کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

چگونه از پادکست ها برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی استفاده کنیم؟

۴.۲
(۵۵)

حتما شما هم بارهای بار به کلمه پادکست برخورد کرده اید و شاید خودتان از طرفداران پروپاقرص انواع پادکستها باشید. پادکست به مجموعه فایل‌های صوتی که بصورت سریالی در مورد موضوعاتی مثل فلسفه، تاریخ، پزشکی، زبان و … منتشر می شوند گفته میشود. بدون شک، پادکست‌ها یکی از ابزارهای موثر و جذاب برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی هستند.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا یادگیری زبان انگلیسی با پادکست موثر است؟

تقویت زبان انگلیسی با پادکست به این دلیل خوب است که میتوانید با توجه به سلایق خودتان، پادکستی را انتخاب کنید. بسیاری از افراد از تجربه هایشان در یادگیری زبان انگلیسی با شنیدن پادکست گفته اند و این‌که با داشتن یک روتین پادکست، سطح زبانشان چه جهش بزرگی داشته است! ما در این مقاله سعی میکنیم هرآنچه که باید در انتخاب یک پادکست خوب توجه کنید را به شما بگوییم و در انتخاب آن به شما کمک کنیم.

چند مورد از فواید شنیدن مداوم پادکست:

 

۱- تقویت مهارت شنیداری

تقویت مهارت شنیداریگوش دادن به پادکست‌ها به شما کمک می‌کند تا با تلفظ، لهجه، و ریتم زبان انگلیسی آشنا شوید که این به تقویت مهارت شنیداری انگلیسی شما کمک می‌کند تا تاکید‌های کلمات و عبارات را بهتر درک کنید.

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن | چطور با گوش دادن زبان یاد بگیریم؟

 

۲- افزایش دایره واژگان و یادگیری اصطلاحات جدید

دایره لغات پادکست‌ها معمولاً واژگان و اصطلاحات روزمره زبان انگلیسی زیادی را در بر دارند. این به شما کمک می‌کند که واژگان جدید یاد بگیرید و آن‌ها را در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار دهید.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات عامیانه انگلیسی (slang)

 

۳- تقویت مکالمه

تقویت مکالمه با گوش دادن به گفتگوها و دیالوگ‌های مختلف در پادکست‌ها، مهارت مکالمه زبان انگلیسی‌تان بهبود می‌یابد. شنیدن لحن و صحبت های گویندگان مختلف با لهجه‌های متفاوت انگلیسی به شما اعتماد به نفس بیشتری در مکالمه با افراد انگلیسی زبان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تفاوت های بین انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتیش

 

۴- تقویت تلفظ

تقویت تلفظ با تکرار و تمرین به گوش دادن به پادکست‌ها، می‌توانید تلفظتان را بهبود بخشید.

 

 

 

۵- آشنایی با فرهنگ های مختلف

اشنایی با فرهنگ های مختلف پادکست‌ها به شما فرصت می‌دهند تا با جامعه و فرهنگ انگلیسی زبان آشنا شوید. می‌توانید در مورد موضوعات مختلفی مانند تاریخ، هنر، علم، و زندگی روزمره در کشورهای انگلیسی زبان بیشتر بیاموزید.

 

 

۶- یادگیری تفریحی

یادگیری تفریحیپادکست‌ها علاوه بر اینکه به شما در یادگیری زبان کمک می‌کنند، تجربه‌ای لذت‌بخش را نیز ارائه می‌دهند. می‌توانید موضوعات مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید تا به صورت سرگرم‌کننده به یادگیری بپردازید. به این نحوه یادگیری زبان، یادگیری غیر فعال میگوییم که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

 

 

یادگیری زبان با پادکست؛ یادگیری فعال یا غیرفعال؟

پیدا کردن یک پادکست برای گوش دادن فقط شروع کار است. بیایید اول با تعریف دو اصطلاح شروع کنیم: یادگیری فعالانه و یادگیری غیرفعال.

 

۱- یادگیری غیرفعال(Passive)

یادگیری غیرفعال به این معناست که شما امیدوار باشید که یادگیری زبان «در پس‌زمینه» اتفاق بیفتد. فرض بر این است که مغز شما این توانایی جادویی را دارد که فقط اطلاعات را بدون اینکه به آن فکر کنید جذب کند! شاید شما هم مقالاتی در مورد چگونگی یادگیری زبان انگلیسی در خواب خوانده باشید؛ اما باید گفت که این روش نیازمند زمان خیلی خیلی زیادی است و یادگیری در این روش با سرعت خیلی خیلی کمی اتفاق می‌افتد. البته خوب است که از زمانتان استفاده کنید و در وقت های اضافی خود(مثلا زمان هایی که در ترافیک هستید یا پیاده روی میکنید) به پادکست گوش دهید و از این طریق یادگیری غیرفعال داشته باشید.

نمونه هایی از یادگیری غیرفعال:

 

۲- یادگیری فعال(Active)

یادگیری فعال به این معنی است که شما به خودتان فشار می آورید، در واقع به مغز خود فشار می آورید تا یاد بگیرید و ۱۰۰% روی یادگیری تمرکز می کنید. به اصطلاح سرتاپا گوش هستید و برای آموزش مطالب و نکات جدید، تمام حواستان در گیر و فعال است.

نمونه هایی از یادگیری فعال:

  • گوش دادن به پادکست های انگلیسی با دفترچه یادداشت و رونویسی آنها
  • خواندن رمان انگلیسی
  • نوشتن به زبان انگلیسی

هرچند که گاهی اوقات یادگیری غیرفعال بهتر از این است که هیچ چیزی یاد نگیرید؛ اما جایگزینی برای یادگیری فعال نیست. باید بدانید که هیچ «میانبری» برای تسلط به زبان انگلیسی وجود ندارد. تنها راه این است که خود را از یادگیرنده “منفعل” به “فعال” منتقل کنید، تمرکز کنید و برای یادگیری تلاش کنید.

پیشنهاد: میتوانید گوش دادن به یک پادکست را هم به زمانهای اکتیو و هم به زمان های پسیوتان اختصاص دهید. مثلا اگر در کلاس خصوصی زبان انگلیسی شرکت می‌کنید، از مدرس بخواهید تا در تایم‌هایی از کلاس پادکستی را به صورت فعال باهم گوش دهید و بعد مجددا همان پادکست را خودتان در زمان‌های خالی به صورت غیرفعال گوش دهید.

 

نکاتی که باید هنگام انتخاب پادکست در نظر داشته باشید

حالا که نقش پادکست را در آموزش و یادگیری زبان دانستیم بهتر است به چند نکته توجه کنیم.

 

۱- موضوع پادکست

انتخاب موضوع مناسب برای پادکست موضوع مهمی است چرا که اگر از موضوعات سخت شروع کنید احتمالا دلسرد خواهید شد. اگر به مطالب ورزشی یا علمی یا اخبار و یا هر آنچه که دوست دارید، علاقمند هستید؛ در بحث یادگیری توسط پادکست هم به دنبال همین موضوعات به زبان انگلیسی باشید تا توجه شما را برای ادامه دادن جلب کند.

 

 

۲- لهجه

باید گفت که تا سطح pre-intermediate یا همان پیش متوسط، نیازی نیست دغدغه لهجه پادکست انتخابیتان را داشته باشید چرا که باید تمرکزتان را روی افزایش دایره لغات عمومیتان بگذارید. بعد از رسیدن به سطح متوسط، لهجه پادکست به یکی از نکات قابل توجه برای انتخاب پادکست تبدیل میشود چرا که در این سطح، هدف از گوش دادن به پادکست، تنها تقویت مهارت شنیداری نیست و تقویت مهارت صحبت کردن نیز مد نظر است. در واقع اولین اثر پادکستها بر روی توانایی لیسنینگ شماست ومرحله بعد افزایش دایره لغات، تلفظ و گرامر صحیح است.

بیشتر بخوانید:

 

۳- زمان پادکست

زمان پادکست هم از اهمیت بالایی برخوردار است اگر طولانی باشد ممکن است وسط راه دل‌زده شده و حوصله‌تان سر برود و آن را رها کنید؛ پس به زمان پادکستها موقع دانلود دقت کنید و از کوتاه به طولانی بروید. اینطور اشتیاق شما حفظ می شود.

 

 

۴- سطح پادکست

گاهی می بینیم در زبان انگلیسی پادکست‌هایی ساخته می شوند که براحتی برای سطوح خاص دسته بندی شده اند. شما می توانید سطحی را انتخاب کنید که نزدیک به سطح فعلی زبان شماست. در اینصورت همزمان با دیگر آموزش هایتان میتوانید با گوش دادن به پادکست هم سطحتان نیز پیشرفت چشمگیری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست‌ های عمومی یادگیری زبان انگلیسی از سطح مبتدی تا پیشرفته

 

چگونه از پادکست ها برای یادگیری و تقویت زبان استفاده کنیم؟

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه از پادکست ها حداکثر استفاده را برای یادگیری داشته باشید، با مراحل زیر پیش بروید.

 

۱- ابتدا پادکست را در پس‌زمینه گوش دهید

برای شروع، میتوانید در حالی که دارید کار دیگری انجام می‌دهید، به پادکست‌ها گوش دهید. ممکن است این موضوع متناقض به نظر برسد، اما گوش دادن غیرفعال به پادکست‌های انگلیسی در حالی که دارید وظایف دیگری را انجام می‌دهید، در واقع به مغز شما کمک می‌کند که به زبان عادت کند. این به این دلیل است که به شما اجازه می‌دهد با صداها آشنا شوید بدون اینکه نگران درک کلمات باشید.

ابتدا پادکست را در پس‌زمینه گوش دهید

 

۲- یک بار دیگر گوش دهید، اما این‌بار به دقت تمرکز کنید

حالا پادکست را بار دوم (و حتی سوم) گوش کنید و به تمام کلمات و عباراتی که تشخیص می‌دهید، دقت کنید. اگر احساس می‌کنید که گوینده خیلی سریع صحبت می‌کند، تلاش کنید تا سرعت صدا را(در صورت امکان) کاهش دهید.

نکته: در برنامه هایی مانند کست باکس شما امکان تغییر سرعت پادکست را دارید. البته شما همیشه میتوانید فایل صوتی یک پادکست را دانلود کنید و در برنامه های پخش، سرعت صوت را تغییر دهید.

 

۳- به پادکست گوش کنید و متن آن را بنویسید

یادتان باشد که این مرحله زمان زیادی میبرد! در این مرحله، بعد از هر جمله پادکست را متوقف کرده و آن جمله را بنویسید. ممکن است دفعه اول متوجه نشده باشید که گوینده چه گفته، برگردید، گوش دهید و دوباره پادکست را متوقف کنید و بنویسید. این کار را به تعدادی که نیاز است انجام دهید تا بتوانید بنویسید. اگر بعد از چندبار پخش پادکست و تلاش باز هم نتوانستید متن را بنویسید، ان بخش را خالی بگذارید.

به پادکست گوش کنید و متن آن را بنویسید

 

۴- در صورتی که متن ترانسکریپت در دسترس باشد، آن را بخوانید

در این مرحله شما باید پادکستی را انتخاب کرده باشید که فرمت متن پادکست را در اختیار شما قرار دهد.(مثل BBC و VOA) حالا در حالیکه پادکست گوش میدهید متن آن را نیز دنبال کنید. در این مرحله شما ۱۰۰درصد محتوا را در اختیار دارید.

به پادکست گوش دهید و در صورتی که متن ترانسکریپت در دسترس باشد، آن را بخوانید

 

۵- متن اصلی را با متن خودتان مقایسه کنید

در این مرحله مقایسه کنید که چه کلمات و اصطلاحاتی را ننوشته بودید یا مشکل داشتید. درست است که زمان زیادی میبرد ولی پس از مدتی اثر آن را به طور محسوس در دانش انگلیسیتان احساس میکنید.

 

چند پیشنهاد دیگر:

 

۱. کلمات و جملات را بلند بخوانید و تکرار کنید

پادکست را هر زمان که می‌خواهید، مکث کنید و به کلمات و عباراتی که برای شما تازه یا به نظرتان سخت تلفظ می‌شوند، برگردید. آن‌ها را تا زمانی که به درستی تلفظ کنید، مرتباً تکرار کنید.

 

۲. خلاصه‌ای از پادکست بنویسید

یک خلاصه از موضوع پادکست بنویسید. چه اتفاقاتی رخ داد؟ چه چیزهای جدیدی یاد گرفتید؟ آیا با همه چیزی که گفته شد موافق بودید؟

سعی کنید از ساختارهایی کمی متفاوت برای بیان همان ایده استفاده کنید. اگر بتوانید به دقت خلاصه‌ای از همه چیزی که گفته شده است بنویسید، این به این معناست که مفهوم کلی پادکست را فهمیده‌اید. حتی اگر تمام کلمات را نفهمیده‌اید، تا زمانی که نکات اصلی را درک کرده‌اید، مشکلی نیست.

خلاصه‌ای از پادکست بنویسید

 

۳- مطالب قدیمی را مرور کنید

باید تا زمانی که این اطلاعات را در حافظهٔ طولانی‌مدت‌تان ذخیره کنید، مطالب یادگرفته‌شده را مطالعه کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید واژگان جدیدی که یاد گرفته‌اید را به کارت‌های فلش تبدیل کنید. این کار را به صورت دستی یا با استفاده از برنامه موردعلاقه‌تان برای فلش کارت ها(مثل Anki) انجام دهید.

مطالب قدیمی را مرور کنید

 

۴- یک برنامه منظم و روتین داشته باشید

وقتی را هر روز یا هر هفته برایش اختصاص دهید شما باید مطمئن شوید که یک بازهٔ زمانی مشخصی را هر روز یا هر هفته اختصاص داده‌اید. اگر زمان ثابتی برای گوش دادن فعالانه به پادکست تعیین نکنید، احتمال زیادی هست که اصلا گوش ندهید. برنامه منطقی برای خودتان بریزید. علاوه بر آن یادتان باشد که یادگیری غیرفعالانه را نیز در برنامه خود بگنجانید. مثلا ۱۰ دقیقه در روز در روزهای کاری یا در ساعات ناهار.

 

بهترین برنامه های پادکست برای android و ios

شما میتوانید یکی از نرم افزارها یا اپلیکیشن هارا نصب کرده و از آن پس پادکستهای مورد علاقه تان را از آنجا دنبال کنید.

نام برنامه لینک دانلود برای android لینک دانلود برای ios
کست باکس (Castbox) اپلیکیشن های android اپلیکیشن های IOS
گوگل پادکست (Google Podcasts) اپلیکیشن های android اپلیکیشن های IOS
اسپاتیفای (Spotify) اپلیکیشن های android اپلیکیشن های IOS
پاکت کستز (Pocket casts) اپلیکیشن های android اپلیکیشن های IOS
پلیر اف ام (FM Podcast Player) اپلیکیشن های android اپلیکیشن های IOS
پادکست ریپابلیک(Podcast Republic) اپلیکیشن های android اپلیکیشن های IOS
Podcast Addict اپلیکیشن های android _
اپل پادکست (Apple podcast) _ اپلیکیشن های IOS
اُور کست (Over Cast) _ اپلیکیشن های IOS

 

معرفی چند پادکست یادگیری و تقویت زبان انگلیسی برای سطوح مختلف

بگذارید یک نکته خیلی مهم را بهتان بگویم! اگر میخواهید خیلی جدی یادگیری انگلیسی با پادکست را اتخاب کنید، سعی کنید پادکستی را انتخاب کنید که علاوه بر فایل صوتی، متن یا ترنسکریپت را در اختیارتان قرار دهد.

حالا میرویم سراغ معرفی چند مورد از برترین پادکست های یادگیری و تقویت زبان انگلیسی:

 

پادکست های یادگیری و تقویت زبان انگلیسی برای سطح مبتدی

 

۱- Culips ESL Podcast

Culips ESL Podcast

  • دارای پادکست Catch Word برای عبارات معمولی، اصطلاحات و زبان عامیانه
  • دارای پادکست Chatterbox شامل مکالمات واقعی بین افراد
  • یک پادکست هوشمند، کاربردی و خوش ساخت

 

 

۲- LearnEnglish

LearnEnglish

  • گفتگوهایی در مورد موقعیت هایی که مردم هر روز تجربه می کنند
  • تنوع محتوا
  • دارای بخش توضیحات گرامری

 

 

پادکست های یادگیری و تقویت زبان انگلیسی برای سطح متوسط

 

۱- The English We Speak

The English We Speak

  • تمرکز بر عبارات روزمره و زبان عامیانه
  • زمان هر قسمت: سه تا چهار دقیقه

 

 

۲- The Past & The Curious

The Past & The Curious

  • تمرکز بر آموزش تاریخ به بچه ها
  • برای کودکان و خانواده ها

 

 

پادکست های یادگیری و تقویت زبان انگلیسی برای سطح پیشرفته

 

۱- Global News Podcast from BBC

Global News Podcast from BBC

  • انتشار دو قسمت در روز
  • خلاصه ای از اخبار جهانی

 

 

۲- Stuff You Should Know

Stuff You Should Know

  • ژانر سرگرم کننده
  • پوشش موضوعات گسترده

 

 

۳- Freakonomics Radio

Freakonomics Radio

  • پوشش اخبار و مسائل سیاسی
  • گستردگی موضوعات

 

 

پادکست های یادگیری و تقویت زبان انگلیسی برای سطوح مختلف

 

۱- Podcasts in English

Podcasts in English

  • برای سطوح مبتدی تا بالاتر از متوسط
  • مکالمه بین دو انگلیسی زبان
  • شامل متن پادکست، کاربرگ و بخش واژگان

 

 

۲- EnglishClass101

EnglishClass101

  • برای سطوح مبتدی تا پیشرفته
  • تنوع در موضوعات
  • استفاده از جملات، داستان‌ها، نمونه مکالمات و توضیحات تصویری برای یادگیری بهتر
  • شامل فهرست واژگان، نکات دستوری، آزمون ها و تمرینات و بخش آموزش تلفظ

 

 

۳- Dramas from BBC Learning English

Dramas from BBC Learning English

  • برای سطوح متوسط تا پیشرفته
  • قسمت های کوتاه پنج تا ۱۰ دقیقه ای
  • قابلیت دانلود pdf متن
  • شامل لیستی از کلمات و تعاریف دشوار به همواه توضیح آنها

 

 

۴- Tumble

Tumble

  • برای سطوح متوسط تا پیشرفته
  • قسمت های ۱۵ دقیقه ای
  • موضوعات مرتبط با علم و اکتشافات اخیر

 

 

۵- What If World

What If World

  • برای سطوح متوسط تا پیشرفته
  • آموزش مفاهیم جالب به کودکان

 

 

۶- News in Slow English

News in Slow English

  • برای سطوح متوسط تا پیشرفته
  • موضوعات در مورد جهان و رویدادهایی که در اطراف ما اتفاق می افتد
  • شامل بخش گرامر با توضیحات فراوان
  • شامل بخش تلفظ و امتحان

 

 

۷- Voice of America Learning English

Voice of America Learning English

  • برای سطوح متوسط تا پیشرفته
  • یک سرویس خبری و اطلاع رسانی انگلیسی زبان شامل برنامه های متنوع
  • درس های ساختاریافته
  • قایبلیت دانلود صدا و متن

 

 

پیشنهاد:

اگر درگیر پروسه آمادگی برای آزمون آیلتس هستید، مقاله های زیر را نیز بخوانید:

 

کلام آخر

پادکستها هم مثل فایلهای صوتی کتابهای آموزشی زبان و یا فیلمها و یا آموزش های یویتوب می توانند به شما در یادگیری زبان مورد علاقه تان کمک کنند. آنچه مهم است حفظ علاقمندی برای یادگیری و داشتن صبر و حوصله است؛ فراموش نکنید کار نیکو کردن از پر کردن است، پس تمرین و تکرار را هر روز در برنامه یادگیری خود قرار دهید. اگر شما هم پادکست خوب دیگری را میشناسید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موفق باشید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۲ / ۵. تعداد نظرات ۵۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *