌ترین عواملی است که برای یادگیری هر چیزی به آن نیاز دارید.

از طرفی زبان اسپانیایی گویش‌های متنوعی دارد. بنابراین بهتر است بدانید که می‌خواهید به کدام گویش از زبان اسپانیایی مسلط شوید. این کار انتخاب منابع را برایتان ساده‌تر خواهد کرد.

بعد از این که هدفتان از یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی و گویش مورد نظر خود را مشخص کردید، وقت آن است که یک برنامه منظم برای یادگیری و تمرین تهیه کنید. یادتان باشد که داشتن چشم‌انداز و برنامه، برای پیشرفت در یادگیری هر زبانی بسیار مهم است. از خودتان بپرسید:

  • تا کِی باید به مکالمه زبان اسپانیایی مسلط بشوم؟
  • می‌خواهم سه ماه دیگر (یا هر بازه زمانی که برای شما مناسب است) چقدر در حرف زدن به زبان اسپانیایی پیشرفت کرده باشم؟
  • هر روز چند ساعت می‌توانم به یادگیری زبان اختصاص دهم (هر هفته چطور)؟
  • به چه منابعی دسترسی دارم؟
  • از چه روش‌هایی می‌خواهم استفاده کنم؟ و چه امکاناتی باید داشته باشم؟

بعد از آن که برنامه‌تان را تدوین کردید، به گام مهم و اثرگذاری می‌رسیم: شروع کنید!

وقتتان را تلف نکنید و منتظر شرایط ایده‌آل نباشید. اگر در یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی مصمم هستید، با کمترین زمان و امکانات هم می‌توانید شروع کنید.

 

نکات مهم برای یادگیری بهتر و سریعتر مکالمه زبان اسپانیایی

برای تسلط به مکالمه زبان اسپانیایی، باید در گام اول با اجزای اصلی این زبان آشنا شوید. البته نگران نباشید، همه چیز را به مرور و همزمان با تمرین حرف زدن خواهید گرفت. قرار نیست یک برنامه درسی کسل‌کننده پیش رویتان بگذاریم. اتفاقاً می‌خواهیم به شما پیشنهادهایی بدهیم که یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی را برایتان جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. کافی است پیش از شروع چند نکته را در نظر داشته باشید تا این مسیر را ساده‌تر و پربارتر طی کنید.

 

می‌خواهید حرف زدن به زبان اسپانیایی را شروع کنید؟

اغلب شروع صحبت کردن به یک زبان جدید برای افراد مبتدی ساده نیست. گویشوران بومی زبان اسپانیایی نیز با سرعت زیادی حرف می‌زنند و همین ممکن است کمی برای افراد مبتدی چالش‌برانگیز باشد. اما نگران نباشید، قرار نیست اولین کلماتتان را در یک کنفرانس عمومی بیان کنید! خودتان را توی آب بیندازید، در تنهایی یا در حضور یک غریق نجات!

بیشتر بخوانید:

معلم خصوصی برای یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی

 

از حرف زدن با خودتان با صدای بلند، یا تمرین مکالمه با معلمتان شروع کنید. یک معلم خصوصی زبان اسپانیایی، می‌تواند کمک زیادی به شما بکند تا با اطمینان بیشتری مکالمه زبان اسپانیایی را یاد بگیرید. او می‌تواند اشتباهاتتان را تصحیح کند و نکات جالب و جدیدی به شما بیاموزد. اگر گام به گام و مستمر پیش بروید، اعتماد به نفستان بالا خواهد رفت و به سخنرانی در جمع هم خواهید رسید. کلیدهای اصلی یادگیری را فراموش نکنید: اختصاص زمان کافی، تمرین و تکرار پیوسته، و صبر.

بیشتر بدانید: یادگیری زبان اسپانیایی چقدر طول می‌کشد؟

علاوه بر این دقت کنید برای تسلط کامل به مکالمه زبان اسپانیایی باید به سایر مهارت‌ها نیز بپردازید. از روش‌های متنوع یادگیری زبان اسپانیایی استفاده کنید، تا به گرامر و درک مطلب این زبان نیز مسلط شوید. به ویژه اگر قصد شرکت در آزمون‌های زبان اسپانیایی را دارید، باید به قوانین اصلی دستور زبان اسپانیایی آگاه باشید و بتوانید از واژه‌ها و اصطلاحات در جای درستی استفاده کنید.

 

تلفظ و هجی واژه‌ها در زبان اسپانیایی

اجازه بدهید با یک خبر خوب شروع کنیم: هر حرف در زبان اسپانیایی، فقط یک تلفظ مشخص دارد. مانند خیلی از زبان‌های لاتین (مثلاً انگلیسی) شما با حروفی که خوانده نمی‌شوند، یا به شکل‌های متفاوتی خوانده می‌شوند مواجه نمی‌شوید (در بسیاری از واژه‌های انگلیسی e در انتهای واژه یا gh در میان کلمه خوانده نمی‌شود، حروفی مثل c، g، x و s نیز صداهای متفاوتی دارند). بنابراین لغات اسپانیایی را می‌توانید با چالش کم و به راحتی از رو بخوانید.

فقط چند صدای جدید وجود دارد که لازم است یاد بگیرید، و با تلفظ صداهایی که با ترکیب حروف ساخته می‌شوند آشنا شوید. چند مورد از حروف هم در موقعیت‌های خاصی صدای متفاوتی دارند که آن هم کاملاً قاعده‌مند است و به راحتی آن را یاد می‌گیرید (c, gu, qu, x). در زبان اسپانیایی نشانه‌های ثابتی برای مشخص کردن تغییر تلفظ حروف وجود دارد. آن علامت مد کوچکی که روی برخی حروف می‌بینید (مثل Ñ)، یکی از علامت‌هایی است که تغییر تلفظ در آن حرف را نشان می‌دهد. حتی جای استرس کلمات در زبان اسپانیایی کاملاً مشخص است.

بیشتر بدانید: سخت ترین چالش‌ های یادگیری اسپانیایی

 

جنسیت و کمیت در زبان اسپانیایی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زبان اسپانیایی به آن توجه کنید این است که بخش‌های متفاوت جمله یا گروه اسمی (یک اسم و صفت‌های پیشین و پسین و…) از نظر تعداد و جنسیت با هم مطابقت داشته باشند. اسامی و کلمات در زبان اسپانیایی جنسیت دارند، و شما باید شکل صفت‌ها را هم مطابق با جنسیت اسم بیاورید. جنسیت و کمیت صفت‌ها معمولاً با حروف آخرشان مشخص می‌شود و می‌توانید قواعد این هماهنگی را به سادگی یاد بگیرید. حرف تعریف نیز در زبان اسپانیایی شرایط مشابهی دارد.

جنسیت در لغات اسپانیایی

 

از طرفی جنسیتِ تعداد زیادی از اسامی را نیز می‌توانید با توجه به حرف آخرشان تشخیص دهید. کلمه‌های مذکر معمولاً به o و کلمه‌های مؤنث معمولاً به a ختم می‌شوند. اما گاهی نیز استثناهایی وجود دارد که به مرور با آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

در زبان اسپانیایی فعل‌ها صرف می‌شوند

یکی از شباهت‌های زبان اسپانیایی با فارسی صرف فعل‌هاست، که اتفاقاً در زبان انگلیسی چنین چیزی نداریم. خوشبختانه این قاعده دستوری برای ما ملموس است. از طرفی درست مثل زبان فارسی، در بسیاری از جمله‌ها نیاز نیست نهاد را بیاورید، صرف فعل نشان می‌دهد که در مورد چه کسی حرف می‌زنید. برای مثال ما عادت نداریم بگوییم: «من ظرف‌ها را شستم» (مگر آن که هدفمان تاکید بر «من» باشد) و برای خبر دادن انجام این کار می‌گوییم: «ظرف‌ها را شستم». در زبان اسپانیایی نیز به همین شکل است:

به جای «yo lave los platos» می‌گوییم: lave los platos.

بنابراین اگر نیازی نیست که روی نهاد (اغلب ضمیر «من») تاکید کنید، بهتر است آن را نگویید. مثلاً «Conduje el coche» یعنی «ماشین را می‌رانم».

 

۱۷ تکنیک عملی و کاربردی برای یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی

برای یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی باید تمرین عملی را شروع کنید. منابع مورد نظرتان را انتخاب نمایید، و برای شنیدن، حرف زدن و تمرین مداوم برنامه بریزید. بعد هم به برنامه‌تان متعهد بمانید تا به هدفی که دارید برسید. در ادامه این مقاله ۲۵ روش برای یادگیری و تقویت مهارت مکالمه زبان اسپانیایی آمده است. نیازی نیست همه روش‌ها را انجام بدهید، اما امتحانشان ضرری ندارد. بعد از امتحان کردن، روشی را که برایتان مناسب است انتخاب کنید.

شاید فکر کنید که می‌دانید با چه روش‌هایی راحت‌ترید. اما پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان هر روش را دستِ کم یک بار انجام دهید، شاید تصورتان عوض شد. بعد می‌توانید با اطمینان بیشتری روش‌های مورد علاقه‌تان را انتخاب نمایید.

 

۱. زمان ثابتی به تمرین مکالمه اسپانیایی اختصاص دهید

اگر یک زمان ثابت در هر روز یا در روزهای مشخصی از هفته را به یادگیری زبان اسپانیایی بپردازید، اطمینان بیشتری از پیشرفت یادگیری‌تان خواهید داشت. حتماً بخش مشخصی از این زمان را نیز به یادگیری و تمرین مکالمه اختصاص دهید. اگر ندانید که چقدر از زمانتان را می‌خواهید برای تمرین مکالمه زبان اسپانیایی صرف کنید، ممکن است بعد از مدتی آن را پشت گوش بیندازید، یا در یادگیری مهارت‌های دیگر غرق شوید و فراموش کنید که باید به صورت عملی حرف بزنید تا به مکالمه مسلط شوید.

 

۲. با معلم خود حرف بزنید

واضح است که یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای تسلط به مکالمه زبان اسپانیایی، شرکت در کلاس‌های خصوصی یا عمومی آموزش اسپانیایی است. اما اگر می‌خواهید پیشرفت بیشتری داشته باشید، تا جایی که می‌توانید حرف بزنید. نگران اشتباهاتتان نباشید؛ کلاس می‌روید که یاد بگیرید، قرار نیست همه چیز را از قبل بدانید. از معلمتان بخواهید اشتباهات شما را تصحیح کند و نکات جدید را به شما یاد بدهد.

بیشتر بدانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی با معلم خصوصی

 

در یک کلاس خصوصی زبان اسپانیایی فرصت بیشتری برای حرف زدن خواهید داشت؛ و اگر برایتان سخت است که در جمع صحبت کنید، احتمالاً کلاس خصوصی شروع خوبی برای شما خواهد بود. می‌توانید با بهترین اساتید زبان اسپانیایی در پلتفرم هایتاکی کلاس بردارید.

 

۳. از روز اول به زبان اسپانیایی صحبت کنید

مهم نیست که چقدر دایره لغاتتان محدود است یا چند اصطلاح و جمله یاد گرفته‌اید. همان چیزی که آموخته‌اید را تمرین کنید. از ساده‌ترین مکالمه‌ها شروع کنید و به شکل‌های متنوع آن‌ها را کنار هم قرار دهید. برای این کار شاید لازم باشد مکالمه‌های ساده و معمول اسپانیایی را اول یاد بگیرید. چیزهایی مثل سلام و احوال‌پرسی، نام زمان‌های مختلف روز، اعداد، ساعت و…

 

۴. مکالمه های واقعی را تمرین و حفظ کنید

بیشتر در چه موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید؟

مکالمه‌هایی که در این موقعیت‌ها نیاز دارید را یاد بگیرید و تکرار کنید تا به آن‌ها مسلط شوید. می‌توانید یک فهرست از مکالمه‌های کاربردی کوتاه برای خودتان تهیه کنید تا همه‌جا همراهتان باشد و بتوانید هر زمان که خواستید نگاهی به آن‌ها بیندازید.

تمرین مکالمه های واقعی به زبان اسپانیایی

 

اگر دوستتان را در خیابان ببینید به چه جمله‌هایی برای صحبت کردن نیاز دارید؟ برای خرید باید چه اصطلاحاتی را بدانید؟ در یک رستوران چه چیزهایی می‌گویید؟ پشت تلفن یا در مطب دکتر چه مکالمه‌هایی انجام می‌دهید؟ و…

 

۵. مکالمه ها را به عبارت های کوچک معنادار تقسیم کنید

 در ابتدای یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی، شاید به آسانی نتوانید یک جمله یا مکالمه بلند را درک کنید. اشکالی ندارد؛ آن را به اجزای معنادار کوچک‌تر تقسیم و به نحوه چینش این اجزا کنار هم توجه کنید. با این کار منظور جمله را بهتر می‌فهمید.

حالا نوبت شماست: می‌خواهید چه بگویید؟ می‌توانید موضوع را به صورت چند عبارت معنادار بیان کنید؟ حالا این عبارت‌ها را طوری کنار هم بچینید که یک جمله واحد را تشکیل دهند. منظورتان را می‌رساند؟ لازم است تغییری در آن ایجاد کنید؟ به ویرایش دستوری نیاز دارد؟ آن‌قدر جمله‌تان را تغییر دهید تا به چیزی که می‌خواستید بگویید برسید.

شاید در مراحل ابتدایی یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی، برای تسلط بیشتر، لازم باشد جمله‌هایتان را بنویسید و آن‌ها را تصحیح کنید. اما کم کم سعی کنید این کار را در ذهنتان و بداهه انجام دهید. نگران اشتباه کردن نباشید. اما هر جا متوجه اشکالی شُدید یا اگر در مورد چیزی شک داشتید، دنبال جواب بگردید. از معلمتان بپرسید، گوگل کنید، یا در یک فروم یادگیری زبان اسپانیایی سوالتان را مطرح کنید. به مرور اشکالاتتان هم رفع می‌شوند.

 

۶. شنونده فعالی باشید

شنونده فعال بودن مهارتی است که غیر از زبان‌آموزی در زندگی روزمره نیز برایتان بسیار مفید است. اگر بتوانید با توجه کافی گوش کنید و آن‌چه می‌شنوید را در ذهنتان تحلیل کنید، بازخورد مناسبی بدهید و اطلاعات لازم را به خاطر بسپارید، روابط شخصی و اجتماعی‌تان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین یادگیری مهارت شنیدن فعال را تمرین کنید.

در یک مکالمه رو در رو یا زمانی که یک ویدیو را تماشا می‌کنید، توجه همزمان به زبان بدن، حالت‌های چهره و لحن گفتار نیز به شما کمک می‌کند به درک بهتری از محتوا برسید. آن‌چه نیاز دارید را در ذهنتان ثبت کنید تا هر زمان که خواستید خودتان هم آن روشِ بیان را بازآفرینی کنید.

برای تمرین گوش کردن فعال:

  1. با توجه کامل بشنوید.
  2. پیش‌فرض‌ها و قضاوت‌هایتان را کنار بگذارید.
  3. در ذهنتان آن‌چه شنیده‌اید را تحلیل و برای خودتان روشن کنید.
  4. در ارتباط مستقیم با مخاطب، بازخورد بدهید و اگر در مورد چیزی شک دارید، آن را با گوینده چک کنید.
  5. آن‌چه شنیده‌اید را خلاصه کنید (خلاصه کردن مستلزم درک درست مطلب است).
  6. برداشتتان را بیان کنید.

 

۷. از اسپانیایی زبان های بومی تقلید کنید

یکی از اثرگذارترین شیوه‌های یادگیری هر مهارتی تقلید کردن است. مکالمه‌های واقعی بین افراد بومی اسپانیایی زبان را بشنوید و سعی کنید دقیقاً مثل آن‌ها حرف بزنید.

یک تا دو دقیقه از یک مکالمه به زبان اسپانیایی را جدا کنید و آن را درست با لحن گوینده تکرار نمایید. زبان بدن، اوج و فرود صدا، و شیوه بیان مکالمه را تقلید کنید. به این روش تکنیک سایه (shadowing) می‌گویند.

 

۸. اصطلاحات و واژه‌های پرکاربرد را یاد بگیرید

هر چقدر واژه‌ها را بیشتر به کار ببرید و با آن‌ها مواجه شوید، بهتر به یادتان خواهند ماند. بنابراین یک فهرست از واژه‌ها و اصطلاحاتی که برای شما کاربرد بیشتری دارد تهیه و مدام آن‌ها را در مکالمه خود بازگو کنید. یادتان باشد قرار نیست یک فرهنگ لغت اسپانیایی متحرک باشید. بنابراین هر کلمه یا اصطلاحی را که یاد می‌گیرید در جمله‌ها و مثال‌ها قرار دهید و مثال‌هایتان را مرور کنید تا به کاربردهای هر کلمه مسلط شوید، و مفهوم آن را به خوبی به ذهن بسپارید.

دفترچه یادداشت همراه برای اصطلاحات اسپانیایی

بیشتر بدانید: کلمات و جملات پرکاربرد در زبان اسپانیایی به همراه معنی

علاوه بر این، در هر زبانی اصطلاحاتی بین مردم کوچه و بازار رایج است که ممکن است آن‌ها را در هیچ کتاب یا دیکشنری پیدا نکنید. اگر می‌خواهید به خوبی حرف‌های یک اسپانیایی زبان را بفهمید و با او حرف بزنید، باید این اصطلاحات را هم یاد بگیرید. این اصطلاحات محاوره (slang) را معمولاً می‌توانید در فیلم‌های اسپانیایی، یا سریال‌ها و انیمیشن‌های اسپانیایی بشنوید.

همیشه یک دفترچه یادداشت همراه خود داشته باشید، تا زمانی که به چنین اصطلاحاتی برمی‌خورید، آن‌ها را یادداشت کنید. می‌توانید این واژه‌ها و اصطلاحات را روی تلفن همراهتان هم ذخیره کنید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

۹. واژه‌های مشابه با زبان های دیگر را بیابید

همین حالا به چه زبان‌هایی به جز اسپانیایی مسلط هستید؟ آیا این زبان واژه مشترک یا مشابهی با زبان اسپانیایی دارد؟

اگر زبان انگلیسی‌تان خوب است، یک فهرست بلند از واژه‌ها وجود دارد که می‌توانید با توجه به شباهتشان در این دو زبان، به آسانی آن‌ها را به خاطر بسپارید. تعدادی از این واژه‌ها در جدول زیر آمده است.

اسپانیایی انگلیسی اسپانیایی انگلیسی
Rumor Rumor apogeo apogee
Tutor (masculine) Tutor Color Color
Central Central
Director (masculine)
Director
Formal Formal Horror Horror
Miserable Miserable Visible Visible

ممکن است تلفظ این واژه‌ها کمی با هم متفاوت باشد. اما معنای آن‌ها یکی است.

البته باید دقت کنید که این یک قاعده نیست. واژه‌های مشابهی نیز در زبان اسپانیایی و انگلیسی وجود دارند که معنا یا کاربرد کاملاً متفاوتی دارند. برای مثال Realizar در زبان اسپانیایی به معنای «انجام دادن» است، اما مشابه آن در انگلیسی Realize به معنای «فهمیدن» به کار می‌رود. تعداد این واژه‌ها کم است. بنابراین لازم نیست نگران باشید؛ فقط حتماً معنای هر واژه اسپانیایی را پیش از به خاطر سپردن چک کنید.

شاید به نظرتان عجیب باشد، اما می‌توانید تعدادی از واژه‌های اسپانیایی را نیز به دلیل شباهتشان به معادل فارسی، به راحتی یاد بگیرید. چند مورد از این واژه‌ها را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

اسپانیایی فارسی اسپانیایی فارسی
chal شال momia مومیایی
alubia لوبیا naranja نارنجی

 

۱۰. استفاده از کلمه های ربط را تمرین کنید

می‌خواهید خیلی ساده جمللات بلندتر و پیچیده‌تری بسازید؟ کلمه‌های ربط و همه حروفی که جمله‌ها را به هم ارتباط می‌دهند می‌توانند به شما کمک کنند. از یادگیری کاربرد آن‌ها غافل نشوید. با استفاده از چنین کلماتی می‌توانید بسیاری از واژه‌ها و اصطلاحات اسپانیایی که یاد گرفته‌اید را به هم وصل کنید و ترکیب‌های جدید بسازید.

واژه‌هایی مانند y (و)، porque (زیرا)، pero (اما)، para (برای)، asi que (پس) و… در موقعیت‌های متنوعی به کار می‌روند. همین کلمه‌ها هستند که چند جمله کوتاه و ساده را به هم پیوند می‌دهند و یک فکر پیچیده یا پاسخ بلند را پیش روی مخاطب می‌گذارند.

 

۱۱. سعی کنید کل مطلب را درک کنید نه جزئیات را

وقتی به یک مکالمه یا سخنرانی گوش می‌کنید تمرکزتان را روی فهمیدن تک تک کلمات نگذارید. به مفهوم کلی جمله‌ها و آن‌چه گفته می‌شود توجه کنید. ارتباط واژه‌ها و جمله‌ها را با هم درک کنید تا به موضوعی که بیان شده پی ببرید. با این روش حتی اگر چند کلمه محدود را هم متوجه نشوید مشکلی نخواهید داشت؛ و می‌توانید به مکالمه ادامه دهید.

 

۱۲. با تنوع زبان های اسپانیایی آشنا شوید

مردم کشور اسپانیا به زبان اسپانیایی سنتی حرف می‌زنند که به آن اسپانیایی کاستیلی نیز می‌گویند. اما زبان اسپانیایی که در کشورهای آمریکای لاتین صحبت می‌شود، کمی متفاوت است. با وجود این، گویشوران زبان اسپانیایی در سراسر دنیا تا حد زیادی حرف هم را می‌فهمند؛ گرچه تفاوت‌هایی در تلفظ واژه‌ها، کاربرد آن‌ها و حتی دستور زبانشان وجود دارد.

اگر می‌خواهید کاملاً به زبان اسپانیایی رایج در کشور مورد نظرتان مسلط شوید، بهتر است با این تفاوت‌ها آشنا شوید و به کاربرد آن‌ها دقت کنید. یک واژه یا اصطلاح ممکن است در اسپانیا معنایی کاملاً متفاوت از کاربرد همان اصطلاح در آمریکای لاتین داشته باشد. بهتر است مراقب باشید که سوء تفاهم برایتان پیش نیاید!

 

۱۳. از روی متن با صدای بلند بخوانید

یک تمرین عالی و اثرگذار، روخوانی با صدای بلند است. با این کار شما به نوعی حرف زدن به زبان اسپانیایی را تمرین می‌کنید. از طرف دیگر شنیدن صدای خودتان کمک می‌کند بیشتر با زبان اسپانیایی و حرف زدن خودتان به این زبان مانوس شوید. برای آن که خواندن جمله‌ها مختل نشود و نتیجه بهتری بگیرید، اگر معنای کلمه‌ای را نمی‌دانستید، عجله نکنید. تا آخر پاراگراف را پیوسته بخوانید، بعد دنبال واژه‌های جدید بگردید و آن‌ها را یادداشت کنید.

کتاب اسپانیایی را با صدای بلند بخوانید

 

منابع زیادی برای روخوانی وجود دارد، اگر به رمان های اسپانیایی علاقه دارید، تعداد زیادی از رمان‌های مشهور دنیا به زبان اسپانیایی نوشته شده‌اند. می‌توانید مقالات اسپانیایی موجود در وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها یا مجلات را نیز مطالعه کنید.

 

۱۴. صدای خود را ضبط کنید

همان‌طور که گفتیم شنیدن صدای خودتان به شما کمک می‌کند بیشتر با حرف زدن به زبان اسپانیایی احساس راحتی کنید. وقتی چیزی را از رو می‌خوانید صدای خود را ضبط کنید، یا یک مطلب را بخوانید و آن را به زبان خودتان تعریف و ضبط نمایید. بعد یک یا چند بار به آن گوش کنید و نقاط ضعف و قوت خود را بیابید. آیا می‌توانید همین خوانش یا مکالمه را بهبود بدهید؟ گاهی این کار را انجام دهید، به ویژه زمان‌هایی که اشتباهات زیادی داشته‌اید.

 

۱۵. در انجمن های اسپانیایی عضو شوید

ورود به انجمن‌ها و کلوپ‌های اسپانیایی فرصت خوبی است برای آن که با اسپانیایی‌های بومی ارتباط برقرار کنید و وارد گفتگو شوید. هم مکالمه زبان اسپانیایی را تمرین می‌کنید و  هم با فرهنگ این مردم بیشتر آشنا می‌شوید.

در وب‌سایت eventbrite می‌توانید جلسه‌های آنلاین و رایگان به زبان اسپانیایی بیابید و در آن‌ها شرکت کنید.

سوالاتتان در مورد زبان اسپانیایی را نیز می‌توانید در spanish.stackexchange بپرسید و با افرادی از سراسر دنیا حرف بزنید.

 

۱۶. یک یار تمرینی بیابید

هیچ چیزی مثل تمرین مداوم و واقعیِ مکالمه زبان اسپانیایی به پیشرفت شما کمک نمی‌کند. یک نفر را بیابید که بخواهد زبان اسپانیایی یاد بگیرید و هر هفته یک ساعت با او قرار بگذارید تا با هم به زبان اسپانیایی حرف بزنید و تمرین کنید. می‌توانید با کمک اپلیکیشن‌هایی مثل Hello talk و Tandem با کسانی ارتباط برقرار کنید که قصد دارند زبان مادری شما (یا هر زبان دیگری که به آن مسلطید) را یاد بگیرند. در یک قرار صوتی یا تصویری به او زبان خودتان را یاد بدهید، و از او زبان اسپانیایی را بیاموزید.

تمرین مکالمه زبان اسپانیایی با یک دوست

 

حتی می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی با افراد اسپانیایی زبان وارد گفتگو شوید. برای بسیاری از افراد جالب است که دوستان جدیدی از فرهنگ‌های متفاوت داشته باشند و بیشتر با دنیا آشنا شوند. هر جایی که امکان صحبت به زبان اسپانیایی را داشتید، در بحث شرکت کنید.

 

۱۷. اشتباهاتتان را دوست داشته باشید!

اگر هیچ وقت اشتباه نکرده باشید، یعنی چیزی هم یاد نگرفته‌اید! مسیر یادگیری همیشه با اشتباهات کوچک و بزرگ و شکست همراه است. بنابراین در درجه اول از اشتباه کردن نترسید.

هر جا که متوجه اشتباهتان شُدید، توقف کنید و شکل درست مکالمه به زبان اسپانیایی یا کاربرد واژه یا تمرینتان را بیابید. تصحیح اشتباهات، یکی از بهترین روش‌ها برای پیشرفت است. با این کار، نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل می‌کنید.

 

۸ روش تفریحی و جذاب برای تقویت مکالمه زبان اسپانیایی

همیشه به یاد داشته باشید که یادگیری هنگامی که از آن لذت می‌برید، بیشترین بازده را دارد. بنابراین برنامه یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی را برای خودتان جذاب کنید. حرف زدن به زبان اسپانیایی و شنیدن آن را در بخش‌هایی از زندگی‌تان وارد کنید که از آن‌ها لذت می‌برید. ببینید از میان روش‌های زیر کدام برای شما جالب‌تر است.

 

۱. زبان اسپانیایی را وارد زندگی روزمره‌تان کنید

ارتباطتان را با زبان اسپانیایی بیشتر و بیشتر کنید. خودتان را در وقعیت‌هایی قرار دهید که چاره‌ای جز صحبت کردن به زبان اسپانیایی نداشته باشید. شاید بتوانید به یک کشور اسپانیایی زبان سفر کنید و با مردم آن‌جا به زبان اسپانیایی حرف بزنید. شاید هم بخواهید در کنفرانس‌ها و همایش‌های آنلاین اسپانیایی شرکت کنید و با افراد حاضر در کنفرانس وارد گفتگو شوید. فرقی نمی‌کند چه روشی برای شما مناسب‌تر و ساده‌تر است. مهم این است که به طور پیوسته ارتباط خودتان را با زبان اسپانیایی حفظ کنید.

با موبایل خود به زبان اسپانیایی حرف بزنید

 

زبان گوشی موبایلتان را به اسپانیایی تغییر دهید، و از تکنولوژی دستورات صوتی کمک بگیرید تا با گوشی خود به زبان اسپانیایی حرف بزنید. روی گوشی‌های اپل می‌توانید از Siri استفاده کنید، و روی سیستم عامل اندروید Google Assistant این امکان را برایتان فراهم می‌کند.

گاهی می‌توانید ویدیویی از آموزش غذاهای اسپانیایی ببینید و آن را بپزید. هم کمی زبان اسپانیایی‌تان را تقویت می‌کنید، هم واژه‌ها را در کنار تصاویر مرتبط می‌شنوید و بهتر در ذهنتان نقش می‌بندند. از تجربه یک غذای جدید نیز لذت می‌برید.

 

۲. تا جایی که می‌توانید بیشتر زبان اسپانیایی را بشنوید

همه ما حرف زدن را از راه شنیدن یاد گرفته‌ایم. بنابراین شنیدن زبان اسپانیایی برای تسلط به مکالمه آن خیلی مهم است. گوش کردن به این زبان را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید و هر مکالمه، سخنرانی، یا آهنگ‌های اسپانیایی که برایتان جذاب است را به تکرار بشنوید.

می‌توانید یک پلی‌لیست از آهنگ‌های اسپانیایی زیبایی که دوست دارید روی گوشی موبایلتان بسازید و هر وقت که توانستید به آن گوش کنید. همزمان با خواننده شما هم بزنید زیر آواز، یا فقط آن را زمزمه کنید. حفظ کردن واژ‌ه‌هایی که در دل شعر و ترانه می‌شنویم برای ما ساده‌تر است. بنابراین قدرت شنیدن آهنگ در تقویت مهارت مکالمه زبان اسپانیایی را دست کم نگیرید. با خواندن آهنگ‌های اسپانیایی به مرور اعتماد به نفس شما برای صحبت کردن به این زبان بالا خواهد رفت. به احتمال زیاد شما هم با چند مورد از آهنگ‌های اسپانیایی که شهرت جهانی دارند خاطره دارید.

تقویت مکالمه زبان اسپانیایی با شنیدن پادکست

پادکست‌های اسپانیایی نیز می‌توانند گزینه‌های خیلی خوبی باشند. در هر موضوعی که به آن علاقه‌مند باشید می‌توانید یک پادکست اسپانیایی پیدا کنید. نگاهی به اپلیکیشن‌های یادگیری بیندازید تا چند مورد جالب بیابید.
اگر در سطح مبتدی یا متوسط هستید و سرعت مکالمه‌ها برایتان بالاست، سرعت را پایین بیاورید و چند بار هر بخش را گوش کنید. اغلب پادگیرها این امکان را به شما می‌دهند که سرعت شنیدن پادکست را خودتان تنظیم کنید.

بیشتر بشنوید: بهترین پادکست ها برای یادگیری زبان اسپانیایی

 

۳. فیلم و ویدیو ببینید

یکی از بهترین منابع برای یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی فیلم‌ها و سریال‌های اسپانیایی هستند. در واقع با تماشای فیلم‌های اسپانیایی زبان خودتان را در موقعیت شنیدن مکالمه‌های واقعی قرار می‌دهید. فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌های اسپانیایی می‌توانند کلمات و اصطلاحات کاربردی زیادی به شما بیاموزند، و به خوبی یاد می‌گیرید که کجا می‌توانید این کلمات را به کار ببرید.

تقویت مکالمه زبان اسپانیایی با تماشای فیلم

 

می‌توانید از فیلم‌هایی که قبلاً دیده‌اید و به موضوع آن مسلطید شروع کنید؛ یا ابتدا فیلم را با دوبله یا زیرنویس فارسی ببینید، تا موضوع و داستان را کامل درک کنید. بعد با توجه بالا و موشکافانه مکالمه‌ها را دنبال کنید. هر چه بیشتر فیلم ببینید، لهجه و لحن مکالمه زبان اسپانیایی را بهتر یاد می‌گیرید.

بیشتر بدانید: تفاوت لهجه های مختلف زبان اسپانیایی در سراسر دنیا

لازم نیست به فیلم و سریال محدود باشید. می‌توانید ویدیوهای کوتاه یا بلند آموزشی یا طنز و… را به زبان اسپانیایی تماشا کنید. یوتیوب می‌تواند منبع خوبی برای تمرین بیشتر باشد.

هر اصطلاح یا کلمه‌ای که آموختید را آن‌قدر تکرار کنید و در جمله‌ها و مکالمه‌تان به کار ببرید تا به خوبی در ذهنتان بماند.

 

۴. خبرها را به زبان اسپانیایی دنبال کنید

اگر به دنبال کردن اخبار عادت دارید، چرا این کار را به زبان اسپانیایی انجام نمی‌دهید؟ خبرها معمولاً در مورد وقایع روزمره زندگی ما صحبت می‌کنند. بنابراین تعداد زیادی واژه و اصطلاح کاربردی را در دل خود داده‌اند. در وب‌سایت News in Slow Spanish خبرها به زبان اسپانیایی و با سطح‌بندی از مبتدی تا پیشرفته ارائه شده‌اند. این وب‌سایت دسته‌بندی موضوعی نیز دارد، و می‌توانید خبرهای هر حوزه‌ای که دوست دارید را پیگیری کنید.

یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی با اخبار

 

۵. روزی یک واژه یا اصطلاح یاد بگیرید

هر قدر که دایره لغات شما گسترده باشد، راحت‌تر می‌توانید به زبان اسپانیایی حرف بزنید. بنابراین می‌توانید یک برنامه روزمره و ساده برای خودتان بریزید. هر روز یک واژه یا اصطلاح جدید به زبان اسپانیایی یاد بگیرید و با کاربرد آن در جمله آشنا شوید. مثال‌های متنوعی از آن را بررسی کنید تا بهتر در ذهنتان نقش ببندد. کوچک و ساده بودن این برنامه خیلی مهم است. زیرا نمی‌توانید آن را به بهانه وقت نداشتن یا سنگین بودن رها کنید.

می‌توانید از یک جعبه لایتنر، اپلیکیشن لایتنر، یا یک دسته فلش کارت برای مرور لغاتی که تازه یاد گرفته‌اید استفاده کنید. هر بار که کلمه‌ای را می‌خوانید، جمله‌ای شامل آن را با صدای بلند تکرار کنید.

 

۶. از موبایلتان بیشترین بهره را ببرید

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که گوشی‌های موبایلمان تقریباً همیشه در کنارمان هستند. کارایی آن‌ها هم هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. چرا از این فرصت به بهترین شکل استفاده نکنیم؟

یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی با استفاده از اپلیکیشن موبایل

  • می‌توانید اپلیکیشن‌هایی برای یادگیری زبان اسپانیایی روی تلفن همراه خود نصب کنید.
  • کتاب‌های صوتی روی آن بریزید.
  • در اپلیکیشن‌های پادگیر، پادکست‌های اسپانیایی پیدا کنید.
  • آهنگ‌های اسپانیایی که دوست دارید را روی آن بشنوید.
  • یک دیکشنری خوب نصب کنید.
  • فیلم‌ها و ویدیوهای اسپانیایی که می‌خواهید ببینید را روی گوشی‌تان بریزید. به ویژه فیلم‌ها و ویدیوهای کوتاه را می‌توانید در زمان‌های فراغت ببینید.
  • و…

 

۷. به سفر بروید

اگر پول و زمان کافی برای سفر به کشورهای اسپانیایی زبان را دارید، منتظر چه هستید؟ برنامه یک سفر هیجان‌انگیز را بچینید و از کشور اسپانیایی زبانی که دوست دارید دیدن کنید. وقتی در میان مردم قرار بگیرید ناچار می‌شوید بشنوید، حرف بزنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این بهترین راه برای یادگیری هر زبانی است. علاوه بر یادگیری زبان با فرهنگ آن کشور نیز بیشتر آشنا می‌شوید. هر زبانی تا حد زیادی تحت تاثیر مردمی قرار می‌گیرد که از آن استفاده می‌کنند.

سفر به کشورهای اسپانیایی زبان

 

اما اگر امکان سفر ندارید، نگران نباشید. چرا یک سفر مجازی برای خودتان برنامه‌ریزی نمی‌کنید؟ می‌توانید یک آخر هفته را به این سفر مجازی اختصاص دهید.

یکی از شهرهای اسپانیایی زبان را که برای شما جذاب است انتخاب کنید و آخر هفته یا یک روز خود را غرق در فرهنگ آن شهر و کشور بگذرانید. می‌توانید روی نقشه گوگل یا Google Earth گزینه Streetview را فعال کنید و گشتی در شهر بزنید. فروشگاه‌ها و رستوران‌ها را ببینید، اگر موزه‌ای در شهر هست به آن سر بزنید و تابلوها را بخوانید. می‌توانید ویدیوهایی درباره آن شهر ببینید یا سفرنامه‌ای را بخوانید. یکی از غذاهای سنتی آن شهر را بپزید و از آن لذت ببرید. شاید بتوانید یک نفر را در آن شهر بیابید و کمی با او گپ بزنید.

 

۸. تمرین و تکرار رمز موفقیت شماست

اگر روش‌های مورد علاقه‌تان را انتخاب کرده‌اید، برای مطالعه و تمرین منظم مکالمه زبان اسپانیایی برنامه ریخته‌اید، و هدف مشخصی دارید؛ حالا وقت تمرین است.

هر فایل صوتی یا ویدیوی زبان اسپانیایی را بارها گوش کنید، هر جمله‌ای که می‌خواهید در خاطرتان بماند را چندین بار تکرار کنید، و واژه‌ها را به شکل‌های متنوع در مکالمه‌تان به کار ببرید. تنها راز پیشرفت شما در مکالمه زبان اسپانیایی تکرار و تمرین مستمر است.

 

سخن پایانی

آشنایی با فرهنگ کشورهای اسپانیایی زبان، یادگیری این زبان را برایتان جذاب‌تر خواهد کرد. اگر می‌خواهید از یادگیری مکالمه زبان اسپانیایی لذت بیشتری ببرید، سعی کنید با فرهنگ کشورهایی که به این زبان حرف می‌زنند بیشتر آشنا شوید. اغلب کشورهای اسپانیایی زبان، تاریخی شگفت‌انگیز و پر از داستان دارند. ریشه بسیاری از اصطلاحات و کلمات اسپانیایی در دل این داستان‌ها نهفته است. بنابراین آشنایی با تاریخ و قصه‌های اساطیری این کشورها می‌تواند درک زبان اسپانیایی را برایتان ساده‌تر و هیجان‌انگیزتر کند.

همین حالا عبارات ساده و روزمره اسپانیایی را یاد بگیرید و حرف زدن به زبان اسپانیایی را شروع کنید!

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۷ / ۵. تعداد نظرات ۱۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *