کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان چینی

بهترین تکنیک‌های یادگیری زبان چینی؛ قدم به قدم به همراه راهکارهای مؤثر

۳.۹
(۱۷)

یادگیری زبان چینی، پنجره‌ای به رویتان می‌گشاید تا با یکی از قدرت‌های روز دنیا ارتباطی مؤثر برقرار کنید؛ ارتباطی که می‌تواند زندگی‌تان را تغییر دهد. بنابراین به آغاز یک مسیر ماجراجویانه خوش آمدید.

چین کشوری است با تمدنی کهن و در حال پیشرفت.

دلایل بسیار زیادی ممکن است شما را به یادگیری زبان چینی علاقه‌مند کرده باشد؛ از ارتباط تجاری، تا تفریح یا ده‌ها دلیل دیگر. اما از آن جا که با زبان خاصی سرو کار دارید، باید هوشمندانه عمل کنید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

هدفتان از یادگیری زبان چینی چیست؟

چین کشوری وسیع است که روابط گسترده‌ای با سراسر دنیا دارد. بنابراین یادگیری زبان چینی می‌تواند دنیای ارتباطات شما را بسیار وسیع‌تر کند. علاوه بر چین، زبان رسمی کشورهای کوچک دیگری در آسیا، مثل تایوان نیز چینی است. در سنگاپور نیز زبان چینی یکی از مهم ترین زبان ها می‌باشد. زبان چینی گویش‌های متعددی دارد، اما اصلی‌ترین گویشی که در کشور چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و در روابط تجاری و بین‌المللی به کار می‌رود ماندارین است. البته پس از آن که هدفتان را از یادگیری زبان چینی به طور دقیق مشخص کردید، می‌توانید گویشی که باید یاد بگیرید را انتخاب کنید.

بنابراین قدم اول این است: چرا می‌خواهید چینی یاد بگیرید؟

هدفتان را واضح و روشن روی کاغذ بنویسید. یعنی بنویسید می‌خواهید زبان چینی را برای چه کاری و کجا به کار ببرید، در چه مدت زمانی باید بتوانید به زبان چینی صحبت کنید، و تا چه حد باید به آن مسلط باشید. دقت کنید که هدفی واقع‌بینانه در نظر بگیرید. یادگیری زبان چینی نیاز به زمان و تلاش دارد. اگر بتوانید ۴ ساعت در روز را به یادگیری زبان چینی اختصاص دهید، این امکان وجود دارد که طی دو سال به این زبان مسلط شوید.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

تعیین هدف از یادگیری زبان چینی

 

پس از آن که هدف کلی خود را مشخص کردید، آن را به هدف‌های کوچک‌تر بشکنید. زمانی را مشخص کنید که می‌توانید خودتان را به زبان چینی معرفی کنید، یا زمانی که می‌توانید چند کلمه‌ای با یک فرد چینی حرف بزنید. برای هدف‌های جزئی مثل این، که برای خودتان معنادار باشد، زمان تعیین کنید.

حالا نوبت انتخاب یک روش یادگیری مطمئن است. باید بودجه، شرایط و میزان اهمیت یادگیری زبان چینی را برای خودتان در نظر بگیرید و با توجه به آن‌ها یک مسیر یادگیری را آغاز کنید. از هر روشی که قصد داشته باشید زبان چینی را یاد بگیرید، لازم است منابعی تهیه کنید، توصیه می‌شود در ابتدای کار، فهرستی اولیه از آن‌ها داشته باشید. اما زیاد خودتان را نگران این موضوع نکنید. می‌توانید با یکی دو منبع مهم و معتبر شروع، و بعد به مرور بقیه منابع را تهیه نمایید.

 

به یک برنامه یادگیری مؤثر نیاز دارید

برای یادگیری زبان چینی به زمان زیادی نیاز دارید، بنابراین یک برنامه منظم و مؤثر، در کنار تعهد به انجام آن پیشرفت و موفقیت شما را تضمین می‌کند.

آنتونی رابینز می‌گوید: «به ازای هر دقیقه‌ای که برای برنامه‌ریزی یک هدف صرف می‌کنید، ۱۰ دقیقه در اجرای آن صرفه‌جویی می‌کنید».

با توجه به هدفی که تعیین کرده‌اید، ساعت‌هایی از روز را که قرار است به یادگیری زبان چینی اختصاص دهید مشخص کنید. خیلی مهم است که یک برنامه آموزشی مشخص را دنبال نمایید. کمی پایین‌تر چند روش یادگیری زبان چینی را به شما معرفی می‌کنیم. بنابر همان روشی که انتخاب کرده‌اید برنامه بریزید و زمانی را به تمرین اختصاص دهید. یادتان باشد که برای تمرین کردن هم باید حتماً برنامه مشخص و منظم داشته باشید.

دفتر برنامه ریزی برای یادگیری زبان چینی

 

یک دفترچه برنامه‌ریزی برای خودتان تهیه کنید. هدف‌ها و برنامه یادگیری هر روزتان را در آن بنویسید و پس از انجام هر بخش از برنامه، کنار آن تیک بزنید. این کار، ناخودآگاه تشویقتان می‌کند که به یادگیری ادامه دهید. هر بار که به یکی از هدف‌های کوتاه مُدتتان رسیدید به خودتان جایزه بدهید.

 

۱- ابتدا تلفظ ها را یاد بگیرید

آن‌چه که در زبان چینی با آن سر و کار دارید، الفبا نیست؛ کاراکترهایی است که به آن نویسه نیز می‌گویند. هر کاراکتر در زبان چینی تک‌هجایی است، و معنایی ساده و پایه‌ای دارد. هر واژه در زبان چینی ماندارین از یک یا چند تا از این کاراکترها ساخته می‌شود. شکل نوشتاری چینی سنتی پیچیده است اما در حال حاضر در اغلب مناطق چین از نوشتار چینی ساده‌شده به عنوان زبان رسمی استفاده می‌شود.

زبان چینی یک زبان آوایی است. یعنی با تغییر لحن، معانی متفاوتی در این زبان خلق می‌شود، حتی اگر کلمات نوشتار یکسانی داشته باشند. زبان چینی ماندارین ۴ لحن دارد. خواندن توضیح در مورد لحن‌ها فایده زیادی ندارد. باید آن‌ها را بارها و بارها بشنوید و تکرار کنید تا خوب یاد بگیرید. در وب‌سایت chinesepod.com نمونه لحن‌ها را گوش کنید.

تمرین تلفظ هجاها در زبان چینی

 

برای یادگیری تلفظ‌ها و لحن‌ها در زبان چینی انجام تمرین‌ها با صدای بلند خیلی مهم است. باید صدای خودتان را بشنوید. حتی می‌توانید صدایتان را ضبط و سپس گوش کنید تا بر تفاوت ظریف لحن‌ها مسلط شوید. در ابتدا خیلی طبیعی است که بارها و بارها اشتباه کنید. از اشتباه کردن نترسید.

 

۲- با سیستم پین یین آشنا شوید

کمی طول می‌کشد تا نوشتن به زبان چینی  را به خوبی یاد بگیرید. هر چند کمی هم شبیه نقاشی است و تا حدی می‌توانید آن را با شباهت دادن به معنای کلمه به خاطر بسپارید. اما یک راه میانبر هم موجود است که برای زبان‌آموزان مبتدی خیلی مفید است. سیستم پین‌یین، نوشتن زبان چینی با استفاده از حروف لاتین است. البته آن را مثل نوشتن فارسی با حروف انگلیسی سرسری نگیرید. پین‌یین قواعد و تلفظ‌های مشخصی دارد که البته می‌توانید آن‌ها را خیلی زود یاد بگیرید. برای آشنایی با پین‌پین از جدولی که در وب‌سایت quickmandarin.com آمده است استفاده کنید، که هر خانه آن راهنمای صوتی دارد.

یادگیری پین‌یین به شما کمک می‌کند که بیشتر روی یادگیری مکالمه زبان چینی تمرکز کنید و به راحتی با کاراکترهای زبان چینی آشنا شوید. البته اگر مطالعه زبان چینی برای شما در اولویت است، شاید لازم باشد زمان بیشتری را به یادگیری کاراکترهای چینی اختصاص دهید. زبان چینی بیش از ۵ هزار کاراکتر دارد که بسیاری از آن‌ها ممکن است به ندرت استفاده شوند. شما با یادگیری حدود ۲۰۰۰ کاراکتر می‌توانید به خوبی از پس مطالعه زبان چینی بربیایید.

سیستم نوشتاری پین یین برای زبان چینی

 

۳- یک دسته بندی از عبارت های ساده و پرکاربرد بسازید

یادگیری یک زبان جدید تا زمانی که نتوانید چیزی به آن زبان بگویید، جذابیتی ندارد. بنابراین همان‌طور که تلفظ‌ها را تمرین می‌کنید، برای خودتان یک دسته‌بندی بسازید. عبارت‌های ساده و پرکاربردی که می‌شناسید را در چند دسته تقسیم نمایید و به مرور آن‌ها را یاد بگیرید.

  • سلام و احوال‌پرسی
  • تشکر، درخواست، عذرخواهی
  • اعداد
  • روزهای هفته
  • اسامی حیواناتی که بیشتر با آن‌ها سر و کار دارید
  • معرفی خودتان و خانواده‌تان
  • و…

یک دسته‌بندی خوب را می‌توانید در وب‌سایت loecsen.com ببینید و با آن تمرین کنید.

 

الف) با واژه های ساده شروع کنید

در گام اول واژه‌هایی را یاد بگیرید که کاربرد بیشتری دارند و تلفظ آن‌ها برایتان ساده‌تر است، یعنی آن‌هایی که می‌توانید درست تلفظ کنید. بعد بروید سراغ واژه‌های بلندتر و پیچیده‌تر. این کار را برای خودتان کمی جذاب‌تر کنید، برای مثال می‌توانید شعرهای کودکانه‌ای بیابید که این کلمات ساده در آن‌ها به کار رفته است و به آن‌ها گوش کنید. لازم نیست همه شعر را بفهمید، همین که بتوانید کلماتی که یاد گرفته‌اید را در شعر تشخیص بدهید عالی است.

می‌توانید از فلش کارت‌های تصویری هم برای تمرین بیشتر استفاده کنید. تصاویر می‌توانند در به خاطر سپردن کلمات و مفاهیم به شما کمک کنند.

فلش کارت زبان چینی

 

ب) فعل های مهم و پرکاربرد را یاد بگیرید

برای آن که بتوانید جمله بسازید به فعل‌ها هم نیاز دارید. بنابراین یادگیری فعل‌های پرکاربرد مثل، آمدن، رفتن، داشتن، و… را شروع کنید. از همان ابتدا فعل‌ها را در کنار واژه‌هایی که یاد گرفته‌اید قرار دهید و جمله‌های ساده و کوتاه بسازید. تا زمانی که با دستور زبان چینی آشنا نشده‌اید می‌توانید برای جمله‌های ساده از گوگل ترنسلیت کمک بگیرید، اما جمله‌ها را بلند و پیچیده نکنید. برای مثال یاد بگیرید که بگویید: اسمتان چیست، کجا زندگی می‌کنید، به چه کاری مشغولید، با چه کسی زندگی می‌کنید، چند خواهر و برادر دارید، و…

 

۴- روش یادگیری تان را مشخص کنید

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، لازم است روش و منابع معتبری برای یادگیری زبان چینی انتخاب و آن‌ها را دنبال کنید. ما در ادامه روش‌های یادگیری موثری که می‌تواند شما را به موفقیت برساند در سه دسته معرفی کرده‌ایم. شما باید با توجه به شرایط خودتان یک روش را انتخاب کنید و ادامه دهید.

دقت داشته باشید که پیگیری منظم و مداوم رمز موفقیت در یادگیری زبان چینی است.

اگر یک بار به این نتیجه رسیدید که روشی که انتخاب کرده‌اید برای شما مناسب نیست، منطقی است که آن را تغییر دهید. اما اگر بارها روش یادگیری یا منابع‌تان را تغییر دهید، یا جسته و گریخته پیش بروید، ممکن است رسیدن به هدف برایتان سخت یا دور از دسترس شود.

 

الف) در یک دوره آموزشی ثبت نام کنید

یکی از روش‌های قابل اطمینان یادگیری زبان چینی شرکت در یک دوره آموزشی است. شما می‌توانید در یک دوره حضوری یا آنلاین ثبت نام کرده و یادگیری را با برنامه‌ای که برای دوره در نظر گرفته شده، شروع کنید. پیش از ثبت نام بپرسید که از چه منابعی برای آموزش استفاده می‌کنند و در مورد بروز بودن منابع تحقیق کنید.

اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید، خیلی عالی است. می‌توانید از دوره رایگانی که در coursera ارائه شده است استفاده کنید. اگر به مدرک آن نیاز داشته باشید هم می‌توانید با پرداخت شهریه، مدرک دریافت کنید. این دوره برای زبان‌آموزان مبتدی است.

یادگیری زبان چینی در coursera

دوره رایگان دیگری نیز برای یادگیری زبان چینی ماندارین در وب‌سایت edX موجود است، که از سطح مبتدی شروع به آموزش کرده است. اما برای ثبت نام و دیدن دوره باید از فیلترشکن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سوالات برای تعیین سطح مبتدی و کودکان در زبان چینی

 

ب) معلم خصوصی بگیرید

برای آن که در برابر چالش یادگیری زبان چینی دستتان پر باشد، می‌توانید از یک معلم خصوصی خوب کمک بگیرید. در این صورت یک نفر برنامه‌ریزی آموزشی را برای شما انجام می‌دهد و به صورت مداوم آن را پیگیری می‌کند. البته شما هم باید تمرین‌ها و تکالیفتان را انجام دهید. یکی از مهم‌ترین مزایای داشتن معلم خصوصی این است که همیشه به یک منبع معتبر برای پاسخ به سوالات و رفع اشکال دسترسی دارید.

تدریس خصوصی زبان چینی

 

یادگیری زبان چینی با کمک یک مربی توانا سرعت پیشرفت شما را چندین برابر می‌کند. از طرف دیگر معلمتان شما را همراهی می‌کند تا اعتمادبه‌نفستان برای شروع حرف زدن بالا برود. در وب‌سایت های‌تاکی به کلاس‌های تدریس خصوصی زبان چینی با اساتید باتجربه و کارآزموده دسترسی دارید. همین حالا می‌توانید اولین جلسه کلاستان را رزرو کنید.

شما به دو روش می‌توانید در کلاس خصوصی آموزش زبان چینی شرکت کنید:

  1. آنلاین: با شرکت در کلاس‌های خصوصی آنلاین زبان چینی در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی می‌کنید و از منزل یا هر مکان دیگری در کلاس‌هایتان حاضر می‌شوید.
  2. حضوری: اگر ترجیح می‌دهید رو در رو معلمتان را ببینید، می‌توانید از کلاس‌های حضوری استفاده کنید.

بیشتر بدانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

 

پ) یک آموزش آنلاین رایگان را دنبال کنید

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای یادگیری زبان چینی به کار ببرید، استفاده از آموزش‌های گام به گام آنلاین است که در برخی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها ارائه شده است. اگر هدفتان برای یادگیری زبان چینی جدی است و باید در زمان مشخصی بتوانید صحبت کنید، شاید این روش خیلی وقت‌گیرتر از آن باشد که به کارتان بیاید. اما می‌توانید کنار روش‌های دیگر این روش را هم استفاده کنید. البته برای استفاده از اغلب آن‌ها باید به زبان انگلیسی مسلط باشید.

وب‌سایت l-lingo.com مجموعه‌ای از آموزش‌های اولیه را به شما ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید از وب‌سایت یا اپلیکیشن mondly و duolingo استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن و نرم افزارهای عالی برای یادگیری زبان چینی

 

۵- دستور زبان چینی را یاد بگیرید

در واقع شاید بتوان گفت این بخش ساده یادگیری زبان چینی است. در زبان چینی فعل‌ها صرف نمی‌شوند، اسم‌ها جنسیت ندارند، و حرف تعریف وجود ندارد. اما قواعدی برای زمان افعال و ساختار جمله‌ها وجود دارد که باید یاد بگیرید. قواعد دستور زبان چینی تا حد زیادی با زبان‌های دیگر متفاوت است و به همین دلیل لازم است وقت بگذارید تا ملکه ذهنتان شوند.

یادگیری دستور زبان چینی

 

۶- شروع به صحبت کنید

هر قدر هم که فکر می‌کنید در تلفظ‌ها خوب نیستید، بهتر است حرف زدن را شروع کنید. هر چه این کار را عقب بیندازید، بیشتر ضرر می‌کنید. داشتن معلم این مزیت را دارد که اول با معلمتان وارد مکالمه می‌شوید، و مجبورید این کار را انجام دهید. پس از آن بهتر است بیشتر تمرین کنید. همین که یاد گرفتید چند جمله بگویید و خودتان را معرفی کنید، دنبال چینی زبان‌ها بگردید و با آن‌ها به زبان چینی حرف بزنید. تقریباً در هر جایی از دنیا می‌توانید چینی‌ها را پیدا کنید. البته می‌توانید از اپلیکیشن Hello Talk هم برای پیدا کردن چینی‌ها کمک بگیرید.

 

۷- فیلم چینی با زیرنویس ببینید

دیدن فیلم و سریال به زبان چینی روش خوبی برای تقویت مهارت شنیداری‌تان است. سعی کنید کلماتی که یاد گرفته‌اید را در طول مکالمه‌ها پیدا کنید. فیلم‌ها را با زیرنویس فارسی یا انگلیسی ببینید. از طرفی می‌توانید زیرنویس چینی فیلم را دانلود کرده و ویدئو را یکبار با زیرنویس فارسی و یک بار با زیرنویس چینی مشاهده نمایید. برای تمرین می‌توانید گاهی فیلم را متوقف کنید و جمله‌های کوتاه را تکرار کنید.

دیدن فیلم و انیمیشن چینی هم سرگرمی و تفریح است و هم یادگیری. از آن‌جا که واژه‌ها و اصطلاحات را در متن یک داستان می‌شنوید، احتمال یادآوری به خاطر سپردن آن‌ها بالا می‌رود. از طرفی کاربرد دستور زبان چینی را هم در عمل می‌آموزید.

یادگیری زبان چینی با دیدن فیلم

 

۸- مهارت شنیداری تان را بالا ببرید

کم کم باید بیشتر از یک جمله یا عبارت ساده را بفهمید. باید بتوانید جملات پشت سر هم را دنبال کنید و معنای یک جمله بلند را متوجه شوید. این کار نیاز به تمرین و گوش کردن مداوم دارد. بنابراین بهتر است از هر فرصتی برای تقویت مهارت شنیداری‌تان بهره ببرید. می‌توانید در اتومبیل، در راه، یا هنگام غذا خوردن، به اخبار یا پادکست چینی گوش کنید.

اگر به کتاب‌های صوتی علاقه دارید، این هم یک روش خیلی خوب است. در وب‌سایت learnoutloud.com می‌توانید به صورت آنلاین کتاب‌های صوتی چینی را بشنوید.

 

۹- برنامه منظمی برای تقویت مهارت خواندن و نوشتن داشته باشید

برای یادگیری کاراکترهای زبان چینی برای خودتان برنامه منظمی بریزید. مشخص کنید که در هر هفته چه تعداد کاراکتر جدید یاد می‌گیرید. بعد نوشتن آن‌ها را تمرین کنید. وب‌سایت archchinese.com می‌تواند در یادگیری و تمرین این کاراکترها به شما کمک کند.

زمانی را به خواندن متن‌های زبان چینی اختصاص دهید. در ابتدای یادگیری، هر کاراکتری را که می‌آموزید، در متن‌ها پیدا کنید. صفحات وب را بگردید و ببینید کجا به آن برمی‌خورید، و در چه جمله‌هایی استفاده شده‌اند.

مقالات مرتبط:

جمله ای از کنفوسیوس

 

سخن پایانی

یادگیری زبان چینی یک سفر ماجراجویانه است که پای شما را به یک فرهنگ کهن و پر رمز و راز باز می‌کند. فکر کنید چقدر هیجان‌انگیز است که یک روز سخنان کنفسیوس، فیلسوف بزرگ چینی را به زبان چینی بخوانید و درک کنید. اما فراموش نکنید که یادگیری زبان چینی یک برنامه مدت‌دار و تدریجی است. صبور باشید و یادگیری را با زندگی روزمره‌تان ترکیب کنید تا برایتان لذت‌بخش‌تر شود.

به سفر به چین هم فکر کنید. چین یکی از دیدنی‌ترین کشورهای دنیاست. هم فال است و هم تماشا. در عین این که تفریح می‌کنید، مهارتتان در زبان چینی را نیز محک می‌زنید.

به چین سفر کنید

هر چه زودتر قدم اول را بردارید و از تجربه‌تان برای ما بنویسید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳.۹ / ۵. تعداد نظرات ۱۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *