کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ژاپنی

بهترین منابع خودآموز زبان ژاپنی (کتاب، فیلم، اپلیکیشن، آهنگ و…)

۵
(۲)

مسیر هیجان‌انگیز یادگیری زبان ژاپنی یک ماجراجویی جذاب است، خصوصاً برای کسانی که تازه به این مسیر پا گذاشته‌اند. اما از چه منابعی می‌توان برای یادگیری زبان ژاپنی استفاده کرد؛ خصوصاً اگر بخواهیم بخش زیادی از مسیر را به‌صورت خودخوان و خودآموز پیش برویم؟

در این مقاله قرار است با انواع منابع موجود برای یادگیری زبان ژاپنی بیشتر آشنا شویم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

انواع منابع یادگیری زبان ژاپنی

یادگیری زبان ژاپنی با متون ساده، می‌تواند برای زبان‌آموزان مبتدی تجربه‌ای جذاب و بی‌بدیل باشد. در این متون، از واژگان و جملات ساده استفاده می‌شود تا زبان‌آموزان به تدریج با گرامر و ساختار جملات ژاپنی آشنا شوند.

به عنوان مثال، یک متن معمولاً در موضوعات روزمره مانند خانواده، خرید و تفریح قرار می‌گیرد. جملات ساده و روان، به زبان‌آموزان کمک می‌کنند تا آن‌ها بتوانند درک راحت‌تری از محتوای ژاپنی داشته باشند.

زمانی که در حال یادگیری زبانی با سیستم نوشتاری متفاوت، مانند ژاپنی هستید، خواندن زیاد اهمیت دارد.

در ادامه چند نمونه بسیار ساده از متن‌های ژاپنی و مناسب زبان آموزان مبتدی را به شما معرفی می‌کنیم:

 

۱. یادگیری زبان ژاپنی با کمک متون ژاپنی

یادگیری زبان ژاپنی با متون ساده نه تنها یک تجربه بی‌نظیر است، بلکه یک سفر ماجراجویانه برای زبان آموزان خلق می‌کند که در آن فرصت‌هایی فراتر از یادگیری این زبان در اختیار زبان آموزان قرار می‌گیرد.
شاید بتوان این گونه گفت که فرصت‌هایی که در این مسیر پیش پای زبان آموزان قرار می‌گیرند با هیچ جیز دیگری به دست نمی‌آیند. بنابراین اهمیت یادگیری این زبان نیازی به ارائه دلایل ریز و درشت ندارد. اما این فرصت‌ها چه هستند؟

این فرصت‌های استثنایی عبارتند از:

  • درک ساده‌تر ساختارها و واژگان زبان ژاپنی
  • امکان یادگیری قابلیت‌ها و اصول ابتدایی زبان ژاپنی
  • پا نهادن به دنیای بی‌انتهای تکنولوژی ژاپن
  • درک مفاهیم فرهنگی، اجتماعی و تاریخی کشور ژاپن
  • افزایش اعتماد به نفس زبان آموزان به خاطر یادگیری یکی از زبان‌های دشوار دنیای امروز

دختری که در حال خواندن یک کتاب ژاپنی است

 

تعدادی از مهم‌ترین متون زبان ژاپنی که می‌توان از آنها برای یادگیری این زبان و تقویت مهارت‌های ریدینگ استفاده کرد عبارتند از:

 

اخبار و مجلات ژاپنی

یکی از بهترین منابع عالی که زبان آموزان می‌توانند از آن‌ها به عنوان متون ژاپنی استفاده کنند اخبار و مجلات ژاپنی است. در مورد این نوع از منابع بهتر است بدانید فقط کتاب‌های فیزیکی وجود ندارند و شما با طیف وسیعی از مقالات آنلاین در سایت‌ها روبه‎‌رو هستید.

این طیف وسیع از منابع متون ژاپنی تمام نشدنی است که تقریبا تمام موضوعات را پوشش داده و مخاطبان زیادی را با علایق و سلیقه‌های مختلف جذب خود می‌کند.

یادگیری زبان ژاپنی با اخبار

با کمک این دسته از متون ساده ژاپنی می‌توانید:

  • درک زبان ژاپنی خود را بهبود بخشید.
  • درک بهتری از فرهنگ و رویدادهای جاری در ژاپن به دست آورید.
  • از طرفی، بسیاری از این سایت‌ها مقالاتی را ارائه می‌کنند که در سطوح مختلف خواندن، نوشته شده‌اند، بنابراین آنها برای تمام زبان‌آموزان در هر سطحی می‌توانند مفید باشند.
  • همچنین خواندن محتوای جاری و مرتبط می‌تواند به شما کمک کند تا با انگیزه درگیر یادگیری خود باشید، زیرا می‌توانید کاربرد عملی آنچه را که یاد می‌گیرید، مشاهده کنید.
ردیف نام سایت  توضیحات امتیازات ویژه  
۱ Wa Tanoshi این یک سایت مجله‌ای است که در مورد موضوعات ژاپنی می‌نویسد، اما به روشی بسیار مبتدی. همه محتوا بین سطح  N5 تا N3 JLPT  است و می‌توانید آنها را بر اساس سطح دلخواه خود مرتب کنید.
  • مطالعه کردن متون ساده خبری ژاپنی با واژگان کم
  • مطالعه موضوعات روز دنیا
۲ NHK NHK ژاپن یک روزنامه مخصوص کودکان است. این منبعی مناسب برای زبان آموزان مبتدی است.
۳ Aozora Bunko یک منبع آنلاین رایگان برای دسترسی به ادبیات ژاپنی است. این سایت شامل متون کلاسیک ژاپنی است که حق نشر آنها به پایان رسیده. مخاطب اصلی آن دانش‌آموزان ژاپنی و زبان‌آموزان مبتدی هستند.
  • داستان‌ها، شعرها، نمایشنامه‌ها و متون دیگر
  • امکان دانلود متون در قالب‌های مختلف مانند HTML یا PDF
۴ Tadoku در این سایت متون ساده ژاپنی به همراه معنای آنها به زبان انگلیسی وجود دارد. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید این سایت برای شما انتخاب مناسبی است.
  • داستان‌های کوتاه و متون ساده با ترجمه انگلیسی
  •  مطالب مختلف برای تمرین مهارت‌های خواندن
۵ Japanese Graded Readers این سایت یکی از قدرتمندترین سایت‌های ژاپنی است که در آن متون به زبان ژاپنی قرار گرفته‌اند.
  • داستان‌های ژاپنی به سطوح مختلف از مبتدی تا پیشرفته
  • در دسترس بودن ترجمه و واژگان
۶ MATCHA ماچا یک مجله اینترنتی است که بر موضوع سفر در ژاپن متمرکز است. مقالات موجود در آن به ۱۰ زبان ارائه شده است.
  • در این سایت زبان ژاپنی را می‌توان به دو صورت تنظیم کرد: ژاپنی استاندارد و  ژاپنی عامیانه (やさしい日本語). آنها مقادیر زیادی فوریگانا برای همه کانجی‌ها فراهم می‌کنند. آنها همچنین تعاریف انگلیسی را در کنار یا بالای برخی از عبارات غیر معمول دارند.
  • در این سایتدر کنار مقالات تصاویری وجود دارند که با دست طراحی شده‌اند.
  • اشکال اساسی این سایت این است که نمی‌توان متن را به گفتار تبدیل کرد.
۷ Easy Japanese  یک وب سایت خبری است که اخبار سایت‌های دیگر مانند CNN و NHK و Asahi را دریافت کرده و خواندن آنها را آسان‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید یک مقاله ژاپنی از یک ناشر اصلی خبری در ژاپن بخوانید، احتمالاً این سایت انتخاب درستی برای شماست.
  • مقالات این سایت به شما اجازه می‌دهند خبرها را بر اساس موضوع، منبع، دشواری و سطح آنها مرتب کنید.
  • آن‌ها حتی به شما اجازه می‌دهند زبان ژاپنی خاصی را جستجو کنید تا بتوانید بر حسب نیاز خود از آنها استفاده کنید!
  • همه مقالات دارای Furigana هستند و همه کانجی‌ها با سطح JLPT خود برچسب‌گذاری شده‌اند.
  • آنها همچنین دارای قابلیت تبدیل متن به گفتار در هر مقاله و همچنین گزینه خاموش کردن Furigana هستند.
  • آنها همچنین به کاربران اجازه می‌دهند ترجمه‌هایی را به مقالات اضافه کنند، بنابراین اگر به عبارتی برخورد کردید که متوجه آن نمی‌شوید، می‌توانید از ترجمه سایر کاربران استفاده کنید.
  • این سایت برای مبتدیان ژاپنی به اندازه برخی از سایت‌های دیگر خوب نیست، زیرا در آن کانجی در سطح N1 و N2 وجود دارد. با این حال، اجازه ندهید که شما را بترساند! چون هنوز هم منبع و روشی عالی برای تمرین است.
۸ Nippon Talk برای مبتدیان ژاپنی بسیار مفید است. آنها یکی از معدود وب سایت‌های خواندنی ژاپنی هستند که هم فوریگانا و هم ترجمه انگلیسی را ارائه می‌دهند.
  • در هر مقاله، متن اصلی ژاپنی، Furigana over the Kanji، و ترجمه انگلیسی را خواهید داشت. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید این وب سایت می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
  • شما می‌توانید Furigana را مخفی کنید و همچنین گزینه‌ای برای بزرگتر کردن آن دارید.
  • مقالات توسط شخصی ژاپنی نوشته شده، از این رو  شما می‌توانید ژاپنی طبیعی را بخوانید.
  • Nippon Talk  با مقالات جالب در موضوعات مختلف برای مبتدیان بسیار مفید است.
۹ داستان های هیراگانای کرانچی نیهونگو این یک سایت بسیار ساده برای تمرین خواندن ژاپنی است. در این سایت گزینه‌ای برای نمایش یا پنهان کردن ترجمه روماجی و انگلیسی خط به خط وجود دارد.
۱۰ Satori Reader

Satori Reader محتوای مبتنی بر سطح زبان آموزان است که با دقت انتخاب شده و برای تمرین و رشد آنها مطالب مفیدی ارائه می‌دهد و با سیستم منحصر به فرد خود برای نمایش متون ژاپنی مطابق با دانش زبان آموز و داستان‌هایی که به دقت حاشیه نویسی شده است.

  • Satori Reader یک تجربه یادگیری کنترل شده است و برای برای بسیاری از زبان آموزان جزء اولین منبع موثر محسوب می‌شود.
  • این وبسایت شکاف بین کتاب‌های درسی ژاپنی و دنیای گسترده‌تر ارتباطات واقعی بومی را پر می‌کند.
۱۱ News in Slow Japanese

در این سایت اخبار به زبان ژاپنی روان و ساده است و شامل انواع اخبار جاری و اطلاعات عمومی در مورد ژاپن است. هر پست در آن از چند پاراگراف کوتاه تشکیل شده است.

  • اگر جمله یا عبارتی معنا ندارد، می‌توانید برای دسترسی به اطلاعات بیشتر، ماوس خود را روی متن نگه دارید. مقالات همچنین به صورت متن ساده در دسترس هستند.
  • هر پست شامل فهرست واژگان و به صورت صوتی با سرعت آرام برای تمرین خواندن زبان آموزان ارائه شده است. 
  • علاوه بر خواندن و گوش دادن به اخبار به زبان ژاپنی روان، یک پادکست تکمیلی نیز وجود دارد که نسخه صوتی سریع‌تری از داستان را پخش می‌کند.
۱۲ CosCom

این سایت، مقالات خبری بسیار کوتاه را به زبان ژاپنی ساده منتشر می‌کند.

می‌توانید روی دکمه‌های بالای مقالات کلیک کنید تا بین روماجی، هیراگانا و ژاپنی کامل (با کانجی) جابجا شوید.

 

داستان های کوتاه و رمان‌های ژاپنی

خواندن داستان‌ها و رمان‌ها روشی عالی برای تمرین خواندن ژاپنی و بهبود مهارت‌های درک مطلب هستند.

بسیاری از سایت‌ها دسترسی رایگان به طیف گسترده‌ای از داستان‌ها، مانند داستان‌های کلاسیک، داستان‌های مدرن و حتی محتوای تولید شده توسط کاربر را فراهم می‌کنند. این منبع طیف گسترده‌ای از مطالب خواندنی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین رمان ها برای یادگیری زبان ژاپنی

یادگیری زبان ژاپنی با خواندن داستان و رمان

به عنوان نمونه چند داستان ژاپنی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید در صفحات وب به سادگی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

ردیف نام داستان ژاپنی شرح داستان
۱ داستان های کوتاه راسل سنسی راسل ماتیوز معلمی است که داستان‌های کوتاه و سرگرم کننده زیادی برای یادگیری مهارت خواندن ژاپنی نوشته است. واضح است که هدف سایت فروش کتاب و آموزش درس است، اما یکسری داستان رایگان برای امتحان کردن وجود دارد که می‌تواند برای زبان آموزان مبتدی مفید باشد.
۲ تادوکو
تادوکو منابع مختلفی را برای کمک به زبان‌آموزان برای تمرین مهارت‌های خواندن به زبان ژاپنی ارائه می‌کند. در اینجا کتاب‌هایی برای همه سطوح زبان ژاپنی، از مبتدی تا پیشرفته، پیدا خواهید کرد. اگرچه برای اکثر کتاب‌ها باید هزینه پرداخت کنید! اما تعداد زیادی کتاب و نمونه رایگان آن‌ها در سطوح مبتدی وجود دارد.
۳ داستان‌های کودکان ژاپنی سنتی

این وب سایت صفحه‌ای بسیار قدیمی دارد به طوری که گویی متعلق به موزه است! می‌توانید در این مجموعه ۱۶ داستان کلاسیک کودکان ژاپنی را به همراه توضیحات کلمه و جمله بخوانید.
۴ فانتاجیکان اگرچه فانتاجیکان سایتی با داستان دارد، اما آنها بیش از هر چیز دیگری در مورد صدا هستند. به همین دلیل کانال یوتیوب چیزی است که به این وب سایت ارزش بالایی می‌افزاید. کانال یوتیوب همه داستان‌های سایت را ندارد، اما می‌تواند برای تمرین مبتدیان مفیدتر است.

در هر ویدئو، تصاویری وجود دارد که نشان می‌دهد چه اتفاقی می‌افتد، روایتی از داستان، و متن ژاپنی نشان می‌دهد که راوی چه می‌گوید (این جایی است که تمرین خواندن وارد می‌شود). با این حال، بهترین بخش در مورد این تصاویر، تصاویر موجود در ویدئو است. آنها زمینه را نشان می‌دهند که چه اتفاقی می‌افتد و عنصر دیگری را به تمرین شما اضافه می‌کند. شما با استفاده از منبع از کمی بازخورد بیشتری دریافت می‌کنید.

۵ پرس خرگوش سفید یکی از بهترین مکان‌ها برای یافتن خوانندگان درجه‌بندی شده، White Rabbit Press به خوانندگان ژاپنی در سطوح مختلف مطالب مفیدی ارائه می‌دهد.

ساده‌ترین داستان برای خوانندگان سطح مبتدی “مورچه و ملخ” است، در حالی که ساده‌ترین گزینه برای خوانندگان سطح ۱ “پرندگان، جانوران و خفاش” است که بازگویی یک افسانه ازوپ است. یکی دیگر از داستان‌های سطح ۱ که در این سایت ارائه شده است “سه خوک کوچک” است که بیشتر مردم آن را از دوران کودکی خود به یاد می‌آورند.

۶ نیهون نو موکاشیباناشی فولکلور ژاپنی نه تنها داستان‌های غنی از تاریخ را ارائه می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند زبان ژاپنی را یاد بگیرید. داستان‌ها اغلب یک پاراگراف هستند و از جملات ساده استفاده می‌کنند.

Nihon no Mukashibanashi یک وب‌سایت شامل داستان‌های عامیانه ژاپنی که توسط انجمن بین‌المللی دیجیتال EHON است، اداره می‌شود، در آن حدود ۳۰ داستان وجود دارد که کودکان ژاپنی با خواندن آنها بزرگ می‌شوند.

می‌توانید داستان‌ها را با کلیک کردن روی «بازگشت» و «بعدی» در کنار هر تصویر بخوانید تا در میان صفحات حرکت کنید.

یکی از چالش‌های استفاده از وب سایت این است که متن شامل فوریگانا برای کانجی نیست. با این حال، بیشتر کانجی از سطح مبتدی تا متوسط ​​را شامل می‌شود. اگر یک شخصیت کانجی شما را کاملاً گیج می‌کند، می‌توانید آن را کپی کرده و در یک فرهنگ لغت آنلاین مانند Jisho برای تعریف آن جای‌گذاری کنید.

۷ اوراشیما تارو این داستان در مورد مرد جوانی است که سفر ماجراجویانه‌ای در زیر آب را تجربه می‌کند.
۸ خورشید و ماه این داستان روایتی از منشأ خورشید و ماه است.

 

مانگاهای ژاپنی

مانگا می‌تواند راهی عالی برای تمرین خواندن ژاپنی و بهبود مهارت‌های درک مطلب شما باشد. طیف گسترده‌ای از داستان‌ها و ژانرها وجود دارند که به شما امکان می‌دهد محتوایی را پیدا کنید که مطابق علایق  شما باشد. نه مانند کتاب‌های درسی خسته‌کننده… .

فرقی نمی‌کند چه ژانری را بپسندید، چه اهل ژانر اکشن باشید، چه عاشقانه، چه کمدی یا حتی درام، به احتمال زیاد مانگا یا رمانی به زبان ژاپنی وجود دارد که مطابق با سلیقه شما باشد.

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان ژاپنی با بهترین مانگاهای ژاپنی

مانگاهای ژاپنی منبعی برای یادگیری زبان ژاپنی

به یاد داشته باشید که زبان مورد استفاده در بسیاری از کتاب‌های مانگا، زبان روزمره نیست. که این خود یک امتیاز منحصر به فرد و یک راه عالی برای تمرین خواندن و کانجی به روشی سرگرم کننده است.

ردیف نام مانگا شرح امتیاز ویژه
۱ “توپ اژدها”
ساخته آکیرا توریاما
“Dragon Ball” یک مجموعه مانگای طولانی مدت از آکیرا توریاما است. قهرمان داستان، گوکو، از کودکی خردسال و ساده‌لوح شروع می‌کند و به مردی قدرتمند تبدیل می‌شود که می‌خواهد از خانه‌اش، زمین محافظت کند.

 

مجموعه “Dragon Ball” برای مبتدیان بسیار عالی است زیرا داستانی جذاب به علاوه سبک نوشتاری ساده با هنر تمیز ارائه می دهد که به راحتی قابل دنبال کردن است. در سری اولیه، گوکو به عنوان کودکی که در مورد زندگی روی زمین می‌آموزد، با عبارات اساسی صحبت می‌کند. همه کانجی شامل فوریگانا است.
۲ «ماه ملوان»
اثر نائوکو تاکوچی
“ماه ملوان” داستانی جادویی درباره گروهی از دختران نوجوان اثر نائوکو تاکوچی است. اوساگی تسوکینو به عنوان یک دختر مدرسه‌ای بچه‌گانه شروع می‌کند، اما وقتی درباره گذشته خود بیشتر می‌آموزد، به یک جنگجوی قدرتمند تبدیل می‌شود و برای سرنوشت کهکشان می‌جنگد.

 

داستان در حال حاضر کامل شده است و خوانندگان می توانند به راحتی کل مجموعه را خریداری کنند. شخصیت‌های متنوعی وجود دارد که به شما کمک می‌کند لهجه‌ها و زبان‌های عامیانه مختلف را یاد بگیرید . از آنجایی که شخصیت‌ها کودک و نوجوان هستند، گفتار برای مبتدیان ساده‌تر است و شامل فوریگانا می‌شود.
۳ «دورامون»
اثر فوجیکو فوجیو
“Doraemon” ساخته فوجیکو فوجیو یک ربات گربه مانند از آینده را نشان می‌دهد که به زمان حال سفر کرده است. ماموریت Doraemon کمک به نوبیتا، دانش آموز دبستانی جوان و دست و پا چلفتی است. Doraemon از فناوری آینده‌نگر خود برای کمک به Nobita در زندگی روزمره خود استفاده می‌کند، اما معمولاً عواقب سرگرم کننده‌ای دارد.

Doraemon به قدری محبوب شده است که شخصیت اصلی را می‌توان تقریباً در همه جای ژاپن دید. این مانگا سال‌ها اجرا می‌شود و داستان‌هایی با درس‌های اخلاقی مناسب برای همه ارائه می‌دهد.

این برای کودکان خردسال در حدود سن نوبیتا نوشته شده است و درک آن را برای خوانندگان مبتدی ژاپنی آسان تر می کند. گفتار از الگوهای جملات ساده استفاده می کند و شامل فوریگانا است .
۴ «کافه Shirokuma»
اثر آلوها هیگا
«کافه Shirokuma» اثر آلوها هیگا حیوانات را رهبری می‌کند. در این مجموعه مانگا، حیوانات و انسان‌ها در یک کافه محلی با هم زندگی می‌کنند. مانگا حاوی جملات ساده است، اما چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. در سرتاسر سریال، دروس فرهنگی درباره انواع نوشیدنی‌ها، خوراکی‌های شیرین و حیواناتی که در کافه ظاهر می‌شوند، وجود دارد.

تمام گفتار تایپ شده شامل فوریگانا است، اما متن اضافی، مانند افکار دست نویس هنرمند، فاقد وسایل کمک خواندن است. مبتدیان می‌توانند در ابتدا فقط بر خواندن گفتار تمرکز کنند و بعداً به محتوای پیشرفته‌تر بپردازند.

۵ “Yotsubato&!”
توسط کیوهیکو آزوما
“Yotsubato&!” یک مجموعه مانگا توسط کیوهیکو آزوما است و تنها موردی است که در این لیست در یک سریال انیمه اقتباس نشده است. تنها راه برای تجربه لذت Yotsuba Koiwai کنجکاو از طریق یک سری مانگا است. هر داستان بر “Yotsuba و” یا Yotsuba و تجربیات جدید او تمرکز دارد.  

“Yotsubato&!” برای خوانندگان مبتدی تا متوسط ​​عالی است . در حالی که یوتسوبای پنج ساله مانند یک کودک صحبت می‌کند، پدر خوانده و دوستانش ممکن است از کلماتی استفاده کنند که برای خوانندگانی که تازه شروع به کار کرده‌اند ناآشنا باشد. همه کانجی با فوریگانا همراه است.

 

تکنیک‌های کاربردی برای یادگیری زبان ژاپنی با کمک متون ژاپنی

۱. مطالعه به شیوه فعالانه
  • متون را به صورت فعال مطالعه کنید و تلاش کنید تا جزئیات را درک کنید.
  •  وقتی با یک کلمه جدید روبه‌رو شدید، معنی آن را درک کنید و از دیکشنری استفاده کنید.
۲. تکرار و تکرار
  • متون را چندین بار مطالعه کنید تا واژگان و ساختارهای جمله به خاطرتان بمانند.
  • جملات را تکرار کنید تا نحوه تلفظ و استفاده صحیح آنها را یاد بگیرید.
۳. گوش دادن به صداهای ژاپنی
  • متون را به همراه تلفظ صحیح گوش دهید، این کمک می‌کند تا با لحن و اصطلاحات صحیح آشنا شوید.
  • از منابع صوتی آموزشی نیز برای تقویت مهارت شنیداری استفاده کنید.
۴. ترجمه متون ژاپنی به زبان فارسی
  • ترجمه متن ژاپنی به زبان مادری خود یک تمرین مفید است.
  • این کار به درک بهتر واژگان و ساختارهای جمله کمک می‌کند.
۵. غنی کردن دایره واژگان
  • لیست واژگان جدیدی که در متون مطالعه کردید را ثبت کنید.
  • این واژگان را در جملات مختلف استفاده کنید تا به یادگیری مستدام تبدیل شوند.
۶. مطالعه تفسیری
  • متون تفسیری در مورد فرهنگ ژاپنی و موضوعات مختلف را مطالعه کنید.
  • این متون به شما کمک می‌کنند تا درک عمیق‌تری از زبان و فرهنگ ژاپنی پیدا کنید.
۷. گروه‌بندی واژگان
  • واژگان را بر اساس موضوعات گروه‌بندی کنید. به عنوان مثال، واژگان مرتبط با خرید، خانواده یا سفر.
۸. نوشتن جملات
  • جملات جدید را خودتان بنویسید و از دیکشنری یا منابع آموزشی برای بررسی صحت استفاده کنید.
۹. تفسیر متن
  • یک متن ساده را به زبان خود تفسیر کنید. این کار به درک عمیق‌تر از محتوا کمک می‌کند.
۱۰. بازی با کلمات
  • از بازی‌های کلماتی مثل Scrabble یا کلمه‌سازی برای تقویت واژگان استفاده کنید.
۱۱. گوش دادن به کتاب‌های صوتی پادکست‌های ژاپنی با تفسیر و توضیحاتی کمک می‌کنند تا با گوش دادن به متن‌ها، تلفظ و اصطلاحات ژاپنی آشنا شوید.

 

۲. یادگیری زبان ژاپنی با کانال‌های یوتیوب

یکی دیگر از مهم‌ترین منابع یادگیری زبان ژاپنی در دنیای امروز، کانال‌های یوتیوبی هستند.  کانال‌های YouTube مختلفی در موضوعات گوناگون وجود دارند که زبان ژاپنی را با استفاده از روش‌های گوناگون و به زبان‌آموزان سطوح مختلف یاد می‌دهند.

در ادامه با تعدادی از این کانال‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

 

کانال Bom Bom Academy

کانال های یوتیوب آموزش زبان ژاپنیبه عنوان مثال، کانال YouTube Bom Bom Academy حاوی محتوای متنوعی است که مخصوص کودکان ساخته شده است. ویدئوهای داستان افسانه آنها متحرک است و شامل زیرنویس ژاپنی است.

اگر صدای آنها تمرکز شما را از خواندن زیرنویس منحرف می‌کند، می‌توانید به سادگی ویدئو را بی‌صدا کنید. با این کار تلفظ واژگان ژاپنی می‌تواند به عنوان تمرین گوش دادن برای شما عالی باشد.

 

کانال JapanesePod101

کانال JapanesePod101 یک منبع جامع و محبوب برای یادگیری زبان ژاپنی است. این کانال توسط شرکت JapanesePod101.com اداره می‌شود که یک پلتفرم آموزش آنلاین برای یادگیری زبان ژاپنی است.

مهمترین ویژگی‌های این کانال عبارتند از:

تنوع سطوح کانال JapanesePod101 ویدیوها و پادکست‌هایی با تنوع سطوح از مبتدی تا پیشرفته ارائه می‌دهد. این به شما امکان می‌دهد که در هر مرحله از یادگیری زبان پیشرفت کنید.
موضوعات گسترده ویدیوها به موضوعات مختلفی مانند گرامر، واژگان، مکالمات روزمره، فرهنگ ژاپنی و موارد دیگر پرداخته و دارای محتواهای آموزشی گوناگون هستند.
تنوع آموزشی این کانال از روش‌های مختلف آموزشی مانند ویدیوهای آموزشی، پادکست‌ها، فایل‌های صوتی و منابع تکمیلی استفاده می‌کند.
آموزش با روش‌های نوین JapanesePod101 از روش‌های تدریس مبتنی بر تکرار، تکنیک‌های حافظه کوتاه مدت، و محتوای تعاملی برای تسهیل برنامه یادگیری شما استفاده می‌کند.
امکان مشارکت این کانال امکاناتی مانند ترجمه و توضیحات به زبان‌های مختلف برای هر ویدیو فراهم کرده است که به یادگیری بهتر و گسترده‌تر شما کمک می‌کند.

 

کانال Nihongo no Mori

کانال Nihongo no Mori یک منبع آموزشی آنلاین برای یادگیری زبان ژاپنی است. این کانال ویدیوهایی با محتوای تفسیری و آموزشی ارائه می‌دهد که بر اساس سطوح مختلف زبان‌آموزان طبقه‌ندی شده است.

برخی از ویژگی‌های این کانال عبارتند از:

تنوع سطوح آموزشی Nihongo no Mori ویدیوهایی برای هر سطح از مبتدی تا پیشرفته دارد، که به شما امکان یادگیری در سطوح مختلف را می‌دهد.
آموزش گرامر این کانال به طور خاص بر روی توضیحات گرامر و قواعد زبان ژاپنی تمرکز دارد و مفاهیم گرامری را با مثال‌های کاربردی توضیح می‌دهد.
مکالمات عملی ویدیوهای کانال به مکالمات و واژگان روزمره در مواقع مختلف تاکید می‌کنند، که به شما کمک می‌کند تا به راحتی در موقعیت‌های واقعی از زبان ژاپنی استفاده کنید.
توضیحات بصری استفاده از نمودارها و تصاویر در توضیحات، یادگیری را تسهیل کرده و مفاهیم را به شکل بصری به شما انتقال می‌دهد.
پوشش گسترده مباحث کانال به ارائه موضوعات مختلفی از جمله گرامر، واژگان، مکالمات روزمره، و مفاهیم پیشرفته‌تر مانند زمان‌ها و صفت‌ها می‌پردازد.

 

۳. یادگیری زبان ژاپنی با تماشای انیمه‌ها و انیمیشن ها

تماشای انیمه‌ها و انیمیشن‌های ژاپنی می‌تواند یک راه جذاب برای یادگیری زبان ژاپنی باشد. این کار نه تنها برای لذت بردن از سبک هنری ژاپنی، بلکه به عنوان یک منبع زبانی نیز بسیار مؤثر است.

در ادامه با چند انیمه و انیمیشن ژاپنی بیشتر آشنا می‌شویم:

 

انیمیشن Belle

نام زبان اصل انیمیشن نام انیمیشن به فارسی سال تولید لینک دانلود
竜とそばかす姫 اژدها و پرنسس کک و مکی ۲۰۲۱

«اژدها و پرنسس کک و مکی» انیمیشن ژاپنی فانتزی است که داستان دختری به نام سوزو را روایت می‌کند. سوزو عاشق آهنگسازی است و هدفش تبدیل شدن به یک آهنگساز حرفه‌ای است.

این انیمیشن دارای مکالمات ژاپنی مناسبی برای زبان آموزان مبتدی است و به دلیل جذابیت فانتزی خود مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

انیمیشن Belle منبعی برای یادگیری زبان ژاپنی

 

انیمیشن My Neighbor Totoro

نام زبان اصل انیمیشن نام انیمیشن به فارسی سال تولید لینک دانلود
となりのトトロ همسایه من توتورو ۱۹۸۸

«همسایه من توتورو»، انیمیشنی زیباست که داستان مهاجرت خواهران کوچک به روستاها و رابطه‌ی آن‌ها با موجود خیالی به نام «توتورو» را نشان می‌دهد. با محوریت کودکان، این انیمیشن با بیان بصری زیبا و کمبود عبارات دشوار، یک اثر جذاب برای یادگیری زبان ژاپنی است.

انیمیشن توتورو برای یادگیری زبان ژاپنی

بیشتر ببینید: انیمیشن های موثر برای یادگیری زبان ژاپنی + لینک دانلود رایگان

 

انیمه Polar Bear Café

انیمه «کافه خرس قطبی» داستان یک پانداست که در جستجوی کار به طور اتفاقی به یک کافه کوچک با مدیریت یک خرس قطبی می‌رسد. از این پس، روزمره‌های جذاب و گفت‌وگوهایی در این کافه رخ می‌دهند که می‌توانند به نظر معمولی برای تماشاگران بیایند.

در این نمایش جذاب، حیوانات به عنوان اعضای جامعه زندگی می‌کنند و به زبان ژاپنی صحبت می‌کنند. آن‌ها شغل دارند، از وسایل حمل و نقل استفاده می‌کنند، در خانه زندگی می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها لباس می‌پوشند.

این انیمه علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، برای زبان‌آموزان در سطح مبتدی فرصتی فراهم می‌کند تا مفاهیم را به صورت بصری یاد بگیرند.

انیمه برای یادگیری زبان ژاپنی

 

انیمه Kemono Friends

«دوستان کمونو» انیمه‌ای انسان‌نماست که حیوانات به شکل دختران به تصویر کشیده شده‌اند.
در زبان ژاپنی، «کمونو» به معنای حیوان پشمالو است.

دیالوگ‌های آهسته این انیمه آن را برای زبان‌آموزان مبتدی جذاب می‌کند. به علاوه، شخصیت‌های زیبا و جذاب این انیمه، لحظات شگفت‌انگیزی را برای یادگیری زبان فراهم می‌کنند.

انیمه Kemono Friends و یادگیری زبان ژاپنی

بیشتر ببینید: یادگیری زبان ژاپنی با انیمه‌های جذاب و دیدنی+ لینک دانلود رایگان

 

مهم‌ترین مزایای استفاده از انیمه‌ها و انیمیشن‌ها به‌عنوان یکی از منابع یادگیری زبان ژاپنی عبارتند از:

مزایای یادگیری زبان ژاپنی با انیمه‌ها و انیمیشن‌ها
گسترش دایرۀ واژگان و اصطلاحات ژاپنی انیمه‌ها معمولاً از زبان عامیانه و محاوره‌های روزمره استفاده می‌کنند، که به یادگیری لغات و عبارات رایج در زبان کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: مهم‌ترین جملات و اصطلاحات پرکاربرد ژاپنی که باید بدانید

آشنایی با تلفظ‌ها و لحن‌های مختلف با گوش دادن به دیالوگ‌ها و تلفظ شخصیت‌ها، می‌توانید تلفظ صحیح را تمرین کنید و با لحن مختلف زبان ژاپنی آشنا شوید.
شناخت فرهنگ ژاپن انیمه‌ها غالباً تصویرگر فرهنگ ژاپنی هستند. این به شما کمک می‌کند تا با عناصر فرهنگی، اجتماعی، و تاریخی این کشور بیشتر آشنا شوید.
تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری تماشای انیمه‌ها به شما کمک می‌کند تا مهارت شنیداری‌تان را تقویت کنید و با سرعت و لهجه‌های مختلف آشنا شوید. همچنین به مرور تمرین می‌کنید تا بهتر و روان‌تر به ژاپنی حرف بزنید.

بیشتر بخوانید: چگونه به زبان ژاپنی حرف بزنیم؟ راهکارهایی برای یادگیری سریع تر

تنوع منابع برای یادگیری ژانرهای مختلف انیمه، از علمی-تخیلی گرفته تا درام و کمدی، امکان انتخاب براساس سلیقه شما را فراهم می‌کند.
تقویت مهارت‌های ریدینگ/ خواندن برخی از انیمه‌ها زیرنویس ژاپنی دارند که به شما کمک می‌کند تا مهارت خواندن خود را بهبود بخشید.

 

۴. یادگیری زبان ژاپنی با تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها

تماشای فیلم‌ها و سریال‌های ژاپنی می‌تواند یک روش جذاب و مؤثر برای یادگیری این زبان باشد.

  • این منابع به شما فرصت می‌دهند تا با لهجه، اصطلاحات، و نحوه استفاده از اصطلاحات در مواقع مختلف زندگی آشنا شوید.
  • تماشای دیالوگ‌ها و موقعیت‌های مختلف در فیلم‌ها و سریال‌ها، به شما کمک می‌کند تا به صورت طبیعی و عملی زبان را تجربه کنید.
  • این روش به شما امکان می‌دهد تا با فرهنگ ژاپنی، عادات، و تاریخ آن کشور بهتر آشنا شوید.
  • از تماشای محتواهای مختلف با ژانرهای متنوع نیز می‌توانید لذت ببرید و در عین حال دایره واژگان و مهارت‌های شنیداری‌تان را بهبود بخشید.

اگر شما نیز از آن دسته از زبان آموزان ژاپنی هستید که هنوز آن گونه که می‌خواهید به این زبان مسلط نشده‌اید یا اگر یک زبان آموز در سطح مبتدی هستید ولی سختی این زبان شما را به وحشت انداخته، نگران نباشید. ترس‌هایتان را رها کنید و به مسیر درست یادگیری زبان ژاپنی قدم بگذارید.

شما می‌توانید در کلاس های خصوصی زبان ژاپنی در هایتاکی ثبت نام کرده و زیر نظر برترین اساتید، این زبان را به سادگی بیاموزید.

هایتاکی

تعدادی از بهترین فیلم‌ها و سریال‌های ژاپنی عبارتند از:

 

فیلم Tampopo (タンポポ) — ۱۹۸۵

«تامپوپو» یک فیلم کمدی ژاپنی از سال ۱۹۸۵ است که درباره صاحب مغازه‌ای فقیر است که رامن می‌فروشد. او با کمک دوست جدید، تصمیم می‌گیرد کیفیت غذا و سرویس خود را افزایش دهد. این تصمیم به وقوع بحران‌ها، حوادث ناگوار و خنده‌دار منجر می‌شود.

«تامپوپو» با زبان روان و دیدگاهی جالب به فرهنگ ژاپنی می‌پردازد، از این رو یکی از پرطرفدارترین فیلم‌ها برای یادگیری زبان ژاپنی است.

Tampopo (タンポポ) — 1985

 

فیلم Our Little Sister (海街) — ۲۰۱۵

در “خواهر کوچک ما”، خواهران کودا در مراسم خاکسپاری پدرشان با خواهر ناتنی، سوزو، ملاقات می‌کنند. پس از فوت مادر اصلی سوزو و رفتار نامادری ناپسند، ساچی، دختر بزرگ خانواده، تصمیم به بازگرداندن سوزو به خانه روستایی‌اش می‌گیرد.

این فیلم ژاپنی با دیالوگ‌های ساده، داستانی راحت فهم و از کلمات پرکاربرد در مکالمات روزمره استفاده می‌کند.

 Our Little Sister (海街) — 2015

 

سریال Why Did You Come to Japan? (YOUは何しに日本へ?) — ۲۰۱۳

«چرا به ژاپن آمدی؟» یک برنامه تلویزیونی استودیویی است که براساس مصاحبه با افراد خارجی در فرودگاه بین المللی ژاپن ایجاد شده است.
مجریان این برنامه، اوسامو شیتارا و یوکی هیمورا (به خودشان “Bananaman” می‌گویند)، با مهمانان خارجی به گفتگو می‌پردازند و درباره تجربیات و ماجراجویی‌هایشان در سفر به ژاپن سوالات می‌کنند.

این برنامه با مکالمات ساده و برخورد با افراد غیربومی، برای مبتدیان به عنوان یک منبع آموزشی مناسب معرفی می‌شود. زیرنویس انگلیسی وجود ندارد، اما برخی از قسمت‌های خاص آن زیرنویس ژاپنی دارند.

 Why Did You Come to Japan? (YOUは何しに日本へ?) — 2013

 

سریال Followers (フォロワーズ) — ۲۰۲۰

در سریال ژاپنی «پیروان»، اتفاقات در توکیو امروزی و زندگی افرادی که بخش زیادی از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، روایت می‌شود.

ریمی نارا، یک عکاس مشهور، با تحولات درونی و تضادهای زندگی حرفه‌ای و تمایل به مادر شدن مواجه است. یک عکس در اینستاگرام از بازیگری به نام ناتسومه هیاکوتا لحظه رشد و تاثیرگذاری را بر روی زندگی ریمی نشان می‌دهد. اما سریعاً متوجه می‌شود که اتفاقات زندگی به شکلی ناخواسته و غیرمنتظره پیش می‌روند.

با وجود کلمات و عبارات غنی و متنوع، این سریال مناسب برای تقویت دایره لغات برای افرادی با سطوح متوسط و بالاتر است.

 Followers (フォロワーズ) — 2020

بیشتر ببینید: فیلم‌ها و سریال‌های فوق العاده برای یادگیری زبان ژاپنی

 

۵. یادگیری زبان ژاپنی با گوش دادن به آهنگ‌ها و موسیقی‌ها

یادگیری زبان ژاپنی با گوش دادن به آهنگ‌ها و موسیقی‌ها یک راه جذاب و موثر برای بهبود مهارت‌های شنیداری، واژگان، و حتی گرامر در زبان ژاپنی است.

تعدادی از بهترین آهنگ‌ها که مناسب برای یادگیری زبان ژاپنی از سطوح مبتدی تا پیشرفته هستند در ادامه معرفی شده است:

 

آهنگ “さくらんぼ” (Sakuranbo) از Ai Otsuka

آهنگ «ساکورانبو» یا «گیلاس» یک آهنگ جذاب با لحن زیباست. کلمات ساده و تکرار آهنگ به مبتدیان کمک می‌کند تا واژگان ابتدایی ژاپنی را یاد بگیرند.

آهنگ برای یادگیری زبان ژاپنی

برای شنیدن آهنگ کلیک کنید.

 

آهنگ “夜に駆ける” (Yoru ni Kakeru)  از YOASOBI

آهنگ «در شب بدوید» یا «یورو نی کاکرو» یک آهنگ مدرن با متن غنی و واژگان پیشرفته است. موضوعات اجتماعی و فلسفی در متن دیده می‌شود و به همین دلیل برای زبان آموزان سطح متوسط به بالا مناسب‌تر است.

آهنگ برای یادگیری زبان ژاپنی برای سطح متوسط به بالا

برای شنیدن آهنگ کلیک کنید.

مزایای یادگیری زبان ژاپنی با موسیقی و آهنگ
تسلط بر لحن و تلفظ گوش دادن به آهنگ‌ها به شما کمک می‌کند تا با لحن و تلفظ کلمات ژاپنی آشنا شوید. این تجربه به تسلط بر تلفظ در زبان کمک می‌کند.
تقویت مهارت شنیداری موسیقی ژاپنی شامل اصطلاحات، عبارات، و لحن‌های مختلف زبان است. این به شما امکان می‌دهد تا مهارت شنیداری خود را تقویت کرده و با سرعت گفتار ژاپنی آشنا شوید.
آشنایی با فرهنگ متن‌ها و موسیقی‌های ژاپنی معمولاً موضوعات مرتبط با فرهنگ، تاریخ، و زندگی روزمره را در بر می‌گیرند. این به شما اجازه می‌دهد تا علاوه بر یادگیری زبان، با فرهنگ ژاپنی نیز آشنا شوید.
تنوع در موضوعات گوش دادن به موسیقی ژاپنی به شما امکان می‌دهد تا با موضوعات مختلفی از جمله عشق، دوستی، زندگی شهری، و غیره آشنا شوید و لغات و اصطلاحات مرتبط با هر موضوع را یاد بگیرید.
استفاده از متن و ترجمه بسیاری از موسیقی‌ها دارای متن هستند که می‌توانید آن را مطالعه و از ترجمه‌ها استفاده کنید تا معانی لغات را در زمینه‌های مختلف درک کنید.

 

۶. یادگیری زبان ژاپنی با استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکشن‌ها

یکی دیگر از منابع مهم، کاربردی و در دسترس یادگیری زبان ژاپنی، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها هستند. استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکشن‌های یادگیری زبان ژاپنی می‌تواند یک ابزار کارآمد برای تقویت مهارت‌های زبانی شما باشد.

تعدادی از این برنامه‌ها عبارتند از:

 اپلیکیشن Doulingo

دولینگو، یک برنامه پرطرفدار یادگیری زبان ژاپنی است که به شما امکان می‌دهد به صورت کاملاً رایگان زبان ژاپنی را فرا بگیرید.

  • این برنامه با تمرینات متنوع، اصول اولیه هر زبان را آموزش می‌دهد.
  • هر درس موضوعی را پوشش می‌دهد و لغات مرتبط را معرفی می‌کند.
  • تمرینات شامل ترجمه ژاپنی به انگلیسی، پر کردن جای خالی، و تمرینات نوشتاری می‌شوند. از شما خواسته می‌شود سیستم‌های نوشتاری هیراگانا و کاتاکانا را فرا بگیرید و با پیشرفت، سیستم نوشتاری کانجی نیز آموزش داده می‌شود.
  • با امکان تکرار تمرینات قبلی، می‌توانید مطالب را به یاد بسپارید.
  • با استفاده از این برنامه، با هر روز ۱۵ دقیقه یادگیری، مهارت‌های نوشتاری و دستور زبان ژاپنی خود را بهبود بخشید.

 

Busuu

اپلیکیشن Busuu

اپلیکیشن «بوسو» یک نرم افزار جامع برای یادگیری زبان ژاپنی است که با آموزش‌های کوتاه و روزانه، شما را به سرعت برای صحبت کردن مانند یک فرد بومی آماده می‌کند.

  • این برنامه مناسب زبان‌آموزان در سطوح مبتدی و متوسط است.
  • امکان ایجاد برنامه یادگیری شخصی برای خود با توجه به زمان مطالعه مد نظر وجود دارد.
  • با ۱۰ دقیقه مطالعه روزانه، می‌توانید به صورت رایگان از این نرم افزار استفاده کنید و برای بهره‌مندی کامل از آموزش‌ها، می‌توانید اشتراک پرداختی را انتخاب کنید.

 

بازی‌های ویدیویی را هم می‌توان هم به‌عنوان سرگرمی و هم به‌عنوان نوعی منبع یادگیری استفاده کرد.
اکثر بازی‌های تلفن همراه دارای گزینه‌های زبانی مختلفی هستند که می‌توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید. این در حالی که بسیاری از آنها ممکن است برای اکثر کاربران بیش از حد پیشرفته و دشوار باشند.

کلکسیونر زن سبک و جلف neko atsume

اپلیکیشن Neko Atsume: کلکسیونر زن سبک و جلف

موجود: iOS | اندروید

Neko Atsume: Kitty Collector by Hit-Point یک بازی است که در آن گربه‌ها جمع می‌شوند، که هم برای دستگاه های iOS و هم اندروید در دسترس است.
گیم پلی زیادی وجود ندارد، اما گربه‌های متحرک نیاز به حواس بینایی بالایی دارند. در این بازی می‌توانید انواع مختلف غذا یا اسباب بازی را تنظیم کنید، و دفعه بعد که برنامه را اجرا می کنید، گربه‌ها با تنظیمات جدید ظاهر می‌شوند.

این بازی دارای دو تنظیمات زبان ژاپنی و انگلیسی است.  زبان ژاپنی در این بازی در سطح مبتدی است، که به شما کمک می‌کند در روال یادگیری روزانه خود غرق نشوید.

همچنین، نام گربه‌ها با حروف هیراگانا و کاتاکانا نوشته شده است ، که می‌تواند به شما کمک کند تا خواندن کلمات خارجی که با استفاده از کاراکترهای کاتاکانا نوشته شده‌اند را یاد بگیرید.

 

کمپ جیبی عبور از حیوانات

اپلیکیشن عبور حیوانات: کمپ جیبی

موجود: iOS | اندروید

Animal Crossing: Pocket Camp اولین بازی موبایلی است که در یک مجموعه طی قسمت‌های بسیار توسط طولانی مدت  توسط نینتندو ساخته شده است. در این بازی شما به عنوان رهبر کمپ، مسئول کمک به حیوانات و تزئین کمپ هستید.

زبان ژاپنی با جملات ساده نوشته می‌شود، اما کانجی شامل فوریگانا نمی‌شود. این بازی برای کسانی که به دنبال محتوای کمی چالش برانگیزتر هستند، بهترین بوده و برای بازیکنان مبتدی یا جوان‌تر نیز به اندازه کافی ساده است.

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن ها و نرم افزارهای یادگیری زبان ژاپنی

مزایای استفاده از نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها برای یادگیری زبان ژاپنی
تنوع در منابع اکثر اپلیکشن‌های یادگیری زبان ژاپنی منابع گوناگونی ارائه می‌دهند از جمله درس‌های متنی، ویدئوها، فایل‌های صوتی، و تمرین‌های تعاملی.
این تنوع باعث می‌شود تا مهارات شنیداری، خواندن، نوشتن و صحبت کردن شما بهبود یابد.
سطح بندی‌های مختلف بیشتر اپلیکشن‌های یادگیری زبان دارای قابلیت تنظیم به سطح یادگیری هر فرد هستند. این به شما اجازه می‌دهد تا از سطح مبتدی تا پیشرفته به یادگیری زبان ژاپنی بپردازید.
تکرار فعال بسیاری از اپلیکشن‌ها از تکرار فعال به منظور تثبیت اطلاعات استفاده می‌کنند. این به شما کمک می‌کند تا لغات و قواعد گرامری را به خاطر بسپارید.
فرصت‌های تعاملی بسیاری از اپلیکشن‌ها فرصت‌های تعاملی ارائه می‌دهند که شما می‌توانید با آنها تمرین کنید. این ممکن است شامل مکالمات تعاملی، تمرین‌های گوش دادن و چت با هوش مصنوعی باشد.
پشتیبانی از گرامر و واژگان اکثر اپلیکشن‌ها گرامر و واژگان را به شکل ساختارمند و قابل درکی آموزش می‌دهند. این به شما کمک می‌کند تا از پایه‌های زبان ژاپنی آگاه شوید و به تدریج به سطوح پیشرفته‌تر پیش بروید.
آزمون و ارزیابی بسیاری از اپلیکشن‌ها قابلیت ارزیابی و آزمون ارائه می‌دهند تا شما بتوانید پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید و در زمینه‌های نیاز به تقویت بیشتر تمرکز کنید

 

۷. یادگیری زبان ژاپنی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی

یادگیری زبان ژاپنی از طریق شبکه‌های اجتماعی یک راه موثر برای افزایش تعاملات زبانی و تبادل فرهنگ با بومی‌های زبان است.

در ادامه چند راهکار و شبکه‌های اجتماعی مناسب برای یادگیری زبان ژاپنی آورده شده است:

لوگو توییتر و ایکستوییتر (Twitter)

  • از طریق دنبال کردن حساب‌های ژاپنی‌ها یا افرادی که زبان ژاپنی را به عنوان زبان اصلی دارند، می‌توانید با محتوای زبانی غنی در توییتر مواجه شوید.
  • از هشتگ‌های مرتبط با یادگیری زبان ژاپنی استفاده کنید تا به گروه‌های مشترک مرتبط شوید.

لوگو اینستاگراماینستاگرام (Instagram)

  • دنبال کردن حساب‌های ژاپنی با تصاویر و ویدئوهای زندگی روزمره در ژاپن می‌تواند به درک شما از فرهنگ و زندگی روزانه در این کشور کمک کند.
  • تعامل با افراد ژاپنی و ارتباط برقرار کردن با آنها از طریق نظرات و پیام‌ها.

لوگو یوتیوبیوتیوب (YouTube)

  • تماشای ویدئوهای آموزشی زبان ژاپنی یا ویدئوهایی که توسط بومی‌های زبان ژاپنی ایجاد شده‌اند، می‌تواند به تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری شما کمک کند.
  • اشتراک گذاری نظرات و سوالات خود زمینه‌ای را برای تعامل با جامعه آموزشی ژاپنی فراهم می‌کند.

لوگو اپ دیسکورد

دیسکورد (Discord)

    • پیوستن به گروه‌ها یا سرورهای مرتبط با یادگیری زبان ژاپنی در دیسکورد، امکان گفت‌وگو با سایر افراد یادگیری زبان را ایجاد می‌کند.
    • شرکت در چالش‌ها یا گروه‌های مطالعه برای تشویق به فعالیت‌های زبانی.

 

بیشتر بدانید: قوی ترین شبکه های اجتماعی برای یادگیری زبان

 

اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی برای ارتباط با افراد بومی ژاپنی

تعدادی از اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی و چت هم وجود دارند که می‌توانید از آنها برای برقراری ارتباط با افراد بومی و نیتیو ژاپنی زبان استفاده کنید عبارتند از:

 

لوگو اپ هلو تاک
HelloTalk

این اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد با افراد زبان مورد نظر خود که می‌خواهید زبان ژاپنی را یاد بگیرید، صحبت کنید. می‌توانید مکالمات با افراد بومی انجام داده و اصطلاحات و لغات جدید ژاپنی را یاد بگیرید.

لوگو اپلیکیشن تاندمTandem

این اپلیکیشن صرفاً امکان ارتباط با ژاپنی‌ها را فراهم می‌کند. می‌توانید با افراد بومی زبان ژاپنی گفت‌وگو کرده و از تجربیات و زندگی روزمره آنها باخبر شوید.

لوگو اپلیکیشن اسپیکیSpeaky

Speaky یک جامعه آنلاین برای یادگیری زبان است که امکان مکالمه با افراد بومی زبان ژاپنی را فراهم می‌کند. شما می‌توانید با افراد جدید دوست شوید و مکالمات ژاپنی خود را تقویت کنید.

لوگو اپلیکیشن های نیتیوHiNative

این اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد سوالات زبانی خود را مطرح کرده و توسط افراد بومی ژاپنی پاسخ بگیرید. این روش عالی برای یادگیری اصطلاحات و استفاده صحیح از عبارات است.

بیشتر بدانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

 

۸. حضور در انجمن‌های تبادل زبان ژاپنی

انجمن‌های تبادل زبان ژاپنی مکان‌هایی هستند که افراد مختلف با هم به عنوان یک گروه یا جامعه به اشتراک گذاشتن تجربیات زبانی می‌پردازند. این انجمن‌ها می‌توانند به یادگیری زبان ژاپنی به شیوه‌های مختلفی کمک کنند.

این جوامع زبان آموزان را از سراسر جهان گرد هم می‌آورند و به شما این امکان را می‌دهند که برای تمرین و تبادل زبان با زبان مادری و سایر زبان آموزان ارتباط برقرار کنید.

در ادامه تعدادی از مزایای این انجمن‌ها و فعالیت‌هایی که در آنها انجام می‌شود آورده شده است:

تبادل زبان اعضای این انجمن‌ها می‌توانند با افراد بومی ژاپنی تبادل زبان داشته باشند. این فرایند به طور متقابل است و هر طرف می‌تواند از تجربیات و دانش زبانی دیگری بهره‌مند شود.
گفتگوهای موضوعی در این انجمن‌ها، گاهی اوقات موضوعات خاصی بحث می‌شوند که به یادگیری زبان و فهم بهتر از فرهنگ ژاپن کمک می‌کند.
این موضوعات می‌توانند شامل هنر، فرهنگ، غذا، مسافرت و… باشند.
آموزش متقابل افراد با تبادل تجربیات و دانش‌های زبانی خود به یکدیگر کمک می‌کنند.
این ممکن است شامل تصحیح مکالمات نادرست، اشتراک گذاری منابع آموزشی و تبادل نکات گرامری باشد.
اطلاع‌رسانی در مورد منابع یادگیری اعضای انجمن‌ها ممکن است تجربیات خود را در مورد استفاده از منابع یادگیری زبان ژاپنی مثل کتاب‌ها، فیلم‌ها، وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها به اشتراک بگذارند.
برگزاری جلسات گروهی برخی انجمن‌ها جلسات گروهی مختلفی برگزار می‌کنند که در آنها افراد با یکدیگر مکالمات ژاپنی خود را تقویت می‌کنند. این ممکن است شامل جلسات چت آنلاین، مکالمات تلفنی، یا حتی جلسات حضوری باشد.

 

۹. شرکت در کلاس‌های یادگیری زبان ژاپنی

یکی از منابع قدیمی و موثر برای یادگیری هر زبانی، کلاس‌های عمومی و خصوصی هستند. برای تقویت مهارت‌های خود در زبان ژاپنی هم می‌توانید از این کلاس‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

تعداد و انواع کلاس‌های زبان ژاپنی هم متنوع هستند که در این جدول به‌صورت خلاصه و کلی با رایج‌ترین آنها آشنا می‌شویم:

کلاس‌های عمومی آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها بسیاری از آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در سراسر جهان دوره‌های یادگیری زبان ژاپنی برگزار می‌کنند. این دوره‌ها اغلب از سطح مبتدی تا پیشرفته و شامل مواردی همچون گرامر، لغات، مکالمه، شنیداری، و خواندن هستند.
کلاس‌های آنلاین با پیشرفت فناوری، بسیاری از آموزشگاه‌ها و مدارس زبان امکان شرکت در کلاس‌های یادگیری آنلاین را فراهم کرده‌اند. این کلاس‌ها می‌توانند به صورت زنده یا از طریق مطالب ویدئویی و تعاملی ارائه شوند.
کلاس‌های خصوصی معلمان خصوصی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با معلم خصوصی کلاس بگیرند تا به طور مستقیم با یک استاد تعامل داشته باشند. این نوع کلاس‌ها اغلب با توجه به نیازها و سطح زبانی هر دانش‌آموز شخصی‌سازی می‌شوند.
کلاس‌های گروهی خصوصی گاهی اوقات چند نفر با سطح زبانی مشابه ممکن است تصمیم به شرکت در کلاس‌های گروهی خصوصی بگیرند. این کلاس‌ها همچنین می‌توانند تعاملی باشند و از فعالیت‌های گروهی برخوردار باشند.
کلاس‌های تعاملی کارگاه‌ها و ورکشاپ‌ها برخی از مراکز آموزشی کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های کوتاه‌مدت برگزار می‌کنند که در آنها می‌توانید مهارت‌های خاصی مانند نوشتن کانجی، مکالمه‌ی روزمره یا فهم فیلم‌های ژاپنی را تقویت کنید.
کلاس‌های آمادگی برای آزمون‌های زبان ژاپنی آزمون‌های معتبر ژاپنی شرکت در آزمون‌های ژاپنی مانند آزمون JLPT (آزمون یادگیری زبان ژاپنی) می‌تواند به شما کمک کند تا سطح زبانی خود را ارزیابی کرده و در صورت قبولی، یک مدرک معتبر و بین‌المللی در زبان ژاپنی بگیرید.

 

سوالات متداول منابع یادگیری زبان ژاپنی

. آیا برای یادگیری زبان ژاپنی حتما باید از متون ساده شروع کرد؟

بله، شروع با متون ساده در درک ساختارها و واژگان زبان ژاپنی کمک می‌کند.

. چگونه می‌توانم واژگان زبان ژاپنی را به خاطر بسپارم؟

تکرار فعال، نوشتن واژگان و استفاده از آنها در جملات کمک می‌کند. همچنین، از کاربرد واژگان در موقعیت‌های واقعی نیز استفاده کنید.

. چطور می‌توانم تلفظ درست زبان ژاپنی را یاد بگیرم؟

گوش دادن به تلفظ صحیح در پادکست‌ها یا منابع صوتی، تکرار صداها، و مشارکت در کلاس‌های ژاپنی می‌تواند به بهبود تلفظ کمک کند.

. آیا ترجمه متون ژاپنی به زبان مادری در یادگیری این زبان ژاپنی کمک‌کننده است؟

بله، ترجمه به زبان مادری می‌تواند در درک عمیق‌تر و سریع‌تر مطالب کمک کند.

آیا فیلم‌ها و انیمیشن‌های ژاپنی برای یادگیری زبان مناسب هستند؟

بله، تماشای فیلم‌ها و انیمیشن‌های ژاپنی با زیرنویس می‌تواند مهارت‌های شنیداری و واژگان را بهبود بخشد و فرهنگ ژاپن را بهتر بفهمید.

آیا کلاس‌های آنلاین برای یادگیری زبان ژاپنی مؤثر هستند؟

بله، کلاس‌های آنلاین می‌توانند یک روش مؤثر برای تعامل مستقیم با معلم و همکلاسان و یادگیری مهارت‌های مختلف باشند.

آیا شبکه‌های اجتماعی برای تمرین زبان ژاپنی مفید هستند؟

بله، شبکه‌های اجتماعی مانند HelloTalk و Tandem این امکان را فراهم می‌کنند که با افراد بومی ژاپنی تمرین کرده و به صورت آنلاین با آنها ارتباط برقرار کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله دربارۀ انواع منابعی که می‌توان از آنها هم به‌صورت خودآموز و هم تحت نظر یک معلم برای یادگیری زبان ژاپنی استفاده کرد به‌صورت کامل صحبت کردیم. شما می‌توانید با توجه به علایق خود، یک یا چند نمونه از این منابع را انتخاب کرده و فرایند یادگیری‌تان را از همین امروز شروع کنید.

شما برای تقویت زبان ژاپنی خود کدام یک از منابع را ترجیح می‌دهید؟

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۲

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *