کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان عربی

بهترین روش های تسلط به مکالمه زبان عربی با ۱۹ تکنیک کاربردی

۴
(۲۳)

تا حالا به فواید یادگیری زبان عربی به‌خصوص برای ایرانی‌ها فکر کرده‌اید؟

زبان عربی علی‌رغم آن که یکی از ۶ زبان رسمی سازمان ملل متحد است و در بیش از ۲۵ کشور دنیا به عنوان زبان رسمی یا رایج به کار می‌رود، برای ما ایرانی‌ها اهمیت زیادی دارد. از یک سو تعداد زیادی از کشورهای عرب زبان در منطقه خاورمیانه و در نزدیکی کشور ما هستند. ب

نابراین برای برقراری ارتباط با این کشورها تسلط به مکالمه زبان عربی یک مزیت است. از سوی دیگر، اغلب مناطق زیارتی مسلمانان که هر سال ایرانیان زیادی به آن‌جا سفر می‌کنند در کشورهای عربی قرار دارند و یادگیری مکالمه زبان عربی سفر و زیارت را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا می خواهید به زبان عربی حرف بزنید؟

در یادگیری مکالمه زبان عربی، تعیین هدف قدم بسیار مهمی است. زبان عربی لهجه‌ها و گویش‌های متنوعی دارد. می‌خواهید مکالمه زبان عربی به کدام لهجه را یاد بگیرید؟

از طرفی برای آن که بدانید می‌خواهید بیشتر روی مکالمه زبان عربی محاوره کار کنید، یا لازم است زبان عربی رسمی را یاد بگیرید، باید ابتدا مشخص کنید هدف اصلی شما از یادگیری مکالمه زبان عربی چیست؟ در چه موقعیت و مکانی می‌خواهید به زبان عربی صحبت کنید؟

چرا می‌خواهید به زبان عربی حرف بزنید

ممکن است قصد مهاجرت و زندگی در یک کشور عربی را داشته باشید، یا شاید بخواهید با یکی از کشورهای عرب زبان وارد ارتباط تجاری و کاری شوید. شاید هم قصد دارید به سفری تفریحی یا زیارتی بروید. در هر صورت باید بدانید می‌خواهید زبان عربی را به کدام لهجه حرف بزنید.

زبان عربی در حالت کلی به دو گونه عربی کلاسیک (اَلعَرَبِیَّةُ ٱلْفُصْحَیٰ) و عربی استاندارد مدرن (یا عربی نوین معیار) تقسیم می‌شود. قرآن و متن‌ها و شعرهای کلاسیک دنیای عرب به زبان عربی کلاسیک نوشته شده است. زبان عربی استاندارد مدرن بر پایه عربی کلاسیک شکل گرفته، و فقط کمی ساده‌تر از آن است. در تمام کشورهای عرب زبان برای نوشتن، مکاتبات رسمی و کتاب‌های درسی و عمومی از زبان عربی استاندارد مدرن استفاده می‌شود. اما در هر کدام از این کشورها یک یا چند گویش متنوع و گاه بسیار متفاوت برای محاوره و گفتگو میان مردم رایج است.

 

لهجه ها و گویش های متنوع زبان عربی

بسیاری از کشورهایی که در حال حاضر به زبان عربی صحبت می‌کنند، در گذشته زبان متفاوتی داشته‌اند. بنابراین زبان پیشین منطقه، بر زبان عربی محاوره‌ای رایج در آن اثر گذاشته است. به همین دلیل برخی از گویش‌های زبان عربی تفاوت زیادی با هم دارند. در جدول زیر یک دسته‌بندی از گروه‌های متنوع گویش‌های زبان عربی و زیرمجموعه‌های آن‌ها آمده است.

گروه‌های زبان عربی
گویش‌ها
عربی شبه‌جزیره‌ای عربی خلیجی، بحرانی، بارقی، حجازی، عمانی، نجدی، حضرموتی، شحی، ظفاری، یمنی و تهامه‌ای
عربی شامی عربی سوری، لبنانی، فلسطینی، اردنی و بدوی

بیشتر بدانید: آموزش لهجه لبنانی و سوری؛ بررسی تفاوت ها و شباهت ها

عربی مصری (نیلی) عربی مصری، صعیدی، سودانی و چادی
عربی عراقی عربی عراقی، موصلی، بغدادی، بصراوی، یهودی-بغداد، یهودی-عراقی، خوزستانی و مارونی قبرسی

بیشتر بدانید: آموزش زبان عربی با لهجه عراقی+ تفاوت واژگانی و تلفظ

عربی مغربی عربی مراکشی، تونسی، الجزایری، اندلسی، لیبیایی، حسانی، صحرایی و سیسیلی

اگر قصد دارید به زبان محاوره‌ای عربی مسلط شوید، باید پیش از شروع یادگیری مکالمه زبان عربی یکی از گویش‌های بالا را در اولویت قرار دهید. اما نگران تعداد زیاد گویش‌ها نباشید. گویش‌های هر گروه شباهت‌های قابل توجهی با هم دارند.

 

هدفگذاری برای یادگیری مکالمه زبان عربی

برای آن که مسیر یادگیری مکالمه زبان عربی را اصولی شروع کنید، در قدم اول، با توجه به آن‌چه گفته شد، هدفتان را از یادگیری مکالمه زبان عربی مشخص نمایید؛ و پس از آن برای خودتان یک بازه زمانی در نظر بگیرید. برای مثال فرض کنید می‌خواهید در طول سه ماه بتوانید خودتان را به زبان عربی معرفی نمایید و خریدهایتان را انجام دهید. بر اساس این هدف‌گذاری می‌توانید زمانی که لازم است هر روز یا هر هفته به مطالعه و تمرین مکالمه زبان عربی اختصاص دهید را تعیین کنید. هدف شما باید واقع‌بینانه باشد و به شما انگیزه بدهد تا برای رسیدن به آن تلاش کنید.

هدفگذاری برای یادگیری مکالمه زبان عربی

می‌خواهید مکالمه زبان عربی را تا چه سطحی یاد بگیرید؟ پاسخ به این سوال نیز زمانی که صرف می‌کنید و مدتی که لازم است برای یادگیری مکالمه زبان عربی وقت بگذارید را مشخص می‌کند.

از طرف دیگر تعیین هدف به شما کمک می‌کند مباحثی را در اولویت قرار دهید که بیشتر به آن‌ها نیاز دارید. در این صورت خیلی سریع‌تر شاهد پیشرفت خود خواهید بود و انگیزه بیشتری برای ادامه دادن خواهید داشت.

 

قوی و با انگیزه شروع کنید.

اگر در ایران به مدرسه رفته باشید، کمی با زبان عربی آشنا هستید. بنابراین چند قدمی جلو خواهید بود. از آن‌جا که حروف الفبای زبان عربی نیز به طور کامل در زبان فارسی استفاده می‌شود، فارسی‌زبانان مشکلی با خواندن واژه‌ها و عبارات عربی ندارند. با یادگیری چند نکته ساده این مرحله را به سادگی می‌گذرانید. علاوه بر آن تعداد زیادی واژه و اصطلاح عربی نیز وجود دارد که همین حالا هم بلدید. اما دقت کنید که همه کلمات عربی موجود در زبان فارسی، در زبان عربی به همان معنایی که ما می‌شناسیم به کار نمی‌روند! گاهی این معنا مشابه و گاهی حتی کمی دور از انتظار است.

برای مثال واژه «حریص» در زبان فارسی به معنای طمع‌کار به کار می‌رود و بار معنایی منفی دارد، اما همین واژه در زبان عربی به معنای «مشتاق» است و بار معنایی آن مثبت می‌باشد. یا واژه «فرض» در عربی به معنای اجبار و در فارسی به معنای احتمال به کار می‌رود.

 

۱. برنامه منظم و مستمر داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین شرط‌ها برای پیشرفت در یادگیری مکالمه زبان عربی، مطالعه و تمرین مستمر و منظم است. از همان ابتدا برای خودتان یک برنامه مشخص بریزید و به آن پایبند باشید. اگر هر روز فقط ۱۵ دقیقه را به یادگیری مکالمه زبان عربی اختصاص دهید، تاثیر بیشتر و ماندگارتری دارد، تا این که فقط یک روز در هفته، چند ساعت متوالی را صرف یادگیری کنید.

بیشتر بخوانید: روزی چند ساعت زبان بخوانیم؟

آماده‌سازی منابع یادگیری مکالمه زبان عربی

منابع آموزشی و ابزارهایی که می‌خواهید مکالمه زبان عربی را با آن‌ها تمرین کنید، از قبل آماده نمایید و در دسترس داشته باشید. اگر یادگیری مکالمه زبان عربی برایتان در اولویت است، حتماً هر روز یا هر دو روز یک بار زمانی را به تمرین همین مهارت اختصاص دهید.

 

۲. برای یادگیری مکالمه زبان عربی به معلمتان اعتماد کنید.

با کمک یک معلم باتجربه می‌توانید به یادگیری خود سرعت زیادی بدهید. خیلی مهم است که بتوانید با معلمتان ارتباط برقرار کنید. اما یک نکته مهم دیگر اعتماد متقابل است. یادتان باشد معلم‌ها به واسطه تجربه‌ای که دارند، بر اساس تمرینات شما و حتی زبان بدنتان نقاط ضعف و قوت شما را می‌فهمند. بنابراین اگر پیشنهاد می‌کنند که در یک زمینه بیشتر تمرین کنید، یا از یک منبع خاص کمک بگیرید، به توصیه‌شان توجه کنید.

با توجه به علاقه و شرایط‌تان می‌توانید در کلاس‌های زبان عربی عمومی یا خصوصی شرکت کنید. در کلاس خصوصی، همه توجه معلم به شماست و می‌توانید از او بخواهید بنابر آن‌چه شما نیاز دارید و سلیقه شخصی شما برای محتوای کلاس برنامه‌ریزی کند. می‌توانید معلم خصوصی زبان عربی خود را از میان اساتید باتجربه هایتاکی انتخاب نمایید.

از معلم خصوصی یادگیری مکالمه زبان عربی کمک بگیرید

بیشتر بدانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

 

۳. از روز اول حرف زدن به زبان عربی را شروع کنید.

هدفتان حرف زدن به زبان عربی است؟

منتظر چه هستید؟ هر کلمه‌ای که بلدید را به کار ببرید و حرف بزنید.

هر چه زودتر شروع کنید به حرف زدن، انگیزه شما برای ادامه دادن بیشتر خواهد شد. برای آن که بتوانید هر چه زودتر مکالمه زبان عربی را شروع کنید، باید کلمه‌ها و عبارت‌هایی را که برای آغاز مکالمه نیاز دارید یاد بگیرید. هر کلمه یا اصطلاح جدیدی که می‌آموزید را به کار ببرید و آن‌قدر تکرار کنید تا در ذهنتان نقش ببندد.

اگر نگران لهجه‌تان هستید، در قدم اول با معلم زبان عربی‌تان حرف بزنید یا وقتی که تنها هستید با صدای بلند صحبت کنید. شنیدن صدای خودتان باعث می‌شود به مرور به صدا و لهجه خود عادت کنید؛ و پس از مدتی می‌توانید در حضور دیگران نیز با اعتماد به نفس به زبان عربی حرف بزنید.

 

۴. کلمات و عبارت های پرکاربرد را یاد بگیرید.

در یادگیری مکالمه زبان عربی، مثل هر زبان دیگری، مهم است که واژه‌های پرکاربرد را در اولویت قرار دهید. اما فراموش نکنید، بهترین راه برای یادگیریِ کلمه‌ها شنیدن و تکرار آن‌ها در جمله است. بنابراین کلمات را نه به صورت فهرست‌وار و بی‌هدف، بلکه به ترتیب اولویت و در جمله‌ها یا عبارت‌های معنی‌دار یاد بگیرید.

مکالمه های عربی پرکاربرد

با توجه به هدفی که خودتان از یادگیری مکالمه زبان عربی دارید، یک فهرست از کلمات و عبارت‌های پرکاربرد تهیه کنید. ابتدا واژه‌های ساده‌تر را یاد بگیرید و به مرور سراغ واژه‌ها و اصطلاحات پیچیده‌تر بروید. در هر نوع مکالمه‌ای سلام و احوال‌پرسی استفاده می‌شود. بنابراین یک مکالمه اولیه برای آشنایی و گفتن نامتان می‌تواند شروع خوبی باشد. چند اصطلاح عربی ساده برای شروع یادگیری مکالمه عبارتند از:

  • مرحبا: سلام
  • الوقت المناسب: وقت بخیر.
  • یوم جید: روز بخیر.
  • کیف حالکم: حالت چطور است؟
  • ما اسمک: نام شما چیست؟
  • أنا علی: من علی هستم.
  • إلی اللقا: به امید دیدار.

 

۵. از کلمه های مشترک در زبان فارسی و عربی استفاده کنید.

یکی از بهترین روش‌های یادگیری این است که از اطلاعات قبلی خود بهترین استفاده را ببرید. تعداد زیادی از کلمات عربی با همان معنا در زبان فارسی به کار می‌روند. بنابراین شما این کلمات را از قبل بلدید. فقط لازم است آن‌ها را در جمله به کار ببرید تا با کاربرد دقیق و درست آن‌ها در گویش عربی مورد نظرتان به خوبی آشنا شوید. هر جا کلمه آشنایی به چشمتان خورد که معنای آن را می‌دانستید، چند مثال از کاربرد آن در زبان عربی، به ویژه در مکالمه زبان عربی، بیابید و یادداشت کنید. این مثال‌ها را در موقعیت‌های متفاوت به کار ببرید و تکرار نمایید تا در خاطرتان بماند.

 

۶. قواعد صرف اسم و فعل، نقطه قوتی در یادگیری مکالمه زبان عربی

دسته‌ای از اسامی و فعل‌ها در زبان عربی “صرف” می‌شوند. یعنی از یک ریشه مشخص مشتق می‌شوند و وزن معینی دارند. اگر این وزن‌ها (مثل فاعل، مفعول، افعال و …) را یاد بگیرید، با پیدا کردن ریشه کلمه به راحتی معنی آن را خواهید فهمید. بنابراین با یادگیری هر ریشه، شما تعداد زیادی کلمه عربی می‌آموزید. از این قاعده استفاده کنید تا سریع‌تر دایره لغات خود را گسترش دهید. برای مثال همه واژه‌های عالم، معلوم، علوم، اعلام، تعلیم، استعلام و علیم از ریشه «ع ل م» ساخته شده‌اند.

صرف فعل نیز در زبان عربی قواعد دقیقی دارد که برای استفاده درست از آن‌ها در جمله، بر اساس جنسیت، تعداد و زمان، لازم است این قواعد را به خوبی یاد بگیرید. اما نگران نباشید، و عجله نکنید. همه چیز را می‌توانید به مرور زمان بیاموزید. این قواعد را دسته‌بندی کنید و کم کم آن‌ها را در تمرین مکالمه زبان عربی به کار ببرید تا مسلط شوید.

 

بیشتر یاد بگیرید و تمرین کنید.

راز تثبیت هر مطلبی در ذهنتان، تمرین و تکرار است. یادگیری مکالمه زبان عربی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر چه بیشتر تمرین کنید، مسلط‌تر می‌شوید. بنابراین همزمان با یادگیری مطالب و مکالمه‌های جدید، باید آن‌چه را قبلاً آموخته‌اید نیز تکرار کنید. برای این که تمرین برایتان جذاب‌تر شود، سراغ روش‌هایی بروید که هم با آن راحت هستید، و هم کمی چالش برایتان ایجاد می‌کند.

تمرین گروهی یادگیری مکالمه زبان عربی

تمرین گروهی نیز سرعت یادگیری شما را بالا می‌برد. بنابراین اگر می‌توانید با دوستانتان مکالمه زبان عربی را تمرین کنید.

 

۷. برای روان حرف زدن به زبان عربی پرسش و پاسخ های کوتاه عربی را یاد بگیرید.

هر مکالمه‌ای را می‌توانید به شکل پرسش و پاسخ درآورید. حتی داستان‌ها و روایت‌ها را نیز می‌توانید به صورت مجموعه‌ای از پرسش و پاسخ‌ها ببینید. سوال کردن به زبان عربی را یاد بگیرید و خودتان با صدای بلند بپرسید و سپس با صدای بلند پاسخ دهید. این تمرین هم به شما کمک می‌کند از کلماتی که یاد گرفته‌اید استفاده کنید و آن‌ها را به ذهن بسپارید، هم شرایطی را مهیا می‌کند تا قواعد دستوری زبان عربی را در عمل به کار ببرید و به آن مسلط شوید.

تمرین عملی:

  • یک فهرست از پرسش‌هایی که به طور معمول و در موقعیت‌های روزمره به کارتان می‌آید تهیه کنید و روی موبایل‌تان یا در یک دفترچه یادداشت همراه‌تان داشته باشید. هر زمان به سوالی فکر کردید، معادل عربی آن را هم از خودتان بپرسید و سعی کنید به عربی پاسخ بدهید.
  • روی آینه اتاقتان چند سوال بچسبانید و هر بار که در آینه نگاه می‌کنید به یکی از آن‌ها جواب بدهید. سعی کنید پاسخ‌های متفاوتی برای هر سوال بیابید و آن‌ها را با خودتان مرور کنید. می‌توانید هر هفته ۵ سوال به آینه بچسبانید و در طول هفته آن‌ها را تمرین کنید.

 

۸. مکالمه های عربی را تمرین کنید.

تعداد زیادی از مکالمه‌های روزمره ما تقریباً تکراری هستند. بنابراین تمرین مکالمه‌های مشخص، شما را برای صحبت کردن به زبان عربی در موقعیت‌های متفاوت آماده می‌کند. می‌خواهید به چه مکالمه هایی در زبان عربی مسلط باشید؟ فکر می‌کنید بیشتر در چه موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید؟ مکالمه‌هایی که در این موقعیت‌ها نیاز دارید را به زبان عربی آماده کنید و چندین بار آن را با خودتان یا یک دوست تکرار نمایید.

خودتان را برای مکالمه زبان عربی آماده کنید

تمرین عملی:

  • اگر دوستی دارید که به زبان عربی مسلط است یا می‌خواهد عربی یاد بگیرد، هر هفته زمانی را مشخص کنید و با هم به تمرین مکالمه‌هایی بپردازید که می‌خواهید یاد بگیرید.
  • یک مکالمه دو نفره کامل را آماده و صدای خودتان را به جای یکی از شخصیت‌ها ضبط کنید. سپس هر بخش را بشنوید و به جای شخصیت مقابل پاسخ دهید.

 

۹. فیلم های عربی ببینید.

یادگیری زبان عربی با تماشای فیلم یک روش بسیار مؤثر و لذت‌بخش است. یک فهرست از فیلم‌هایی که می‌خواهید ببینید تهیه کنید و به مرور به تماشای آن‌ها بنشینید. اگر یادگیری زبان عربی را تازه شروع کرده‌اید، می‌توانید یک بار فیلم را با زیرنویس فارسی ببینید تا دقیقاً به داستان آن مسلط شوید. سپس فیلم را با زیرنویس عربی ببینید.

بهترین روش این است که هر روز یا یک روز درمیان، زمانی هر چند کوتاه را به تماشای فیلم اختصاص دهید. می‌توانید هر فیلم را به بازه‌های ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید و هر بار یک بخش را ببینید. به مکالمه‌ها دقت کرده و تلاش کنید واژه‌های جدیدی که می‌شنوید را یاد بگیرید. از آن‌جا که این کلمه را در دل یک داستان یاد می‌گیرید، با داستان هم بهتر آن را به خاطر خواهید آورد و در نهایت به ذهن می‌سپارید.

یادگیری مکالمه زبان عربی با فیلم

اما حواستان باشد، اگر می‌خواهید مکالمه زبان عربی شما تقویت شود، حتماً بخشی از مکالمه‌های فیلم را تکرار کنید. برای یادگیری مکالمه عربی باید تا جایی که می‌توانید بیشتر حرف بزنید.

تمرین عملی:

  • بین مکالمه‌هایی که در فیلم اتفاق می‌افتد توقف کنید و پاسخ یکی از شخصیت‌ها را خودتان بدهید. مهم نیست در فیلم چه اتفاقی می‌افتد. اگر شما بودید در آن موقعیت چه حرفی می‌زدید؟ کمی خیال‌پردازی کنید و با جمله‌های بلند ادامه دهید. هیچ محدودیتی وجود ندارد، می‌توانید حتی سناریو را تغییر دهید و چند دقیقه‌ای مکالمه درون فیلم را آن‌طور که خودتان می‌خواهید پیش ببرید.

 

۱۰. تکنیک سایه را به کار ببرید.

می‌توانید این تکنیک را در هنگام تماشای فیلم یا انیمیشن های عربی، شنیدن داستان یا با هر مکالمه زبان عربی که شنیده‌اید انجام دهید. حتی می‌توانید گاهی بخشی از یک سخنرانی را انتخاب کنید. یک تا دو دقیقه از مکالمه‌ها را جدا کرده و آن را درست مانند گوینده به زبان آورید. بهتر است حتی زبان بدن بازیگر را هم تقلید کنید. به تن صدا و تلفظ‌هایتان توجه داشته باشید. این روش برای یادگیری مکالمه زبان عربی بسیار کاربردی است. می‌توانید این تمرین را در برابر آینه انجام دهید و به حرکت لب‌ها، چهره و زبان بدن خود دقت کنید.

 

۱۱. هر اتفاقی را به زبان عربی تعریف کنید.

یک فرصت خوب برای تمرین، زندگی روزمره شماست. شاید هر روز اتفاق‌های زیادی را برای دوستان یا خانواده‌تان تعریف کنید. چرا همین کار را به زبان عربی انجام نمی‌دهید؟

از ماجراهای کوتاه و ساده شروع کنید. می‌توانید در راه بازگشت به خانه ماجرا را به زبان عربی برای خودتان تعریف نمایید؛ یا آخر شب در حد ۲ تا ۵ دقیقه را به تعریف کردن روزتان اختصاص دهید. بهتر است صدایتان را هم ضبط کنید و یک بار بشنوید تا نقاط ضعف و قوت خود را در مکالمه و تلفظ بیابید.

 

۱۲. صدای خود را ضبط کنید.

شنیدن صدای خودتان به شما کمک می‌کند اشتباهاتتان در تلفظ، به کار بردن قواعد زبان عربی، و حتی اِعراب کلمات (نشانه‌ها و علامت‌هایی که نقش و موقعیت کلمه‌ها را در جمله مشخص می‌کند) پیدا کنید. بنابراین ضبط کردن صدایتان را به عنوان یک تمرین ثابت جدی بگیرید. می‌توانید از مکالمه‌های عربی کوتاه شروع کنید، حتی یک دقیقه هم برای شروع کاملاً خوب است. بعد هم به آن گوش کنید و پس از پیدا کردن اشتباهاتتان، دوباره مکالمه را به شکل درست ضبط نمایید. با این کار علاوه بر نقطه ضعف‌هایتان در مکالمه عربی، نقاط قوت خود را هم می‌شناسید.

مکالمه های زبان عربی خود را ضبط کنید

 

۱۳. از اشتباهات خود یاد بگیرید.

مهم نیست چقدر اشتباه می‌کنید! مهم این است که با اشتباهاتتان چه می‌کنید!

ساده از اشتباهات خود نگذرید. این بهترین موقعیت برای یادگیری و پیشرفت است. هر جایی را که در مکالمه زبان عربی اشکال دارید بیشتر تمرین کنید. می‌توانید اشتباهات تکراری‌تان را در یک دفترچه یادداشت نمایید و همراهتان داشته باشید تا بتوانید در فرصت‌های کوتاه بین کارهایتان، یا در زمان‌های انتظار مرور کنید.

بیشتر بدانید: اشتباهات رایج در یادگیری زبان عربی+ راه حل ها

با توجه به اشتباهاتتان می‌فهمید که بیشتر در چه زمینه‌ای نیاز به تمرین دارید. ممکن است لازم باشد کمی به قواعد صرف و نحو بپردازید، یا روی تلفظ‌هایتان بیشتر کار کنید. شاید نقطه ضعف شما در ظاهر مربوط به مکالمه زبان عربی نباشد، اما پایه‌ای برای مکالمه به شمار آید. بنابراین وقت کافی به یادگیری پایه‌های زبان عربی اختصاص دهید و از بهترین روش‌های یادگیری زبان عربی کمک بگیرید.

 

۱۴. پادکست عربی گوش کنید.

این روزها پادکست خیلی پرطرفدار شده است؛ رادیویی که همیشه همراهتان خواهد بود. بنابراین هر جا که باشید می‌توانید به آن گوش کنید. برای آن که مکالمه زبان عربی را با کمک پادکست تقویت نمایید، می‌توانید پادکست‌هایی را بشنوید که به شکل مصاحبه انجام شده‌اند. به مکالمه‌ها دقت کنید و هر قسمتی را که کاربردی‌تر است به خاطر بسپارید. با شنیدن پادکست‌های عربی می‌توانید اصطلاحات و واژه‌های جدید و کاربردی روزمره عربی را یاد بگیرید.

پادکست های عربی گوش کنید

چند نمونه از پادکست‌های مناسب یادگیری زبان عربی عبارتند از:

  1. Talk In Arabic: این پادکست برای همه سطح‌های زبان عربی آموزش ارائه می‌کند و ۸ لهجه متفاوت را دربرمی‌گیرد (مصری، شامی، الجزایری، مراکشی، تونسی، سعودی، عراقی و سودانی).
  2. Arabic Pod 101: این پادکست نیز زبان عربی را برای همه سطوح آموزش می‌دهد و به ویژه برای افراد مبتدی مناسب است. همه محتوای ارائه شده در ArabicPod101 رایگان نیست، اما پادکست‌ها و ویدیوهای یوتیوب رایگان زیادی دارد. لهجه زبان عربی در این پادکست، مراکشی، عربی استاندارد مدرن و مصری است.
  3. Salis-Learn Egyptian Arabic: یک پادکست رایگان با لهجه مصری که اپیزودهای کوتاهی دارد و برای افراد مبتدی مناسب است.
  4. Arabic Pod: اگر به یادگیری عربی کلاسیک قرآنی و عربی استاندارد مدرن علاقه داشته باشید، این گزینه محتوای جذابی برایتان دارد.
  5. Simple & Easy Arabic: این پادکست به لهجه شامی است. در هر قسمت یک داستان کوتاه را به زبان عربی روایت می‌کند و سپس واژه‌های به کار رفته در داستان را شرح می‌دهد.
  6. Real Arabic: تمرکز این پادکست بر زبان عربی شامی با لهجه سوری است و شما را با سیاست‌ها، فرهنگ و مردم چند کشور عربی آشنا می‌کند.
  7. Bilmasri: این پادکست برای یادگیری زبان عربی استاندارد مدرن با لهجه مصری مناسب و سرگرم‌کننده است.
  8. Al Kown Podcast (الكون بودكاست): اگر به موضوعات علمی علاقه دارید، این پادکست با لهجه خلیجی (کویتی) برای شما جذاب خواهد بود.
  9. Fanajeen (فناجین): برای افرادی که می‌خواهند زبان عربی استاندارد مدرن را در سطح پیشرفته یاد بگیرند پادکست فناجین گزینه مناسبی است.

بیشتر بخوانید:

 

۱۵. آهنگ های عربی بشنوید.

اغلب آهنگ‌ها و ترانه‌های عربی به زبان محاوره هستند، از طرف دیگر چون وزن و آهنگ هم دارند بهتر به خاطر سپرده می‌شوند. بنابراین تعداد زیادی از واژه‌هایی را که در مکالمه‌های خود به زبان عربی نیاز دارید، می‌توانید با شنیدن و زمزمه آهنگ‌های عربی یاد بگیرید.

سعی کنید هر کلمه جدیدی را که یاد گرفتید در جمله‌های دیگر و در مکالمه عربی به کار ببرید تا در ذهنتان ماندگار شود. استفاده از این واژه‌ها اهمیت زیادی دارد، زیرا شما برای روان حرف زدن به عربی باید به طور مستمر مکالمه را تمرین کنید. بنابراین شنیدن کافی نیست.

 

۱۶. از اپلیکیشن های یادگیری مکالمه زبان عربی کمک بگیرید.

می‌توانید از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های یادگیری زبان عربی که تمرین مکالمه دارند برای تمرین بیشتر استفاده کنید. این اپلیکیشن‌ها صدای شما را ضبط و با کمک سیستم هوشمند تشخیص صدا آنالیز می‌کنند. به این ترتیب باید طوری حرف بزنید که اپلیکیشن صحبت‌های شما را بفهمد؛ و از همین طریق تلفظ‌تان بهتر می‌شود و یاد می‌گیرید با سرعت مناسبی به زبان عربی حرف بزنید.

استفاده از اپلیکیشن برای یادگیری مکالمه زبان عربی

علاوه بر آن می‌توانید با کمک اپلیکیشن‌هایی مثل Hello Talk یک نفر را پیدا کنید که به زبان عربی مسلط است و گاهی با او حرف بزنید. این‌ها اپلیکیشن‌های تبادل زبان هستند، بنابراین شما می‌توانید به دوست جدیدتان زبانی که بلدید را یاد بدهید، و از او مکالمه زبان عربی را یاد بگیرید.

 

۱۷. یک یار تمرینی بیابید و با او به زبان عربی حرف بزنید.

یک نفر را پیدا کنید که بخواهد زبان عربی یاد بگیرد، بهتر است سطح زبان عربی‌اش هم با سطح شما متناسب باشد. یک زمان مشخص در هفته تعیین کنید که با هم به زبان عربی حرف بزنید. اگر کسی را نمی‌شناسید که بخواهد مکالمه زبان عربی یاد بگیرد، می‌توانید از معلمتان بخواهید کسی را به شما معرفی کند، یا با کمک اپلیکیشن‌هایی مثل Hello Talk، و یا در فروم‌های عربی کسی را بیابید.

بیشتر بخوانید: سایت های تعیین سطح زبان عربی

گاهی موضوع مشخصی برای صحبت‌هایتان در نظر بگیرید. می‌توانید پیش از رسیدنِ زمان مکالمه، کمی تحقیق کنید و واژه‌هایی یاد بگیرید که می‌توانید در چنین مکالمه‌ای به کار ببرید. با این کار، نه تنها از چیزهایی که قبلاً یاد گرفته‌اید استفاده می‌کنید و آن‌ها را در ذهن خود تثبیت می‌نمایید، بلکه واژه‌ها و عبارت‌های تازه‌ای هم می‌آموزید.

 

۱۸. زبان عربی را وارد زندگی روزمره تان کنید.

هر چه بیشتر با زبان عربی در ارتباط باشید، سریع‌تر می‌توانید به این زبان صحبت کنید. بنابراین زبان عربی را به بخشی از زندگی روزمره‌تان تبدیل نمایید. برای مثال می‌توانید اخبار را به زبان عربی بخوانید، یا برنامه‌های تلویزیونی را به زبان عربی ببینید. صدا و سیما نیز تعدادی شبکه به زبان عربی دارد که دنبال کردن برنامه‌های آن‌ها می‌تواند برایتان جذاب و آموزنده باشد. این شبکه‌ها عبارت‌اند از:

  • شبکه آی فیلم عربی: در این شبکه می‌توانید فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و گاهی خارجی را با دوبله یا زیرنویس عربی ببینید.
  • شبکه العالم: یک شبکه خبری ۲۴ ساعته است که بیشتر به خبرهای جهان اسلام و کشورهای اسلامی می‌پردازد.
  • شبکه الکوثر: این شبکه بیشتر بر مبنای برنامه‌های ترویجی اسلامی راه‌اندازی شد، و تنوع زیادی در برنامه‌سازی دارد. بنابراین می‌توانید در این شبکه فیلم، سریال، خبر، برنامه‌های سیاسی و اجتماعی، و برنامه کودک و نوجوان تماشا کنید.

تماشای تلویزیون های عربی

علاوه بر آن می‌توانید برنامه‌ها، فیلم و سریال‌های عربی را در شبکه MBC1 نیز تماشا کنید. اگر به برنامه کودک علاقه‌مندید یا کودکی دارید که می‌خواهد زبان عربی را یاد بگیرد، شبکه MBC3 برنامه‌هایی مناسب مخاطبان ۳ تا ۱۳ سال پخش می‌کند؛ حتی باب اسفنجی را هم می‌توانید در این شبکه به زبان عربی ببینید.

طوری برنامه‌ریزی کنید که حتماً هر روز کاری را به زبان عربی انجام دهید یا این زبان را تمرین کنید؛ حتی اگر ۱۰ دقیقه باشد.

 

۱۹. خودتان را در یادگیری مکالمه زبان عربی غرق کنید.

در تصمیم خود برای یادگیری مکالمه زبان عربی جدی هستید؟

پس وقت را تلف نکنید! یک فهرست از همه منابعی که در دسترس دارید، و روش‌هایی که می‌خواهید برای تمرین به کار ببرید تهیه کنید. دست کم سه تا ۴ روش را در یک برنامه ثابت هفتگی بگنجانید و با جدیت آن را دنبال کنید. هیچ روزی را بدون صحبت کردن به زبان عربی به شب نرسانید.

چه راه‌هایی برای حرف زدن به زبان عربی می‌شناسید؟

  • با معلم خصوصی‌تان به زبان عربی حرف بزنید.
  • مکالمه‌های زبان عربی آماده و کاربردی را جلوی آینه و با صدای بلند تمرین کنید.
  • چت کنید. شاید با چت نتوانید تلفظ‌ها را مرور نمایید، اما بر محتوای مکالمه مسلط می‌شوید. در انجمن‌ها و فروم‌های عربی آنلاین وارد شوید و گفت‌وگو با اعضا را شروع کنید.
  • کتاب های عربی را با صدای بلند بخوانید.
  • پادکست خودتان را ضبط کنید. این یک روش فوق‌العاده برای یادگیری مکالمه زبان عربی است که به شما انگیزه بیشتری هم می‌دهد.
  • در طول روز آهنگ‌های عربی را با خودتان زمزمه کنید.
  • به کشورهای عرب‌زبان سفر کنید.
  • در شبکه‌های اجتماعی دوستان عرب‌زبان بیابید.
  • زبان گوشی موبایل‌تان را به عربی تغییر دهید.
  • از کتاب‌های صوتی، وب‌سایت‌های عربی، تلویزیون‌های عرب‌زبان و هر منبعی که در دسترس دارید به خوبی استفاده کنید.
  • و…

 

مکالمه زبان عربی در سفر و زیارت

زبان رسمی تعداد زیادی از کشورهای همسایه ما عربی است. بنابراین اگر قصد سفر، تجارت یا هر ارتباطی با آن‌ها داشته باشیم، به مکالمه زبان عربی نیاز پیدا می‌کنیم. از طرف دیگر اغلب مکان‌های مذهبی و زیارتی مسلمانان در کشورهای عربی قرار دارد و هر سال ایرانیان زیادی برای زیارت به این کشورها سفر می‌کنند. واضح است که بلد بودن مکالمه زبان عربی، حتی در حد متوسط و پایین‌تر، می‌تواند سفر را برایتان ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر کند.

تسلط به مکالمه زبان عربی می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. اما اگر فقط برای یک سفر کوتاه به یادگیری مکالمه زبان عربی نیاز دارید و وقت چندانی هم ندارید، می‌توانید روی یادگیری مکالمه‌های کاربردی برای سفرتان تمرکز کنید. می‌توانید در قدم اول یک بار تمام مراحل سفرتان را مرور کرده و ببینید در هر مرحله به چه مکالماتی نیاز پیدا می‌کنید.

مکالمه زبان عربی در سفر

برای سفر به یک کشور عربی، باید بتوانید با مسئولین فرودگاه یا پرسنل مرزی صحبت کنید، مدارک شناسایی ارائه نمایید و در صورت لزوم درباره هدفتان از سفر توضیح دهید. باید یاد بگیرید آدرس بپرسید، تاکسی بگیرید، خرید کنید، در هتل اتاق بگیرید و چیزهایی که احتیاج دارید را با پرسنل هتل در میان بگذارید.

تمام مکالمه‌هایی که ممکن است برایتان پیش بیاید را در یک دفترچه یادداشت کنید و همراه خود داشته باشید تا بتوانید هر زمان فرصت کردید، نگاهی بیندازید و تمرین کنید. می‌توانید همین دفترچه را با خودتان به سفر ببرید و هر جا لازم شد به آن مراجعه کنید.

کتاب‌هایی برای یادگیری مکالمه زبان عربی در سفر وجود دارد که می‌توانید به راحتی در بازار بیابید و مکالمه‌های ضروری را یاد بگیرید. اپلیکیشن‌هایی نیز برای تمرین و یادگیری مکالمه زبان عربی در سفر ساخته شده است که می‌تواند مفید باشد؛ مثل زبان یار اربعین که برای سفر زیارتی به عراق و به ویژه سفر اربعین کاربردی است.

 

سخن پایانی

یادتان باشد برای تسلط به مکالمه زبان عربی لازم است مهارت شنیداری‌تان نیز قوی باشد، به قواعد دستور زبان عربی به اندازه کافی مسلط باشید، و دایره لغاتتان به قدر کافی گسترده باشد. برای رسیدن به این تسلط باید در کنار یادگیری مکالمه زبان عربی، تقویت مهارت‌های زبانی دیگر را نیز جدی بگیرید. کارهایی مثل یادگیری قواعد زبان عربی، کتاب خواندن، و… را نیز در برنامه خود قرار دهید.

برای شروع یادگیری منتظر زمان مناسب نباشید، همین حالا شروع کنید. حتی با قدم‌های کوچک، اما مستمر.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ / ۵. تعداد نظرات ۲۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *