کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

آزمون ETPNU چیست؟ چه کسانی مجازند در این آزمون ثبت نام کنند؟

۵
(۵)

شرکت در یکی از مهم ترین آزمون‌های زبان انگلیسی و گرفتن مدرک آن، دلایل مختلفی دارد. ممکن است قصد مهاجرت به کشوری دیگر برای کار یا زندگی را داشته باشید یا شاید بخواهید تحصیلات خود را در مقاطع ارشد و دکتری ادامه دهید. در هر دو صورت به یک مدرک زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت.

در این مقاله می‌خوانید:

 

شما با در نظر گرفتن شرایط و نیازهایتان باید انتخاب کنید که شرکت در کدام آزمون برای شما مناسب‌تر است. آیا لازم است حتماً در یک آزمون بین‌المللی شرکت کنید یا در دست داشتن مدرک یک آزمون داخلی برای شما کفایت می‌کند؟ برای رسیدن به بهترین انتخاب، بهتر است اطلاعات اولیه‌ای درباره‌ی تمامی آزمون‌های زبان انگلیسی اعم از آزمون‌های بین‌المللی مانند TOEFL، PTE، IELTS و GRE و همچنین آزمون‌های داخلی مانند TOLIMO، MSRT، EPT، MHLE و ETPNU داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم بگوییم آزمون ETPNU چیست و تمامی اطلاعات مورد نیاز داوطلبان را درباره‌ی این آزمون بیان کنیم.

 

آزمون ETPNU چیست؟

آزمون ETPNU یک آزمون زبان انگليسی است که برای دانشجويان دکتری تخصصی دانشگاه پيام نور و توسط همین دانشگاه برگزار می‌شود. این آزمون برگرفته از آزمون تافل کاغذی بوده و بصورت دوره‌ای برگزار می‌شود.

آزمون ETPNU حداقل چهار مرتبه در سال و با برنامه‌ريزی مرکز سنجش و آزمون پیام نور برگزار می گردد. البته لازم است دانشجوبان دکتری تخصصی تا قبل از برگزاری آزمون جامع، در آزمون زبان شرکت کرده و مدرک آن را دریافت کرده باشند.

حداقل نمره‌ی قابل قبول برای شرکت‌کنندگان در این آزمون، نمره ۵۰ از ۱۰۰ می‌باشد. در واقع با توجه به اینکه در این آزمون نمره‌ی منفی وجود ندارد، زبان‌آموزان باید حداقل به نیمی از سوالات پاسخ صحیح بدهند. اگر هرکدام از داوطلبان نمره‌ی مورد نیاز خود را کسب نکنند، در صورت قبولی یا عدم قبولی می‌توانند در دوره‌های بعدی ثبت‌نام و شرکت نمایند.

آزمون ETPNU چیست؟

 

چه کسانی مجازند در این آزمون ثبت‌نام کنند؟

دانشجويان دکتری تخصصی دانشگاه پيام نور مجاز به ثبت‌نام در این آزمون هستند. این آزمون اعتبار بین‌المللی ندارد و صرفاً برای دانشگاه‌های پيام نور معتبر است. این مدرک از زمان صدور به مدت ۲ سال اعتبار خواهد داشت.

 

آزمون ETPNU کجا برگزار می‌شود؟

این آزمون عموماً در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، و کرمانشاه برگزار می‌گردد. اما در اطلاعيه‌های برگزاری آزمون گاهی شهرهای ديگری به این لیست اضافه می‌شوند يا شهرهای مذکور حذف می‌شوند. بنابراين به صورت مشخصی نمی‌توان محل برگزاری آزمون و تاريخ برگزاری آن را پیشاپیش مشخص نمود.

تنها زمانی که اطلاعيه‌های ثبت‌نام آزمون بعدی زبان پیام نور منتشر می‌شود، تمامی اطلاعات برگزاری آزمون به صورت دقیق مشخص خواهد شد.

 

بخش‌های آزمون زبان انگلیسی ETPNU

آزمون زبان انگلیسی ETPNU در ۳ بخش واژگان، دستور زبان انگلیسی و درک مطلب جمعاً در قالب ۱۰۰ سوال طراحی می‌شود که به شرح زیر است.

 

۱- واژگان انگلیسی

در این بخش داوطلبان با ۳۰ سوال مواجه می‌شوند. سوالات بخش واژگان نسبتاً دشوار است. اما با مطالعه‌ی منابعی مانند «۱۱۰۰ واژه ضروری» می‌توانید دایره‌ی لغات خود را گسترش داده و به راحتی به سوالات این بخش پاسخ دهید.

 

 ۲- دستور زبان انگلیسی

به این بخش ۳۰ سوال در آزمون ETPNU اختصاص داده می‌شود. سوالات این بخش اصولاً استاندارد بوده و مطابق منابع آزمون طرح می‌شوند. شما در این آزمون با سوالات زیادی از مباحث حروف اصافه، جملات معلوم و مجهول و سایر ساختارهای جمله مواجه می‌شوید.

 

۳- درک مطلب و ریدینگ

در این آزمون جمعاً ۴۰ سوال به بخش درک مطلب و ریدینگ اختصاص داده شده است. داوطلبان در این بخش با ۴ متن مواجه می‌شوند. موضوع متن‌ها ممکن است عمومی باشد. مانند روش‌های جدید برای یادگیری زبان انگلیسی. یا ممکن است موضوعی آکادمیک مانند روش‌های متفاوت عرضه و مصرف انرژی در آینده، انقراض یک گونه‌ی حیوانی و یا ویژگی‌های یک گردباد داشته باشد. برای هر متن ۱۰ سوال طرح شده است که داوطلبان باید پس از مطالعه‌ی متن‌ها به آن‌ها پاسخ دهند.

به طور کلی در این آزمون، متن‌ها در سطح نسبتاً ساده‌ای هستند اما نوع سوالاتی که از آن‌ها طرح می‌شود، نیازمند دقت و توجه زیاد به نکات دستوری ریز و مهم است.

 

منابع مورد استفاده برای آزمون ETPNU

برای کسب موفقیت در آزمون ETPNU لازم است سطح دانش عمومی زبان انگلیسی شما به اندازه‌ای باشد که بتوانید از منابع مورد نیاز آزمون بهره ببرید. در واقع زمانی می‌توانید از این منابع بهره‌مند شوید که سطح زبان انگلیسی خوبی داشته باشید.

 

۱- کتاب Understanding and Using English Grammar

مطالعه‌ی این کتاب به شرکت‌کنندگان آزمون ETPNU شدیداً توصیه می‌شود. داوطلبان می‌توانند برای تقویت دانش زبان انگلیسی خود جهت پاسخگویی به سوالات مرتبط با دستور زبان انگلیسی و ساختار جملات، از این کتاب بهره ببرند.

در این کتاب با طراحی آزمون‌هایی سطح دانش گرامری زبان‌آموزان مورد سنجش قرار می‌گیرد. به این ترتیب آموزش دستور زبان انگلیسی هدفمند برای زبان‌آموزان و داوطلبان شرکت در آزمون زبان انگلیسی ETPNU هدفمندتر خواهد شد. همچنین این کتاب شامل ریدینگ‌هایی جذاب و متنوع از مقالات و  مطالب به روز می‌باشد که موفقیت زبان‌آموزان را در آزمون‌ها افزایش می‌دهند.

Understanding and Using English Grammar

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری گرامر زبان انگلیسی

 

۲- مجموعه کتاب‌های Mosaic 1 and 2

این کتاب‌ها با آموزش‌های مدرن و تمرینات فراوان، دانشجویان را برای تقویت مهارت خواندن و شنیدن به زبان انگلیسی آماده می‌کنند. متن‌های آموزشی این کتاب درباره‌ی تمامی جنبه‌های زندگی یک دانشجو بوده و تمامی لغات مرتبط با محیط‌های آکادمیک را به داوطلبان و زبان‌آموزان آموزش می‌دهد. مطالعه‌ی مجموعه کتاب‌های موزاییک برای تقویت درک مطلب و آشنایی با لغات مختلف انتخابی مناسب است.

مجموعه کتاب‌های موزاییک برای هر مهارت دارای ۲ جلد کتاب است که پس از مطالعه‌ی جلد اول آن می‌توانید به سراغ جلد دوم بروید.

مجموعه کتاب‌های Mosaic 1 and 2

 

۳- مجموعه کتاب‌های Select Readings

مجموعه کتاب‌های Select Readings که توسط انتشارات آکسفورد نگارش و منتشر می‌شود، برای تقویت مهارت درک مطلب یا Reading زبان انگلیسی زبان‌آموزان انتخابی مناسب است. یکی از مزایای مجموعه‌ی Select Reading، آموزش مهارت خواندن، درک مطلب، تقویت واژگان، تجزیه و تحلیل دستور زبان انگلیسی و آموزش بحث وگفتگو درباره‌ی موضوعات مختلف است. شما در این کتاب با مقالات جالب و متنوعی در زمینه‌های مختلف آشنا می‌شوید که شما را برای شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی به خوبی آماده می‌کند.

این کتاب در ۴ سطح مختلف از مبتدی تا بالاتر از متوسط نوشته می‌شود. بنابراین زبان‌آموزان این امکان را دارند که کتابی متناسب با سطح زبان انگلیسی خود انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

Select Readings

 

۴- کتاب Essential Words for TOEFL

ساختن دایره‌ای بزرگ از لغات انگلیسی مهم‌ترین قدم شما در تسلط بر این زبان است. کتاب لغات ضروری تافل شما را با صدها لغت جدید در زبان انگلیسی آشنا می‌کند و به شما نحوه‌ی استفاده از این لغات را آموزش می‌دهد. با استفاده از این کتاب شما یاد می‌گیرید که چگونه به کمک یک فرهنگ لغت استاندارد انگلیسی، صدها کلمه‌ی جدید دیگر را یاد بگیرید و در مکالمات و نوشته‌های خود استفاده کنید.

Essential Words for TOEFL

 

۵- کتاب ۵۰۴ واژه ضروری زبان انگلیسی

کتاب ۵۰۴ واژه ضروری یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که زبان‌آموزان را در جهت یادگیری لغات بیشتر و استفاده از آن‌ها در مکالمات روزمره انگلیسی کمک می‌کند. مطالب، لغات و متن‌های کوتاه موجود در این کتاب از مجلات، مطبوعات، فیلم‌ها و مکالمات روزمره‌ی افراد انگلیسی زبان انتخاب شده است. اغلب کلمات رسمی و ادبی بوده و از این جهت برای افرادی که به دنبال شرکت در آزمون‌های رسمی زبان انگلیسی هستند، انتخابی مناسب است.

کتاب ۵۰۴ واژه ضروری زبان انگلیسی

 

۶- کتاب ۱۱۰۰ واژه ضروری

با مطالعه‌ی دقیق این کتاب می‌توانید مهارت خود را برای پاسخگویی به سوالات مرتبط با درک مطلب و واژگان افزایش دهید. شما می‌توانید با صرف روزانه ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان، علاوه بر یادگیری ۱۱۰۰ لغت مهم و کاربردی در زبان انگلیسی، به درک بهتری از نحوه‌ی به کار بردن این لغات در مکالمات روزمره‌ی خود برسید.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ضروری

 

۷- کتاب Longman Preparation for the TOEFL

کتاب آمادگی برای تافل، تمامی ابزارهای لازم برای موفقیت در آزمون تافل و آزمون‌های مشابه آن را در اختیار داوطلبان می‌گذارد. درسنامه و تمرین‌های جامع و کامل این کتاب، برای تقویت هر چهار مهارت داوطلبان (شنیداری، خواندن، نوشتاری و صحبت کردن) مفید بوده و امکان شناخت نقاط قوت و ضعف خود را به آن‌ها می‌دهد. با استفاده از این کتاب می‌توانید برای آزمون‌های داخلی مانند ETPNU، MSRT، EPT، TOLIMO و… آماده شوید.

Longman Preparation for the TOEFL

 

۸- کتاب TOEFL Test Preparation Kit

کیت آمادگی تافل یکی از کتاب‌های اصلی برای موفقیت در آزمون‌های زبان انگلیسی داخلی است. در این کتاب چندین نمونه سوال مشابه این آزمون‌ها طراحی شده است تا زبان‌آموزان بتوانند ئس از مطالعه‌ی منابع اصلی، سطح یادگیری خود را بسنجند و با انگیزه‌ی بیشتری برای آزمون زبان انگلیسی مورد نظر خود آماده شوند. با درسنامه‌ها و نمونه سوالات موجود در این کتاب می‌توانید اطلاعات خود را در زمینه‌ی دستور زبان انگلیسی و درک مطلب به درستی ارتقا دهید.

TOEFL Test Preparation Kit

 

۹- TOEFL Reading Flash

این کتاب برای یادگیری مهارت خواندن و درک مطلب دانشجویان دکتری که قصد دارند در آزمون‌های زبان داخلی شرکت کنند، انتخابی ایده‌آل است. چرا که متن‌ها و سوالات موجود در آن، همپوشانی بالایی با سوالات آزمون‌های داخلی زبان انگلیسی دارد. مطالعه‌ی این کتاب موجب می‌شود داوطلبان با تسلط بیشتری در جلسه‌ی امتحان حاضر شوند.

TOEFL Reading Flash

 

۱۰- کتاب Kaplan TOEFL IBT

کتاب تافل کاپلان توانایی‌های شما را در بخش‌های مختلف آزمون زبان مانند مهارت شنیداری (Listening) و مهارت خواندن (Reading) تقویت می‌کند. در این کتاب مهم‌ترین مهارت‌ها و استراتژی‌های حل سوالات آزمون‌های زبان انگلیسی مانند آزمون تافل، ETPNU و MSRT به داوطلبان آموزش داده می‌شود. این کتاب یکی از منابع مورد نیاز داوطلبان شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی است.

بیشتر بخوانید: روش های تقویت لیسنینگ (listening) زبان انگلیسی

Kaplan TOEFL IBT

 

۱۱- مقالات عملی و متون آکادمیک

یکی از کارهایی که داوطلبان آزمون‌های زبان انگلیسی می‌توانند برای تقویت درک مطلب خود و سریع‌خوانی انجام دهند، مطالعه‌ی مقالات عملی و متون آکادمیک است. با مطالعه‌ی مقالات مختلف دانشگاهی می‌توانید در هر سطحی از دانش زبان انگلیسی که هستید، سطح خود را بالاتر ببرید.

بیشتر بخوانید: سایت های تعیین سطح زبان انگلیسی

مقالات عملی و متون آکادمیک

 

۱۲- نمونه سوالات پیشین آزمون ETPNU

حل نمونه سوالات سال‌های پیشین آزمون ETPNU به شما کمک می‌کند تا به راحتی یک برنامه‌ریزی صحیح و منطقی برای یادگیری خود داشته باشید. تنها با حل سوالات سوال‌های پیش همین آزمون متوجه خواهید شد که در کدام مباحث دچار اشکال هستید و باید زمان بیشتری را به یادگیری آ‌ن‌ها اختصاص دهید. تا زمانی که حل سوالان مشابه را تمرین نکنید، تصوری از میزان یادگیری خود نخواهید داشت. بنابراین یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهایی که باید پیش از آزمون خود انجام دهید، حل نمونه سوالات سال‌های پیش همین آزمون است.

آزمون ETPNU چیست؟

 

۱۳- نمونه سوالات آزمون زبان انگلیسی MSRT

ذهن انسان برای اینکه مطالب مختلف را در خود ثبت و ضبط کند، نیاز به تکرار و تمرین دارد. پس از انجام تحلیل سوالات آزمون ETPNU، می‌توانید به سراغ حل سوالات آرمون‌های مشابه آن بروید؛ برای مثال آزمون‌های سال‌های قبل MSRT.

سوالات آزمون MSRT شباهت زیادی به آزمون ETPNU داشته و منابع یادگیری و آمادگی برای هر دو آزمون نیز مشترک است. از این رو حل نمونه سوالات آزمون زبان انگلیسی MSRT نیز به شما کمک می‌کند که تسلط بیشتری در آزمون زبان پیام نور داشته باشید و به نمره‌ی بهتری در این آزمون دست یابید.

 

نحوه‌ی ثبت‌نام و انصراف از آزمون ETPNU

پیش از ثبت‌نام در این آزمون باید به این نکته توجه داشته باشید که حوزه‌های برگزاری آزمون ظرفیت محدودی دارند و ممکن است پیش از پایان تاریخ ثبت‌نام، ظرفیت‌ها تکمیل شود. بنابراین زمانی که از شرت در این آزمون اطمینان حاصل کردید، ثبت‌نام خود را انجام دهید.

ثبت‌نام در مراکز تعیین شده برای آزمون در هر دوره، به صورت الکترونیکی و از طریق پرتال پیام نور، مرکز سنجش و آزمون انجام می‌گردد. با مراجعه به این پرتال می‌توانید تاریخ برگزاری آزمون و شروع و پایان ثبت‌نام آن را مشاهده نمایید. در صفحه‌ی اصلی این سایت، لینک ثبت‌نام آزمون را مشاهده می‌نمایید. بر روی این گزینه کلیک نمایید تا وارد صفحه‌ی ثبت‌نام شوید. در این قسمت با کلیک بر روی گزینه‌ی «خرید شماره پرونده» و وارد کردن مشخصات خود به مرحله‌ی بعدی یعنی پرداخت هزینه هدایت می‌شوید.

هزینه‌ی ثبت‌نام نیز به صورت الکترونیکی از طریق همین سامانه قابل پرداخت است. توجه داشته باشید که وجه پرداخت شده، به هیچ عنوان بازگردانده نمی‌شود. بنابراین بهتر است در زمان ثبت‌نام دقت کافی داشته باشید. با پرداخت هزینه می‌توانید شماره پرونده‌ی خود را دریافت نموده و سپس اطلاعات خود را تکمیل کنید.

انصراف از ثبت‌نام پس از پرداخت هزینه ممکن نیست. اما اگر داوطلبی هزینه‌ای برای ثبت‌نام پرداخت نکرده باشد، قادر به انصراف از آزمون خواهد بود.

آزمون ETPNU چیست؟

 

کلام پایانی

یادگیری یکی از موضوعات مهم در زندگی روزمره‌ی انسان‌هاست. سرعت یادگیری، به اندازه‌ی میزان یادگیری اهمیت دارد. از آن‌جایی که همه‌ی ما انسان‌ها دوست داریم مقدار زیادی دانش و مهارت را در زمان بسیار کوتاهی یاد بگیریم، همواره به دنبال راههای سریع‌تر یادگیری بوده‌ایم.

در مسیر یادگیری زبان انگلیسی نیز به علت وجود محدودیت زمانی برای دانشجویان و یا شرکت‌کنندگان آزمون دکتری، بهتر است به دنبال فاکتوری باشیم که به سرعت یادگیری ما می‌افزاید. استفاده از کلاس‌های زبان انگلیسی و یک مدرس خصوصی زبان انگلیسی با حوصله و مجرب، همان فاکتور است. به این ترتیب می‌توانید با افزایش سرعت یادگیری خود، بلافاصله از تمرینات و آزمون‌ها استفاده کنید و خیلی سریع برای آزمون خود آماده شوید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *