کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

تکنیک های استفاده از پادکست ها برای تدریس زبان

۴
(۵)

پادکست‌ها منبعی فوق العاده برای زبان آموزان هستند. آنها دریچه‌ای به فرهنگ زبان مقصد ارائه می‌دهند. به علاوه اکثر آنها نیز رایگان هستند. پادکست‌ها یک ابزار یادگیری عالی هستند. با استفاده از پادکست‌ها می‌توانید به نمایش‌هایی درباره تاریخ، اساطیر، فلسفه و همانطور زبان گوش دهید. نکته جالب در مورد پادکست‌ها این است که می‌توانید همه جا به آنها گوش دهید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

نکات استفاده از پادکست در کلاس زبان گروهی و خصوصی

با این وجود اینکه دقیقاً چگونه از پادکست‌ها استفاده می‌کنید به خودتان بستگی دارد. شما می‎توانید با استفاده از پادکست‌ها، مهارت‌های زبانتان را تقویت کنید یا از آنها برای یادگیری دستور زبان و لغات جدید استفاده کنید اما برای استفاده از پادکست‌ها در کلاس گروهی و خصوصی چندین نکته وجود دارد:

 

۱. از پادکست‌هایی استفاده کنید که بر یادگیری تمرکز دارند

دو نوع پادکست وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها زبان مدنظرتان را یاد بگیرید: پادکست‌هایی که به زبانی که یاد می‌گیرید ضبط می‌شوند و پادکست‌هایی که به زبان مادری خودتان است اما درباره زبانی صحبت می‌کند که یاد می‌گیرید. اگر تازه شروع به یادگیری زبان کرده‌اید، احتمالاً بهتر باشد گزینه دوم را انتخاب کنید.

از پادکست‌هایی استفاده کنید که بر یادگیری تمرکز دارند

 

۲. سرعت گوش دادن به پادکست را کاهش دهید

بسیاری از پادکست‌ها دارای گزینه‌ای برای افزایش سرعت و کاهش سرعت صدا هستند. این می‌تواند یک ابزار بسیار مفید باشد. یکی از سخت‌ترین چیزها در مورد یادگیری زبان این است که افرادی که در پادکست صحبت می‌کنند، سرعت بالایی در حرف زدن دارند. به همین دلیل برای یادگیری لغات و کلمات زبان مدنظر خود باید به عقب برگردید و مجدد مکالمات را گوش دهید.

 

۳. روی چیزی که گوش می‌دهید تمرکز کنید

هنگامی که به زبان مادری خود به پادکست گوش می‌دهید، پادکست‌ها بسیار قابل فهم هستند زیرا می‌توانید آنها را در حالی که کار دیگری انجام می‌دهید مانند تمیز کردن آپارتمان یا ورزش کردن گوش دهید. موضوعاتی که به زبان خود گوش می‌دهید قابل فهم هستند زیرا اگر توجه خود را برای چند ثانیه متوقف کنید، به راحتی می‌توانید موضوع پادکست را متوجه شوید. در مورد پادکست‌های خارجی زبان اینطور نیست. اگر برای لحظه‌ای تمرکز خود را از دست بدهید، احتمالاً کل پادکست متوجه نخواهید شد.

روی چیزی که گوش می‌دهید تمرکز کنید

 

۴. یک دفترچه برای واژگان جدید کنار بگذارید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای یادگیری زبان جدید انجام دهید این است که واژگانی را که می‌شنوید پیگیری کنید. اگر می‌توانید، سعی کنید معنی کلمه را از روی متن پیدا کنید، سپس کلمه را جستجو کنید و معنای آن را داخل یک دفترچه یادداشت کنید. این کار ممکن است زمان‌بر باشد و در چند بار اول که آن را انجام دهید، احتمالاً صفحات زیادی از دفترچه شما پر می‌شود، اما به محض اینکه شروع به جستجوی کمتری کنید، متوجه پیشرفت خود خواهید شد.

از طرفی، امروزه با پیشرفت تکنولوژی می‌توانید از نوت گوشی به جای دفترچه یادداشت استفاده کنید و نوت را روی صفحه هوم اسکرین داشته باشید و واژگان مورد نیاز خود را یادداشت کنید تا همیشه همراه خود داشته باشید.

 

۵. ابزارهای دیگری را بیابید که مکمل یادگیری هستند

احتمالاً شنیده‌اید که برخی از افراد پس از چند ماه فقط تماشای سریال‌های تلویزیونی، زبانی را یاد می‌گیرند. این مورد بسیار جذاب به نظر می‌رسد. بنابراین در کنار پادکست از منابع دیگر نیز استفاده کنید و به دنبال ابزارهایی باشید که کمبودهای مرتبط با پادکست‌ها را پر کنند. به عنوان مثال، پادکست‌ها اساساً همه صوتی هستند، بنابراین باید در کنار گوش دادن به پادکست‌ها، فیلم و سریال نیز تماشا کنید و از تدریس خصوصی زبان‌های خارجی بهره مند شوید.

ابزارهای دیگری را بیابید که مکمل یادگیری هستند

بیشتر بخوانید:

 

۶. هر پادکست را چندین بار گوش دهید

پادکست‌ها به شما امکان می‎دهند آن‌ها را هر چند وقت یک بار که می‌خواهید گوش کنید. به خصوص چون عادت می‌کنید به طور معمول پادکست گوش دهید، به گوش دادن پادکست‌های زبان‌های دیگر نیز علاقه مند می‌شوید. این به شما امکان می‌دهد واژگان ناشناخته‌ای را که باید جستجو کنید، یادداشت کنید و هر عبارت یا ساختار دستوری را که منطقی نبود، مجدد گوش کنید.

معمولاً بهترین راه این است که یک بار و بدون توقف به پادکست گوش دهید، حتی اگر همه چیز را درک نکنید. سپس برای بار دوم مجدد پادکست را گوش دهید و مطمئن شوید که بیشتر واژگان و گرامر را متوجه شده‌اید. بار سوم یا چهارم که به پادکست گوش می‌دهید، باید بدون توقف دوباره گوش کنید اما این بار، باید همه چیز را بفهمید.

 

چند نکته در زمان گوش دادن به پادکست‌ها

چند نکته برای استفاده حداکثری از پادکست‌ها آورده شده است:

 

۱- یک پادکست را با توجه به سطح زبان خود انتخاب کنید

پادکست‌هایی با سطوح دشواری مختلف، از مبتدی تا پیشرفته وجود دارد. مهم است که پادکستی را انتخاب کنید که با سطح فعلی زبان شما مطابقت داشته باشد، به طوری که بتوانید مطالب را بدون مشکلی درک کنید.

 

۲- اغلب به پادکست گوش دهید

 

۳- یادداشت برداری کنید

یادداشت برداری کنید

 

۴- از فرهنگ لغت و دیکشنری مناسب استفاده کنید

 

۵- درباره پادکست با دیگران در کلاس بحث کنید

بحث در مورد پادکست با افرادی که در حال یادگیری زبان انگلیسی نیز هستند، می‌تواند راهی عالی برای تمرین زبان و به اشتراک گذاری دانش باشد. پادکست‌های زیادی وجود دارد که به طور خاص برای زبان آموزان ساخته شده اند، اما بهترین گزینه، گوش دادن به پادکست‌های ساخته شده توسط افراد بومی آن زبان است.

درباره پادکست با دیگران در کلاس بحث کنید

 

چرا باید از پادکست به عنوان بخشی از یادگیری زبان خارجی خود استفاده کنید؟

 

۱- مهارت شنیداری خود را بهبود بخشید

مهارت‌های گوش دادن برای تسلط زبان ضروری است، اما راه‌های زیادی برای تمرین گوش دادن به طور انحصاری وجود ندارد. پادکست‌ها این مشکل را حل می‌کنند زیرا معمولاً فقط صوتی هستند، به این معنی که تنها کافی است که به کلمات بیان شده در پادکست توجه کنید.

 

۲- واژگان جدید یاد بگیرید

پادکست‌هایی که برای یادگیری زبان مقصد در نظر گرفته شده است، تنوع وسیعی از واژگان را در اختیار شما قرار می‌دهد. در حقیقت، گوش دادن به پادکست‌ها به طور منظم دایره لغات شما را به میزان قابل توجهی گسترش می‌دهد.

واژگان جدید یاد بگیرید

 

۳- دانش فرهنگی خود را ارتقا دهید

مانند یک برنامه تلویزیونی یا فیلم، پادکست پنجره کوچکی رو به یک فرهنگ خارجی است. همانطور که به پادکست‌ها به زبان خارجی مدنظر خود گوش می‌دهید، نگاهی به این موضوع خواهید داشت که گویندگان آن زبان، جهان را چگونه می‌بینند یا اگر پادکست درباره موضوعی خاص است، چگونه به آن موضوع خاص برخورد می‌کنند.در هر صورت، هرچه بیشتر به پادکست‎ها گوش دهید، بیشتر می‎توانید تفاوت‌های بین فرهنگ خود و زبان مقصدتان را درک کنید.

 

۱۰ روش برای استفاده از پادکست در کلاس

 

۱) شروع بحث یا فعالیت کلاس با پخش پادکست

کلاس را با پخش یک قسمت پادکست برای شروع بحث یا فعالیت در کلاس شروع کنید.

 

۲) مقایسه دو قسمت از پادکست

دو قسمت از پادکست را که در آن یک موضوع توسط مهمانان مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد را با یکدیگر مقایسه کنید و در کلاس راجع به آن‌ها بحث کنید.

مقایسه دو قسمت از پادکست

 

۳) مکمل بخش Reading

از یک قسمت از پادکست به عنوان مکمل یا منبع اضافی بخش ریدینگ زبان استفاده کنید.

 

۴) تهیه فهرست سوالات پیش از گوش دادن به پادکست

از زبان آموزان بخواهید قبل از گوش دادن به هر قسمت از پادکست، به صورت جفت یا گروهی فهرستی از سؤالات را راجع به موضوع تهیه کنند. سپس، آنها را تشویق کنید که به پادکست گوش دهند یا متن را مرور کنند تا پاسخ سوالات را بیابند.

 

۵) بیان نظرات در مورد یک بخش از پادکست

یک قسمت بحث برانگیز از پادکست را انتخاب کنید. از زبان آموزان بخواهید که قبل از کلاس به آن گوش دهند و راجع به مطالبی که گفته شده نظر خود را ارائه دهند.

بیان نظرات در مورد یک بخش از پادکست

 

۶) پیدا کردن بخشی از پادکست با شنیدن مجدد

از زبان آموزان بخواهید به یک قسمت از پادکست گوش دهند و سپس اطلاعاتی راجع به بخش‌هایی که جالب بود به بقیه زبان آموزان و شما بدهند تا شما و سایر زبان آموزان بتوانید به سرعت آن قسمت از پادکست را پیدا کرده و دوباره به آن گوش دهید.

 

۷) مشارکت در بیان ویژگی های خاص پادکست

زبان آموزان را تشویق کنید تا ویژگی‌های یک پادکست یا قسمت خاصی مرتبط با مطالب درسی را بیا کنند.

 

۸)تنظیم هشتگ در توییتر

فقط برای پادکست‌های خود و قسمت خاصی که زبان آموزان به آن گوش می‌دهند، یک هشتگ در توییتر تنظیم کنید. همانطور که زبان آموزان به پادکست‌ها گوش می‌دهند، آنها را تشویق کنید که توییت‌های مرتبط با پادکست ها را در زمان مناسب ارسال کنند. سپس، پست‌های توییتر خود را در سخنرانی یا بحث کلاس با پادکست‌ها ادغام کنید.

تنظیم هشتگ در توییتر

بیشتر بخوانید: نکات ارائه سخنرانی به زبان انگلیسی

 

۹) نوشتن جملات و اصطلاحات مورد علاقه

از زبان آموزان بخواهید که جملات و اصطلاحات علاقه خود را از کل قسمت‌های پادکست بیان کنند یا بنویسند. آنها می‌توانند تنها یک جمله از پادکست را انتخاب کنند و سپس توضیح دهند که چرا به آن علاقه مند شدند و در رابطه با مطالب درسی چه معنایی دارد.

 

۱۰) دعوت از میزبان یا مهمان پادکست

از میزبان یا مهمان پادکست دعوت کنید تا با زبان آموزان خود یک مصاحبه با Skype یا Zoom انجام دهد. همچنین، از زبان آموزان بخواهید که سؤالات خود را آماده کنند تا از میزبان یا مصاحبه‌شونده بپرسند.

دعوت از میزبان یا مهمان پادکست

 

راهنمای استفاده از پادکست برای معلمان در کلاس های گروهی و خصوصی

 

۱- پیش زمینه ذهنی ایجاد کنید

 قبل از گوش دادن به پادکست، عنوان و موضوع آن را به زبان آموزان ارائه دهید و از آنها بخواهید آنچه را که در مورد موضوع  می‌دانند به اشتراک بگذارند. همچنین از آنها بخواهید که پیش‌بینی‌های خود را ارائه دهند که پادکست به چه چیزی می‌پردازد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه استفاده از پادکست در کلاس فیلم زیر را تماشا کنید:

 

۲- بعد از گوش دادن به پادکست، سوالاتی را راجع به آن مطرح کنید 

در حالی که زبان آموزان به هر بخش پادکست گوش می‌دهند، معلم باید مجموعه‌ای از سؤالات درک مطلب را برای آنها ارائه دهد. همچنین، می‌توانید از آنها بخواهید روی افعال، اسم‌ها، صفت‌ها یا ترکیبی از آن ها تمرکز کنند. این امر مستلزم توجه دقیق آنها به پادکست ارائه شده است. علاوه بر این، در بین گوش دادن به بخش‌های مختلف پادکست، زبان آموزان را وادار به صحبت کنید و بخواهید که واکنش‌های خود را نسبت به آنچه گوش داده‌اند به صورت دو به دو یا گروه‌های کوچک بیان کنند.

 

۳- پس از گوش دادن به پادکست، منتظر بازتاب باشید

پس از گوش دادن به کل پادکست، یک بحث کلی در مورد موضوع پادکست ایجاد کنید و در آن به طور جمعی در مورد نکات مهم صحبت کنید. پس از این بحث، از زبان آموزان بخواهید که پادکست را به زبان خودشان بنویسند و درباره آن تأمل کنند.

 

سخن پایانی

پادکست‌ها طیف گسترده‌ای از واژگان و اصطلاحات را ارائه می‌دهند که به بهبود درک شنیداری کمک می‌کند. علاوه بر این، گوش دادن مکرر به پادکست‌ها به بهبود تلفظ و لحن زبان و برقراری ارتباط بهتر کمک می‌کند. زیرا متخصصان آموزش زبان متفق القول می‌گویند که یادگیری یک زبان جدید زمانی که آن را در زندگی روزمره خود وارد کنیم بسیار آسان تر می‌شود و چه وسیله ارتباطی پویاتر از پادکست برای یک روزمره شلوغ زیرا هم فرد را سرگرم می‌کند و هم اطلاع رسانی می‌کند.

همچنین زبان مدنظرتان را آموزش می‌دهد. پس، مانند بسیاری دیگر از فعالیت‌های مرتبط با یادگیری زبان، اگر روی مطالبی تمرکز کنید که هم سطح مناسب و هم ذاتاً برای شما جالب باشد، بیشترین بهره را از پادکست خواهید برد.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *