کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

۷ روش تدریس خصوصی زبان انگلیسی متوسطه دوم؛ کاربردی و حرفه ای

۵
(۵)

به طور حتم نمی‌توان یک روش ثابت را به عنوان بهترین روش تدریس خصوصی زبان انگلیسی متوسطه دوم انتخاب کرد، اما می‌توان گفت که بهینه‌ترین و مناسب‌ترین روش، گزینه‌ای است که با توانایی‌ها و برنامه‌های کنکور دانش آموز منطبق است و قسمت‎‌هایی از راهکارها و استراتژی‌های مختلف را در بر داشته باشد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

بنابراین، می‌توان بهترین روش تدریس خصوصی زبان انگلیسی را بر اساس اینکه آیا در آن از استراتژی‌های متنوع، خلاقانه و شخصی سازی شده استفاده شده است یا خیر شناسایی کرد.

اگر شما به تدریس خصوصی زبان علاقه‌مند هستید، بهتر است بدانید که بهترین راه برای آموزش، راهی است که با آزمون و خطا به آن رسیده باشید و بتوانید با آن به دانش آموزان کمک کنید تا در کمترین زمان و به بهترین شکل ممکن به هدف خود (که در اکثر مواقع رسیدن به درصد بالا در نتایج کنکور است) برسند.

مقالات مرتبط:

 

روش‌های تدریس خصوصی زبان انگلیسی متوسطه دوم

در ادامه، رویکردهای تدریس خصوصی متفاوتی را که هنگام تدریس زبان متوسطه دوم می‌توانید استفاده کنید ذکر خواهیم کرد. توصیه می‌‌کنیم که با توجه به استعدادهای دانش آموزی که قصد یادگیری دارد، یک یا چند رویکرد را برای آموزش به‌کار بگیرید.

نحوه ترکیب و استفاده از روش‌ها و رویکردهای زیر را می‌توانید با توجه به سبک یادگیری دانش آموزان، سطوح، اهداف درسی و نتیجه مورد نظرشان در کنکور مشخص کنید.

این را در نظر داشته باشید که بهترین روش تدریس خصوصی زبان انگلیسی متوسطه دوم، روشی است که در اغلب موارد ترکیبی از چندین استراتژی بوده و تا حد امکان بتواند بهترین نتیجه را در کنکور برای دانش آموزان به ارمغان بیاورد.

مقالات مرتبط:

تدریس خصوصی زبان انگلیسی متوسطه دوم

 

۱. روش تدریس Communicative Language Teaching (CLT)

در این استراتژی، شما هنگام برگزاری کلاس خصوصی زبان انگلیسی، زبان آموز را در موقعیت‌های واقعی و مختلف زندگی قرار می‌دهید. با این کار آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه از زبان مورد نظر به‌طور کاربردی‌تری برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

در این حالت دروس کتاب‌های زبان انگلیسی متوسطه دوم (هر سه پایه دهم تا دوازدهم) بیشتر به شیوه‌ای عملی تدریس می‌شوند تا تئوری. همچنین هنگام تدریس می‌توانید علاوه بر فعالیت‌های موجود در کتاب درسی، از منابع معتبر دیگری که مهارت مکالمه را تقویت می‌کنند نیز استفاده کنید.

استفاده از این روش تدریس، از آنجایی که مکالمه محور است، می‌تواند برای تقویت مهرات شنیداری استفاده شود. این مهارت هم در امحانات نهایی و هم در کنکور سنجیده می‌شود. پس اگر دانش آموز در این زمینه ضعف دارد، توصیه می‌کنیم این روش را در اولویت قرار دهید.

مقالات مرتبط:

 

۲. روش تدریس Cooperative Language Learning (CLL)

هدف اصلی روش تدریس CLL استفاده حداکثری و بهره بردن از فعالیت‌ها و مکالمات گروهی که است که معمولا بین دو فرد یا گروهی کوچک روی می‌دهد.

تدریس خصوصی زبان انگلیسی دبیرستان

 

می‌توان گفت Cooperative Language Learning بیشتر یک روش دانش آموز محور است تا معلم محور؛ پس برای کلاس‌های خصوصی که در آن تعداد کمی دانش آموز شرکت دارند ممکن است بهترین انتخاب باشد. این روش نیز برای تقویت مهارت شنیداری کنکور و امتحانات نهایی مفید است؛ به‌خصوص سوالاتی که مرتبط با مکالمات بین دو فرد است.

همچنین با تدریس خصوصی زبان انگلیسی متوسطه دوم با استفاده از روش CLL فرصت خوبی به‌منظور تقویت مهارت‌های اجتماعی برای دانش آموزانی که در سطح متوسط رو به بالا قرار دارند فراهم می‌کنید. آن‌ها می‌توانند از این مهارت برای موقعیت‌های دیگری به‌جز کنکور بهره ببرند.

مقالات مرتبط:

در هایتاکی معلمان خصوصی کنکور سراسری زبان انگلیسی به تدریس خصوصی زبان انگلیسی به دانش‌آموزان کنکوری مشغول هستند. شما هم می‌توانید همین الان به جمع این مدرسان اضافه شوید و فرایند جذب شاگرد و کسب درآمد خود را آغاز کنید.

 

۳. روش تدریس مستقیم یا The Direct Method

در این نوع از تدریس خصوصی، که روش طبیعی نیز نامیده می‌شود، در حد خیلی کمی از زبان مادری در طول جلسات استفاده می‌شود؛ به همین دلیل برای دانش آموزانی که در سطح مبتدی قرار دارند خیلی مناسب نیست.

در روش تدریس مستقیم یا The Direct Method تمامی فعالیت‌ها به زبان انگلیسی در کلاس انجام می‌شوند. در نتیجه زبان ‌آموزان گرامر، مهارت‌های مکالمه، کلمات جدید و… را با مواجهه و استفاده مکرر از آن‌ها یاد خواهند گرفت.

تکنیک‌هایی که در این روش تدریس به کار می‌روند عبارتند از:

  • پرسش و پاسخ
  • مکالمه‌های کوتاه و بلند
  • خواندن با صدای بلند
  • نوشتن و دیکته
  • پیدا کردن اشتباهات و اصلاح توسط دانش‌آموز

روش تدریس مستقیم یا The Direct Method برای تدریس زبان انگلیسی متوسطه دوم

 

اگر زمان کنکور نزدیک است، احتمالا این روش مناسب جلسات نخواهد بود؛ زیرا تمام مهارت‌ها را هدف قرار می‌دهد و نسبت به روش‌ها دیگر زمان زیادی نیز نیاز دارد تا تمام مطالب را ارائه دهد. اما اگر هدف دانش آموز آماده شدن برای امتحانات نهایی یکی از پایه‌های دهم تا دوازدهم باشد، روش تدریس مستقیم می‌تواند مفید واقع شود.

تدریس خصوصی زبان انگلیسی پایه دهم در هایتاکی

تدریس خصوصی زبان انگلیسی پایه یازدهم در هایتاکی

تدریس خصوصی زبان انگلیسی پایه دوازدهم در هایتاکی

 

۴. روش Grammar-Translation

این روش تدریس زبان انگلیسی که بسیار سنتی است، بر روی ترجمه از فارسی به انگلیسی و برعکس تمرکز دارد.

برای موفق بودن در روش گرامر–ترجمه دانش آموزان نیازمند یادگیری تعداد زیادی کلمات و قواعد گرامری هستند که در نهایت به تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن منجر می‌شود. نقطه ضعف این رویکرد نادیده گرفتن مهارت‌های گفتاری است که می‌توانید این مشکل را با اضافه کردن تکنیک‌های ذکر شدن در روش تدریس مستقیم آن را رفع کنید.

این روش را نیز می‌توانید هم برای تدریس به‌منظور آمادگی برای امتحانات نهایی و هم تقویت گرامر و لغات کنکور استفاده کنید. اگر مدت کمی تا زمان کنوکور باقی مانده بود، توصیه می‌کنیم که از سوالات زبان انگلیسی سال‌های قبل به عنوان مثال در جلسات استفاده کنید.

تدریس خصوصی زبان انگلیسی دوازدهم در هایتاکی

 

۵. روش Audiolingualism

این روش، همانطور که اسمش پیداست، تمرکز ویژه‌ای بر روی دو مهارت گفتاری و شنیداری دارد.
اگر می‌خواهید برای تدریس خصوصی زبان انگلیسی متوسطه دوم این روش را انتخاب کنید باید مطمئن شوید که دانش ‌آموزان حداقل در سطح متوسط قرار داشته باشند.
کلاس‌هایی که طبق این روش پیش می‌روند، اغلب تماما به زبان انگلیسی بوده و تا جای ممکن از فارسی در طی جلسات استفاده نمی‌شود.

فعالیت‌های پرتکرار در روش Audiolingualism شامل تکرار کلمات معلم توسط دانش ‌آموزان است و همین موضوع باعث اصلاح سریع و دقیق نحوه تلفظ آن‌ها خواهد شد. این روش نیز با تقویت مهارت شنیداری، دانش آموزان را برای سوالات بخش لیسنینگ امتحانات و کنکور آماده می‌کند.

 

۶. روش تدریس Suggestopedia

اگر این روش را برای تدریس انتخاب کنید، به این معناست که با موسیقی، ریتم و آهنگ تا حد زیادی سروکار خواهید داشت. استفاده از موسیقی باعث می‌شود که دانش آموزان مطالب را در محیطی دوستانه و جذاب یاد بگیرند. یکی از مزیت‌های این روش این است که برای تمامی دانش آموزان در تمامی سطوح مفید است و آن‌ها سرگرم و مشتاق نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: آهنگ‌های مناسب یادگیری زبان انگلیسی

اگر دانش آموزی که به شما مراجعه می‌کند علاقه کمی به یادگیری زبان دارد اما برای کسب نمره در امتحانات نهایی یا کنکور نیاز به یادگیری دارد، استفاده از این روش می‌تواند تا حدودی برای او کمک‌کننده باشد.

تدریس خصوصی زبان انگلیسی یازدهم در هایتاکی به صورت آنلاین و حضوری

 

۷. بهترین روش: روش ترکیبی

بسیاری از معلمان زبان انگلیسی متوسطه دوم، از ترکیبی از روش‌های گفته شده در بالا استفاده می‌کنند. بعد از ترکیب کردن چندین روش، شما می‌توانید گزینه‌ای را که بازده بهتری در طی جلسات خصوصی به شما داده است را انتخاب کنید.

روش ترکیبی با در اولویت گذاشتن توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیت دانش آموزان به آن‌ها کمک می‌کند تا در کمترین زمان به هدف مورد نظر برسند.

فرقی ندارد که هدف تقویت مهارتی خاص، کسب درصد بالا در کنکور، کسب نمره در امتحانات نهایی و… باشد. شما می‌توانید با استفاده از روش ترکیبی و اولویت بندی و سازماندهی، به دانش آموز اطمینان دهید که به مقصد مورد نظر خود خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

 

نکاتی برای تدریس خصوصی زبان انگلیسی متوسطه دوم

همانطور که بارها اشاره کردیم، بهترین روش تدریس خصوصی زبان انگلیسی متوسطه دوم، بسته به ویژگی‌های شخصیتی هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.
شما هر روشی را که برای تدریس انتخاب کنید، نکات و استراتژی‌هایی وجود دارند که با آگاهی و به‌کار بردن آن‌ها می‌توانید بهره‌وری بیشتر و بازخورد بهتری از کلاس و دانش آموز داشته باشید.

 

با دانش آموز روابط موثر و همدلانه برقرار کنید

آشنایی با دانش آموز و برقراری رابطه‌ای موثر به شما کمک می‌کند تا بفهمید آن‌ها با چه سبک یا سبک‌های تدریسی راحت‌تر هستند.

همچنین این رابطه دوستانه باعث می‌شود دانش آموز احساس راحتی داشته و برای ادامه فرآیند یادگیری اشتیاق بیشتری از خود نشان دهد. یادگیری در محیطی دوستانه برای دانش آموزانی که دچار استرس زیادی در مورد کنکور و نتایج آن می‌شوند، بسیار کمک کننده خواهد بود.

تدریس خصوصی زبان انگلیسی دهم

 

با فرهنگ هر دانش آموز آشنا باشید

آگاهی از فرهنگ‌های متفاوت دانش آموزان در کنار پیشینه مذهبی آن‌ها می‌تواند در بهتر کردن تعامل شما با آن‌ها تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

آهسته پیش بروید و صبور باشید

درست است که برای تدیس زمان محدودی در اختیار دارید، اما برای تاثیر و یادگیری عمیق‌تر، دروس را با سرعت آهسته‌تری ارائه دهید.

کم کردن سرعت تدریس به دانش آموزان کمک می‌کند تا وقت کافی برای پردازش و تحلیل مطالب داشته باشند. با صحبت کردن با ریتم و آهنگی آهسته‌تر و دادن زمان اضافی (۳ تا ۵ ثانیه) به دانش آموز برای پاسخ دادن می‌توانید این استراتژی را پیاده سازی کنید.

 

اولویت را بر روی زبان مولد بگذارید

زبان مولد همان صبحت کردن و نوشتن هستند؛ زیرا در این دو نوع مهارت برون‌داد واقعی زبان انگلیسی مشخص خواهد شد. برعکس خواندن و گوش کردن (شنیداری)، مهارت‌های دریافتی نامیده می‌شوند.

دانش آموزان ابتدا مهارت‌های دریافتی را یاد می‌گیرند و سپس به مهارت‌های مولد می‌رسند. به دلیل اینکه صحبت کردن و نوشتن نسبت به خواندن و گوشن کردن (شنیداری) نشانه‌های بهتری از درک و یادگیری زبان هستند، بهتر است برای ارزیابی تمرکز خود را بر روی آن‌ها بگذارید.

نکات مهم برای موفقیت معلمان در تدریس خصوصی زبان انگلیسی متوسطه دوم

 

از ابزارهای بصری غافل نشوید

استفاده از ابزارهای بصری (مانند تصاویر، نمودارها و…) توانایی دانش آموزان در درک و یادگیری مفاهیم و مطالب جدید با را افزایش می‌دهد. مقاله زیر می‌تواند راهنمای خوبی برای نحوه استفاده از ابزارهای بصری در کلاس زبان انگلیسی باشد.

 

لغات جدید را قبل از شروع کلاس به دانش آموزان بدهید

دانش آموزان متوسطه دوم به دلیل درگیری با مسائل مرتبط با کنکور و خلاصه نویسی، از مطالب مرتب و دسته بندی شده استقبال خوبی خواهند کرد.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم که قبل از شروع هر درس، به آن‌ها لیست لغات جدید را بر روی کاغذ یا حتی به صورت PDF بدهید. این کار به آ‌ها کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری کلمات جدید را به خاطر بسپارند.

از طرف دیگر، درست کردن لیستی از کلمات جدید از سردرگم شدن دانش آموزان می‌کاهد و به سرعت پیشروی جلسات تدریس خصوصی می‌افزاید.

لیست لغات انگلیسی دوازدهم

 

پاسخ به سوالات متداول

چرا یادگیری زبان انگلیسی مهم است؟

زبان انگلیسی زبانی جهانی است و امروزه هر شخصی برای اینکه در انجام کارهای روزمره خود به مشکلی برنخورد بهتر است آن را بلد باشد. به همین دلیل این زبان یکی از دروس پراهمیت در دوران متوسطه دوم است.

یادگیری کدام روش تدریس خصوصی زبان انگلیسی بهتر است؟

برای اینکه بتوانید به معلم خوبی در زبان انگلیسی تبدیل شوید، توصیه می‌کنیم که تمامی روش‌های گفته شده را در سطح قابل قبول بلد باشید. این امر به شما کمک می‌کند تا قادر باشید این روش‌ها ترکیب کرده و به بهترین روش ممکن در تدریس خصوصی زبان انگلیسی برسید.

 

سخن پایانی

هنگام تدریس خصوصی زبان انگلیسی متوسطه دوم احتمالا این سوال را از خود خواهید پرسید که بهترین روش کدام است؟ این سوال یک جواب دارد: بهترین روش، روشی است که منطبق با توانایی‌ها و شخصیت دانش آموز باشد.

همان طور که در این مقاله هم توضیح دادیم، روش‌های تدریس زیادی وجود دارد که می‌توانید با آزمون خطا بهترین را برای دانش آموزان پیدا کنید.

این نکته را نیز فراموش نکنید که در اغلب موارد به‌منظور پیدا کردن بهترین روش برای تدریس خصوصی زبان انگلیسی شما باید چندین روش و استراتژی را با یکدیگر ترکیب کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *