کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

۱۸ کاری که بعنوان معلم خصوصی زبان باید از آن ها اجتناب کنید!

۴.۱
(۶۹)

انتخاب شما به عنوان معلم زبان خصوصی تعهداتی برای شما به وجود می آورد که در طول دوره تدریس بهتر است با توجه به همین تعهدات پیش روید و خود را کاملا متعهد نگه دارید.

از نکات حائز اهمیت در انتخاب معلم برای کلاس تدریس خصوصی نحوه ارتباط برقرار کردن با زبان آموز و تجربه کافی در امر تدریس در کنار دانش آن درس  است، اینکه بداند چگونه و چطور با شاگردان خود ارتباط برقرار کند؛ چه بایدها و نبایدهایی را باید رعایت کند. دانستن این بایدها و نبایدها همگی در کنار دانش بروزتان شما را به معلمی ارزشمند تبدیل می کند.

 

نبایدهای معلم زبان خصوصی در تدریس

 

۱. وقت شناس نبودن

فرقی نمیکند شما کلاس آنلاین داشته باشید یا حضوری؛ مهم این است که همیشه قبل از زبان آموزانتان در کلاس حضور داشته باشید.

یکی از تعهدات مدرس خصوصی زبان بودن این است که بدانید زبان آموزی که برای یادگیری کلاس خصوصی را انتخاب کرده نسبت به تاخیر شما بسیار حساس است حتی اگر با لبخند به شما خوش آمد بگوید اما در دل از این تاخیر ناراضی است.

وقت شناس نبودن

 

۲. بی توجه بودن به جلسه اول

برخی از مدرسان برای جلسه اول تدریس خصوصی چندان میل و رغبتی برای یاد گیری در دل زبان آموز ایجاد نمی کنند. آنها معتقدند معلوم نیست این شاگرد با ما ادامه دهد یا خیر. جلسه اول یکی از مهمترین جلسات آموزشی است، شاید که شما تدریس نکنید اما در این کلاس شما بایدها و برنامه ریزی های ترم پیش رو را با زبان آموزتان می کنید.

بیشتر بخوانید: در جلسه اول تدریس خصوصی زبان چه کنیم؟ راهنمای کامل

پس بهتر است قبل از اینکه برای شاگرد خود مطالب و سرفصلهایی که قرار است آموزش دهید را یکباربرای خودتان مشخص کنید از وسایل کمک آموزشی استفاده کنید و تا جاییکه می توانید شعله های اشتیاق به فراگیری زبان دوم را در آنها روشن کنید.

مقالات مرتبط:

 

۳. منعطف نبودن

اینکه زبان اموزتان فکر کند در ارایه برنامه درسی به او شما هیچ انعطافی ندارید، باعث می شود تا از یادگیری در کلاس شما زده  شود و به دنبال فردی باشد که با برنامه های شخصی او منعطف باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه برای شاگرد خود برنامه درسی بنویسم؟

 

۴. عجله داشتن

اینکه شما مدام به ساعتتان نگاه کنید و بگویید هنوز تمام نکردیم هنوز این کتاب یا آن کتاب تمام نشده و با سرعت و عجله، این نگرانی را دل زبان آموزتان بیندازید که هیچ دانشی یادنگرفته اند و انگار زمانشان فقط از دست رفته هیچ کمکی به شما و آنها نمی کند، فقط آنها را سردرگم تر میکند. شاید شما در حال دلسوزی هستید که کار بیشتری انجام دهید اما آنها این را دلسوزی نمیبینند و فقط سردرگمی شما را میبینند.

 

۵. از کوره در رفتن

در یک کلاس درس امکان دارد که صدها عامل وجود داشته باشند که شما را بتوانند عصبانی کنند. اگر برای هر چیزی برای هر سوالی یا هر رفتاری شما از کوره در بروید آن کلاس خیلی زود به یک جهنم برای یادگیری تبدیل می شود.

قبل از تدریس مواردی که منجر به عصبانیت شما می شوند را برای خودتان یادداشت کنید و رفته رفته روی تک تک این موارد کار کنید تا به مدرس یا معلمی آرام تبدیل شوید.

از کوره در رفتن

 

۶. تعهد بیش از حد

اینکه شما برای بهتر شدن کارتان به زبان آموزانتان تعهد بدهید که بعد از مثلا فلان مدت به این سطح از صحبت کردن یا… میرسید بسیار عالی است اما اگر این تعهدات خیلی بیشتر از چیزی باشد که شما توانش را داشته باشید یا حتی زبان آموزتان خیلی مستعد نباشد گویی خودتان را مقابل خودتان قرار داده اید.

بهترین آموزش زمانی اتفاق می افتد که زبان آموز در بالاترین سطح از یادگیری خود باشد و بخواهد که یادبگیرد.

 

۷. تکالیف سخت و زیاد خواستن

تکالیف بیش از حد هیچ کمکی به یادگیری زبان آموز نمی کند. همیشه دوران مدرسه خود را به یاد داشته باشید که با وجود دوستان خوبی که در مدرسه داشتید اما از مشق ها و تکالیف مدرسه گریزان بوده اید. اکنون هم برای زبان آموزانتان تکالیف زیاد یعنی از دست دادن اشتیاق یادگیری یک زبان جدید.

تکالیف سخت و زیاد خواستن

 

۸. وعده های اشتباه دادن

هر مدرس شعاری برای خودش دارد اما شما به عنوان مدرس یک زبان جدید یادتان باشد که وعده وعید الکی دادن فقط کار شما را زیر سوال میبرد.

نمونه ای از شعارها:

  • روان حرف زدن تنها در یک ماه
  • مثل طوطی حرف زدن تنها با من در دو هفته

 

۹. عدم آمادگی و تمرکز ذهنی قبل از کلاس

 یادتان باشد شما با نسلی جدیدتر و باهوشتر سر و کار دارید شما نمی توانید بدون تمرکز وانمود کنید که تمرکز دارید و خیلی هم خوب کار می کنید. همیشه از قبل برنامه ریزی داشته باشید و زمانی را برای بدست آوردن تمرکز قبل از کلاس به خودتان اختصاص دهید.

عدم آمادگی و تمرکز ذهنی قبل از کلاس

 

۱۰. به روز نبودن

 برخی از مدرسان زبان برای خود یک سبک و خط مشی انتخاب کرده و طبق همان جلو می روند و اغلب دیده می شود خیلی هم به آن وفادارهستند و حاضر نیستند از متدها و شیوه های جدید تدریس استفاده کنند؛ حتی برخی به استفاده از تنها یک رفرنس سالها عادت کرده اند. این شیوه تدریس قطعا با شکست مواجه خواهد شد. به روز نبودن هم در مواد درسی هم در موارد اجتماعی باعث میشود شما را یک مدرس با متد قدیمی و بدون کاربرد خطاب کنند.

بیشتر بخوانید: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

به روز نبودن

بیشتر بخوانید:

 

۱۱. عدم توجه به استعداد زبان آموز

گاهی دیده می شود مدرس برای همه شاگردانش یک شیوه آموزشی دارد. درس، حل تمرین. استعداد یابی در مسیر آموزشی یکی از مهمترین کارهایی است که شما به عنوان مدرس باید انجام دهید.

 

۱۲. عدم ارتباط با زبان آموز

برقراری ارتباط با شاگرد یکی از توانمدیهای مدرس محسوب می شود از قالب خشک معلم شاگردی خارج شوید. کسی که روبه روی شما نشسته می تواند یک متخصص باشد یا یک ادم معمولی یا یک کودک از اینکه خود را بالاتر از او و او را فقط یک شاگرد ببینید دوری کنید سعی کنید با زبان آموز خود رابطه دوستانه برقرار کنید چرا که باعث ایجاد اعتماد بین شما و او می شود و همین اعتماد او را متعهد می کند تا در کلاس فعالتر عمل کند.

همچنین اگر شاگرد شما کودک است در کنار برقراری ارتباط با او بهتر است با والدین او هم ارتباط بگیرید اینکار باعث می شود از روند پیشرفت و یا عدم پیشرفت فرزندشان آگاه شوند به علاوه اعتماد ایشان به شما بیشتر می شود و احتمال اینکه در آینده نیز با شما کلاس بگیرند یا برای فرزند دیگراشان هم از شما دعوت کنند بسیار زیاد است.

عدم ارتباط با زبان آموزعدم ارتباط با زبان آموز

 

۱۳. صمیمیت بیش از حد

درست است که باید با زبان آموزان خود ارتباط بگیرید اما صمیمیت بیش از حد نیز میتواند مانند ارتباطی خشک ضربه زننده باشد. وقتی بیش از حد صمیمی شدید دیگر نمیتوانید او را پایبند تعهد به کلاس کنید.

 

۱۴. کلاس خشک و بی روح

بودن سر کلاسی که فقط به درس و مطالب درسی اکتفا کند واقعا ملال آور است و مدرسی هم که آن کلاس را اداره می کند کسل کننده می باشد. از گفتن طنزو کلمات خنده دار سر کلاس خجالت نکشید سعی کنید در کنار حفظ احترام و شان کلاس از رفتارهای دوستانه و محترمانه استفاده کنید.

کلاس خشک و بی روح

بیشتر بخوانید: چگونه کلاس زبان جذابتری داشته باشیم؟

 

۱۵. ظاهر نامناسب در کلاس

فکر نکنید همین که دانشتان خوب باشد کافی است. ظاهر خوب شما تاثیر بسزایی در یادگیری زبان آموزانتان دارد. برخی از مدرس ها بنا به دهه تولد خودشان لباس می پوشند که این مسئله بسیار آزاردهنده هست. یادتان باشد که ظاهر شما قبل از کلامتان صحبت می کند.

 

۱۶. تعیین نکردن خط قرمز در موضوعات کلاس

نیازی نیست که در هر سوال خارج از کتابی که از شما پرسیدند شما مهارت داشته باشید و پاسخ آن را بدانید بعلاوه اینکه برخی موضوعات باعث ایجاد جوی تنش زا می شود. موضوعاتی از قبیل مذهب، سیاست و قومی و قبیله ای. زمانی که آنها خواستند از شما درباره چنین موضوعاتی سوال کنند خیلی راحت و صریح پاسخ دهید که تمایلی به شرکت در این بحث ندارید.

 

۱۷. ارزیابی نکردن

مدرس حرفه ای و با سابقه همیشه کلاس خود را مورد ارزیابی قرار می دهد تا از روند پیشرفت زبان آموز خود مطمن شود و چنانچه از هدف کلاس عقب مانده یا شاگرد به اندازه کافی پیشرفت نکرده تلاش خود را می کند تا او را به آنچه که باید برساند.

ارزیابی نکردن

بیشتر بخوانید: راهنمای ارزیابی زبان آموزان در کلاس زبان

 

۱۸. تاکید بر روی یک شیوه خاص

برخی از معلمها تاکید دارند که فقط از جزوه آنها استفاده شود تا به نتیجه مطلوب برسند این اشتباه است که شما بگویید در این دنیا فقط کتاب یا جزوه من کامل است. بهتر است ارایه جزوه و استفاده از آن به دلخواه زبان آموز باشد نه بصورت اجباری درباره شیوه ها و متدهای و مواد درسی با زبان آموز خود مشورت کنید.

تاکید بر روی شیوه ای خاص

 

سخن پایانی

مواردی که در بالا ذکر شد از موارد مهم برای اجتناب مدرسان حین تدریس در کلاسهای خصوصی هستند. هرچه به این موارد توجه بیشتری داشته باشید بهتر می توانید خود و زبان آموزتان را ارتقا دهید.

راستی؛ شما می‌توانید در پلتفرم هایتاکی با ثبت نام به عنوان مدرس زبان، با توجه به محدوده سنی و سطح مورد نظرتان، قیمت و زمانی که خودتان تعیین می‌کنید، شروع به فعالیت به عنوان معلم خصوصی زبان کنید. موفق باشید. 😎

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۱ / ۵. تعداد نظرات ۶۹

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *