کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

لهجه های مختلف انگلیسی از سراسر جهان

۴.۵
(۱۰)

گویش نوع ویژه‌ای از یک زبان است که به مردم یک منطقه خاص و یا یک گروه اجتماعی معین مربوط می‌شود، گویشها در تلفظ، واژگان، املا و سایر جنبه های دستور زبان متفاوت هستند، اما برای لهجه های متفاوت بیشتر بر روی تلفظ کلمات تاکید هست برای همین وقتی صحبت از لهجه هست همان گویش مد نظر می باشد چرا که هر دو از هم تاثیر پذیر هستند.

فهرست:

 

زبان انگلیسی که یک زبان بین المللی بوده و دومین زبان رایج در جهان است در حال حاضردر بیش از ۶۰ کشور جهان به این زبان صحبت می کنند. انگلیسی زبان مادری برخی از کشورهای انگلیسی زبان مثل بریتانیا، اسکاتلند، نیوزیلند، امریکا، کانادا و سنگاپور و … می باشد علاوه بر این کشورها، بسیاری نیز از زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم خود در کشورشان استفاده می کنند و از آنجاییکه این زبان رایج ترین زبان دنیاست پس متنوع ترین نوع لهجه ها را در میان زبانهای دنیا دارد، به همین دلیل، گویش های مختلفی از انگلیسی را در جهان شاهد هستیم.

لهجه ها در واقع همان گویش زبان انگلیسی هستند که اغلب ما تنها لهجه بریتیش و امریکن آن را می شناسیم در حالیکه مردمان هر بخش از کشورهای انگلیسی زبان به یک شکل خاص کلمات را ادا می کنند لذا لهجه های مختلفی از انگلیسی را به وجود آورده اند.

انواع لهجه های زبان انگلیسی در دنیا

 

انواع لهجه های زبان انگلیسی در دنیا

لهجه های اصلی بومی انگلیسی توسط زبان شناسان به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند. گویش‌های جزایر بریتانیا، لهجه‌های آمریکای شمالی و لهجه‌های استرالیایی. لهجه ها علاوه بر مکان با گروههای اجتماعی هم در ارتباط اند مثلا در یک کشور انگلیسی زبان که زبان انگلیسی زبان دوم ان است لهجه یک استاد دانشگاه با یک فروشنده متفاوت است.اما معمولا در یک کشور خاص انگلیسی زبان، شکلی از زبان وجود دارد که به عنوان انگلیسی استاندارد در نظر گرفته می‌شود و در تمام مراودات سیاسی و اجتماعی و در صحنه های بین المللی از آن استفاده می شود.

تقریباً ۱۶۰ لهجه انگلیسی مختلف در سراسر جهان وجود دارد در زیر به تعدادی از لهجه های مهم آن اشاره می کنیم.

 

۱- انگلیسی آمریکایی American accent

ایالات متحده با جمعیتی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر، بیش از هر کشور دیگری در جهان، خانه زبان انگلیسی است. وقتی به وسعت جغرافیایی کشور آمریکا نگاه کنید متوجه می شوید که آمریکا بسیار وسیع تر از تمامی بریتانیا است همچنین این کشور لهجه های به مراتب گسترده تری نیز دارد ولی در این مقاله فرصت بحث درباره تمام لهجه ها نیست پس ما تنها به بررسی اصلی ترین آن ها می پردازیم.

مناطق لهجه انگلیسی آمریکایی

  • انگلیسی آمریکایی غربی
  • انگلیسی آمریکای مرکزی شمالی
  • انگلیسی آمریکای شمالی
  • انگلیسی آمریکایی میدلند
  • انگلیسی آمریکایی جنوبی
  • انگلیسی آمریکایی شهر نیویورک
  • انگلیسی آمریکایی نیوانگلند شمالی

یکی از جذاب ترین و محبوب ترین لهجه زبان انگلیسی ، لهجه نیویورکی است که امروزه ما آن را در فیلم ها و سریال ها می شنویم. در این لهجه گاهی اوقات لغات کشیده تلفظ می شوند به نحوی که انگار چند w میان لغات نهفته است برای مثال کلمه coffee به صورت cow-fee تلفظ می شود.

در لهجه انگلیسی آمریکایی جنوبی نیزآنچه که در اول به چشم می آید سرعت صحبت کردن است. این لهجه نسبت به دیگر لهجه های ایالت متحده آرام تر و آهسته است و ترجیح افراد بر کشیدن مصوت ها است. در این لهجه استفاده از مخفف هایی مانند “gonna” و “lemme” بسیار رایج است. همچنین لغات دو سیلابه مانند “tire” به صورت “taar” تلفظ می شود یکی دیگر از تفاوت های رایج در این لهجه نیز لغت I است که به صورت “aah” گفته می شود.

در کشور خود ما هم در لهجه هایی مثل شیرازی یا مشهدی این کشیدن ها دیده می شود.

تلفظ انگلیسی آمریکایی می تواند برای زبان آموزان در ابتدا کمی سخت باشد، زیرا از حرف “R” استفاده زیادی می کند، که برای بسیاری از زبان های که نمی توانند این حرف را ادا کنند کمی چالش برانگیز است.

کسانی که قصد زندگی در ایالات متحده یا کار با همکاران آمریکایی را دارند بهتر است از قبل خود را با چالش زبان انگلیسی مخصوص منطقه ای که میخواهند در آن زندگی کنند آشنا کنند.

میتوانید برای یادگیری دقیقتر و اطمینان از صحیح بودن تلفظ هایتان از یک معلم خصوصی زبان انگلیسی کمک بگیرید.

 

 انگلیسی آمریکای شمالی (کانادایی )

ترکیبی از لهجه های انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی و همچنین برخی از ویژگی های منحصر به فرد لهجه کانادایی را نیز به همراه دارد. اکثریت قریب به اتفاق مردم خارج از کشورنمی توانند لهجه کانادایی را از آمریکایی تشخیص دهند. تفاوت دو لهجه کانادایی و آمریکایی هنگام تلفظ لغاتی مانند “About” نمایان میشود که در تلفظ کانادایی به صورت “a-boot” تلفظ میشود.

این لهجه در سالهای اخیر و با گسترش سریال ها و فیلم ها گسترش یافته است. کانادا از این نظر منحصر به فرد است که عناصر انگلیسی آمریکایی و انگلیسی را با هم ترکیب می کند. به عنوان مثال، آنها مانند بریتانیایی ها colour، flavour را نوشته و هجی می کنند ، اما از نظر کاربردی مانند امریکاییها realize , organize را بکار می برند.

شناخته شده ترین ویژگی لهجه کانادایی استفاده منحصر به فرد از لفظ “Eh!” است، که کلمه ای پرکاربرد است و برای نشان دادن حس هایی همچون موافقت، تعجب و مجموعه ای از احساسات دیگر استفاده شود.

در ویدیو زیر می‌توانید تفاوت انگلیسی کانادایی و آمریکایی را ببینید. 😊

 

۲- انگلیسی بریتیش British Accent

بدون شک جزیره انگلستان مهد زبان انگلیسی است و یکی از عوامل جذابیت فیلم‌ های ساخته شده در بریتانیا است. احتمالا با شنیدن نام بریتیش اکسنت، متانت، فلسفه، اصول، اتیکت و آداب و سنن رفتاری را که در فیلمها نمایش داده می شوند به ذهن شما خطور می‌کند.

انواع لهجه های انگلیسی بریتانیایی یکی از موارد ناآشنا برای شما خواهد بود. ممکن است کاملا گیج شوید؛ زیرا لهجه‌ هایی که می‌ شنوید، با آنچه تاکنون می ‌دانستید بسیار متفاوت خواهد بود. تنوع و فراوانی لهجه ‌ها در این منطقه به این دلیل است که بریتانیا تاریخچه‌ای هزارساله دارد و از همراهی زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون تاثیر گرفته است. ممکن است شما فقط با برخی از ‌آن‌ها آشنا باشید و نسبت به تعداد زیادی از لهجه‌ ها حس غریبی داشته باشید. از این رو ، این جزیره مملو از لهجه ها و گویش های مختلف نیز است.

لهجه هایی مثل:

  • انگلیسی استاندارد یا همان انگلیسی ملکه فصیحترین لهجه
  • میدلند شرقی و غربی، بدترین لهجه بریتانیایی
  • وست کانتری گویش متداول غرب بریتانیا
  • انگلیسی هایلند
  • Estuary English، گویشی تلفیقی
  • Welsh، لهجه ای موزون و برگرفته از رتبه بندی شغلی در اجتماع
  • Scottish English، گویشی با ادای ناکامل کلمات
  • لهجه انگلیسی یورکیشایر

انگلیسی بریتیش British Accent

 

لهجه و ادای کلمات در انگلیسی بریتیش با انگلیسی امریکن تفاوتهایی در تلفظ ، واژگان و گرامر دارد. در مقاله تفاوت های انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی به توضیخ مفصل آن پرداخته ایم.

تلفظ: یک قاعده کلی از این لهجه این است که R در انتهای لغات تلفظ نمی شوند یعنی لغت “mother” به صورت “muh-thuh” تلفظ می شود.

کلماتی که در انگلیسی آمریکایی به «یا» ختم می‌شوند، در انگلیسی بریتانیایی «U» اضافی دارند (مانند colour، flavour). و کلماتی که به “ize” ختم می شوند با “S” نوشته می شوند (مثلاrealise , organise )

گرامر: اسامی برای گروه‌های مردم، مانند «team» یا «government»، معمولاً شکل فعل جمع به خود می‌گیرند – حتی اگر اسم‌ها خودشان مفرد به نظر برسند. The government are making new laws

واژگان: واژه‌های زیادی به انگلیسی بریتانیایی و دیگر انگلیسی‌های مشترک المنافع وجود دارد، به عنوان مثال trousers بریتیش در مقابل pants امریکایی، nappy بریتیش و diaper امریکن و مثالهای بیشماری که هست.

برای آشنایی بیشتر با لهجه بریتیش میتوانید ویدیوهای یوتیوب زیر را تماشا کنید:

 

۱. انگلیسی فصیح

انگلیسی فصیح یا همانطور که برخی از انگلیسی ها می گویند انگلیسی ملکه به لهجه استاندارد انگلستان گفته می شود که شما در برنامه های تلوزیونی و اخبارآن را می شنوید، اگر بخواهیم برای این لهجه مثالی بزنیم سریال دانتون ابی و دکتر هو  بهترین نمونه ها برای این لهجه به حساب می آیند. به طور بومی تنها توسط حدود ۳٪ از جمعیت بریتانیا صحبت می شود.

 

 ۲. Geordie، گویش اصیل و قدیمی بریتانیا

این لهجه به ‌عنوان قدیمی‌ ترین گویشی که هنوز هم به آن صحبت می‌ شود، شناخته شده است. ریشه آن به مردم Newcastle-Upon-Tyne که در شمال‌ شرقی انگلستان زندگی‌ می‌ کنند، برمی‌ گردد. درک این گویش برای خود اهالی بریتانیا هم ساده نیست. در اینجا چند مثال از کلماتی را که با این گویش تلفظ می‌شوند برای شما آورده‌ شده است.

به معنای خوب، زیبا و صحیح Canny”, pronounced “CAH-ne”, meaning good, nice, true”.
به معنای اینکه ما به سمت پایین خیابان می‌رویم. کلمه Doon به معنای پایین است “Gan”, meaning to go, such as “We’re gan doon the road”.

 

۳. Cockney، گویش لندنی

لندن شهری بزرگ و چند فرهنگی است و تحت تاثیر فرهنگ‌ های گوناگون قرار گرفته است پس طبیعتا لهجه انگلیسی تحت این چند فرهنگی واقع خواهد شد یکی از لهجه های انگلیسی بریتانیایی، Cockney نام دارد.

Cockney، گویش لندنی

 

این گویش عمدتا در شرق لندن صحبت می‌شود؛ اما در بین انواع لهجه های انگلیسی بریتانیایی به گویش لندنی معروف است. لهجه لندنی که تحت عنوان sociolect معروف است، گویشی منحصر به طبقه اجتماعی خاص است که به آن لهجه ی قشر کارگر هم گفته می شود و عمدتا در میان جوانان طرفدار دارد.

این لهجه دقیقا همان ریشه لهجه استرالیایی است. بارزترین مشخصه این لهجه نیز تلفظ حرف “t” است که نسبت به دیگر حروف آن را با استرس کمتری تلفظ می کنند. به عنوان مثال ما در این لهجه لغت “better” را به صورت “beh-uh” تلفظ می کنیم. نکته دوم نیز تلفظ ابتدای لغات است که حروف ابتدایی را تلفظ نمی کنند به عنوان مثال “head” به صورت “ed” گفته می شود. “th” در کلمات به صورت “f” تلفظ می شود، بنابراین کلماتی مانند “think” و “thing” به “fink” و “fing” تبدیل می شوند.

 

۳- انگلیسی استرالیایی (اقیانوسیه)

لهجه استرالیایی که توسط بیش از ۲۰ میلیون استرالیایی صحبت می شود در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های زبان انگلیسی است؛ زیرا افراد زیادی از کشورهای نزدیک مانند چین و کره جنوبی برای تحصیل به استرالیا سفر می‌کنند. زبان عامیانه استرالیایی بسیار منحصر به فرد است؛ در حقیقت مردم این کشور دوست دارند همه چیز را خلاصه کنند و این عجیب ترین ویژگی انگلیسی استرالیایی ست مانند “brekkie” برای breakfast و “barbie” برای barbecue باشد.

انگلیسی استرالیایی (اقیانوسیه)

 

یکی از سریع‌ترین راه‌های تلفظ کلمات در انگلیسی استرالیایی (Australian English)، استفاده از صداهای مصوت بلند است. در زیر به برخی از کلمات مختص زبان استرالیایی که احتمالاً در هیچ جای دیگر با آنها مواجه نمی‌شوید، اشاره می‌کنیم:

  • Bogan شخصی ساده لوح
  • Mozzie پشه
  • Whinge ناله کردن
  • Servo پمپ بنزین

 

۴- انگلیسی نیوزلند (اقیانوسیه)

لهجه نیوزلندیاین لهجه به لهجه کیوی (Kiwi) معروف است و یکی از خنثی‌ترین نسخه‌های لهجه انگلیسی به شمار می‌آید. با وجود اینکه با گویش بریتیش انگلیش تمایز زیادی دارد؛ لهجه نیوزیلندی ممکن است دقیقاً مانند انگلیسی استرالیایی شنیده شود اما چند تفاوت کلیدی وجود دارد، یکی مربوط به تلفظ حرف “I” در کلماتی مانند “bit” و “sit” است. در حالی که این کلمات در انگلیسی استرالیایی بیشتر شبیه “beat” و “seat” هستند، در نیوزیلند به “but” و “sut” نزدیکتر هستند. این تفاوت کوچک می تواند به شما کمک کند انگلیسی زبانان استرالیا و نیوزلند را از هم تشخیص دهید.

با این حال زبان انگلیسی نیوزلندی (New Zealand English) مانند مردم همسایه‌اش یعنی استرالیا، پر از عبارت‌هایی است که احتمالاً هرگز خارج از قاره اقیانوسیه با آنها برخورد نمی‌کنید. کلمات زیر را احتمالاً تنها در نیوزیلند خواهید شنید:

  • Jandals– دمپایی انگشتی
  • Chilly bin – دستگاه خنک کننده‌ای که از آن برای سرد نگهداشتن نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود
  • Sweet as -مشکلی نیست / همه چیز خوب پیش می‌رود
  • Hardout– از آن برای تشدید صفت استفاده می‌شود؛ مثلاٌ It’s hardout hot today ، یعنی امروز هوا به شدت گرم است.

در ویدئو یوتیوب !AUSTRALIA vs NEW ZEALAND Speech میتوانید تفاوت لهجه استرالیایی و نیوزلندی را به خوبی متوجه شوید.

 

۵- انگلیسی آفریقای جنوبی (آفریقا)

اگرچه این زبان برترین زبان آفریقای جنوبی نیست، اما جمعیت بسیار زیادی از انگلیسی زبانان در این کشور زندگی می کنند، به خصوص در مناطق شهری مانند کیپ تاون.

در انگلیسی آفریقای جنوبی برخی از عبارات انگلیسی، به ویژه آنهایی که مربوط به زمان است، در موارد خاص به کار برده میشوند.

مثلا just now و ” now now” به معنای “بلافاصله” نیستند، به معنی “در مدت کمی” می باشد. اگر می خواهید حس فوریت را منتقل کنید، از “right now” استفاده کنید.

انگلیسی آفریقای جنوبی با تلفظ و همچنین واژگان آن تعریف می شود. از نظر دستور زبان و املا شبیه به انگلیسی بریتانیایی است. اما تفاوتهایی هم وجود دارد. درآفریقای جنوبی تمایل دارند “th” را به صورت “f” تلفظ کنند یا همه را با هم حذف کنند

به عنوان مثال fank you به جای thank you علاوه بر این، برخی از کلمات متفاوت از سایر انواع زبان انگلیسی استفاده می شود، یک آفریقایی جنوبی ممکن است به جای «barbecue»، آن را «braai» تلفظ کند.

 

۶- انگلیسی هندی

لهجه هندیهند کشوری است که انگلیسی زبان رسمی دوم آن است ، ۱۲۵ میلیون انگلیسی زبان در هند وجود دارد که تنها تعداد انگشت شماری از مردم در هند انگلیسی را به عنوان زبان اول صحبت می کنند حدود ۲۳۰ هزار نفر که بخش کوچکی را شامل می شود. ساختار جملات رسمی ، یکی دیگر از ویژگی های انگلیسی هندی است.

واژگان:

  • هندی (و سایر زبان ها نیز!) در مقایسه با اکثر گویش های انگلیسی، کلمات بیشتری برای اعضای خانواده مختلف دارند به عنوان مثال، “cousin brother” را برای “پسر عموی مرد” و “cousin sister” را برای “دختر عمو” می شنوید.
  • انگلیسی هندی از بسیاری از کلمات ابتکاری و منحصر به فرد دیگر نیز استفاده می کند! در انگلیسی هندی، «trial room» اتاق محاکمه در دادگاه نیست، بلکه «fitting room» است که در آن لباس‌ها را در فروشگاه امتحان می‌کنید.
  • “pain” به عنوان یک فعل استفاده می شود، مانند “سرم درد می کند” برای گفتن اینکه شما سردرد دارید.
  • ” passing off از حال رفتن” به این معنی نیست که شما فقط غش کرده اید، بلکه به این معنی است که شما از مدرسه فارغ التحصیل شده اید!

اینها اصطلاحی نیستند که در دیگر گویش‌های انگلیسی استفاده شوند، اما در سایر زبان‌های رایج در هند یافت می‌شود وبه کلمات مرکب ، در انگلیسی هندی رایج هستند. و هدف آنها مفیدتر کردن زبان برای گویندگان است.

گویش دیگری که به ندرت صدای “TH” را تلفظ می کند، انگلیسی است که در هند صحبت می شود. اکثر انگلیسی زبانان در هند “TH” را تلفظ نمی کنند. مانند ایرلندی ها، آن را با یک “T” یا “D” جایگزین کنید. ویژگی بسیار برجسته انگلیسی هندی گفتاری این است که برخی از صداهای رایج در انگلیسی بریتانیایی یا آمریکایی از یکدیگر متمایز نمی شوند یا به طور کلی متفاوت تلفظ می شوند. به عنوان مثال، صداهای [v] و [w] معمولاً از یکدیگر متمایز نمی شوند و [θ] (صدای th- در think) معمولاً به صورت [d] تلفظ می شود. این صداها در زبان های هندی وجود ندارند، بنابراین برای هندی زبانان چالشی ایجاد می کنند.

انگلیسی هندی همچنین از سیستم اصلی شمارش هندی برای اعداد زیاد استفاده می‌کند و از کلماتی مانند «lakh» استفاده می‌کند که به ۱۰۰.۰۰۰ اشاره دارد. این ممکن است برای کسانی که با این سیستم آشنا نیستند عجیب به نظر برسد ، اما عجیب تر از مقیاسهای اندازه گیری در امریکا نیست.

در ویدئو زیر که بخشی از سریال The Big Bang Theory است، شما میتوانید به خوبی لهجه هندی یکی از بازیگران را بشنوید.😀

 

برای آشنایی بیشتر با این لهجه میتوانید ویدئو یوتیوب The Indian Accent & Indian English Pronunciation را تماشا کنید.

 

۷-انگلیسی کارائیب

انگلیسی کارائیبانگلیسی کارائیب به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در نزدیکی بسیاری از نیروگاه های استعماری سابق، به شدت تحت تأثیر زبان هایی مانند اسپانیایی، فرانسوی، هلندی و پرتغالی قرار گرفته است. به این ترتیب، لهجه خاصی را به وجود آورده است که در نوشتارهم دیده می شود. از نظر تلفظ مردم کارائیب اغلب هنگام صحبت از لحن اغراق آمیزی استفاده می کنند که تشخیص آنها را به عنوان اهل منطقه کارائیب برای دیگران آسان می کند. بعلاوه، برخی از کلمات ممکن است بسته به نحوه بیان، معانی متعددی داشته باشند به عنوان مثال، نامیدن شخصی “bwoy” بسته به نحوه بیان می تواند به معنای دوست یا دشمن باشد.

برای آشنایی بیشتر با این لهجه، ویدیو یوتیوب The Jamaican Accent & Jamaican English Pronunciation را تماشا کنید.

 

۸- انگلیسی سنگاپور

انگلیسی سنگاپوری هم تحت تأثیر استعمار بریتانیا و هم تحت تاثیر چین از چینی ماندارین و چینی کانتونی شکل گرفته است. به این ترتیب، املای آنها ترکیبی از بریتانیایی ، امریکایی ، چینی ماندارین و چینی کانتونی می باشد.همچنین دستور زبان آنها کمتر رسمی بوده و از مخففات زیادی استفاده می کنند. به عنوان مثال، معمولاً به جای گفتن «going to» از «gonna» استفاده می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با این لهجه، ویدیو یوتیوب The Singapore Accent & Singapore English Pronunciation را تماشا کنید.

 

۹- انگلیسی نیجریه

لهجه انگلیسی نیجریهنیجریه با تنوع زبانی غنی خود لهجه انگلیسی متمایز خود را دارد. لهجه نیجریه تحت تأثیر زبان‌های بومی مختلف است و در نتیجه الگوهای تلفظ و آهنگ بی‌نظیر ایجاد کرده که ممکن است در مناطق مختلف کشور نیز متفاوت باشد.

برای آشنایی بیشتر با این لهجه، ویدیو یوتیوب Nigerian English را تماشا کنید.

 

 

کلام آخر

انواع مختلفی از لهجه های انگلیسی در کشورها و مناطق مختلف استفاده می شود. پس تا زمانی که واضح و درست صحبت کنید، لهجه در درجه دوم اهمیت قرار دارد. اما بهترین لهجه انگلیسی کدام است؟ هیچ لهجه ای بهتر از دیگری نیست! لهجه ما نشان می‌دهد که ما اهل کجا هستیم، جامعه ما کیست و در چه جامعه ای رشد کرده ایم.

لهجه ها به ما یادآوری می کنند که زبان موجودی زنده است که دائماً در حال تغییر و تطبیق است، درست مانند افرادی که به آن صحبت می کنند. یکی از بهترین راهکارها برای یادگیری لهجه های مختلف انگلیسی دیدن فیلمهای انگلیسی و سریالهای انگلیسی تولید شده در هر کشور انگلیسی زبان است. با دیدن آنها خیلی از لهجه ها را یاد خواهید گرفت. پیشنهاد میکنیم ویدیو یوتیوب ۱۱English Accents from Around the World را برای آشنایی بیشتر با این لهجه ها تماشا کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۵ / ۵. تعداد نظرات ۱۰

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *