کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

کدام آزمون آیلتس را بدهم؟ آکادمیک یا جنرال؟

۵
(۷)

همان‌طور که می‌دانید، آزمون آیلتس یکی از دروازه‌های اصلی برای مهاجرت به خارج از کشور است. همه افرادی که قصد دارند تحصیل خود را در کشورهای انگلیسی‌زبان ادامه دهند و یا در کشورهای خارجی وارد بازار کار شوند، باید در آزمون آیلتس و یا آزمون‌های مشابه شرکت کنند. اما کدام آیلتس برای شما مناسب‌تر است؟ آیلتس آکادمیک یا جنرال؟ تفاوت‌های این دو آزمون چیست؟

 

در ادامه می‌خوانید:

 

اگر شما نیز برای شرکت در آزمون آیلتس بر سر این دو راهی قرار گرفته‌اید، خبر خوبی برای‎‌تان داریم؛ با خواندن این مقاله به راحتی می‌توانید تصمیم خود را مبنی بر شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک یا جنرال قطعی کنید. اما پیش از اینکه به تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال بپردازیم، بیایید ببینیم اصلاً آزمون آیلتس چیست؟

ایلتس اکادمیک و جنرال

 

همچنین در مقاله «آیلتس چیست؟» هر نوع اطلاعاتی که برای شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک یا جنرال به آنها نیاز دارید آورده شده است. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله را نیز از دست ندهید.

 

آیلتس چیست؟

آیلتس (IELTS) که از عبارت «سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی» (International English Language Testing System) گرفته شده، آزمونی است که در اغلب کشورهای جهان برای تعیین سطح زبان انگلیسی افرادی که زبان مادری آنها انگلیسی نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این آزمون در بسیاری از کشورهای جهان، زیر نظر سه نهاد اصلی برگزارکننده آزمون آیلتس یعنی؛ «دانشگاه کمبریج»، «سازمان بین‌المللی آموزش IDP استرالیا» و نیز «کنسولگری کشور انگلستان» برگزار می‌شود. تقریبا می‌توان گفت که همه افرادی که قصد دارند برای تحصیل، کار و یا حتی سرمایه‌گذاری به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، باید در این آزمون شرکت کنند.

برای درک اهمیت آزمون آیلتس کافی است به تعداد شرکت کنندگان در این آزمون نگاهی بیندازیم؛ آماری که نشان می‌دهد سالانه بیش از ۳.۵ میلیون نفر از سراسر جهان در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند.

آیلتس چیست؟

 

این آزمون ۴ مهارت مختلف زبانی شرکت کنندگان شامل؛ «شنیدن»، «صحبت کردن»، «خواندن» و «نوشتن» را در بخش‌های جداگانه‌ای به چالش می‌کشد. سه بخش «شنیدن»، «خواندن» و «نوشتن» به صورت کتبی و بخش «صحبت کردن» به صورت شفاهی برگزار می‌شود.

بخش صحبت کردن می‌تواند ۷ روز قبل و یا بعد از آزمون کتبی برگزار شود. اما در ایران معمولاً این بخش را پس از آزمون کتبی برگزار می‌کنند و زمان برگزاری آن را نیز در روز برگزاری آزمون کتبی به داوطلبان اعلام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آزمون آیلتس چه زمانی برگزار می شود؟

 

اما نکته حائز اهمیت برای علاقه‌مندان به شرکت در آزمون آیلتس، انتخاب نوع آزمون است. چراکه آزمون آیلتس در دو نوع آکادمیک و جنرال برگزار شده که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند. بیایید در ابتدا کاربردهای آیلتس آکادمیک و جنرال را با یکدیگر مقایسه کرده و سپس تفاوت‌های این دو آزمون در نوع سوالات را مورد بررسی قرار دهیم.

 

کاربردهای آیلتس آکادمیک

آیلتس آکادمیک

 

اگر قصد دارید تحصیل خود را در دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان ادامه دهید، شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک یکی از اولین مراحلی است که پیش روی شما قرار دارد. تمامی دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان، نظیر آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا و … برای اعطای پذیرش تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی، نمره آیلتس آکادمیک آنها را ملاک قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: دانشگاه‌ های برتر استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی

علاوه بر این، کسانی که قصد دارند ویزای کار کشورهای انگلیسی زبان را دریافت کنند نیز، غالبا به آیلتس آکادمیک نیاز خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: قبولی در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی با بهترین نمره به کمک معلم خصوصی زبان

لازم به ذکر است که این امر تنها منوط به کشورهای انگلیسی زبانی همچون آمریکا، کانادا و انگلیس نیست. در واقع اگر بخواهید در هر کشوری به زبان انگلیسی تحصیل کنید، به مدرک آیلتس آکادمیک نیاز خواهید داشت. در فهرست زیر برخی از بهترین کشورهای اروپایی که برای تحصیل به زبان انگلیسی نمره آیلتس آکادمیک دانشجویان را مد نظر قرار می‌دهند، آورده شده است.

 

۱- تحصیل در آلمان با آیلتس آکادمیک

آلمان یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی است. اما زبان رسمی این کشور آلمانی است که زبان نسبتاً دشواری به حساب می‌آید. از این روی تحصیل در اغلب دانشگاه‌های این کشور به زبان آلمانی انجام می‌گیرد.

تحصیل در آلمان با آیلتس آکادمیک

 

با این حال، شما می‌توانید با کمک یک مدرس خصوصی زبان انگلیسی در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کرده و با کسب نمره خوب، در آن دسته از دانشگاه‌های آلمان که امکان تحصیل به زبان انگلیسی را فراهم آورده‌اند، درس بخوانید.

در فهرست زیر، برخی از بهترین دانشگاه‌های آلمان با امکان تحصیل به زبان انگلیسی آورده شده است:

نام دانشگاه عنوان اصلی نمره آیلتس مورد نیاز
دانشگاه فرایبورگ Universität Freiburg ۶
دانشگاه بن Universität Bonn ۶
مدرسه تجارت مونیخ Munich Business School (MBS) ۶.۵
دانشگاه لایپزیش Universität Leipzig ۶
دانشگاه هایدلبرک Universität Heidelberg ۶.۵

 

۲- تحصیل در فرانسه با آیلتس آکادمیک

تحصیل در کشور فرانسه نیز عموماً به زبان فرانسه صورت می‌گیرد. با این حال، تعدادی از دانشگاه‌های این کشور، برخی از رشته‌ها را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند. برای أخذ پذیرش در این رشته‌ها، داوطلبانی که زبان مادری آنها غیر انگلیسی است، باید حتما مدرک آیلتس آکادمیک داشته باشند.

در زیر به برخی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه که امکان تحصیل به زبان انگلیسی با استفاده از مدرک آیلتس آکادمیک را فراهم کرده‌اند، اشاره شده است:

نام دانشگاه عنوان اصلی نمره آیلتس مورد نیاز
مدرسه تجارت پاریس L’École supérieure de commerce de Paris (ESCP) ۶.۵
موسسه پلی تکنیک گرونوبل Instituto Politécnico Nacional de Grenoble (Grenoble INP) ۶.۵
دانشگاه سوپلک مرکزی Centrale Supélec ۶.۵
آکادمی بین المللی فشن پاریش (IFA) IFA Paris ۶.۵
دانشگاه آی ام تی آتلانتیک IMT Atlantique ۶.۵

 

۳- تحصیل در ایتالیا با آیلتس آکادمیک

ایتالیا از آن دسته از کشورهایی است که دست دانشجویان خارجی را برای تحصیل به زبان انگلیسی کاملاً باز گذاشته است. بسیاری از بهترین دانشگاه‌های این کشور، محبوب‌ترین رشته‌های خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند. با این حال، بدیهی است که أخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها نیز، منوط به کسب نمره بسیار خوب در آزمون آیلتس آکادمیک خواهد بود.

در جدول زیر به برخی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیایی با امکان تحصیل به زبان انگلیسی اشاره شده است:

نام دانشگاه عنوان اصلی نمره آیلتس مورد نیاز
دانشگاه میلان Università degli Studi di Milano ۴
دانشگاه بلونیا  Università di Bologna ۵.۵
دانشگاه پارما Università degli Studi di Parma ۵.۵
دانشگاه پلی تکنیک تورینو Politecnico di Torino ۵
دانشگاه پیسا Università di Pisa ۷

 

سایر کشورهای با امکان تحصیل به زبان انگلیسی با مدرک آیلتس

اما علاوه بر کشورهای فوق، دانشگاه‌های فراوانی در بسیاری از کشورهای محبوب جهان نیز، تحصیل به زبان انگلیسی را با استفاده از مدرک آیلتس آکادمیک برای دانشجویان بین‌المللی امکان‌پذیر کرده‌اند. در زیر نام برخی از این کشورها آورده شده است.

  • اتریش
  • دانمارک
  • سوئیس
  • اسپانیا
  • ژاپن
  • چین
  • ترکیه
  • هلند
  • و …

 

کاربردهای آیلتس جنرال

آیلتس جنرال

 

حال که با کاربردهای آیلتس آکادمیک آشنا شدید، وقت آن است تا کاربردهای آیلتس جنرال را نیز به شما معرفی کنیم. آزمون آیلتس جنرال ویژه‌ی افرادی است که قصد دارند به کشورهای انگلیسی زبان، از جمله کانادا، استرالیا، نیوزیلند و بریتانیای کبیر شامل کشورهای انگلستان، ایرلند شمالی، ولز و اسکاتلند مهاجرت کنند.

به عبارت دیگر، اگر مدرک آیلتس جنرال با نمره مناسب نداشته باشید، نمی‌توانید ویزای اقامت و کار در کشورهای زیر را دریافت نمایید؛

  • بریتانیا شامل؛ انگلیس، ولز، ایرلند شمالی و اسکاتلند
  • کانادا
  • استرالیا
  • نیوزیلند

 

همچنین مهاجرت کاری به ایالات متحده آمریکا نیز، در برخی از حرفه‌ها منوط به داشتن مدرک آیلتس جنرال و در برخی دیگر از مشاغل منوط به داشتن مدرک آیلتس آکادمیک است. همچنین نمره آیلتس مورد نیاز برای دریافت ویزای هرکدام از کشورهای فوق نیز، به شرایط مختلفی بستگی دارد.

به عنوان مثال، کشور استرالیا برای اعطای اقامت به اتباع خارجی، از یک سیستم امتیازدهی منحصربه‌فرد استفاده می‌کند. در این سیستم مدرک آیلتس جنرال نیز همچون فاکتورهایی نظیر سابقه کار، سن و سال، تحصیلات، وضعیت تأهل و … از امتیاز خاص خود برخوردار است. در واقع اگر میانگین نمرات شما در آزمون آیلتس جنرال بالا باشد، امتیازات کامل بخش زبان انگلیسی را دریافت کرده و کار راحت‌تری برای دریافت ویزای این کشور خواهید داشت.

لازم به ذکر است که برای تحصیل در مقاطع دبستان، راهنمایی، دبیرستان و کالج‌های کشورهای انگلیسی زبان نیز به مدرک آیلتس جنرال نیاز خواهید داشت.

بنابراین اگر بخواهید کاربردهای آیلتس آکادمیک را به سادگی با آیلتس جنرال مقایسه کنیم، باید بگوییم که آیلتس آکادمیک برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های انگلیسی زبان به کار می‌رود و آیلتس جنرال نیز معمولاً برای مهاجرت به کشورهای بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و همچنین آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیلتس برای مهاجرت

 

تفاوت سوالات آیلتس آکادمیک و جنرال

اما علاوه بر کاربردهای متفاوت آزمون آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک، این دو آزمون در نوع سوالات نیز تاحدودی با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه ضمن معرفی بخش‌های مختلف آزمون آیلتس در بخش‌های ۴ گانه، تفاوت سوالات این دو آزمون با یکدیگر را نیز مقایسه خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: IELTS One Skill Retake: امکان شرکت مجدد در یک مهارت آیلتس به‌جای تکرار کل آزمون

 

۱- Listening (شنیدن)

بخش شنیدن یا لیسنینگ اولین مرحله از آزمون آیلتس است. بد نیست بدانید که این بخش در هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال کاملاً یکسان است. در بخش شنیدن، تعدادی فایل صوتی برای شرکت کنندگان پخش می‌شود. این فایل‌ها شامل ۲ مکالمه با موضوعات روزمره و ۲ مونولوگ یا تک گویی با موضوعات تخصصی‌تر هستند.

به عنوان مثال محتوای ۲ فایل اول می‌توانند شامل گفتگوی دو دوست در یک کافی شاپ باشند. همچنین در تک گویی‌ها نیز شما باید معمولاً به سخنرانی یک استاد دانشگاه یا یک کارشناس گوش فرا دهید. در نهایت از این ۴ فایل صوتی، ۴۰ سوال طرح خواهد شد. سوالات مذکور با این هدف طرح می‌شوند تا توانایی‌های شنیداری داوطلبان در حوزه‌های زیر را مورد سنجش قرار دهند:

  • درک موضوع اصلی بحث
  • درک نگرش و دیدگاه‌های سخنرانان
  • درک چگونگی توسعه یک موضوع اصلی به موضوعات فرعی‌تر در خلال یک گفتگو
  • درک اطلاعات برآمده از گفتگو

لیسنینگ آیلتس

 

این بخش نهایتاً ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد. بنابراین داوطلبان باید هنگام شنیدن فایل‌های صوتی از نکات مهم آن یادداشت برداری کنند. اما از آنجایی که گفتگوها معمولاً با سرعت بالایی پخش می‌شوند، زمان کافی برای یادداشت برداری از همه نکات نخواهید داشت. از طرف دیگر ممکن است ندانید که باید از کدام قسمت از گفتگو یادداشت برداری کنید.

در این خصوص ما گروهی از بهترین اساتید خصوصی زبان انگلیسی آیلتس را در هایتاکی گرد هم آورده‌ایم تا با ارائه جدیدترین متد آموزشی و نکته‌های تست زنی ویژه آیلتس، شما را در دستیابی به مدرک آیلتس با نمره بالا یاری کنند. می‌توانید وارد صفحه تدریس خصوصی زبان انگلیسی آیلتس شده و شرایط هر مدرس را بررسی کنید. 

مقالات مرتبط:

 

۲- Speaking (صحبت کردن)

بخش صحبت کردن به زبان انگلیسی نیز در آزمون آیلتس آکادمیک کاملا مشابه با آیلتس جنرال است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این بخش برخلاف بخش‌های دیگر به صورت حضوری و شفاهی برگزار می‌شود. از این روی، داوطلبان باید روبه‌روی اگزمینر یا ممتحن خود بنشینند و در ۳ بخش مختلف با او به گفتگو بپردازند.

در بخش اول اگزمینر از داوطلب در خصوص سبک زندگی و علاقه‌مندی‌های او سوال می‌پرسد. در این بخش که حداکثر ۵ دقیقه به طول می‌انجامد، شما باید در مورد خودتان، شهر محل زندگی‌تان، رشته تحصیلی‌تان، دلیل‌تان برای انتخاب این رشته و مواردی از این دست صحبت کنید.

در بخش دوم اگزمینر یک کارت به شما می‌دهد که موضوع خاصی روی آن نوشته شده است. در این مرحله شما یک دقیقه فرصت دارید تا راجع به موضوع مربوطه فکر کرده و سپس به مدت ۲ دقیقه در مورد آن صحبت کنید. مثلاً اگر موضوع کارت شما «کتاب» باشد، می‌توانید در آن ۲ دقیقه راجع به انواع کتاب‌های مورد علاقه‌تان، بهترین کتابی که خوانده‌اید، موضوع کتاب محبوب‌تان و … صحبت کنید.

اسپیکینگ آیلتس

 

در نهایت آخرین بخش از آزمون Speaking شما آغاز خواهد شد. اگزمینر در این بخش، سوالاتی را در خصوص موضوع نوشته شده روی کارت مطرح خواهد کرد. به عنوان مثال ممکن است از شما در خصوص رابطه کتاب‌خوانی با وضعیت فرهنگی جوامع سوال کند. موضوع گفتگو در این بخش تا حدودی عمیق‌تر و تخصصی‌تر خواهد بود.

مقالات مرتبط:

 

۳- Writing (نوشتن)

رایتینگ آیلتس

 

بخش نوشتن در آزمون آیلتس آکادمیک کمی متفاوت‌تر از آزمون آیلتس جنرال است. در بخش Writing آیلتس جنرال، شما باید ۲ متن به صورت انشاء در حداکثر ۱۵۰ و ۲۵۰ کلمه بنویسید. شما باید در این دو متن بتوانید به خوبی موضوعات ارائه شده را آغاز کرده، بسط دهید و در نهایت به جمع‌بندی برسانید.

اگرچه بخش‌های شنیدن و خواندن هیچ گونه نمره منفی ندارند، اما ایرادات گرامری و املایی در بخش «نوشتن» می‌تواند روی نمره شما تأثیر منفی بگذارد.

از سوی دیگر، بخش Writing در آیلتس آکادمیک نسبتاً دشوارتر از آیلتس جنرال است. در قسمت اول از این بخش، به جای موضوع، یک تصویر شامل نمودار یا جدول در اختیار شما قرار داده می‌شود. شما باید بتوانید در حداکثر ۱۵۰ کلمه آن تصویر را به زبان انگلیسی تحلیل کنید.

سپس، مانند آیلتس جنرال، یک موضوع در اختیار شما قرار می‌گیرد و باید در حداکثر ۲۵۰ کلمه، انشائی در خصوص آن بنویسید. با این تفاوت که موضوعات ارائه شده در این بخش تا حدودی تخصصی‌تر از آیلتس جنرال هستند. بخش نوشتن یا Writing در آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

مقاله مرتبط:

 

۴- Reading (خواندن)

ریدینگ آیلتس

 

محتوای بخش خواندن نیز در آزمون آیلتس آکادمیک متفاوت از آزمون آیلتس جنرال است. بخش Reading در آیلتس جنرال از ۴ الی ۵ متن نسبتاً کوتاه و یک متن نسبتاً بلند تشکیل شده است. موضوع این متن‌ها حول مسائل روزمره است.

اما بخش Reading در آیلتس آکادمیک از ۳ بخش تشکیل شده است. در هر کدام از این بخش‌ها، یک متن نسبتا بلند با موضوعات آکادمیک یا اجتماعی پیش روی شما قرار می‌دهند و در پایان شما باید به ۴۰ سوال مطرح شده از این سه بخش پاسخ بدهید.

در این زمینه کمک گرفتن از یک مدرس خصوصی زبان انکلیسی ویژه آیلتس می‌تواند شانس شما را برای دریافت نمره خوب در Reading افزایش دهد. این مدرسان با ارائه پرتکرارترین موضوعات بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال، می‌توانند آمادگی شما برای شرکت در این آزمون افزایش دهند.

مقالات مرتبط:

تفاوت های ایلتس اکادمیک و جنرال

 

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال صحبت کردیم و کاربردهای هر کدام از این دو آزمون را مورد بررسی قرار دادیم و به طور کلی اشاره کردیم که آیلتس آکادمیک برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خارجی مورد استفاده می‌گیرد و از سوی دیگر، داشتن مدرک آیلتس جنرال نیز یکی از ملزومات دریافت ویزای کشورهای بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند است. همچنین مفاد و محتوای آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال را نیز مورد مقایسه قرار دادیم.

در پایان توصیه می‌کنیم مقاله مفصل ما در خصوص آزمون آیلتس را مورد مطالعه قرار دهید. چراکه هر آنچه که برای موفقیت در آزمون آیلتس لازم بدانید، از نوع سوالات گرفته تا سیستم نمره دهی و بهترین منابع آزمون آیلتس، در مقاله مذکور به مخاطبان عزیز هایتاکی معرفی شده است.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *