کلاس آنلاین زبان آلمانی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان آلمانی

آیا یادگیری زبان آلمانی واقعاً سخت است؟

۴.۳
(۶)

آیا یادگیری زبان آلمانی واقعاً ترسناک است؟ آیا با شایعات و نظراتی که در مورد پیچیدگی‌ها و تلفظ سخت این زبان در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد روبه‌رو شده‌اید؟ ممکن است یادگیری زبان آلمانی برای شما یک چالش واقعی  باشد. اما راه چاره چیست؟

بیایید با یکدیگر نگاهی دقیق‌تر به این موضوع بیندازیم و بررسی کنیم که آیا یادگیری آلمانی سخت است یا این احتمال وجود دارد که برای شما به تجربه‌ای جذاب تبدیل شود؟

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا یادگیری زبان آلمانی می‌تواند سخت باشد؟

حین یادگیری یک زبان جدید، برخی جنبه‌ها ممکن است به نظر دشوار بیایند. در اینجا، ما این مسائل را در مورد زبان آلمانی بررسی کرده و راهکارهایی ارائه می‌دهیم تا یادگیری این زبان برای شما به یک تجربه‌ دلپذیر تبدیل شود. 

 

۱. زبان آلمانی لغات بسیار بلندی برای یادگیری دارد

هنگام یادگیری زبان آلمانی با کلمات بسیار بلندی روبرو خواهید شد که می‌توانند بسیار ترسناک باشند کلماتی مانند:

  • viertausendeinhundertsiebenunddreißig (دو هزار و یکصد و سی و هفت)
  • (ADHD) Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätsstörung (اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD))
دلیل وجود چنین کلماتی این است که در زبان آلمانی کلمات مرکب وجود دارند.

کلمات مرکب هنگامی ساخته می‌شوند که برای توصیف یک چیز جدید، کلمات ساده به یکدیگر متصل شده و کلماتی بسیار طولانی را درست می‌کنند؛ بدون خط تیره و فاصله!

طولانی ترین لغات و کلمات زبان آلمانی

راه حل: چگونه لغات بلند آلمانی را به‌راحتی یاد بگیریم؟

برای تسلط و یادگیری کلمات طولانی در زبان آلمانی، مهم است آنها را به کلمات ساده‌تر تجزیه کنید که از آنها ساخته شده‌اند.

برای این کار شما باید دایره لغات گسترده‌ای داشته باشید و به همین دلیل نیز توصیه می‌کنیم از یادگیری روزانه کلمات جدید غافل نشوید. با این کار، تسلط بر کلمات مرکب و معانی آن‌ها بسیار ساده‌تر خواهد شد.

 

۲. آلمانی برای کلمات جنسیت قائل است

به طور کلی زبان آلمانی برای اسامی مختلف سه جنسیت قائل است که همین موضوع تسلط بر این زبان را دشوارتر از زبان‌های دیگری می‌کند که این قانون را ندارند.

در آلمانی هر اسمی می‌تواند مذکر، مؤنث یا خنثی باشد و به دلیل تفاوت در جنسیت، حرف اضافه the نیز برای هر جنس متفاوت خواهد بود:

  • der برای جنس مذکر 👨🏻
  • die برای جنس مونث 👩🏻
  • das برای جنسیت خنثی 👶🏻

جنسیت‌ها با اینکه می‌توانند یادگیری زبان آلمانی را دشوارتر کنند، اما نقش مهمی در دستور زبان دارند و شما نمی‌توانید آن‌ها را کنار بگذارید.

 

راه حل: چگونه یادگیری جنسیت کلمات آلمانی را راحت‌تر کنیم؟

خوشبختانه وقتی صحبت از جنسیت اسم‌ها در زبان آلمانی پیش می‌آید، می‌توانید الگوهای بسیاری را برای تشخیص پیدا کنید.
برای مثال:

  • اسم‌هایی که به ung، —heit یا -keit ختم می‌شوند همواره مرتبط با جنسیت مؤنث هستند.
  • اسم‌هایی که به -er یا in ختم می‌شوند نیز معمولاً مذکر هستند.
  • اکثر اسم‌هایی که مرتبط با تکنولوژی بوده و آن‌ها را توصیف می‌کنند نیز مذکر هستند.

جنسیت کلمات در زبان آلمانی

اما نکته قابل توجه این است که یادگیری جنسیت‌ها زمانی ضرورت دارد که شما قصد شرکت در آزمون‌ها مهمی مانند آزمون TestDaf یا آزمون DSH را دارید.

بیشتر بدانید:
مهمترین و معتبرترین آزمون‌های زبان آلمانی

در غیر این صورت، اگر هدف شما از یادگیری زبان آلمانی صرفا برقراری مکالمه باشد، باید بگوییم که گاهی اوقات اکثر آلمانی‌های بومی اهمیتی به این موضوع که آیا شما جنسیت یک کلمه را درست بیان کرده‌اید یا خیر نمی‌دهند.

بیشتر بدانید: با تکنیک‌های ساده و کاربردی به راحتی به زبان آلمانی حرف بزنید

 

۳. جملات آلمانی ساختارهای متفاوتی دارند

ساختار جمله آلمانی قوانین بیشتری نسبت به زبان انگلیسی دارد. در انگلیسی، ساختار جملات بسیار ساده و همواره به صورت فاعل + فعل + مفعول است.
در حالی که در آلمانی در کنار این ساختار، برخی اوقات با فاعل + مفعول + فعل نیز مواجه خواهید شد.

 

راه حل: چگونه با ساختارهای جمله در زبان آلمانی کنار بیاییم؟

این قضیه قسمت مهمی از دستور زبان آلمانی است که بهتر است به آن عادت کنید. هنگام مواجهه با جملات آلمانی و تجزیه و تحلیل آن‌ها ممکن است فکر کنید که این کار بسیار سخت و پیچیده است. اما به مرور زمان و مشاهده نحوه صحبت کردن و بیان جمله‌ها این کار آسا‌ن‌تر خواهد شد.

تنها قاعده‌ای که باید از نظر ساختار جمله به یاد داشته باشید، حرف پیوند + فاعل + مفعول + فعل است. اگر حرف پیوند در جمله وجود داشته باشد، ساختار جمله قطعا تغییر می‌کند. در غیر این صورت ساخار جمله به صورت فاعل + فعل + مفعول باقی خواهد ماند.

دختری در حال خواندن کتاب های آلمانی

 

۴. کلمه «شما» نوع رسمی و غیر رسمی دارد

زبان آلمانی از دو کلمه متفاوت برای «شما» استفاده می‌کند:

کلمه رسمی Se هنگام خطاب به همکاران، متخصصان، افراد مسن و افراد غریبه
کلمه دوستانه و غیر رسمی Du
برای مخاطب قرار دادن دوستان و همسالان و افراد نزدیک

 

راه حل: برای جلوگیری از اشتباه به کار بردن کلمه «شما» چه کنیم؟

کلمه دیگری به نام Sie وجود دارد که می‌توان آن را آچار فرانسه  🔧حساب کرد. هرگاه شک داشتید که از Se استفاده کنید یا Du، می‌توانید Sie را به کار ببرید.

 

۵. در آلمانی زبان گفتاری با زبان نوشتاری متفاوت است

یکی دیگر از چالش‌های یادگیری زبان آلمانی این است که زبان گفتاری می‌تواند تفاوت زیادی با زبان نوشتاری داشته باشد.
این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که در این زبان، شما با شکل‌های فعل و قواعد دستور زبان متفاوتی روبرو می‌شوید که در نوشتار باید آن‌ها را رعایت کنید.

اما این دستورها همواره در گفتار روزمره رعایت نمی‌شوند. این امر می‌تواند برای افراد مبتدی بسیار گیج‌کننده باشد. اما با استفاده از روش‌های مناسب یادگیری، تمرین و تکرار منظم می‌توانید بر آن غلبه کنید.

 

راه حل: چگونه بر تفاوت بین زبان نوشتاری و گفتاری آلمانی غلبه کنیم؟

بهترین راه حل برای برای یادگیری تفاوت بین زبان گفتاری با زبان نوشتاری آلمانی، گوش دادن به مکالمات روزمره آلمانی و تماشای فیلم‌های آلمانی زبان، سریال‌های آلمانی و حتی انیمیشن‌های آلمانی است.

این کار علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند نحوه تلفظ کلمات را در زمینه‌های مختلف بشنوید، به شما تفاوت زبان گفتاری با زبان نوشتاری آلمانی را نیز نشان می‌دهد.

به طور کلی، استفاده از منابع صوتی مختلف مثل آهنگ‌ها و موسیقی‌های آلمانی و همچنین پادکست‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

چرا یادگیری آلمانی می‌تواند آسان باشد؟

دلایل زیادی وجود دارد که زبان آلمانی نسبت به زبان‌های دیگر می‌تواند آسان‌تر تلقی شود.

به یاد داشته باشید که حتی آسان‌ترین جنبه‌های یک زبان برای یادگیری می‌تواند با به‌کارگیری روش‌های نامناسب بسیار سخت شود و سخت‌ترین جنبه‌های آن با به کار بردن روش‌های مناسب آسان خواهد شد.

 

۱. زبان آلمانی به انگلیسی نزدیک است

زبان آلمانی بسیار به انگلیسی نزدیک است. به همین دلیل، مشاهده تعداد زیادی از کلمات مشابه و یا همزاد در این دو زبان که معنی یکسانی دارند طبیعی است.

نکته مثبت این قضیه این است که اگر قبلا زبان انگلیسی را یاد گرفته باشید، می‌توانید به سرعت دایره لغات آلمانی خود را گسترش بدهید. در زیر چند کلمه رایج که در آلمانی و انگلیسی مشترک هستند را آورده‌ایم:

کلمه آلمانی کلمه انگلیسی معنی فارسی
die Prinzessin Princess شاهزاده خانم
schwimmen Swim شنا کردن
das Wasser Water آب
der Frosh Frog قورباغه
das Buch Book کتاب
das Eis Ice یخ

علاوه بر کلمات، الفبای زبان آلمانی نیز بسیار به الفبای زبان انگلیسی شبیه است؛ به جز اینکه آلمانی فقط چهار حرف «ä«، »ö«، »ü» و «ß» را اضافه‌تر دارد.

 

۲. آلمانی قوانین ساده‌ای برای تلفظ دارد

اگر ویدئوهای پخش شده در شبکه اجتماعی در مورد زبان آلمانی را دیده باشید، ممکن است به این باور رسیده باشید که تلفظ زبان آلمانی بسیار سخت است؛ اما اشتباه می‌کنید.

با اینکه ممکن است تلفظ این زبان با وجود صداهایی مثل «ch» و «r» بسیار تند و تهاجمی به نظر برسد، اما این فقط ظاهر قضیه است. شما با تمرین زیاد و آشنایی با قوانین ساده تلفظ در زبان آلمانی می‌توانید به راحتی به تسلط خوبی دست پیدا کنید.

  • برخلاف زبان انگلیسی که بی‌نظمی‌ها و استثناهای زیادی برای تلفظ دارد، هنگامی که قوانین تلفظ زبان آلمانی را یاد گرفتید، می‌توانید از آن‌ها برای کل کلمات استفاده کنید.
  • برخلاف زبان انگلیسی که در برخی مواقع بعضی از صداها خوانده نمی‌شوند، در زبان آلمانی هیچ حرفی نادیده گرفته نمی‌شود و تمامی آن‌ها صدا دارند. این نیز یکی از جنبه‌هایی است که یادگیری آلمانی را آسان‌تر می‌کند.

 

۳. منابع زیادی برای کمک به شما در یادگیری وجود دارد

آلمانی زبان بسیار محبوبی در سراسر جهان است؛ به طوری که در حدود ۲۹۰ میلیون نفر گویشگر دارد. به دلیل این محبوبیت زیاد، منابع بسیار زیاد و متنوعی نیز برای یادگیری و کمک به شما در این مسیر وجود دارند.

منابع مختلف برای یادگیری زبان آلمانی

فراوان بودن منابع یادگیری زبان می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی به دنبال داشته باشد:

  • این امر یادگیری آلمانی را بسیار آسان‌تر می‌کند؛ زیرا هرگاه به مشکل و یا ابهامی برخوردید، می‌توانید در کمترین زمان ممکن راه‌حلی برای برطرف کردن آن پیدا کنید.
  • همچنین زیاد بودن منابع  به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین و کامل‌ترین روش ممکن مطابق سبک یادگیری خود آلمانی را در کمترین زمان مطالعه کنید.

تعدادی از مهم‌ترین منابع یادگیری زبان آلمانی عبارتند از:

 

۴. دستور زبان آلمانی به‌راحتی یاد گرفته می‌شود

ممکن است هنگامی که هنوز شروع به یادگیری زبان آلمانی نکرده باشید، دستور زبان و گرامر آن بسیار ترسناک به نظر برسد؛ اما اینطور نیست.

  • دستور زبان آلمانی بسیار ساده‌تر و منطقی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.
  • همچنین صرف افعال آلمانی بسیار آسان است؛ هر دو نوع افعال منظم و بی‌قاعده از یک سری قوانین مشخص پیروی می‌کنند که پس از یادگیری آن‌ها دیگر در صرف آن‌ها به مشکلی برنخواهید خورد.

بنابراین به یاد داشته باشید که گرامر زبان آلمانی به راحتی قابل یادگیری است، قوانین واضحی دارد و به طور کلی هیچ استثنایی برای آن‌ها وجود ندارد.

 

۵. افعال آلمانی فقط شش زمان متفاوت دارند

برخلاف زمان‌های پیچیده و متنوع در زبان انگلیسی و فارسی (وجود چندین نوع فعل برای زمان گذشته، حال و آینده)، زبان آلمانی در کل فقط شش زمان دارد.

  • هنگام یادگیری آلمانی متوجه خواهید شد که این زبان هیچ شکل مستمری برای افعال ندارد (مثل حال کامل استمراری، گذشته استمراری و گذشته کامل).
  • همچنین هنگام یادگیری متوجه خواهید شد که حتی در بسیاری از موارد به جای بسیاری از زمان‌های آینده، از حال ساده استفاده می‌شود؛ آن هم فقط با استفاده از یک قید که زمان حال کامل را نشان دهد.

چارت زمان افعال در زبان آلمانی

 

۶. نقش کلمات به‌راحتی قابل تشخیص است

باز هم برخلاف زبان انگلیسی، نقش بسیاری از کلمات زبان آلمانی را می‌توان به سادگی فقط با نگاه کردن به آن‌ها شناسایی کرد.
برای مثال، همواره اسم‌ها با حروف بزرگ در ابتدای آن‌ها نوشته می‌شوند و تشخیص آن‌ها هنگام خواندن متن بسیار آسان است (Apfel، Mann، Frau، Deutsch…).

افعال زبان آلمانی نیز مانند اسامی به راحتی قابل شناسایی هستند.

در اکثر موارد تمامی افعال در حالت مصدری خود به -en ختم می‌شوند (singen، tanzen، machen) و اگر مرتبط با زمان گذشته باشند، با ge- شروع می‌شوند (gesungen، getanzt، gemacht).

 

روش‌های یادگیری زبان آلمانی

اگر می‌خواهید یادگیری زبان آلمانی را آسان‌تر کنید، طبیعتا باید برای آن سرمایه‌گذاری کنید. راه‌هایی که می‌توانید برای این مسیر در نظر بگیرید شامل موارد زیر هستند:

شرکت در کلاس های آموزش زبان آلمانی

 

۱. شرکت در کلاس‌های زبان آلمانی

کلاس‌های زبان آلمانی برای ارتقا سطح‌تان بسیار مناسب هستند. سرمایه‌گذاری برای شرکت در کلاس‌ها حضوری و گروهی، به خصوص هنگامی که در سطح مبتدی هستید، می‌تواند در دراز مدت بسیار مفید باشد.

با این حال، اگر مجبور باشید آلمانی را به‌طور فشرده یا برای هدف خاصی یاد بگیرید به شما کلاس‌های خصوصی زبان آلمانی در هایتاکی را پیشنهاد می‌کنیم.

هایتاکی

 کلاس‌های خصوصی زبان آلمانی به شما این امکان را می‌دهند که:
یک برنامه منظم و ثابت برای یادگیری داشته باشید،
فرصت زیادی برای تمرین مکالمه با افراد فراهم می‌شود،
و همچنین فردی را در کنار خود دارید که اشتباهاتتان را تصحیح می‌کند.

بیشتر بدانید: یادگیری سریع و آسان زبان آلمانی با کلاس خصوصی+ تکنیک‌های کاربردی

 

۲. یادگیری خود آموز زبان آلمانی

هنگام یادگیری خودآموز زبان آلمانی، شما به خودتان متکی هستید و می‌توانید از منابع زیادی برای یادگیری استفاده کنید. در محل کار، مدرسه، خانه و بیرون از خانه می‌توانید در حال یادگیری باشید و ایجاد برنامه ثابت و منظم برای مطالعه در دستان خودتان است.

یادگیری خودآموز و خودخوان زبان آلمانی

 

یادگیری آلمانی برای شما چقدر سخت خواهد بود؟

به جز جنبه‌های دستور زبان، واژگان و تلفظ، عوامل دیگری هم در موفقیت یادگیری زبان آلمانی نقش دارند! که بسته به هر فرد متفاوت است. برخی از مهم‌ترین این عوامل را در زیر بررسی خواهیم کرد:

 

۱. آیا قبل از آلمانی زبان دیگری یاد گرفته‌اید؟

اگر قبل از زبان آلمانی زبان دیگری را یاد گرفته باشید، به احتمال زیاد مسیر هموارتری را نسبت به شخصی خواهید داشت که تا به‌ حال چنین تجربه‌ای نداشته است، زیرا تجربه داشتن باعث می‌شود که نقاط قوت و ضعف خود را در یادگیری بدانید.

همچنین شما از قبل مغز خود را برای جذب اطلاعات مربوط به زبان، درک دستور زبان جدید و به خاطر سپردن لغات واژگان جدید آموزش داده‌اید و این بار سریع‌تر و آسان‌تر زبان جدید یاد خواهید گرفت.

بیشتر بدانید: چگونه یادگیری یک زبان جدید مغز ما را تغییر می دهد؟

 

۲. آیا زبان را از طریق کلاس یاد گرفته‌اید یا خودآموزی؟

بسته به روش‌هایی که قبلا زبان یاد گرفته‌اید، می‌توانید تصمیم بگیرید که با کدام روش یادگیری راحت‌تر هستید و سریع‌تر زبان آلمانی را یاد می‌گیرید.

برای مثال، اگر قبلا زبان انگلیسی را با شرکت در کلاس‌های گروهی به خوبی یاد گرفته‌اید، شاید بهتر باشد زبان آلمانی را نیز به همین صورت یاد بگیرید. در غیر این صورت کلاس خصوصی برای شما انتخاب بهتری خواهد بود.

یادگیری خودآموز آلمانی در مقابل یادگیری آلمانی با کلاس

 

۳. آیا به زبان انگلیسی مسلط هستید؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم، زبان انگلیسی و آلمانی بسیار شبیه هم بوده و اشتراکات زیادی دارند. به همین دلیل اگر به تسلط خوبی در زبان انگلیسی رسیده باشید و بعد از آن بخواهید آلمانی را یاد بگیرید، این فرآیند برای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود.

اما به یاد داشته باشید که هر چه در هر یک از این زبان‌ها به سطوح بالاتری می‌روید، این شباهت‌ها کمرنگ‌تر خواهند شد.

 

سوالات متداول

چرا یادگیری زبان آلمانی می‌تواند سخت باشد؟

به دلیل وجود گرامر پیچیده و تفاوت‌های واژگانی و ساختاری با زبان‌های دیگر.

چرا یادگیری آلمانی می‌تواند آسان باشد؟

به دلیل وجود واژگان مشترک با زبان‌های انگلیسی و امکان استفاده از منابع آموزشی متنوع.

آیا آلمانی به انگلیسی نزدیک است؟

در صورتی که مسلط به زبان انگلیسی باشید، فرآیند یادگیری زبان آلمانی برای شما با سهولت بیشتری همراه خواهد بود، زیرا این دو زبان دارای شباهت‌های چشمگیری هستند.

چه روش‌هایی برای یادگیری زبان آلمانی وجود دارد؟

استفاده از دوره‌های آموزشی آنلاین، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم‌ها با زیرنویس آلمانی.

یادگیری آلمانی چقدر طول میکشد؟

زبان آلمانی را به سرعت مهار کنید! بر اساس استاندارد CEFR، این زبان در رده دوم قرار دارد.
برای مسلط شدن به این زبان حدود ۳۰ هفته یا ۷۵۰ ساعت مطالعه لازم است. اما با استفاده از انگیزه، روش‌های هوشمندانه و استراتژی‌های مناسب، می‌توانید این سفر را با لذت و در کمترین زمان ممکن طی کنید.

یادگیری آلمانی برای شما چقدر سخت خواهد بود؟

سختی یادگیری به تعهد و تلاش فرد، تجربیات قبلی و روش‌های یادگیری انتخابی زبان‌آموز بستگی دارد.

آیکون پرچم آلمان

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید، یادگیری زبان آلمانی کار دشواری نیست، فقط باید از راه‌ها و منابع صحیح و مناسب برای یادگیری استفاده کنید. انتخاب یک فرایند که از آن لذت ببرید، می‌تواند به شما کمک کند تا یادگیری آلمانی را به بهترین شکل ممکن تجربه کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *