کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان عربی

انیمیشن‌ های جذاب مخصوص یادگیری زبان عربی

۴.۳
(۱۲)

امروزه، بسیاری از افراد به دنبال یک راه سرگرم کننده و آسان برای بهبود زبان عربی خود هستند. به همین دلیل، می‌توانید زبان عربی خود را به سادگی و با تماشای انیمیشن و کارتون تقویت کنید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

انیمیشن‌های عربی در بین کودکان سراسر جهان بسیار محبوب هستند و چندین دهه است که کودکان را سرگرم می‌کنند و نکات زیادی را به آن‌ها می‌آموزند. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که تنها شرکت در کلاس خصوصی زبان عربی برای آموختن این زبان کافی نیست و برای تقویت زبان عربی بهتر است علاوه بر شرکت در این کلاس‌ها از دیگر روش های یادگیری زبان عربی مانند گوش دادن به آهنگ های عربی، تماشای فیلم های زبان عربی و انیمیشن‌های زبان عربی نیز بهره برد.

 

چرا بهتر است زبان عربی را با انیمیشن یاد گرفت؟

صنعت فیلم و کارتون، علاقه مند به ارائه محتوای عالی برای کودکان خردسال است تا علاوه بر ایجاد فضایی مفرح و سرگرم کننده، آن‌ها را به سمت یادگیری زبان عربی سوق دهد. تماشای انیمیشن برای یادگیری زبان عربی که به زبان عربی یا دوبله عربی هستند، باعث یادگیری لغات و اصطلاحات این زبان می‌شوند و همچنین، زبان عربی را تقویت می‌کنند.

از طرفی، انیمیشن‌ها، فرهنگ و اخلاق را به بزرگسالان و کودکان می‌آموزند و به کودکان کمک می‌کنند تا بفهمند چگونه مشکلات را حل کنند و تصمیم بگیرند. از طرفی، انیمیشن‌ها به کودکان یاد می‌دهند که چگونه به دیگران احترام بگذارند و در مورد مهربانی، صداقت، صبر، شجاعت و اجتناب از اشتباه نکات زیادی را می‌آموزند. در واقع باید گفت که انیمیشن‌ها نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز جذاب و سرگرم کننده هستند و می‌توانند تاثیر زیادی بر یادگیری زبان عربی داشته باشند.

به همین دلیل، در این مقاله، ۱۵ انیمیشن جذاب و آموزنده عربی را به شما معرفی می‌کنیم.

 

نحوه انتخاب انیمیشن عربی برای کودکان و بزرگسالان

 

۱- انیمیشنی را انتخاب کنید که فرزندتان دوست دارد

در ابتدا بهتر است انیمیشنی را انتخاب کنید که او با تماشای آن لذت ببرد. اگر نمی‌دانید انیمیشن مورد علاقه فرزندتان چیست، می‌توانید از آن‌ها بپرسید. همچنین می‌توانید با هم تماشا کنید و متوجه شوید که آیا انیمیشن‌ها نیز برای شما جذابیت دارد یا خیر. تجربه ثابت کرده است که علاقه داشتن به موضوعی باعث افزایش یادگیری می‌شود. به همین دلیل انیمیشن‌های جذاب و زیبا باعث تقویت زبان عربی نیز می‌شوند.

 

۲- مدت زمان هر قسمت را در نظر بگیرید

برخی از انیمیشن‎ها کوتاه هستند، در حالی که برخی دیگر بیش از ۳۰ دقیقه طول می‌کشند. در انتخاب انیمیشن باید مدت زمان قسمت‌های آن را در نظر بگیرید، زیرا طولانی شدن انیمیشن باعث خستگی و پایین آمدن میزان یادگیری می‌شود.

 

۳- به دنبال انیمیشینی باشید که پیام مهمی را منتقل کند

هنگام انتخاب انیمیشن، بهتر است به دنبال گزینه‌ای باشید که علاوه بر سرگرم کردن افراد، درس‌های ارزشمندی به کودکان بیاموزد. به عنوان مثال، می‌توانید انیمیشنی را انتخاب کنید که صداقت را به کودکان بیاموزد یا انیمیشنی را در نظر بگیرید که به کودکان یاد می‌دهد چگونه با احترام با مردم رفتار کنند. از این طریق علاوه بر سرگرم شدن و یادگیری لغات زبان عربی، انسانیت نیز می‌آموزند.

 

۴- انیمیشنی را پیدا کنید که برای خانواده شما جذاب باشد

اگر به دنبال انیمیشنی هستید که تمام خانواده‌تان از آن لذت ببرند، بهتر است گزینه‌ای را پیدا کنید که همه دوست داشته باشند. به این ترتیب، می‌توانید آن را با هم تماشا کنید بدون اینکه بحث کنید چه کسی چه چیزی را تماشا کند و در کنار یکدیگر علاوه بر سپری کردن اوقات فراغت، زبان عربی نیز بیاموزید.

 

۱۵ انیمیشن‌‌ جذاب برای یادگیری زبان عربی

 

۱) انیمیشن جذاب و دیدنی اتوبوس جادویی مدرسه (باص المدرسة العجيب) 

ویژگی انیمیشن اتوبوس جادویی مدرسه، اطلاعات فراوانی است که در زمینه‌های علمی و فنی در اختیار کودکان قرار می‌دهد. در این انیمیشن، کودکان مدرسه ‎ای با معلم خود و اتوبوس جادویی سفر می‌کنند که این اتوبوس می‌تواند پرواز کند، کوچک شود و در طول زمان به مکان‌های دور سفر کند. 

1) انیمیشن جذاب و دیدنی اتوبوس جادویی مدرسه (باص المدرسة العجيب) The Magic School Bus in Arabic

در هر سفر، انیمیشن اطلاعات منحصر به فردی را ارائه می‌دهد که ممکن است ندانید و شگفت زده شوید. این اتوبوس به قطب شمال، صحرا، فضا، اتم، کهکشان، دوران باستان مانند عصر دایناسورها و درون بدن انسان سفر خواهد کرد و اطلاعاتی در مورد همه این موارد در قالبی سرگرم کننده برای کودکان ارائه می‌دهد. در واقع تمامی این اتفاقات به زبان عربی برای کودک جالب و آموزنده خواهد بود.

 

۲) انیمیشن دیدنی من و برادرم (أنا و أخي)

این انیمیشن درباره خانواده‌ای است که مادرشان را در یک تصادف رانندگی از دست داده‌اند. خانواده متشکل از پدر، آقای عادل و دو پسر، سامی برادر بزرگ و وسیم، برادر کوچکتر است. سامی ۱۰ ساله بوده و قلب بسیار مهربانی دارد و جان خود را برای مراقبت از برادر کوچکش وسیم پس از مرگ مادرشان داد. این انیمیشن شامل صحنه‌های احساسی و بسیار تاثیرگذار است. بنابراین، اگر به دنبال تقویت زبان عربی خود و دیدن یک انیمیشن تاثیرگذار هستید، هیچ قسمتی از این انیمیشن فوق العاده را از دست ندهید.

انیمیشن دیدنی من و برادرم (أنا و أخي)

 

۳) انیمیشن آموزشی سراج (Siraj)

زندگی یک سفر آموزشی فوق العاده برای نورا است که با برادرش رشید وارد ماجراجویی هیجان انگیزی از طریق حروف الفبای عربی می‌شود. سراج یک انیمیشن آموزشی برای کودکان است. الفبای عربی را برای کودکان ارائه می‌دهد، در هر قسمت یک حرف جدید با جزئیات پوشش داده شده است.

انیمیشن آموزشی سراج Siraj

 

۴) آموزش زبان عربی با نور و دروازه تاریخ (نور وبوابة التاريخ)

این انیمیشن مصری، مجموعه اطلاعات تاریخی در مورد برخی از شخصیت‌های علمی مهم تاریخ اسلام عرب مانند ابن سینا، جابر بن حیان، ابن بطوطه، عباس بن فرناس و دیگر شخصیت‌هایی که بر تاریخ بشریت تأثیر گذاشته‌اند و چگونگی اکتشافات خود را ارائه می‌دهد. با این انیمیشن تاریخی علاوه بر آشنایی با تاریخ گذشته، زبان عربی را به خوبی می‌آموزید.

آموزش زبان عربی با نور و دروازه تاریخ نور وبوابة التاريخ Noor and the gate of history 

 

۵)  آموزش زبان عربی با کنجد باز (افتح يا سمسم)

این  انیمیشن مکانی آرام را نشان می‌دهد که در آن مردم و حیوانات، با عشق و آرامش زندگی می‌کنند. هدف این انیمیشن کمک به کودکان از لحاظ روانی و ذهنی برای رفتن به مدرسه است. موسیقی، آواز، علم، آگاهی، طنز و انسانیت همه در کنار هم قرار می‌گیرند تا صحنه‌های زیبا و آموزشی را ایجاد کنند. در واقع باید گفت که “افتاح یا سیمسیم” (کنجد باز) اعداد، حروف و رنگ‌ها را به زبان عربی به کودکان آموزش می‌دهد.

5) کنجد باز و آموزش زبان عربی افتح يا سمسم Open Sesame

 

۶) انیمیشن سالی

سالی یک انیمیشن ژاپنی و محصول سال ۱۹۸۵ استودیو نیپون است. در واقع، سالی نام عربی شخصیت اصلی این مجموعه کارتونی است که برگرفته از رمان معروف نویسنده فرانسیس هاجسون برنت با نام “شازده کوچولو” و نام دختر رمان سارا است. سالی جوان با مرگ پدرش یتیم می‌شود و مجبور شده به عنوان خدمتکار در مدرسه شبانه روزی که زمانی در آن دانش آموز بود کار کند. این انیمیشن جذاب با استفاده از لغات عربی ساده به یادگیری زبان عربی کمک زیادی می‌کند.

انیمیشن سالی (به زبان عربی)

 

۷) انیمیشن خرس بزرگ تالاک (لوز وسكر)

این انیمیشن در مورد دو خرس به نام‎های لوز و سوکار صحبت می‌کند که لوز همیشه خواهرش سوکار را در صورتی که از مادر خود دور شوند از هر خطری محافظت می‌کند. در همان نزدیکی محل زندگی این خرس‌ها، یک قبیله هندی وجود داشت که پسر جوانی در آن زندگی می‌کرد و با این دو خرس دوست بود اما در مقابل شخصیت شرور این انیمیشن، قصد دارد مادر این دو خرس جوان را شکار کند تا او را به قیمتی عالی بفروشد. با توجه به اصطلاحات ساده و روان، این انیمیشن برای تقویت زبان عربی بسیار مناسب است.

انیمیشن خرس بزرگ تالاک

 

۸) انیمیشن زیبای مخلص صديق الحيوان

مخلص دوست حیوان، انیمیشن عالی و زیبایی است. در این انیمیشن می‌آموزیم که حیوانات بیهوده آفریده نشده‌اند و حضور آنها در طبیعت به برقراری تعادل اساسی آن کمک می‌کند و به خطر انداختن و مخدوش کردن سیستم زندگی حیوانات منجر به نقص در نظم زندگی می‌شود. مخلص در هر قسمت داستان جدیدی برای ما تعریف می‌کند که درس‌های زیادی به ما می‌آموزد. در یک جمله می توان گفت که این انیمیشن یکی از فوق العاده‌ترین انیمیشن‌های تاریخ است.

8) انیمیشن زیبای مخلص صديق الحيوان Seton Animal Chronicles

 

۹) انیمیشن باب اسفنجی (سبونج بوب)

باب اسفنجی، معروف‌ترین و بهترین انیمیشن کمدی آمریکایی است که مورد علاقه بزرگسالان و کودکان است، زیرا  ماجراجویی شخصیت‌های کارتونی جذاب را در اعماق دریا روایت می‌کند و طولانی بودن قسمت‌های آن به محبوبیت این انیمیشن افزوده است. باب اسفنجی یک شخصیت کارتونی به شکل یک اسفنج زرد دریایی است. در واقع، باب اسفنجی با فعالیت، خوش بینی و اشتیاق کودکانه به زندگی مشخص می‌شود. 

باب اسفنجی به عربی

فضای طنز دلپذیر در خانه آناناسی شکل او نمایان می‌شود. داستان باب اسفنجی با تغییر شغل او به عنوان سرآشپز در یک رستوران فست فود آغاز شده، اما هدف اصلی او در زندگی، گرفتن گواهینامه رانندگی قایق از مدرسه قایق سواری خانم پاف بود و علیرغم تلاش‌های فراوان او هرگز موفق به اخذ گواهینامه رانندگی نشد. 

 

۱۰) انیمیشن زبان عربی را از لبیبه بپرس (أسألوا لبيبة)

لبیبا یک هوش مصنوعی درون یک کامپیوتر است که در صورت نیاز با او تماس می‌گیرند تا اطلاعات، اختراعات جدید و اکتشافات علمی شگفت‌انگیز را از او بخواهند. این انیمیشن زیبا و علمی به زبان عربی می‌باشد که اصطلاحات و لغات به کار رفته در آن باعث تقویت زبان عربی می‌شود.

از لیبیا بپرس

 

۱۱) انیمیشن كليلة و دمنة (The Panchatantra)

شبکه کودکان الجزیره، داستان معروف هندی «کالیلا و دمنه» را به عنوان یک سریال انیمیشنی آموزشی برای کودکان، به عنوان جشن اولین سالگرد تاسیس این کانال در سال ۲۰۰۶، پخش کرد. دیالوگ‌های این انیمیشن را حیوانات می‌گویند.

کلیله و دمنه

«کلیله و دمنه » یکی از نخستین متون روایی منثور در میراث ادبی جهانی ماست. در اصل به زبان سانسکریت، زبان هند باستان نوشته شده بود. بعدها در زمان خسرو اول، این داستان به فارسی ترجمه شد و توسط عبدالله بن مقفع معروف به عربی ترجمه شد. در این مرحله، یک فصل جدید و چهار بخش جدید برای خوانندگان عرب زبان به متن فارسی اضافه شد.

 

۱۲) انیمیشن تونس ۲۰۵۰ (Tunis 2050)

این کارتون برای کودکان طراحی شده است. در آن، گروهی از دوستان در شهر تونس در سال ۲۰۵۰ زندگی می‌کنند. شخصیت‌ها از یک وکیل سخت‌کوش گرفته تا یک مدل جوان هستند. این نمایش به زبان عامیانه تونس ارائه می‌شود و زندگی آن شخصیت‌های مختلف را در آینده با زبانی خنده‌دار و بی‌نظیر مرور می‌کند. سبک‌های زندگی جالبی در این نمایش ارائه می‌شود که تونس را به عنوان یک کشور و جامعه کمی متفاوت از بقیه در جهان عرب به طور کلی نشان می‌دهد. این انیمیشن در واقع بازتابی از تفاوت‌های اجتماعی واقعی است.

تونس 2050” (Tunis 2050)

 

۱۳) انیمیشن الببغاء يتعلم الهجاء (The Parrot Learns to Spell)

این نمایش در سال ۲۰۰۷ توسط مجیک سلکشن، یک شرکت رسانه‌ای در کویت تولید شد. باغباغ، قهرمان نمایش، ببغاء (طوطی) جوانی است که با کنجکاوی یاد می‌گیرد که چگونه کلمات را به درستی تلفظ کند و اصول عربی را یاد بگیرد. اگرچه اپیزودها بسیار کوتاه هستند و هر کدام هشت یا نه دقیقه طول می‌کشد اما این نمایش نه تنها حروف و شکل آنها را معرفی می‌کند، بلکه نحوه بیان هر یک را نیز توضیح می‌دهد، کاربرد آنها را در کلمات نشان می‌دهد و مثال‌های زیادی ارائه می‌دهد.

الببغاء يتعلم الهجاء

این انیمیشن برای زبان آموزان خارجی زبان عربی بسیار مهم است زیرا، به طور کلی، در تلفظ صحیح حروف مشکل وجود دارد. زبان عربی صداها و حروف بسیاری را در خود جای داده است که برای زبان آموزان خارجی کاملاً عجیب است. اگر هرگز زبان عربی را یاد نگرفته اید، شاید با این صداهای زیبا که صدای انسان می‌تواند تولید کند، برخورد نکرده باشید.

 

۱۴) انیمیشن المفتش كرومبو (Detective Korombo)

کرومبو مشهورترین شخصیت کارآگاه در جهان عرب است. زمانی که او برای اولین بار در تلویزیون مشاهده شد، همه عاشق هوش و ذکاوت او شدند. هیثم حمدی مصری با الهام از کارآگاه قتل لس آنجلس، کورومبو را به عنوان یک کارآگاه مصری متحرک ساخت.

انیمیشن المفتش كرومبو (Detective Korombo)

جای تعجب نیست که کرومبو برنده جایزه بهترین شخصیت کارتونی خاورمیانه در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ شد. «کارآگاه کرومبو» بعداً به دلیل شهرت گسترده‌ای که نسخه اصلی دریافت کرد، به عربی مراکشی ترجمه شد.

 

۱۵) انیمیشن هموم متحركة (Animated Troubles)

این انیمیشن، یک کارتون مدرن و فلسطینی است که بسیاری از مسائل اجتماعی کلیدی در جامعه فلسطین را از فساد پلیس، رذیلت‌ها و مقاومت  مورد توجه قرار می‌دهد و انتقاد می‌کند. صبحی، شخصیت اصلی نمایش، به خاطر لب‌های درشت، موهای وحشی و زندگی پر دردسری که دارد مشهور است. او توسط عامر شمالی در سال ۲۰۰۷ ساخته شد و این برنامه در همان سال از تلویزیون ملی فلسطین پخش شد. اگر به زندگی واقعی و زبان فلسطینی‌ها علاقه مند هستید، این کارتون برای تماشا عالی است.

هموم متحركة

 

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، انیمیشن‌ها به دلیل کمک به تربیت کودکان و آموزش زبان عربی نقش بسیار زیادی در یادگیری دارند. آن‌ها علاوه بر سرگرم کردن کودکان و بزرگسالان، علم و فناوری، مسئولیت پذیری، مهربانی، صداقت و عشق و دوستی را به آن‌ها آموزش می‌دهند.

همچنین، برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای صرفا به پخش کارتون و انیمیشن‌های مورد علاقه کودکان می‌پردازند که با تماشای آن‌ها می‌توانید زبان عربی خود را تقویت کنید. برخی از این کانال‌ها Fairy Tale Cartoons ،Islamic Cartoons ، Child Cartoons ،Cartoon Arabi ،Lady Bug Tv هستند.  پس اگر به دنبال مناسب‌ترین راه برای تقویت زبان عربی خود هستید، تماشای بهترین انیمیشن‌های یادگیری زبان عربی را از دست ندهید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۱۲

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *