کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان عربی

بهترین و جذاب ترین سریال ها برای یادگیری زبان عربی

۴
(۴)

یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش مهارت‌های شنیداری و بهبود آن به زبان عربی و گسترش دایره لغات خود، تماشای فیلم عربی، سریال و انیمیشن‌های عربی است. سریال ها حاوی عبارات و اصطلاحات روزمره زبان عربی هستند که به شما کمک می‌کنند با اصطلاحات و عباراتی که در مکالمات روزمره معمولاً استفاده می‌شوند، آشنا شوید. همچنین با دیدن سریال‌های عربی، به تلفظ و لهجه زبان عربی بیشتر آشنا می‌شوید. تمرکز بر تلفظ و لهجه صحیح به شما کمک می‌کند تا به تلفظ صحیح کلمات و جملات عربی برسید. در واقع، مزایای این روش یادگیری فراتر از جنبه یادگیری زبانی است و شامل بینش‌های اجتماعی و فرهنگی است که در مورد جهان عرب ارائه می‌شود.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

مزایای یادگیری زبان عربی با استفاده از سریال

یادگیری زبان با استفاده از سریال‌ها می‌تواند یک روش مؤثر و جذاب برای بهبود مهارت‌های زبانی باشد. برخی از مزایای استفاده از سریال‌ها به عنوان ابزاری برای یادگیری زبان عبارتند از:

  1. بهبود مهارت‌های شنیداری: با تماشای سریال‌ها به زبان مورد نظر، می‌توانید با لهجه، تلفظ و سرعت گفتار افراد بومی زبان آشنا شوید و مهارت شنیداری خود را تقویت کنید.
  2. یادگیری واژگان و عبارات جدید: سریال‌ها حاوی واژگان و عبارات جدیدی هستند که می‌توانید آن‌ها را یاد بگیرید و در مکالمات واقعی خود استفاده کنید.
  3. آشنایی با فرهنگ و تاریخ کشورهای زبان مورد نظر: سریال‌ها معمولاً به جوانب فرهنگی، اجتماعی و تاریخی کشورها پرداخته و شما را با جوانب مختلف آنها آشنا می‌کند.
  4. تقویت مهارت‌های گفتاری و نوشتاری: با تمرین کردن تکنیک‌های گفتاری و نوشتاری از طریق تماشای سریال‌ها، می‌توانید مهارت‌های خود در ارتباط با دیالوگ‌ها، مکالمات و ساختارهای گرامری بهبود بخشید.
  5. افزایش تمرکز و تفریح: تماشای سریال‌ها به عنوان یک فعالیت تفریحی می‌تواند موجب افزایش تمرکز و علاقه مندی بیشتر شما به یادگیری زبان شود.

در ادامه این مقاله برخی از سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم که در کنار سرگرمی می‌توانید به تقویت مهارت زبان عربی خود بپردازید.

 

بهترین سریال‌های عربی برای یادگیری زبان عربی

۱. سریال ماوراء الطبیعه (Paranormal)

. سریال ماوراء الطبیعه (Paranormal) سریالی برای یادگیری زبان عربی

این مجموعه برگرفته از مجموعه کتاب‌های نویسنده مصری احمد خالد توفیق است. همچنین اولین سریال عربی مصری در نتفلیکس می‌باشد.

در این سریال بازیگر و کمدین مشهور مصری احمد امین، ستاره‌ فیلم است. او نقش رفعت اسماعیل، متخصص خون ۴۰ ساله‌ را بازی می‌کند. رفعت که تمام زندگی‌اش را با بدبینی گذرانده، با شروع به تجربه یک سری فعالیت‌های ماوراء الطبیعی، اعتقادات او در علم شروع به شکست خوردن می‌کند. او با همکارش مگی متحد می‌شود تا عزیزانشان را از خطری که در اطراف آنها وجود دارد نجات دهد.

این نمایش در عین حال خنده دار، هیجان انگیز و همچنین وحشتناک است. اگر به لهجه‌ی مصری و نمایش‌هایی که کمی ترسناک‌تر هستند علاقه‌مندید این سریال برای شما مناسب است.

 

۲. سریال اسرار نیل

سریالی برای یادگیری زبان عربی سریال اسرار نیل

این سریال مربوط به دهه ۱۹۵۰ است و داستان علی را دنبال می کند. علی مردی است که در مورد ناپدید شدن خواهرش که به عنوان خدمتکار در یکی از بزرگترین هتل های اسوان کار می‌کرد، تحقیق می‌کند.

اسرار نیل سریال جالبی برای تماشا است زیرا شما واقعاً نگاهی اجمالی به فرهنگ مصری ۷۰ سال پیش خواهید داشت. چه نوع پوشش باشد و چه رویدادهایی که به آنها اشاره می‌کنند.

 

۳. سریال جن

جن سریالی برای یادگیری زبان عربی

این سریال اولین تولید عربی محصول کشور اردن از شبکه نتفلیکس بود. لهجه عربی در این سریال عمدتاً اردنی است. در این سریال ترسناک که مناسب افراد بالا ۱۸ سال است، ماجراجویی دانش‌آموزان دبیرستان باعث می‌شود دو «جن» (یکی خوب، یکی شر) وارد قلمرو انسانی شوند و این دبیرستان اردنی را به میدان جنگ برای ارواح و دیگر ارواح ماوراء طبیعی تبدیل کنند.

یکی از دلایل محبوبیت این سریال این است که بسیاری از کلیشه‌های محافظه کارانه نمایش‌های عربی را می‌شکند. دقیقا چیزهایی که از سینمای عرب انتظارش را ندارید! اگر به دنبال یک سریال عربی خاص و با کیفیت در نتفلیکس هستید، سریال جن ممکن است برای شما مناسب باشد.

 

۴. سریال Black Crows

سریال Black Crows سریالی برای یادگیری زبان عربی

سریال کلاغهای سیاه، زندگی و مبارزات نیروهای تازه جذب شده، همسران، کودکان و بردگان داعش را به تصویر می‌کشد. تصاویری از دلایل آنها برای پیوستن به این گروه، آنچه که امیدوارند به دست آورند و آخر و عاقبت آنها. بدیهی است این سریال برای افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند و هیجان های خشونت‌آلود برای آن‌ها مناسب نیست و پیشنهاد نمی‌شود. همانطور که گفته شد، داستان سرایی پر رنگ و لعاب این سریال کاری بیشتر از سرگرم کردن برای شما انجام می‌دهد. این سریال با عواطف و احساسات شما بازی می‌کند. این سریال بیشتر به گویش سوری است (و نه عربی مصری) و ارزش تماشای آن بسیار بالا است.

 

۵. سریال بنت اسمها ذات

سریال بنت اسمها ذات سریالی برای یادگیری زبان عربی

این سریال زندگی دختری به نام ذات را از کودکی تا پیری دنبال می‌کند. از سال ۱۹۵۲ با آغاز انقلاب مصر تا سال ۲۰۱۱. می‌توان گفت به نوعی این سریال راوی تاریخ است. قدرت این سریال در داستان پردازی عالی است. شما به عنوان بیننده، زندگی نلی کریم در نقش ذات را دنبال می‌کنید. کسی که با بسیاری از چالشهای زندگی روبرو میشود. شما در طول مسیر زندگی این دختر در مصر در واقع ۶۰ سال تاریخ مصر را می‌بینید. اگر می‌خواهید درباره فرهنگ مصر بدانید، و زبان عربی مصری خود را بهبود ببخشید، این مجموعه کامل عربی است که باید آن را تماشا کنید.

 

۶. سریال تحت السیطره

سریال تحت السیطره برای یادگیری عربی

این هم یکی دیگر از سریال های عربی با بازی نلی کریم است و این بار تمام داستان به معنی واقعی کلمه در مورد مواد مخدر است. نلی کریم نقش یک معتاد به مواد مخدر را بازی می‌کند که به نظر نمی‌رسد قصد تغییر داشته باشد. این سریال زندگی او را در حالی که با اعتیاد و چالش‌های ترک دست و پنجه نرم می‌کند دنبال می‌کند. تماشای این درام مصری به زبان آموزانی که قصد یادگیری واژه‌ها و عبارت های پر کاربرد را دارند توصیه می‌شود.

 

۷. سریال فوضی

سریال فوضی برای یادگیری عربی

این سریال یک داستان مهیج سیاسی پر از اکشن و فراز و نشیب است. این سریال در مجموع سه فصل دارد و نمایش حول محور سفر یک واحد مخفی برای دستگیری تروریست معروف به “پلنگ” است. در این سریال، از برخی عناصر اکشن و جنگی استفاده شده است و در کنار آن، به مسائلی مانند عشق و دوستی نیز پرداخته شده است. تماشای این سریال می‌تواند به زبان آموز برای بهبود مهارت‌های شنیداری و گفتاری در زبان عربی کمک کند.

 

۸- سریال سرای عابدین

سریال سرای عابدین برای یادگیری عربی

سراي عابدين، یک سریال تلویزیونی مصری است که در سال ۲۰۱۴ تولید و پخش شد و روایت زندگی خدیو اسماعیل پس از به قدرت رسیدن و زندگی اجتماعی او را به تصویر می‌کشد. این سریال توسط هبة مشاري حمادة نویسنده کویتی نوشته شده و توسط عمرو عرفه کارگردانی شده است. بازیگران این سریال شامل قصی خولی، یسرا، غاده عادل، نیللی کریم، ریم مصطفی، می کساب، دالیا مصطفی، سوسن ارشید و کارمن لبس هستند. این سریال به عنوان بزرگ‌ترین درام تاریخی عربی با هزینه کلی ۲۰ میلیون دلار آمریکایی و با مشارکت بیش از ۲۵۰ هنرمند عربی شناخته شده است.

داستان سریال، زندگی خانواده خدیو اسماعیل را در داخل قصری که با یک حکومت سخت‌گیرانه مطابقت دارد، روایت می‌کند. چهار همسر خدیو که هر یک به سراغ رقبای خود می‌روند و زندگی خدمتکاران و برده‌ها که قصه‌هایی از حاکم و خادمانش را با عشق و عقیده به نمایش می‌گذارند. داستان از دوره حکومت خدیو اسماعیل در مصر آغاز شده و تا سال‌های ۱۸۶۶ تا ۱۸۹۰ ادامه دارد. این سریال داستان همسران و برده‌های خدیو اسماعیل و قصر او را در بر می‌گیرد و درگیری‌هایی که داخل قصر بین برده‌ها و زنان برای به دست آوردن رضایتش رخ می‌دهد.

سریال سرای عابدین با بکار گیری تعداد زیادی مکالمات و لغات گسترده گزینه بسیار مناسبی برای تمرین و تکرار جهت تقویت مکالمه زبان آموزان سطح متوسط و پیشرفته است.

 

۹. سریال الکاتب

سریال الکاتب برای یادگیری عربی

سریال نویسنده یا الکاتب یک سریال درام هیجان انگیز است که هم بازیگران برجسته سوری و هم لبنانی را به نمایش می‌گذارد. داستان حول محور اتهام قتل یک رمان نویس جنایی معروف می‌چرخد. داستان زمانی هیجان انگیز می‌شود که وقایع زندگی واقعی به طرز وحشتناکی شبیه داستان رمان خودش می‌شود.

بیشتر بدانید: آموزش لهجه لبنانی و سوری؛ بررسی تفاوت ها و شباهت ها

تماشای این سریال و گوش دادن به مکالمه‌های آن علاوه بر جذابیت و سرگرمی دایره لغات زبان عربی شما را گسترش خواهد داد.

 

۱۰. سریال تانغو

سریال تانغو برای یادگیری عربی

تانگو یک سریال درام لبنانی-سوری است که حول محور خیانت و رازهای پنهان می چرخد. یک تصادف رانندگی مرگبار و در نتیجه فاش شدن خیانت هایی که قربانیان را درگیر خود می‌کند و منجر به تهدید دوستی چهار دوست صمیمی می‌شود. این یک سریال عاشقانه پر از فراز و نشیب است که مطمئناً شما را تا انتهای سریال همراه خود می‌کشد.

 

۱۱. سریال دولار

سریال دولار برای یادگیری عربی

Dollar که در آگوست ۲۰۱۹ منتشر شد، جدیدترین سریال درام به زبان عربی شامی در نتفلیکس است. علاوه بر این، این نمایش اولین نمایش اصلی نتفلیکس است که از لبنان منتشر می‌شود.

داستان سفر دو کارمند بانک را دنبال می‌کند که در تلاش برای دستکاری سیستم و تعقیب یک اسکناس دلاری با شماره سریال خاص هستند. در ادامه، برای ترویج افتتاح یک حساب بانکی جدید، اسکناس دلار در گردش قرار می‌گیرد و هرکس آن را داشته باشد، یک میلیون دلار برنده می‌شود.

این سریال از بهترین سریال‌های یادگیری زبان عربی برای کسانی است که قصد آشنایی با مکالمات روزمره و اصطلاحات رایج در لهجه لبنانی را دارند.

 

۱۲- سریال باب الحاره

سریال باب الحاره برای یادگیری عربی

سریال “باب الحارة” یک درام تاریخی عربی است که در دمشق اوایل قرن بیستم و در محله‌ی “باب الحارة” واقع در بازار قدیمی دمشق، سوریه، روایت می‌شود. این سریال با کارگردانی بسام الملا و با بازیگری از جمله عباس النوری و صباح الجزائري به تصویر کشیده شده است. این سریال با لهجه‌ی عربی سوری شما را با واژه‌ها و اصطلاحات عربی زیادی آشنا می‌کند.

داستان “باب الحارة” درباره زندگی و روابط اجتماعی در محله‌ی باب الحارة است، که مرکز فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دمشق در آن زمان بود. سریال به طور جزئی به جنبش‌های استقلال طلبانه علیه حکومت عثمانی و مبارزات آن‌ها برای استقلال سوریه اشاره می‌کند. علاوه بر این، سریال نشان می‌دهد چگونه افراد مختلف با زندگی روزمره‌شان، روابط خانوادگی و اجتماعی، و مشکلات و معضلات اجتماعی در یک محله‌ی پرجمعیت شهری مبارزه می‌کنند.

باب الحارة به عنوان یکی از محله‌های قدیمی و معروف دمشق، جهت تاریخی و فرهنگی خود و همچنین روحیه‌ی مبارزه‌ی مردمان سوریه، برای بسیاری از بینندگان جذابیت دارد. سبک بازیگری و کارگردانی واقع‌گرایانه و حقیقی سریال “باب الحارة” نیز از جوایز و تعریف‌های مثبتی برخوردار بوده است.

 

۱۳- سریال المال والبنون

سریال المال والبنون

سریال المال و البنون یک سریال کلاسیک مصری به کارگردانی مجدی ابو امیره است. داستان سریال «پول و پسران» حول محور یوسف پسر عباس الدهو  است که می‌خواهد با فریال دختر سلامه فاراولا ازدواج کند اما با وجود دوستی شدید عباس و سلامه با امتناع خانواده مواجه می‌شود.

مکالمه‌های ساده زیادی در این سریال وجود دارد که اتماشای این سریال را برای زبان آموزان سطح مبتدی مناسب کرده است. همچننی می‌توانید برای تقویت مهارت شنیداری و مکالمه زبان عربی خود آن‌ها را حفظ و تکرار کنید.

 

۱۴- سریال نساء من ذهب

سریال نساء من ذهب برای یادگیری عربی

سریال زنان طلایی به کارگردانی وائل احسان، یک سریال درام اجتماعی عربی است و حول محور یک کمدی و تریلر در مورد دو مرد جوان است که به یک کشور آفریقایی فرستاده می‌شوند تا به دنبال باندی از زنان بگردند که با بیشتر گردشگران شهر مواد مخدر را قاچاق و تجارت می‌کنند. این باند بین المللی تحت رهبری زنی فعالیت می‌کند که از زنان آفریقایی به عنوان وسیله‌ای برای قاچاق مواد مخدر به آفریقا استفاده می‌کند، این دو پلیس خود را به عنوان روزنامه نگاران حقیقت یاب در می آورند و رهبر باند سعی می‌کند از شر آنها خلاص شود.

 

۱۵- سریال الهیبه

سریال الهیبه برای یادگیری عربی

سریال “الهيبة” (الهيبة) یک سریال درام اکشن عربی است که توسط سامر البرقاوي کارگردانی شده است. این سریال با بازیگری از جمله تيم حسن، نادين نسيب نجيم، عبدالمحسن النمس و منذر رياحنة به تصویر کشیده شده است.

در “الهيبة”، داستان درباره‌ی “جبل” است، یک آدم‌کش حرفه‌ای که به عنوان یک قائده محلی در یک روستای کوچک در لبنان شناخته می‌شود. او با چالش‌هایی مانند جنگ بین خانواده‌ها، قدرت، عشق و جنایت مواجه می‌شود و برای حفظ اعتبار خود و محافظت از خوانواده‌اش، به یک سری اقدامات نامعمول و خطرناک روی می‌آورد.

“الهيبة” با داستان پر هیجان و اکشن، بازیگری قوی از بازیگران اصلی و تمرکز بر مباحث اجتماعی و قدرت در جوامع روستایی لبنان، توانسته است جایگاه خود را در صحنه تلویزیونی عربی برجسته کند. با اجرای برجسته تیم حسن در نقش اصلی، “الهيبة” به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سریال‌های عربی در ژانر درام و اکشن تبدیل شده است.

این سریال حول یک دشمنی تاریخی بین دو قبیله خیالی بزرگ واقع در روستای الهیبه در نزدیکی مرز سوریه می‌چرخد. این سریال به علاقمندان زبان عربی خصوصا لهجه سوری پیشنهاد می‌شود. این سریال با لهجه‌ی لبنانی به زبان آموزان سطح پیشرفته توصیه می‌شود.

 

۱۶- سریال نص يوم

سریال “نص يوم” یک مجموعه تلویزیونی مصری است که در سال ۲۰۱۸ به کارگردانی سامر برقاوی و با بازیگری تیم حسن، آبولین حداد و سوسن میخائیل ساخته شده است. ژانر این سریال درام و اجتماعی است و داستانی اصیل و جذاب را روایت می‌کند.

در سریال “نص يوم”، داستان با مرگ مردی آغاز می شود که صاحب یک باغ بزرگ زیتون است، بنابراین پسر خارج نشین او (مایار) به کشور باز می گردد تا تمام تعهدات حرفه ای و خانوادگی خود را به پایان برساند، اما عاشق یک دختر زیبا می شود. دختری به نام (یارا) که باعث می شود سفرش را لغو کند و در کشور بماند. پس از اینکه او متوجه می‌شود که معشوقه‌اش زنی بازیگوش و کلاهبردار است، درگیری‌های زیادی را در قالب یک ماجرای کارآگاهی جالب پشت سر می‌گذارد.

بازیگران برجسته این سریال شامل هند صبری، تیم حسن، آسر ياسين، باسم سمرة و دیگر هنرپیشگان مصری می‌باشند. سریال “نص يوم” در مصر و کشورهای عربی پخش شده و به عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های مصری و منطقه شناخته شده است. تماشای این سریال به زبان آموزانی که قصد دارند مکالمه‌ی ساده و روزمره زبان عربی را بیاموزند توصیه می‌شود.

 

۱۷- سریال الجماعة

سریال الجماعة

سریال “الجماعة” یک مجموعه تلویزیونی مصری است که در سال ۲۰۱۰ به کارگردانی وحید حامد ساخته شده است. این سریال به ژانر درام سیاسی تعلق دارد و داستانی پر از اسرار و اتفاقات هیجان‌انگیز را روایت می‌کند. بنابراین لهجه عربی مصری استفاده شده در این سریال، تماشای این سریال را برای زبان آموزان علاقه مند به این لهجه عربی مناسب کرده است.

این سریال در ماه رمضان سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۴۳۱ هجری قمری) از تلویزیون مصر، شبکه القاهره، الناس و دیگر شبکه های مصری پخش شد. موضوع این سریال حول محور حسن البنا و اخوان المسلمینی است که او تأسیس کرد.

این سریال به صورت فلش بک نمایش داده می شود، جایی که گروهی از جوانان دانشگاه الازهر قاهره به اتهام برگزاری رژه نظامی در داخل دانشگاه تحت بازجویی قرار می‌گیرند و دادستانی در حال تحقیق از آنها است، دادستان جزئیات زیادی درباره این گروه نمی‌داند. پس از کارشناس امور گروه، مشاور عبدالله کساب، می‌پرسد و …

 

۱۸- سریال طايع

سریال طايع برای یادگیری عربی

سریال “طايع” یک مجموعه تلویزیونی مصری است که در سال ۲۰۲۱ به کارگردانی حسني صالح ساخته شده است. این سریال به ژانر درام و اجتماعی تعلق دارد و داستانی پر از اتفاقات و تضادها را روایت می‌کند.

در سریال “طايع”، داستان بر روی شخصیت اصلی به نام طايع تمرکز دارد. طايع یک کارگر ساده و بی‌گناه است که در محیط کار خود به مشکل برمی‌خورد و درگیر ماجراهای پیچیده می‌شود. این سریال به معرفی زندگی طبقات کارگری و طبقات ضعیف و محروم جامعه کویت پرداخته و در آن به قضاوت اجتماعی و سیاسی اشاره شده است.

این سریال حول یک چارچوب دراماتیک و پر از تعلیق در مورد دکتر «طايع» است که در روستایی در جنوب مصر در استان الاقصر بزرگ می‌شود و پدرش «حسن الحواری» در نتیجه جستجوی آثار باستانی فوت می‌کند و شایعات زیادی در زمینه مرگ او منتشر می‌شود. مادر طايع او را وادار می کند تا انتقام پدرش را بگیرد، اما او از ریختن خون خودداری می‌کند و برای محافظت از خود و خانواده اش از چرخه انتقام، خود را زندانی می‌کند. سپس او توسط دوستش، افسر پلیس، سراج، فراخوانده می‌شود تا به شهر بازگردد و باند قاچاق عتیقه به رهبری حربی را دستگیر کند که خواهان انتقام گرفتن از طایع برای قتل یکی از اعضای خانواده‌اش است.

دایره لغات و مکالمات استفاده شده در این سریال بیشتر مناسب زبان‌آموزان سطح پیشرفته بوده اما زبان آموزان سطح متوسط نیز می‌توانند با کمی تلاش و دقت از تماشای این سریال لذت برده و برای افزایش مهارت یادگیری زبان عربی از آن استفاده کنند.

 

۱۹- سریال الشک

سریال الشک برای یادگیری عربی

سریال مصری شبهه، در ماه رمضان ۲۰۱۳  میلادی به نمایش درآمد. داستان سریال این سریال حول محور شخصیت واسیلا می‌چرخد که از شخصی که ادعا می‌کند پدر واقعی اوست (قاصد خیر) دارایی بزرگی را به ارث می‌برد و او زندگی جدیدی را با همسرش (ادهم) و وکیل کاصد خیر (کاصد خیر) آغاز می‌کند. فایق از نیاز خانواده به خود و پولش سوء استفاده می‌کند و خانواده اش را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

 

۲۰-سریال أمر واقع

سریال أمر واقع برای یادگیری عربی

سریال “أمر واقع” یک مجموعه تلویزیونی مصری است که در سال ۲۰۲۱ به کارگردانی مصطفى الشال ساخته شده است. این سریال به ژانر درام، اجتماعی و اکشن تعلق دارد و داستانی پر از هیجان، تنش و تضادها را روایت می‌کند.

کریم فهمی مظهر شخصیت افسری است که با پدیده تروریسم روبرو می‌شود که اخیراً در مصر گسترش یافته است، زیرا اولین قسمت‌ با یک حادثه تروریستی شروع می‌شود که سفیر اوگاندا در قاهره را هدف قرار می‌دهد. یک کانال عربی سه روز قبل از وقوع این ترور، خبر این ترور را پخش کرد که باعث شد سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه مصر این خبر را تکذیب کند و سفیر اوگاندا نیز کلیپی از او منتشر کرد تا این شایعه را رد کند. خیابان مشرف به کافه و حوادث ادامه دارد دینا فؤاد نقش اصلی یک فعال رسانه‌ای را ایفا می‌کند و حوادث تروریستی را که کشور در معرض آن قرار گرفته پوشش می‌دهد.

این سریال یکی از بهترین سریال‌های یادگیری زبان عربی با لهجه عربی مصری است و با تماشای آن می‌توانید دایره واژگان خود را گسترش داده و مکالمه‌های زیادی را تمرین کنید.

 

۲۱- سریال الثمن

سریال الثمن برای یادگیری عربی

این سریال بر اساس سریال ترکی معروف “عشق باقی می ماند” ساخته شده است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ به نمایش درآمد. ریحان خیاط، رزان جمال، نیکلاس موواد، سارا ابی کنعان، راندا کعدی و رفیق علی احمد در این سریال نقش آفرینی می کنند و کارگردانی این سریال بر عهده فکر القادی است.داستان حول محور «زین الصافی» (ریحان خیاط) می چرخد ​​که عاشق «ساره الخطیب» (رزان جمال) می‌شود که اتفاقات جالب و موانع زیادی در آن نقش بسته است.

تماشای این سریال درام سوری لبنانی به زبان آموزان سطح متوسط و پیشرفته پیشنهاد می‌شود.

 

۲۲- سریال الهرشه السابعه

سریال الهرشه السابعه برای یادگیری عربی

سریال خراش هفتم یک سریال مصری است که در ماه رمضان سال ۲۰۲۲ به نمایش درآمد. این سریال به کارگردانی کریم الشناوی و با بازی آمنه خلیل، محمد شاهین، علی قاسم، اسماء گلال، آیدا ریاد و محمد محمود ساخته شده است.

داستان این سریال در مورد زندگی زن و شوهر جوانی است که در آستانه هفتمین سالگرد زندگی مشترکشان با چالش های مراقبت از دوقلوهایشان دست و پنجه نرم می کنند.

سریال پر از عبارات محاوره و مکالمه های عامیانه و پر کاربرد است که دیدن آن به زبان آموزانی که قصد پیشرفت در این حوزه را دارند توصیه می‌شود.

 

۲۳- سریال الغرفه ۲۰۷

سریال الغرفه 207 برای یادگیری عری

اتاق ۲۰۷ یک سریال مصری به کارگردانی محمد باکر است که بر اساس رمان راز اتاق ۲۰۷ اثر احمد خالد توفیق ساخته شده است. محمد فراگ، رهام عبدالغفور، نردین فراق، مراد مکرم، کامل الباشا، یوسف عثمان و مریم الخشت بازیگران این سریال هستند.

داستان این سریال ۱۰ قسمتی در سال ۱۹۶۸ اتفاق می‌افتد. در داخل هتلی که صاحبش اصرار داشت که اتاق ۲۰۷ با وجود همه‌ی وحشت و هیجانی که در آن رخ می‌داد، باقی بماند. جمال الصواف، به هشدارها گوش نمی دهد و اهمیتی نمی دهد که اتاق چه چیزی را برای او پنهان کرده است. بنابراین او  وارد اتاق می‌شود تا تمام زندگی اش را زیر و رو کند و شروع به کشف رازهای اتاق می‌کند. او در راستای این مکاشفه رازهای زندگی و گذشته اش را کشف میکند و هر بار باید بهای هر واقعیتی را که می‌فهمد بپردازد.

 

۲۴- سریال جزیره غمام

سریال جزیره غمام برای یادگیری عربی
جزیره غمام یک مجموعه تلویزیونی مصری است که در ماه رمضان سال  ۲۰۲۲ میلادی با بازی مای عزالدین، طارق لطفی، فتحی عبدالوهاب و احمد امین به نویسندگی عبدالرحیم کمال و کارگردانی حسین المنبوی پخش شد. 
داستان این سریال وقایع یک دوره باستانی (بیش از ۱۰۰ سال پیش) در یکی از جزایر واقع در دریا را به تصویر می‌کشد. در آن جزیره تأثیر مسافران بر آرامش حاکم بر آن شهر نمایش داده می‌شود. خلدون و آل. عيقه در جزيره غمام مستقر مي شوند و با گمان اينكه گنج بزرگی در آن جزيره ناشناخته مخفی است. بنابراین سعي در كنترل مردم جزيره دارند و تلاش مي‌كنند تا براي اجراي نقشه خود نفوذ خود را گسترش دهند.
سریال جزیره غمام مملو از واژگان و لغات گسترده عربی با لهجه مصری است. با کمی دقت و تمرین و تکرار تلفظ کلمات همراه با سریال می‌توانید مهارت گفتار و دایره لغات خود را گسترش دهید.

 

سه مجموعه تلویزیونی جذاب به زبان عربی برای تقویت مهارت زبان

در ادامه شما را با مجموعه‌های تلویزیونی آشنا می‌کنیم، مجموعه‌هایی که با زبان محاوره‌ای و پرکاربرد در سطح روزمره، منبع بسیار مفیدی برای زبان‌آموزان به خصوص در سطح مبتدی و متوسط می‌باشند.

 

۱. سریال خواطر

سریال خواطر برای یادگیری عربی

تصور کنید خانه، خانواده و دوستان خود را برای سفر به دور دنیا ترک می‌کنید. سریال خواطر در همین مورد است. شما یک مرد تحصیل کرده از عربستان سعودی و تیمش را دنبال می‌کنید که در سراسر جهان سفر می‌کند تا شباهت‌ها و تفاوت‌های بین جوامع عربی و غیر عربی(به ویژه آسیایی و اروپای غربی) را کشف کند. خالق نمایش احمد الشغیری، قصد دارد جنبه های مثبت فرهنگ‌ها را در سراسر جهان برجسته کند و آنها را به عنوان نمونه‌ای برای خاورمیانه‌ای‌ها و عرب زبانان معرفی کند. او در طول سریال به زبان عربی خلیجی صحبت می‌کند، بنابراین برای زبان آموزان پیشرفته عربی استاندارد مدرن و زبان آموزانی که روی لهجه‌ی زبان عربی خلیج فارس تمرکز دارند بسیار مناسب است.

مجموعه تلویزیونی خواطر به دلیل استفاده از زبان عربی خلیجی برای زبان آموزان استاندارد مدرن و زبان آموزانی که روی لهجه‌ی زبان عربی خلیج فارس تمرکز دارند بسیار مناسب است.

 

۲. سریال افتح يا سمسم

سریال افتح يا سمسم برای یادگیری عربی

ممکن است برای کسانی که با تماشای Sesame Street بزرگ شده‌اند، Iftah Ya SimSim به معنای «کنجد باز شو» آشنا به نظر برسد، اما این برنامه به هیچ وجه کپی برداری عربی از برنامه تلویزیونی محبوب آمریکایی نیست. بلکه این نمایش از ابتدا فقط برای بینندگان کودک و نوجوان عرب ساخته شده است. اما زبان آموزان غیر بومی عرب به ویژه مبتدیان نیز به دلیل ماهیت ساده و در عین حال گسترده آن می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین اگر فرزندانی دارید که زبان عربی را به عنوان زبان دوم یاد می‌گیرند، این سریال بسیار مناسب است.

این سریال در ابتدا از اواخر دهه ۷۰ تا ۱۹۹۰ در کویت تولید و متأسفانه، به دلیل جنگ ایران و عراق از ادامه تولید متوقف شد. اما این سریال با همان اهداف آموزشی و زبانی در سال ۲۰۱۵ احیا گردید. تولید کنندگان این سریال امیدوار بودند که برای جمعیت محروم، سواد و آموزش به ارمغان آورند. همچنین، از مهم ترین اهداف آنان این بود که به کودکان خردسال در سراسر جهان عرب کمک کنند تا به بزرگسالانی تحصیل کرده و اخلاقی تبدیل شوند.

زمانی که این برنامه برای اولین بار توسعه یافت، تهیه کنندگان با تصمیم گیری برای ساخت نمایش تنها با استفاده از زبان استاندارد عربی مدرن ریسک بزرگی را به گردن گرفتند. برخی از مربیان معتقد بودند که زبان عربی استاندارد مدرن ممکن است موجب سردرگمی کودکان شود. با این حال در انتها این اتفاق نیافتاد و این مجموعه نمایشی به بخش محبوب دوران کودکی برای بسیاری از جوانان عرب تبدیل شد.

 

۳. مجموعه Arabs Got Talent

مجموعه Arabs Got Talent برای یادگیری عربی

مجموعه Arabs Got Talent یک نمایش استعدادیابی مستقر در لبنان است که جوانان با استعدادی از خاورمیانه و شمال آفریقا را گرد هم می‌آورد. جایزه بزرگ یک ماشین به روز به ارزش ۱۳۳۲۵۰ دلار است. علاوه بر آن، شرکت کننده قراردادی با MBC دریافت می کند – کانال تلویزیونی عربی که میزبان سریال های تلویزیونی عربی است.

داوران نجوا کرم، علی جابر، ناصر القصابی و احمد حلمی شرکت کنندگانی با استعدادهای مختلف انتخاب می کنند که بر اساس عملکرد خود به نیمه نهایی راه خواهند یافت. پس از رسیدن به نیمه نهایی، سرنوشت آنها در دست تماشاگران است. بار دیگر، از آنجایی که شرکت کنندگان از سراسر جهان عرب هستند، زبان آموزان عربی با طیف گسترده ای از لهجه های عربی آشنا خواهند شد.

یک نکته مهم و جالب توجه که باید ذکر شود این است که شبکه‌ی ام بی سی پرشیا سریالهای عربی را با دوبله‌ی کامل فارسی نمایش می‌دهد و این فرصت خوبی برای زبان آموز است تا نسخه اصلی و دوبله آن را با هم تماشا کند. این روش خوبی برای یادگیری بهتر دیالوگها و اطمینان از درک و ترجمه درست نسخه‌ی اصلی است.

 

معرفی راه‌های دیگر یادگیری زبان عربی

علاوه بر استفاده از سریال‌ها، برای یادگیری زبان می‌توانید از روش‌ها و منابع دیگری نیز استفاده کنید. برخی از راه‌های دیگر یادگیری زبان عبارتند از:

  1. کلاس‌های زبان: شرکت در کلاس‌های خصوصی زبان عربی با استاد مجرب، می‌تواند یک روش ساختاری و منظم برای یادگیری زبان باشد.
  2. کتاب‌ها و منابع آموزشی: استفاده از کتاب‌ها، کتاب‌های آموزشی زبان عربی، خواندن بهترین رمان‌های مناسب برای یادگیری زبان عربی، منابع آموزشی آنلاین و نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های یادگیری زبان عربی می‌تواند یک روش اثربخش برای افزایش دایره واژگان، بهبود گرامر و مهارت‌های زبانی باشد.
  3. آهنگ‌ها و فایل‌های صوتی: گوش دادن به آهنگ‌های عربی، فایل‌های صوتی و پادکست‌ها به زبان عربی از بهترین روش‌های یادگیری زبان عربی است و کمک زیادی به تقویت مهارت شنیداری شما می‌کند.
  4. محیط زبانی: مکالمه و معاشرت با عرب زبانان، می‌تواند یک روش غوطه‌ور شدن در زبان و فرهنگ مربوطه باشد و باعث بهبود مهارت‌های گفتاری و شنیداری شما بشود.

 

سخن پایانی

همچنان که در حال یادگیری یک زبان هستید، در حال یادگیری فرهنگ مردم آن نیز هستید. این بدان معناست که اگر شما در حال یادگیری زبان عربی هستید، در مورد فرهنگ عرب نیز یاد می‌گیرید. بنابراین، استفاده از فرهنگ تلویزیون عربی برای یادگیری بهتر صحبت کردن عربی روشی بسیار کارآمد و پربازده و البته سرگرم‌ کننده است.

یادگیری زبان عربی با دیدن سریال می‌تواند یک روش موثر و جذاب برای تقویت مهارت‌های زبانی باشد. این روش اجازه می‌دهد تا به صورت عملی و عملیاتی، زبان عربی را در یک محیط واقعی و در قالب داستان‌ها، کاراکترها و موقعیت‌های واقعی تجربه کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا با تلفظ، لهجه، سرعت و آواهای مختلف زبان عربی آشنا شوید و مهارت شنیداری خود را تقویت کنید. علاوه بر این این روش به شما این امکان را می‌دهد تا با گوش دادن به گفتار واقعی ملت‌های عربی، عملکرد شنیداری خود را بهبود دهید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *