کلاس آنلاین زبان اسپانیایی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان اسپانیایی

همه چیز درباره مهم ترین آزمون های زبان اسپانیایی و موفقیت در آنها

۴.۷
(۱۳)

کشور اسپانیا، از نظر تعداد سخنوران، سومین کشوری است که اسپانیایی، زبان رسمی آن است! کشور مکزیک با ۱۲ میلیون نفر و کشور کلمبیا با ۴.۸ میلیون نفر، در رده‌های اول و دوم قرار دارند. شما می‌توانید برای مهاجرت، به ۲۰ کشور در جهان که به این زبان صحبت می‌کنند، سفر کنید. به همین دلیل، اگر قصد مهاجرت به کشورهای اسپانیایی زبان را دارید، آشنایی با آزمون‌ها و مدارک بین‌المللی زبان اسپانیایی به شما کمک خواهد کرد که در این زمینه،  انتخاب درستی مطابق با نیاز خود داشته باشید.

برای شرکت در مهم ترین آزمون‌های زبان اسپانیایی، بهتر است با این آزمون‌ها آشنایی داشته باشید و بدانید هر آزمون، برای سنجش چه مهارتی طراحی شده است.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

معرفی مهم ترین آزمون های زبان اسپانیایی

زبان اسپانیایی از جمله پرکاربردترین زبان‌های جهان است؛ به همین علت هر ساله داوطلبان بسیاری، متقاضی شرکت در آزمون‌های زبان اسپانیایی و کسب نمره قبولی برای دریافت پذیرش از کشورهای اسپانیایی زبان هستند. این آزمون‌ها، توسط موسسات مختلف در سطوح متفاوتی برگزار می‌شوند؛ در ادامه، به معرفی ۳ آزمون مهم زبان اسپانیایی که در سطح بین‌المللی برگزار می‌شوند خواهیم پرداخت.

نکات مهم درباره آزمون‌های زبان اسپانیایی

 


۱. آزمون DELE


DELE که نام کامل آن Diplomas de Español como Lengua Extranjera است، از جمله مهم ترین آزمون های زبان اسپانیایی برای دریافت مدرک معتبر است.

اهمیت این آزمون برای ما ایرانی‌ها بیشتر است! چرا؟ چون تنها آزمون اسپانیایی است که به صورت معتبر در ایران توسط موسسات مختلف برگزار می‌شود. شما برای شرکت در برخی از آزمون‌های اسپانیایی، ممکن است مجبور شوید به کشورهای دیگر سفر کنید، اما درباره DELE، چنین مانعی بر سر راهتان نخواهد بود.
علاوه بر ایران، هزاران مرکز دیگر در جهان نیز هر سال به طور همزمان، این آزمون را برگزار می‌کنند.

آزمون DELE  از سال ۱۹۸۹ توسط موسسه سروانتس در اسپانیا، سازماندهی و اطلاع‌رسانی می‌گردد؛ در واقع تاریخ برگزاری و اعلام زمان‌ها، بر عهده این موسسه است.
از آن‌جایی که ممکن است موسسات خصوصی مورد تایید برخی کشورها نباشند، امتحانات توسط دانشگاه سالامانکا آماده‌سازی می‌شوند و ارزیابی نهایی آن‌ها نیز بر عهده همین نهاد است. در نهایت، مدرک DELE توسط وزارت آموزش و فرهنگ اسپانیا تایید و اعتباربخشی می‌گردد.

سطوح آزمون DELE

قوانین شرکت در آزمون DELE

زمان برگزاری آزمون DELE

مدت زمان آزمون DELE چقدر است؟

حداقل نمره برای قبولی در آزمون DELE

زمان اعلام نتایج آزمون DELE

 

 

سطوح آزمون DELE

به طور کلی، این آزمون مهارت افرادی که اسپانیایی زبان دوم آن‌هاست را در شش سطح بررسی می‌کند:

 

۱. A1 یا سطح ابتدایی

در این مقطع، در صورت قبولی در آزمون به شما مدرکی اعطا می‌شود که گواهی می‌کند شما، قادر هستید از زبان اسپانیایی برای ارتباط اولیه و ضروری روزمره استفاده کنید.
در واقع، با این سطح تنها قابلیت شرکت در مراحل بعدی را خواهید داشت و نمی‌توانید با آن پذیرش شغلی، تحصیلی یا اقامت بلندمدت بگیرید.

 

۲. A2 یا سطح ارتباطی

این مدرک DELE گواهی می‌کند که شما می‌توانید از زبان اسپانیایی برای ارتباط روزمره مانند خرید، تبادل اطلاعات شخصی با دیگران، رفتن به مکان‎‌های موردنظر و… استفاده کنید.

با این سطح، می‌توانید برای اقامت کوتاه یا بلند مدت در کشورهای اسپانیایی زبان اقدام کنید.

 

۳. B1 یا کاربرد متوسط

در صورت دریافت مدرک این سطح، توانایی استفاده شما از زبان اسپانیایی برای درک و خلق متن‌های ساده، انتقال تجربیات و احساسات و بیان نظرات به شکل خلاصه تایید می‌شود.
در برخی موارد، ممکن است این مدرک برای اشتغال در شغل‌هایی که نیاز به ارتباط زبانی پیشرفته ندارند یا تحصیل در دبیرستان و برخی دانشگاه‌ها مناسب باشد.

 

۴. B2 یا کاربرد پیشرفته

در صورتی که بتوانید این سطح را با نمره قبولی بگذرانید، مهارت شما در زمینه درک کلی متون پیچیده، خلق نوشته‌های طولانی و تخصصی، دفاع از نظرات در زمینه عمومی و درک موضوعات ملموس و انتزاعی که در زمینه تجربه و تخصصتان است، تایید خواهد شد.

با این مدرک می‌توانید به راحتی برای تحصیل یا اشتغال در موقعیت‌هایی به جز تدریس زبان اسپانیایی اقدام کنید.

 

۵. C1 یا سطح عملیاتی

در این سطح از زبان اسپانیایی شما قادر خواهید بود که از این زبان برای اهداف موثر اجتماعی و تحصیلی استفاده کنید.

با این مدرک، گواهی می‌شود که شما توانایی درک زبان، مفاهیم ضمنی متون عمومی و تخصصی را دارید و همچنین، خود نیز می‌توانید نوشته‌هایی روشن با ساختار صحیح و مفصل درباره موضوعات و مکانیسم‌های مختلف خلق کنید.

با داشتن این سطح، شانس دریافت پذیرش از دانشگاه و مراکز شغلی، بسیار بیشتر خواهد شد.

 

۶. C2 یا سطح نهایی

با رسیدن به مرحله نهایی آزمون DELE و موفقیت در آن، مهارت شما در زبان اسپانیایی هم ردیف با زبان مادری تایید و تصدیق می‌شود.

با داشتن این سطح، شما می‌توانید به راحتی در هر موقعیتی و برای هر موضوعی از این زبان استفاده کنید و ظرافت بالایی در کاربردهای زبانی خواهید داشت. این مدرک، شما را هم سنگ با کسانی که زبان مادری آن‌ها اسپانیایی است قرار می‌دهد و دیگر در زمینه زبان دوم، مشکلی در جهت پذیرش شغلی و تحصیلی نخواهید داشت.

به منظور آمادگی برای این آزمون‌ها، باید از روش‌های یادگیری زبان اسپانیایی پیروی کنید تا روی هر چهار مهارت زبانی یعنی خواندن و درک مطلب، نوشتن و خلق متن، شنیدن و درک گفته‌ها و در نهایت، مهارت مکالمه موثر به خوبی مسلط شوید.
دریافت مدرک هرکدام از سطوح، در گرو داشتن مهارت در تمام این چهار مورد خواهد بود.

همچنین، در صورتی که آزمون دهنده در رده سنی کودک و نوجوان، قصد تحصیل در مدرسه را داشته باشد، بسته به مقطع تحصیلی، داشتن مدرک A1 تا B1، کفایت می‌کند.

آشنایی با همه آزمون های زبان اسپانیایی

بیشتر بخوانید: روش‌ های کاربردی یادگیری زبان اسپانیایی برای کودکان

 

قوانین شرکت در آزمون DELE

  • DELE یکی از آزمون‌های زبان اسپانیایی است که در دو سطح برای رده بزرگسال و نوجوان برگزار می‌شود.
  • سطح بزرگسال این آزمون مناسب افراد زیر ۱۸ سال نیست. این موضوع به این دلیل است که در سطوح بالای این آزمون، درباره واژگان و عباراتی سوال می‌شود که ممکن است در حیطه تجربیات افراد رده سنی کودک و نوجوان نباشد.
  • شرکت‌کنندگان آزمون زبان اسپانیایی DELE عموما افرادی هستند که متقاضی اقامت طولانی مدت در کشورهای اسپانیایی زبان، تحصیل در دانشگاه‌های معتبر اسپانیایی یا اشتغال در محیط‌هایی به این زبان هستند، بنابراین لازم است دایره مهارت زبانی آن‌ها به صورت تخصصی سنجیده شود.
  • در صورتی که دانش‌آموزان و نوجوانان زیر ۱۸ سال متقاضی شرکت در این دسته از آزمون‌ها باشند، تنها شرکت در سه سطح A1 ، A2 و B1 که مخصوص نوجوانان طراحی شده‌، برای آن‌ها مجاز است؛ زیرا مهارت‌های زبانی در این سه سطح، برای تحصیل در مدارس اسپانیایی زبان و ارتباط روزمره کفایت می‌کند و آزمون‌های بزرگسال در سطوح بالاتر، برای ارتباطات تخصصی شغلی و تحصیلی کارآمد هستند.

محدودیت سنی آزمون DELE

 

زمان برگزاری آزمون DELE

این آزمون‌ زبان اسپانیایی، در ماه‌های فوریه، سپتامبر، می، نوامبر، اکتبر و آپریل در سطوح گوناگون برگزار می‌گردد. بر اساس اعلام سایت DELE.org شرح زمانی این آزمون‌ها طبق جدول زیر خواهد بود:

تاریخ برگزاری سطح آزمون زمان ثبت نام آزمون
February 18 بزرگسال: A2  January 12, 2022
April 1 بزرگسال: A1, A2, B1, B2, C1 February 2, 2022
May 20

May 21

نوجوان: A1, A2/B1

بزرگسال:  A1, A2, B1, B2, C1, C2

 March 16, 2022
July 1 بزرگسال: A2, B1, B2, C1 May 4, 2022
September 9 بزرگسال: A2 July 13, 2022
October 7 بزرگسال: A2, B1, B2 August 24, 2022
November 18

November 19

نوجوان: A1, A2/B1

بزرگسال: A1, A2, B1, B2, C1, C2

October 5, 2022

 

مطابق این جدول، در ماه‌های نوامبر و می، تمامی سطوح این آزمون برای بزرگسالان و نوجوانان برگزار می‌شود و در ماه‌های دیگر سال، تنها تعدادی از سطوح مورد سنجش قرار می‌گیرند.
این تاریخ‌ها می‌توانند در ایران اندکی متفاوت باشند؛ آزمون DELE عموما در سه ماه از سال(شهریور، خرداد و آبان) در برخی از کلان‌شهرهای ایران برگزار شده و به سنجش سطح زبان اسپانیایی داوطلبان می‌پردازد.

 

مدت زمان آزمون DELE چقدر است؟

زمان آزمون بستگی به سطحی دارد که شما در آن شرکت کرده‌اید. آزمون‌های سطوح اولیه مانند A1 و آزمون‌هایی که برای نوجوانان زیر ۱۸ سال برگزار می‌شوند، حدود ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشند. هرچقدر سطح آزمون بالاتر برود، زمان موردنیاز برای اتمام آن نیز بیشتر خواهد شد.
در نهایت، شما برای سطح C2 حدودا ۴ ساعت باید در محل آزمون حضور داشته باشید؛ این زمان با احتساب زمان استراحت و فاصله بین هر آزمون مهارت‌سنجی محاسبه شده‌است.

مدت زمان آزمون‌های زبان اسپانیایی

 

حداقل نمره برای قبولی در آزمون DELE

برای اینکه در آزمون‌های زبان اسپانیایی پذیرفته شوید، باید به حدنصاب خاصی برسید. در آزمون DELE حداکثر نمره برای هر سطح، ۱۰۰ است. در صورتی که بتوانید به ۶۰ درصد سوالات پاسخ بدهید، در این آزمون پذیرفته خواهید شد.

البته باید در نظر داشته باشید که این میزان، کمترین نمره موردنیاز برای قبولی در این آزمون است؛ کسب نمره بهتر با شرکت در کلاس‌های خصوصی آمادگی برای آزمون DELE و تمرین مداوم، باعث می‌شود هنگام اقدام برای کار یا تحصیل دانشگاهی، شانس پذیرش بیشتری داشته باشید.

 

زمان اعلام نتایج آزمون DELE

پس از برگزاری آزمون در ماه‌های یاد شده، نوبت به مرحله ارزیابی آزمون‌ها و اعلام نتایج می‌رسد. زمان تقریبی برای اعلام نتیجه آزمون DELE  بین ۲.۵ الی ۳ ماه خواهد بود.

باید توجه داشته باشید که این آزمون در سطوح مختلف و برای رده‌های سنی متفاوتی برگزار می‌شود؛ به علاوه، این آزمون بین‌المللی است و تعداد شرکت‌کنندگان آن بسیار زیاد است، به همین جهت زمان اعلام نتایج ممکن است گاهی به تاخیر هم بیفتد اما عموما، از ۳.۵ ماه بیشتر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:
آزمون DELE زبان اسپانیایی چیست؟

 


۲. آزمون SIELE


International Service for Spanish Language Assessment یا همان نام اختصاری SIELE یکی دیگر از آزمون‌های زبان اسپانیایی است که در سطح بین‌المللی به سنجش مهارت‌های افراد در این زبان می‌پردازد. این آزمون، با همکاری موسسه سروانتس، دانشگاه‌های سالامانکا (USAL) و دانشگاه خودمختار ملی مکزیک (UNAM) برگزار می‌گردد. وجه تمایز SIELE با DELE، در نحوه برگزاری آن به صورت الکترونیکی است. 

این آزمون در جهت سنجش مهارت‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و مکالمه اسپانیایی طراحی شده‌ است و شما در هر بخش، باید برای دریافت مدرک در تمامی این مهارت‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرید.

آزمون‌های الکترونیکی زبان اسپانیایی

 

در این آزمون، این امکان را دارید که دو مدل را انتخاب کنید:

در یک حالت می‌توانید طی یک آزمون ۳ ساعته، تمامی امتحان را بگذرانید و سطح خود را بسنجید.
در مدل دیگر، این امکان را دارید که ترکیبی از آزمون‌های خاص را برگزینید و تنها در آن‌ها شرکت کنید.

 

 

 

سطوح آزمون SIELE

قوانین شرکت در آزمون SIELE

زمان برگزاری آزمون SIELE

مدت زمان آزمون SIELE چقدر است؟

حداقل نمره برای قبولی در SIELE

زمان اعلام نتایج آزمون SIELE

 

سطوح آزمون SIELE 

به طور کلی، این آزمون در ۵ سطح برگزار می‌شود؛ سطوح پنج‌گانه آزمون SIELE به این صورت تقسیم می‌شوند:

 

۱. سطح A1 یا اولیه

در این سطح که مخصوص افراد مبتدی است، تنها درک اولیه، فهم مفاهیم ضروری و استفاده در حد ارتباط لازم و اضطراری کفایت می‌کند.

 

۲. سطح A2 یا ارتباطی

در این مرحله، افراد می‌توانند در حد روزمره متوجه نوشته‌های روی تابلوها بشوند، گفته‌های عادی درباره خرید و آب و هوا را بفهمند، انتقال اطلاعات در زمینه خانوادگی و شخصی انجام دهند.

 

۳. سطح B1 یا متوسط

از این مدرک می‌توان برای تحصیل در مقطع دبیرستان استفاده کرد. مهارت افراد در این سطح در حد فهم کلی متون عمومی، نوشتن متون ساده، انتقال نظرات شخصی و مکالمه عمومی تایید می‌شود.

 

۴. سطح B2 یا کاربردی

در این مرحله، گواهی می‌شود که زبان آموز توانایی استفاده از اسپانیایی برای درک کلی متون تخصصی، خلق نوشته‌های طولانی، دفاع کامل از نظرات با استدلال و درک موضوعات در حوزه تخصصی خود را دارد. با این مدرک، می‌توان برای پذیرش شغلی و تحصیل در دانشگاه اقدام نمود.

 

۵. سطح C1 یا عملیاتی

در این مرحله فرد قادر است هر متنی از زبان دوم را با جزئیات متوجه شود، به راحتی در بحث‌های تخصصی و دانشگاهی وارد گردد و متونی با رعایت قواعد خلق کند.

 

قوانین شرکت در آزمون SIELE 

  • اغلب آزمون‌های زبان اسپانیایی برای رده سنی بزرگسال در نظر گرفته شده‌اند، این موضوع درباره آزمون SIELE هم صدق می‌کند.
  • گواهی این آزمون، بیشتر توسط دانشجویان و در موارد خاصی، توسط دانش‌آموزان مقطع دبیرستان (۱۶ تا ۱۸ سال) مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما اعتبار آن به قدری بالاست که می‌تواند در دنیای تجاری، شرکتی، حرفه‌ای و تخصصی نیز مورد توجه و اقبال واقع شود.
  • نکاتی که در این امتحان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، بیشتر در حوزه تخصصی و حرفه‌ای هستند؛ بنابراین تنها افراد بالای ۱۶ سال می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.
  • بر خلاف DELE، این سری از آزمون‌ها، در هیچ سطحی برای رده نوجوانان برگزار نمی‌شوند.

 

زمان برگزاری آزمون SIELE 

بر اساس اعلام سایت SIELE.org ، از آنجایی که آزمون‌های زبان اسپانیایی SIELE به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، شما این امکان را خواهید داشت که روز و ساعت امتحان را خودتان تعیین کنید!

کافی است به صفحه رسمی SIELE مراجعه نموده و متناسب با وقت آزاد خود، زمان شرکت در آزمون را تعیین کنید و حدود ۱۵ دقیقه قبل از آزمون، در محل معتبری که برای شما تعیین می‌شود حضور یابید.

زمان برگزاری آزمون SIELE

 

مدت زمان آزمون SIELE چقدر است؟

در این آزمون، چهار مهارت درک مطلب، توانایی شنیداری، توانایی نوشتاری و مصاحبه گفتاری به این ترتیب سنجیده می‌شوند:

مدت کل آزمون: ۳ ساعت+ ۱۵ دقیقه برای استراحت
درک مطلب: ۶۰ دقیقه مهارت‌های شنیداری: ۵۵ دقیقه
مهارت‌های نوشتاری: ۵۰ دقیقه مهارت‌های گفتاری و مکالمه: ۱۵ دقیقه
اگر تصمیم داشته باشید که تنها در برخی از مهارت‌های چهارگانه (شنیداری، گفتاری، درک مطلب و نوشتاری) آزمون بدهید، در SIELE این امکان برای شما فراهم خواهدبود.

برای این کار، می‌توانید یکی از این ترکیب‌ها را انتخاب کنید:

سطح انتخابی آزمون زمان آزمون
آزمون درک مطلب + آزمون شنیداری ۱۱۵ دقیقه
آزمون درک مطلب + آزمون نوشتاری ۱۱۰ دقیقه
آزمون شنیداری + آزمون شفاهی ۷۰ دقیقه
آزمون نوشتاری + آزمون شفاهی ۶۵ دقیقه
آزمون شفاهی به صورت مجزا ۱۵ دقیقه

 

حداقل نمره برای قبولی در SIELE

نمره نهایی آزمون SIELE  از ۱۰۰۰ محاسبه می‌شود و برای قبولی در هر یک از سطوح، باید مقداری از این نمره را کسب کنید.
توجه داشته باشید که اگر بخواهید در تمامی مهارت‌ها آزمون بدهید، هر بخش ۲۵۰ امتیاز خواهد داشت. نمره‌ای که باید برای رسیدن به هر یک از سطوح به دست آورید، در جدول زیر قابل مشاهده است:

سطح آزمون نمره قبولی
A1 از ۱۴۰ تا ۲۷۶
A2 از ۲۷۷ تا ۴۵۸
‌B1 از ۴۵۹ تا ۶۸۴
B2 از ۶۸۵ تا ۸۵۷
C1 از ۸۵۸ تا ۱۰۰۰

 

زمان اعلام نتایج آزمون SIELE

اگر برای دریافت نتیجه و گواهی آزمون عجله دارید، بهترین انتخاب میان آزمون‌های زبان اسپانیایی، SIELE است.

پس از شرکت در آزمون تنها سه هفته طول می‌کشد تا نتایج به صورت الکترونیکی برای شما ارسال شود. این نتیجه شامل نمرات آزمون و گواهی سطح قبولی شما خواهدبود.

دلیل سرعت اعلام نتیجه این آزمون، این است که دو سطح درک مطلب و توانایی شنیداری توسط سیستم سنجیده می‌شوند و تنها برای ارزشیابی سطوح گفتاری و نوشتاری، از کارشناسان زبان اسپانیایی کمک گرفته می‌شود؛ روند تمام الکترونیک آزمون سرعت کار را بالا برده و روند اعلام نتایج را سرعت می‌بخشد.

 


۳. آزمون CELU


CELU کوتاه شده‌ عبارت Certificado de Español: Lengua y Uso است، به معنای گواهی زبان کاربردی اسپانیایی.

این آزمون، در سطح B2 تا C1  از سال ۲۰۰۴ تاکنون توسط وزارت آموزش و پرورش آرژانتین برگزار می‌شود. سطوح این آزمون، در مرحله ابتدایی، متوسطه و پیشرفته و تنها دو مرحله آخر، مشمول دریافت گواهی مهارت خواهند شد.
این آزمون نیز مانند SIELE به صورت الکترونیکی دو بار در سال برگزار می‌شود و می‌توان از اکثر نقاط جهان برای شرکت در آن اقدام کرد.

مهارت سنجی در آزمون CELU

 

سطوح آزمون CELU

قوانین شرکت در آزمون CELU

زمان برگزاری آزمون CELU

مدت زمان آزمون CELU

حداقل نمره در آزمون CELU

زمان اعلام نتایج آزمون CELU

 

سطوح آزمون CELU

آزمون CELU، به ارزیابی عملکرد اختصاص دارد نه دانش زبانی؛ به همین دلیل شما پیش از شرکت در آزمون باید سطح خود را در زمینه مکالمه و نوشتن به زبان اسپانیایی تقویت کرده و سپس برای آزمون اقدام نمایید. به طور کلی، در آزمون CELU می‌توانید در سه سطح زیر شرکت کنید:

 

۱. Basic یا ابتدایی

این سطح از آزمون CELU به مهارت‌های کاربرد اولیه زبان در زمینه نوشتاری و مکالمه مربوط می‌شود. این مرحله، هیچ مدرکی ندارد و تنها برای ورود به سطوح بعدی کاربرد خواهد داشت.

 

۲. Intermediate یا متوسط

این سطح، به معنای توانایی استفاده از زبان برای نوشتن متون عمومی و تخصصی رشته خود، توانایی بیان نظرات و دفاع از آن‌ها، نوشتن خلاقانه به اسپانیایی و درک گفته‌های تخصصی و عمومی گویندگان این زبان است.

با مدرک این سطح، می‌توان برای تحصیل در دبیرستان یا دانشگاه اقدام کرد.

 

۳. Advanced یا پیشرفته 

در این مرحله توانایی کامل فرد در زمینه مهارت گفتاری و نوشتاری اسپانیایی در حد زبان مادری تایید می‌شود. این مدرک، برای اشتغال در تمامی زمینه‌ها به جز تدریس اعتبار خواهد داشت.

هر سطح از آزمون، دو بخش خواهد داشت.

در یک بخش که همان Oral exam است، ابتدا متونی را می‌خوانید و سپس درباره آن‌ها صحبت می‌کنید.
این بخش سه مهارت درک مطلب، شنیدن و صحبت کردن را درگیر می‌کند، اما تمرکز اصلی آن بر مهارت صحبت کردن به زبان اسپانیایی است.
در بخش Writing، ابتدا به متنی گوش می‌دهید و سپس متنی منحصر به فرد خلق می‌کنید؛ در این بخش نیز مهارت‌های خواندن، شنیدن و نوشتن درگیر خواهند شد اما ارزیابی نهایی، بر اساس مهارت نوشتاری خواهدبود.

 

قوانین شرکت در آزمون CELU

  • آزمون CELU، از آزمون‌های زبان اسپانیایی ذکر شده در بالا، تخصصی‌تر است و تنها افراد بالای ۱۶ سال که زبان مادری آن‌ها اسپانیایی نباشد می‌توانند در آن شرکت کنند.
  • افراد متقاضی برای شرکت در این آزمون حتما باید سه سال دبیرستان خود را به پایان رسانده باشند.
  • نکته مهم درباره قوانین CELU این است که اگر فردی که زبان مادری او اسپانیایی است و در رده سنی مورد نظر قرار دارد، متقاضی شرکت در این آزمون باشد، باید اثبات کند که تحصیلات خود را در یک مدرسه یا دانشگاه غیراسپانیایی‌ گذرانده است و یا به طور کلی، در دوره تحصیل خود در کشوری بوده‌است که زبان رسمی آن‌جا اسپانیایی نیست.

 

زمان برگزاری آزمون CELU

آزمون CELU به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، اما بر خلاف SIELE، خود موسسه زمان اصلی برگزاری آزمون را اعلام می‌کند و شما باید در آن زمان، با امکاناتی نظیر لپتاپ، وبکم و میکروفون آنلاین باشید تا پس از احراز هویت، آزمون را آغاز کنید.
بر اساس اعلام سایت رسمی CELU، زمان برگزاری این آزمون در سال ۲۰۲۲، روز جمعه ۱۰ ژوئن خواهد بود.

زمان برگزاری آزمون celu

 

به طور کلی این آزمون دو بار در سال در ماه‌های June و October برگزار می‌گردد اما این زمان‌ها ممکن است اندکی متغیر باشند، بنابراین اگر متقاضی شرکت در این آزمون‌ زبان اسپانیایی هستید، حتما سایت CELU را به صورت منظم چک کنید.

برای تقویت مهارت‌های مکالمه خود به منظور آمادگی برای آزمون CELU، بهترین کار داشتن یک پارتنر برای تمرین است.

معلم‌های خصوصی مکالمه به زبان اسپانیایی در هایتاکی آمادۀ کمک به شما برای تقویت مهارت‌های مکالمه و حرف زدن به این زبان هستند تا بتوانید در کمترین زمان به نمره مورد نظر خود در آزمون برسید.

 

مدت زمان آزمون CELU

در آزمون CELU  مهارت گفتاری و نوشتاری شما مورد سنجش قرار می‌گیرد.
هر یک از این مهارت‌ها می‌توانند دو سطح متوسط یا پیشرفته داشته باشند (همانگونه که گفته شد، سطح ابتدایی این آزمون اعتباری ندارد و تنها برای ورود به مراحل بعدی است). در این آزمون برای هر یک از بخش‌های گفتاری و نوشتاری زمان مجزایی در نظر گرفته شده که در جدول زیر قابل مشاهده است:

مهارت مورد سنجش مدت زمان آزمون
گفتاری یا Oral exam ( خواندن متون کوتاه و صحبت کردن درباره آن‌ها به زبان اسپانیایی) ۱۵ الی ۲۰ دقیقه
نوشتاری یا Writing ( شنیدن متون و خلق نوشته‌های جدید با توجه به موضوع شنیده‌ها) ۳ ساعت

 

حداقل نمره در آزمون CELU 

نمره‌بندی آزمون اسپانیایی CELU اندکی با دیگر آزمون‌ها متفاوت است.

در این آزمون، شما با روش توصیفی سنجیده خواهید شد و در نهایت، یکی از نمره‌های خوب، خیلی خوب و عالی را دریافت خواهید کرد. در این آزمون، تنها در دو سطح متوسط (Intermediate) و پیشرفته (Advanced) امکان نمره‌دهی وجود دارد و سطوح پایین‌تر، فاقد اعتبار رسمی هستند.

نمرات آزمون‌های زبان اسپانیایی

 

زمان اعلام نتایج آزمون CELU

برای دریافت نتایج این آزمون باید بسیار صبور باشید زیرا این احتمال وجود دارد که اعلام نتایج و دریافت گواهی، تا حدود ۴ ماه پس از روز آزمون به طول بینجامد.
به همین علت اگر برای دریافت مدرک خود عجله دارید، شرکت در آزمون CELU به شما توصیه نمی‌شود و بهتر است برای شرکت در دو آزمون قبلی که اعلام نتایج سریع‌تری دارند اقدام کنید.

بیشتر بدانید:
آزمون CELU زبان اسپانیایی چیست؟

 

شرکت در آزمون های آزمایشی زبان اسپانیایی

برای آمادگی در آزمون‌های زبان اسپانیایی، ممکن است نیاز داشته باشید که به صورت آزمایشی، سوالاتی از این آزمون‌ها را حل کنید تا پیش از اقدام برای ثبت‌نام، سطح خود را محک بزنید. برای این کار، می‌توانید با شرکت در کلاس‌های خصوصی، از استاد خود نمونه‌ سوال دریافت کنید و ضمن ارزیابی خود، در کلاس به رفع اشکال بپردازید. علاوه بر این، می‌توانید از آزمون‌های آنلاین زیر برای آزمایش مهارت‌های خود استفاده کنید:

  1. آزمون آمادگی برای DELE  در سایت global-exam.com
  2. آزمون آمادگی برای SIELE در سایت examendemo.siele.org
  3. آزمون آمادگی برای CELU در سایت celu.edu.ar

 

مدت اعتبار مدرک آزمون های زبان اسپانیایی

یکی از مزایای مهم آزمون‌های زبان اسپانیایی، مدت اعتبار آن‌هاست.

این آزمون‌ها، اعتبار بلند مدت یا غیرقابل انقضا دارند و می‌توان از آن‌ها تا مدت طولانی استفاده کرد.
این موضوع از آن نظر اهمیت دارد که شرایط مهاجرت شغلی یا تحصیلی، در هر زمانی مهیا نیست، اما ممکن است شما در دوره‌ای باشید که بالاترین آمادگی را برای شرکت در آزمون زبان اسپانیایی دارید؛ با اعتبار طولانی مدت و مادام‌العمر، می‌توانید ابتدا مدرک زبان خود را دریافت کنید و سپس با خیالی آسوده برای پذیرش شغلی و تحصیلی اقدام نمایید.

اعتبار مدرک آزمون‌های زبان اسپانیایی

 

در ادامه، به اعتبار مدرک هریک از آزمون‌های زبان اسپانیایی اشاره می‌کنیم:

اعتبار مدرک آزمون DELE چقدر است؟

این آزمون اعتبار مادام‌العمر دارد و هرگز منقضی نمی‌شود. در واقع، شما به هر سطحی از A1 تا C2 از این مدرک که نیاز داشته باشید، تنها با یک بار قبولی، می‌توانید تا همیشه برای دریافت پذیرش، رزومه شغلی و اقامت در کشورهای اسپانیایی زبان از آن استفاده کنید.

اعتبار مدرک آزمون SIELE چقدر است؟

اعتبار این آزمون، ۲ سال از زمان قبولی و دریافت مدرک است و پس از آن فاقد اعتبار خواهد بود. بدیهی است که اگر با گذشت بخشی از این دو سال، شما موفق به دریافت سطح جدیدی از این مدرک شوید، مبدا زمانی جدیدی برای مدرک شما تعریف می‌شود و دو سال اعتبار، مجددا آغاز خواهد شد.

اعتبار مدرک آزمون CELU چقدر است؟

این آزمون نیز مانند DELE، تاریخ انقضا ندارد و تنها با یک بار موفقیت در آن، می‌توانید از سطح و مدرک دریافت شده، تا زمانی که تصمیم به آزمون مجدد نداشته باشید استفاده نمایید.
اگر هنوز تصمیم ندارید از مدرک خود استفاده کنید و تنها هدفتان، تعیین سطح و اثبات مهارت در زبان اسپانیایی است، انتخاب آزمون‌های CELU یا DELE معقول‌تر است؛ زیرا در صورت قبولی در این آزمون‌های زبان اسپانیایی نیازی به شرکت مجدد نخواهید داشت.

 

هزینه شرکت در آزمون های زبان اسپانیایی

هزینه شرکت در آزمون های زبان اسپانیایی

هزینه شرکت در آزمون‌های زبان اسپانیایی با توجه به نوسانات ارز در ایران و برخی کشورها ممکن است متغیر باشد، اما بهای این آزمون‌ها به یورو در اروپا، عموما ثابت است و تغییری نمی‌کند. در ادامه، می‌توانید درباره جزئیات هزینه سه آزمون مهم زبان اسپانیایی بیشتر اطلاعات کسب کنید:

هزینه شرکت در مهم‌ترین آزمون‌های زبان اسپانیایی
هزینه آزمون DELE سطح A1 / حدود ۱۰۸ یورو

سطح A2 / حدود ۱۲۴ یورو

سطح B1 / حدود ۱۶۰ یورو

سطح  B2 / حدود ۱۸۸ یورو

سطح C1 / حدود ۱۹۷ یورو

سطح C2 / حدود ۲۰۷ یورو

توضیحات: این آزمون با احتساب قیمت تمامی مراحل، گران‌ترین آزمون زبان اسپانیایی است.

هزینه آزمون SIELE کل آزمون / ۱۶۵ یورو

توضیحات: هزینه شرکت در این آزمون به صورت کلی، ۱۶۵ یورو است. اگر بخواهید به صورت جداگانه تنها در برخی بخش‌ها آزمون دهید، ممکن است این قیمت اندکی کاهش پیدا کند.

هزینه آزمون CELU کل آزمون / ۸۰ یورو

توضیحات: این آزمون، کم‌هزینه ترین مورد بین  آزمون‌های زبان اسپانیایی است و حدود ۸۰ یورو قیمت دارد اما همانگونه که گفته شد، از آزمون‌های دیگر محدودتر است و تنها به مهارت‌های عملکردی زبان اختصاص دارد.

 

دلایل شکست در مهم‌ترین آزمون های زبان اسپانیایی

موفقیت در آزمون‌هایی که برای مهارت‌سنجی در زبان اسپانیایی هستند، چندان آسان نیست. ممکن است کسی با دیدن چند فیلم و خواندن چند کتاب آموزش زبان فرانسه، فکر کند مهارت کافی دارد، اما در آزمون قبول نشود؛ علت این است که آزمون‌های زبان، تمامی مهارت‌های شما را مورد سنجش قرار می‌دهند، بنابراین باید از روش‌های درست برای موفقیت در مهم‌ترین آزمون‌های زبان اسپانیایی استفاده کنید.

دلایل شکست در آزمون‌های زبان اسپانیایی

 

اگر بخواهیم چند دلیل شکست در این آزمون‌ها را برشماریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. شرکت نکردن در کلاس: حضور در کلاس‌های خصوصی زبان اسپانیایی تمرکز شما را روی یادگیری بیشتر می‌کند و در صورت وجود ابهام، مدرسی وجود دارد که به سرعت شما را راهنمایی خواهد کرد. شرکت نکردن در کلاس، حفظ نظم یادگیری را سخت می‌کند و در نهایت، ممکن است باعث عدم موفقیت در آزمون شود.
  2. نداشتن برنامه منظم: پراکندگی در آموزش، مشخص نبودن روزهای یادگیری و بی‌نظمی در خواندن مطالب شما را سردرگم خواهد کرد.
  3. عجله و توجه نکردن به اصول پایه: اگر شما در قسمت‌های اولیه مانند دایره واژگان کاربردی مشکل داشته باشید، عملکرد خوبی در سطوح بالاتر نخواهید داشت.
  4. نداشتن درک واقعی از سطح دانش: پیش از شرکت در آزمون، می‌توانید از استاد کلاس خود برای تعیین سطح کمک بگیرید، اگر به درستی مهارت خود را نشناسید قادر به رفع اشکال و موفقیت نخواهید بود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مهاجرت بدون مدرک زبان + لیست کشورها

 

مهم ترین آزمون های زبان اسپانیایی برای مهاجبرت

سخن پایانی

در این مطلب، سعی کردیم مهم‌ترین آزمون‌های زبان اسپانیایی را به شما معرفی کنیم. این آزمون‌ها، مهارت افرادی که زبان اسپانیایی زبان دوم آن‌هاست را در سطوح مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند تا صلاحیت آن‌ها برای گرفتن پذیرش از کشورهای اسپانیایی زبان تایید شود. این مدارک، می‌توانند برای اقامت کوتاه یا طولانی مدت، تحصیل در دانشگاه یا اشتغال در حدود ۲۰ کشور اسپانیایی زبان در جهان استفاده شوند.

پیشنهاد ما این است که پیش از حضور در هر کدام از این آزمون‌ها و به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کسب آمادگی بیشتر، ابتدا در آزمون‌های آنلاین یکی از سایت های تعیین سطح زبان اسپانیایی شرکت کنید تا بعد از اطلاع از سطح فعلی خود و آشنایی با نقاط ضعف و قوت‌تان، با اعتماد به نفس و تسلط بیشتری برای آزمون‌های اصلی آماده شوید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۷ / ۵. تعداد نظرات ۱۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام عرض شد. شما خوبین؟ آقا من میخواستم ۵ تا ستاره بدم خدا شاهده! ولی نمیدونستم از راست به چپه. فک کردم مثل اسپانیایی از چپ به راسته! لذا یکی ستاره ثبت شد. از نظر من متنتون عااالی بود. ۱۰۰ تا ستاره هم کمشه. عشقین.🧡❤️💙🙂🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *