کلاس آنلاین زبان آلمانی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان آلمانی

روش های تضمینی یادگیری زبان آلمانی| ۱۸ گام مهم

۴.۲
(۶۹)

شاید شما هم جزو افرادی هستید که فکر می‌کنید یادگیری زبان آلمانی سخت است و برای همین هم مدت‌ها آن را عقب انداخته‌اید. یادگیری آلمانی سخت‌تر از زبان‌های دیگر نیست؛ مخصوصاً وقتی که با تکنیک‌ها و شیوه‌های یادگیری آشنا باشید. و آنها را به کار ببندید.

چه قصد یادگیری زبان آلمانی به‌صورت خودآموز را دارید و چه می‌خواهید در کلاس‌های آموزش زبان آلمانی شرکت کنید، تکنیک‌های این مقاله به شما در مسیر یادگیری کمک خواهد کرد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا می‌خواهید زبان آلمانی یاد بگیرید؟

پیش از آن که یادگیری زبان آلمانی را شروع کنید، بهتر است دلیل آن را مشخص کنید. دلیل شما برای یادگیری زبان آلمانی، نه تنها روی انگیزه‌تان برای ادامه دادن اثر می‌گذارد، بلکه روی برنامه‌ای که می‌خواهید بریزید و روشی که برای یادگیری انتخاب می‌کنید نیز اثر دارد.

  • قصد مهاجرت دارید؟
  • می‌خواهید به زبان آلمانی ادامه تحصیل بدهید؟
  • به زبان آلمانی علاقه‌مندید؟
  • با آلمانی زبان‌ها کار می‌کنید؟ یا قصد سفر دارید؟
  • می‌خواهید متون آلمانی را به زبان اصلی بخوانید و ترجمه کنید؟
  • می‌خواهید در یکی از آزمون های زبان آلمانی شرکت کنید؟
  • به فرهنگ، ادبیات یا فلسفه آلمان علاقه‌مندید؟
  • و…

هر کدام از این دلایل شاید شیوه متفاوتی برای مطالعه نیاز داشته باشد. هر چند اگر می‌خواهید از صفر شروع کنید مبنای یادگیری تقریباً یکسان است.

بیشتر بدانید: حقایق جالب، مهم و کاربردی درباره زبان آلمانی

چرا می‌خواهید زبان آلمانی یاد بگیرید؟

 

روش‌ها و تکنیک‌های کاربردی زبان آلمانی

 

۱. هدف خود را مشخص و برنامه‌ریزی کنید

چرا آلمانی می‌آموزید؟ برای تجارت، تحصیل، کار یا صرفاً علاقه؟
هدفتان مشخص می‌کند چه مسیری را باید طی کنید. اگر برای سفر کاری به آلمان می‌روید، با کسی که برای کلاس درس می‌خواند، متفاوت است. زمانی مشخص برای رسیدن به هدف تعیین کنید تا بدانید باید با چه سرعتی زبان آلمانی را یاد بگیرید.

بیشتر بدانید: چطور برای یادگیری زبان آلمانی برنامه ریزی کنیم؟

 

۲. سبک یادگیری خود را شناسایی کنید

همه افراد به یک شکل یاد نمی‌گیرند. سبک یادگیری خود را در نظر بگیرید و روش یادگیری آلمانی را براساس آن تنظیم کنید.
برخی افراد مانند اسفنج اطلاعات را جذب می‌کنند، برخی نیاز به تکرار دارند. هیچ روشی بر دیگری برتری ندارد، هر کدام مزایا و معایبی دارد. مهم این است که بدانید چگونه بهتر یاد می‌گیرید و چه چالشی بدون اینکه سنگین باشد برای شما مناسب است.

 

۳. با یادگیری الفبا شروع کنید

با یادگیری الفبا و حروف آلمانی شروع کنید. زبان آلمانی ۲۶ حرف دارد که با زبان انگلیسی مشترک است، اما تعدادی حروف دیگر هم دارد که نوشتار و تلفظ متفاوتی دارند. در تصویر زیر می‌توانید همه حروف زبان آلمانی و تلفظ آن‌ها را مشاهده کنید.

در زبان آلمانی آواها اهمیت زیادی دارند. اما خوشبختانه باقاعده هستند. بنابراین وقتی یادگیری زبان آلمانی را با حروف الفبا شروع می‌کنید، کارتان ساده‌تر می‌شود. دقت کنید که در زبان آلمانی نیز گاهی دو حرف کنار هم صدایی متفاوت از صدای تک تک آن‌ها دارد. پس یادگیری اصول این حروف را فراموش نکنید. زمانی که قاعده تلفظ حروف را یاد گرفتید، هر کلمه جدیدی را می‌توانید تلفظ کنید.

الفبای زبان آلمانیدر این ویدیو می‌توانید تلفظ هر حرف را بشنوید و تمرین کنید:

 

۴. کلمات و عبارات ساده و پرکاربرد را یاد بگیرید

پس از این که کاملاً به حروف الفبای آلمانی مسلط شدید، نوبت به پرکاربردترین کلمات در همه زبان‌ها می‌رسد:

  • سلام و احوال‌پرسی
  • بله و خیر
  • راه‌های تشکر و درخواست
  • روش‌های عذرخواهی
سلام  Tag / Servus / Hallo 
حال شما چطوره؟  Wie geht es Ihnen? 
بله / خیر  Ja / Nein  
لطفا  Bitte   
عذر میخواهم، ببخشید  Entschuldigen Sie  

اگر فقط همین عبارت‌های ساده و روزمره آلمانی را بلد باشید می‌توانید از پس یک گفتگوی خیلی کوتاه و ساده بربیایید. این عبارت‌ها ضروری‌ترین مکالمه‌های هر زبان هستند.

بیشتر بدانید: جملات و عبارات کلیدی آلمانی برای استفاده در مکالمه‌ ها

شروع یادگیری زبان آلمانی با سلام و احوالپرسی

 

۵. دایره لغاتتان را بزرگ کنید

حالا وقت آن رسیده است که واژه‌های بیشتری یاد بگیرید. از واژه‌های ساده‌تر و پرکاربردتر استفاده کنید. به ویژه چیزهایی که در زندگی روزمره با آن‌ها سر و کار دارید. هر بار که چشمتان به چیزی خورد سعی کنید نام آن را به زبان آلمانی به یاد بیاورید.

  • دقت کنید که همزمان نقش واژه‌ها را نیز یاد بگیرید. یعنی تشخیص بدهید هر کلمه اسم، فعل، صفت یا قید است.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع صفت ها در زبان آلمانی به زبانی ساده

  • می‌توانید در لیست واژه‌هایتان تعدادی لغت خنده‌دار و جالب هم قرار دهید. سعی کنید یادگیری زبان آلمانی را تا جایی که می‌توانید به کاری سرگرم‌کننده تبدیل کنید.
  • علاوه بر مطالعه روزانه، تمرین واژگان ضروری است. افزایش دایره لغات، صحبت کردن را آسان‌تر می‌کند و انگیزه شما را برای صحبت بیشتر افزایش می‌دهد. همچنین موضوعات قابل بحث شما را گسترده‌تر می‌کند و یادگیری را جذاب‌تر نگه می‌دارد.

بیشتر بدانید:

 

۶. محیط اطراف خود را برچسب گذاری کنید

روی وسایل خانگی مانند Tür (در)، Stuhl (صندلی) یا Geräte (لوازم)، برچسب‌های کوچکی با نام‌های آلمانی آنها بچسبانید.

قرار گرفتن روزانه در معرض زبان، دایره واژگان شما را تقویت کرده و به شما کمک می‌کند کلمات را با معادل عینی آنها مرتبط کنید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا به سرعت آلمانی یاد بگیرید.

 

۷. شروع کنید به جمله ساختن

پس از این که چند اسم و فعل یاد گرفتید، آن‌ها را با هم ترکیب کنید و جمله بسازید. منتظر نمانید تا یک لیست بلند از کلمات را یاد بگیرید. هر چه سریع‌تر جمله ساختن را شروع کنید.

وقت آن رسیده است که کمی گرامر زبان آلمانی را یاد بگیرید و واژه‌ها را کنار هم بچینید. با ساختارهای جملات در زبان آلمانی آشنا شوید.

در زبان آلمانی اصطلاحات زیادی نیز وجود دارد که یادگیری آن‌ها می‌تواند برایتان جالب باشد. اصطلاحات زبان آلمانی ریشه در زمینه فرهنگی و اجتماعی این کشور دارند. یادگیری این اصطلاحات می‌تواند زنگ تفریح شادی برایتان فراهم کند.

بیشتر بدانید: ضرب المثل های آلمانی با ترجمه فارسی

جمله سازی به زبان آلمانی

 

۸. از همان ابتدا به آلمانی صحبت کنید

این سخت‌ترین بخش است، اکثر ما در ابتدای کار اعتماد به نفس کافی برای صحبت نداریم. اما هرچه آن را به تعویق بیندازید، صحبت کردن شما روان‌تر نخواهد شد. درست است که ابتدا شاید مسخره به نظر برسد، اما بهتر است که صحبت کردن به آلمانی را از همان ابتدا تمرین کنید.  هر چه زودتر صحبت کنید، زودتر گرامر و تلفظ صحیح را یاد می‌گیرید.

 

۹. فعالیت‌های روزمره‌تان را به زبان آلمانی یاد بگیرید

یاد بگیرید کارهایی را که در طول روز انجام می‌دهید به زبان آلمانی بگویید. به زبان آلمانی فکر کنید. لیست خریدتان را به زبان آلمانی بنویسید و حتی منوی گوشی موبایلتان را آلمانی کنید. اجازه بدهید زبان آلمانی در جریان زندگی روزمره شما وارد شود و جزئی از آن باشد.

اگر عادت دارید اخبار بخوانید، خبرها را به زبان آلمانی دنبال کنید. یا اگر معمولاً موسیقی گوش می‌کنید موسیقی‌های آلمانی انتخاب کنید و در زمان‌های استراحتتان گوش کنید. اجازه بدهید گوشتان با زبان آلمانی خو بگیرد. اگر هم اهل شنیدن پادکست هستید، می‌توانید یک یا چند تا از پادکست‌های زبان آلمانی را انتخاب و به آنها گوش کنید.

 

۱۰. فیلم و ویدئوهای کوتاه به زبان آلمانی ببینید

به محض این که کمی در فهمیدن جمله‌ها پیشرفت کردید، دیدن فیلم‌های زبان آلمانی را شروع کنید.

  • می‌توانید در قدم اول سراغ انیمیشن‌های خیلی ساده بروید که به زبان آلمانی ترجمه شده‌اند و همزمان زیرنویس فارسی یا انگلیسی نیز دارند. با این کار دست کم نیمی از لغت‌ها را متوجه می‌شوید.
  • کمی که پیشرفت کردید فیلم‌ها یا انیمیشن‌های آلمانی یا را با زیرنویس ببینید.
  • فراموش نکنید که مشاهده سریال های آلمانی نیز یک روش تاثیرگذار در یادگیری این زبان محسوب می‌شود.

یادگیری زبان آلمانی با دیدن ویدیو

با هر ویدیویی که می‌بینید تعدادی واژه جدید یاد بگیرید. اما وسواس به خرج ندهید. لازم نیست تمام واژه‌های ویدیو را یاد بگیرید. این کار ممکن است خسته و دل‌زده‌تان کند.

 

۱۱. به زبان آلمانی مطالعه کنید

با در نظر گرفتن یک برنامه مطالعه به زبان آلمانی، مهارت خواندن را در خودتان بالا می‌برید. پس از این که به ساختارهای زبان آلمانی مسلط شدید و گرامر را تا حد قابل قبولی یاد گرفتید باید این مهارت را تقویت کنید.

  • از داستان‌های و متون ساده آلمانی شروع کنید و بعد سراغ کتاب‌های داستان بروید.
  • از بین رمان های آلمانی، ژانر مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید تا برایتان سرگرم‌کننده هم باشد.
  • همزمان با مطالعه به ساختارهای جدید و کاربرد واژه‌هایی که پیش از این آموخته‌اید دقت کنید.
  • سراغ متن‌های جدید و به‌روز بروید.

 

۱۲. به کلاس خصوصی زبان آلمانی بروید

شاید برای یادگیری بهتر به کمک نیاز داشته باشید.
یکی از بهترین روش‌ها این است که سراغ تدریس خصوصی زبان آلمانی بروید. با کمک یک معلم خصوصی کارآزموده هم سریع‌تر پیشرفت می‌کنید و هم خیالتان از بابت مسیری که برای یادگیری طی می‌کنید راحت است.

در هر سنی که باشید، در کلاس‌های خصوصی زبان آلمانی هایتاکی با اساتید متنوع، هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری می‌توانید بر هر چهار مهارت صحبت کردن به زبان آلمانی، شنیدن، نوشتن و خواندن مسلط شوید.

بیشتر بخوانید: یادگیری سریع زبان آلمانی با کلاس خصوصی

کلاس خصوصی زبان آلمانی

 

۱۳. زبان گوشی خود را تغییر دهید

به طور متوسط ​​ما روزانه بیش از سه ساعت به صفحه نمایش گوشی خود نگاه می‌کنیم، بنابراین بهتر است از این زمان استفاده مفیدتری داشته باشیم.

  • وقتی زبان گوشی خود را به آلمانی تغییر دهید، هر بار که آن را بردارید کلمات آلمانی را برای چیزهایی مانند تاریخ و آب و هوا مشاهده خواهید کرد.
  • علاوه بر این، این کار دائماً به مغز شما یادآوری می‌کند که به زبان آلمانی فکر کند و تغییر به «فکر کردن به زبان آلمانی» را در موقعیت‌های دیگر آسان‌تر می‌کند.

 

۱۴. استفاده از وبسایت، اپلیکیشن و نرم افزارهای آموزش آلمانی 

در کنار تمرین‌ها و کلاس می‌توانید از وب سایتهای یادگیری زبان آلمانی، اپلیکیشن ها و یا نرم افزارهای یادگیری زبان آلمانی استفاده کنید.

یک مزیت دیگر اپلیکیشن‌های زبان آلمانی این است که می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید تا در زمان مشخصی از روز به شما یادآوری کنند که باید درس‌های زبانتان را مرور کنید.

اپلیکیشن های یادگیری آلمانی

 

۱۵. با آلمانی زبان ها صحبت کنید

سراغ آلمانی زبان‌ها بروید. حتماً می‌توانید کسانی را پیدا کنید که هر از چندی با هم گپ بزنید و مهارت مکالمه‌تان به زبان آلمانی را تقویت کنید. اپلیکیشن hellotalk هم این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با کسانی چت یا صحبت کنید که زبان مادری‌شان آلمانی است.

 

۱۶. از ترجمه معکوس استفاده کنید

ترجمه معکوس (یا ترجمه به عقب) فرایند ترجمه یک متن از زبان مقصد به زبان اصلی آن است. به این ترتیب که یک جمله یا عبارت آلمانی بردارید و سعی کنید آن را به زبان مادری خود برگردانید.
این روش درک شما از ترتیب کلمات، گرامر و اصطلاحات را تقویت می‌کند و منجر به درک عمیق‌تری از آلمانی می‌شود. این یک راه واقعاً ابتکاری برای تقویت مهارت‌های آلمانی شماست.

 

۱۷. هر روز تمرین کنید

مطالعه روزانه، یادگیری زبان آلمانی را آسان‌تر می‌کند. شاید در ابتدا یادگیری آلمانی به دلیل تازگی و هیجان راحت‌تر باشد، اما به مرور ممکن است انگیزه کاهش پیدا کند. با عادت به مطالعه روزانه، حتی برای مدت‌زمان کم، یادگیری راحت‌تر می‌شود.

تمرین و تکرار روزانه مهارت های زبان آلمانی

۱۸. اشتباهات را فرصت یادگیری بدانید

بیشتر ما تلاش می‌کنیم در کارهایمان بی‌نقص باشیم، اما در یادگیری آلمانی این امکان‌پذیر نیست. هر چه اشتباه بیشتری کنید، بیشتر و سریع‌تر یاد می‌گیرید. به خاطر سپردن اشتباهاتی که اصلاح شده اند، راحت‌تر از صرفاً مطالعه است. اشتباهات درس‌های رایگان و به یادماندنی هستند، با آغوش باز از آن‌ها استقبال کنید.

 

سخن پایانی

همه گام‌هایی که در این مقاله گفته شد، زمانی اثرگذار است که پیوسته و با برنامه منظم انجام شوند. پس در اولین فرصت یک برنامه برای یادگیری زبان آلمانی بریزید و آن را به دیوار اتاقتان بچسبانید. هر روز که طبق برنامه پیش می‌روید روی تقویمتان تیک بزنید و به خودتان جایزه بدهید. سعی کنید انگیزه‌تان را با روش‌هایی که برای شما مناسب است بالا نگه دارید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۲ / ۵. تعداد نظرات ۶۹

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

3 دیدگاه

    1. خیلی مشغول کارم و یک تکنیک زدم
      صدای خودم را ضبط کردم و اعداد و الفبا و کلمات سوالی و ضمایر و پنجاه فعل کاربردی و پنجاه قید کاربردی و کلمات مهم روزانه را در تمام روز در گوشم پخش کردم و هر شب از روی متن خواندم تا نوشتنش هم در ذهنم بمونه

      و حالا در مدت دو ماه میتونم صحبت کنم😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *