کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان عربی

اشتباهات رایج در یادگیری زبان عربی+ راه حل ها

۵
(۵)

شروع سفر یادگیری زبان عربی علاوه بر اینکه بسیار هیجان انگیز و جذاب است می‌تواند دلهره آور نیز باشد. قسمت بزرگی از این ترس و دلهره به دلیل چالش‌ها و موانعی است که زبان آموزان با آن‌ها مواجهه خواهند شد.

در این مقاله به بررسی اشتباهات رایج در مسیر یادگیری زبان عربی می‌پردازیم و برای هر یک از آن‌ها راهکارهایی را ارائه می‌کنیم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

اشتباهات رایج در یادگیری زبان عربی

به طور کلی، می‌توان گفت اکثر اشتباهات رایج در مسیر یادگیری زبان عربی توسط زبان آموزان تازه‌کار و بی‌تجربه رخ می‌دهد.

با این حال مواردی نیز وجود دارند که در بین تمامی زبان آموزان در هر سطحی رایج است که با داشتن توجه و تمرکز کافی و استفاده از روش مناسب یادگیری می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد.

 

۱. اشتباه گرفتن قالب‌های متفاوت زبان عربی

اگر قبلا با زبان عربی آشنا نشده باشید، احتمالا نمی‌دانید که این زبان از دو قالب تشکیل شده است و باعث منحصر به فرد بودن این زبان می‌شود؛ زیرا زبان‌های دیگر اغلب یک قالب برای یادگیری دارند.

دو قالب زبان عربی
۱ عربی کلاسیک قالبی از زبان عربی است که در ادبیات، متون مذهبی و اسناد تاریخی استفاده می‌شود.
۲ عربی استاندارد مدرن (MSA) در ارتباطات و گفتگوهای روزمره، زمینه‌های رسمی و غیررسمی استفاده می‌شود.

اگر می‌خواهید عربی را به خوبی یاد بگیرید، بهتر است هر دو قالب را بلد باشید. دانستن تفاوت‌های این دو می‌تواند تاثیر زیادی بر موفقیت شما در مسیر یادگیری زبان عربی داشته باشد.

اشتباه رایجی که ممکن است در این زمینه رخ بدهد:
از آنجایی که عربی استاندارد مدرن لغات و دستور زبان ساده‌تری نسبت به عربی کلاسیک دارد، امکان استفاده نادرست از کلمات و ساختارهای دستوری قدیمی و نادرست در هر یک از قالب‌ها وجود دارد.

کدامیک از قالب‌های زبان عربی برای یادگیری اولویت دارد؟
پاسخ این سوال کاملا بستگی به هدف شما از یادگیری زبان عربی دارد.

  • اگر می‌خواهید آن را برای اهداف تجاری و کاری یاد بگیرید یا می‌خواهید مهاجرت کنید، عربی استاندارد مدرن را در اولویت بگذارید.
  • اگر عربی را برای اهداف مذهبی و تاریخی مانند انجام مطالعات و تحقیقات مربوطه، یادگیری قرآن و دیگر متون اسلامی یاد می‌گیرید، بهتر است عربی کلاسیک را در اولویت قرار دهید.

بیشتر بدانید: یادگیری زبان عربی قرآنی | چگونه عربی فصیح را یاد بگیریم؟

در هنگام یادگیری زبان عربی چه اشتباهاتی را مرتکب می شویم

 

۲. استفاده از یک روش و منبع برای مطالعه

زبان عربی بسیار پیچیده است و به همین دلیل نمی‌توان با پیش گرفتن یک روش مطالعه و استفاده از کتاب‌های درسی آن را به سادگی یاد گرفت.

به طور کلی می‌توان گفت عربی، زبانی نیست که بتوانید به راحتی آن را به صورت خودآموز یاد بگیرید. یکی از دلایل این امر، تلفظ حساس کلمات زبان عربی است که خواندن کتاب‌ها نمی‌تواند در این زمینه کمک زیادی به شما بکند.

 

۳. نداشتن هدف نهایی و نقطه پایان

همانطور که اشاره کردیم، زبان عربی دارای قالب‌ها، لهجه‌ها و حوزه‌های فرعی بسیار زیادی است که می‌تواند باعث شود زبان آموزان در مسیر یادگیری سردرگم شوند.

هر شکل و لهجه از زبان عربی یک هدف و کاربرد خاصی را دنبال می‌کند؛ به همین دلیل داشتن یک هدف نهایی و نقطه پایان مشخص برای یادگیری بسیار اهمیت دارد.

مقالات مرتبط:

اگر در اوایل مسیر یادگیری زبان عربی هدف‌تان را مشخص نکنید ممکن است مهارت‌های مورد نیازتان را به طور کامل یاد نگیرید و زمان زیادی را از دست بدهید.

 

۴. تمرین نکردن به صورت روزانه

مانند هر زبان دیگری، یادگیری زبان عربی نیز نیازمند مطالعه و تمرین منظم است.

از آنجایی که این زبان پیچیدگی‌های مخصوص به خودش را دارد، تمرین نکردن به صورت روزانه می‌تواند سرعت یادگیری‌تان را تا حد زیادی آهسته‌تر کند. پس توصیه می‌کنیم که منابع مختلف را به صورت روزانه در برنامه یادگیری خود جای دهید و به خصوص مهارت صحبت کردن به زبان عربی (Speaking) را از همان روز اول تمرین کنید.

بیشتر بدانید: اهمیت استمرار و پیوستگی در فرایند یادگیری زبان جدید

برای جلوگیری از اشتباهات در یادگیری زبان عربی چه کار کنیم

 

۵. نداشتن استراتژی برای یادگیری لغات

لیست بلند و طولانی لغات در هر زبانی می‌تواند یکی از ترسناک‌ترین بخش‌ها باشد. چیزی که در این زمینه به شما کمک زیادی می‌کند، داشتن یک استراتژی مشخص و کارآمد برای یادگیری لغات عربی است.

برخی از استراتژی‌های موثر یادگیری زبان عربی عبارتند از:

  • داشتن یک دفتر برای یادداشت لغات و مرور آن‌ها در بازه‌های زمان منظم
  • تمرین لغات با استفاده از ترجمه عربی به فارسی و برعکس
  • تمرین تلفظ درست کلمات به همراه تکرار با صدای بلند
  • نوشتن کلمات هنگام مرور و یادگیری آن‌ها

 

اشتباهات رایج در زمینه لغات زبان عربی

اشتباهات شرح مثال راه حل‌ها
به زبان عربی ترجمه فارسی
۱ اشتباه کردن در اِعراب جابجایی هر یک از اِعراب می‌تواند معنای کلمه را به طور کلی عوض کند الكِليَة كليه راه حل گوش کردن به پادکست‌های زبان عربی است.

با ترکیب حواس بینایی و شنوایی‌تان حین یادگیری لغات، می‌توانید تا حد زیادی از این اشتباه دوری کنید.

الکُلِّیَّة دانشکده
السُکَّر دیابت
السُکر بی‌حالی
تَوَابِل ادویه
تَبَوُّل ادرار کردن
۲ اشتباه کردن در ترتیب کلمات اشتباه رایج بعدی، استفاده نادرست از ترتیب کلمات در جمله است یَذهَبُ اِبراهیم إلی السوق. ابراهیم به سمت بازار می‌رود. از نظر دستور زبان عربی، فعل همواره در ابتدای جمله می‌آید.

(مگر اینکه گوینده بخواهید بر بخش دیگری از جمله به طور ویژه تاکید کند و آن را در ابتدا قرار دهد)

 

۶. کمک نگرفتن از معلم خصوصی

زبان عربی چیزی نیست که بتوانید به راحتی آن را به صورت خودآموزی یاد بگیرید. در کنار استفاده از منابع متنوع و مختلف، بهتر است از معلم خصوصی زبان عربی نیز کمک بگیرد.

چنین فردی با به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود می‌تواند کلید موفقیت شما در مسیر یادگیری زبان عربی و درک بهتر و عمیق‌تر آن باشد. کمک گرفتن از معلم خصوصی عربی باعث می‌شود از هدر دادن زمان و انرژی خود جلوگیری کنید.

یکی از پلتفرم‌هایی که بهترین معلم‌های خصوصی‌ زبان عربی را در اختیار زبان آموزان قرار می‌دهد، پلتفرم هایتاکی است. شما می‌توانید با توجه به هدف خود از یادگیری زبان عربی، معلم مورد نظر را انتخاب کرده و با به صرفه‌ترین قیمت شروع به یادگیری درست این زبان بکنید.

داشتن یک معلم خصوصی از همان ابتدای مسیر یادگیری به شما کمک می‌کند تا هم پایه خوبی بسازید و هم با سرعت بیشتری به سطح تسلط برسید.

 

۷. عدم استفاده صحیح از فعل، صفت و اسم

رایج‌ترین اشتباهی که زبان آموزان، چه در سطح مبتدی و چه در سطح پیشرفته، در زمینه دستور زبان عربی مرتکب می‌شوند، عدم استفاده و تطبیق درست فعل، صفت و اسم در جمله است.

در این مورد می‌توانید به چند نمونه از جملاتی که در ادامه آورده شده، توجه کنید:

 

۱. استفاده از ضمیر درست

شکل نادرست در عربی شکل درست در عربی ترجمه فارسی
مِحوَرُ الشِعر هِیَ الروح. مِحوَرُ الشِعر هُوَ الروح. کانون شعر، روح است./ روح، کانون شعر است.

 

۲. استفاده از روش درست جمع بستن

۱ شکل درست عربی برای جمع بستن مثنی مونث ترجمه فارسی
لَدَیَّ أُختان. من دو تا خواهر دارم.
۲ شکل درست عربی برای جمع بستن جمع مونث (بیشتر از دو تا) ترجمه فارسی
لَدَیَّ ثَلاثُ أَخَوَات. من سه خواهر دارم.

 

۸. کمال گرا بودن در مسیر یادگیری

بزرگترین اشتباهی که زبان آموزان در مسیر یادگیری هر زبانی مرتکب می‌شوند، کمال گرا بودن است؛ تا حدی که بسیاری از افراد به دلیل ترس از اشتباه کردن اصلا یادگیری زبان مورد نظر خود را شروع نمی‌کنند و یا پس از مدت کوتاهی از ادامه دادن یادگیری دست می‌کشند.

بیشتر بدانید: اثر فلاتی در یادگیری زبان: چرا دیگر پیشرفت نمی کنم؟!

اما باید بدانید که اشتباه کردن جزئی از این فرآیند است و اگر خودتان را در معرض خطاها و درس گرفتن از آن‌ها قرار ندهید هیچگاه نمی‌توانید پیشرفت کنید. به خصوص در زمینه صحبت کردن و برقراری مکالمه به زبان عربی. 

 

۵ علت مرتکب شدن اشتباهات رایج در یادگیری زبان عربی چیست؟

۱ نداشتن پایه قوی عدم تسلط کافی بر مفاهیم پایه زبان عربی در دستور زبان، ساختار جملات و کلمات می‌تواند منجر به بروز اشتباهات در سطح بالاتر شود.
۲ تمرین محدود و ناکافی به دلیل پیچیدگی زبان عربی، تمرین نکردن به میزان کافی و منظم می‌تواند مانع از یادگیری درست مطالب و مباحث شود که در آینده احتمال اشتباه کردن را افزایش می‌دهند.
۳ تفاوت‌های فرهنگی نداشتن درک کافی از فرهنگ عرب زبانان، باعث می‌شود افراد دچار خطاهای زیادی در زمینه عبارات و اصطلاحات روزمره عربی بشوند.
۴ تمرکز بیش از حد بر روی ترجمه کلمه به کلمه وابستگی بیش از حد به ترجمه کلمه به کلمه باعث می‌شود از درک ظرافت‌های و نکات کلیدی زبان عربی دور شده و اشتباهات زیادی را در زبان عربی مرتکب شوید.
۵ نادیده گرفتن تفاوت قالب‌ها و گویش‌های متفاوت نادیده گرفتن تنوع گویش‌ها و قالب‌های متفاوت زبان عربی منجر به ایجاد سردرگمی و اشتباهات بسیاری در مسیر یادگیری می‌شود که با رسیدن به سطوح بالاتر، این یادگیری نادرست خود را هنگام برقراری ارتباط با افراد نشان می‌دهد.

بیشتر بدانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

تسلط کامل به زبان عربی بدون اشتباه

 

سوالات متداول

2. برای سهولت در یادگیری زبان عربی چه کار کنیم؟

برای آسان‌تر کردن یادگیری زبان عربی، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • برنامه درسی ساختاریافته،
  • تمرین مداوم، تعامل با عرب زبانان
  • و استفاده از  منابع چندرسانه‌ای مانند برنامه‌های زبان، کتاب‌ها و ویدیوها.

3. آیا امکان یادگیری زبان عربی به صورت خودآموز وجود دارد؟

بله، با وجود این که کاری بسیار دشوار است ولی امکان‌پذیر است. به خاطر داشته باشید یادگیری زبان‌های دشواری مثل زبان عربی که وابسته به تلفظ صحیح کلمات دارند، نیاز به تلاشی مستمر و اراده‌ای خستگی‌ناپذیر دارند.

4. بهترین راه برای یادگیری لغات عربی چیست؟

بهترین راه برای یادگیری واژگان عربی از طریق روش‌های مختلف از جمله فلش کارت، برنامه‌های زبان، خواندن محتوای معتبر عربی و تمرین واژگان در متن از طریق مکالمه و تمرین‌های نوشتاری است. ایجاد یک پایه قوی و گسترش تدریجی دایره لغات خود کلید تقویت مهارت در زبان عربی است.

 

سخن پایانی

هنگام شروع یادگیری زبان پیچیده‌ای مثل عربی، اشتباهاتی را مرتکب خواهید شد که در مسیر رسیدن به سطح تسلط اجتناب ناپذیر هستند؛ اما به یاد داشته باشید که این خطاها بخش مهم و غیر قابل انکار هر فرآیند یادگیری می‌باشند. نکته‌ای که همواره باید به آن توجه کنید این است که چگونه از هر اشتباه درس بگیرید و سعی کنید در آینده از آن دوری کنید.

با مطالعه این مقاله و روشن شدن برخی از اشتباهات رایج در زبان عربی، شما می‌توانید با سرعت بیشتری و به سادگی از این موانع عبور کرده و برنامه‌ای کاربردی به همراه استراتژی‌های مناسب برای خود تهیه کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *