کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ژاپنی

یادگیری زبان ژاپنی با ۳۰ انیمه جذاب و دیدنی + لینک دانلود رایگان

۴.۲
(۱۱)

یادگیری زبان ژاپنی فقط یادگیری یک زبان جدید نیست! زبان ژاپنی یعنی کلیدی برای ورود به دنیای بزرگ تکنولوژی! همان طور که می‌دانید ژاپن یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیاست. با یادگیری زبان ژاپنی نه تنها از تکنولوژی‌های جدید آگاه می‌شوید بلکه پا به دنیایی غنی از فرهنگ و تمدن می‌گذارید.

انیمه‌ها یکی از مهم‌ترین منابع یادگیری زبان ژاپنی هستند و در این مقاله قرار است با لیستی از انیمه‌های جذاب و دوست‌داشتنی برای یادگیری این زبان آشنا شویم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا از انیمه برای یادگیری زبان ژاپنی استفاده می‌کنیم؟

انیمه یک سبک خاص از کارتون ژاپنی است. اگر چه ماهیت نمایش انیمه و دیگر کارتون‌هایی که تماشا می‌کنید مشابه است. با این حال انیمه طرح‌های برجسته‌تری از شخصیت‌های فیزیکی دارد. این شخصیت‌ها حرکات متعادل و کنترل شده‌ای دارند و حس واقع‌گرایانه‌ای به انسان القا می‌کنند. انیمه در دهه ۱۹۶۰ با سبک هنری متمایز خود با تلاش‌های خلاقانه «اوسامو تزوکا» به وجود آمد.

در مورد ماهیت انیمه می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد؛ جلوه‌های بصری (دیدنی) به انیمه جذابیت فوق‌العاده‌ای می‌بخشند. جزئیات هنری شخصیت‌ها در انیمه با دقت انجام می‌شود. برخی از ویژگی‌های انیمه عبارتند از:

  • چشمان درشت با بازتاب‌های پر احساس برای شخصیت‌ها
  • بدن‌های باریک و کشیده شخصیت‌ها
  • استفاده از طیف گسترده‌ای از سایه‌ها و رنگ‌ها برای افزایش جذابیت هنر
  • به تصویر کشیدن  واقع‌گرایانه لباس، بدن و رنگ‌ها برای افزایش جذابیت

انیمه های ژاپنی

 

ممکن است این سوال در ذهن شما نقش بسته باشد: «آیا انیمه‌ها با انیمیشن‌های ژاپنی متفاوت هستند؟» باید بگوییم بله، انیمه و انیمیشن با هم متفاوت هستند. ما در ادامه سعی می‌کنیم منحصرا در مورد انیمه با شما صحبت کنیم. ولی تا حد امکان به صورتی پیش می‌رویم و مشخصات این دو را به شما ارائه می‌کنیم تا بتوانید تفاوت‌های انیمه و انیمیشن را به راحتی متوجه شوید.

در این جا لازم می‌بینم که یکی از عمده ‌ترین تفاوت‌های انیمه و انیمیشن را به شما بگوییم؛ تفاوت اصلی دیگر بین انیمه و انیمیشن به موضوع و محتوای آن‌ها بر می‌گردد. انیمه‌ها گروه‌های سنی مختلف را هدف قرار می‌دهند. مخاطب هدف آن‌ها فقط به کودکان محدود نمی‌شوند. از آنجایی که انیمه مخاطب بزرگسال نیز دارد، می‌تواند به موضوعات جدی و پیچیده‌ای نیز بپردازد. محتوای مخصوص بزرگسالان که ممکن است شامل رابطه جنسی و خشونت باشد؛ نیز در انیمه‌ها دیده می‌شود. از طرفی در انیمه‌های ژاپنی، حرکت‌ها در مقایسه با انواع انیمیشن‌ها آهسته‌تر صورت می‌گیرد.

 

چگونگی تاثیر انیمه‌ها در یادگیری زبان ژاپنی

چرا انیمه‌ها در یادگیری زبان ژاپنی تاثیرگذار هستند؟ آیا نمی‌توان از هر نمایش ژاپنی دیگری برای یادگیری این زبان بهره برد؟ مسلما پاسخ به این سوال به شخصی که در سطح پیشرفته این زبان قرار دارد، مثبت خواهد بود. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای یادگیری این زبان مشاهده انیمه‌های ژاپنی است. در انیمه‌های ژاپنی شما شاهد صحبت کردن آرام‌تر هستید، داستان را بهتر متوجه می‌شوید و از طرفی می‌توانید واژگان و اصطلاحات را با جایگاه استفاده آن‌ها یاد بگیرید. این موارد به معنای واقعی کلمه، تقویت زبان ژاپنی را نمایش می‌دهند.

این نکته را هرگز فراموش نکنید:

یادگیری زبان ژاپنی تنها با استفاده از انیمه‌ها، کار سخت و دشواری است. اگر مسیر آموزشی شما تنها استفاده از انیمه‌ها باشند؛ مطمئن باشید پس از مدتی از شروع یادگیری از ادامه این مسیر فرار خواهید کرد!

مشاهده انیمه‌های ژاپنی وقتی به شما پیشنهاد می‌شود که یادگیری زبان ژاپنی را آغاز کرده باشید. انیمه‌ها در مسیر یادگیری شما را یاری می‌کنند. انیمه‌های ژاپنی در حقیقت با تکرار واژگان و اصطلاحات، در حافظه بلند مدت شما ماندگار می‌شوند.

ذکر این نکته ضرورت دارد که بهترین راه برای یادگیری زبان ژاپنی کمک گرفتن از یک معلم خصوصی زبان ژاپنی است. شما هم می‌توانید به صورت خصوصی و هم آنلاین در کم‌ترین زمان ممکن به هدف خود دست یابید. شما در کنار این آموزش تضمینی و حرفه‌ای می‌توانید از انیمه‌های ژاپنی برای یادگیری بیش‌تر استفاده کنید؛ با این کار نه تنها مسیر یادگیری برای شما آسان‌تر می‌شود بلکه از آن لذت هم می‌برید!

 

بهترین انیمه‌ها برای یادگیری زبان ژاپنی

اگر می‌خواهید زبان ژاپنی را به طور موثر مطالعه کنید، توصیه می‌کنیم تماشای هوشمندانه انیمه را شروع کنید. گفته می‌شود که یادگیری زبان ژاپنی برای خارجی‌‎ها بسیار دشوار است. افراد زیادی هستند که شروع به تحصیل کرده‌اند اما متاسفانه از ادامه مسیر یادگیری منصرف شده‌اند. برای ادامه یادگیری زبان ژاپنی بدون تسلیم شدن، مهم است که با تمام وجود از این مسیر پر چالش لذت ببرید. با تماشای انیمه مورد علاقه خود به زبان ژاپنی، به طور طبیعی می توانید مهارت‌های شنیداری خود را بهبود ببخشید.

اگر تا به حال انیمه ژاپنی را تماشا نکرده‌اید، با ما همراه باشید تا متناسب با سطح شما انیمه مورد نیازتان را معرفی کنیم.

یکی از نکات لازم و ضروری که قبل از معرفی انیمه‌ها باید برای شما توضیح دهیم این است که ژانرهای انیمه‌ای که برای یادگیری ژاپنی توصیه می‌ شوند به دو صورت با نام‌های«انیمه برای کودکان» و  «انیمه برای کاربردهای روزانه» هستند.

  1. انیمه برای بچه ها
    تماشای انیمه برای کودکان برای یادگیری زبان  ژاپنی عالی است. در انیمه‌ها از زبان آسان و خط داستانی ساده استفاده شده است، بنابراین حتی کسانی که به تازگی مطالعه زبان ژاپنی را آغاز کرده‌‎اند می‌توانند به راحتی مطالب را درک کنند. انیمه ژاپنی برای کودکان از کیفیت بالایی برخوردار است و بسته به نوع موضوع آن، حتی بزرگسالان نیز می‌توانند از آن لذت کامل ببرند. انیمه‌هایی که شامل عناصر آموزشی – فکری هستند توصیه می‌شوند؛ زیرا به شما کمک می‌کنند آداب و قوانین ژاپنی را به خاطر بسپارید.
  2. انیمه زندگی روزمره
    برای کسانی که می‌خواهند عبارات محاوره‌ای را یاد بگیرند که در محل کار یا مدرسه استفاده می‌شوند، انیمه‌ای با موضوع  «کاربردهای روزانه» را توصیه می‌کنیم. زندگی روزمره ژانری است که در آن زندگی روزمره معمولی بدون حوادث بزرگ یا گذشت زمان بیان می‌شود. این موضوع حتی در ژاپن نیز به عنوان انیمه‌ای محبوب مورد توجه است که می‌توانید با احساسی گرم و ملایم آن را تماشا کنید. دیالوگ بین شخصیت‌ها، هسته اصلی داستان در انیمه‌های «روزمره» به شمار می‌روند، بنابراین برای خارجی‌ها یک فرصت عالی هستند که بتوانند زبان ژاپنی را به صورت کامل مطالعه کرده و یاد بگیرند.

در ادامه ۳۰ انیمه برتر ژاپنی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید به صورت اصولی یادگیری زبان ژاپنی را آغاز کنید. ژانرهای مختلفی از انیمه برای کودکان گرفته تا گرفته تا انیمه‌هایی با ژانر زندگی روزمره وجود دارد، بنابراین اگر اثری وجود دارد که مطابق سطح شما بوده و مورد علاقه‌تان است، لطفاً آن را بررسی کنید:

 

انیمه های سطح مقدماتی زبان ژاپنی

 

۱- Chi’s Sweet Home

  • نام اصلی انیمه: チーズスイートホーム
  • نام فارسی انیمه: خانه شیرین چی

انیمه ژاپنی « خانه شیرین چی» داستانی در مورد چگونگی ارتباط بچه گربه‌ای به نام چی با یک خانواده انسانی است و ماجراهای روزمره‌ای که ممکن است در واقعیت به وجود بیایند را به تصویر می‌کشد. به نظر می‌‌رسد که این انیمه با توجه به جذابیت و سادگی در نمایش فقط مخصوص کودکان باشد؛ در حالی که به هیچ وجه این طور نیست، بسیاری از بزرگسالان طرفدار آن هستند.

انیمه ژاپنی خانه شیرین چی برای یادگیری زبان ژاپنی

از جمله دلایلی که باعث می‌شوند مخاطبان به سمت این انیمه ژاپنی جذب شوند؛ عبارتند از:

۱. در اکثر مواقع از جملات بسیار ساده و کوتاه استفاده می‌شود.
۲. مدت زمان هر قسمت کم است.

از آن جایی که دو شخصیت‌ اصلی این انیمه سن کمی دارند؛ منطقی است که زبان مورد استفاده در این انیمه محدود باشد؛ تا مخاطبان اصلی آن که کودکان یا افراد مبتدی بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. نکته جالب این انیمه این است که وقتی در آن بزرگسالان صحبت می‌کنند ساختار جملات نسبتا ساده باقی می‌ماند. با این که ممکن است مکالمات کمی پیچیده‌تر یا مودبانه‌تر باشند.

 

۲- Polar Bear Café

  • نام اصلی انیمه: しろくまカフェ
  • نام فارسی انیمه: کافه خرس قطبی

موضوع این انیمه در مورد پاندایی است که به دنبال کار می‌گردد. او به طور تصادفی به یک کافه کوچکی برخورد می‌کند که توسط یک خرس قطبی اداره می‌شود. از این پس ماجرهای روزمره و گفت‌و‌گوهایی به وجود می‌آید که ممکن است در یک روز معمولی برای شما به وجود آیند.

انیمه ژاپنی کافه خرس قطبی برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

از جالب‌ترین چیزها در مورد جهان این نمایش، علاوه بر روان صحبت کردن به زبان ژاپنی، این است که حیوانات در آن آزادانه به عنوان عضوی از جامعه در میان انسان‌ها زندگی می‌کنند، آن‌ها شغل دارند، از وسایل حمل و نقل استفاده می‌کنند، در خانه خود زندگی می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها لباس پوشیده و آرایش می‌کنند! علاوه بر نمایش جذاب و طنز گونه این انیمه، فرصتی برای زبانآموزان در سطح مبتدی ایجاد شده است که بتوانند برخی مفاهیم را نیز به صورت بصری یاد بگیرند.

 

۳- Lovely Muco

  • نام اصلی انیمه: 恋はムーコ
  • نام فارسی انیمه: مووووووکو دوست داشتنی!

انیمه ژاپنی «مووووووکو دوست داشتنی!» یکی از انیمه‌هایی است که به افراد مبتدی پیشنهاد می‌شود. در این انیمه مجددا مثل انیمه «خانه شیرین چی» رابطه بین انسان و حیوانات به تصویر کشیده شده است. این انیمه اگر چه به کوتاهی انیمه «خانه شیرین چی» نیست ولی از حد متوسط کوتاه‌تر است. این بدان معنا است که در هر قسمت از این انیمه مطالب بیش‌تری برای آموزش وجود دارد.

انیمه ژاپنی موکو دوستداشتنی برای یادگیری زبان ژاپنی

 

یکی دیگر از مزیت‌های عالی این انیمه این است که وقتی «موکو» با صدای بلند صحبت می‌کند؛ دیالوگ‌های آن روی صفحه نمایش نشان داده می‌شوند. شما با کمک این انیمه نه تنها با تلفظ واژگان ژاپنی آشنا می‌شوید بلکه به نوشتار آن‌ها نیز تسلط می‌یابید.

 

۴- Nichijou

  • نام اصلی انیمه: 日常
  • نام فارسی انیمه: زندگی روزمره

«زندگی روزمره» یک اثر انیمه‌ای است که بر اساس یک گگ مانگا ساخته شده است. با وجود عنوان «زندگی روزمره»، پدیده‌های مرموز که در واقعیت غیرممکن هستند یکی پس از دیگری رخ می‌دهند. از آنجایی که شخصیت اصلی یک دختر دبیرستانی است، عبارات مکالمه دشوار کمی وجود دارد، بنابراین حتی مبتدیان ژاپنی نیز می‌توانند از آن لذت ببرند.

انیمه ژاپنی زندگی روزمره برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

بیشتر بخوانید: برترین مانگاهای ژاپنی برای زبان آموزان سطوح مختلف

 

۵- Atsuya Uki

  • نام اصلی انیمه: 宇木 敦哉
  • نام فارسی انیمه: توپ ماهیگیری

در انیمه «توپ ماهیگیری» چهار مرد جوان که با هم بسیار متفاوت هستند، با یکدیگر متحد می‌‌شوند تا یک فعالیت مشترک را انجام دهند. فعالیت مشترک آن‌ها ماهیگیری است. در کنار هم قرار گرفتن این چهار نفر باعث می‌شود نمایشی جالب شکل بگیرد که نه تنها شما با کمک آن زبان ژاپنی را یاد می‌گیرید بلکه مفاهیم با ارزشی مثل دوستی و کار گروهی را به خوبی درک می‌کنید.

انیمه ژاپنی توپ ماهیگیری برای یادگیری زبان ژاپنی

این انیمه بسیار شبیه «موکو دوستداشتنی» است. با این که از لحاظ مکالمه و واژگان در سطح بالاتری قرار می‌گیرد ولی از نظر ساختار و درک واژگان و جملات به صورت ساده‌ای قابل درک است.

 

۶- Kemono Friends

  • نام اصلی انیمه: けものフレンズ
  • نام فارسی انیمه: دوستان کمونو

«دوستان کمونو» یک انیمه انسان‌نما است که در آن حیوانات به شکل دختران در می‌آیند. “کمونو” در زبان ژاپنی به معنای حیوان پشمالو است. دیالوگ‌های این انیمه بسیار کند هستند، بنابراین برای زبان آموزان مبتدی پیشنهاد بسیار مطلوبی است. مهمتر از همه، شخصیت هایی که ظاهر می‌شوند زیبا هستند؛ به همین دلیل از لحظات شگفت انگیز یادگیری خود نیز می‌توانید لذت ببرید.

انیمه ژاپنی دوستان کمونو برای یادگیری زبان ژاپنی

 

۷- Azumanga Daioh

  • نام اصلی انیمه: あずまんが大王
  • نام فارسی انیمه: آزومانگا دایو

انیمه « آزومانگا دایو» یک انیمه جذاب ژاپنی است که زندگی دخترهای دبیرستانی را به تصویر می‌کشد. اگرچه زبان عامیانه ژاپنی در این انیمه وجود دارد ولی بسیار ساده و قابل درک است؛ به همین دلیل پیشنهاد مناسبی برای زبان آموزان مبتدی است که قصد دارند زبان عامیانه ژاپنی را نیز یاد بگیرند.

انیمه ژاپنی آزومانگا دایو برای یادگیری زبان ژآپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۸- From Me to You 

  • نام اصلی انیمه: 君に届け
  • نام فارسی انیمه: تحویل به شما

انیمه «تحویل به شما» درباره یک دختر دبیرستانی غمگین به نام ساواکو کورونوما است که از طریق عشق و دوستی دچار تحول شخصیتی می‌شود. مخاطب این انیمه به طور شگفت انگیزی طرفدار این دختر شده و از او حمایت می‌کند. مزیت این انیمه این است که در آن برخی شخصیت‌ها به زبان عامیانه ژاپنی صحبت می‌کنند. با این حال به خاطر آهسته صحبت کردن آن‌ها زبان آموزان در سطح مقدماتی واژگان و جملات آن‌ها را درک می‌کند.

انیمه ژاپنی تحویل به شما برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۹- One-Punch Man

  • نام اصلی انیمه: ワンパンマン
  • نام فارسی انیمه: یک پانچ مرد

شخصیت اصلی انیمه «یک پانچ مرد» یک شخصیت قهرمان است که می‌تواند به سادگی دشمنان خود را شکست دهد. سطح این انیمه مقدماتی بوده و مناسب زبان آموزان در سطح متوسط است.

انیمه ژاپنی یک پانچ مرد برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۱۰- Doraemon

  • نام اصلی انیمه:ドラえもん
  • نام فارسی انیمه: دورامون

در انیمه «دورامون» که محبوب کودکان و بزرگسالان ژاپنی است، روباتی به شکل گربه که از آینده آمده؛ کمک می‌کند تا ابزارهای جدیدی که در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرند، ساخته شوند.

انیمه ژاپنی دورامون برای یادگیری زبان ژاپنی

 

۱۱- Sazae-san

  • نام اصلی انیمه: サザエさん 
  • نام فارسی انیمه: سازه سان

«سازه سان» یک انیمه زندگی روزمره درباره تعامل بین شخصیت اصلی و اطرافیانش است. این انیمه از سال ۱۹۶۹ پخش شده است و از آن زمان تا به حال اساساً فضای درون نمایشنامه تغییر نکرده است. بنابراین، شما قادر خواهید بود ژاپنی زیبایی را که برای مدت طولانی در ژاپن مورد استفاده قرار گرفته است، مطالعه کنید.

انیمه سازه سان برای یادگیری زبان ژاپنی

 

۱۲- Chibi Maruko-chan

  • نام اصلی انیمه: ちびまるこちゃん
  • نام فارسی انیمه: چیبی ماروکو چان

انیمه «چیبی ماروکوچان» یک انیمه ملی ژاپنی است که هر ژاپنی آن را می‌شناسد. این انیمه جذاب نمایشی از زندگی روزمره دانش آموز دبستانی ساکورا موموکو، خانواده و دوستانش را به تصویر می‌کشد. دیالوگ‌های این انیمه بسیار آهسته و به زبان ژاپنی روان ادا می‌شوند. صحنه‌های این انیمه نه تنها برای کودکان جذاب است بلکه بزرگسالان را نیز به خنده می‌اندازد.

انیمه ژاپنی چیبی ماروکوچان برای یادگیری زبان ژاپنی

 

۱۳- My Hero Academia

  • نام اصلی انیمه: 僕のヒーローアカデミア
  • نام فارسی انیمه: آکادمی قهرمان من

یکی از محبوب‌ترین انیمه‌های در حال اجرا انیمه «آکادمی قهرمان من» است. این انیمه دارا چندین فصل است و در حقیقت مانگا اصلی از سال ۲۰۱۴ در هفته نامه شونن جامپ منتشر شده است. موضوع این انیمه به این صورت است که مبارزه ابرقدرت‌های عجیب و غریب به تصویر کشیده شده و به واسطه صحنه‌های پر هیجان طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. ولی نکته جالبی که محبوبیت آن را دو چندان کرده این است که به دلیل سهولت در واژگان و عبارت‌ها برای زبان آموزان در سطح مبتدی بسیار مطلوب می‌باشد.

انیمه آکامی قهرمان من برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۱۴- One Piece

  • نام اصلی انیمه: ワンピース
  • نام فارسی انیمه: یک تکه

«یک تکه» داستانی در مورد لوفی است، شخصیت اصلی که آرزوی تبدیل شدن به یک پادشاه دزدان دریایی را دارد، همراهان قابل اعتمادی را جمعکرده و در طول مسیر ماجراجویی می‌کند. بسیاری از طرفداران این انیمه با موضوعاتی از قبیل پیوند با دوستان و نحوه غلبه بر مشکلات تحت تأثیر قرار گرفته‌اند؛ به همین خاطر در بین مردمژاپن طرفداران زیادی دارد.

انیمه ژاپنی یک تکه برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

انیمه های سطح متوسط و پیشرفته زبان ژاپنی 

 

۱- Jujutsu Kaisen

  • نام اصلی انیمه: 呪術廻戦
  • نام فارسی انیمه: جوجوتسو کایسن

انیمه «جوجوتسو کایسن» داستانی است در مورد دانش‌آموز دبیرستانی یوجی ایتادوری؛ که به یک سازمان مخفی جادوگران جوجوتسو می‌پیوندد تا نفرین قدرتمندی به نام ریومن سوکونا را از بین ببرد.

انیمه جوجوتسو کایسن برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۲- Dragon Ball

  • نام اصلی انیمه: ドラゴンボール
  • نام فارسی انیمه: توپ اژدها

انیمه زیبا و سراسر هیجان «توپ اژدها» در مورد قهرمانی به نام گوکو بوده که به همراه دوستانش به دنبال توپ‌های اژدها می‌گردند. آن‌ها بر این باورند که اگر هفت توپ اژدها را پیدا کنند؛ به هر آرزویی که داشته باشند دست پیدا می‌کنند. “توپ اژدها” یک مانگای فانتزی نبرد است که بر اساس رمان چینی “ساییوکی” ساخته شده است. این انیمه اولین بار در سال ۱۹۸۶ پخش شد و هنوز هم مورد علاقه بسیاری از مردم است.

انیمه ژاپنی توپ های اژدها برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

این انیمه زیبا برای زبان آموزان در سطح متوسط بوده که قصد دارند دانش ژاپنی خود را به صورتی جذاب و ماندگار در حافظه بلندمدت خود ثبت کنند. حتی ممکن است بعضی از واژگان نامفهوم باشند ولی دیدن این انیمه جذاب باعث می‌شود آوای آن‌ها در ذهن بنشینند.

 

۳- SPY×FAMILY

  • نام فارسی انیمه: جاسوسXخانواده

«SPY x FAMILY» اثری کمدی است که در آن یک مرد جاسوس، یک زن قاتل و یک دختر با قدرت های ماوراء طبیعی که غریبه بودند، تبدیل به یک «خانواده» می شوند. در ابتدا، هر سه نفر برای اهداف خود دور هم جمع می شدند، اما با غلبه بر آشفتگی زندگی مشترکشان، یک پیوند واقعی ایجاد می کنند.

انیمه جاسوس* خانواده برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۴- Blue Lock

  • نام اصلی انیمه: ブルーロック
  • نام فارسی انیمه: قفل آبی

«راک آبی» اثری است که با ترکیب ژانر بدیع «انیمه فوتبال با عناصر بازی مرگ» توجه‌ ها را به خود جلب کرده است. سبکی که در آن شخصیت‌هایی با عادات قوی توانایی‌های فردی و نفس خود را برای مبارزه نشان می‌دهند، انحراف آشکاری از انیمه‌های عمومی فوتبالی است که بر بازی تیمی و پیوند با دوستان تأکید دارد. موفقیت تیم ملی ژاپن در جام جهانی ۲۰۲۲ شاید محبوبیت آن را افزایش داده باشد.

انیمه قفل آبی برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۵- March Comes In like a Lion

  • نام اصلی انیمه: 月のライオン
  • نام فارسی انیمه: مارس مانند یک شیر وارد می شود

انیمه «مارس مانند یک شیر وارد می‌شود» در مورد پسری است به نام ری کریاما؛ او دانش آموز دبیرستانی است که در کودکی خانواده خود را در یک تصادف از دست داده؛ اگرچه او در مرکز شهر توکیو تنها زندگی می‌کند، ولی همیشه تنها است. تا این که او با سه خواهر (آکاری، هیناتا و مومو) آشنا می شود و روزهای تنهایی او کم کم تغییر می کند.

انیمه ژاپنی مارس مانند شیر وارد می شود برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۶- The Millionaire Detective Balance: Unlimited

  • نام اصلی انیمه: 富豪刑事
  • نام فارسی انیمه: کارآگاه میلیونر

پسر خانواده کوبه،دایسوکه؛ که دارایی‌های فوقث العاده‌ای دارد، عضو مکانی به نام «اتاق آماده سازی برای مقابله با جرایم مدرن» است؛ در این مکان دایسوکه مجبور می‌‎شود با مردی خونگرم به نام هاروکاتو رابطه‌ای دوستانه برقرار کند. کاتو به دایسوکه که حتی جان یک نفر را به خطر می‌اندازد اعتراض کرده و می‌گوید: «همه چیز در این دنیا پول نیست!» حوادث و معماهای مختلفی بر سر راه این دو نفر قرار می‌گیرد؛ حوادثی که برای حل شدن نیازمند قدرتی بیش از عقل سالم هستند!

انیمه کاراگاه میلیونر برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۷- Pokémon

  • نام اصلی انیمه: ポケットモンスタ
  • نام فارسی انیمه: پوکمون

سری «پوکمون» انیمه‌ای است که رشد جوانانی را به تصویر می کشد که قصد دارند استاد پوکمون شوند. بر اساس بازی منتشر شده توسط نینتندو، نه تنها در ژاپن بلکه در خارج از کشور نیز بسیار محبوب است. صحنه‌های نبرد پوکمون‌ها به حدی جذاب است حتی اگر زبان ژاپنی آن را متوجه نشدید، می‌توانید از آن لذت ببرید، بنابراین حتی افراد مبتدی ژاپنی نیز می‌توانند بدون درک کامل از آنها لذت برده و به آوا و تلفظ واژگان ژاپنی آن گوش دهند.

انیمه ژاپنی پوکمون برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۸- Attack on Titan

  • نام اصلی انیمه: 進撃の巨人
  • نام فارسی انیمه: حمله به تایتان

«حمله به تایتان» انیمه‌ای است که در آن شخصیت اصلی ارن و همراهانش با غول‌هایی که به انسان‌ها حمله می‌کنند مبارزه می‌کنند. نمی‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد که این انیمه با چشم اندازی که به مخاطب می‌دهد؛ او را نا خود آگاه به سوی خود می‌کشاند .انیمه «حمله به تایتان» تصاویر بی رحمانه زیادی دارد، اما با پیشروی داستان، حقیقت آشکار می‌شود و نمی‌توانید چشم از آن بردارید. سلاح‌ها و تاکتیک‌های ابداع شده برای مبارزه با غول‌ها نیز ارزش دیدن دارند. فضای این انیمه تاریک بوده و یکی از جذابیت‌های به شدت محبوب آن در ین طرفدارانش محسوب می‌شود.

انیمه حمله به تایتان برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۹- Tokyo Revengers

  • نام اصلی انیمه: 東京卍リベンジャーズ
  • نام فارسی انیمه: انتقام جویان توکیو

در انیمه «انتقام جویان توکیو» شخصیتی به نام تاکمیچی هاناگاکی، یک آزاده ۲۶ ساله است که زندگی غم انگیزی دارد، او متوجه می‌شود که دوست دختر سابقش، هیناتا تاچیبانا، در یک مشاجره با گروه مانجی توکیو مرده است. روز بعد، در حالی که از یک کار پاره وقت برمی‌گردد، توسط شخصی از سکوی مترو به بیرون پرتاب می‌شود. در زمانی که قرار است این ضربه مهلک به او وارد شود، تاکمیچی دوازده سال به عقب باز می‌گردد. او به طور اتفاقی به سالی که با هیناتا قرار داشت بازگشته و سپس تصمیم می‌گیرد تا هر کاری برای جلوگیری از مرگ او انجام دهد.

انیمه انتقام جویان توکیو برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۱۰- Maison Ikkoku

  • نام اصلی انیمه: めぞん一刻
  • نام فارسی انیمه: مزون ایکوکو

انیمه «مزون ایکوکو» یک انیمه قدیمی ژاپنی است که یک داستان عاشقانه را به تصویر می‌کشد. سطح این انیمه بالاتر از سطح مقدماتی بوده و زبان آموزان باید به واژگان و جملات ژاپنی تسلط نسبی داشته باشند؛ تا این انیمه دانش آن‌ها را در یادگیری زبان ژاپنی تکمیل نماید.

انیمه ژاپنی مزون ایکوکو برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۱۱- Hetalia: Axis Powers

  • نام اصلی انیمه: ヘタリア
  • نام فارسی انیمه: هتالیا

انیمه «هتالیا» یک انیمه جالب و جذاب است که شخصیت‌های آن از چند کشور در کنار هم، لحظات فوق‌العاده‌ای را به مخاطب خود هدیه می‌دهند. شخصیت‌های آن از کشورژاپن، ایتالیا و آلمان هستند؛ با این حال یک انیمه جذابی است که مخاطبان زیادی از کشورهای مختلف را به خود جذب کرده است. سطح این انیمه کمی بالاتر از متوسط است؛ چون استعاره‌های ژاپنی زیادی در دیالوگ‌های آن‌ها شنیده می‌شود. این انیمه یک فرصت عالی برای زبان آموزان ژاپنی فراهم می‌کند تا اصطلاحات ژاپنی بیش‌تری را فرا بگیرند.

انیمه ژاپنی هتالیا برای یادگیری زبان ژاپنی

 

۱۲- Naruto

  • نام اصلی انیمه: ーナルトー
  • نام فارسی انیمه: ناروتو

«ناروتو» شخصیت اصلی این انیمه زیبا است که تمام تلاش خود را می‌کند تا رتبه اول در نینجاهای دهکده به دست آورد. با این که این انیمه در سطح متوسط قرار دارد ولی به زبان محاوره‌ای بوده و به شما پیشنهاد می‌کنیم زمانی به سراغ این انیمه بروید که کمی به زبان ژاپنی عادت کرده باشید.

انیمه ژاپنی ناروتو برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۱۳- Code: Breaker

  • نام اصلی انیمه: 暗号解読者
  • نام فارسی انیمه: کد: شکن‌ها

انیمیشن تلویزیونی«کد: شکن‌ها» نبردی را به تصویر می‌کشد که در آن افراد توانایی‌های خاصی دارند. موضوع از این جا شروع می‌شود که ساکوراکوجی ساکورا در راه خانه از مدرسه شعله آبی رنگی پیدا می‌کند که افراد زیادی در آن می‌سوزند. روز بعد پسری که کنار آن شعله ایستاده بود به عنوان دانشجوی انتقالی در مقابل او ظاهر می‌شود. در ادامه این داستان پر هیجان و زیبا علاوه بر لذت بردن از انیمه‌ای ژاپنی ، زبان ژاپنی را می‌توان به طرز شگفت انگیزی تقویت کرد.

انیمه کد شکن ها برای یادگیری زبان ژاپنی

۱۴- Hunter × Hunter

  • نام اصلی انیمه: ハンターハンタ
  • نام فارسی انیمه: شکارچی شکارچی

پسری در جوانی والدین خود را از دست داده و با پدر و مادرخوانده خود زندگی می کند. یک روز در جنگل مورد حمله جانوری قرار می‌گیرد و مردی به نام «شکارچی» او را نجات می‌دهد. شکارچی به پسر می گوید که پدر پسر یک شکارچی بزرگ بوده است. این انیمه زیبا و جذاب برای زبان آموزان در سطح پیشرفته مناسب است.

انیمه ژاپنی شکارچی برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

۱۵- Demon Slayer

  • نام اصلی انیمه: 鬼滅の刃
  • نام فارسی انیمه: شیطان کش

«شیطان کش» یک اثر انیمیشنی است که در دوران تایشو اتفاق می‌افتد که در آن شخصیت اصلی «تانجیرو کامادو» با شیاطین مبارزه می‌کند. نه تنها صحنه‌های جنگ بلکه عشق خانوادگی و عشق برادرانه نیز به تصویر کشیده شده است و داستان تاثیرگذار آن افراد بسیاری را مجذوب خود کرده است. علاوه بر این، در این انیمیشن مفاهیم و نقل قول‌های زیادی به مخاطب نمایش داده می‌شود.

انیمیشن شیطان کش برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

از نکاتی که باید در هنگام دیدن این انیمیشن به آن توجه کرد این است که افرادی که در سطحی بالاتر از سطح مقدماتی یادگیری زبان ژاپنی هستند می‌توانند از این انیمشن به عنوان یک منبع یادگیری استفاده کنند؛ چون واژگان نسبتا دشواری در آن وجود دارد که باعث از بین رفتن انگیزه زبان آموزان ژاپنی در سطح مقدماتی می‌شود!

 

۱۶- DEATH NOTE

  • نام اصلی انیمه: デスノート
  • نام فارسی انیمه: یادداشت مرگ

«یادداشت مرگ» انیمه ای درباره دانش آموز دبیرستانی «یاگامی رایتو» است که یادداشت مرگی را پیدا می‌کند که می‌تواند جان هرکسی را که نامش را بنویسد، بگیرد. ماه عدالت خود را اجرا خواهد کرد و جان بسیاری از جنایتکاران را خواهد گرفت. داستان بر نبرد بین ماه که عدالت را فراتر از قانون به صدا در می‌آورد و کارآگاه “ال” و سازمان پلیس تمرکز دارد. در این انیمه کلمات دشوار زیادی وجود دارد، بنابراین برای مبتدیان نیست، اما در به تصویر کشیدن تاکتیک ها و نبردهای مغزی فوق العاده عمل کرده و باعث می‌شود شما را به سمت داستان کشانده شوید.

انیمه ژاپنی یادداشت مرگ برای یادگیری زبان ژاپنی

     لینک دانلود انیمه     

 

تکنیک‌های کاربردی برای یادگیری زبان ژاپنی با کمک انیمه‌ها

شاید وقتی آموزش زبان ژاپنی را شروع کردید، کمی دچار سردرگمی و استرش شوید. اما چرا این اتفاق برای شما می‌افتد؟ یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق این است که شما با تکنیک‌های اصولی یادگیری زبان ژاپنی آشنا نیستید.

این حرف را حتما از برخی افراد موفق شنیده‌اید که می‌گویند:

اگر می‌خواهید کاری را درست به انجام برسانید؛ باید با اصول آن آشنا باشید و طبق اصول پیش روید.

این صحبت فقط یک نصیحت معمولی نیست؛ بلکه این بدان معنا است که راه درست را انتخاب کرده و در مسیر صحیح گام بردارید.

مسلما وقتی شما بخواهید به دنیای بزرگ و شیرین زبا ن ژاپنی وارد شوید؛ باید به صورت اصولی با تکنیک‌های یادگیری زبان ژاپنی آشنا شوید. مثلا این کار درست نیست که یادگیری زبان ژاپنی را با مشاهده فیلم‌ و سریال‌های ژاپنی و انیمه‌ها آغاز کنید؛ چون دچار سردرگمی می‌شوید. باید از ابتدا با حروف، تلفظ‌ها و درنهایت با اصطلاحات آشنا شوید تا مشاهده انیمه‌های ژاپنی برای شما مفید باشند.

ضرورت این روش یادگیری را در هنگام عبور از این مسیر درک خواهید کرد.

ممکن است شما در یادگیری ابتدایی کلمات دچار مشکل شوید؛ این امر بسیار طبیعی است و جای نگرانی ندارد. شما با کمک مشاهده انیمه‌ها و مطالعه رمان‌های ژاپنی قادر خواهید بود این مسیر را ساده‌تر طی کنید؛ چرا که هم تلفظ واژگان را یاد می‌گیرید و هم به نوشتن آن‌ها مسلط می‌شوید.

اما چگونه انیمه‌های ژاپنی می‌توانند تبدیل به تکنیک‌های برتر یادگیری زبان ژاپنی شوند؟ در ادامه به شما چند تکنیک ساده ولی حیاتی برای یادگیری بهتر زبان ژاپنی با  کمک انیمه‌ها معرفی می‌کنیم:

 

۱- انیمه ژاپنی مطابق با سطح خود انتخاب کنید

انتحاب آگاهانه انیمه ژاپنی مهم‌ترین تکنیک شروع یادگیری زبان ژاپنی با کمک انیمه‌های ژاپنی است. اگر در سطح مبتدی باشید و به تازگی شروع به یادگیری زبان ژاپنی کرده باشید انتخاب سطح متوسط انیمه ژاپنی برای شما زیان بار خواهد بود. باید توجه کنید که انیمه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با سطح شما یا پایین‌تر از سطح شما باشد. رعایت کردن این نکته ساده نه تنها مانع از سردرگمی شما می‌شود بلکه در تقویت موارد یاد گرفته در شما نیز می‌شود.

انیمه های ژاپنی

 

۲- از زیرنویس استفاده کنید

اگر بخواهید واژگان ژاپنی را که قبلا یاد گرفته‌اید در ذهن خود ماندگار سازید؛ بهتر است انیمه‌های ژاپنی را در مرحله اول با زیرنویس ببینید. در مراحل بعدی که تکرارهای بیش‌تر هستند باید زیرنویس فارسی را خاموش کرده و زیرنویس ژاپنی را روشن کنید. این کار سبب می‌شود که نحوه نوشتار واژگان ژاپنی در ذهن شما جای گیرند.

 

۳- واژگان، اصطلاحات و گرامر جدید را یادداشت کنید

انیمه‌های ژاپنی بر اساس زبان اصلی ژاپنی ساخته می‌شوند و تا حد ممکن از لهجه‌های مختلف دور هستند. به همین دلیل شما با واژگان و اصطلاحات جدید به راحتی آشنا خواهید شد و با یادداشت برداری از واژگان و اصطلاحات جدید یادگیری خود را وسعت می‌بخشید.

 

۴-  درک شنیداری خود را آزمایش کنید

پس از این که یک بار انیمه ژاپنی را با زیرنویس مشاهده کردید، در تکرارهای بعدی که قصد دارید تسلط خود را بررسی کنید؛ باید زیرنویس را کاملا خاموش کنید. ممکن است برخی از واژگان را متوجه نشوید؛ جای نگرانی نیست. در این مرحله باید چندین بار آن قسمت را مشاهده کنید تا با آوای آن آشنا شوید، پس از آشنایی با آوای آن را با آموخته‌های خود مقایسه کنید و سپس به جست‌و‌جویمعنا و نگارش آن بپردازید. این کار سبب یادگیری عالی و ماندگار ساختن واژگان جدید ژاپنی در حافظه بلند مدت شما می‌شود.

 

مزیت‌های یادگیری زبان ژاپنی با کمک انیمه‌ها

وقتی شما از انیمه‌های ژاپنی برای یادگیری این زبان استفاده می‌کنید، نه تنها یادگیری اصولی را در پیش گرفته‌اید؛ بلکه مزیت‌های فوق العاده‌ای را چاشنی یادگیری خود کرده‌اید. ممکن است شما از این مزیت‌ها غافل باشید. نام بردن برخی از این مزیت‌ها در ادامه خالی از لطف نیست. برخی از مهم‌ترین مزیت‌های یادگیری زبان ژاپنی با کمک انیمه‌ها عبارتند از:

 

۱-زبان و فرهنگ ژاپنی را مانند یک کودک یاد می‌گیرید

آیا تا به حال دقت کرده‌اید که کودکان چگونه ارتباط با محیط خود را یاد می‌گیرند؟ یا چگونه در مدرسه با مسائل جدید و چالش‌های گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند؟ کودکان مثل اسفنج‌هایی هستند که آموزش‌ها و تجربیات جدید را به خود جذب می‌کنند. ولی این تمام ماجرا نیست! آن‌ها به شدت کنجکاو بوده و دوست دارند به پاسخ تمام سوالات خود دست یابند. نکته بسیار جالب این است که آنان اگر با چیزی که قبلا مواجه نشده باشند روبه‌رو شوند بدون ترس از شکست آن را امتحان می‌کنند، آن مورد جدید می‌تواند واژه، اصطلاح، بازی یا هر چیز دیگری باشد.

شکی در این نیست که صحبت کردن مداوم به زبان ژاپنی و شرکت در کلاس‌های ژاپنی بهترین راه برای تقویت مهارت مکالمه ژاپنی شما است؛ ولی یکی از راه‌های مطمئن برای رسیدن به مهارت بالا در مکالمه زبان ژاپنی توجه به کودک کنجکاو درون و پاسخ به سوالات او در مورد زبان ژاپنی است! اگر همانند یک کودک ژاپنی سوالاتی که در ذهن‌تان در مورد امور روزانه پیش می‌آید را پاسخ صحیح دهید؛ نه تنها زبان ژاپنی را عالی یاد می‌گیرید بلکه با فرهنگ و تمدن ژاپنی آشنا می‌شوید.

 

۲- پیگیری داستان انیمه‌های ژاپنی کار ساده‌ای است!

نکته جالب در مورد انیمه‌های ژاپنی این است که آن‌ها در روند داستان هر چه قدر هم خارق العاده باشند ولی داستان اصلی در یک خط مستقیم پیش می‌رود و شما می‌توانید داستان را به خوبی درک کنید. داستان انیمه‌های ژاپنی در محیط‌های خانه و مدرسه شکل می‌گیرند؛ بنابراین شما می‌توانید با مشاهده آن‌ها به واژگان و اصطلاحات عادی روزمره ژاپنی مسلط شوید.

یادگیری زبان ژاپنی با انیمه

 

۳- احاطه کامل به انیمه‌های ژاپنی خود یک تکنیک است!

نباید از این نکته غافل ماند! اگر شما بتوانید در انیمه‌ای که مشاهده می‌کنید؛ غوطه‌ور شوید و از هر لحاظ به آن احاطه داشته باشید؛ این خود به این معنی است که شما در مسیر صحیح یادگیری قرار گرفته‌اید. این کار از طریق خواندن، نوشتن، گوش دادن، صحبت کردن و تفکر به آن زبان انجام می‌شود.

هر چه بیش‌تر خود را در زبان ژاپنی غوطه‌ور سازید یادگیری شما نیز سریع‌تر انجام می‌گیرد! انیمه‌های ژاپنی این امکان را در اختیار زبان آموزان قرار می‌دهند؛ زیرا نه تنها به راحتی قابل درک هستند، بلکه شامل الگوهای گفتاری تکراری هستند و به شما به عنوان یک زبان آموز این امکان را می‌دهند که اصطلاحات را توسط خود ژاپنی‌ها در مکان مناسب کاریردی آن‌ها شنیده و یاد بگیرید.

 

۴-انیمه‌های ژاپنی بسیار سرگرم کننده هستند

داستان انیمه‌های ژاپنی در دنیا به دلیل قرار دادن کودک به عنوان محور اصلی شهرت بسیاری دارند. محور قرار دادن کودکان ژاپنی سبب شکوفا شدن خلاقیت آن‌ها می‌شود. این نوع تفکر قالب بر ساختار انیمه‌های ژاپنی، بزرگسالان را نیز به خود جذب کرده است و سبب می‌شود که انیمه‌ها نه تنها برای کودکان سرگرم کننده باشند بلکه برای بزرگسالان نیز هیجانی به همراه داشته باشند!

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم شما را با انواع انیمه‌های ژاپنی آشنا کنیم؛ تا بتوانید یادگیری زبان ژاپنی خود را سرعت بخشیده و از آن لذت ببرید. همان طور که در متن این نکته را چندین بار مورد تاکید قرار دادیم؛ توجه کنید که باید ابتدا سطح خود را در زبان ژاپنی تعیین کرده و سپس به مشاهده انیمه‌های ژاپنی مشغول شوید. از طرفی بهترین نتیجه را زمانی به دست می‌آورید که سطح شما به عنوان زبان آموز ژاپنی بالاتر از سطح انیمه‌ای باشد که انتخاب کرده‌اید. فراموش نکنید که این مسیر پر پیچ و خم با یک راهنمای آگاه هموار خواهد شد.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۲ / ۵. تعداد نظرات ۱۱

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *