کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان عربی

۲۳ فیلم بی نظیر و تاثیرگذار برای یادگیری و تقویت زبان عربی

۴.۱
(۳۲)

تماشای فیلم عربی یکی از بهترین راه‌های یادگیری و تقویت این زبان است. از این طریق لهجه روزمره مردمی را که به زبان عربی سخن می‌گویند یاد می‌گیرید؛ و همزمان، با مکالمات رایج، فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن کشورها نیز آشنا می‌شوید. زبان عربی در کشورهای گوناگون با گویش‌های متفاوت، میان مردم رایج است. در این مقاله به معرفی فیلم های یادگیری زبان عربی با لهجه‌های (گویش) متفاوت پرداخته‌ایم.

 

در ادامه می‌خوانید:

نگاهی سریع به لیست فیلم‌های معرفی شده در مقاله:

وجده  الجنة الآن عمارة يعقوبيان
ذیب وهلأ لوين؟ حسن و مرقص
المختارون قضية رقم ۲۳ قندیشه
بركة يقابل بركة کفرناحوم بعيدا عن الرجال
بیروت الغربیه سكر بنات علی زاوا
عُمر عسل إسود الموصل
محبس الفيل الأزرق ابن بابل
إنشالله إستفدت اسما

 

فیلم های یادگیری زبان عربی با لهجه شبه جزیره ای

کشورهای عربی که با لهجه شبه‌جزیره‌ای صحبت می‌کنند و زبان معیار آن‌ها عربی استاندارد مدرن است، فیلم‌های جالب و پیشرویی دارند که شاید نام آن‌ها را هم نشنیده باشید. اما فرصت مناسبی است که با سینمای این بخش از دنیا آشنا شوید.

 

۱. وجده (۲۰۱۲)

امتیاز IMDb وجده: ۷/۵

وجده (Wadjda) داستان یک دختر ۱۰ ساله‌، ساکن کشور عربستان سعودی که آرزویش خریدن یک دوچرخه است، می‌باشد. اما در کشور عربستان دوچرخه‌سواری برای دختران خلاف هنجارهای جامعه است. بنابراین دخترک حمایتی برای رسیدن به آرزویش دریافت نمی‌کند. اما او تصمیم می‌گیرد با شرکت در مسابقه قرآن،خودش  پول لازم برای خرید دوچرخه را تهیه کند. حیفا المنصور کارگردان این فیلم به موضوع ممنوعیت دوچرخه‌سواری برای زنان در عربستان پرداخته، و به مشکلاتی اشاره می‌کند که زنان عربستان سعودی در زندگی روزمره‌شان به خاطر هنجارها و قوانین تجربه می‌کنند.

در فیلم وجده با اصطلاحات عربی زیادی که در کشور عربستان رایج است آشنا می‌شوید.

فیلم یادگیری زبان عربی حجازی وجده

 

۲. ذیب (۲۰۱۴)

امتیاز IMDb ذیب: ۷/۲

فیلم ذیب (Theeb) درامی ماجراجویانه است که به صورت مشترک توسط ۴ کشور امارات متحده عربی، قطر، اردن و بریتانیا ساخته شده است. لهجه زبان عربی که در این فیلم صحبت می‌شود عربی حجازی و زیرمجموعه‌ای از عربی شبه‌جزیره‌ای می‌باشد. در سال ۱۹۱۶، حسین و ذیب، پسران یکی از شیخ‌های بادیه‌نشین قبیله الحويطات هستند که به تازگی یتیم شده‌اند. شبی یک افسر انگلیسی به همراهی یک عرب به اقامتگاه آن‌ها می‌آید. روز بعد از حسین می‌خواهند که افسر انگلیسی را تا چاه آبی در میانه کویر راهنمایی کند. این چاه کنار خط راه آهن حجاز قرار دارد که منطقه‌ای استراتژیک است.

ذیب که هنوز یک پسربچه است، دوست دارد همراه آن‌ها برود اما به او اجازه نمی‌دهند. بنابراین پنهانی پشت سرِ گروه حرکت می‌کند و بالاخره به آن‌ها می‌رسد. افسر انگلیسی اصرار دارد که سریع‌تر به مقصد برسد، بنابراین آن‌ها نمی‌توانند ذیب را به قبیله بازگردانند و به ناچار ذیب با آن‌ها همراه می‌شود.

ذیب یکی از بهترین فیلم های یادگیری زبان عربی با لهجه عربی شبه‌جزیره‌ای است. با تماشای این فیلم عربی می‌توانید دایره واژگان خود را گسترش دهید و مکالمه‌های مهم زیادی را تمرین کنید.

فیلم یادگیری زبان عربی ذیب

 

۳. المختارون (۲۰۱۶)

امتیاز IMDb المختارون: ۵/۱

فیلم المختارون (The Worthy) روایتی از دنیایی است که به دست بشر به مرز نابودی می‌رسد. درگیری‌های سیاسی در دنیا از کنترل خارج شده و در این میان یک حزب سیاسی تصمیم می‌گیرد منابع آب را آلوده کند. با آلودگی مرگبار آب‌ها در سطح جهان، اوضاع پیچیده‌تر می‌شود. گروه کوچکی از بازماندگان یکی از منابع کمیاب آب پاک را یافته‌اند و اطراف آن جمع شده‌اند. اما در چنین شرایطی همیشه بحثی برای بقا شکل می‌گیرد.

اگر به ژانر آخرالزمانی علاقه دارید، فیلم المختارون یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای یادگیری و تقویت زبان عربی تماشا کنید. گویشی که در این فیلم مورد استفاده قرار گرفته برای زبان‌آموزان سطح متوسط قابل درک است و افراد در سطح مبتدی نیز با کمی دقت می‌توانند فیلم را دنبال کنند.

فیلم یادگیری زبان عربی المختارون

 

۴. بركة يقابل بركة (۲۰۱۶)

امتیاز IMDb بركة يقابل بركة: ۶/۳

ملاقات برکه با برکه (Barakah Meets Barakah) کمدی-درام عاشقانه‌ای است در کشوری که چنین عشق‌هایی را مجاز نمی‌داند. در شهر جده، پسری از طبقه متوسط با دختری از یک خانواده ثروتمند آشنا می‌شود و به مرور زمان عشقی عمیق بین آن‌ها شکل می‌گیرد. اما در کشور عربستان سنت‌ها بر روابط عاشقانه حکومت می‌کنند.

برکه و بی‌بی به هم علاقه‌مندند اما قوانین دست و پاگیر عربستان سعودی، حتی یک ملاقات ساده را هم برای آن‌ها سخت و چالش‌برانگیز می‌کند. این فیلم تناقضات آشکاری را به نمایش گذاشته است که بین تفکرات نسل جوان با سنت‌ها و قوانین حاکم بر عربستان سعودی وجود دارد؛ جامعه‌ای که همزمان می‌خواهد هم محافظه‌کار بماند و هم به سوی مدرن شدن پیش برود.

این فیلم مکالمه‌های روزمره عربی و اصطلاحات زیادی از زبان عربی استاندارد مدرن را به شما یاد خواهد داد. هنگام تماشای فیلم فراموش نکنید که کاغذ و قلمی کنار دستتان داشته باشید.

فیلم یادگیری زبان عربی برکه تقابل برکه

 

فیلم های یادگیری زبان عربی با لهجه شامی

یکی از ۵ گویش اصلی زبان عربی، گویش شامی است و بیش از ۳۰ میلیون نفر در دنیا به این لهجه سخن می‌گویند. خوش‌بختانه می‌توانید تعداد زیادی فیلم برای یادگیری زبان عربی با گویش شامی بیابید. در ادامه با چند مورد از برترین فیلم‌هایی که تماشای آن‌ها به تقویت مهارت شنیداری و مکالمه زبان عربی شما کمک خواهد آشنا می‌شویم.

 

۱. بیروت الغربیه (۱۹۹۸)

امتیاز IMDb بیروت الغربیه: ۷/۶

فیلم بیروت غربی (West Beirut) روایت زندگی دو دوست جوان به نام‌های تارک و عُمر است که جوانی‌شان با بحرانی در لبنان همزمان می‌شود. در آپریل ۱۹۷۵ جنگ داخلی در لبنان آغاز شد. در آن زمان بیروت به دو قسمت غربی (مسلمان و مسیحی) و شرقی (مسیحی) تقسیم شده بود. تارک در قسمت غربی زندگی می‌کند و با دوست خود عُمر فیلم می‌سازد. در شروع جنگ، مدرسه‌های قسمت شرقی تعطیل شده و هیجان‌های ناشی از جنگ تا حدی برای جوانان جذاب است. اما با طولانی شدن جنگ و بزرگ‌تر شدن تارک این داستان به یک تراژدی تبدیل می‌شود.

اگر می‌خواهید مکالمه‌های ساده و روزمره به زبان عربی را یاد بگیرید، فیلم بیروت غربی یک گزینه خیلی عالی برای شماست.

بهترین فیلم یادگیری زبان عربی بیروت غربی

 

۲. عُمر (۲۰۱۳)

امتیاز IMDb عمر: ۷/۵

عُمر، درامی فلسطینی است که به گفته هانی ابو اسد، نویسنده، کارگردان، و سازنده فیلم، از زندگی روزمره مردم فلسطین الهام گرفته است. عُمر جوانی است که بارها و بارها از سد کرانه باختری بالا می‌رود تا بتواند، معشوقه‌اش نادیا را ملاقات کند. اما یک بار هنگام عبور توسط سربازان اسرائیلی دستگیر می‌شود و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. این شروع قصه‌ای دردناک است که نشان می‌دهد چگونه ظلم می‌تواند زندگی جوانان را تباه کند. عُمر به همین سادگی وارد بازی پیچیده‌ای از مبارزه، خیانت، نفرت و ترس می‌شود که همزمان به عشق او به نادیا گره خورده است.

شاید ندانید که اغلب اسرائیلی‌ها به خوبی به زبان عربی فلسطین صحبت می‌کنند. در این فیلم با اصطلاحات رایج در گویش عربی فلسطینی به خوبی آشنا می‌شوید.

فیلم یادگیری زبان عربی با گویش فلسطینی - عمر

 

۳. محبس (۲۰۱۶)

امتیاز IMDb محبس: ۶/۸

محبس (Solitaire) یک فیلم لبنانی-سوریِ طنز است. در این فیلم دختر جوان لبنانی عاشق یک پسر سوری می‌شود و قصد دارد با او ازدواج کند. اما مادر دختر از سوری‌ها متنفر است. بنابراین همه سعی می‌کنند این موضوع را از مادر مخفی کنند، اما در همان دیدار اول، با سلام و احوال‌پرسی، به خاطر لهجه سوری پسر، همه چیز لو می‌رود و اوضاع به هم می‌ریزد.

در این فیلم با فرهنگ مردم لبنان و سوریه، و نیز اختلافاتی که بر روابط برخی از آن‌ها سایه انداخته آشنا می‌شوید. سرعت مکالمه‌ها معمولی و گاهی تند است. اما اگر بخشی را متوجه نمی‌شوید، می‌توانید سرعت پخش ویدیو را کمی پایین بیاورید.

فیلم یادگیری زبان عربی با گویش لبنانی - محبس

 

۴. إنشالله إستفدت (۲۰۱۶)

امتیاز IMDb إنشالله إستفدت: ۶/۶

إنشالله إستفدت (Blessed Benefit) یک کمدی عربی بسیار جذاب است که در کشور اردن اتفاق می‌افتد. احمد یک پیمانکار ساختمانی است، اما در نتیجه یک معامله به زندان می‌افتد. او باید سه ماه را در زندان بگذراند. احمد ابتدا سعی می‌کند بی‌گناهی‌اش را ثابت کند، اما در نهایت ناامید می‌شود. در این میان او با افراد زیادی با پیشنیه‌های متفاوت آشنا می‌شود، و کم کم به این نتیجه می‌رسد که شاید زندگی در زندان بهتر از آزادی باشد.

مکالمه‌های هوشمندانه و شوخی‌های مکرری که در این فیلم می‌شنوید شما را با اصطلاحات و کلمات گسترده‌ای از زبان عربی آشنا می‌کند. بنابراین فیلم إنشالله إستفدت می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های یادگیری زبان عربی برای افراد در سطح متوسط باشد.

فیلم یادگیری زبان عربی با لهجه اردنی - انشالله استفدت

 

۵. الجنة الآن (۲۰۰۵)

امتیاز IMDb الجنة الآن: ۷/۴

اینک بهشت (Paradise Now) که برنده جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان در مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۰۶ شده است، داستان دو دوست فلسطینی را روایت می‌کند که قصد دارند دست به یک عملیات انتحاری در تل آویو بزنند. سعید و خالد از دوران کودکی با هم دوست بوده‌اند و فیلم آخرین روزهای با هم بودن آن‌ها را روایت می‌کند.

این یک فیلم پرماجرا و قابل تأمل است. لحظاتی که نظام‌های ارزشی، انسان را به سمت یک حرکتی خاص سوق دهند که بزرگترین دارایی‌اش یعنی جانش را هم فدا کند، ارزش آن را دارد که متوقف شویم و به اندیشه‌ای که پشت این طرز فکر وجود دارد فکر کنیم. شاید حتی خودمان را بهتر بشناسیم. اینک بهشت، یک فیلم ماجراجویانه و پر از حادثه است. برنامه‌ها گاهی تغییر می‌کنند، اما سعید در انتهای فیلم قصد دارد همه را شگفت‌زده کند.

فیلم یادگیری زبان عربی الجنه الان

 

۶. وهلأ لوين؟ (۲۰۱۱)

امتیاز IMDb وهلأ لوین: ۷/۴

حالا کجا برویم؟ (Where Do We Go Now?) کمدی-درامی محصول مشترک کشورهای لبنان، فرانسه، مصر و ایتالیاست. داستان در یک روستای دورافتاده لبنانی اتفاق می‌افتد که بخشی از آن‌ها مسلمان و بخشی دیگر مسیحی‌اند. زمانی که آتش اختلافات فرقه‌ای و مذهبی در روستا روشن می‌شود، زنان روستا با هر ابزاری که می‌توانند سعی می‌کنند این آتش را خاموش کنند. درست زمانی که شعله‌های خشم و خشونت در میان مردان روستا زبانه می‌کشد، زنان دور هم جمع می‌شوند تا مردان را از جنگ دور نگه دارند.

این فیلم پر از درس‌هایی در مورد همدلی و صلح است. در کنار این مفاهیم زیبا یکی از بهترین فیلم‌های یادگیری زبان عربی را پیش رو دارید. مکالمه‌های زیادی در این فیلم در جریان است که می‌توانید آن‌ها را حفظ و تکرار کنید تا گامی در جهت تقویت مهارت شنیداری و مکالمه زبان عربی خود بردارید.

فیلم یادگیری زبان عربی - وهلا لوین

 

۷. قضية رقم ۲۳ (۲۰۱۷)

امتیاز IMDb توهین: ۷/۶

فیلم توهین (The Insult) درامی پرماجرا درباره تبعیضات نژادی است. طونی حنا یک مسیحی لبنانی است که طی یک حادثه ساده و روزمره با کارگر پناهنده فلسطینی درگیر می‌شود. این درگیری قرار است با یک عذرخواهی ساده تمام شود، اما تعصبات نژادی اوضاع را پیچیده می‌کند. همسر طونی باردار است و استرس ناشی از این کشمکش‌ها او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. کم کم این ماجرا به حدی پیچیده می‌شود که بازیگران بیشتری پیدا می‌کند و باعث به وجود آمدن درگیری‌هایی بین مسلمانان و مسیحیان می‌شود. اما در پایان این افراد به درد مشترکی می‌رسند که آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد.

فیلم عربی توهین را برای یادگیری مکالمه‌های روزمره زبان عربی با لهجه لبنانی و فلسطینی تماشا کنید.

فیلم یادگیری زبان عربی با گویش لبنانی - قضیه رقم 23

 

۸. کفرناحوم (۲۰۱۸)

امتیاز IMDb کفرناحوم: ۸/۴

فیلم کفرناحوم (Capernaum) یکی از برترین فیلم‌های سینمای عرب می‌باشد که توسط کارگردان لبنانی نادین لبکی ساخته شده است. زين الحاج نوجوان ۱۲ ساله از محله‌های فقیرنشین بیروت است که به دلیل درگیری با چاقو، محکوم به ۵ سال زندان شده است. زین تاریخ دقیق تولدش را نمی‌داند، زیرا پدر و مادرش برای او شناسنامه نگرفته‌اند. بنابراین زین تصمیم می‌گیرد زمانی که به دادگاه معرفی می‌شود از پدر و مادرش نیز به خاطر کودک‌آزاری شکایت کند.

فیلم به قبل از دستگیری زین بازمی‌گردد و نشان می‌دهد که او در خانواده‌ای پرجمعیت زندگی می‌کند. والدین او از کودکان خود برای انجام کارهای خلاف سوء استفاده می‌کنند. زین پس از پشت سر گذاشتن روزهایی سخت از خانه فرار می‌کند. اما نه جا و مکانی دارد و نه پولی. بنابراین زندگی همچنان برای زین سخت و پیچیده است و می‌تواند او را به دام خلاف بیندازد. در نهایت هم زین روانه زندان می‌شود.

اما زین در زندان با مفهوم کودک‌آزاری آشنا می‌شود و علاوه بر شکایت از پدر و مادرش، شخص دیگری را هم که از کودکان سوء استفاده می‌کند لو می‌دهد. به این ترتیب یک کودک آسیب‌دیده به نجات چندین کودک از دام آسیب کمک می‌کند.

در این فیلم با مکالمه‌های بسیار متنوعی به زبان عربی با لهجه لبنانی آشنا می‌شوید و واژه‌ها و اصطلاحات زیادی یاد می‌گیرید.

بهترین فیلم یادگیری زبان عربی کفرناحوم

 

۹. سكر بنات (۲۰۰۷)

امتیاز IMDb سکر بنات: ۷/۱

کارامل (Caramel) روایت زندگی ۵ زن لبنانی است که با مشکلاتی مثل عشقی ممنوعه، سنت‌های دست و پاگیر جامعه، یا وظایفی که جامعه و هنجارها بر آن‌ها تحمیل کرده درگیرند. فیلم در یک سالن آرایش در بیروت اتفاق می‌افتد. لیال، نسرین و ریما در سالن آرایش کار می‌کنند، جمال مشتری دائمی آرایشگاه و رز خیاطی است که مغازه‌اش کنار آرایشگاه است. این فیلم کاملاً اجتماعی است به خوبی فرهنگ و آداب و رسوم کشور لبنان را به نمایش می‌گذارد.

برای آشنایی بیشتر با فرهنگ کشور لبنان و یادگیری مکالمه‌های روزمره زبان عربی می‌توانید تماشای این فیلم را در اولویت قرار دهید.

فیلم یادگیری زبان عربی - سکر بنات

 

فیلم های یادگیری زبان عربی با لهجه مصری

زبان عربی که با لهجه مصری صحبت می‌شود کاملا متفاوت از زبان عربی استاندارد و یکپارچه در سراسر دنیا است. سینمای مصر یکی از قوی‌ترین سینماها در دنیای عرب می‌باشد از این رو می‌توان با کمک گرفتن از فیلم های عربی ساخته شده چه به لهجه مصری و چه به لهجه های دیگر از این سینما بهره برد.

 

۱. عسل إسود (۲۰۱۰)

امتیاز IMDb عسل إسود: ۸

مصری سیدالعربی پسر بچه‌ای ۱۰ ساله بوده که از مصر به آمریکا می‌رود. او ۲۰ سال بعد در پی فوت پدرش به مصر بازمی‌گردد و تصمیم می‌گیرد با به یاد آوردن خاطرات کودکی، ریشه‌های خود را بهتر بشناسد. اما زمانی که او به مصر آمده، اوضاع سیاسی و اجتماعی این کشور نابه‌سامان است. مصری با مشاهده هرج و مرج موجود در کشورش خیلی زود ناامید می‌شود؛ دستمزد متوسط مردم در این کشور پایین است و خارجی‌ها احترام بیشتری دارند. این فیلم به خوبی شرایط اجتماعی و سیاسی مصر در دهه اول قرن ۲۱ را به تصویر می‌کشد.

فیلم عسل إسود برای یادگیری زبان عربی با لهجه مصری

 

این کمدی مصری با عنوان بین‌المللی Molasses ارائه شده است. با تماشای فیلم عسل إسود علاوه بر آن که با شرایط اجتماعی دهه‌های اخیر مصر آشنا می‌شوید، مکالمه‌های روزمره مردم را نیز می‌شنوید و اصطلاحات عامیانه و رایج زیادی یاد می‌گیرید. زبان طنزی که در این فیلم به کار رفته تماشای آن را جذاب‌تر و دیالوگ‌ها را برایتان به یاد ماندنی‌تر خواهد کرد.

 

 

۲. الفيل الأزرق (۲۰۱۴)

امتیاز IMDb الفيل الأزرق: ۸

فیلم مصری فیل آبی (The Blue Elephant) یک درام ترسناک و رازآلود است. شخصیت اصلی این فیلم روانشناسی به نام دکتر یحیا راشد است که ۵ سال پیش همسر و دخترش را از دست داده و پس از آن به مواد مخدر، مشروب و قمار پناه برده تا رنجش را فراموش کند. حالا پس از ۵ سال اخطاری از بیمارستان روانی محل کارش دریافت می‌کند و همین اخطار موجب می‌شود که به کار بازگردد. در ابتدای این بازگشت وظیفه مهمی به او سپرده می‌شود که زندگی او را زیر و رو می‌کند.

یادگیری زبان عربی با لهجه مصری با فیلم الفیل الازرق

 

دکتر یحیا راشد مسئول بخش بیماران روانی مجرم می‌شود. یکی از بیماران او به نام شریف، متهم به قتل وحشیانه همسرش است. یحیا برای کشف حقیقت پشت این پرونده شروع می‌کند به کنجکاوی، و هر سرنخ و اطلاعاتی که به دستش می‌رسد را جمع می‌کند. در این جستجوها یحیا به سمت دنیایی از توهمات، جادو و شیاطین کشیده می‌شود. در این میان یک قرص آبی رنگ با نقش یک فیل عجیب توجهش را جلب می‌کند و اسرار پشت این فیل آبی دری به دنیایی جدید را به روی یحیا می‌گشاید؛ دنیایی که شاید بتواند از طریق آن حقیقت را کشف کند.

اگر به فیلم‌های مهیج علاقه دارید، «الفيل الأزرق» برایتان بسیار جذاب خواهد بود. این فیلم شما را با واژه‌ها و اصطلاحات زیادی آشنا می‌کند که به نوعی در فرهنگ و تمدن مصر ریشه دارند.

 

۳. اسما (۲۰۱۱)

امتیاز IMDb اسما: ۸/۱

اسما (Asmaa) زن جوان مصری، دختری سرکش و قوی است. زندگی اسما با ابتلا به ویروس HIV متحول می‌شود، به ویژه در جامعه‌ای سنتی که ابتلا به این ویروس با انگ اجتماعی همراه است. اسما سال‌ها سعی می‌کند در آرامش زندگی کند و تا جایی که می‌تواند بیماری‌اش را پنهان کند. اما حوادثی باعث می‌شود که نظرش تغییر کند و تصمیم می‌گیرد برای آگاهی جامعه در مورد این بیماری تلاش نماید. البته این کار برای او کم‌هزینه نخواهد بود. این فیلم یکی از مهم‌ترین فیلم‌های اجتماعی در مورد انگ و تبعیض است.

با تماشای فیلم اسما می‌توانید، مکالمه‌های روزمره زبان عربی با لهجه مصری را به خوبی یاد بگیرید. فیلم یادگیری زبان عربی اسماء

 

۴. عمارة يعقوبيان (۲۰۰۶)

امتیاز IMDb عمارة يعقوبيان: ۷/۵

ساختمان یعقوبیان (The Yacoubian Building)، درباره ساختمانی ۷۰ ساله و مجلل در قاهره است که تاجری ارمنی آن را ساخته بود و ساکنان اولیه آن قشر ثروتمند جامعه بودند. پس از انقلاب ۱۹۵۲ بسیاری از این افراد ثروتمند از مصر گریختند و این ساختمان تخلیه شد. کم کم واحدهای آپارتمان را افسران نظامی اشغال کردند که از اقشار متفاوت جامعه بودند.

این فیلم که بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده است، به خوبی شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور مصر پس از انقلاب ۱۹۵۲ را به تصویر می‌کشد. زکی پاشا، مرد سالخورده و خوش‌گذرانی که مدام با خواهرش سر جنگ دارد؛ بثينه، زن میانسال و فقیری که همه تلاشش را برای بهتر کردن شرایط خانواده انجام می‌دهد و پسرش قصد دارد به دانشکده نظامی برود؛ حاتم نویسنده و ویراستاری که سعی می‌کند مردان زیادی را فریب دهد؛ و بقیه ساکنان، که بهتر است خودتان با آن‌ها آشنا شوید.

این فیلم یکی از بهترین فیلم های یادگیری زبان عربی برای آشنایی با مکالمات روزمره و اصطلاحات رایج در لهجه مصری است.

فیلم یادگیری زبان عربی عمارة یعقوبیان

 

۵. حسن و مرقص (۲۰۰۸)

امتیاز IMDb حسن و مرقص: ۶/۸

حسن و مرقص (Hassan and Marcus) کمدی-درامی مصری است. حسن یک شیخ مسلمان و مرقص یک کشیش مسیحی است. زندگی این دو نفر توسط عده‌ای از افراط‌گرایان مذهبی تهدید شده و دولت مصر برای حفاظت از جان آن‌ها، شرایطی برای پنهان شدن‌شان فراهم می‌کند. حسن و مرقص، و خانواده‌هایشان، از قبل یکدیگر را نمی‌شناسند. حالا این دو خانواده به یک ساختمان نقل مکان می‌کنند و بین آن‌ها دوستی عمیقی شکل می‌گیرد. علاوه بر آن عشقی هم بین فرزندان آن‌ها به وجود می‌آید که باید در برابر تعصبات اجتماعی و مذهبی مقاومت کند.

برای یادگیری مکالمه‌های روزمره خانوادگی حسن و مرقص گزینه بسیار خوبی است. مکالمه‌های آن را با دقت گوش کنید و با همان لحن و تن صدا تکرار نمایید.

فیلم یادگیری زبان عربی - حسن و مرقص

 

فیلم های یادگیری زبان عربی با لهجه مغربی

مردم کشورهای شمال غرب آفریقا یعنی مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، صحرای غربی و موریتانی به گویش عربی مغربی سخن می‌گویند. در حقیقت لهجه‌هایی که در هر یک از این کشورها به کار می‌رود کمی با هم تفاوت دارد. گویش عربی مغربی تا حدی تحت تأثیر زبان‌های لاتین، فرانسه، بربری و پونی قرار گرفته است. بنابراین این گویش تمایزهایی با عربی استاندارد مدرن دارد. برای تقویت مهارت شنیداری و مکالمه زبان عربی به گویش مغربی می‌توانید فیلم‌های زیر را تماشا کنید.

 

۱. قندیشه (۲۰۰۸)

امتیاز IMDb قندیشه: ۶/۴

فیلم قندیشه (Kandisha)، یک فیلم مراکشی در ژانر ترسناک می‌باشد. زنی که متهم به قتل شوهرش است، وکیلی استخدام می‌کند تا قاتل اصلی را پیدا کند. اما قسمت هیجان‌انگیز ماجرا همین‌جاست؛ به اعتقاد این زن، جنی به نام قندیشه مسئول مرگ شوهرش است. قندیشه در افسانه‌های مراکشی جنی زیباست که مردان را اغوا می‌کند و سپس آن‌ها را می‌کشد یا باعث می‌شود کارشان به جنون برسد. حالا قرار است یک وکیل با دنیای ماوراء الطبیعه و یک جن سر و کار داشته باشد!

اگر به ژانر وحشت و داستان‌های ماوراء الطبیعه علاقه دارید، این فیلم برای شما جذاب خواهد بود. زبان عربی به کار رفته در این فیلم به ویژه برای تقویت مهارت شنیداری در سطح بالاتر از متوسط بسیار مناسب است.

فیلم یادگیری زبان عربی قندیشه

 

۲. بعيدا عن الرجال (۲۰۱۴)

امتیاز IMDb بعيدا عن الرجال: ۷/۲

فیلم دور از مردان (Far from Men) در الجزایر اتفاق می‌افتد، زمانی که این کشور مستعمره فرانسه بوده است. “دارو” معلم فرانسوی مدرسه‌ای در یکی از روستاهای الجزایر است. یک روز صبح ژاندارم فرانسوی که دوست دارو است یک زندانی را پیش او می‌آورد و از او می‌خواهد که زندانی را به شهر مجاور ببرد تا محاکمه شود. زندانی مرتکب قتل شده است و دارو از وظیفه‌ای که به او سپرده شده ناراضی است. علی‌رغم جرمی که زندانی دارد، دارو مطمئن نیست که محاکمه عادلانه‌ای در انتظارش باشد. از طرفی ژاندارم به دلیل امکان شورش در روستا، نمی‌خواهد آن‌جا را ترک کند.

در نهایت، دارو همراه زندانی راهی صحرا می‌شوند و در راه درباره مفهوم گناه و بی‌گناهی گفتگو می‌کنند. این فیلم هم از جنبه مکالمه‌هایی که شما را به فکر وامی‌دارد برایتان جالب خواهد بود و هم دایره لغات زبان عربی شما را گسترش خواهد داد.

فیلم یادگیری زبان عربی بعیدا عن الرجال

 

۳. علی زاوا (۲۰۰۰)

امتیاز IMDb علی زاوا: ۷/۴

علی زاوا (Ali Zaoua: Prince of the Streets) درامی مراکشی است که زندگی گروهی از کودکان بی‌خانمان در محلات فقیرنشین دار البیضا (کازابلانکا) را روایت می‌کند. علی زاوا تصمیم می‌گیرد گروه را ترک کند و ۳ نفر از دوستانش هم با او همراه می‌شوند. اما علی در یک درگیری کشته می‌شود و دوستانش تصمیم می‌گیرند برای او مراسم خاکسپاری برگزار کنند. اما این سه کودک از سوی پلیس و کودکان طبقات بالاتر جامعه مورد تحقیر و بی‌مهری قرار می‌گیرند؛ به ویژه یکی از آن‌ها که مذهبی نیست و آداب و رسوم اسلام را نمی‌شناسد. این فیلم مشقت‌هایی را روایت می‌کند که سه کودک تحمل می‌کنند تا به دوست از رفته‌شان ادای احترام کنند.

فیلم یادگیری زبان عربی علی زاوا

 

فیلم های یادگیری زبان عربی با لهجه عراقی

گویش عربی عراقی یا بین‌النهرینی، گویش رایج در اغلب مناطق عراق، استان خوزستان در ایران و بخش‌هایی از ترکیه است. با توجه به این که کشور عراق سال‌هاست در جنگ به سر می‌برد سینمای چندان پیشرفته‌ای ندارد و تعداد زیادی از فیلم‌هایی که به موضوعات مرتبط با این کشور پرداخته‌اند در کشور آمریکا ساخته شده‌اند. اما با توجه به این که عراق کشور همسایه ایران است و مناطق تجاری آن در داد و ستد مداوم اقتصادی با ایران قرار دارند، تسلط به این گویش برای افراد زیادی مهم است.

بیشتر بدانید: آموزش زبان عربی با لهجه عراقی

اگر شما به زبان عربی استاندارد مدرن مسلط باشید، گویش عراقی را نیز خواهید فهمید. اما برای تسلط بیشتر، تماشای فیلم‌هایی که با لهجه عراقی ساخته شده‌اند تأثیر چشمگیری دارد.

 

۱. الموصل (۲۰۱۹)

امتیاز IMDb الموصل: ۷/۱

موصل (Mosul) فیلم اکشن جنگی و آمریکایی است که بر اساس نبرد موصل در سال ۲۰۱۶ با داعشیان ساخته شده است. نیروهای داعش از ژوئن سال ۲۰۱۴ موصل را اشغال کرده بودند. داستان از درگیری‌های سه پلیس اهل موصل با نیروهای داعش آغاز می‌شود. این فیلم درگیری‌های نیروها و گروهک‌های متفاوتی که در طول سال‌های سلطه داعش در کشور عراق مشغول جنگ بودند را به تصویر می‌کشد. اما این قصه تا کجا پیش خواهد رفت؟

فیلم موصل از مقاله لوک موگلسون با عنوان «نبرد جان‌فشانه برای نابودی داعش» الهام گرفته است. توجه به مکالمه‌های این فیلم دایره لغات عربی شما را گسترش خواهد داد.

فیلم یادگیری زبان عربی الموصل

 

۲. ابن بابل (۲۰۱۰)

امتیاز IMDb ابن بابل: ۷/۲

پسر بابل (Son of Babylon) درامی عراقی است. داستان دو هفته پس از سقوط صدام حسین در شمال عراق آغاز می‌شود. احمد پسری ۱۲ ساله است که هیچ وقت پدرش را ندیده، اما حالا برای یافتن پدر همپای مادربزرگش شده است. پدر احمد سال‌ها پیش در جنگ خلیج فارس شرکت کرده و هرگز از جنگ بازنگشته؛ حالا خبرهایی منتشر شده که تعدادی اسیران جنگی را در جنوب عراق زنده یافته‌اند. مادربزرگ مصمم است به دنبال پسرش برود، اما این سفر در ابتدا برای احمد هیچ معنایی ندارد.

آن‌ها برای رسیدن به جنوب عراق باید کوه‌های کردستان عراق و شن‌زارهای بابل را پشت سر بگذارند و با غریبه‌های زیادی همسفر شوند. احمد در این سفر به مرور تلاش مادربزرگش برای یافتن پدر را درک می‌کند و با پدری که خاطره‌ای از او ندارد آشنا می‌شود.

فیلم پسر بابل به زبان عربی با گویش عراقی و در بعضی قسمت‌ها به زبان کردی ساخته شده است.

فیلم یادگیری زبان عربی ابن بابل

 

چگونه با تماشای فیلم زبان عربی خود را تقویت کنیم؟

یکی از بهترین روش‌ها برای آن که خودتان را در یک محیط عرب زبان قرار دهید تماشا کردن فیلم‌های عربی است. اما همان‌طور که می‌دانید زبان عربی گویش‌های (لهجه‌های) متنوعی دارد. حتماً می‌دانید کدام گویش از زبان عربی را می‌خواهید یاد بگیرید. بنابراین بهتر است فیلم‌هایی با همان گویش و لهجه‌های مشابه را در اولویت قرار دهید. در مجموع گویش‌های زبان عربی به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شوند که هر کدام خودشان چند زیرمجموعه دارند:

  1. زبان عربی شبه‌جزیره‌ای – گویش رایج مردم در شبه‌جزیره عربستان، یمن، عمان، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر، جنوب عراق و بخش‌هایی از جنوب ایران (زبان عربی خلیجی) است.
  2. زبان عربی شامی – یکی از گویش‌های رایج زبان عربی است که مردم سوریه، لبنان، فلسطین، اردن، اسرائیل و بخش‌هایی از ترکیه آن را به کار می‌برند.
  3. زبان عربی مصری – انواع گویش‌هایی که مردم مصر و سودان و کشورهای همسایه آن‌ها مثل کامرون و نیجریه به آن سخن می‌گویند.
  4. زبان عربی مغربی – بیشتر در کشورهای شمال غرب آفریقا مثل مراکش، الجزایر، تونس و لیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. زبان عربی عراقی – این گویش که با عنوان عربی بین‌النهرینی نیز شناخته می‌شود بیشتر بین مردم عراق، در استان خوزستان ایران، کویت و جنوب ترکیه رواج دارد.
در صورتی که در درک مکالمه‌ها و فهمیدن فیلم‌ها به زبان عربی ضعیف هستید و قصد دارید با سرعت بیشتری پیشرفت کنید؛ با کمک یک معلم خصوصی زبان عربی می‌توانید مسیر یادگیری مطمئنی را دنبال نمایید.

ما در این مقاله فیلم‌های یادگیری زبان عربی را بر اساس گویش‌های متفاوت آن دسته‌بندی کرده‌ایم. ایرانی‌ها، به ویژه مسلمانان، به دلیل آشنایی زمینه‌ای که با این زبان دارند، در یادگیری زبان عربی با سرعت خوبی پیش می‌روند.

فیلم عربی را با زیرنویس عربی ببینید

برای شروع تقویت زبان عربی با تماشای فیلم، ابتدا یک بار فیلم را ببینید تا موضوع آن را به خوبی متوجه شوید. در این مرحله از زیرنویس استفاده کنید. حتی اگر لازم بود با کمک زیرنویس فارسی به خوبی در جریان چیزی که در فیلم اتفاق می‌افتد قرار بگیرید.

بعد فیلم را به چند بخش تقسیم کنید. ۱۵ دقیقه برای هر بخش زمان مناسبی است. اما این زمان کاملاً به خودتان بستگی دارد. هر قسمت را با دقت ببینید، و برخی از عبارت‌ها و واژه‌های ناآشنا و پرکاربرد را یادداشت کنید. مکالمه‌های یک یا دو دقیقه‌ای از فیلم که پرکاربرد است را انتخاب کرده و با همان لهجه و لحن فیلم تکرار کنید.

به این ترتیب می‌توانید با تماشای فیلم‌های عربی مهارت شنیداری، مکالمه و دایره لغات خود را گسترش دهید.

 

سخن پایانی

اگر قصد دارید کاملاً به زبان عربی مسلط شوید، تماشای فیلم‌های یادگیری زبان عربی قدم بسیار مهمی است. با وجود آن که زبان رسمی و نوشتاری در اغلب کشورهای عرب‌زبان، عربی استاندارد مدرن است، اما گویش‌های مردم هر منطقه، از عربی معیار نوشتاری تا حدی فاصله دارد. حتی در برخی مناطق شاهد شکاف بزرگی هستیم. بنابراین لازم است حتماً خودتان را در معرض زبان عربی محاوره‌ای قرار دهید. یکی از بهترین ابزارها برای این کار نیز تماشای فیلم‌ها و انیمیشن های یادگیری زبان عربی است.

اما در مجموع فراموش نکنید که برای یادگیری عالی زبان عربی، به تماشای فیلم بسنده نکنید. حتماً سراغ منابع آموزشی بیشتری بروید و تمرین روزانه را جدی بگیرید.

 

منابع

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۱ / ۵. تعداد نظرات ۳۲

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

    1. با سلام
      باتوجه به محدودیت ها امکان قرار دادن لینک دانلود در این صفحه وجود نداشت
      شما میتوانید نام هر فیلم داره در گوگل جستجو کرده و از وب سایت های موجود دانلود کنید.
      با توجه به اینکه هدف یادگیری زبان انگلیسی به کمک فیلم هست به این نکته دقت کنید که اشتباها نسخه دوبله فارسی شده فیلم را دانلود نکنید.

    2. می تونید نام فیلم رو به عربی در گوگل سرچ کنید و بعد اون فیلم رو دانلود کنید. یادتون باشه کلمه دانلود به عربی (( تحمیل)) میشه. مثلا تحمیل افلام عربی

  1. سلام
    برای تقویت عربی فصیح کدوم فیلم هارو پیشنهاد میدید؟
    کدوم لهجه به عربی فصیح نزدیک تره؟

    1. وقت بخیر. برای اینکه لهجه فصیح یادبگیرین پیشنهاد میکنم ابتدا فیلم های دوبله تماشا کنید.
      مثلا شبکه آی فیلم عربی که فیلم های ایرانی رو دوبله کردن به عربی یا شبکه های عربی که فیلم های ترکی رو به عربی ترجمه کردن . اکثر دوبله ها باید به عربی فصیح باشن. بعد از این میتونید سوییچ کنید روی فیلم های محلی عربی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *