کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

مقایسه کلاس های آنلاین و آفلاین (حضوری) زبان؛ مزایا و معایب

۵
(۴)

شاید اگر پیش از همه‌گیری کرونا از آموزش و کلاس های آنلاین صحبتی می‌شد شما تعجب می‌کردید، ولی پس از کرونا کمتر کسی پیدا می‌شود که اسم آموزش آنلاین را نشنیده باشد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی شیوه‌های آموزشی نیز تغییرات اساسی پیدا کرده‌اند و کلاس های آفلاین و سنتی جای خود را به کلاس های آنلاین داده‌اند.

اما آیا این شیوه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند؟ بازده کدام یک از کلاس‌ها بیش‌تر است؟ آیا کلاس‌هایی که نیاز به تعامل زیاد دارند، مثل کلاس‌های زبان، با آموزش آنلاین به نتیجه مطلوب دست پیدا می‌کنند؟ و هزاران سوال دیگر که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع و کامل کلاس های آنلاین در مقابل کلاس های آفلاین را بررسی کرده و مزایا و معایب آن‌ها را نیز با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

کلاس های آفلاین چه نوع کلاس‌هایی هستند؟

کلاس های آفلاین روش اصلی سیستم آموزشی است که به سیستم یادگیری سنتی معروف است. این شیوه آموزشی در یک محیط فیزیکی یا مکانی صورت می‌گیرد. از طرفی این شیوه آموزش به زبان آموزان اجازه می‌دهد تا با زبان آموزان دیگر و مدرسین خود تعاملات رودرو و منظمی داشته باشند.

کلاس های حضوری و آفلاین زبان

 

 

ویژگی‌های اصلی آموزش آفلاین

تعامل رودرروی معلم و زبان آموز در شیوه آموزش آفلاین معلم به صورت رودررو زبان آموز را زیر نظر داشته و عملکرد او را بررسی می‌کند. از این رو می‌توان حیاتی‌ترین ویژگی آموزش آفلاین را تعامل رودرروی زبان آموزان و معلم قلمداد کرد.
کسب تجربه و بهبود ارتباط اجتماعی با وجود این که آموزش آفلاین نیازمند شرایط خاصی است و ممکن است برای بسیاری از زبان آموزان حضور در مکان و زمان خاص دشوار باشد، ولی حضور در محیط باعث می‌شود که زبان آموزان ارتباط اجتماعی خود را نیز بهبود ببخشند و با ارتباط با دیگران تجربه‌های ارزشمندی را به دست آورند.

بیشتر بخوانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

یاد گرفتن برنامه منظم و پایبند بودن بر آن یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های کلاس‌های آفلاین این است که زبان آموزان نظم را یاد می‌گیرند، به خصوص زبان آموزان در سنین کم می‌توانند با حضور در این کلاس‌ها پایبند بودن بر قوانین و مقررات را به خوبیب فرا بگیرند.

بیشتر بخوانید: اهمیت استمرار و پیوستگی در فرایند یادگیری زبان جدید

تمرکز بالا حضور فیزیکی در کلاس زبان باعث می‌شود زبان آموزان با تمرکز بیشتری به یادگیری زبان بپردازند؛ این در حالی است که زبان آموزان در آموزش آنلاین از آن محروم هستند مگر این که خود را در شرایطی ویژه و شبیه کلاس واقعی قرار دهند.
وقتی زبان آموزان در محیطی غیر از کلاس تحت آموزش قرار بگیرند با عوامل حواس‌پرتی مختلفی از قبیل گوشی همراه، صدای صحبت کردن اطرافیان، صدای تلویزیون، زنگ تلفن و… تهدید می‌شوند، در حقیقت این‌ها عوامل خطرناکی هستند که زبان آموز را از آموزش باز می‌دارند.بیشتر بخوانید: چطور در زمان یادگیری زبان تمرکزمان را حفظ کنیم و افزایش دهیم؟

 

کلاس های آنلاین چه نوع کلاس‌هایی هستند؟

کلاس های آنلاین به این معناست که در فرایند یادگیری از رسانه‌های دیجیتال تعاملی بهره بگیرید. در چنین کلاس‌هایی زبان آموزان قادر هستند در مکان‌های مختلف و تحت شرایط قابل کنترل خود شرکت کنند و در شرایط راحت‎‌تری به یادگیری زبان جدید بپردازند.

دختری که در کلاس آنلاین زبان مشغول سلام صحبت کردن با معلم خود به صورت مجازی است

 

ویژگی‌های اصلی آموزش آنلاین

✅ حضور بسیار راحت در کلاس درس اگر شما از دسته افرادی باشید که مشغله زیادی در زندگی خود دارید، یا این که ساعت‌های بسیاری در ترافیک زمان خود را از دست می‌دهید ولی تمایل دارید که در کلاس های زبان شرکت کنید.
دیگر جای نگرانی نیست زیرا می‌توانید زمان‌های مرده خود را دوباره زنده کنید و با حضور در کلاس های آنلاین از وقت خود بهترین استفاده را ببرید.
✅ حضور در کلاس مطابق با برنامه و شرایط خود چه دانش آموز باشید و چه کارمند و حتی خانه‌دار، مسلما برای روز خود برنامه خاصی را اجرا می‌کنید. بنابراین با شرکت در کلاس های آنلاین می‌توانید طبق خواسته خود برنامه کلاسی خود را تعیین و اجرایی کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین وقت مطالعه و یادگیری زبان چه زمانی از روز است؟

✅ پیشبرد یاگیری طبق نیاز شما اگر تا به حال در کلاس های زبان حضوری شرکت کرده‌ باشید ممکن است با این مشکل مواجه شده باشید که افرادی قوی‌تر در کلاس حضور داشته باشند و معلم با توجه به آن‌ها سرعت آموزش را تعیین می‌کند.
متاسفانه این مشکل باعث می‌شود افرادی با اعتماد به نفس پایین در دسته زبان آموزان ضعیف قرار گیرند. اما کلاس‌های آنلاین این گونه نیستند.کلاس آنلاین دقیقا مطابق با نیاز و توانایی زبان آموزان برنامه‌ریزی شده و میزان یادگیری هر یک از آن‌ها لحاظ می‌شود.

بیشتر بخوانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

 

مزایا و معایب کلاس های آنلاین در مقابل کلاس های آفلاین

تا این مرحله با اصول اولیه حاکم بر کلاس های آنلاین و آفلاین آشنا شدید. اکنون زمان آن رسیده که تفاوت‌های اصلی آن‌ها بشناسید تا بتوانید مزیت‌ها و معایب آن‌ها را در مقابل یکدیگر قرار داده و برتری هر یک را نسبت به دیگری بشناسید.

جنبه‌های مختلف کلاس ها کلاس های آنلاین کلاس های آفلاین
مکان محل آموزش ثابتی ندارد محل آموزش باید ثابت باشد
روش تدریس در این روش از ابزار دیجیتال و پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌شود

بیشتر بخوانید: نرم افزارهای عالی برای برگزاری کلاسهای آنلاین

در این روش شیوه سنتی تدریس برای آموزش به کار گرفته می‌شود
هزینه مقرون به صرفه است به دلیل حضوری بودن هزینه‌بر است
زمان به دلیل انعطاف‌پذیر بودن در زمان صرفه‌جویی می‌شود به دلیل رفت‌و‌آمد زمان‌بر است
برنامه متناسب با خواست زبان آموز و مدرس تعیین می‌شود ثابت و بدون تغییر است
سرعت یادگیری مطابق با توانایی هر زبان آموز تنظیم می‌شود فقط طبق خواست مدرس تعیین می‌شود
رفع اشکال اشکالات با دقت و حتی در جلسات خاص انجام می‌شود رفع اشکال محدودتر انجام می‌شود
کتاب‌های مرتبط و منابع آموزشی دسترسی به منابع (آنلاین) وسیع‌تر است منابع آموزشی محدود هستند
سازگار شدن سازگاری راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود سازگار شدن با شرایط ثابت زمان‌بر است
رقابت  رقابت کمتری به چشم می‌خورد رقابت تنگاتنگی وجود دارد
زبان آموزان خجالتی اعتماد به نفس پایین باعث ضعف بیش تر می‌شود حضور در محیط خجالت را از بین می‌برد
کلاس‌های فوق برنامه کلاس‌هایی غیر درسی کمتری وجود دارد کلاس‌هایی برای افزایش انگیزه برگزار می‌شود
تعامل و ارتباط اجتماعی عدم ارتباط چهره به چهره تعاملات را ضعیف می‌کند ارتباطات رودررو تعاملات را بهبود می‌بخشد
انگیزه یادگیری آنلاین نیازمند تلاش چندین برابر است یادگیری آفلاین انگیزه را در وجود زبان آموزان ایجاد می‌کند
مشکلات فنی وجود اینترنت پرسرعت شرط اول کلاس های آنلاین است کلاس آفلاین نیازی به اینترنت ندارد
بهره بردن مکرر از آموزش قابلیت ضبط کلاس وجود دارد تنها یک بار می‌توان از آموزش حضوری استفاده کرد
تهعد زبان آموزان کمتر متعهد به مطالعه و یادگیری جدی می‌شوند زبان آموزان به دلیل تعامل رودررو یادگیری را جدی‌تر گرفته و به کلاس متعهد می‌شوند

 

با انتخاب  کلاس های خصوصی زبان در هایتاکی هر زبان آموز می‌تواند جوانب منفی کلاس های آنلاین را به جنبه‌های مثبت برای خود تغییر دهد. زیرا زبان آموز با استفاده از کلاس های خصوصی و معلم خصوصی خود علاوه بر بهره بردن از کلاس مورد علاقه خود، می‌تواند کنترل کاملی بر برنامه کلاسی، سطح یادگیری و زمان خود داشته باشید. 

مقالات مرتبط:

 

پاسخ به سوالات متداول درباره کلاس‌های آنلاین و آفلاین زبان

کلاس های آنلاین زبان بهتر است یا کلاس های آفلاین؟

اگرچه کلاس های آنلاین می‌تواند برای بسیاری از زبان آموزان بهتر باشد ولی به عنوان پیشنهاد اول کلاس های آفلاین بهتر هستند، زیرا کلاس های آفلاین محیطی رقابتی برای زبان آموزان ایجاد می ‌کند و می‌تواند مولفه‌های آکادمیک و تئوری و همچنین عملی یک کلاس را در وجود زبان آموزان روشن سازد. که این خود منجر به رشد مهارت‌های زبان آموزان می‌شود.

مزایای کلاس های آفلاین و حضوری زبان چیست؟

کلاس های آفلاین بر کلاس های آنلاین ارجحیت دارند زیرا:

  • در آن‌ها زبان آموز می‌تواند به سادگی سوالات خود را مطرح کند (هرچند ممکن است به دلیل زمان محدود کلاس پس از پایان کلاس این کار را انجام دهد).
  • زبان آموز می‌تواند به سادگی با معلم و زبان آموزان دیگر تعامل داشته و مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود بخشد.
  • زبان آموز می‌تواند بدون نیاز به اینترنت پر سرعت به سادگی در کلاس حضور پیدا کرده و با اطمینان کامل به یادگیری زبان بپردازد.

تفاوت‌ اصلی بین کلاس های آنلاین و آفلاین زبان چیست؟

موضوعی که این دو کلاس را از یکدیگر متمایز می‌کند این است که کلاس های آفلاین در یک فضای واقعی و ارتباط چهره به چهره برگزار می‌شود در حالی که کلاس های آنلاین وابسته به ارتباطات بین رایانه‌ها بوده و در یک فضای مجازی و غیرواقعی برگزار می‌شود.

هزینه کلاس‌های آنلاین زبان بیشتر است یا کلاس های آفلاین و حضوری؟

یکی از بهترین نکاتی که می‌تواند زبان آموز را در انتخاب کلاس یاری دهد اطلاع از هزینه کلاس است. با توجه به متن هزینه کلاس های آنلاین به مراتب از کلاس های آفلاین کمتر است.

 

کلاس های آنلاین همه زبان ها

سخن پایانی

اگر در شرایطی قرار گرفته‌اید که نمی‌دانید در کلاس‌ های آنلاین زبان شرکت کنید یا کلاس های آفلاین و حضوری، بهترین کار این است که مطابق با این متن شرایط خود را تک به تک بررسی کرده و یک جدول طراحی کنید.
جدولی با دو ستون با عناوین کلاس های آفلاین و کلاس های آنلاین. سپس در هر ردیف عوامل مختلف را نوشته و به هریک از عوامل امتیاز دهید، مثلا به شرایط مناسب امتیاز ۱ و به شرایط نامناسب امتیاز ۰ دهید. در پایان مجموع امتیازات هر ستون را جداگانه محاسبه کرده و یادداشت کنید.
امتیاز بیشتر کلاس برنده شماست و شما می‌توانید در آن کلاس با اطمینان خاطر ثبت‌نام کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *