کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ژاپنی

یادگیری زبان ژاپنی با ۷۲ تا از بهترین مانگاهای ژاپنی

۴.۶
(۷)

آیا می‌دانستید می‌توانید زبان ژاپنی را نیز به سادگی یاد بگیرید؟ شاید باور این موضوع برای خیلی از علاقه مندان یادگیری زبان ژاپنی سخت هست و با خود بگویید چگونه چنین چیزی ممکن است!

این واقعیتی غیرقابل انکار است که شما می‌توانید با شرکت در کلاس های خصوصی یادگیری زبان ژاپنی در زمان معقولی به این زبان مسلط شوید، ولی می‌توانید همزمان با آن، با یک روش هوشمندانه آموخته‌های خود را تقویت کنید، تنها کافی است که روش صحیح استفاده از مانگاهای ژاپنی را یاد بگیرید.

مانگاها یکی از بهترین منابع یادگیری زبان ژاپنی هستند و استفاده از آنها تنها مختص زبان آموزان نیست، بلکه روشی است که کشور ژاپن برای تشویق به سوادآموزی ارائه کرده است.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

مانگای ژاپنی چیست؟

مانگا (Manga: 漫画) اصطلاحی است برای طیف گسترده‌ای از کتاب‌های کمیک و رمان‌های گرافیکی که در اصل در ژاپن تولید و منتشر می‌شوند.

برخلاف کتاب‌های کمیک آمریکایی که معمولاً به صورت تمام رنگی چاپ می‌شوند، مانگاهای ژاپنی تقریباً همیشه سیاه و سفید منتشر می‌شوند. چاپ‌های تمام رنگی اغلب فقط برای نسخه‌های خاص استفاده می‌شود. مانگای ژاپنی به جای چپ به راست، از راست به چپ خوانده می‌شود.

در ژاپن از سال ۱۹۶۸ تاکنون مانگا معمولاً به صورت ماهانه یا هفتگی فصل به فصل از طریق مجلات مانگایی مانند شونن منتشر شده است. اگر سریالی به اندازه کافی محبوب باشد، فصل‌های آن را گردآوری می‌کنند و در کتابچه‌های جلداری به نام تانکوبون منتشر می‌کنند که معمولاً چند فصل از داستان کلی را شامل می‌شود. اکثر سری‌های مانگا طولانی هستند و شامل چندین جلد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین رمان های زبان ژاپنی

 

تفاوت بین انیمه و مانگا در چیست؟

انیمه اصطلاحی دیگر برای انواع مختلفی از انیمیشن محسوب می‌شود. انیمه‌ها در ژاپن تولید می‌شوند. وقتی اکثر مردم اسم انیمه را می‌شنوند به یاد سریال‌های مانگایی چون Dragon Ball و Sailor Moon می‌افتند.

نکته جالب توجه این است که اگر یک سریال مانگا به اندازه کافی محبوب باشد، ممکن است به یک انیمیشن تبدیل شود، همان اتفاقی که در مورد Dragon Ball و Sailor Moon پیش آمده است. اما در برخی از موارد دیده شده که عکس این موضوع نیز صادق است.

با توجه به توضیحات بالا انیمه یک انیمیشن است. ولی مانگا به صورت چاپ شده است. 

بیشتر بخوانید: بهترین انیمیشن های یادگیری زبان ژاپنی

 

معرفی ۷۲ مانگا برای یادگیری زبان ژاپنی

مانگاهای زیادی برای خواندن وجود دارند. از طرفی به خاطر قدمت بالای این سبک کار ژاپنی تعداد آن‌ها بسیار زیاد است. به همین خاطر شاید انتخاب مانگا مناسب برای زبان آموزان زبان ژاپنی یک چالش جدی باشد.

ولی هیچ جای نگرانی نیست، چون این چالش را برطرف کرده‌ایم. در ادامه شما به ترتیب محبوبیت برترین مجله‌های ژاپنی را به شما معرفی کرده‌ایم. ضمن آشنایی با آن‌ها مانگاهایی که در هریک از آن‌ها منتشر شده به همراه سطح و خلاصه‌ای کوتاه آورده شده است.

شما به عنوان زبان آموز زبان ژاپنی تنها کافی است که به لیست ارائه شده نگاهی بیندازید، موضوع و سبک مورد نظرتان را انتخاب کنید و متناسب با سطح زبان ژاپنی خود مانگا مناسب را برگزینید.

به امید موفقیت شما😎👌🔥

بیشتر بخوانید: معرفی معتبرترین سایت های تعیین سطح زبان ژاپنی

 

مجموعه مانگاهای Shonen (شونن)

کلمه ژاپنی شونن (shōnen) به صورت 少年 نوشته می‌شود. این کلمه به معنای «چند سال» است. تا اواخر قرن نوزدهم کودکان و نوجوانان مخاطبان هدف آن بودند. اما در حال حاضر کاربرد شونن تغییر یافته و مخاطبان خاص آن پسران نوجوان از سن ۸ تا ۱۸ سال هستند. در حقیقت شونن از ابتدای دهه ۱۹۶۰ در طبقه‌بندی‌های ناشران مانگا قرار گرفت و به دنبال آن انیمه‌هایی نیز ساخته شد.

مانگای شونن در یک دسته‌بندی چهارتایی از مانگاها قرار گرفته است. آن سه مورد دیگر شوجو، سینن و جوزی هستند. ناگفته نماند که شونن در این دسته‌بندی محبوب‌ترین شناخته شده است. به همین خاطر می‌توان تصاویر شخصیت‌های آن‌ها را در اسباب‌بازی‌فروشی‌ها، آبنبات‌های عروسکی، تصاویر روی لباس‌ها، در سوپرمارکت‌ها و ایستگاه‌های قطار در ژاپن مشاهده کرد.

داستان‌های مانگا شونن شامل شخصیت‌های مختلف، نمایشی از هنرهای رزمی، صحنه‌های جنگی، ربات‌ها، رویدادهای علمی – تخیلی، رویدادهای ورزشی، ماجراهای عاشقانه، مخلوقات اساطیری، موضوعات و سبک‌های هنری خاص هستند که با ژانرهایی اکشن، ماجراجویی،دوستی، طنز و درام‌های خشن و تاریک در هم آمیخته‌اند.

بیش‌تر مانگاهای شونن شامل گروه‌های پسرانه‌ای است که هدفی خاص را دنبال می‌کنند، گویی آن‌ها جنگجویانی هستند که بین زنده ماندن و مردن باید یکی را برگزینند.

 

مثال‌هایی از مجموعه‌های مانگا شونن

 

۱. توپ اژدها (Dragon Ball)

  • سطح: ♦◊◊◊◊
  • ژانر: ماجراجویی – کمدی – فانتزی
  • دسته: هنرهای رزمی

مانگا شونن - دراگون بال

«توپ اژدها» (ドラゴンボール) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که آکیرا توریاما آن را نوشته و تصویرگری کرده است. این مانگا از سال ۱۹۸۴ تا سال ۱۹۹۵ در ۵۱۹ جلد چاپ شد. در واقع توپ اژدها الهام گرفته از رمان «چینی سفر به غرب» و فیلم‌های رزمی هنگ‌کنگ است. با این که در اوایل پاچ آن موضوع تنها طنز بود ولی به تدریج مبارزه‌ها و ژانر اکشن به آن افزوده شد.

داستان این مانگا راجع به زندگی سون گوکو از کودکی تا بزرگسالی است. او طی این داستان درحالی که به دنبال توپ‌های اژدها و هفت گوی جادویی است، هنرهای رزمی را می‌آموزد. گوکو در طول این سفر دور و دراز خود دوستانی پیدا می‌کند و با افراد شرور به مبارزه می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های یادگیری زبان ژاپنی

 

۲. یوتسوها! (Yotsuba&!)

  • سطح: ♦◊◊◊◊
  • ژانر: کمدی
  • دسته: برشی از زندگی

مانگا شونن - یوتسوبا

«یوتسوها!» (よつばと!) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که کیوهیکو هیگاشی آن را نوشته و آزومانگا دایو تصویرگری کرده است. این مانگا از ژانویه ۲۰۰۳ در ۱۵ جلد چاپ شد. 

داستان این مانگا راجع به ماجراهای روزمره دختر جوانی به نام یوتسوهاست. او با کمک پدرخوانده، همسایگان و دوستانش مشغول یادگیری موضوعات مختلفی پیرامون زندگی‌‌اش است.

 

۵. نکو رامن (Neko Ramen)

  • سطح: ♦◊◊◊◊
  • ژانر: کمدی
  • دسته: کمدی

مانگا شونن - نکو رامن

«نکو رامن» (猫ラーメン) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که کنجی سونشی آن را نوشته است. 

داستان این مانگا راجع به گربه‌ای به نام تایشو است. در این مانگا نحوه اداره یک فروشگاه توسط تایشو به تصویر کشیده شده است.

 

۶. ناروتو (Naruto)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: کمدی – ماجراجویی – فانتزی
  • دسته: هنرهای رزمی

مانگا شونن - ناروتو

«ناروتو» (ナルト) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که ماساشی کیشیموتو آن را نوشته و تصویر کرده است. 

داستان این مانگا راجع به نینجای جوانی به نام ناروتو اوزوماکی است که سعی می‌کند هم‌سن ‌و‌سالان خود را بشناسد. او رویای تبدیل شدن به هوکاگه (رهبر دهکده) خود را در سر دارد. داستان ناروتو در دو بخش منتشر شده است:

  • قسمت اول: در سال‌های پیش از نوجوانی – جلدهای ۱ تا ۲۷
  • قسمت دوم: در دوران نوجوانی ناروتو اوزوماکی – جلدهای ۲۸ تا ۷۲

 

۷. بلیچ (Bleach)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: ماجراجویی
  • دسته: هنرهای رزمی – فراطبیعی

مانگا شونن - بلیچ

«بلیچ» (ブリーチ) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که تیته کوبو آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا از آگوست ۲۰۰۱ تا اوت ۲۰۱۶ در ۷۴ جلد منتشر شد.

داستان این مانگا راجع به ایچیگو کوروساکی است. او نوجوانی اهل شهر کاراکورا است که می‌تواند ارواح را ببیند. این استعداد منحصربه‌فرد به او اجازه می‌دهد تا بتواند با یک انسان فوق‌العاده به نام روکیا کوچیکی دیدار کند. او می‌تواند از روح‌های درگذشتگان کمک دریافت کند، به واسطه این قدرت او می‌تواند از انسان‌ها در برابر ارواح شیطانی دفاع کند.

 

۸. اسلم دانک (Slam Dunk)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: کمدی
  • دسته: بلوغ – ورزش

مانگا شونن - اسلم دانک

«اسلم دانک» (漂白) یک مجموعه مانگا ورزشی ژاپنی است که تاکهیکو اینوئه آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا از از اکتبر ۱۹۹۰ تا ژوئن ۱۹۹۶ منتشر شد.

داستان این مانگا راجع به داستان یک تیم بسکتبال در مدرسه شوهوکو است که در منطقه شونان ژاپن قرار دارد. کاپیتان این تیم شخصی به نام ساکوراگی هانامیچی است. او پسری قد بند و درشت هیکل است که به خاطر داشتن رفتار نامناسب نمی‌تواند با دختری دوست شود. تا این که دختر رویاهایش را می‌بیند. آن دختر به او می‌گوید که دوست دارد ساکوراگی در تیم بسکتبال بازی کند. او هم همین کار را می‌کند.

این مانگا تصویر و داستانی فوق‌العاده در مورد بازی بسکتبال دارد که باعث شده افراد بسیاری از سراسر جهان به واسطه آن به بازی بسکتبال علاقه‌مند شوند.

 

۹. کاپیتان سوباسا (Captain Tsubasa)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: کمدی
  • دسته: بلوغ – ورزش

مانگا شونن - کاپیتان سوباسا

حتما برنامه تلویزیونی فوتبالیست‌ها را یادتان هست! «کاپیتان سوباسا» (キャプテン翼) یک مجموعه مانگا ورزشی ژاپنی است که یویچی تاکاهاشی آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا برای اولین بار از ا۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ منتشر شد.

داستان این مانگا راجع به ورزش فوتبال انجمنی است و بر زندگی پرچالش سوباسا اوزورا و روابط او با دوستانش، رقابت با حریفانش، تمرین و رقابت متمرکز است. این مانگا سراسر چگونگی رشد و موفقیت سوباسا و دوستانش را نشان می‌دهد.

 

۱۰. کیمیاگر تمام‌ فلز (Fullmetal Alchemist)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: ماجراجویی – فانتزی تاریک
  • دسته: استیمپانک (یک زیرژانر علمی – تخیلی است)

مانگا شونن - کیمیاگر تمام‌فلزی

«کیمیاگر تمام‌ فلز» (鋼の錬金術師) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که هیرومو آراکاوا آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا بین ژوئیه ۲۰۰۱ و ژوئن ۲۰۱۰ منتشر شد. داستان این مانگا براساس انقلاب صتعنی اروپا شکل گرفته است

داستان این مانگا راجع به دو برادر به نام‌های ادوارد و آلفونس الریک است. آن دو کیمیاگر هستند. این دو برادر در اوایل قرن بیستم در دنیایی خیالی زندگی می‌کنند که در آن علم کیمیاگری به طور گسترده‌ای انجام می‌شود. آن‌ها به شدت تلاش می‌کنند تا بتوانند سنگ فیلسوف را پیدا کنند. تلاش آن‌ها برای پیدا کردن این سنگ به این خاطر است تا بتوانند بدن‌هایشان را طوری بازسازی کنند تا مادرشان را به زندگی بازگردانند.

 

۱۱. حمله به تایتان (Attack On Titan)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: اکشن تخیلی – فانتزی تاریک
  • دسته: پسا آخرالزمانی (علمی – تخیلی)

مانگا شونن - حمله به تایتان

«حمله به تایتان» (進撃の巨人) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که هاجیمه ایسایاما آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا از سپتامبر ۲۰۰۹ تا آوریل ۲۰۲۱ در ۳۴ فصل جمع‌آوری شده است. 

داستان این مانگا در دنیایی اتفاق می‌افتد که در آن انسان مجبور است در شهرهایی زندگی کند که توسط سه دیوار بزرگ احاطه شده است. وجود این دیوارها به این خاطر است که هر انسان در برابر انسان‌نماهای غول‌پیکر محافظت شود. در طول این داستان ارن یگر قول می‌دهد ابتدا زادگاهش ، مادرش و سپس تایتان‌ها را نابود سازد. 

 

۱۲. گینتاما (Gintama)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: ماجراجویی – کمدی
  • دسته: علمی – تخیلی

مانگا شونن - گینتاما

«گینتاما» (銀魂) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که هیداکی سوراچی آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا از دسامبر ۲۰۰۳ تا آوریل ۲۰۱۸ در مجله شونن منتشر شد.

داستان این مانگا راجع به سامورایی‌هاست. گینتوکی ساکاتا در کنار دوستانش به نام‌های شینپاچی شیمورا و کاگورا به عنوان یک مترجم آزاد فعالیت می‌کند. او کار می‌کند تا بتواند اجاره ماهانه خود را پرداخت کند. روزی سردبیر به سورچی پیشنهادی راجع به ساخت یک سریال تاریخی می‌دهد. همچنین محیطی علمی – تخیلی برای بازی شخصیت‌ها ارائه می‌کند. 

 

۱۳. وان پیس (One Piece)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: ماجراجویی
  • دسته: فانتزی

مانگا شونن - وان پیس

«وان پیس» (ワンピース) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که ایچیرو اودا آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا از ژوئیه ۱۹۹۷ تا ژوئیه ۲۰۲۳ به صورت سریالی منتشر شده است.

داستان این مانگا راجع به میمون دی لوفی و خدمه‌اش است. در حقیقت او یک دزد دریایی است و به دنبال گنجینه اسطوره‌ای که به «وان پیس: یک تکه» معروف است، می‌گردد. او آن قدر این کار را ادا مه می‌دهد تا به پادشاه دزدان دریایی تبدیل می‌شود.

 

۱۴. آکادمی قهرمان من (My Hero Academia)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: ماجراجویی
  • دسته: فانتزی

مانگا شونن - آکادمی قهرمان من

«آکادمی قهرمان من» (僕のヒーローアカデミア) یک مجموعه مانگا ابرقهرمانانه ژاپنی است که کوهی هوریکوشی آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا از ژوئیه ۲۰۱۴ تا ژوئن ۲۰۲۳ در طول ۳۸ جلد جمع‌آوری شده است.

داستان این مانگا راجع به ابرقدرت‌هایی است که در دنیای تخیلی زندگی می‌کنند. با این وجود آن‌ها در این دنیا عادی شده‌اند. در این مانگا داستان حول پسری به نام ایزو وارد میدوریا می‌چرخد. او آرزو دارد خودش یکی از ابرقهرمانان شود. تا این که توسط یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان شناخته شده و به کمک او به دبیرستانی می‌رود تا بتواند همچون ابرقهرمانان آموزش ببیند. 

 

۱۵. ناکجاآباد موعود (The Promised Neverland)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: فانتزی تاریک – علمی – تخیلی
  • دسته: هیجان‌انگیز

مانگا شونن - ناکجاآباد موعود

«ناکجاآباد موعود» (約束のネバーランド) یک مجموعه مانگا ابرقهرمانانه ژاپنی است که کایو شیرای آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا از آگوست ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۲۰ در ۲۰ فصل جمع‌آوری شده است.

داستان این مانگا راجع به گروهی از کودکان یتیم است. آن‌ها از حقیقت تاریک وجودشان و همچنین هدغ یتیم‌خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند آگاه می‌شوند. به همین خاطر تصمیم می‌گیرند از آن جا فرار کنند.

 

۱۶. جوجوتسو کایسن (JujuTsu Kaisen)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: ماجراجویی – فانتزی تاریک
  • دسته: فراطبیعی

مانگا شونن - جوجوتسو کایسن

«جوجوتسو کایسن» (呪術廻戦) یک مجموعه مانگا ابرقهرمانانه ژاپنی است که گگه آکوتمی آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا از مارس ۲۰۱۸ تا جولای ۲۰۲۳ در ۲۳ جلد در شونن به چاپ رسیده است. 

داستان این مانگا راجع به یک دانش آموز دبیرستانی به نام یوجی ایتادوری است. او در یک سازمان مخفی جادوگران به نام جوجوتسو فعالیت می‌کند. پیوستن او به این سازمان به این خاطر است که بتواند نفرین قدرتمندی به نام ریومن سوکونا را که گرفتار آن شده از بین ببرد. 

 

۱۷. کومی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند (Comey Can’t Communicate)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: کمدی – رمانتیک
  • دسته: بلوغ – برشی از زندگی

مانگا شونن - کومی نمی تواند ارتباط برقرار کند

«کومی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند» (古見さんは、コミュ症です。) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که توموهیتو اودا آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا از مه ۲۰۱۶ تا ژوئیه ۲۰۲۳ در ۳۰ جلد در شونن به چاپ رسیده است. 

داستان این مانگا راجع به شوکو کومی است. او به دبیرستان خصوصی نخبگان ایتان راه پیدا می‌کند. از نظر هم‌کلاسی‌هایش او زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. اما او قادر نیست به راحتی با دیگران رابطه برقرار کند. تا این که این مشکل را هیتوهیتو تادانو، دانش آموزشی که کنار او می‌نشیند متوجه می‌شود. شوکو کومی یک اختلال ارتباطی دارد با این حال هیتوهیتو تادانو به او کمک می‌کند تا با این مشکل مقابله کرده و دوستانی پیدا کند. 

 

۱۸. کایجو شماره ۸ (Kaiju number 8)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: ماجراجویی
  • دسته: فانتزی – علمی

مانگا شونن - کایجو شماره 8

«کایجو شماره ۸» (怪獣۸号) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که نائویا ماتسوموتو آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا از ژوئیه ۲۰۲۰ تا اوت ۲۰۲۳ به صورت رایگان در ده جلد چاپ شده است. 

داستان این مانگا راجع به مردی به نام کافکا هیبینو است. او با خوردن کایجو به یک هیولا تبدیل می‌شود. او تصمیم دارد از قدرت خود برای تحقق قولی که در کودکی خود به دوستش داده استفاده کند. 

 

۱۹. مرد اره برقی (Chainsaw Man)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: اکشن – تخیلی – کمدی – ترسناک
  • دسته: فانتزی تاریک

مانگا شونن - مرد اره برقی

«مرد اره برقی» (チェンソーマン) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که تاتسوکی فوجیموتو آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا دسامبر ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۲۰ چاپ شده است. 

داستان این مانگا راجع به مرد فقیری به نام دنجی است. او بر طبق قراردادی بدنش را با یک شیطان سگ‌مانندترکیب می‌کند. با این قرارداد برخی از قسمت‌های بدنش تبدیل به اره برقی می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا او بتواند به سازمان امنیت عمومی شیطان شکارچیان بپیوندد. این سازمان جایی است که در آن جا با شیاطین مقابله می‌کنند

 

۲۰. نورگامی (Noragomi)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: اکشن – تخیلی
  • دسته: فانتزی- فراطبیعی

مانگا شونن - نورگامی

«نورگامی» (ノラガミ ) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که آداچیتوک آن را نوشته و تصویر کرده‌ است. این مانگا دسامبر ۲۰۱۰ به صورت سریالی در شونن چاپ شده است. 

داستان این مانگا راجع به خدایی به نام یاتو است. خدای یاتو خدایی است که نمازگرار و حتی عبادتگاهی ندارد. اما تصمیم می‌گیرد خدماتی در اختیار بدنگانش قرار دهد تا بتواند به تدریج برای خود عبادتگاهی مجلل بسازد.

 

۲۱. آندد آنلاک (Undead Unlock)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: ماجراجویی – کمدی
  • دسته: فراطبیعی

مانگا شونن - آندد آنلاک

«آندد آنلاک» (アンデッドアンラック) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که یوشیفومی توزوکا آن را نوشته و تصویر کرده‌اند. این مانگا ژانویه ۲۰۲۰ به صورت سریالی در شونن چاپ شده است. 

داستان این مانگا راجع به دختر جوانی فوکو ایزومو است که در حادثه‌ای که منجر به کشته شدن ۲۰۰ نفر شد پدر و مادر خود را در ۸ سالگی از دست داد. پس از گذشت ده سال او در تنهایی زندگی می‌کند. فوکو از زندگی نا امید می‌شود تا این که مردی که مرده است را می‌بیند. آن‌ها با هم کار می‌کنند تا این که متوجه می‌شوند توسط سازمانی مرموز تحت تعقیب هستند. 

 

۲۲. خانواده جاسوس ایکس (Spy x Family)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: اکشن – کمدی
  • دسته: داستان جاسوسی

مانگا شونن - خانواده جاسوس ایکس

«خانواده جاسوس ایکس» (スパイXファミリー) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که تاتسویا اندو آن را نوشته و تصویر کرده‌ است. این مجموعه از مارس ۲۰۱۹ در مجله شونن منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به فردی است که حرفه او جاسوسی است و برای این ماموریت باید برای خود یک خانواده بسازد. او در این مسیر با زنی ازدواج می‌کند و دختری را به فرزندی می‌پذیرد. اما نمی‌داند که دخترش قدرت تله‌پاتی دارد و همسرش یک قاتل حرفه‌ای است. 

 

۲۳. مشله: جادو و ماهیچه ها (Magic And Muscles)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: ماجراجویی
  • دسته: فانتزی کمیک

مانگا شونن - مشله: جادو و ماهیچه ها

«مشله: جادو و ماهیچه ها» (マッシュル) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که هاجیمه کوموتو آن را نوشته و تصویر کرده‌ است. این مجموعه از ژانویه ۲۰۲۰ تا ژوئیه ۲۰۲۳ منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به یک دنیای جادویی است که افراد در آن با میزان قدرت جادویی و مهارت‌های خود در انجام امور جادویی شناخته می‌شوند. این مانگا حول شخصیتی به نام مش برندد که مردی جوان است می‌چرخد. او هیچ قدرت جادویی ندارد. او برای این که در این دنیا زنده بماند به مدرسه جادو می‌رود. او قصد دارد به همه نشان دهد که قدرت ماهیچه‌های بدنش می‌توانند جایگزین خوبی برای جادو باشند.

 

۲۴. گال های هوکایدو فوق العاده شایان ستایش هستند! (Hokkaido gals are super adorable!)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: کمدی
  • دسته: رمانتیک

مانگا شونن - گال های هوکایدو فوق العاده شایان ستایش هستند!

«گال های هوکایدو فوق العاده شایان ستایش هستند!» (道産子ギャルはなまらめんこい) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که کای ایکادا آن را نوشته و تصویر کرده‌ است. این مجموعه از ۴ سپتامبر ۲۰۱۹ به صورت رایگان در مجله شونن منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به نوجوانی به نام تسوباسا شیکی است. او اهل توکیو است تا این که او به شهر کیتامی در هوکایدو نقل مکان می‌کند. هنگامی که او به مدرسه‌ای وارد می‌شود با دختری که اهل آن جاست روبه‌رو می‌شود و به او جذب می‌شود. 

 

۲۵. دندادان (Dandadan)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: اکشن – کمدی رمانتیک
  • دسته: هیجان‌انگیز ماوراء طبیعی

مانگا شونن - دندادان

«دندادان» (ダンダダン) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که یوکینوبو تاتسو آن را نوشته و تصویر کرده‌ است. این مجموعهاز آوریل ۲۰۲۱ در مجله شونن منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به یک دختر دبیرستانی به نام مومو آیاسه است. اگرچه او به ارواح دارد ولی به بیگان چینین باوری ندارد. این درحالی است که همکلاسی او به نام اوکالون به وجود موجودات فضایی معتقد است. آن‌ها کاری می‌کنند تا باورهای خود را ارزیابی کنند و در پایان به این نتیجه می‌رسند که باور هردوی آن‌ها درست است. 

 

۲۶. روزهای ساکاموتو (Sakamoto Days)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: اکشن
  • دسته: کمدی

مانگا شونن - روزهای ساکاموتو

«روزهای ساکاموتو» (坂本時代) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که یوتو سوزوکی آن را نوشته و تصویر کرده‌ است. این مجموعه از نوامبر ۲۰۲۰ در مجله شونن منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به شخصی به نام تارو ساکاموتو است. او با قدرت‌های خود می‌تواند جایگاه بالایی را در دنیای مردگان به دست آورد. تا این که عاشق می‌شود و بچه‌دار می‌شود و زندگی معمولی خود را آغاز می‌کند. ولی متوجه می‌شود که هنوز توسط یک قاتل حرفه‌ای تحت تعقیب است.

 

۲۷. ساعت جادوگر (Witch Watch)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: فانتزی
  • دسته: کمدی رمانتیک

مانگا شونن - ساعت جادوگر

«ساعت جادوگر» (ウィッチウォッチ) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که کنتا شینوهارا آن را نوشته و تصویر کرده‌ است. این مجموعه از فوریه ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۳ در دوازده جلد منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به نوجوانی است که درواقع جادوگر است. او پس از تکمیل دوره آموزشی جادوگری خود به همراه دوست دوران کودکی‌اش که یک غول شبه انسان است به یک خانه نقل مکان می‌کند. این دو دوست در واقع تلاش می‌کنند با موجودات ماوراء طبیعی روبه‌رو شده و مشکلات غیرقابل پیش‌بینی را حل کنند.

 

۲۸. جعبه آبی

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: کمدی رمانتیک
  • دسته: ورزشی

مانگا شونن - جعبه آبی

«ساعت جادوگر» (アオのハコ) یک مجموعه مانگا کمدی و عاشقانه ژاپنی است که کوجی میورا آن را نوشته و تصویر کرده‌ است. این مجموعه از ز آوریل ۲۰۲۱ به صورت سریالی منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به پسری به نام تایکی اینوماتا است. او دانش آموز و عضوی از تیم بدمینتون پسران است. او هر روز در کنار یکی از دختران کلاس بالاتر که در تیم بسکتبال عضو است به تمرین می‌پردازد. آن‌ها قصد دارند که به مسابقات قهرمانی ملی دست یابند.

 

۲۹. ندای شب (Call Of The Night)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: کمدی رمانتیک
  • دسته: فراطبیعی

مانگا شونن - ندای شب

«ندای شب» (よふかしのうた) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که کوتویاما آن را نوشته و تصویر کرده‌ است. این مجموعه از آگوست ۲۰۱۹ در مجله شونن به چاپ رسید. 

داستان این مانگا راجع به کو یاموری است. او نمی‌تواند بخوابد و از زندگی خود رضایت کافی ندارد. به همین خاطر از رفتن به مدرسه دست می‌کشد و شب‌های خود را با پرسه زدن در خیابان‌ها می‌گذراند. تا این که با دختری روبه‌رو می‌شود. آن دختر یک خون‌آشام است. کو یاموری هم دوست دارد تبدیل به یک خون‌اشام شود ولی باید ابتدا عاشق آن دختر شود.

 

۳۰. آکان باناشی (Akane – Banashi)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: درام کمدی
  • دسته: بلوغ

مانگا شونن - آکان باناشی

«آکان باناشی» (あかね噺) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که یوکی سوئناگا آن را نوشته و تاکاماسا آن را تصویرگری کرده‌ است. این مجموعه از فوریه ۲۰۲۲ به صورت سریالی در مجله شونن به چاپ رسید. 

داستان این مانگا راجع به نوجوانی به نام آکان اوساکی است. او قصد دارد به بالاترین رتبه در راکوگو برسد تا بتواند انتقام پدرش را که از این حرفه اخراج شده بگیرد. 

 

۳۱. سامورایی گریزان (The Elusive Samurai)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: ماجراجویی
  • دسته: تاریخی

مانگا شونن - سامورایی گریزان

«سامورایی گریزان» (逃げ上手の若君) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که یوسی ماتسوی آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مجموعه از ژانویه ۲۰۲۱ در مجله شونن به چاپ رسید. 

داستان این مانگا راجع به پسری است که پس از نابودی خانواده‌اش توسط شخصی به نام آشیکاگا تاکاوجی در حال فرار است. او قدرت‌های فوق‌العاده‌ای دارد: توانایی فوق بشری برای فرار کردن – پنهان شدن.

 

۳۲. روری دراگون (Ruri Dragon)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: فانتزی

مانگا شونن - روری دراگون

«روری دراگون» (ルリドラゴン) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که ماسائوکی شیندو آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. داستان این مانگا راجع به دختر اژدهایی است که بسیار تنبل است. با این که وارد ماجرای جدیدی می‌شود ولی باز تنبلی می‌کند. 

 

۳۳. من و روبوکو (Me and Roboco)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: کمدی
  • دسته: فانتزی

مانگا شونن - من و روبوکو

«من و روبوکو» (僕とロボコ) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که شوهی میازاکی آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از جولای ۲۰۲۰ به صورت سریالی منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به زمانی در آینده است که در هر خانواده‌ای یک روبات خدمتکار وجود دارد. یکی از این روبات‌ها که دست و پا چلفتی است و قادر به محسبات ساده نیست داستانی جذابی را می‌سازد. 

 

۳۴. مثلث آیاکاشی (Ayakashi triangle)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: فانتزی
  • دسته: کمدی رمانتیک

مانگا شونن - مثلث آیاکاشی

«مثلث آیاکاشی» (あやかしトライアングル) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که کنتارو یابوکی آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از ژوئن ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۲ در مجله شونن منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به نینجای جن‌گیری به نام ماتسوری کازاماکی است. او تصمیم دارد از دوست دوران کودکی خود در برابر ارواح شیطانی محافظت کند. 

 

۳۵. کلیمور (Claymore)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: ماجراجویی – فانتزی تاریک
  • دسته: هنرهای رزمی با شمشیر- جادوگری

مانگا شونن - کلیمور

«کلیمور» (鋼の錬金術師) یک مجموعه مانگا فانتزی تاریکژاپنی است که نوریهیرو یاگی آن را نوشته و تصویر کرده است. این مانگا در ژوئن ۲۰۰۱ منشر شد ولی در ژوئن ۲۰۰۷ متوقف شد. تعداد فصول آن در ۲۷ جلد جمع‌آوری شده است.

داستان این مانگا راجع به گروهی از زنانی است که در طول قرون وسطی لباس زرهی بر تن دارند. آن‌ها در جزیره خیالی زندگی می‌کنند. در این جزیره انسان‌ها گرفتار یوما (妖魔) هستند، یوما موجوداتی هستند که به شکل انسان تغییر کرده و از آن تغذیه می‌کنند. اما یک گروه مرموز معروف به سازمان افرادی را به ازای پرداخت هزینه مامور می‌کنند تا یوما را از بین ببرند. این ماموران درواقع همان زنان زره‌پوش هستند و چشمانی نقره‌ای دارند . در این مانگا به آن‌ها کلیمور گفته می‌شود یعنی کسانی که شمشیرهای سفالی دارند یا جادوگرانی که چشمانی نقره‌ای دارند.

 

۳۶. شکارچی × شکارچی (Hunter X Hunter)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: فانتزی – ماجراجویی
  • دسته: هنرهای رزمی

مانگا شونین - شکارچی در شکارچی

«شکارچی × شکارچی» (ハンター×ハンター) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که یوشیهیرو توگاشی آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از مارس ۱۹۹۸ در مجله شونن منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به پسر به نام گون فریکس است. پدرش او را در جوانی ترک کرده است. اما او متوجه می‌شود که در واقع پدرش یک شکارچی مشهور در سطح جهان است. پدرش مجوز تعقیب‌های خارق‌العاده‌ای دارد، مثلا می‌تواند مکان موجودات نادر یا ناشناخته را پیدا کند.

 

۳۷. یادداشت فرقه مرگ (Death Cult Note)

  • سطح: ♦♦♦♦♦
  • ژانر: رمز و رازدار
  • دسته: هیجان‌انگیز روانی و ماوراء طبیعی

مانگا شونین - یادداشت فرقه مرگ

«یادداشت فرقه مرگ» (デスカルトノート) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که تسوگومی اوهبا آن را نوشته و تاکشی اوبات آن را تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از دسامبر ۲۰۰۳ تا مه ۲۰۰۶ در شونن منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به دانش آموز دبیرستانی نابغه‌ای به نام لایت یاگامی است. او یک دفترچه اسرارآمیز کشف می‌کند. در این دفترچه که در اصل متعلق به ریوک است، خواننده توانایی ماوراء طبیعی پیدا می‌کند و نام هرکسی را که در آن می‌بیند باید بکشد. 

 

۳۸. شیطان کش: کیمتسو نو یایبا (Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba)

  • سطح: ♦♦♦♦♦
  • ژانر: ماجراجویی
  • دسته: فانتزی تاریک – هنرهای رزمی

مانگا شونین - شیطان کش: کیمتسو نو یایبا

«شیطان کش: کیمتسو نو یایبا» (鬼滅の刃) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که کویوهارو گوتوگه آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از فوریه ۲۰۱۶ تا مه ۲۰۲۰ در مجله شونن منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به دوران تایشو است، دورانی که در آن یک سازمان مخفی به نام سپاه قاتل شیطان علیه شیاطین جنگ‌های طولانی به راه انداخته است. در واقع شیاطین انسان‌های سابقی هستند که اکنون دارای توانایی‌های ماوراء‌طبیعی هستند. در مقابل شیطان‌کش‌ها انسان هستند.

 

۳۹. مشت ستاره شمالی (Fist Of The North Star)

  • سطح: ♦♦♦♦♦
  • ژانر: ماجراجویی – هنرهای رزمی
  • دسته: پسا آخرالزمانی

مانگا شونین - مشت ستاره شمالی

«مشت ستاره شمالی» (北斗の拳) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که بورونسون آن را نوشته و تتسو هارا آن را تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۸به صورت سریالی منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به زمانی پس از یک جنگ هسته‌ای است. داستان حول شخصیتی به نام کنشیرو که بر هنرهای رزمی مرگبار مسلط است، می‌چرخد.

 

۴۰. ماجراجویی عجیب جوجو (Jojo’s Strange Adventure)

  • سطح: ♦♦♦♦♦
  • ژانر: ماجراجویی
  • دسته: فراطبیعی

مانگا شونین -ماجراجویی عجیب جوجو

«ماجراجویی عجیب جوجو» (ジョジョの奇妙な冒険) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که هیروهیکو آراکی آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۴ به صورت سریالی در شونن منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به جهانی است که در آن جوجو به ماجراجویی‌های عجیب و غریب می‌پردازد. هرچند این دنیا بازتابی از دنیای واقعی است ولی در آن قدرت‌های ماوراء طبیعی وجود دارد. 

 

۴۱. استاد دیوانه (Rave Master)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: ماجراجویی
  • دسته: فانتزی

مانگا شونین - استاد دیوانه

«استاد دیوانه» (マッドマスター) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که هیرو ماشیما آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از ژوئیه ۱۹۹۹ تا ژوئیه ۲۰۰۵ به صورت سریالی در شونن منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به نوجوانی به نام هارو گلوری است که تلاش می‌کند تا بتواند پنج تکه سنگ مقدس لایت ریو را پیدا کند. او به دنبال آن سنگ‌هاست تا بتواند گروه جنایتکاری را شکست داده و صلح را به دنیا بازگرداند. 

 

۴۲. کارآگاه کانن (Detective Conan)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: رمز و راز
  • دسته: هیجان‌انگیز

مانگا شونین - کارآگاه کانن

«کارآگاه کانن» (名探偵コナン) یک مجموعه مانگا پلیسی ژاپنی است که گوشو آئویاما آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا ژانویه ۱۹۹۴ به صورت سریالی در شونن منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به شینیچی کودو است. با این که او یک کاراگاه دبیرستانی است ولی در هنگام تحقیقات پلیسی بدن او به بدن یک کودک دبستانی تغییر شکل می‌دهد. در این داستان او هویت پدر دوست صمیمی خود و بسیاری از افراد دیگر را جعل می‌کند تا بتواند پرونده‌های خود را حل کند. 

 

۴۳. پسرفضایی (Astro Boy)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: ماجراجویی – علمی – تخیلی
  • دسته: ابرقهرمانی

مانگا شونین - پسرفضایی

«پسر فضایی» (鉄腕アトム) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که اسامو تزوکا آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۸ به صورت سریالی در شونن منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به پسری روباتی است. این روبات توسط دانشمندی ساخته می‌شود که به تازگی پسر خود را از دست داده است. در حقیقت این روبات را جایگزین پسرش می‌کند. 

 

۴۴. روح خوار (Soul Eater)

  • سطح: ♦♦♦♦♦
  • ژانر: اکشن تخیلی
  • دسته: فانتزی تاریک – کمدی سیاه

مانگا شونن - روح خوار

«روح خوار» (ソウルイーター) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که آتسوشی اوهکوبو آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از سال ۲۰۰۳ در سه قسمت منتشر شد و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ به صورت مرتب در مجله شونن به چاپ رسید. 

داستان این مانگا راجع به آکادمی اسلحه مرگ مایستر است. در این مانگا سه تیم مطرح هستند که هریک از آن‌ها یک اسلحه مایستر دارند که می‌تواند به یک موجود انسان‌نما تبدیل شود. آن‌ها باید بتوانند به ترتیب ۹۹ انسان شرور و یک جادوگر را دور هم جمع کنند. در غیر این صورت فعالیت آن‌ها بی‌فایده شده و کار آن‌ها از ابتدا آغاز می‌شود. 

 

مجموعه مانگاهای Shojo (شوجو)

کلمه ژاپنی شوجو (shoujo) که به صورت 少女漫画 می‌شود به قسمتی از مانگا گفته می‌شود که مخاطبان هدف آن دختران در رده سنی ۱۰ تا ۱۸ سال هستند. خود کلمه شوجو به معنای «دختر جوان» است. 

این نوع مانگا بر روی روابط احساسی و رمانتیک انسان‌ها متمرکز است و حادثه خشنی در آن به چشم نمی‌خورد. از جمله موضوعاتی که در آن مشاهده می‌شود می‌توان به موضوعات علمی – تخیلی، ورزشی، اکشن، درام و ترسانک اشاره کرد. مانگا شوجو مانند مانگا شونن نمایشی از بلوغ یک قهرمان است.

از مواردی مرسوم در مانگا شوجو استفاده از پوشش‌هایی با رنگ‌های صورتی زیبا، گل‌ها یا سایر تصاویر زیبا است. با مشاهده چنین رنگ‌هایی می‌توانید نوع این مانگا را تشخیص دهید.

مانگا Shojo (شوجو)

 

مثال‌هایی از مجموعه‌های مانگا شوجو

 

۱. سیلر مون (Sailor Moon)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: دخترانه
  • دسته: جادویی

مانگا شوجو - سیلر مون

«سیلر مون» (美少女戦士セーラームーン) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که نائوکو تاکوچی آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ به صورت سریالی در شوجو منتشر شد.. 

داستان این مانگا راجع به یک دختر مدرسه‌ای به نام اوساگی تسوکینو است. او رهبر تعدادی از سربازان ملوان است و به دنبال کریستال‌های نقره‌ای می‌گردد.

 

۲. شوالیه‌های جادویی (Magic Knight Rayearth)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: ایسکای (ژانر فانتزی به سبک رمان‌ها) – فانتزی تاریک
  • دسته: مکا (به سبک انیمه‌های روباتی) – شمشیر و جادو

مانگا شوجو - شوالیه‌های جادویی

«شوالیه های جادویی» (魔法騎士レイアース) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که گیره آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵ در شوجو منتشر شد.

داستان این مانگا راجع به سه دختر کلاس هشتمی است که خود را از دنیای ژاپن امروزی به دنیای جادویی منتقل می‌کنند. آن‌ها در این دنیای جدید وظیفه‌ای بر عهده دارند و آن حافظت از جان یک شاهزاده خانم است.

 

۳. کابوی بیپاپ (Cowboy Bebop)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: نئو نوآر (ژانر مربوط به دوران پس از جنگ جهانی دوم)
  • دسته: وسترن فضایی

مانگا شوجو - کابوی بیپاپ

«کابوی بیپاپ» (カウボーイビバーイビバップ) یک مجموعه مانگا وسترن فضایی نوآر ژاپنی است که هاجیمه یااته آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از سال ۱۹۹۸ تا سال ۱۹۹۹ از تلویزیون توکیو پخش شد. 

داستان این مانگا راجع به سال ۲۰۷۱ است. زمانی که از تصادف با دروازه ابرفضایی پنجاه سال گذشته و زمین به منطقه‌ای غیرقابل سکونت تبدیل شده است. انسان در این دوران سیارات سنگی و قمرهای منظومه شمسی را مستعمره خود کرده و جرم و جنایت‌ها تمام کهکشان را فرا گرفته است. 

 

۴. سبد میوه (Fruits Basket)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: کمدی رمانتیک
  • دسته: برشی از زندگی – فراطبیعی

مانگا شوجو - فروتس بسکت

«سبد میوه» (フルーツバスケット) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که ناکایا آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ در مجله شوجو منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به دختر یتیمی به نام توهرو هوندا است. پس از این که با یوکی، کیو و شیگوره سوما ملاقات می‌کند متوجه می‌شود ۱۳ عضو خانواده سوما توسط حیوانات زودیاک چینی تسخیر شده‌اند. او در طول داستان با سختی‌های آن‌ها آشنا شده و با مهربانی خود سعی می‌کند دردهای آن‌ها را تسکین دهد. 

 

۵. نانا (Nana)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: اکشن تخیلی
  • دسته: فانتزی تاریک – کمدی سیاه

مانگا شوجو - نانا

«نانا» (ナナン) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که آی یازاوا آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از ماه مه ۲۰۰۰ تا مه ۲۰۰۹ در مجله شوجو

داستان این مانگا راجع به دوز ن به نام‌های نانا اوساکی و نانا کوماتسو است. آ«‌ها در سن ۲۰ سالگی به توکیو نقل مکان می‌کنند. با این که هریک از آن‌‌ها اهداف و جاه‌طلبی‌های منحصربه‌فردی دارد ولی نقاط مشترک زیادی نیز با یکدیگر دارند.

 

۶. شوالیه خون‌آشام (Vampire Knight)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: فانتزی تاریک
  • دسته: عاشقانه – فراطبیعی

مانگا شوجو - ومپایر نایت

«روح خوار» (ヴァンパイア騎士) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که ماتسوری هینو آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ در مجله شوجو منتشر شده است.

داستان این مانگا راجع به آکادمی کراس معتبری است که دو کلاس را در خود جای داده است. کلاس اول که فقط روزها برگزار می‌شود و مخصوص انسان‌هاست و کلاس دوم که فقط در شب‌ها برگزار می‌شود و مخصوص خون‌آشام‌هاست. خون‌آشام‌ها از کلاس‌های روزانی خبری ندارند. داستان اصلی این مانگا حول دختر مدیر این مدرسه به نام یوکی کراس می‌چرخد. او درگیر موضوعات زیستس مابین دو گروه می‌شود و از خون‌آشام‌ها متنفر است تا این که متوجه می‌شود به تدریج به یکی از آن‌ها تبدیل شده است.

 

۷. گل دیواری (The Wallflower)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: کمدی
  • دسته: عاشقانه

مانگا شوجو - گل دیواری

«گل دیواری» (ヤマトナデシコ七変化) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که توموکو هایاکاوا آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از ۲۰۰۰ به صورت قسمت‌های مجزا در شوجو منتشر شده است.

داستان این مانگا راجع به دختری به نام سوناکو است. سوناکو به کسی که به او ابراز علاقه کرد او را زشت خطاب کرد. تا این که عمه سوناکو که صاحب عمارت بزرگی است به چهار دانش آموز دبیرستانی خوش تیپ گفت که باید کاری کنند سوناکو تغییر کند، در قبال این کار آن‌ها می‌توانند در آن عمارت به صورت رایگان زندگی کنند.

 

۸. کیک کوتاه ( کیک کیک کوتاه)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: کمدی
  • دسته: عاشقانه

مانگا شوجو - کیک کوتاه

«روح خوار» (ショートケーキケーキ) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که سو موریشیتا آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. 

داستان این مانگا راجع بهتن سریزاوا است. زمانی که او دبیرستان را آغاز می‌کند باید هر روز دو ساعت در مسیر باشد. اما او خسته می‌شود و وقت کافی برای انجام کارهایش را ندارد تا این که شبی مخفیانه در خوابگاه سه پسر می‌ماند. اما بعدا به آن جا نقل مکان می‌کند.

 

۹. بگو دوستت دارم (Say I Love You)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: عاشقانه
  • دسته: عاشقانه

مانگا شوجو - بگو دوستت دارم

«بگو دوستت دارم» (好きっていいなよ。) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که کانائه هازوکی آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از فوریه ۲۰۰۸ تا ژوئیه ۲۰۱۷ در مجله شوجو منتشر شده است. 

داستان این مانگا راجع به دختری به نام می تاچیبانا است. او دختری ساکت است که سال‌های دبیرستان خود را بدون دوست پسر می‌گذراند، به این خاطر که به واسطه خاطره‌ای از دوران کودکی فکر می‌کند همه دوستان او افرادی سمی هستند.

 

مجموعه مانگاهای Seinen (ساینن)

کلمه ژاپنی ساینین (seinen) که به صورت 青年 نوشته می‌شود، به معنای «جوان یا بی‌تجربه» است. مخاطبان هدف این مانگا مردان جوان در رده سنی ۱۸ تا ۴۰ سال هستند و علایق آنان در این نوع مانگا موضوع اصلی محسوب می‌شود. 

مانگا ساینین با مانگا شونن شباهت‌هایی دارد. مانگای ساینین مانند مانگا شونن دارای اکشن و خشونت است، اما لحن جدی‌تر یا تیره‌تر و همچنین محتوای بزرگسالان مانند موقعیت‌های جنسی، خشونت گرافیکی، یا زبان ناپسند در آن‌ها قابل مشاهده است. اگر سریالی در دسته‌بندی دیگری مانند شونن یا شوجو قرار نگیرد، آنگاه تدر دسته ساینین قرار می‌گیرد.

در سریال‌های شونن اغلب شخصیت‌هایی با دید ایده‌آل، ساده‌لوح یا بی‌گناه مشاهده می‌شوند، در حالی که در سریال‌های ساینین معمولاً قهرمانانی به تصویر کشیده می‌شوند که باید با واقعیتی روبرو شوند که در آن قهرمان همیشه نجات‌دهنده نخواهد بود. پوشش‌های ساینین اغلب تیره و شخصیت‌های اصلی آن مرد هستند. از جمله زمینه‌های موضوعی این مانگا می‌توان به اکشن، سیاست، علمی – تخیلی، فانتزی، روابط، ورزش و طنز اشاره کرد.

Seinen (ساینن)

 

مثال‌هایی از مجموعه‌های مانگا ساینین

 

۱. آکیرا (Akira)

  • سطح: ♦♦♦♦♦
  • ژانر: سایبرپانک (نوعی از ژانرهای تخیلی)
  • دسته: تریلر سیاسی – پسا آخرالزمانی

مانگا ساینین - آکیرا

«آکیرا» (アキラ) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که کاتسوهیرو اوتومو آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از ۲۰ دسامبر ۱۹۸۲ تا ۲۵ ژوئن ۱۹۹۰ هر دو هفته یک بار در مجله ساینن منتشر شده است.

داستان این مانگا راجع به زمانی در آینده در نئو-توکیو است. این زمان در حدود سه دهه پس از انفجاری عظیم در شهر است که به واسطه این انفجار شهر کاملا ویران شده است. داستان بر روی رهبر اند دوچرخه سواری نوجوان شوتارو کاندا تمرکز دارد. سرهنگ شیکیشیما که رهبر نظامی است تلاش می‌کند تا تتسو شیما، دوست دوران کودکی خود را طوری کنترل کند که با او قدرت‌های مخرب خود شهر را ویران‌تر نکرده و موجود مرموزی با توانایی‌های قدرتمند به نام آکیرا را بیدار نکند. 

 

۲. سرزنش! (Blame!)

  • سطح: ♦♦♦♦♦
  • ژانر: اکشن تخیلی
  • دسته: سایبرپانک – پساآخر الزمانی (زیرشاخه‌ای از داستان‌ای علمی – تخیلی)
  • مانگا ساینین - سرزنش!

«روح خوار» (非難) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که تسوتومو نیهی آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا ازسال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ منتشر شده است.

داستان این مانگا راجع به آینده زمین است. شهری را نشان می‌دهد پر از هرج‌و‌مرج شده و ساکنان آن جا به یاد نمی‌آورند که سرزمین چیست. داستان این مانگا بر روی شخصی به نام کیلی متمرکز است. او شخصی بی‌صداست که دارای سلاح قدرتمندی است. این سلاح دارای ویژگی پرتوگرانشی است. از طرفی او به دنبال ژن پایانه خالص می‌گردد، ژن پایانه خالص یک جهش ژنتیکی است که به انسان اجازه می‌دهد به نت اسفر سایبرنتیکی دسترسی پیدا کند. در این مسیر اتفاقات متفاوتی برای او می‌افتد و با افرادی آشنا می‌شود که او را در این مسیر کمک می‌کنند.

۳. دیوانه شدن از خشم (Berserk)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: فانتزی تاریک
  • دسته: فانتزی حماسی – شمشیر و جادوگری

مانگا ساینین - دیوانه شدن از خشم

«دیوانه شدن از خشم» (ベルセルク) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که کنتارو میورا آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از سال ۱۹۸۸ در مجله ماهیانه هاکوسنشا منتشر می‌شد ولی اکنون این مجله دیگر وجود ندارد. اما از سال ۱۹۹۲ تا کنون در مجله ساینین منتشر می‌شود.

داستان این مانگا الهام گرفته از اروپای قرون وسطی است. شخصیت‌های اصلی این مانگا گاتز یک شمشیرزن تنها و گریفیث رهبر یک گروه مزدور به نام باند شاهین هستند. گاتز قصد دارد گریفیث انتقام بگیرد، زیرا به او گریفیث خیانت کرده و دوستان خود را قربانی کرد تا بتواند به یک موجود شیطانی تبدیل شود. 

 

۴. ولگرد (vagabond)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: حماسی – تاریخی
  • دسته: هنرهای رزمی

مانگا ساینین - ولگرد

«ولگرد» (バガボンド) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که تاکهیکو اینوئه آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از سال ۱۹۹۸ تا آوریل ۲۰۱۵ در ساینن منتشر شده است.

داستان این مانگا راجع به زندگی یک شمشیرزن ژاپنی است. نام او میاموتو موساشی است و در طول داستان وقایع پس از نبرد سکیگاهارا به تصویر کشیده می‌شود. او در دوره‌ای زندگی می‌کند که پادشاهی‌های فئودالی متخاصم تحت حکومت شوگونات جدید توکوگاوا با یکدیگر متحد شده‌اند. از جمله موضوعاتی که در این مانگا بیان می‌شود هرج‌و‌مرج و ظلم بی‌رحمانه این دوران است.

۵. هیولا (Monster)

  • سطح: ♦♦♦♦♦
  • ژانر: جنایت – رمز وراز
  • دسته: هیجان‌انگیز روانی

مانگا ساینین - هیولا

«هیولا» (モンスター) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که نائوکی اوراساوا آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا بین دسامبر ۱۹۹۴ و دسامبر ۲۰۰۱ منتشر شد.

داستان این مانگا راجع به شخصی به نام کنزو تنما است. او یک جراح ژاپنی است که در آلمان ساکن شده و پس از درگیری با یوهان لیبرت، یکی از بیماران سابقش که یک قاتل زنجیره‌ای است، دچار آشفتگی می‌شود. با این وجود کنزو تنما شخصی باهوش است و تنها کسی است که می‌تواند او را متوقف کند. 

۶. مرد تک پانچ (One Punch-Man)

  • سطح: ♦♦♦♦◊
  • ژانر: اکشن تخیلی
  • دسته: کمدی – ابرقهرمانی

مانگا ساینین - مرد تک پانچ

«مرد تک پانچ» (ワンパンマン) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که وان آن را نوشته و یوسوکه موراتا آن را تصویرگری کرده‌ است. وان این مانگا در اوایل ۲۰۰۹نوشت ولی در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. 

داستان این مانگا راجع به سایتاما است. او یک ابرقهرمانی است که حریفان خود را تنها با یک مشت از پای در می‌آورد. ولی از این که با چالش خاصی روبه‌رو نیست خسته می‌شود. 

 

۷. شب بخیر پانپان (Goodnight Punpun)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: درام – بلوغ
  • دسته: برشی از زندگی

مانگا ساینین - شب بخیر پانپون

«شب بخیر پانپان» (おやすみプンプン) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که اینیو آسانو آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا ابتدا بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ منتشر شد و پس از آن از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در سیزده جلدد به چاپ رسید. 

داستان این مانگا راجع به زندگی یک کودک به نام اونودرا پانپان است. داستان از دوران کودکی تا ۲۰ سالگی بیان شده است. او در خانواده‌ای زندگی می‌کند که بر او تاثیر مثبتی ندارند، علاوه بر ارتباط با دوستانش باید بتواند ذهن بیش‌فعال خود را کنترل کند. گاهی با افرادی که در ارتباط است می‌جنگد تا بتواند خود را ثابت کند. 

 

۸. اوزوماکی (Espiral)

  • سطح: ♦♦♦♦♦
  • ژانر: فانتزی تاریک
  • دسته: وحشت روانی – فراطبیعی

مانگا ساینین - چرخش

«اوزوماکی» (うずまき) یک مجموعه مانگا ترسناک ژاپنی است که جونجی ایتوآن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ در سانین منتشر شده است.

داستان این مانگا راجع به شهروندان کوروزو چو است. این یک شهر خیالی است که گرفتار نفرین مارپیچی و چرخش‌های تودرتو شده است. داستان زمانی شروع می‌شود که ایتو در تلاش است داستانی را بنویسد که در یک خانه ب تراس بزرگ زندگی می‌کند. او بر این باور است که اتفاقات وحشتناک در این شهر به خاطر براندازی نمادهای مثبتی است که در رسانه‌های ژاپن به تصویر کشیده می‌شده است.

 

۹. غول توکیو (Tokyo Ghoul)

  • سطح: ♦♦♦♦♦
  • ژانر: فانتزی تاریک
  • دسته: هیجان‌انگیز – ماوراءطبیعی

مانگا ساینین - غول توکیو

«غول توکیو» (और देखें) یک مجموعه مانگا فانتزی تاریک ژاپنی است که سوی ایشیدا آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از سپتامبر ۲۰۱۱ تا سپتامبر ۲۰۱۴ در مجله ساینین منتشر شده است.

داستان این مانگا راجع به چهره‌ای دیگر از شهر توکیو است که در آن انسان‌ها در کنار غول‌ها زندگی می‌کنند. غول‌ها با اینکه ظاهری شبیه انسان‌ها دارند ولی از انسان‌ها تغذیه می‌کنند. شخصیت اصلی داستان دانشجویی به نام کن کانکی است که پس از برخورد با یکی از غول‌ها به یک نیمه‌غول تبدیل می‌شود. او در عین حالی که باید همچون غول‌ها رفتار کند سعی می‌کند انسانیت خود را حفظ کند. 

 

مجموعه مانگاهای Josei (جوزی)

کلمه ژاپنی جوزی (Josei) به صورت 女性漫画 نوشته می‌شود. جوزی نوعی از مانگا است که مخاطبان هدف آن زنان بالغ (بالاتر از ۱۸ سال) هستند. این نوع از مانگا محتوایی برعکس مانگای شوجو دارد، محتوای شوجو برای دختران نوجوان و محتوای جوزی برای زنان بالغ مناسب هستند، این دو محتوا روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. 

مانگا جوزی اغلب روایت‌هایی را شامل می‌شود که روابط عاشقانه و شخصی را با جزئیات بررسی می‌کند، ساختاری شبیه رمان‌های عاشقانه آمریکایی دارد. از طرفی برعکس مانگا شوجو که همیشه قهرمان آن یک زن است، در این نوع مانگا قهرمانان مرد و زن هستند. نکته اساسی در مورد این نوع مانگا این است که برخلاف سایر مانگاها نمی‌توان آن را از روی جلذ تشخیص داد.

Josei (جوسی)

 

مثال‌هایی از مجموعه‌های مانگا جوزی

 

۱. بی عشق (Loveless)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: رمز وراز – عاشقانه
  • دسته: ماوراء طبیعی

مانگای جوزی - بی عشق

«بی عشق» (ラブレス) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که یون کوگا آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از می ۲۰۰۲ تا کنون چاپ می‌شود. 

داستان این مانگا راجع به شخصیت‌های گربه‌ای است که اصطلاحا به آن‌ها کمونومیمی گفته می‌شود. این مانگا بر روابط انسانی بدون عشق تمرکز دارد.

 

۲. منشی نیمه شب (Midnight Secretary)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: عاشقانه
  • دسته: ماوراءطبیعی

مانگای جوزی - منشی نیمه شب

«منشی نیمه شب» (ミッド ナイト · セクレタリ セクレタリ) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که اوهمی تومو آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ در جوزی به چاپ رسید. 

داستان این مانگا راجع به رابطه بین یک منشی خصوصی به نام کایا ساتوزوکا و رئیسش به نام کیوهی توما است. کیوهی توما مدیر شرکت توما است، البته او یک خون‌آشان است!

 

۳. کارنوال (Karneval)

  • سطح: ♦♦♦◊◊
  • ژانر: فانتزی

مانگای جوزی - کارنوال

«کارنوال» (カーニヴァル) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که تویا میکاناگی آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا در مجله جوزی از اوت ۲۰۰۷ تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ به چاپ رسیده است.

داستان این مانگا راجع به نای و گارکی است که به یک سازمان دفاعی به نام سیرک می‌پیوندند. آن‌ها قصد دارند مردی به نام کاروکو را پیدا کنند.ولی نمی‌دانند که کاروکو عضو سازمان مخفی به نام کافکا است. 

 

۴. بوسه بهشتی (Paradise Kiss)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: بلوغ
  • دسته: عاشقانه

مانگای جوزی - بوسه بهشتی

«بوسه بهشتی» (और देखें) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که آی یازاوا آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از مارس ۱۹۹۹ تا مارس ۲۰۰۳ منتشر شد. 

داستان این مانگا راجع به یوکاری است. او یک دانش آموز متکبر دبیرستانی ولی زیباست که برای امتحانات ورودی دانشگاه خود به شدت درس می‌خواند. ولی با این حال اتفاقاتی می‌افتد که نگرش او به زندگی تغییر می‌کند. 

 

۵. عسل و شبدر (Honey and clover)

  • سطح: ♦♦◊◊◊
  • ژانر: بلوغ – عاشقانه
  • دسته: برشی از زندگی

مانگای جوزی - عسل و شبدر

«عسل و شبدر» (ハチミツとクローバー) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که چیکا اومینو آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از آوریل ۲۰۰۰ تا ۲۸ ژوئیه ۲۰۰۶ در مجله‌های شوجو و جوزی به چاپ رسیده است. 

داستان این مانگا راجع به گروهی از دانش آموزان هنرستانی است که در یک آپارتمان با یکدیگر زندگی می‌کنند. آن‌ها سه دانشجوی پسر جوان به نام‌های یوتا تاکموتو، تاکومی مایاما و شینوبو موریتا هستند. دختر عموی یکی از استادان آن‌ها شوجی هاناموتو است. او دانشجوی سال اول مدرسه هنری است. یوتا و شینوبو هر دو عاشق هاگو می شوند، اما یوتا سعی می‌کند احساسات خود را پنهان کند و با هاگو دوست شود. 

 

۶. کافه شیروکوما (Polar Bear Café)

  • سطح: ♦◊◊◊◊
  • ژانر: اسلپ استیک (نوعی از طنز)
  • دسته: برشی از زندگی

مانگا شونن - کافه شیروکوما

«کافه شیروکوما» (しろくまカフェ) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که آلوها هیگا آن را نوشته شده است. این مانگا از سال ۲۰۰۶ منتشر شد ولی در سال ۲۰۱۲ به دلیل عدم ارتباط با انیمه متوقف شد. با این وجود در سال ۲۰۱۴ باز منتشر شد.

داستان این مانگا راجع به زندگی روزمره گروهی از حیوانات است که در کافه‌ای حضور دارند که توسط یک خرس قطبی اداره می‌شود.

بیشتر بخوانید: جملات و اصطلاحات روزمره و پرکاربرد ژاپنی

 

مجموعه مانگاهای Kodomomuke (کودوموماک)

کلمه ژاپنی کودوموماک (Kodomomuke) به ژاپنی به صورت 子供向け漫画 نوشته شده و معنای آن «برای بچه‌ها» است. مخاطبان هدف این نوع مانگا کودکان هستند. در اواخر قرن نوزدهم مانگا برای بچه‌ها به صورت مانگاهای کوتاه و جذاب تولید می‌شد. هدف این نوع مانگا تشویق کودکان به سوادآموزی بود.

محتوای مانگا برای بچه‌ها محتوای جذاب، فانتزی و اخلاقی است. خواندن این نوع از مانگاها برای کودکان و حتی نوجوانان سرگرمی مناسبی است.

Josei (جوسی)

 

مثال‌هایی از مجموعه‌های مانگا کودوموماک

 

۱. خانه شیرین چی (Chi’s Sweet Home)

  • سطح: ♦◊◊◊◊
  • ژانر: کمدی
  • دسته: برشی از زندگی

 مانگا برای کودکان - خانه شیرین چی کامل

«خانه شیرین چی» (チーズスイートホーム) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که کاناتا کونامی آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ منتشر شده است

داستان این مانگا راجع به یک بچه گربه به رنگ خاکستری است. روزی او با خانواده‌اش مشغول پیاده‌روی است. او غرق در لذت از محیط اطرفش می‌شود تا این که متوجه می‌شود خانواده‌اش را گم کرده است تا این که توسط یوهی و مادرش پیدا می‌شود. او زندگی تازه‌ای را با سختی‌های زیادی شروع می‌کند.

 

۲. سینامورول کرکی، کرکی (Fluffy, Fluffy Cinnamoroll)

  • سطح: ♦◊◊◊◊
  • ژانر: کمدی

مانگا برای کودکان - سینامورول کرکی، کرکی

«سینامورول کرکی، کرکی» (ふわふわ♥シナモン) یک مجموعه مانگا تمام رنگی ژاپنی است که یومی تسوکینو آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از آگوست ۲۰۰۵ تا مارس ۲۰۰۸ به چاپ رسید.

داستان این مانگا راجع به یک توله سگ است که یاد می‌گیرد پرئاز کند. او برای زندگی به یک کافی می‌رود. صاحب کافه از روی ظاهر سگ و به خاطر داشتن دمی شبیه رول دارچینی نام او را سینامورول می‌گذارد. سینامورول به همراه دوستانش به ماجراجویی می‌پردازد تا این که با ابری تاریک به نام آنتاگونیست روبه‌رو می‌شود. 

 

۳. ماجراهای پوکمون (Pokémon Adventures)

  • سطح: ♦◊◊◊◊
  • ژانر: ماجراجویی
  • دسته: فانتزی

مانگا برای کودکان - ماجراهای پوکمون

«ماجراهای پوکمون» (漫画) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که هیدنوری کوساکا آن را نوشته و تصویرگری کرده‌ است. این مانگا از مارس ۱۹۹۷ تا کنون چاپ می‌شود. 

داستان این مانگا برخلاف انیمه آن به یک داستان و قطعه‌ای خاص از داستان‌های پوکمون اشاره نمی‌کند بلکه زیرمجموعه‌های داستانی آن با موضوعات، گرافیم و تفاسیر مختلف چاپ می‌شود و غالبا داستان‌ها از یکدیگر مستقل بوده و به هم ارتباطی ندارند. 

 

۴. دورائمون (Doraemon)

  • سطح: ♦◊◊◊◊
  • ژانر: کمدی
  • دسته: علمی – تخیلی

مانگا شونن - دورائمون

«دورائمون» (ドラえもん) یک مجموعه مانگا ژاپنی است که فوجیکو اف. فوجیو آن را نوشته و تصویرگری کرده است. این مانگا برای اولین بار در دسامبر ۱۹۶۹ به صورت سریالی منتشر شد. 

داستان این مانگا راجع به یک پسر مدرسه‌ای ده ساله به نام نوبیتا نوبی است. او پسری مهربان و راستگو ولی تنبل و بدشانس است که با درس نخواندن نمره‌های پایینی در مدرسه دارد. او همچنین در ورزش عملکرد خوبی ندارد. تا این که از آینده از طرف نوه نوبیتا یک گربه رباتی فرستاده می‌شود تا عملکرد نوبیتا تغییر کرده و فرزندانش بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

 

چرا استفاده از مانگا برای یادگیری زبان ژاپنی توصیه می‌شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که خواندن مانگا می‌تواند نقش حیاتی برای زبان آموزان در یادگیری زبان ژاپنی داشته باشد. از جمله:

  • کلمات کم‌تر، تصاویر بیش‌تر
  • قابل قبول بودن مانگا از نظر بزرگسالان
  • راحت‌تر به خاطر سپردن واژه‌ها متناسب با تصاویر مربوط به آن‌ها

 

۷ مرحله برای یادگیری زبان ژاپنی با کمک مانگا

مراحل یادگیری زبان ژاپنی با کمک مانگا

 

۱. با یک کتاب مانگا کامل آشنا شوید.

در استفاده از مانگا اولین گام این است که تصمیم بگیرید خود را با خواندن کتاب مانگایی به چالش بکشانید. اگر یک زبان آموز مبتدی هستید باید در انتخاب نوع مانگا به شدت دقت کنید، زیرا انتخاب نادرست ممکن است شما را از ادامه مسیر بازدارد!

 

۲. پیش از شروع داستان‌سرایی کنید.

یکی از اهداف تولید انواع مانگا تقویت نیروی ذهن و تخیل است. پس سعی کنید قدرت ذهن‌تان را به چالش بکشانید. به این صورت که پیش از شروع مطالعه مانگا با توجه به نام آن سعی کنید داستانی مطابق با آن در ذهن‌تان بسازید. با این کار ساده ولی به شدت خلاقانه است و می‌تواند به یک سرگرمی دائمی برای شما تبدیل شود. پس از این کار شروع کنید صفحات مانگا را ورق بزنید و مطالعه کنید، سپس داستان آن را با داستان ذهنی‌تان مقایسه کنید.

پیش از شروع داستان‌سرایی کنید

 

۳. واژگان ژاپنی را جستجو کنید.

پس از این که موفق شدید کل مانگا را بخوانید اکنون زمان آن رسیده که شکاف‌های اطلاعاتی خودتان را بپوشانید. مجددا از ابتدا شروع به خواندن دقیق‌تر مانگا کنید. هر کلمه و هر دستور زبانی را که قبلا با آن آشنا نشده‌اید را یادداشت کرده و معنا و نکته مربوط به آن را در دفتری جدا بنویسید. ممکن است این مرحله زمانبر باشد ولی روشی فوق‌العاده هوشمندانه برای ثبت کردن موارد ژاپنی جدیدی است که باید آن‌ها را بیاموزید.

 

۴. یادداشت‌برداری را فراموش نکنید.

یکی از کلیدی‌ترین نکاتی که در ضمن این روش باید به کار ببندید یادداشت‌برداری است. یادداشت‌برداری به شما کمک می‌کند هر زمانی که فرصت دارید مطالب جدید را مرور کنید. این خود یک روش قدرتمند برای ماندگار ساختن موارد جدید است.

یادداشت‌برداری را فراموش نکنید

 

۵. مانگا را مجددا به همراه یادداشت‌های خود مرور کنید

در یادگیری زبان ژاپنی مرور یکی از اصول اولیه است. با مرور هوشمندانه و با کمک یادداشت‌های خود مانگا را با سرعت بیش‌تر مرور کنید. مسلما مطالعه در این مرحله نسبت به مرحله اول بسیار ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

 

۶. کتاب را دوباره بدون یادداشت مطالعه کنید

د این مرحله زمان آن رسیده که آموخته‌های خود را ارزیابی کنید. مانگا را بدون یادداشت‌های خود مجددا با دقت مطالعه کنید. این مرور همچون یک آزمون است که به شما کمک می‌کند بتوانید نقاط ضعف‌تان را پیدا کنید.

کتاب را دوباره بدون یادداشت مطالعه کنید

 

۷. پس از گذشت یک الی دو روز مجددا مرور را انجام دهید

برنامه‎‌ریزی برای یادگیری زبان ژاپنی بسیار مهم است. روزها و ساعت‌های یادگیری خود را مشخص کنید و به آن پایبند باشید. بر همین اساس پس از انجام مراحل ۱ تا ۵ مانگا و یادداشت‌های خود را کنار گذاشته و تا نوبت بعدی به سراغ آن نروید. در نوبت بعدی طبق برنامه‌ریزی مجددا مانگا را مطالعه کنید. با این کار متوجه خواهید شد کدام قسمت‌ها در ذهن شما بهتر ماندگار شده و کدام فراموش شده‌اند. این یک گام بزرگ برای موفقیت در مسیر یادگیری زبان ژاپنی است.

پس از گذشت یک الی دو روز مجددا مرور را انجام دهید

 

چگونه تماشای انیمه می‌تواند به شما در خواندن مانگا کمک کند؟

یکی از موضوعات جالب در مورد مانگاها این است که بهترین مانگاها جذاب‌ترین انیمه‌ها را تشکیل می‌دهند. با محبوب شدن یک مانگا سازندگان انیمه آن را به انیمیشن‌های جذابی تبدیل می‌کنند. بنابراین اگر شما از قبل مانگا را مطالعه کرده باشید می‌توانید درک بهتری از انیمه‌های ژاپنی داشته باشید و از انیمه‌ها نیز برای یادگیری زبان ژاپنی بهره بگیرید. برای چگونگی یادگیری زبان ژاپنی با کمک انیمه‌ها می‌توانید مقاله «یادگیری زبان ژاپنی با انیمه های جذاب» را مطالعه بفرمایید.

 

سخن پایانی

یادگیری زبان ژاپنی ورود به دنیای بی‌انتهایی از انواع تکنولوژی و فرصت‌های بی‌نظیری است که هرکسی می‌تواند از آن‌ها به بهترین شکل بهره‌مند شود. اما گاهی سختی این زبان می‌تواند سبب دلسرد شدن زبان آموزان زبان ژاپنی شود. پس بدون نگرانی می‌توانید در کنار کلاس‌های خود از مانگاهای ژاپنی به این منظور استفاده کنید. مطمئن باشید از نتیجه این کار شگفت‌زده خواهید شد!

اگر شما هم مجموعه مانگای دیگری میشناسید، در قسمت نظرات آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۶ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *