کلاس آنلاین زبان آلمانی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان آلمانی

تقویت مهارت های شنیداری زبان آلمانی با ۱۴ روش کاربردی

۵
(۲)

اگر مدتی است که یادگیری زبان آلمانی را شروع کرده‌اید اما به سختی می‌توانید فایل‌های صوتی مختلف زبان آلمانی را درک کنید، احتمالاً نیاز به تقویت مهارت‌های شنیداری خود دارید.

به همین منظور ما در این مقاله ۱۴ تکنیک کاربردی و مهم به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آنها می‌توانید شاهد پیشرفت چشمگیری در مهارت گوش دادن (لیسنینگ) آلمانی خود باشید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا متوجه صحبت‌های افراد بومی زبان آلمانی نمی‌شوم؟

نگران نباشید؛ این یک مشکل رایج است که تمامی زبان آموزان با آن درگیر هستند. حتی اگر تمامی لغات پرکاربرد و دستور زبان را بلد باشید باز هم این چالش را در پیش خواهید داشت. اما خبر خوب این است که به طور معمول زبان آموزان بالاتر از سطح مبتدی متوجه این مشکل می‌شوند؛ پس به خود امیدوار باشید.

اصلی‌ترین دلیل اینکه متوجه صحبت‌های افراد بومی آلمانی زبان نمی‌شوید، به ضعف در مهارت‌های شنیداری شما برمی‌گردد. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه مهارت شنیداری (Listening) زبان آلمانی خود را تقویت کنید؟ از کجا شروع کنید و چه منابعی برای این کار مناسب هستند؟

هدف ما از این مقاله پاسخ به همین سوالات شماست؛ پس به خواندن ادامه دهید.

 

روش ‌های تضمینی برای تقویت مهارت شنیداری آلمانی

تقویت مهارت گوش دادن به شما کمک می‌کند تا درک خود را در زبان آلمانی بالاتر ببرید و به راحتی با افراد بومی مختلف ارتباط برقرار کنید. اگر می‌خواهید به جایی برسید که بدون دردسر و سردرگمی متوجه صحبت‌های افراد بومی آلمانی شوید، روش‌های زیر را به کار بگیرید:

 

۱. تماشای فیلم و سریال‌های زبان آلمانی

یکی از روش‌های طلایی برای یادگیری زبان آلمانی، به خصوص مهارت شنیداری، تماشای از فیلم‌های آلمانی، سریال‌های آلمانی، نمایش‌های تلوزیونی و کارتون‌های زبان آلمانی است. این منابع یکی از بهترین گزینه‌ها برای این هستند که خود را در معرض حالتی از زبان آلمانی که بومیان با آن صحبت می‌کنند قرار بدهید.

مهم است که در انتخاب فیلم‌ها، حتماً به سطح زبانی خودتان توجه کنید و فیلم‌های مناسب با سطحتان را ببینید.

 

۲. شرکت کردن در مکالمات آلمانی

یکی از موارد مهمی که در فرآیند یادگیری هر زبانی باید به آن توجه شود، برقراری مکالمه و صحبت کردن از همان روز اول است. اما این قضیه چه ربطی به مهارت شنیداری دارد؟ هنگامی که با شخصی صحبت می‌کنید، در مقابل آن فرد نیز باید به شما جواب بدهد. اینجاست که شما می‌توانید مهارت شنیداری خود را تقویت کنید.

یکی از مزیت‌های این روش این است که یک پیش زمینه از چیزی که فرد مقابل در مورد آن صحبت می‌کند دارید؛ چون در هر صورت دارد پاسخ سوال شما را می‌دهد. علاوه بر این، شرکت در مکالمات زبان آلمانی، اعتماد به نفس شما را افزایش داده و باعث می‌شود با انگیزه بیشتری به یادگیری و ادامه مسیر بپردازید.

بیشتر بدانید: روش‌های تضمینی برای تقویت مکالمه به زبان آلمانی

 

۳. تلاش برای درک معنای کلی کلام

در اوایل تلاشتان برای بهبود مهارت‌ شنیداری زبان آلمانی، تمرکز خود را بر روی درک و فهمیدن موضوع و پیام اصلی داستان بگذارید؛ به‌جای اینکه سعی کنید کلمه به کلمه گفتگو را تشخیص دهید. دریافت و پردازش معنای کلی کلام و پی بردن به ایده‌های اصلی به تدریج باعث می‌شود که مغز شما کلمات مرتبط با موضوع اصلی را تشخیص بدهد.

بنابراین اگر در ابتدا متوجه تک به تک کلمات نشدید؛ اصلا نگران نباشید. تمرین منظم در طی زمان این قضیه را حل می‌کند.

 

۴. داشتن روتین برای تمرین مهارت شنیداری

طبیعتا هر چقدر که بیشتر زبان آلمانی را بشنوید، بیشتر با صداها، لحن، لهجه، ریتم و نحوه تلفظ کلمات این زبان آشنا خواهید شد. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن به طور روزانه به منابع صوتی مختلف از جمله اخبار، پادکست‌های آلمانی و کتاب‌های صوتی آلمانی گوش دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا در زمان کمتر و با سرعت بیشتر به هدف خود برسید. یک برنامه ساده مطالعه که دربرگیرنده منابع متنوع باشد می‌تواند به این صورت چیده شود:

  • ۱۰ دقیقه گوش دادن به پادکست
  • ۱۰ دقیقه تمرین کلمات شنیده شده
  • ۱۰ دقیقه تکرار و تلفظ عبارات و جملات به کار رفته در پادکست

بیشتر بدانید: چطور برای یادگیری زبان آلمانی برنامه ریزی کنیم؟

گوش دادن به پادکست ها و کتاب های صوتی آلمانی

شما می‌توانید با توجه به شرایط، موقیت و منابعی در دسترس دارید، برنامه‌ای شخصی سازی شده مثل بالا بنویسید و تمرین کنید.
در نظر داشته باشید که مهمترین فاکتور یک برنامه اصولی، قابل اجرا بودن و منطقی بودن آن است. اگر تا به حال ۱۰ دقیقه برای مهارت‌های شنیداری خود وقت می‌گذاشتید، افزایش ناگهانی آن به یک ساعت کاری غیرمنطقی خواهد بود. پس آگاهانه در این مورد تصمیم بگیرید.

بیشتر بدانید: اهمیت استمرار و پیوستگی در فرایند یادگیری زبان جدید

 

۵. استفاده از کتاب‌های صوتی زبان آلمانی

کتاب‌های صوتی زبان آلمانی علاوه بر اینکه دایره لغات شما را بهبود می‌بخشند، در بهبود مهارت شنیداری شما نیز بسیار تاثیرگذار هستند. به خصوص چون که نسخه نوشتاری آن ار نیز می‌توانید تهیه کنید و همراه با گوش کردن، آن را دنبال کنید تا به درک بهتری برسید.

۶. تمرین با پادکست‌های زبان آلمانی

پادکست‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مهارت شنیداری (Listening) زبان آلمانی هستند؛ تا حدی که می‌توان هدف اصلی تولید آن‌ها همین است! علاوه بر این، شما می‌توانید نکات جدید و جالبی را در مورد زبان آلمانی و فرهنگ آن بفهمید و از همه بهتر، پادکست‌ها رایگان هستند.

شما می‌توانید از همان ابتدای فرآیند یادگیری و از سطح مبتدی شروع به تقویت مهارت گوش دادن خود با پادکست‌ها بکنید تا زمانی که به سطح مهارت یک فرد بومی برسید.

بیشتر بخوانید:

 

۷. تماشای ویدئوهای یوتیوب

یوتیوب پلتفرمی است که می‌شود گفت امروزه در هر زمینه و موضوعی می‌تواند به شما کمک کند. و مهارت شنیداری آلمانی از این حوزه خارج نیست. یکی از مزیت‌های بزرگ ویدئوهای موجود در یوتیوب که به شما در بهبود Listening کمک می‌کند این است که می‌توانید از نحوه حرکت زبان و دهان فرد گوینده نیز اطلاعات کسب کرده و با احتمال بیشتری متوجه صحبت‌ها بشوید.

ما دو کانال یوتیوب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  1. کانال یوتیوب Simplicissimusاین کانال ویدئوهای کوتاهی در مورد موضوعات متنوع از جمله علم، اقتصاد، روانشناسی و موارد دیگر تولید می‌کند.
  2. کانال یوتیوب Easy Germanاین کانال طیف وسیعی از موضوعات را برای زبان آموزان در تمامی سطوح (از مبتدی تا پیشرفته) پوشش داده است.

 

۸. تمرین با پارتنر زبان آلمانی

یادگیری مهارت گوش دادن و درک کلمات و عبارات فرد مقابل، باعث می‌شود که شما یک گفتگوی رضایت بخش و موثر داشته باشید. یکی از راه‌های موثری که می‌توانید این مهارت را تقویت کنید، تمرین با افراد حرفه‌ای و یا افراد بومی است. این کار به شما فرصتی می‌دهد تا بتوانید مکالمه‌ای استاندارد به همان گونه که در بافت اجتماعی صحبت می‌شود را درک کنید.

بیشتر بدانید: جملات و عبارات کلیدی آلمانی برای استفاده در مکالمه‌ ها

کلاس خصوصی زبان آلمانی

یکی از بزرگترین مزیت‌های تمرین مهارت شنیداری با کمک افراد بومی و یا حرفه‌ای (زبان آموزانی که در سطح پیشرفته هستند و یا معلم‌های خصوصی زبان آلمانی) این است که با لهجه‌ها و حالت‌های مختلف گفتار نیز آشنا خواهید شد.

یادتان نرود که به دنبال بازخورد باشید

اگر ممکن است، از فرد مقابل بخواهید که نقاط قوت و نقاط ضعف‌تان را بیان کند. افراد بومی در این زمینه می‌توانند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما بگذارند و حتی تصورات غلطی که در مورد مهارت شنیداری (Listening) زبان آلمانی داشتید را اصلاح کنند. در موارد زیر می‌توانید درخواست بازخورد داشته باشید:

  • لهجه و گویش  آلمانی
  • میزان درک مطلب
  • نحوه پاسخگویی به سوال فرد مقابل
  • درست یا اشتباه دریافت کردن پیام

 

۹.با خود بلند بلند به آلمانی صحبت کنید

زمانی که در خانه هستید و کارهای روزمره را انجام می‌دهید، سعی کنید اعمال خود را به یک شخص خیالی و یا به خودتان توضیح دهید. صحبت کردن با خودتان به شما کمک می‌کند تا آنچه که قبلا شنیده‌اید را بار دیگر مرور کنید، متوجه نحوه و میزان دریافت و درک مطلب خود از مطالب بشوید و پی ببرید که کجا را درست متوجه نشده‌اید.

حتی می‌توانید صدای خود را در اینجور مواقع ضبط کنید تا بعدا به آن گوش دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا هم بار دیگر مهارت شنیداری خود را تقویت کنید و هم متوجه اشتباهات احتمالی خود بشوید.

اما یکی از معایبی که این روش را تهدید می‌کند، این است که کسی نیست به شما بازخورد بدهد و در بهبود وضعیت به شما کمک کرده و یا اشتباهات شما را اصلاح کند.

 

۱۰. گوش کردن به آهنگ‌های آلمانی

موسیقی‌ها یکی از سرگرم کننده‌ترین و لذت بخش‌ترین منابع یادگیری هر زبانی هستند. برای اینکه از آهنگ‌ها برای تقویت مهارت گوش دادن زبان آلمانی خود استفاده کنید.

بیشتر بدانید: جذاب‌ترین آهنگ‌های آلمانی + متن و پخش آنلاین

 

۱۱. تبدیل صدا به کلمات نوشتاری

هنگامی که منبع صوتی مورد نظر خود را انتخاب کردید، یک قلم و کاغذ نیز بیاورید. چون می‌خواهیم تمرین برای بهبود مهارت شنیداری آلمانی را به سطح دیگری ببریم. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول بدون اینکه به زیرنویس، رونوشت و یا متن آهنگ نگاه کنید، سعی کنید متوجه شوید که گوینده چه چیزی می‌گوید. در صورت نیاز پنج تا ده بار گوش کنید تا جایی که مطمئن شوید چیز مبهمی که امکان درک آن وجود داشته باشد باقی نمانده است. به صوت گوش دهید تا جایی که اطمینان داشته باشید معنای اصلی پیام را دریافت کرده‌اید.
مرحله دوم آنچه که شنیده‌اید متوجه شده‌اید را بنویسید. نوشتن با کاغذ و قلم به‌جای استفاده از لوازم دیجیتال این امکان را به شما می‌دهد که بیشتر بر روی کلمات و عبارات تمرکز کنید. در این مرحله ممکن است متوجه شوید برخی از کلماتی که می‌خواهید بنویسید به معنای جمله نمی‌خورند؛ اما در هر صروت آن‌ها بنویسید. اگر هیچ ایده‌ای در مورد کلمه‌ای ندارید، جای آن را خالی بگذارید. نیازی نیست که تک به تک کلمات را بر روی کاغذ بیاورید.

اگر باز هم نیاز به گوش دادن دوباره داشتید، به خود سخت نگیرید، به عقب برگردید و باز هم بشنوید.

مرحله سوم در این مرحله یک نوشته دارید که برخی از جاهای آن خالی است. حالا به زیرنویس، رونوشت و یا متن آهنگی که آن را شنیده‌اید بروید. نوشته خود را با نوشته اصلی مقایسه کنید. زیر غلط‌ها و کلماتی که اشتباه متوجه شده‌اید خط بکشید و درست آن را یادداشت کنید.

این سوالات را از خود بپرسید و جواب آن‌ها را مشخص کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا یک بازخورد شخصی داشته باشید:

  • آیا من این کلمه را می‌دانستم ولی تلفظ آن را بلد نبودم؟
  • آیا من هیچوقت با این کلمه برخورد نکرده بودم؟
  • آیا به دلیل لهجه و یا تن صدا متوجه نشدم؟
  • آیا…

مزیت‌های تبدیل صوت به نوشتار:

  •  سطح توجه و تمرکز شما را افزایش می‌دهد و شما را بیشتر درگیر می‌کند.
  • دایره لغات و دستور زبان آلمانی شما را تقویت می‌کند.
  • باعث می‌شود لغات را به صورت ترکیبی و تعاملی در یک بافت و زمینه یاد بگیرید.
  • علاوه بر مهارت شنیداری، مهارت نوشتن شما نیز تقویت می‌شود.

بیشتر بدانید: استفاده از تکنولوژی برای تقویت مهارت های زبان آلمانی

 

۱۲. سفر به یک کشور آلمانی زبان

می‌توان گفت این روش یکی از سریع‌ترین راه‌‌ها برای یادگیری تمامی مهارت‌های یک زبان جدید است. هنگامی که در یک کشور آلمانی زبان زندگی کنید، چاره‌ای به جز اینکه متوجه شوید مردمان بومی چه می‌گویند ندارید. پیشنهاد می‌کنیم به منظور تقویت مهارت شنیداری هنگامی به کشورهای خارجی سفر کنید که در سطح پیشرفته قرار دارید.

بیشتر بدانید: جملات، اصطلاحات و کلمات پرکاربرد آلمانی در سفر

سفر به یک کشور آلمانی زبان

اما اگر بعد از سفر متوجه شدید که متوجه صحبت‌ها و منظور افراد نمی‌شوید، نگران نباشید. در مناطق مختلف آموزشگاه‌های زبان برای افراد غیربومی وجود دارد که به آن‌ها در این زمینه کمک می‌کنند.

بیشتر بدانید:

 

۱۳. استفاده از وبسایت‌های یادگیری

مجموعه متنوع و گسترده‌ای از منابع آنلاین مثل وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های آلمانی و نرم‌افزارهای آموزش آلمانی وجود دارند که می‌تواند در مسیر بهبود مهارت شنیداری زبان آلمانی به شما کمک کنند. این منابع یک روش تعاملی و ساختارمند را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید از سطح مبتدی شروع کرده و به سطح پیشرفته برسید.

بیشتر بدانید: بهترین سایت‌های یادگیری زبان آلمانی از سطح مبتدی تا پیشرفته

استفاده از اپلیکیشن ها و نرم افزارهای آموزش زبان آلمانی

 

۱۴.تمرین مهارت شنیداری با تکنیک سایه

تکنیک سایه علاوه بر اینکه به مهارت مکالمه شما کمک می‌کند، در تقویت Listening نیز موثر است. از تکنیک سایه می‌توانید به صورت زیر استفاده کنید:

  1. منبع صوتی مورد نظر خود (پادکست، کتاب صوتی و…) را پخش کرده و با دقت به آن گوش دهید.
  2. بعد از بازه‌های زمانی کوتاه و منظم (برای مثال ۱۰ ثانیه) صوت را متوقف کرده و سعی کنید چیزی که شنیده‌اید را تکرار کنید.
  3. دوباره صوت را پخش کنید و ببینید تا چه اندازه متوجه پیام و ایده اصلی آن شده‌اید.
  4. در صورت نیاز مراحل بالا را تکرار کنید.

هنگام استفاده از تکنیک سایه، سعی کنید بر نحوه تلفظ و بیان هجاها تمرکز داشته باشید تا اینکه صرفا کلمات را پشت سر هم بگویید؛ زیرا در اغلب موارد، کلمات در یک جمله طوری بیان و تلفظ می‌شوند که انگار به کلمه قبلی و یا بعدی خود متصل هستند.
نادیده گرفتن این نکته یکی از دلایلی است که شما حتی با دانستن دستور زبان آلمانی و لیست بلندی از واژگان، باز هم متوجه صحبت‌های افراد بومی نمی‌شوید.

 

نکاتی برای تقویت مهارت های شنیداری زبان آلمانی

۱ به طور روزانه تمرین کنید هنگامی که شروع به تمرین برای بهبود مهارت‌ شنیداری زبان آلمانی خود گرفتید، سعی کنید به یک عادت و روتین روزانه تبدیل شود. اگر بعضی از روزها بسیار سرتان شلوغ است، می‌توانید منبع صوتی مورد نظر را بر روی موبایل‌تان ذخیره کرده و در مسیر رفتن به محل کار و یا انجام کارهای خانه مثل تمیزکاری و آشپزی گوش کنید.
۲ تلفظ و لهجه خود را تقویت کنید هر مشکلی که در تلفظ صحیح کلمات و عبارات داشته باشید بر روی مهارت شنیداری شما اثر خواهد گذاشت. ندانستن نحوه تلفظ و بیان یک کلمه، حتی هنگامی که دیکته و طرز نوشتن آن را می‌دانید، هیچ کمکی به بهبود و تقویت مهارت شنیداری شما نخواهد کرد. پس سعی کنید در مرحله اول تلفظ و لهجه خود را تقویت کنید.

برای این کار در قدم اول بر روی صداها و حروفی که برای شما جدیدتر و سخت‌تر هستند تمرکز کنید. هنگامی که بر آن‌ها مسلط شدید، شروع به یادگیری این حروف و صداها در ترکیب با کلمات مختلف و متن‌های متنوع کنید. گوش کردن به نحوه صحبت کردن افراد بومی نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

بیشتر بدانید: آموزش الفبای آلمانی به زبان ساده+ تلفظ و مثال

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که زبان آلمانی دارای لهجه‌ها و گویش‌های متفاوتی است؛ پس هنگام انتخاب منابع تمرین، توجه داشته باشید که تمامی آن‌ها از یک گویش یکسان استفاده کرده باشند.

۳ سطح مهارت آلمانی خود را مشخص کنید قبل از انتخاب منبع برای تمرین مهارت شنیداری، شما باید سطح خود در زبان آلمانی را مشخص کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا درک و فهم بهتری از چیزی که می‌شنوید داشته باشید و وقت خود را هدر ندهید. اگر در طی گوش دادن به صوتی به ندرت متوجه آن می‌شوید، احتمالا باید سطح دشواری منبع خود را پایین بیاورید و برعکس؛ اگر تقریبا متوجه تمامی صحبت‌ها می‌شوید احتمالا وقت این است که سطح دشواری را افزایش دهید در غیر این صورت شما پیشرفتی نخواهید داشت.

 

سخن پایانی

بهبود و تقویت مهارت‌های شنیداری خود در زبان آلمانی نیازمند زمان، تمرین و پشتکار است؛ اما نتیجه‌ای که به آن خواهید رسید ارزشش را دارد. با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله بیان کردیم می‌توانید تا حد قابل قبولی در مدت زمانی کم متوجه تغییرات در درک و فهم خود از زبان آلمانی بشوید.

در هر کجا از این مسیر اگر احساس کردید به یک نیروی کمکی و یا یک راهنما نیاز دارید، می‌توانید اولین جلسه رایگان خود را با معلم‌های خصوصی زبان هایتاکی رزرو کرده و از آن‌ها بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۲

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *