کلاس آنلاین زبان فرانسوی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان فرانسه

بهترین روش های تدریس زبان فرانسه

۴.۴
(۷)

علاقه‌مند نگه داشتن زبان‌آموزان و درگیر کردن آنها در کلاس، چالش و آرزوی هر مدرس زبان است. بنابراین اگر به دنبال راه‌های سرگرم‌کننده و جدید برای آموزش زبان فرانسه هستید، مقاله زیر به کمک شما می‌آید. در این مقاله چندین روش و استراتژی آموزش زبان فرانسوی برای جمع‌آوری ایده‌ها و ایجاد انگیزه در زبان‌آموزان آورده شده است.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

روش های تدریس زبان فرانسه

 

۱- از روش یادگیری مشارکتی استفاده کنید

یادگیری مشارکتی یک روش سرگرم کننده برای ایجاد انگیزه و هیجان در زبان آموزان است. آن‌ها به با نظارت مدرس در گروه‌های کوچک فعالیت خواهند کرد و پروژه یا تکلیفی که دریافت کرده‌اند را با همراهی هم تکمیل می‌کنند. مدرس، به‌عنوان تسهیل‌کننده عمل کرده و با مشاهده دقیق میزان عملکرد هرکدام از گروه‌های دوتایی یا چندتایی سعی می‌کند بهترین و مفیدترین گروه‌بندی را به دست بیاورد.

 

۱. داستان‌های تخیلی

یک متد دادن داستان‌های ساده تخیلی یا داستان کودکان فرانسوی به دانش آموزان است، آنها را به گروه های پنج نفری تقسیم کرده و به هرکدام یک شخصیت اختصاص می‌دهیم. به عنوان مثال، داستان Cendrillon را در نظر بگیرید؛ از هر یک از اعضای گروه بخواهید یک شخصیت را انتخاب کنند: سیندرلا، نامادری شرور، خواهران ناتنی، شاهزاده.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های یادگیری زبان فرانسه برای کودکان

داستان های تخیلی

 

ایده پشت این روش حل یک معما استريا؛ چه کسی کفش شیشه ای داستان را دزدیده است؟ هر شخصیت مجموعه‌ای از سؤالات به زبان فرانسوی در دست دارد تا از دیگران بپرسد و بفهمد مقصر کیست. برای مثال:

Où étais-tu entre minuit et une heure du matin?
بین نیمه شب تا یک بامداد کجا بودی؟

هر دانش آموز فرصت طراحی سوال دارد و پس از مدت زمان معینی، هر گروه باید برای ارائه حدس و نظرات خود آماده باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین رمان های یادگیری زبان فرانسه مبتدی تا پیشرفته

 

۲. تکالیف یا تمارین برای یادگیری مشارکتی

در اینجا چند ایده دیگر در رابطه با تمرین‌هایی که به خوبی با این روش کار می کنند را بیان می‌کنیم:

  • فکر کن – جفت خود را پیدا کن – به اشتراک بگذار:

این یک تکنیک متداول است که در آن دانش‌آموزان در مورد چیزی که به تازگی یاد گرفته‌اند، فکر می‌کنند و سپس، با دانش آموز دیگری جفت می شوند تا در مورد افکار خود بحث کنند. در نهایت هر یک پاسخ خود را با کل کلاس در میان می گذارد.

  • درخواست کتبی:

یکی دیگر از تکنیک‌های رایج، شامل پرسیدن سؤالی است که پاسخ‌های متنوعی را در پی دارد. از دانش‌آموزان می‌خواهیم به اطراف بروند و پاسخ‌های خود را در گروه‌های کوچک به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال، ممکن است بپرسید:

ton enfance préfères-tu?
کدام خاطره از دوران کودکی خود را ترجیح می دهید؟

یا

as-tu rencontré ton/ta meilleur(e) ami(e)?
چطور با بهترین دوستت آشنا شدی؟

این چالش باعث می‌شود که دانش‌آموزان در عین بهبود دایره لغات و مهارت‌های گفتاری خود، با یکدیگر صحبت و تعامل کنند و کلاس جوی پویا و صمیمی داشته باشد.

بهترین روش های تدریس زبان فرانسه

 

۲- از رویکرد ارتباطی استفاده کنید

در رویکرد ارتباطی، تمرکز بر ارتباطات و معاشرت کلاسی به جای آموزش ساختارهای دستوری زبان است. این رویکرد به مدرس نقش مرکز ارتباطات می دهد و با تأکید بر محتوا، تمرکز را از خود زبان خارج می کند. هدف این رویکر این است که زبان‌آموزان به طور روان، اما نه لزوماً دقیق به زبان فرانسه ارتباط برقرار کنند.

برای مثال، اگر بخواهید به دانش‌آموزان نحوه تعمیر دوچرخه را نشان دهید، در حالی که فرآیند تعمیر دوچرخه را آموزش می‌دهید، واژگان مربوط به دوچرخه و دوچرخه‌سواری را یاد می‌گیرند. سپس می توانند با استفاده از واژگان مربوطه، احساسات، خاطرات و افکار خود را به زبان فرانسوی انتقال دهند و از این طریق ارتباط برقرار کنند.

در اینجا چند ایده برای آموزش زبان فرانسه از طریق رویکرد ارتباطی پیشنهاد می‌دهیم:

 

۱. بازی نقش بازی کردن

اینکه به دانش‌آموزان اجازه داده شود در هر موقعیت واقعی یا ذهنی بازی کنند راه‌حلی فوق‌العاده برای ترغیب آنها به استفاده از زبان فرانسه در این راه است. اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان واژگان و اطلاعات فرهنگی لازم را از قبل دارند و سپس اجازه دهید آن ها را اجرا کنند.

به عنوان مثال، در یکی از سناریوهای ممکن زبان آموزان می‌توانند برای خرید غذاهای متفاوت به فروشگاه‌های مختلف بروند. این بازی به آن‌ها کمک می‌کند واژگان انواع مختلف مغازه‌ها مانند:

la boulangerie نانوایی
la boucherie قصابی
le supermarché سوپرمارکت

و …

انواع غذاها مانند:

le pain نان
la viande گوشت
le lait شیر

و غیره را بررسی کنند. سوالات و جملات تکرارشونده و مهمی به ذهنشان برسد مثلا اینکه چطور درباره قیمت و مقدار چیزی سوال کنند.

بیشتر بخوانید: جملات ساده روزمره برای یادگیری زبان فرانسه

 

۲. همکلاسی ها را به یکدیگر نزدیک کنید

یکی دیگر از راه‌های مفید برای پیاده کردن این روش در کلاس این است که دانش‌آموزان خود با پرسیدن سؤالات از یکدیگر اطلاعات بیشتری نسبت به هم کسب کنند.

برای مثال، دانش‌آموزان می‌توانند سؤالاتی مانند:

Aimes-tu aller au cinéma? آیا سینما رفتن را دوست داری؟
Quel sport préfères-tu? کدام ورزش را ترجیح می دهی؟
?Préfères-tu le thé ou le café چای را ترجیح می دهی یا قهوه؟

از یک دیگر بپرسند و دانستن این اطلاعات درباره همدیگر منجر به ایجاد ارتباط معنادار و تعامل زیاد بین دانش آموزان می شود.

 

۳. از زبان‌آموزان بخواهید پرسشنامه را پر کنند

می‌توانید از دانش‌آموزان خود سؤالاتی بپرسید تا فرصتی برای بیان احساسات، عواطف، علاقه‌مندی‌ها و بیشتر از همه، تخیل خود پیدا کنند. به عنوان مثال، پرسشنامه مارسل پروست در سطوح مختلف برای تعامل دانش آموزان با یکدیگر، واژگان، نحوه پرسیدن سوالات و درک مطلب بسیار مفید است. با استفاده از پرسشنامه، می‌توانید دانش‌آموزان را وادار کنید تا درباره علایق یا چیزهایی که دوست ندارند تأمل کنند و همان سؤالات را از همسالان خود بپرسند.

بیشتر بدانید: بهترین روش های تدریس کنکور زبان فرانسه

 

پرسش‌های پروست بسیار متنوع است برای مثال:

Le principal trait de mon caractère? ویژگی اصلی شخصیت من؟
Ce que j’apprécie le plus chez mes amis? چیزی که در مورد دوستانم بیشتر دوست دارم؟

دانشگاه تگزاس هم الگوها و ایده های مفیدی دارد که می توانید از آنها برای ایجاد تمارین ارتباطی استفاده کنید.

به نظر شما برای آشنایی با تلفظ فرانسوی چه راهکاری مناسب است؟ آیا برای شما هم پیش آمده که در به خاطر داشتن لغات یا استفاده از جملات دستوری مشکلی نداشته باشید اما تلفظ نزدیک به معیار هم نتوانید در خود تقویت کنید؟

 

۳- از محتوای تصویری استفاده کنید

اگر طرفدار رویکرد یادگیری ترکیبی هستید، معرفی فیلم‌های یادگیری فرانسه یا سریال‌های یادگیری زبان فرانسوی روشی عالی برای کمک به زبان آموزان برای بهبود مهارت های چهار زبانی خود محسوب می‌شود.

 

۱. از وب‌سایت Cinema français FLE استفاده کنید

یک سایت فوق العاده برای ایجاد درس های مبتنی بر فیلم است. به تعداد ۱۸ فیلم را تجزیه و تحلیل می‌کند، سؤالات و موضوعات خاصی را برای بررسی قبل و بعد از تماشا (با پاسخ) به‌علاوه مضامین، ایده‌هایی برای نمایش و موارد دیگر نیز ارائه می‌کند.

اما قسمت اشاره شده فقط بخش “فیلم” است! چهار بخش اصلی دیگر سایت، تاریخ سینمای فرانسه، ژانرهای فیلم‌ها، آزمون‌ها و دیالوگ‌های فیلم‌های برجسته را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: بهترین وب سایت های یادگیری زبان فرانسه

 

۲. از پوستر فیلم استفاده کنید

یک فعالیت سرگرم کننده هنگام آموزش با فیلم این است که دانش آموزان خود پوستر فیلم را تجزیه و تحلیل کنند. این امر منجر به گسترش دایره لغات و بهبود مهارت های تحلیلی می شود.

به عنوان مثال، پوستر فیلم زندگی گلگون (با عنوان فرانسوی«La Môme» ) را در نظر بگیرید. از دانش آموزان خود در گروه های ۲ تا ۴ نفره بخواهید آنچه را که روی پوستر یا عکس می بینند، توصیف کنند. بیرون است یا داخل؟ شب است یا روز؟ فردی را که می بینید توصیف کنید. پوستر درباره ژانر فیلم به شما چه می گوید؟ همه اینها می توانند برای تقویت مهارت های توصیف استفاده شوند.

 

۳. از وب‌سایت Langue française استفاده کنید

این وب سایت آموزشی دارای چهار بخش اصلی است. هر بخش محتوای زیادی دارد که مدرسین و زبان‌آموزان می‌توانند استفاده‌های زیادی از آن ببرند و در اینجا به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

 

۱- Découvrir le français فرانسوی را کشف کنید

دارای یک bibliothèque numérique یا کتابخانه دیجیتال است که بسیاری از نویسندگان ادبی فرانسوی، یک فرهنگ لغت و برخی اصطلاحات را ارائه می‌کند. فرهنگ لغت آن دارای ویدئوهای کوتاهی است که صفت ها، افعال، اسم ها و غیره را به همراه کاربرگ هایی برای مدرسین با توصیف نقش آنها در جمله و سایر ویژگی‌های دستور زبانی توضیح می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری زبان فرانسه مبتدی تا پیشرفته

 

۲- Jouer avec le français بازی با فرانسوی

دارای بخش تعاملی و سرگرم کننده و چندین نوع بازی و آزمون برای سطح‌های مختلف است.

 

۳- Apprendre le français یادگیری فرانسه

دارای دو بخش فرعی است:

کلاس اولیه: دارای بیش از صد محتوای ویدیویی که برای هر کدام تمرین‌های متعددی از ابتدایی‌ترین سطح درواقع از سطح A1 تا B2 وجود دارد. دانش آموزان باید ویدیو را تماشا کنند و تمرینات مربوطه را انجام دهند، در سطوح بالاتر نیز می توانند در مورد موضوع بحث کنند.

نکاتی برای یادگیری: دارای تمرینات درک مطلب بر اساس محتوای ویدیویی است.

 

۴- Enseigner le français با هدف آموزش زبان فرانسه

این بخش نیز چندین زیربخش دارد:

هفت روز دور دنیا: یک نمایش کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای با اخبار از سرتاسر جهان، همراه با زیرنویس فرانسوی است. سه مورد از رپورتاژها توسط کارشناسان انتخاب می‌شوند و تمرین‌هایی درباره هر یک از این سه گزارش تهیه می‌شود. کاربرگ های همراه (مناسب سطوح A2، B1،B2) برای مدرسین و دانش آموزان، به اضافه رونویس و خلاصه ای مختصر وجود دارد.

متن آهنگ: این بخش شامل ویدیوهای هنرمندان معاصر فرانسوی را می‌شود. همچنین دارای برگه هایی برای مدرسین و دانش آموز همراه با متن ترانه است. این بخش شامل هر ۴ سطح ابتدایی تا پیشرفته است، بنابراین می‌توانید از آنها برای دانش آموزان مبتدی تا پیشرفته استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

 

۴- از موسیقی و پادکست استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های خوب برای کلاس درس ترکیبی، استفاده از ابزارهای مختلف برای بهبود مهارت های شنیداری است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع استفاده از پادکست در تدریس زبان

 

۱. نماهنگ‌ها

یکی از این موارد استفاده از آهنگ ها برای برانگیختن اشتیاق است. و چه راهی بهتر از استفاده از موزیک ویدیوها؟

موزیک ویدیوهای زیادی در یوتیوب وجود دارد که تنها متن آهنگ را نمایش میدهند. زبان‌آموزان می‌توانند”La Marseillaise” را با زیرنویس فرانسوی بشنوند. این متد یک روش سرگرم کننده برای آموزش فرهنگ و واژگان فرانسوی به آنها است و نه برای تقویت درک مطلب. مزیت دیگر این روش این است که آهنگ ها ریتم و تلفظ واژگان را به زبان‌آموزان یاد می دهند.

آهنگ‌های جذاب یادگیری فرانسوی را در YouTube، که آهنگ‌هایی را برای مبتدیان ارائه می‌دهد، بررسی کنید. یا اگر چیز پیشرفته‌تری را ترجیح می‌دهید، در مورد برخی از آثار کلاسیک مانند «La vie en rose» یا «Ne me quitte pas» یا«Pour que tu m’aimes encore»  که برای تقویت استفاده از زمان آینده استفاده می‌شوند معرفی کنید.

 

۲. پادکست ها؛ از بهترین منابع و روش های تدریس زبان فرانسه

پادکست های فرانسوی بسیار مفیدی در دسترس هستند و موضوعات مختلفی را ارائه می دهند. هدف استفاده از آن‌ها تقویت تلفظ و واژگان و همچنین تمرینات درک مطلب است.

 

۱- Je French

پادکست های کوتاه و ساده‌ای دارد که برای مبتدیان ایده‌آل است. از احوالپرسی اولیه و دستور زبان گرفته تا فرهنگ فرانسه را پوشش داده و این وب سایت همراه خوبی برای هر سطح و دوره‌ای است.

 

۲- Français Facile

یکی دیگر از سایت های عالی دارای مجموعه ای از فایل های MP3 است که زبان آموزان می توانند به آنها گوش دهند. برای رفتن به یک سری مکالمه، باید روی دکمه “گفتگوها” کلیک کنید. در ادامه گفتگو متن و سوالاتی برای زبان آموز (به زبان فرانسوی) در مورد محتوا ارائه می شود.

 

۵- کلاس خود را معکوس کنید

کلاس درس معکوس برخلاف روش‌های تدریس سنتی عمل می‌کند: فراگیران موضوع و مطالب ضبط شده را به صورت آنلاین در خانه دریافت می‌کنند، در حالی که زمان کلاس به انجام تمرین‌ها و بحث درباره موضوع اختصاص می‌یابد. این روش شما مدرس را قادر می سازد تا زمان بیشتری به مشکلات زبان‌آموزان و حل و دوره تمرینات اختصاص دهد.

در اینجا منابعی معرفی می‌کنیم که در کلاس درس معکوس کمک‌کننده خواهند بود:

 

۱. Civilization française

منبع بسیار مناسبی است و موضوعات و دسته‌بندی‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارد، مانند  La Vie familiale، La Consommation et la cuisine، La Vie Culturelle، و غیره. در این بخش‌ها به دانش آموزان عکس‌هایی نیز ارائه می‌شود که حاوی جملاتی با یک کلمه از دست رفته است و اینگونه زبان‌آموز خود را محک می‌زنند. می‌توانند به فایل صوتی گوش دهند و کلمه از دست رفته را پیدا کنند. همچنین می توانند به پاسخ ها برند و خود را تصحیح کنند. در پایان هر بخش، تمرین های زیادی برای تقویت دانش به دست آمده به صورت منسجم وجود دارد.

 

۲. French Together

وب‌سایتی است که می توان برای تقویت دستور زبان فرانسه از آن استفاده کرد. به عنوان مثال، زبان آموزان می‌توانند فعل faire را در تمام زمان ها و کاربردهای آن یاد بگیرند. سپس در کلاس آموزشگاه یا کلاس خصوصی زبان فرانسه، می توان تمرین ها و فعالیت ها را به جای توضیح دادن صیغه انجام داد و دوره کرد.

 

۳. Ma France

وب‌سایت بسیار مفید و مشهوری است که در آن زبان آموزان می توانند ویدیوها را تماشا کنند. محتوای ویدیویی با زیرنویس فرانسوی یا انگلیسی، فهرستی از واژگان و بخش دستور زبان دارد. همچنین دارای بخش “Bitesize” است که در آن زبان آموزان می توانند مهارت های شنیداری، خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان فرانسوی خود را آزمایش کنند.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۴ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *