کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ژاپنی

صفر تا صد مهم‌ ترین آزمون‌ های زبان ژاپنی

۵
(۷)

اکنون که شما این صفحه را باز کرده‌اید، مطمئناً در مورد انواع آزمون‌ های زبان ژاپنی نیاز به اطلاعات بیش تری داشته‌اید. دیگر نگران این نباشید که از شرکت در آزمون‌های ژاپنی جا مانده‌اید. با اینکه سالیانه تعدادی آزمون زبان ژاپنی برگزار می‌شود، ولی اکثر افراد تنها یکی از آن‌ها را می‌شناسند.

در ادامه قصد داریم شما را با مهم‌ترین آزمون‌ های زبان ژاپنی آشنا کنیم تا بتوانید شانس خود را برای رسیدن به هدفتان افزایش دهید. اهداف شما می‌تواند دریافت پذیرش از دانشگاه های ژاپن باشد یا رسیدن به شغل رویایی‌تان در این کشور و یا حتی فراهم کردن مقدمات برای مهاجرت به ژاپن در آینده!

 

در ادامه می‌خوانید:

 

معرفی مهم‌ترین آزمون های زبان ژاپنی

 

۱-آزمون مهارت زبان ژاپنی (JLPT)

اگر زبان‌آموز زبان ژاپنی هستید یا بهنحوی در مسیر یادگیری زبان ژاپنی قرار گرفته‌اید، بدون شک با آزمون JLPT مواجه می‌شوید.

اما آزمون JLPT چیست؟
چرا برای بررسی میزان مهارت خود در زبان ژاپنی به نتایج آزمون JLPT نیاز دارید؟
آزمون JLPT چگونه و چه زمانی برگزار می‌شود؟

 

آزمون JLPT چیست؟

آزمون JLPT یا Japanese Language Proficiency Test (آزمون مهارت زبان ژاپنی) آزمونی برای ارزیابی توانایی شما در درک زبان ژاپنی نوشتاری و گفتاری است.

آزمون JLPT یک آزمون استاندارد چند گزینه‌ای برای بررسی و تأیید مهارت افراد غیر بومی در زبان ژاپنی است. این آزمون اولین بار در سال ۱۹۸۴ توسط بنیاد ژاپن و تبادلات آموزشی و خدمات ژاپن با کمک نمایندگان دانشگاه‌های بزرگ این کشور برگزار شد.
این آزمون شامل پنج سطح است که N1 سخت‌ترین و N5 ساده‌ترین سطوح آن هستند. شما می‌توانید این گواهینامه استاندارد زبان ژاپنی را در سطوح مختلف بسته به دانش فعلی زبان ژاپنی خود (N1، N2، N3 و غیره) دریافت کنید.

داشتن این گواهینامه به دلایل متعدد بسیار سودمند است. به‌عنوان مثال، JLPT اغلب برای خارجی‌هایی که مایل به تحصیل در ژاپن در یک مدرسه زبان یا دانشگاه هستند، الزامی است و شرکت‌ها معمولاً از نمرات JLPT به‌عنوان معیاری برای استخدام استفاده می‌کنند.
علاوه بر این، در صورت داشتن گواهی JLPT، در اداره مهاجرت ژاپن، امتیاز ویژه‌ای نیز خواهید داشت.

آزمون مهارتی JLPT ژاپنی

 

سطوح مختلف JLPT و پیش نیازهای آن‌ها چیست؟

تا سال ۲۰۱۰، تنها ۴ سطح JLPT وجود داشت. سپس برگزارکنندگان نسخه امتحانی جدیدی را معرفی کردند و امروز شما می‌توانید در ۵ سطح مختلف در این آزمون شرکت کنید.

از نظر فنی، درخواست برای آزمون نیازی به هیچ پیش نیازی ندارد. با این حال، برای موفقیت در آزمون انتخابی خود باید در سطح ژاپنی مناسبی قرار داشته باشید.

برای تعیین سطح رایگان زبان ژاپنی خود می‌توانید در جلسات آزمایشی کلاس‌های خصوصی زبان ژاپنی در هایتاکی نیز شرکت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی معتبرترین سایت های تعیین سطح زبان ژاپنی

در اینجا یک نمای کلی از صلاحیت زبانی مورد نیاز برای سطوح مختلف آزمون JLPT آورده شده است:

سطح آزمون مهارت‌های مورد نیاز
JLPT N5 در دسترس‌ترین سطح برای افرادی است که زبان ژاپنی را در سطح مقدماتی مطالعه کرده‌اند. برای قبولی در این آزمون، باید بتوانید هیراگانا و کاتاکانا و همچنین ابتدایی‌ترین کانجی (حدود ۱۰۰) را بخوانید.
همچنین لازم است تبادلات کوتاه و آهسته مربوط به زندگی روزمره را درک کنید (عبارات معمولی که در کلاس درس یاد می‌گیرید).
JLPT N4 این سطح متوسط محسوب می‌شود و برای افرادی است که احساس می‌کنند بالاتر از سطح N5 (سطح مبتدی) هستند اما برای سطح پیشرفته‌تر N3 آماده نیستند طراحی شده است.
در این سطح لازم است بدانید که چگونه حدود ۳۰۰ کانجی و حدود ۱۵۰۰ کلمه را از نظر واژگان بخوانید و بفهمید. همچنین باید بتوانید اطلاعات مهم را از مکالمات روزانه که با سرعت آهسته صحبت می‌شود، دریافت کنید.
JLPT N3 سطح متوسطی است که برای افرادی قابل دسترسی است که می‌توانند مکالمات روزمره را با سرعت تقریباً معمولی دنبال کنند.
شکاف عمیقی بین N3 و سطوح N4 و N5 وجود دارد. در این مرحله، دانش زبان ژاپنی شما در سطح متوسط ​​بوده و لازم است حدود ۷۰۰ کانجی و ۴۰۰۰ کلمه بدانید و با نکات ضروری گرامری آشنا باشید.
شما باید ژاپنی نوشتاری معمولی مانند عناوین روزنامه‌ها را درک کنید و با واژگان نسبتاً ساده ژاپنی صحبت کنید.
JLPT N2 وقتی N2 را هدف می‌گیرید، همه چیز چالش برانگیزتر می‌شود. این سطح برای زبان آموزان پیشرفته ژاپنی است که حداقل ۱۰۰۰ کانجی را مطالعه کرده و بیش از ۶۰۰۰ کلمه را حفظ کرده‌اند.
آن‌ها می‌توانند مطالب نوشتاری مختلف مانند داستان‌های کوتاه و مقالات در روزنامه‌ها و مجلات را بخوانند و بفهمند. همچنین می‌توانند مطالب شفاهی (مکالمات، برنامه های تلویزیونی ساده) را با سرعت طبیعی درک کرده و نکات ضروری را به‌راحتی شناسایی کنند.
JLPT N1 پیچیده‌ترین و درنتیجه چالش برانگیزترین سطح JLPT بوده و رسیدن به آن مستلزم آن است که شرکت‌کنندگان در سطح بالاتری از زبان ژاپنی ازلحاظ گفتاری و نوشتاری قرار داشته باشند.
شما باید حدود ۲۰۰۰ کانجی و بیش از ۱۰۰۰۰ کلمه را یاد بگیرید. البته لازم است با نکات گرامری و عبارات مورد استفاده در مطالب نوشتاری پرتقاضا مانند روزنامه‌ها و اسناد تجاری نیز آشنا باشید.
در مورد بخش گوش دادن، باید بتوانید پیشرفت ایده‌ها را در یک سخنرانی نسبتاً پیچیده با سرعت عادی ارائه دهید (مکالمات طولانی، سخنرانی‌ها، گزارش‌های خبری).

 

آزمون JLPT چه زمانی و کجا برگزار می‌شود؟

این آزمون دو بار در سال در تاریخ‌های خاص در ژاپن و نقاط مختلف جهان ارائه می‌شود. اولین آزمون در ماه جولای (تیر ماه) و آزمون دوم در ماه دسامبر (آذر ماه) است. اگرچه تاریخ آزمون همیشه در این دو ماه خواهد بود، ولی ممکن است تاریخ آزمون تغییر کند. همچنین آزمون تیرماه در هر شهری برگزار نمی‌شود.

آزمون مهارت زبان ژاپنی در ۶۰ شهر بزرگ در کشور ژاپن مثل توکیو، اوزاکا و ناگویا و… برگزار می‌شود. اما این آزمون منحصر به خود کشور ژاپن نیست؛ بلکه می‌توان برای شرکت در آن در کشورهایی از قبیل ایالات متحده، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، انگلستان، فرانسه و سنگاپور حضور پیدا کرد.

معرفی آزمون های زبان ژاپنی

 

هزینه شرکت در آزمون JLPT چقدر است؟

JLPT امتحان خیلی گرانی نیست و اگر می‌خواهید مدرک معتبری برای اثبات مهارت‌های خود در زبان ژاپنی داشته باشید، ارزش صرف هزینه را دارد. قیمت از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و همچنین ممکن است قیمت تمام شده آن بسته به سطح دشواری آزمون نیز متفاوت باشد.

قیمت شرکت در این آزمون در چند کشور را در ادامه می‌بینید:

  • ژاپن : ¥۶۵۰۰
  • آمریکا : ۱۰۰ دلار
  • کانادا : ۷۰ دلار کانادا
  • انگلستان : ۸۵ پوند
  • فرانسه : ۷۵ یورو (N3، N4، N5) یا ۸۵ یورو (N1، N2)

بسته به مکان  انتخابی امتحان، شرکت‌کنندگان آزمون ممکن است نیاز به پرداخت هزینه حمل و نقل و اقامت در روز آزمون هم داشته باشند.

 

آزمون JLPT چه قدر طول می‌کشد؟

آزمون مهارت زبان ژاپنی یک آزمون چند گزینه‌ای (معمولا چهار گزینه‌ای) است. در حالی که امتحانات N1 و N2 به دو بخش (واژگان / گرامر / خواندن – گوش دادن) تقسیم می‌شوند، N3 تا N5 دارای سه بخش (واژگان – گرامر / خواندن – گوش دادن) است.

هر چه سطح سخت‌تر باشد، آزمون طولانی‌تر است:

سطح مهارت مهلت پاسخگویی مهارت مهلت پاسخگویی
N1 واژگان / گرامر / خواندن ۱۱۰ دقیقه گوش دادن ۶۰ دقیقه
N2 واژگان / گرامر / خواندن ۱۰۵ دقیقه گوش دادن ۵۰ دقیقه
N3 واژگان/ گرامر و خواندن واژگان ۳۰ دقیقه
گرامر و خواندن ۷۰ دقیقه
گوش دادن ۴۰ دقیقه
N4 واژگان/ گرامر و خواندن واژگان ۳۰ دقیقه
گرامر و خواندن ۶۰ دقیقه
گوش دادن ۳۵ دقیقه
N5 واژگان/ گرامر و خواندن واژگان ۲۵ دقیقه
گرامر و خواندن ۵۰ دقیقه
گوش دادن ۳۰ دقیقه
  • علاوه بر واژگان، تمرین‌های گرامر و ریدینگ، این آزمون یک بخش کانجی ( کاراکترهای چینی) نیز دارد.
  • برای بخش گوش دادن نیز یک فایل صوتی از افرادی که به زبان ژاپنی صحبت می‌کنند به شما داده می‌شود و سپس باید به سؤالات مربوط به آنچه شنیده‌اید پاسخ دهید.
  • توجه داشته باشید که تمام سوالات کتبی یا شفاهی فقط به زبان ژاپنی ارائه می‌شوند.

 

چگونه آزمون JLPT را پشت سر بگذاریم؟

برای گذراندن JLPT دو شرط وجود دارد . اولاً، نمره کل شما باید برابر یا بالاتر از چیزی باشد که «امتیاز قبولی کلی» نامیده می‌شود که برای هر سطح متفاوت است. برای مشخص بودن، به نمره کل نیاز دارید:

  • N1 : ۱۰۰/۱۸۰
  • N2 : ۹۰/۱۸۰
  • N3 : ۹۵/۱۸۰
  • N4 : ۹۰/۱۸۰
  • N5 : ۸۰/۱۸۰

ثانیاً، برای هر بخش آزمون لازم است نمره‌ای برابر یا بالاتر از «نمره قبولی» داشته باشید که در هر بخش ۱۹/۶۰ است.

به عنوان مثال اگر شما درمجموع ۸۵ امتیاز برای N5 کسب کنید، ولی در بخش گوش دادن ضعیف عمل کرده باشید و فقط ۱۵/۶۰ امتیاز از آن گرفته باشید، در این حالت در آزمون خود مردود شده‌اید؛ زیرا یکی از نمرات مقطعی شما کمتر از ۱۹/۶۰ بوده است (صرف نظر از اینکه نمره کل شما بالاتر از نمره قبولی کلی باشد).

بیشتر بخوانید: آزمون JLPT چیست؟ راهنمای جامع و کاربردی

 

نکاتی که قبل از شرکت در آزمون JLPT باید بدانید

  • برای نوشتن پاسخ‌های خود باید یک مداد درجه HB یا یک مداد نرم به همراه داشته باشید. از به همراه بردن هرگونه وسیله الکترونیکی و یا نوشتاری جدا خودداری کنید. همراه داشتن یک پاک‌کن نیز برای اصلاح اشتباهات احتمالی شما توصیه می‌شود.
  • همچنین به خاطر داشته باشید که یک شناسه هویتی معتبر همراه با یک عکس برای تأیید هویت همراه داشته باشید، در غیر این صورت مجاز به شرکت در آزمون نخواهید بود.

آزمون های ژبان ژاپنی

 

چگونه می‌توان برای JLPT در ژاپن درخواست داد؟

برای درخواست آنلاین، وب سایت رسمی JEES  بروید و یک حساب «MyJLPT» ایجاد کنید.
دوره درخواست از اواخر مارس برای جلسه ژوئیه و اواخر آگوست برای جلسه دسامبر شروع می‌شود.
هنگامی که اطلاعات شخصی خود را ثبت و هزینه درخواست را پرداخت کردید، یک کوپن آزمایشی دریافت خواهید کرد که در روز آزمون باید آن را با خود همراه داشته باشید.

ژاپن ۱۱ منطقه آزمایشی مختلف دارد که هر کدام یک یا چند استان را دوباره گروه‌بندی می‌کنند. در حین ثبت‌نام، یک سایت آزمون در منطقه آزمون محلی شما به شما اختصاص داده می‌شود. با این حال، توجه داشته باشید که ممکن است در استانی متفاوت از محل زندگی یا اقامت شما باشد.

 

چگونه می‌توان در خارج از ژاپن درخواست شرکت در آزمون JLPT داد؟

ابتدا فهرست شهرهای سایت آزمون در خارج از کشور را بررسی کنید . این شما را به سازمان مسئول آزمون مهارت زبان ژاپنی در کشور شما و وب سایت رسمی آن‌ها هدایت می‌کند. به عنوان مثال، JLPT در ایالات متحده توسط انجمن آمریکایی معلمان ژاپنی مدیریت می‌شود .

به عنوان مثال؛ ایالات متحده فقط یک آزمون در ماه دسامبر ارائه می‌دهد و ثبت نام در ماه آگوست باز می‌شود. فقط مراحل ذکر شده در وب سایت را دنبال کنید و درخواست و پرداخت خود را ارسال کنید. بعداً نامه رسمی به همراه کوپن آزمون دریافت خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که در روز آزمون به آن نیاز خواهید داشت.

 

چگونه برای JLPT آماده شویم؟

ابتدا بررسی کنید که در کدام سطح از آزمون  JLPT قرار دارید.

یک راه بری بررسی سطح خود این است که بتوانید نمونه سوالات آزمون‌های قبلی را پیدا کرده و با بررسی نتیجه آن به هدف خود برسید. راه دیگر این است که با متخصصان و اساتید زبان ژاپنی صحبت کرده و سطح خود را مشخص کنید.
هنگامی که تشخیص دادید کدام آزمون را باید انجام دهید، مرحله بعدی شروع به آماده شدن برای آزمون است! بعد از این مرحله و برای تقویت مهارت‌های خود می‌توانید در کلاس‌های خصوصی آزمون JLPT هم شرکت کنید.

منابع آزمون مهارت زبان ژاپنی

 

۲. آزمون برای دانشگاه ژاپن (EJU)

 

آزمون EJU چیست؟

آزمون برای دانشگاه ژاپن یا EJU یک آزمون ضروری برای افرادی است که قصد دارند از دانشگاه‌های ژاپن پذیرش دریافت کنند. در این آزمون علاوه بر بررسی مهارت‌های زبان ژاپنی، مهارت‌های برخی دروس نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

درس‌هایی که در این آزمون‌ها مورد سنجش قرا می‌گیرند می‌توانند براساس انتخاب رشته مورد نظر متفاوت باشند. اغلب درس‌هایی در این آزمون ارزیابی می‌شوند زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات، فرهنگ ژاپنی و مهارت‌های زبانی ژاپنی هستند.

موضوع
آزمون
هدف از مطالعه مهلت
پاسخگویی
محدوده نمره  زبان امتحان
ژاپنی به عنوان یک
زبان خارجی
توانایی‌های زبان ژاپنی
مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های ژاپن را ارزیابی می‌کند.
۱۲۵ دقیقه ۰ ~ ۴۰۰ – درک مطلب،
گوش دادن، شنیدن و
درک مطلب۰ تا ۵۰ – نوشتن
فقط ژاپنی
ریاضیات
(ریاضیات پیشرفته
یا
ریاضیات پایه)
مهارت‌های پایه ریاضی
مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های ژاپن را ارزیابی می‌کند.
۸۰ دقیقه ۰ تا ۲۰۰ اختیاری ژاپنی
یا انگلیسی
علوم پایه دانش علوم پایه
(فیزیک، شیمی، زیست شناسی) مورد نیاز برای
تحصیل در دانشگاه‌های ژاپن را ارزیابی می‌کند.
۸۰ دقیقه ۰ تا ۲۰۰
ژاپن و
جهان
دانش پایه هنرهای لیبرال
مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های ژاپن را ارزیابی می‌کند؛ به خصوص توانایی‌های منطقی و تفکر.
۸۰ دقیقه ۰ تا ۲۰۰

با توجه به موسسه پشتیبانی مطالعات ژاپن (JPSS)، ۹۸ درصد از دانشگاه‌های ملی و ۶۱ درصد از دانشگاه‌های دولتی در ژاپن، برای پذیرش متقاضیان نتایج آزمون EJU را بررسی می‌کنند. این در حالی است تنها ۵۲ درصد از دانشگاه‌های خصوصی ژاپن نتایج این آزمون را جزء موارد مورد نیاز در پذیرش قبول دارند. به عبارت دیگر، با شرکت در آزمون EJU می‌توانید انتخاب‌های بیشتری برای ادامه تحصیل داشته باشید.

 

کجا و چه زمانی می‌توانم در آزمون EJU شرکت کنم؟

آزمون EJU  دو بار در سال برگزار می‌شود:

  • بار اول: ژوئن (ثبت نام در فوریه و مارس/اعلام نتایج در حدود جولای)
  • بار دوم: نوامبر (ثبت نام در ژوئیه/ اعلام نتایج در حدود دسامبر)

آزمون EJU ژاپنی

 

مکان‌های برگزاری آزمون EJU

برای شرکت در آزمون EJU می‌توان در ژاپن و در کشورها و مناطق خاصی خارج از ژاپن حضور یافت.

 

مکان‌های برگزاری آزمون EJU در ژاپن

۱۷ استان در سراسر ژاپن: هوکایدو، میاگی، گونما، سایتاما، چیبا، توکیو، کاناگاوا، شیزوکا، آیچی، کیوتو، اوزاکا، هیوگو، هیروشیما، آیچی، فوکوئوکا، اوکیناوا.

۱۴ کشور و منطقه خارج از ژاپن، شامل ۱۸ شهر: هند (دهلی نو)، اندونزی (جاکارتا، سورابایا)، کره (سئول، بوسان)، سریلانکا (کلمبو)، سنگاپور، تایلند (بانکوک، چیانگ مای)، تایوان (تایپه)، فیلیپین (مانیل)، ویتنام (هانوی) ، هوشی مین)، هنگ کنگ، مالزی (کوالالامپور)، میانمار (یانگون)، مغولستان (اولان باتور)، روسیه (ولادی وستوک).

 

اگر کشور من در لیست کشورهای برگزارکننده آزمون EJU نباشد چه باید بکنم؟

به گفته JASSO، اگر امتحان در کشور شما برگزار نشود، می‌توانید در EJU ژاپن یا هر کشور/ منطقه دیگری که آزمون را برگزار می‌کند، شرکت کنید. در چنین شرایطی، مطمئن شوید که روند درخواست خود را به درستی ارسال می‌کنید. (آزمون EJU در ایران برگزار نمی‌شود.)

 

مقررات و نکات قابل توجه در مورد آزمون EJU

  • هر کسی می‌تواند در آزمون EJU شرکت کند، هیچ محدودیتی در سن یا تعداد دفعات شرکت در این آزمون وجود ندارد .
  • شرکت در این آزمون محدودیت خاصی ندارد به همین خاطر از بالاترین امتیاز کسب شده می‌توان برای درخواست در یک دانشگاه ژاپنی استفاده کرد.
  • هیچ قبولی یا مردودی در آزمون EJU وجود ندارد، فقط محدوده نمرات بالا یا پایین هستند. بنابراین برای ورود به یک دانشگاه برتر در ژاپن، سخت مطالعه کنید تا به نمره بالا برسید.
  • دانشگاه‌هایی که از EJU به عنوان آزمون ورودی خود استفاده می‌کنند، در مورد موضوع آزمون و نمرات آزمونی که متقاضیان برای دریافت پذیرش باید کسب کنند، تصمیم خواهند گرفت.
    برخی از دانشگاه‌ها فقط به نتایج ۱ آزمون نیاز دارند، اما دانشگاه‌هایی نیز وجود دارند که به نتایج ۲ جلسه نیاز دارند. در عین حال، دانشگاه ها نیز وجود دارند که نیازی به نتایج آزمون EJU ندارند و آزمون ورودی منحصر به خود را برگزار می‌کنند. بنابراین، قبل از درخواست برای آزمون EJU، لازم است شرایط ورود به دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید و از جدید و دقیق بودن اطلاعات مطمئن شوید.
  • امتیازات و مدرک آزمون EJU فقط برای ۲ سال معتبر است .

پاسخ های تشریحی در آزمون‌های ژاپنی

 

مزایای داشتن مدرک آزمون EJU

از مهم‌ترین مزایای امتیاز آوردن در این آزمون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرصت‌های بورسیه

اگر در آزمون EJU نتایج عالی کسب کنید، هزینه تحصیل خود را از کشور ژاپن دریافت می‌کنید.

اگر می‌خواهید در یک دانشگاه ژاپنی (سطح کارشناسی)، کالج راهنمایی، کالج فنی (سال سوم به بعد) یا مدرسه حرفه‌ای ثبت‌نام کنید، پس شما واجد شرایط درخواست برای «برنامه رزرو برای بورسیه افتخاری Monbukagakusho» ارائه شده توسط MEXT هستید. این بورسیه یک کمک هزینه ماهانه برای یک دوره زمانی ثابت است، مشروط بر اینکه دانش‌آموز یا دانشجو در طول مدت تحصیل خود شرایط آن موسسه آموزشی را داشته باشد.

  • مبلغ بورسیه: ۴۸۰۰۰ ین در ماه
  • نحوه درخواست: هنگام ثبت نام برای EJU، علاقه خود را برای درخواست بورسیه نشان دهید.
  • روش انتخاب: دانش آموزانی که در آزمون EJU امتیاز فوق العاده‌ای کسب می‌کنند واجد شرایط دریافت این بورسیه هستند.

علاوه بر این، بسته به دانشگاه، ممکن است این فرصت را داشته باشید که ۵۰٪ تا ۱۰۰٪ معافیت پرداخت شهریه یا سایر پشتیبانی‌ها را از دانشگاه دریافت کنید. جزئیات را از دانشگاه مورد نظر خود بررسی کنید.

همچنین داشتن نمره EJU بالا نه‌تنها در به دست آوردن بورسیه‌های دولتی و مدارس کمک‌کننده است، بلکه ممکن است فرصتی برای دریافت بورسیه تحصیلی از سایر سازمان‌های خصوصی در اختیار شما قرار دهد.

 

پذیرش قبل از ورود به دانشگاه‌ها (اگر در خارج از کشور هستید)

برخی از دانشگاه‌های ژاپن دارای «پذیرش قبل از ورود» هستند؛ به این معنی که شما در حالی که هنوز در کشور خود هستید، پذیرش خود را در موسسه مورد نظر خود تضمین کرده‌اید.
برای گرفتن EJU نیازی به رفتن به ژاپن ندارید؛ به این معنی که می‌توانید در هزینه‌های سفر و اقامت صرفه‌جویی کنید. نتایج EJU شما که در خارج از ژاپن اخذ شده، توسط دانشگاه در ژاپن برای اعطای پذیرش در نظر گرفته می‌شود.

نتایج EJU شما به شرح زیر بررسی خواهد شد:

  • EJU را در کشور خود یا هر کشور/ منطقه دیگری بگیرید و درخواست خود را به دانشگاه مورد نظر خود در ژاپن ارسال کنید (معمولاً به‌صورت آنلاین انجام می‌شود).
  • نمرات EJU و سایر سوابق تحصیلی شما (کارنامه دبیرستان و…) ارزیابی شده و درخواست شما برای پذیرش پذیرفته یا رد می‌شود.

 

۳. آزمون مهارت زبان ژاپنی (J-Test)

آزمون J.TEST (TEST OF PRACTICAL JAPANESE)  از سال ۱۹۹۱ به‌عنوان آزمونی برای سنجش عینی مهارت زبان ژاپنی خارجی‌ها برگزار شده است. تقریباً ۷۰۰۰۰ نفر ازجمله کارمندان اداری، دانشجویان بین المللی و دانش آموزان مدارس زبان ژاپنی هر ساله در این آزمون شرکت می‌کنند.

این آزمون شش بار در سال برگزار می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها، دانشگاه‌ها (برای پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی) و سایر مؤسسات آموزشی معتبر، نمره آزمون  J-Test را به‌عنوان مدرکی دال بر مهارت زبان ژاپنی بررسی می‌کنند.
همچنین J-Test می‌تواند به‌عنوان مدرک کافی برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی محسوب شود.

 

آزمون مهارت زبان ژاپنی (J-Test)

 

ساختار آزمون ژاپنی J-Test

این آزمون سه سطح AC، DE و FG دارد.
سطوح AC و DE مهارت‌های نوشتن به زبان ژاپنی را ارزیابی می‌کنند، در حالی که سطح FG تنها به‌صورت چهار گزینه‌ای، مهارت‌های زبان‌آموزان را می‌سنجد.

جالب است بدانید که این آزمون به گونه‌ای طراحی شده که مهارت‌های زبان آموزان غیر بومی را حتی در سطوح بالاتری نسبت به آزمون JLPT در سطح N1 بررسی می‌کند. نتیجه این آزمون مشخص می‌کند که زبان‌آموز در کدام سطح زبانی قرار دارد؛ یعنی آیا او یک زبان‌آموز مبتدی است یا متوسط یا حتی یک زبان آموز در سطح پیشرفته.

در این جدول نتایج آزمون JLPT با آزمون J-Test مقایسه شده است:

J.Test (3 نوع تست) سطح JLPT
۱. آزمون سطح A~C (حداکثر ۱۰۰۰ امتیاز)
سطح Pre-B (700~799 امتیاز)
سطح C (600~699 امتیاز)
N1
N2
۲. آزمون سطح D~E (حداکثر ۷۰۰ امتیاز)
سطح D (500 تا ۷۰۰ امتیاز)
سطح E (350 تا ۴۹۹ امتیاز)
N3
N4
۳. آزمون سطح F~G (حداکثر ۳۵۰ امتیاز)
سطح F (250 تا ۳۵۰ امتیاز)
N5

حتما از بررسی این جدول متوجه شدید که اگر امتیاز بیش‌تری در سطح Pre-B کسب کنید درواقع در سطح بالاتری از N1 قرار گرفته‌اید؛ یعنی امتیازی بالاتر از ۹۰۰ (از ۱۰۰۰ امتیاز).
این نتیجه این حقیقت را در مورد شما آشکار می‌سازد که شما در مهارت‌های زبان ژاپنی همپای یک فرد بومی این کشور هستید. به همین دلیل است که با شرکت در آزمون J-Test می‌توانید خود را در سطوح بالاتری نسبت به آزمون JLPT به چالش بکشانید.

 

۴. آزمون پیشرفت نیهونگو (NAT)

 

 آزمون NAT زبان ژاپنی چیست؟

NAT ژاپنی (آزمون پیشرفت نیهونگو) یک آزمون استاندارد مرجع است. این آزمون برای بررسی و تأیید توانایی افراد غیر بومی در زبان ژاپنی برگزار می‌شود. این آزمون برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ در ژاپن و کشورهای دیگر مانند چین، کره جنوبی و تایوان آغاز شد و در سال ۲۰۰۷ نام آن را به تست NAT تغییر دادند.
امروزه این دومین آزمون محبوب زبان ژاپنی است. می‌توان در بیش از ۵۰ شهر در ۱۶ کشور آسیایی در این آزمون شرکت کرد. هر ساله بیش از ۱۵۰۰۰۰ داوطلب در سراسر مراکز آزمون برای آزمون حاضر می‌شوند.

 

کدام مؤسسه آزمون NAT زبان ژاپنی را برگزار می‌کند؟

کمیته مدیریت Senmon Kyouiku Publishing Co. (Shinjuku-Ku در توکیو، ژاپن) آزمون NAT را برگزار می‌کند. آن‌ها یک شعبه در هر کشوری دارند که در آن آزمون را انجام می‌‌دهد و همچنین پشتیبانی و کمک فنی را برای اجرای آزمون نیز ارائه می‌دهند.

آزمون زبان ژاپنی نیهونگو (NAT)

 

معرفی سطوح مختلف آزمون NAT

مانند آزمون JLPT، آزمون NAT ژاپنی شامل پنج سطح مستقل از یکدیگر است: Q1، Q2، Q3، Q4 و Q5.
Q1 بالاترین سطح و Q5 ساده‌ترین سطح است.
این آزمون از نام، سطوح کل، استاندارد و قالب‌های مشابه JLPT استفاده می‌کند. با این حال، تست NAT ژاپن کمی دشوارتر از سطح مربوط به JLPT است.
آزمون NAT ژاپنی فرصتی عالی برای تمرین و آماده شدن برای آزمون JLPT به شما می‌دهد. پس از قبولی در آن، ممکن است نیازی به شرکت در آزمون JLPT نداشته باشید.

 

ساختار سؤالات در آزمون NAT

سؤالات سطوح ۱ و ۲ شامل بخش زبانی است مهارت‌های خواندن، گرامر و واژگان را می‌سنجد. همچنین یک بخش درک مطلب و یک بخش گوش دادن نیز در آن وجود دارد.
در مقابل، سطوح ۳، ۴ و ۵ شامل بخش زبان، مانند کانجی و واژگان است. این سطوح شامل بخش دیگری از گرامر، خواندن و شنیدن نیز می‌شوند.
همه سوالات MCQ (سوالات چند گزینه‌ای) هستند.

برنامه درسی و فرمت امتحان

سطح مهارت مهلت
پاسخگویی
مهارت مهلت
پاسخگویی
سطح ۱ (Q1) خواندن، واژگان، گرامر، درک مطلب ۱۱۰ دقیقه درک مطلب    ۶۰ دقیقه
سطح ۲ (Q2) خواندن، واژگان، گرامر، درک مطلب ۱۰۵ دقیقه درک مطلب   ۵۰ دقیقه
سطح ۳ (Q3) خواندن، واژگان
گرامر، درک مطلب
۳۰ دقیقه
۷۰ دقیقه
شنیدن  ۴۰ دقیقه
سطح ۴ (Q4) ریدینگ، واژگان
گرامر، درک مطلب
۳۰ دقیقه
۶۰ دقیقه
شنیدن ۳۵ دقیقه
سطح ۵ (Q5) خواندن، واژگان
گرامر، درک مطلب
۲۵ دقیقه
۵۰ دقیقه
شنیدن ۳۰ دقیقه

 

تاریخ برگزاری آزمون NAT در سال ۲۰۲۳

همان طور که اشاره شد، شما فقط می‌توانید یک یا دو بار در سال در آزمون JLPT شرکت کنید؛ درحالی که آزمون NAT ژاپن را ۶ بار در سال برگزار می‌شود:

تاریخ آزمون آخرین روز برای
ثبت درخواست
سطوح ارائه شده
۱-۲ فوریه ۱ ژانویه Q1 تا Q5
۲-۴ آوریل ۳ مارس Q2 تا Q5
۳-۶ ژوئن ۱۲ می Q1 تا Q5
۴-۸ اوت ۷ جولای Q2 تا Q5
۵، ۱۰، ۱۵ اکتبر ۹ سپتامبر Q1 تا Q5
۶-۱۲ دسامبر ۱۱ نوامبر Q2 تا Q5

 

نحوه ثبت درخواست شرکت در آزمونNAT زبان ژاپنی

  • می‌توانید قبل از پایان مهلت برای هر آزمون درخواست خود را در وب سایت رسمی مرکز آزمون خود به‌صورت آنلاین ارسال کنید.
  • لازم است با آپلود آخرین عکس خود، که همان عکس پاسپورت‌تان است، در این آزمون ثبت نام کنید.
  • در پایان پس از پرداخت هزینه، ثبت‌نام شما تکمیل می‌شود.

هنگامی که فرم خود را ارسال کردید، آن‌ها کارت شرکت در آزمون را ۱ تا ۲ هفته قبل از روز امتحان به آدرس پستی و ایمیل شما ارسال می‌کنند. اگر آن را دریافت نکردید، می‌توانید با بخش پشتیبانی وب سایت در تماس باشید.
نام، شماره ثبت نام، جنسیت، تاریخ تولد و عکس شما روی کارت‌تان چاپ شده است. رسید درخواست را به همراه کارت شناسایی معتبر در تاریخ برگزاری امتحان به مرکز آزمون ببرید.

نحوه ثبت درخواست شرکت در آزمونNAT زبان ژاپنی

 

معیارهای قبولی در آزمون NAT چیست؟

برای واجد شرایط بودن، باید دو معیار اجباری را رعایت کنید:

  • کسب امتیاز بیش از ۲۵٪ در هر بخش جداگانه
  • نمره کل ۶۰٪ (در بیشتر موارد برای دریافت نمره «قابل قبول» ضروری است.)

 

مدت زمان آزمون NAT زبان ژاپنی چقدر است؟

مدت زمان آزمون بسته به سطح آزمون متفاوت است. با این حال، ۲-۳ ساعت طول می‌کشد تا به پایان برسدو ۱۰ دقیقه استراحت بین هر بخش وجود دارد.

 

مراکز برگزارکننده آزمون NAT در جهان

تا ژانویه ۲۰۲۳، ۷۵ مرکز تست در ۱۶ کشور معرفی شده‌اند. همه این مراکز در آسیا به‌ویژه چین، جنوب شرقی، مرکزی و جنوب آسیا هستند.
این شامل ۲۴ مرکز در چین، ۸ مرکز در ویتنام، ۶ مرکز در اندونزی، ۴ مرکز در نپال، ۳مرکز در ازبکستان، ۲ مرکز در میانمار، ۲ مرکز در سریلانکا و ۲مرکز در ژاپن می‌شود.
علاوه بر این، مراکزی در بنگلادش، بوتان، کامبوج، مغولستان، فیلیپین، قرقیزستان و تایلند نیز وجود دارند.

 

مزایای شرکت در آزمون NAT و دریافت مدرک آن

 

اطلاع از سطح دقیق دانش زبانی خود در ژاپنی

اگر برای مدتی است که مشغول یادگیری زبان ژاپنی هستید، ممکن است بخواهید مهارت‌های فعلی زبان ژاپنی خود را بدانید. در این صورت، آزمون NAT ژاپنی یک انتخاب عالی است.
شما در این آزمون نه‌تنها میزان مهارت خود در زبان ژاپنی را متوجه می‌شوید، بلکه کاستی‌های خود را پیدا کرده و می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید.

تحصیل یا کار در ژاپن

زمانی که دانشجویان قصد گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های ژاپن را دارند یا برای ویزای دانشجویی اقدام می‌کنند، معمولاً JLPT را برای ارزیابی مهارت‌های زبانی خود می‌گیرند.
آزمون NAT ژاپنی از دستورالعمل های مشابه JLPT (آزمون مهارت زبان ژاپنی) پیروی می‌کند. بنابراین مؤسسات آموزشی مختلف نیز آن را می‌پذیرند.
همچنین نتایج آزمون NAT در هنگام درخواست برای استخدام در ژاپن نیز ارزشمند است. اگر به Q2 (مانند N2) دست یابید، امتیاز ویژه‌ای در یافتن شغل در کشور ژاپن در دست خواهید داشت.

آزمون های مهم زبان ژاپنی

 

داشتن فرصت‌های شغلی بیشتر

زبان ژاپنی می‌تواند کلیدی برای باز کردن قفل مشاغلی باشد که درهای آن در کشور ژاپن قرار دارند. این موقعیت‌ها شامل صنایع خودرو، لوازم الکترونیکی مصرفی، مواد شیمیایی، انیمیشن، فلز، فولاد، نیمه هادی، کشتی سازی و غیره است.

 

یک جایگزین عالی برای آزمون JLPT

یکی از مزیت‌های اصلی آزمون NAT تعداد دفعات زیاد برگزاری آن در سال  است.
در حالی که بسته به کشور خود می‌توانید فقط یک یا دو بار در آزمون JLPT شرکت کنید، آزمون NAT شریط طلایی را برای شما فراهم کرده که می‌توانید شش بار در سال سطح خود ا سنجیده و میزان پیشرفت خود را مشاهده کنید.

همچنین آزمون NAT  این فرصت را به شما داده تا بتوانید گواهینامه جایگزین JLPT را در شرایط اضطراری به دست آورید.

 

۵. آزمون مهارت ژاپنی تجاری (BJT)

آزمون مهارت ژاپنی تجاری یا BTJ یک آزمون مهارت‌سنجی است که در آن توانایی متقاضی را برای تعامل با جامعه ژاپنی با استفاده از مهارت‌های ویژه زبان ژاپنی در یک محیط تجاری ارزیابی می‌کنند. این آزمون به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

مهارت ارتباطی مورد نیاز در محیط‌های تجاری شامل توانایی تبلیغ یک پروژه به زبان ژاپنی و توضیح ساده مسائل به زبان ژاپنی برای دیگران با تخصص‌ها و سوابق متفاوت با خودتان است. همچنین باید بتوانید در مورد نکات نامشخص توضیح دهید. به عبارت دیگر، توانایی درک و پیاده‌سازی زبان ژاپنی به‌منظور مقابله مناسب با مسائل تجاری در آزمون BTJ به‌صورت جامع و کامل سنجیده می‌شوند.

آزمون BJT سه بخش اصلی دارد:

  • بخش شنیداری
  • بخش خواندن
  • بخش درک مطلب، تحلیلی و انتقادی

امتیاز این آزمون بین صفر تا ۸۰۰ است و هرچه امتیاز کسب شده در آن بالاتر باشد، مهارت بالای متقاضی را انشان می‌دهد. درواقع آزمون BJT یک آزمون پیشرفته در زبان ژاپنی است که بسیاری از دانشگاه‌ها برای پذیرش نمره آن را معیار قرار می‌دهند.

بیشتر بدانید: تدریس خصوصی زبان ژاپنی تجاری

پیشنهادی که معمولا به افراد متقاضی برای مهاجرت به کشور ژاپن می‌شود این است که با اقدامات ساده‌ ولی مؤثر، رزومه‌ای عالی برای خود بسازند.  برای ساخت رزومه عالی ابتدا در آزمون JLPT شرکت کرده و سعی کنید نمره قبولی در سطح N2  یا N1 را به دست آورید و سپس در آزمون BJT شرکت کنید.
شرکت در آزمون JLPT زبان‌آموزان را برای شرکت در آزمون BJT آماده کرده و سبب موفقیت آن‌ها در این آزمون می‌شود. وجود نمره قبولی در این دو آزمون مسیر پرچالش مهاجرت را هموار می‌سازد.

 

آزمون مهارت ژاپنی تجاری (BJT)

         

محل برگزاری آزمون BJT زبان ژاپنی

کشور شهرها
ژاپن ساپورو، آئوموری، آکیتا، موریوکا، سندای، کوریاما، ایواکی، تاکاساکی، هیتاچیناکا، اوتسونومیا، اویاما، کوفو، سایتاما، کاواگو
توکیو، چیبا، یوکوهاما، نیگاتا، کانازاوا، تویاما، هاماتسو، ماتسوموتو، ناگویا، کیوتو، اوزاکا، نارا، کوبه، یوکایچی، اوکایاما
هیروشیما، تاکاماتسو، توکوشیما، ماتسویاما، نیهاما، کوچی، توتوری، ماتسوه
کیتاکیوشو، فوکوئوکا، ناکازاکی، کوماموتو، اویتا، کاگوشیما، ناها
چین پکن، شانگهای، گوانگژو، دالیان، چینگدائو، تیانجین، شنیانگ، نانجینگ
چنگدو، هانگژو، سوژو، شنژن، شیان، ووهان، هنگ کنگ
تایوان تایپه، تایچونگ، کائوسیونگ
کشور کره سئول، بوسان، دایگو، دائجون
تایلند بانکوک، چون بوری
مالزی کوالالامپور
سنگاپور سنگاپور
ویتنام هانوی، هوشی مین، دا نانگ
فیلیپین مانیل
میانمار یانگون
اندونزی جاکارتا
هندوستان دهلی نو، چنای، بنگلور، پونا
فرانسه پاریس
آلمان دوسلدورف، فرانکفورت
ایتالیا پادووا
انگلستان لندن
ایالات متحده نیویورک، شیکاگو، لس آنجلس
مکزیک مکزیکوسیتی
برزیل سائو پائولو

 

۶. آزمون تطبیقی کامپیوتری ژاپنی (J-CAT)

آزمون J-CAT یک آزمون زبان ژاپنی است که برای ارزیابی مهارت‌های کامپیوتری برگزار شده و در آن مهارت‌های زبان ژاپنی سنجیده می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی این آزمون این است که می‌توانید در منزل خود و به‌صورت آنلاین در آن شرکت کنید.

در این آزمون سوالاتی از متقاضیان پرسیده می‌شود تا ضمن بررسی اطلاعات کامپیوتری، مهارت‌های گرامری، شنیداری، خواندن و سطح آشنایی آن‌ها با واژگان هم ارزیابی شود.

این آزمون به اندازه سایر آزمون‌ها اعتبار بالایی ندارد، ولی فرصتی عالی برای تقویت مهارت‌های زبان‌آموزان ژاپنی را فراهم می‌کند.

آزمون تطبیقی کامپیوتری ژاپنی (J-CAT)

 

برای این که سطح مهارتی این آزمون برای شما مشخص گردد آن را با آزمون JLPT مقایسه کرده‌ایم که نتایج آن را در این جدول می‌بینید:

امتیاز J-CAT سطح JLPT
۳۰۰ امتیاز به بالا N1
۲۵۰ امتیاز به بالا N2
۲۰۰ امتیاز به بالا N3
۱۵۰ امتیاز به بالا N4

 

۷. آزمون زبان ژاپنی برتر (TOPJ)

در آزمون TOPJ مهارت‌هایی در سطحی بالاتر از زبان ژاپنی ارزیابی می‌شوند.

شاید برایتان سوال باشد که برای مهاجرت یا هر دلیلی برای ورود به کشور ژاپن، مهارتی بالاتر از مهارت زبان ژاپنی هم اهمیتی دارد؟ پاسخ به این سوال مستلزم این است که کشور ژاپن را بیشتر بشناسیم.

حتما برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد کشور ژاپن به گوش شما هم خورده است.
ورود به کشور ژاپن فقط ورود به یک کشور پیشرفته نیست، بلکه ورود به دنیایی متفاوت با فرهنگی غنی است که سبب می‌شود هر شخصی احساس کند به دنیایی متفاوت قدم گذاشته است. مردم کشور ژاپن با فرهنگ و آداب و رسوم خاصشان توانسته‌اند جایگاهی فراتر از آنچه در ذهن ماست برای خود بسازند. آن‌ها کشوری با اقتصاد فوق‌العاده قدرتمند و سیستم آموزشی بی‌نظیر جایگاه بالایی در بین کشورهای قدرتمند دنیا به خود اختصاص داده‌اند.

بر همین اساس نیاز است که برای ورود به این کشور سطح آگاهی خود از فرهنگ ژاپنی را بسنجید. این کار را می‌توانید با آزمون TOPJ انجام داده و مهر تأیید دولت ژاپن را برای ورود به این کشور بگیرید.

آزمون زبان ژاپنی برتر (TOPJ)

 

در ادامه برای این که سطح مهارتی آزمون TOPJ را با آزمون اصلی یعنی JLPT به شما نشان دهیم، نتایج مقایسه شده‌ این دو آزمون را در کنار هم در جدول قرار داده‌ایم:

TOPJ (3 نوع تست) سطح JLPT
۱. سطح پیشرفته
A سطح
B/C
سطح کسب و کار
N1
۲. سطح متوسط
​​A/B سطح
C
N2
N3
۳. مبتدی
A-4 Level (80% و بالاتر در تمام بخش ها)
A-5 Level (265 امتیاز به بالا)
N4
N5

نکته بسیار جالب در مورد آزمون TOPJ این است که در سال ۶ بار برگزار می‌شود. پس ناامید نشوید و محکم در این مسیر گام بردارید.

 

۸. آزمون مهارت ژاپنی (JPT)

آزمون مهارت ژاپنی یا JPT یک آزمون مهارت سنجی زبان ژاپنی است که مورد تایید وزارت دادگستری کشور ژاپن است. در این آزمون ۲۰۰ سوال از متقاضی پرسیده می‌شود که مهارت شنیداری و درک مطلب او را ارزیابی می‌کند.

کسب نمره قبولی در این آزمون مهر تاییدی برای افرادی است که قصد مهاجرت کاری به ژاپن را دارند. همچنین شرکت در این آزمون نیاز به شرایط خاصی ندارد و هر کسی می‌تواند به سادگی با شرکت در آن سطح زبان خود را بسنجد.

آزمون مهارت ژاپنی (JPT)

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با مهم‌ترین آزمون‌ های زبان ژاپنی آشنا کرده و تأثیر هر کدام از آن‌ها را در مسیر یادگیری زبان ژاپنی برای شما آشکار سازیم. آزمون‌های زبان ژاپنی می‌توانند فرصت‌های بی‌نظیری را در اختیار ما بگذارند. همچنین کسب نمره قبولی در آن‌ها می‌تواند به رزومه‌مان ارزش و اعتبار زیادی می‌دهد.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب در آزمون های زبان ژاپنی می توانید از متخصصان و اساتید زبان ژاپنی با شرکت در کلاس‌های زبان ژاپنی عمومی نیز کمک بگیرید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *