کلاس آنلاین زبان اسپانیایی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان اسپانیایی

بهترین روش های یادگیری زبان اسپانیایی با ۱۷ ترفند ساده

۴
(۸)

یادگیری زبان اسپانیایی می‌تواند یکی از جذاب‌ترین کارهای دنیا باشد. امیدوارم نپرسید چرا باید زبان اسپانیایی یاد بگیریم؟!

بله منظورم دقیقاً ادبیات اسپانیایی است. یکی از غنی‌ترین آثار ادبیِ دنیا، به ویژه ادبیات معاصر، به زبان اسپانیایی نوشته شده است.

در کنار این مزیت مهم، افرادی هم هستند که قصد دارند به یکی از کشورهای اسپانیایی زبان، مهاجرت تحصیلی یا کاری کنند. بنابراین به دنبال تکنیک‌ها و شیوه‌های کاربردی و سریعی می‌گردند که بتوانند هر چه زودتر زبان اسپانیایی را یاد بگیرند.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

هیجان‌انگیز نیست که بتوانید آثار گاربریل گارسیا مارکز، خورخه لوئیس بورخس و ماریو بارگاس یوسا را به زبان اصلی بخوانید؟!

پس اجازه بدهید روش‌های ساده برای یادگیری زبان اسپانیایی را با هم مرور کنیم.

 

هدفتان از یادگیری زبان اسپانیایی چیست؟

همیشه و برای انجام هر کاری، مهم این است که بدانید چرا می‌خواهید کاری را انجام دهید. هدف داشتن، هم انگیزه شما را در مسیر پیشرفت حفظ می‌کند و هم به شما کمک می‌کند برنامه‌ای منظم و قابل اطمینان بریزید.

چرا می‌خواهید زبان اسپانیایی یاد بگیرید؟

  • قصد مهاجرت به یک کشور اسپانیایی زبان را دارید؟
  • به فرهنگ و زبان اسپانیایی علاقه‌مندید؟
  • ارادت خاصی به ادبیات اسپانیایی دارید؟
  • می‌خواهید به زبان اسپانیایی تحصیل کنید؟
  • قصد تدریس زبان اسپانیایی را دارید؟
  • و…

دلیلتان را که مشخص کردید می‌توانید بهترین روش برای خودتان را بیابید و روی روش‌هایی که برای شما کاربرد بیشتری دارند تمرکز کنید.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف

 

۱- با یک روش جذاب شروع کنید: از روز اول صحبت کنید

در یادگیری زبان اسپانیایی، صحبت کردن اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. از طرفی هر چقدر قدر صحبت کردن به زیان اسپانیایی را به تعویق بیندازید این کار سخت‌تر می‌شود. بنابراین با یادگیری عبارات روزمره اسپانیایی شروع کنید. این کار هیجان و انگیزه شما را نیز بالا می‌برد. امتحانش کنید. می‌توانید با این عبارت‌ها شروع کنید:

  • سلام و احوال‌پرسی
  • بله و خیر
  • تشکر و ابراز تأسف
  • معرفی خودتان

یادگیری زبان اسپانیایی یک مهارت است و مثل هر مهارت دیگری نیاز به تمرین مداوم دارد. بنابراین بهتر است از همان روز اول تمرین را شروع کنید. ممکن است در روزهای اول عالی نباشید، در واقع شاید افتضاح باشید! اما هرگز فراموش نکنید که:

اگر تحمل بد بودن در کاری را نداشته باشید، هیچ وقت در آن کار عالی نخواهید شد.

 

۲- تلفظ حروف الفبای اسپانیایی را یاد بگیرید

حروف الفبای اسپانیایی علی‌رغم آن که شبیه حروف انگلیسی هستند، در بسیاری موارد متفاوت خوانده می‌شوند. بنابراین در قدم اول بهتر است تلفظ آن‌ها را یاد بگیرید و تمرین کنید.

در وب‌سایت spanishdict.com می‌توانید الفبای اسپانیایی را ببینید و تلفظ‌ها را بشنوید. علاوه بر آن نحوه حرکت لب‌ها را، هم توضیح داده و هم به صورت تصویری قرار داده است.

تلفظ الفبای زبان اسپانیایی

 

۳- از ابتدا یادگیری گرامر را شروع کنید

برای یادگیری زبان اسپانیایی، بهتر است همزمان با یادگیری واژه‌ها و عبارت‌ها، از همان ابتدا گرامر را نیز یاد بگیرید. برای این کار می‌توانید از کتاب‌های آموزش زبان اسپانیایی استفاده کنید، مثل:

یا می‌توانید از وب‌سایت‌هایی که گرامر را قدم به قدم آموزش می‌دهند بهره‌مند شوید:

 

۴- یک اپلیکیشن یادگیری زبان اسپانیایی نصب کنید

اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری زبان اسپانیایی کمک بگیرید. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای یادگیری زبان اسپانیایی، می‌توانید واژه‌های جدید یاد بگیرید و آن‌ها را مرور کنید؛ عبارت‌های ساده یاد بگیرید؛ در آزمون‌هایشان شرکت نمایید؛ و مهارت شنیداری‌تان را تقویت کنید. بعضی از اپلیکیشن‌ها تمرین‌هایی نیز برای ارزیابی مهارت‌های گفتاری دارند.

مزیت استفاده از اپلیکیشن‌ها این است که اغلب آن‌ها رایگان هستند یا بخش‌های رایگان زیادی را در دسترس شما قرار می‌دهند

از طرفی همیشه همراه شما هستند و در هر فرصتی که بی‌کار می‌شوید می‌توانید زمانی را به تمرین اختصاص دهید. اما به هر حال مثل یک معلم نمی‌توانند اشکالات شما را بگیرند و تا اندازه محدودی می‌توانید با استفاده از آن‌ها روی مکالمه به زبان اسپانیایی کار کنید.

اپلیکیشن یادگیری زبان اسپانیایی

 

۵- از یک کتاب آموزشی استفاده کنید

یک کتاب آموزشی خوب می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای یادگیری زبان اسپانیایی باشد. کتابی که همزمان به هر ۴ مهارت پرداخته باشد، نکات گرامری را آموزش بدهد و مثال و تمرین کافی برای یادگیری واژه‌ها و کاربرد آن‌ها در جمله داشته باشد.

سه مورد از کتاب‌های معتبر آموزش زبان اسپانیایی را بالاتر معرفی کردیم، علاوه بر آن می‌توانید از کتاب‌های زیر کمک بگیرید:

کتاب‌های یادگیری زبان اسپانیایی

 

سَری به کتاب‌فروشی‌های معتبر بزنید و اگر می‌توانید نسخه فیزیکی کتاب‌ها را تهیه کنید. تا می‌توانید در کتابتان نکته‌برداری و حاشیه‌نویسی کنید. واژه‌های جدید را پررنگ کنید و زیر جمله‌ها و اصطلاحاتی که برایتان جالب است خط بکشید.

بیشتر بخوانید: بهترین رمان‌ها برای یادگیری زبان اسپانیایی

 

۶- معلم خصوصی بگیرید

شاید هنوز هم کمی برای شروع نگران باشید. به شما حق می‌دهم. یادگیری یک زبان جدید چالش‌برانگیز است. برای اطمینان بیشتر می‌توانید از یک نفر که تجربه خوبی دارد کمک بگیرید. بله، سراغ یک معلم خصوصی خوب بروید. این روزها به دو روش می‌توانید کلاس خصوصی رزرو کنید:

  1. کلاس خصوصی آنلاین: با این روش می‌توانید در وقت و انرژی‌تان صرفه‌جویی کنید. در منزل بنشینید و از طریق جلسات آنلاین مهارت زبان اسپانیایی‌تان را بالا ببرید.
  2. کلاس خصوصی حضوری: خیلی از افراد ترجیح می‌دهند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند. اگر شما هم فکر می‌کنید در کلاس حضوری بازده بهتری دارید، هر چه سریع‌تر دست به کار شوید.

بیشتر بدانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

یک معلم خصوصی خوب علاوه بر آن که مهارتی که شما می‌خواهید را به شما آموزش می‌دهد؛ یک برنامه خوب هم برای یادگیری شما تدوین می‌کند، و اعتماد‌به‌نفس شما را برای شروع صحبت کردن بالا می‌برد. برای یک شروع پرقدرت و عالی می‌توانید از اساتید تدریس خصوصی زبان اسپانیایی در های‌تاکی کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های یادگیری زبان اسپانیایی برای کودکان

 

۷- مطالعه کنید

من فکر می‌کنم این یکی از هیجان‌انگیزترین قسمت‌های یادگیری زبان اسپانیایی است. آثار بسیاری از برندگان جایزه نوبل ادبیات را به زبان اصلی بخوانید.

نویسندگان زبان اسپانیایی

 

یک فهرست از نویسندگان سرشناس و صاحب قلم اسپانیایی زبان و برخی از آثار آن‌ها عبارتند از:

  • گابریل گارسیا مارکز: صدسال تنهایی، عشق در زمان وبا، خزان خودکامه، چشمان سگ آبی رنگ (مجموعه داستان کوتاه)
  • سروانتس: دن کیشوت
  • خورخه لوییس بورخس: هزارتوهای بورخس، کتابخانه بابل، اولریکا و هشت داستان دیگر (مجموعه داستان کوتاه)
  • ایزابل آلنده: خانه ارواح، از عشق و سایه‌ها، داستان‌های اوالونا (مجموعه ۱۹ داستان)
  • ماریو بارگاس یوسا: سال‌های سگی، جنگ آخر الزمان، دختری از پرو، نامه‌هایی به یک نویسنده جوان، روزگار سخت
  • کارلوس فوئنتس: پوست انداختن، گرینگوی پیر، مرگ آرتیمو کروز
  • کارلوس رویز زافون: سایه باد، مارینا
  • پابلو نرودا: مجموعه اشعار، عاشقانه‌ها، اسپانیا در قلب ما

از داستان‌های کوتاه و ساده شروع کنید، کسانی مثل مارکز و بورخس داستان‌های کوتاه فوق‌العاده‌ای دارند. در وب‌سایت snappyspanish.com نیز می‌توانید داستان‌های کوتاه اسپانیایی را به صورت طبقه‌بندی شده برای سطح‌های متفاوت بخوانید.

بیشتر بخوانید: متون ساده به زبان اسپانیایی برای سطح مبتدی

 

۸- فیلم یا انیمیشن با زیرنویس ببینید

کمی که پیشرفت کردید دیدن فیلم و انیمیشن را شروع کنید. در فیلم‌ها واژه‌ها و اصطلاحات کاربردی را یاد می‌گیرید. همزمان تفریح نیز می‌کنید.

فیلم و انیمیشن ببین

 

برای شروع می‌توانید انیمیشن زبان اسپانیایی ببینید، زیرا زبان انیمیشن‌ها معمولاً ساده‌تر است و از جملات کوتاه و ساده استفاده می‌کنند. در قدم‌های اول فیلم را با زیرنویس فارسی یا انگلیسی ببینید و به واژه‌ها دقت کنید. با این کار بیشترِ موضوع را متوجه می‌شوید. بعد از آن شروع کنید به دیدن فیلم با زیرنویس اسپانیایی؛ و در نهایت سعی کنید آن‌ها را بدون زیرنویس ببینید.

می‌توانید انیمیشن و فیلم‌های اسپانیایی زیر را امتحان کنید:

  • Dalia and the Red Book
  • Dragonkeeper
  • Cuando volveras
  • Girl Versus
  • Luz de amor

بیشتر بخوانید: فیلم های جذاب برای یادگیری زبان اسپانیایی

 

۹- پادکست گوش کنید.

این روزها درباره هر موضوعی که بخواهید می‌توانید یک پادکست خوب پیدا کنید و بشنوید. به چه موضوعی علاقه دارید؟ روی اپلیکیشن‌های پادگیر در موضوع مورد علاقه‌تان به زبان اسپانیایی جستجو کنید و پادکستی پیدا کنید که بیشتر آن را متوجه شوید. می‌توانید زمان کوتاهی از هر روز را به شنیدن پادکست اختصاص دهید.

بیشتر بشنوید: بهترین پادکست ها برای یادگیری زبان اسپانیایی

 

۱۰- واژگان مشترک و مشابه را پیدا کنید.

زبان اسپانیایی و انگلیسی واژگان مشترک زیادی دارند. اگر یادگیری را از جمله‌هایی شروع کنید که این واژه‌ها در آن‌ها به کار رفته است، سریع‌تر و ساده‌تر پیش خواهید رفت. علاوه بر آن واژه‌هایی نیز وجود دارد که بسیار به هم شبیه هستند و تفاوت ساختاری کمی دارند. اگر زبان انگلیسی‌تان خوب باشد این واژه‌ها به کمکتان خواهند آمد. اگر به زبان فرانسه نیز مسلط باشید، واژه‌های مشترک زیادی در زبان فرانسه و اسپانیایی خواهید یافت. تعدادی از کلمات مشترک بین زبان اسپانیایی و انگلیسی در زیر آمده است:

واژه های مشابه در زبان اسپانیایی و انگلیسی

بیشتر بدانید: کلمات و جملات پرکاربرد در زبان اسپانیایی به همراه معنی

 

۱۱- یک یار تمرینی، یا گروهی برای تمرین با هم پیدا کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان اسپانیایی و هر زبان دیگری حرف زدن مداوم است. اگر دوستی داشته باشید که بتوانید به طور منظم با او اسپانیایی صحبت کنید خیلی زود پیشرفت می‌کنید. اگر کسی را نمی‌شناسید می‌توانید از سایت یا اپلیکیشن Hello Talk استفاده کنید. این وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا در سراسر دنیا با کسانی که علاقه‌مندند زبان‌های جدید یاد بگیرند ارتباط برقرار کنید و از یکدیگر یاد بگیرید.

اگر می‌توانید جمعی از افرادی را پیدا کنید که در حال یادگیری زبان اسپانیایی هستند و با آن‌ها در ارتباط باشید. حتماً نکات زیادی وجود دارد که با هم به اشتراک بگذارید، از منابعی که استفاده می‌کنید تا اصطلاحاتی که به تازگی یاد گرفته‌اید. هر زمان سوالی داشته باشید می‌توانید در چنین جمع‌هایی مطرح کنید، به احتمال زیاد کسی پیدا می‌شود که پاسخ سوالتان را بداند.

 

۱۲- از فن غوطه‌وری استفاده کنید.

مسلم است که قرار گرفتن در محیط، اثر خیلی مهمی در یادگیری زبان اسپانیایی دارد. اگر بتوانید به یک کشور اسپانیایی زبان سفر کنید چیزهای زیادی یاد می‌گیرید. هم با زبان اسپانیایی آشنا می‌شوید و هم با فرهنگ آن. فرهنگ اسپانیا فرهنگی پرشور و غنی است. سفر به کشورهای اسپانیایی زبان برایتان بسیار جذاب و سرشار از یادگیری خواهد بود. اما هزینه‌های سفر این روزها بالاست.

بیشتر بدانید: عبارت‌ها و جملات کاملا کاربردی زبان اسپانیایی (ویژه توریست ها)

فن غوطه وری برای یادگیری زبان اسپانیایی

نگران نباشید. اگر امکان سفر به کشورهای اسپانیایی زبان را ندارید، سعی کنید از طریق شبکه‌های اجتماعی با مردم این کشورها ارتباط برقرار کنید. شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی برای ما فراهم کرده‌اند تا با سراسر دنیا در ارتباط باشیم. به کدام کشور اسپانیایی زبان بیشتر علاقه‌مندید؟ در مورد آن مطالعه کنید. با مکان‌های مهم و آرمان‌های ملی مردمش آشنا شوید و سعی کنید با کسانی که به تعامل با دیگران تمایل دارند ارتباط برقرار کنید.

 

۱۳- نوشتن به زبان اسپانیایی را شروع کنید.

برای آن که در زبان اسپانیایی کاملاً مهارت پیدا کنید باید بتوانید درست مثل یک اسپانیایی فکر و عمل کنید. اما این کار چطور ممکن است؟

خودتان را در زبان اسپانیایی غرق کنید، سپس به مرور شروع می‌کنید به فکر کردن. مثل کسی که زبان مادری‌اش اسپانیایی است. یکی از راه‌های غرق شدن در این زبان این است که به این زبان بنویسید.

عادت به نوشتن یادداشت روزانه دارید؟ اگر عادت داشته باشید عالی است. زیرا می‌توانید از این به بعد دست کم بخشی از یادداشت روزانه‌تان را به زبان اسپانیایی بنویسید، مثلاً نصف آن را. اما اگر عادت ندارید نیز سعی کنید هر روز یک صفحه بنویسید. اگر شروع با یک صفحه سخت بود با چند خط شروع کنید و به مرور آن را به یک صفحه برسانید. خودتان را مجبور کنید واژه‌هایی را که به تازگی یاد گرفته‌اید در جمله به کار ببرید. پس از مدتی خودتان معجزه نوشتن را خواهید دید.

به زبان اسپانیایی بنویس

 

۱۴- اشتباه کنید.

بسیاری از ما از اشتباه کردن می‌ترسیم. این ترس طبیعی است. مسئله اصلی این است که بتوانیم با این ترس کنار بیاییم و بر آن غلبه کنیم. بیش از هر چیز ترس از اشتباه کردن ممکن است جلوی صحبت کردن شما را بگیرد. اما باید نهایت تلاشتان را بکنید که به صدای ترستان گوش نکنید. بگذارید هر چه می‌خواهد بگوید. شما بدون اشتباه کردن موفق نخواهید شد. پس مطمئن باشید که برای یادگیری زبان اسپانیایی باید از پله اشتباه کردن بگذرید. چاره دیگری ندارید. اشتباه کنید.

اشتباه حرف بزنید، و اشتباه بنویسید. اما بر اشتباهتان اصرار نکنید. همزمان به دنبال یادگیری باشید.

بیشتر بدانید: سخت ترین چالش‌ های یادگیری اسپانیایی

 

۱۵- از یک روش مرور خوب استفاده کنید.

یادگیری زبان اسپانیایی یک مسیر بلند مدت است. شما باید هر چیزی را که می‌خوانید، مرور کنید تا یاد بگیرید. برای آن که مطالب را به ذهن بسپارید، می‌توانید از روش‌های متفاوتی استفاده کنید. اما پیش از استفاده از هر روشی از اصولی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

یکی از روش‌های مرور که به ویژه برای به خاطر سپردن واژه‌ها می‌توانید به کار بگیرید، روش لایتنر است. در بازار فلش کارت آماده یا فلش کارت خالی وجود دارد. خودتان هم می‌توانید با بریدن کاغذ به قطعات کوچک، فلش کارت درست کنید؛ و به روش لاینتر کلماتی که یاد گرفته‌اید را روی فلش کارت‌ها بنویسید. یک طرف کاغذ کلمه را و در طرف دیگر آن معنی، یا یک مثال برای آن بنویسید.

جعبه لایتنر

یک جعبه را به ۵ قسمت تقسیم کنید. هر واژه جدیدی که می‌خوانید را در خانه اول قرار می‌دهید. هر روز کارت‌های خانه اول را مرور می‌کنید، اگر بلد بودید به خانه بعد می‌روید و اگر نه، در همان خانه می‌مانید. خانه دوم را هر دو روز یک بار، خانه سوم را هر ۴ روز یک بار، خانه چهارم را هر ۸ روز یک بار و خانه پنجم را هر ۱۶ روز یک بار مرور می‌کنید.

  • یک کار ساده‌تر هم استفاده از اپلیکیشن‌های جعبه لایتنر است، مثل AnkiDroid برای سیستم عامل اندروید.

 

۱۶- یادگیری زبان اسپانیایی را با زندگی‌تان ترکیب کنید.

بهترین راه برای آن که همیشه با زبان اسپانیایی در ارتباط باشید این است که آن را با زندگی‌تان ترکیب کنید:

  • لیست خریدتان را به زبان اسپانیایی بنویسید.
  • روی وسایل خانه اسم آن‌ها را با برچسب بچسبانید.
  • اخبار را به زبان اسپانیایی دنبال کنید.
  • زبان گوشی موبایلتان را به اسپانیایی تغییر دهید.
  • لیست وظایف روزانه‌تان را به زبان اسپانیایی بنویسید.
  • غذاهای اسپانیایی بپزید و دستور آن‌ها را به زبان اسپانیایی پیدا کنید.
  • فیلم‌ها را با زیرنویس اسپانیایی ببینید.
  • درباره موضوعات مورد علاقه‌تان به زبان اسپانیایی مطالعه کنید.

 

۱۷- موسیقی اسپانیایی گوش کنید.

یک مجموعه موسیقی زیبای اسپانیایی برای خودتان بسازید. متن آن‌ها را پیدا کنید و هر زمان که دوست داشتید به آن‌ها گوش کنید. نمونه‌هایی از آهنگ‌های اسپانیایی را می‌توانید از سایت langeasy.com دانلود کنید و متن آن را نیز همان‌جا بخوانید. اجازه بدهید گوشتان به شنیدن زبان اسپانیایی عادت کند. خودتان هم همزمان بزنید زیر آواز؛ یاد بگیرید و لذت ببرید.

برای بالا بردن توان مغز خود می‌توانید گاهی به موسیقی امواج آلفا نیز گوش کنید. این موسیقی‌ها را می‌توانید در حین انجام کار یا یادگیری زبان اسپانیایی با صدای پایین به عنوان موسیقی پس‌زمینه گوش کنید.

موسیقی آلفا برای بالا بردن توان یادگیری مغز

 

فرهنگ زبان اسپانیایی

زبان رسمی بیش از ۲۰ کشور دنیا اسپانیایی است. اغلب این کشورها در آمریکای جنوبی واقع شده‌اند که آن‌ها را آمریکای لاتین نیز می‌نامیم. زبان اسپانیایی یکی از ۶ زبان رسمی سازمان ملل متحد است و نزدیک به ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به این زبان صحبت می‌کنند.

فرهنگ اسپانیایی، یک فرهنگ شاد و پر جنب‌وجوش است. بنابراین یادگیری زبان اسپانیایی برایتان پر از جذابیت و تفریح خواهد بود. پس بهتر است هر چه سریع‌تر شروع کنید.

 

یادگیری زبان اسپانیایی به چه مقدار زمان نیاز دارد؟

زبان اسپانیایی در رده زبان‌های سطح متوسط قرار دارد که شباهت‌هایی نیز به زبان انگلیسی دارد. اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید یادگیری زبان اسپانیایی برایتان ساده‌تر خواهد بود. اما اگر مسلط نیستید هم جای نگرانی نیست. با صرف وقت کافی می‌توانید کاملاً به زبان اسپانیایی مسلط شوید.

برای یادگیری زبان اسپانیایی در سطح حرفه‌ای به طور متوسط حدود ۶۰۰ ساعت زمان نیاز است. البته این زمان می‌تواند برای هر فردی متفاوت باشد. اما اگر روزی یک ساعت تمرین کنید، بعد از یک سال می‌توانید در سطح متوسط به زبان اسپانیایی مسلط شوید. در مجموع یادگیری زبان اسپانیایی به عواملی مثل:

  • زمانی که در روز به مطالعه اختصاص می‌دهید؛
  • روشی که برای یادگیری انتخاب می‌کنید؛
  • پیوستگی و نظم برنامه یادگیری؛
  • دسترسی به منابع کافی و مناسب؛
  • و…

بستگی دارد.

مقالات مرتبط:

 

سخن پایانی

یادگیری زبان اسپانیایی را با ترکیب آن با ادبیات و فرهنگ کشورهای اسپانیایی زبان به یک تجربه شیرین و ماندگار در زندگی خود تبدیل کنید. این تجربه می‌تواند روی چشم‌انداز و دید شما نسبت به زندگی اثر شگرفی داشته باشد.

هر چه سریع‌تر یادگیری زبان اسپانیایی را شروع کنید و از تجربه‌هایتان برای ما در دیدگاه‌ها بنویسید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ / ۵. تعداد نظرات ۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *