کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

مهم ترین کتاب های آزمون تافل که باید مطالعه کنید

۴.۵
(۱۴)

بهترین کتاب های آزمون تافل، کتاب‌هایی هستند که همه بخش‌های این آزمون را دربر می‌گیرند. بهتر است برای شرکت در این آزمون به زبان انگلیسی مسلط باشید و هر ۴ مهارت زبانی را که در آزمون تافل مورد سنجش قرار می‌گیرد تمرین نمایید. حالا زمان آن است که فکر کنید با استفاده از چه منابعی می‌توانید آمادگی بیشتری برای شرکت در آزمون بدست آورید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

نکاتی برای انتخاب بهترین کتاب آزمون تافل

آزمون تافل همانند آزمون آیلتس و آزمون PTE، یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی در دنیاست. این آزمون توسط مؤسسه ETS به دو صورت کاغذی (PBT) و اینترنتی (iBT) برگزار می‌شود. اما می‌توان گفت در حال حاضر آزمون TOEFL iBT معتبر است و در اغلب نقاط دنیا از جمله ایران نماینده برگزارکننده دارد. برای آن که منابع بهتری انتخاب کنید و برنامه‌ریزی هدفمندتری داشته باشید، باید با ساختار کلی آزمون تافل نیز به خوبی آشنا باشید.

بیشتر بخوانید:

 

ساختار آزمون تافل

آزمون تافل شامل ۴ بخش است: Listening, Reading, Speaking, Writing

همه بخش‌های آزمون به صورت اینترنتی انجام می‌شود و شما در طول آزمون با یک کامپیوتر متصل به اینترنت در ارتباط هستید. در حال حاضر زمان تقریبی هر یک از بخش‌های این آزمون به ترتیب عبارت است از:

بخش آزمون محدوده زمانی سوالات نمره آزمون
کارها
ریدینگ (Reading) ۵۴-۷۲ دقیقه ۳۰-۴۰ سوال ۳۰ باید متن‌ها را بخوانید و به سوالات پاسخ دهید.
لیسنینگ (Listening) ۴۱ تا ۵۷ دقیقه ۲۸-۳۹ سول ۳۰ به سوالات مربوط به سخنرانی پخش شده یا گفتگوی کلاسی جواب می‌دهید.
استراحت ۱۰ دقیقه
اسپیکینگ (Speaking) ۱۷ دقیقه ۴Tasks ۳۰ باید درباره یک موضوع مشخص صحبت کنید، و درباره مطالبی که می‌خوانید یا می‌شنوید بحث کنید.
رایتینگ (Writing) ۵۰ دقیقه ۲Tasks ۳۰ یک متن را می‌خوانید، و به یک صدای ضبط شده گوش می‌کنید؛ سپس پاسخ و استدلال خود را می‌نویسید.

بنابراین کل آزمون حدود ۳ تا ۳/۵ ساعت طول می‌کشد. این آزمون به زبان انگلیسی با لهجه آمریکایی برگزار می‌شود. اگر نتوانید نمره‌ای را که می‌خواهید در آزمون تافل کسب کنید، ۱۲ روز بعد می‌توانید دوباره در این آزمون شرکت کند.

 

انتخاب کتاب مناسب آزمون تافل

هنگام خرید کتاب باید دقت کنید که آن کتاب هدف‌های اصلی شما را برآورده کند؛ یعنی متناسب با سطح زبان انگلیسی شما باشد، راهکارها و استراتژی‌های تست زدن را به شما آموزش دهد، و شامل نمونه سوالات آزمون تافل سال‌های گذشته باشد.

مقالات مرتبط:

از سوی دیگر به‌روز بودن کتاب نیز بسیار مهم است، سعی کنید کتاب خیلی قدیمی نخرید. با توجه به این که هر ۴ مهارت زبانی در آزمون تافل سنجیده می‌شود، کتابی که تهیه می‌کنید باید شامل CD یا فایل‌های صوتی مربوط به بخش لیسنینگ آزمون باشد.

بهترین کتاب های آمادگی آزمون تافل با پاسخنامه

 

بهتر است کتابی که انتخاب می‌کنید پاسخ‌نامه داشته باشد. بهترین حالت این است که کتاب شما یک پاسخ‌نامه تشریحی باکیفیت ارائه کند.

از آن‌جا که آمادگی برای آزمون تافل مسیری چالش‌برانگیز و بلندمدت است؛ یکی از راه‌کارهایی که برای پیشرفت بیشتر پیش روی شماست، کمک گرفتن از یک معلم خصوصی زبان انگلیسی باتجربه در زمینه آزمون تافل است. بنابراین برای تهیه کتاب می‌توانید نظر معلمتان را نیز بپرسید.

 

بهترین کتاب های آزمون تافل

به طور معمول کتاب‌های تافل چند مبحث زیر را پوشش می‌دهند:

  • قالب و ساختار تست‌ها
  • ارزیابی ۴ مهارت اصلی
  • تمرین‌هایی برای بهبود مهارت‌های زبانی و گرامر زبان انگلیسی
  • واژگان

حتماً می‌توانید کتاب‌هایی برای آمادگی در آزمون تافل به زبان فارسی پیدا کنید، اما کتاب‌هایی که این‌جا معرفی می‌کنیم از معتبرترین کتاب‌های تافل در دنیا هستند. از طرف دیگر زمانی که قصد دارید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید، بهتر است از منابع انگلیسی استفاده نمایید. با این کار بیشتر با این زبان در ارتباط خواهید بود.

فراموش نکنید که اگر قصد دارید در آزمون تافل شرکت کنید، به هر حال باید سطح زبان خود را بالا ببرید.

تعدادی از کتاب‌های آزمون تافل را مؤسسه ETS منتشر کرده که این آزمون را برگزار می‌کند. بنابراین با خیال راحت می‌توانید این کتاب‌ها را تهیه و مطالعه نمایید.

 

۱. The Official Guide to the TOEFL Test, 6th Edition

سطح کتاب: Intermediate

The Official Guide to the TOEFL Test یکی از بهترین کتاب‌های تافل می‌باشد که شامل به‌روزترین مطالب در مورد این آزمون است. مؤسسه ETS به طور منظم این کتاب را به‌روز و بازنشر می‌کند. بنابراین می‌توانید مطالعه خود را با جدیدترین نسخه آن شروع کنید. این کتاب:

  • به خوبی شما را با نحوه برگزاری آزمون تافل آشنا می‌کند.
  • راهنمای جامعی در مورد ساختار آزمون تافل دارد.
  • و علاوه بر پاسخ‌نامه، برای اسپیکینگ و رایتینگ نیز نمونه پاسخ‌های بسیار خوبی در اختیارتان قرار می‌دهد.

کتاب آمادگی آزمون تافل The-Official-Guide-to-the-TOEFL

 

۲. Official TOEFL iBT Tests, Volume 1 & 2

سطح کتاب: Intermediate & Advanced

این مجموعه دوجلدی که توسط مؤسسه EST چاپ شده است، می‌تواند کتاب قبلی را کامل کند. در این کتاب‌ها:

  • شما به ۵ سری کامل از تست‌های آزمون‌های تافل پیشین دسترسی دارید.
  • هر آزمون پاسخ‌نامه تشریحی دارد، و برای بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ نمونه‌های تصحیح شده شرکت‌کنندگان قبلی را در اختیار شما قرار داده است. بنابراین می‌توانید پاسخ‌های خودتان را با پاسخ‌نامه و نمونه‌های موجود مقایسه کنید و سطح خودتان را محک بزنید.

کتاب Official-TOEFL-iBT برای شرکت در آزمون تافل

 

با توجه به این که آزمون تافل را همین مؤسسه برگزار می‌کند، تخمینی که با کمک این نمونه آزمون‌ها از نمره‌تان می‌زنید به نمره واقعی‌تان نزدیک است. می‌توانید این کتاب‌ها را زمانی در برنامه‌تان قرار دهید که مطالعه برای آزمون تافل را کامل کرده‌اید و می‌خواهید تست و تمرین را شروع کنید.

 

۳. Barron’s TOEFL iBT

یکی از بهترین کتاب‌های آزمون تافل که توسط مرجعی غیر از برگزارکننده اصلی تافل چاپ شده است، کتاب TOEFL iBT چاپ انتشارات Barron’s است. شاید اولین کتابی که در این فهرست معرفی کردیم برای مطالعه راهنمای آزمون تافل از هر کتاب دیگری مناسب‌تر باشد، اما این کتاب نیز برای تمرین و تسلط بر آزمون‌های تافل یک گزینه بسیار خوب است.

یکی از بهترین کتاب های آزمون تافل Barron’s TOEFL iBT

 

در این کتاب شما ۸ نمونه آزمون تافل کامل در اختیار دارید، به علاوه ۸ تست تمرینی کوتاهِ یک ساعته. یک فصل از کتاب نیز به اشتباهات پرتکرار داوطلبان اختصاص داده شده است که با مطالعه آن در دام این اشتباهات نمی‌افتید. ۴ درس ویدیویی و فایل‌های صوتی قابل دانلود نیز به این کتاب ضمیمه شده‌اند.

 

۴. Cambridge Preparation for the TOEFL iBT Test

سطح کتاب: Advanced

این کتاب بر کسب نمره بالا در آزمون تافل و بالا بردن مهارت‌های زبانی برای برقراری ارتباط مؤثر در محیط آکادمیک تمرکز کرده است. این کتاب:

  • تعداد زیادی تمرین برای بالا بردن مهارت‌های اصلی زبانی دارد و ۴ نمونه تست تمرینی نیز ارائه نموده است.
  • بخشی از کتاب به آموزش نکات گرامری، واژگان، تلفظ و مهارت‌های مطالعه اختصاص دارد.
  • همه مکالمه‌ها، سخنرانی‌ها و تمرین‌های شنیداری به صورت CD به کتاب پیوست شده است.

کتاب یادگیری آزمون تافل Cambridge Preparation for the TOEFL iBT Test

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری گرامر زبان انگلیسی

 

۵. TOEFL iBT Prep Plus Kaplan

یکی از بهترین کتاب‌های آزمون تافل که بیشترین تست‌های تمرینی را دارد کتاب KAPLAN است. همراه این کتاب فایل صوتی و فیلم آموزشی نیز دریافت می‌کنید. KAPLAN به قدری از کتابش اطمینان دارد که ادعا کرده اگر این کتاب را بخوانید و همه منابع آنلاین همراه آن را مطالعه کنید و نمره بالایی در آزمون تافل نگیرید می‌توانید پولتان را پس بگیرید.

همزمان با استفاده از کتاب می‌توانید در وب‌سایت نیز عضو شوید و از درس‌های تکمیلی استفاده کنید. به این ترتیب هر جا که باشید، با استفاده از موبایل‌تان به درس‌ها دسترسی دارید.

کتاب جامع تافل TOEFL iBT Prep Plus Kaplan

 

این کتاب:

  • شامل ۴ مجموعه تست کامل آنلاین با پاسخ کاملاً تشریحی است.
  • بیش از ۴۵۰ تست تمرینی دارد که کمک می‌کند به آزمون تافل مسلط شوید.
  • برای بخش‌های اسپیکینگ، لیسنینگ و رایتینگ بیش از ۹۵ دقیقه فایل صوتی ارائه کرده است.
  • علاوه بر آن استراتژی‌هایی برای کسب نمره بالاتر را نیز به شما یاد می‌دهد.

یک نکته که باید مراقب آن باشید این است که تمرین‌های اسپیکینگ و رایتینگ این کتاب ممکن است کمی پیچیده‌تر از نمونه واقعی باشد. بخش‌های لیسنینگ نیز شامل بحث‌های کلاسی می‌شود اما مونولوگ (صحبت یک نفره) نیست.

 

۶. Princeton Review TOEFL iBT Prep

سطح کتاب: Intermediate & Advanced

این یک کتاب جامع برای آمادگی در آزمون تافل است که هر سال به‌روز می‌شود. با مطالعه این کتاب استراتژی‌هایی را یاد می‌گیرید که باید به کار ببرید تا بتوانید به خوبی از پس آزمون برآیید. تمرین‌های لیسنینگ و اسپیکینگ که در این کتاب ارائه شده خیلی خوب است و به صورت فایل صوتی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

کتاب آمادگی برای تافل Princeton Review TOEFL iBT Prep

 

یکی از درس‌های مهمی که کتاب Princeton Review TOEFL iBT Prep به شما می‌دهد این است که ایده محوری و هدف اصلی متن یا سخنرانی را پیدا کنید؛ یعنی موضوع اصلی که متن می‌خواهد در مورد آن توضیح دهد یا آن را نقد کند. به این مهارت در بخش ریدینگ به شدت نیاز دارید و روی موفقیت شما در بخش لیسنینگ نیز اثر زیادی خواهد داشت. علاوه بر آن به شما یاد می‌دهد چطور ایده‌های خودتان را سازماندهی کنید، که این مهارت را نیز در بخش رایتینگ و اسپیکینگ باید به کار ببرید.

در مجموع این کتاب شما را به سمت گرفتن نمره بالا در آزمون تافل راهنمایی می‌کند. افزون بر درس‌ها، حتماً پاسخ‌نامه‌ها را نیز به دقت مطالعه کنید، زیرا بسیاری از نکات را از طریق پاسخ‌نامه خواهید آموخت. این کتاب یک آزمون نمونه شبیه‌سازی شده تافل نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

۷. ۴۰۰Must-Have Words for the TOEFL Test

این کتاب که یک کتاب واژگان زبان انگلیسی است توسط انتشارات McGraw Hill وارد بازار شده که کتاب‌های آزمون تافل را چاپ می‌کند. این کتاب واژه‌ها را با دسته‌بندی‌های موضوعی مشخص ارائه می‌کند و اغلب موضوعات و واژه‌های آن در آزمون‌های تافل پرتکرار هستند. ۴۰۰Must-Have Words موضوعات و واژه‌ها را به شیوه جذابی مطرح می‌کند که به خاطر سپردن و درک آن‌ها ساده‌تر می‌شود.

کتاب لغت برای آزمون تافل 400Must-Have Words for the TOEFL

 

فراموش نکنید که یکی از بهترین راه‌های یادگیری، واژگان درون متن هستند. بنابراین حتماً تمرین‌ها و متن‌های کتاب را بخوانید. علاوه بر آن واژه‌های تازه‌ای که در کتاب‌های دیگر می‌بینید را نیز یاد بگیرید. یکی از بهترین منابع برای گسترش دایره لغاتتان مطالعه رمان‌های زبان انگلیسی در ژانر مورد علاقه‌تان است.

 

۸. Barron’s Essential Words for the TOEFL

یکی دیگر از کتاب‌های لغت تافل که می‌توانید برای گسترش دایره لغاتتان از آن کمک بگیرید، کتاب Essential Words for the TOEFL از انتشارات Barron’s است. از این کتاب می‌توانید به عنوان منبعی برای تمرین مهارت ریدینگ زبان انگلیسی استفاده کنید. این کتاب با تمرین‌هایی که طراحی کرده، شما را وامی‌دارد واژه‌ها را به کار ببرید؛ به این شکل آن‌ها بهتر در خاطرتان خواهند ماند.

یادگیری واژگان برای آزمون تافل با کتاب Barron’s Essential Words for the TOEFL

 

یکی از مزایای این کتاب این است که واژه‌هایی را جمع‌آوری کرده که واقعاً در آزمون‌های تافل پرتکرار هستند. یک فهرست الفبایی از واژگان نیز برایتان گذاشته تا هر کلمه‌ای را که می‌خواهید مطالعه کنید به آسانی بیابید.

 

۹. Direct to TOEFL iBT Student Book

سطح کتاب: Intermediate

اگر به دنبال یک کتاب خلاصه و مفید تافل می‌گردید Direct to TOEFL iBT می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برایتان باشد. این کتاب ضمیمه آنلاینی دارد که بدون حاشیه رفتن، استراتژی‌های اصلی آمادگی برای آزمون تافل را آموزش می‌دهد. اگر در شرایطی هستید که باید در زمان‌های کوتاه به مطالعه برای آزمون تافل بپردازید، می‌توانید آزمون‌های کوتاه این کتاب را امتحان کنید.

کتاب آمادگی آزمون تافل Direct to TOEFL iBT

 

تمرین‌ها به صورت گام به گام و کاملاً ساختاریافته طراحی شده‌اند. این کتاب به طور مستقیم به شما می‌گوید باید چه کاری انجام دهید تا به یک نمره خوب در آزمون تافل برسید. این کتاب که توسط انتشارات دانشگاه مک‌میلان چاپ شده است، کمی قدیمی است، اما هنوز هم می‌تواند راهنمایی‌های خوبی برایتان داشته باشد.

 

۱۰. TOEFL Grammar Guide

استفاده درست از گرامر زبان انگلیسی در همه قسمت‌های آزمون تافل مهم است.

کتاب TOEFL Grammar Guide – 23 Grammar Rules You Must Know To Guarantee Your Success On The TOEFL Exam به طور خاص با هدف آموزش گرامر زبان انگلیسی که معمولاً در آزمون تافل به کار می‌رود و مورد سوال قرار می‌گیرد طراحی شده است. این کتاب قوانین اصلی گرامر تافل و نحوه استفاده از هر قانون را با مثال و توضیح کافی آموزش می‌دهد. به شما یاد می‌دهد که چه زمانی از این نکات گرامری استفاده کنید؛ چه واژه‌های خاصی را می‌توانید برای رسیدن به نمره بهتر در متن و مکالمه‌تان به کار ببرید؛ و چه نکات ظریفی را لازم است رعایت نمایید.

کتاب گرامر تافل TOEFL Grammar Guide

 

اگر برای گرفتن یک نمره خوب در آزمون تافل مصمم هستید، باید سراغ کتاب‌های از این دست نیز بروید. خودتان را به کتاب‌های آزمون تافل محدود نکنید، می‌توانید از کتاب‌های یادگیری زبان انگلیسی برای بالا بردن هر یک از مهارت‌هایتان و نیز تسلط بر گرامر و واژگان کمک بگیرید.

 

۱۱. Collins English for Exams, TOEFL Series

سطح کتاب: Beginner to Advanced

مجموعه کتاب‌های آزمون تافل Collins نیز در دو جلد شما را برای آمادگی در این آزمون آماده می‌کنند. تمرین‌های این کتاب با وجود قدیمی بودن بسیار کارآمد است و می‌تواند برایتان مفید باشد. این دو جلد عبارت‌اند از:

  • Listening & Speaking Skills – نمونه‌های اسپیکینگ بسیار خوبی در این کتاب ارائه شده و بر استراتژی‌های مورد نیاز در آزمون تافل تمرکز دارد.
  • Reading & Writing Skills – تمرین‌های ریدینگ موجود در این کتاب پاسخ‌های تشریحی مفصلی دارند. علاوه بر آن به استراتژی‌های آزمون پرداخته و نمونه‌های رایتینگ بسیار قوی ارائه کرده است.

کتاب های تمرین و تسلط آزمون تافل Collins English for Exams

 

۱۲. Delta’s Key to the Next Generation TOEFL Test

سطح کتاب: high intermediate and advanced

اگر به دنبال یک کتاب جامع و مفصل می‌گردید، کتاب آزمون تافل Delta’s Key to the Next Generation TOEFL Test هیچ نکته‌ای را جا نینداخته است. در حال حاضر در بیشتر کشورهای جهان نسخه iBT یعنی اینترنت‌محور از آزمون تافل برگزار می‌شود. کتاب حاضر دقیقاً با هدف آمادگی برای همین نسخه از آزمون تافل طراحی شده است. علاوه بر آن ایده‌های عملی بسیار خوبی برای تمرین فردی و گروهی در آن پیدا می‌کنید.

کتاب آزمون تافل Next Generation TOEFL Test

 

تنوع تمرین‌های ارائه شده در این کتاب به اندازه‌ای هست که تسلط و اعتماد به نفس شما را بسیار بالا ببرد. این کتاب ۳۶ درس دارد و محتوای صوتی به شکل CD یا دانلودی به آن ضمیمه می‌شود. از این کتاب در کلاس‌های گروهی نیز می‌توانید استفاده کنید، زیرا تمرین‌های زیادی برای بحث گروهی و فعالیت‌های چند نفره دارد.

بیشتر بخوانید: قبولی در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی با بهترین نمره به کمک معلم خصوصی زبان

 

۱۳. The TOEFL iBT Test Prep Planner

مؤسسه ETS که آزمون تافل را برگزار می‌کند یک کتابچه برنامه‌ریزی (Planner) منتشر کرده که برای شروع یادگیری زبان انگلیسی برای آزمون تافل می‌توانند کمک زیادی به شما بکند. این کتابچه رایگان است و می‌توانید آن را از سایت این مؤسسه با عنوان The TOEFL iBT Test Prep Planner دانلود کنید. کتاب برنامه‌ریزی ETS اطلاعات کاملی درباره آزمون به شما می‌دهد؛ و شامل نمونه سوال، و فعالیت‌هایی است که مهارت شما را برای شرکت در آزمون بالا می‌برد.

کتاب برنامه‌ریزی آزمون تافل The TOEFL iBT Test Prep Planner

 

این کتابچه برنامه‌ای ۸ هفته‌ای ارائه می‌کند که شامل بررسی دقیق ۴ آزمون، فعالیت‌هایی برای افزایش مهارتتان، نمونه سوالات آزمون تافل iBT، و اطلاعاتی در مورد نحوه امتیازدهی است. در فصل اول کتاب جدول‌هایی برای هر هفته طراحی شده که مسیر پیشرفت شما در این ۸ هفته را مشخص می‌کند. پس از تکمیل هر فعالیت می‌توانید تیک انجام آن فعالیت را بزنید. اگر نگران برنامه‌ریزی برای مطالعه آزمون تافل هستید، حتماً این کتابچه را دانلود کنید. حتی می‌توانید برنامه شخصی خودتان را بر اساس جدول آن تهیه نمایید.

بیشتر بخوانید: چطور در خانه تافل بخوانیم؟

 

سخن پایانی

برای کسب یک نمره عالی در آزمون تافل باید بهترین سطح مهارتتان را در ۴ بخش لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ آزمون ارائه کنید. برای این کار علاوه بر مطالعه کتاب‌های آزمون تافل، بهتر است بخش زیادی از زندگی‌ روزمره‌تان را در زبان انگلیسی غرق کنید. بهترین روش‌های یادگیری زبان انگلیسی که می‌شناسید را به کار بگیرید تا به همه مهارت‌ها مسلط شوید. سعی کنید در تمام طول روز و در اغلب فعالیت‌هایتان با این زبان در ارتباط باشید. با توجه به این که آزمون تافل به لهجه آمریکایی برگزار می‌شود، بهتر است برای صحبت کردن و شنیدن بیشتر روی این لهجه تمرکز کنید.

مقاله های مرتبط:

 

حتی در تفریحاتتان هم زبان انگلیسی را بگنجانید. برای آن که مغزتان نفسی بکشد انیمیشن‌های زبان انگلیسی را تماشا کنید؛ یا اگر دوست دارید مدت طولانی‌تری با یک موضوع درگیر باشید سریال‌های زبان انگلیسی را ببینید. حتی اگر به بازی علاقه‌مندید، آن‌جا هم زبان انگلیسی را فراموش نکنید. در بازی‌های گروهی و ویدیوگیم، در گروه‌های انگلیسی زبان عضو شوید. هم تفریح کنید و هم تسلط‌تان به زبان انگلیسی را تقویت کنید.

همه روز با زبان انگلیسی

 

یادتان باشد علاوه بر کتاب‌ها می‌توانید از وب‌سایت‌های یادگیری زبان انگلیسی نیز کمک بگیرید. تعداد زیادی از این وب‌سایت‌ها محتواهایی مختص آزمون‌های بین‌المللی ارائه می‌کنند؛ یا برای تقویت مهارت‌های چهارگانه، آموزش‌های باکیفیتی دارند.

از بین کتاب‌های بالا هر کدام برای شما کاربردی‌تر و جذاب‌تر است انتخاب کنید و برنامه مطالعه‌تان را برای شرکت در آزمون تافل آغاز نمایید. پیشنهاد ما این است که ابتدا کتابچه برنامه‌ریزی تافل را از سایت ETS بگیرید. این کتابچه راهنمای خوبی است که مسیر را برایتان روشن می‌کند.

موفق باشید!

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۵ / ۵. تعداد نظرات ۱۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *