کلاس آنلاین زبان فرانسوی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان فرانسه

آیا یادگیری زبان فرانسه سخت است؟ حقایقی که باید بدانید

۵
(۳)

در میان انواع زبان‌های دنیا، فرانسوی به عنوان یکی از برجسته‌ترین و زیباترین زبان‌های دنیا شناخته می‌شود که اهمیت فرهنگی زیادی نیز دارد. با این حال، اگر یک بار هم به شروع یادگیری زبان فرانسه کرده باشید، حتما شنیده‌اید که می‌گویند تسلط بر آن بسیار سخت و چالش برانگیز است.

  • اما چه چیزی باعث می‌شود که افراد ان عقیده را داشته باشند؟
  • چه چیزی سخت بودن یادگیری زبان فرانسه را نقض می‌کند؛
  • و چگونه می‌توان این مسیر آسان‌تر کرد؟

در این مقاله ما به این سوالات پرداخته‌ و در آخر هم به یکی از متداول‌ترین سوالات پاسخ داده‌ایم: چقدر طول می‌کشد تا زبان فرانسه را یاد بگیریم؟ چطور در کمترین زمان ممکن بر زبان فرانسه مسلط شویم؟

 

در ادامه می‌خوانید:

 

قبل از شروع یادگیری زبان فرانسه این موارد را در نظر داشته باشید:

قبل از شروع به یادگیری زبان فرانسه، مهم است به چند نکته کلیدی توجه داشته باشید تا هم تجربه بهتر و لذت بخش‌تری داشته باشید و هم با آمادگی بیشتری وارد این مسیر شوید. موارد مهمی که باعث می‌شود در مسیر یادگیری زبان فرانسه و در مقابل ناامیدی واکسینه شوید عبارتند از:

 

۱. هدف و انگیزه مشخصی داشته باشید.

هدف، انگیزه و دلیل خود را برای یادگیری زبان فرانسه روشن کنید.

اگر یک دلیل مشخص و محکم نداشته باشید، ممکن است بعد از مدتی با رسیدن به سوال «چرا دارم به خودم سختی می‌دهم؟» از ادامه مسیر ناامید شده و زمان خود را هدر خواهید داد. پس قبل از اینکه ادامه مقاله را بخوانید به این سوال پاسخ دهید: چرا می‌خواهیم زبان فرانسه را یاد بگیرم؟

هدف شما از یادگیری زبان فرانسه چیست؟

 

۲. سبک یادگیری خود را پیدا کنید.

سبک یادگیری خود را شناسایی کنید. ممکن است شما جزو افرادی باشید که از منابع بصری بیشتری یاد می‌گیرند در حالی که دوست شما با استفاده از منابع شنیداری و یا تعاملی بیشتری بازدهی را دارد. شناسایی سبک یادگیری و انتخاب منابع مرتبط با آن می‌تواند در یادگیری عمیق‌تر و بهتر تاثیر زیادی داشته باشد.

در زیر می‌توانید خلاصه‌ای از سبک‌های یادگیری مختلف را بررسی کرده و نزدیک‌ترین آن به ویژگی‌های خودتان را پیدا کنید.

سبک یادگیری ویژگی‌ها اگر جزو این دسته هستید:
بصری از طریق وسایل بصری مانند تصاویر، نمودارها و نقشه‌ها بهترین میزان یادگیری را دارند. از نمودارها، نقشه‌های ذهنی و کدگذاری رنگی هنگام یادگیری استفاده کنید. برای دستیابی به درک عمیق‌تر از ویدیوها و فیلم‌ها بهره‌مند شوید.
شنیداری از طریق گوش دادن و ارتباطات کلامی بهترین میزان یادگیری را دارند. مطالب را بلند بخوانید، در گفتگوهای گروهی شرکت کنید، و از تکرار کلامی برای یادگیری موثرتر استفاده کنید.
تعاملی/ حرکتی  از طریق تجربیات عملی و فعالیت‌های بدنی بهترین میزان یادگیری را دارند. در فعالیت‌های عملی مثل اجرای نمایش و پانتومیم برای درک عمیق‌تر مفاهیم و کلمات شرکت کنید.
دیداری  از طریق خواندن، یادداشت برداری و خلاصه نویسی بهترین میزان یادگیری را دارند. یادداشت‌های دقیقی بنویسید، مطالب را با کلمات خودتان بنویسید، از فلش‌کارت‌ها و تمرینات نوشتاری استفاده کنید.

به این نکته توجه داشته باشید معمولاً افراد از ترکیب چندین سبک یادگیری بهره می‌برند و انعطاف پذیری در این زمینه بسیار مهم است.

 

۳. برنامه زمانی داشته باشید.

مقدار زمانی که در طول روز می‌توانید به یادگیری زبان فرانسه اختصاص بدهید را در نظر داشته باشید. این کار باعث می‌شود که در بلند مدت پیوستگی یادگیری شما حفظ شود و برنامه منظمی برای مطالعه داشته باشید.
همچنین دانستن اینکه چه مدت از زمان خود را می‌توانید به فعالیت‌های مرتبط با زبان اختصای دهید باعث می‌شود که اعداد منطقی و واقع‌گرایانه‌تری را مشخص کنید.

بیشتر بدانید: مدیریت زمان در فرایند یادگیری زبان ها+ معرفی ابزارها و بررسی چالش ها

برنامه ریزی برای یاد گرفتن زبان فرانسوی

 

۴. منابع یادگیری متنوعی داشته باشید.

از منابع یادگیری مختلف استفاده کنید. این امر باعث می‌شود که هم یادگیری برایتان جذاب‌تر و سرگرم کننده‌تر شود و هم مهارت‌های مختلف زبانی خود را به یک اندازه تقویت کنید. در مقالات زیر می‌توانید به برخی از بهترین منابع یادگیری زبان فرانسه دسترسی داشته باشید:

 

مقایسه زبان فرانسه با زبان فارسی

قبل از اینکه به دنیای زبان فرانسه وارد شوید، بد نیست یک مقایسه کلی از این زبان با فارسی داشته باشیم تا بدانید چقدر به زبان مادری شما نزدیک است و چقدر با آن تفاوت دارد.

حوزه مقایسه زبان فارسی زبان فرانسه
خانواده‌ی زبانی به شاخه‌ هندو-ایرانی از خانواده‌ زبان‌های هندو-اروپایی تعلق دارد. یک زبان رومانسی و نشأت گرفته از لاتین که به شاخه‌ ایتالیایی از خانواده‌ زبان‌های هندو-اروپایی تعلق دارد.
توزیع جغرافیایی اصلی‌ترین زبان کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان است. در فرانسه، کانادا، بلژیک، سوئیس، بخش‌هایی از آفریقا، کارائیب و جنوب‌شرق آسیا صحبت می‌شود. یکی از زبان‌های رسمی سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد است.
الفبا از الفبای فارسی استفاده می‌کند، که نوعی الفبای عربی با حروف اضافی برای تلفظ‌های فارسی (گ، چ، پ، ژ) است. از الفبای لاتین با نشانه‌های تلفظ اضافی است. الفبای فرانسه ۲۶ حرف دارد که شبیه به الفبای انگلیسی می‌باشد.
دستور زبان ترتیب کلمات فاعل-فعل-مفعول (SOV) است که در پایین جدول با یک مثال بررسی کرده‌ایم.

اسم‌ها و صفت‌ها جنس جنسیتی ندارند.

ترتیب کلمات فاعل-فعل-مفعول (SVO) است که در پایین جدول با یک مثال بررسی کرده‌ایم.

اسم‌ها دارای جنسیت هستند و صفت‌ها باید در جنس و تعداد با اسم‌ها همخوانی داشته باشند.

 

مقایسه دستور زبان فارسی با فرانسوی

فارسی: من کتاب معروفی را خوانده‌ام. فرانسوی:  J’ai lu un livre célèbre.
ترتیب: فاعل-فعل-مفعول (SOV)

“من” فاعل، “کتاب معروفی” مفعول و “خوانده‌ام” فعل است.

ترتیب: فاعل-فعل-مفعول (SVO)

“J’ai” فاعل، “lu” فعل و “un livre célèbre” مفعول است.

حالا که با یکی از تفاوت‌های گرامری زبان فارسی و زبان فرانسه آشنا شدید، به نظر شما آیا یادگیری زبان فرانسه سخت است؟

مقایسه زبان فارسی و زبان فرانسه

 

چرا می‌گویند یادگیری زبان فرانسه سخت است؟

این که برخی از افراد باور دارند که زبان فرانسه سخت است، می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. البته توجه داشت باشید که این دیدگاه‌ از فردی به فرد دیگر متغیر است و می‌توان با پشتکار، تمرین و استفاده از منابع مناسب بر این سختی غلبه کرد.

برخی از این دلایلی که باعث می‌شود زبان فرانسه سخت به نظر برسد عبارتند از:

نحوه تلفظ کلمات این زبان دارای صداهای منحصر به فردی می‌باشد که ممکن است در دیگر زبان‌ها آن‌ها را پیدا نکنید. تسلط بر این صداها و نحوه تلفظ کلمات فرانسوی می‌تواند در ابتدا بسیار چالش برانگیر به نظر برسد.
صرف افعال و تغییر شکل آن‌ها دستور زبان فرانسه برای بخش فعل‌ها سیستم پیچیده‌ای دارد. افعال بر اساس فاعل، زمان و حالت تغییر می‌کنند که ممکن است برای زبان آموزان مبتدیان کمی گیج‌کننده باشد.
جنسیت اسامی برخلاف زبان فارسی، اسامی فرانسه دارای جنسیت (مذکر یا مونث) هستند و این قضیه بر اسامی، حروف اضافه مرتبط با آن‌ها، صفات و ضمایر نیز تأثیر می‌گذارد.
ساختار جملات ساختار جملات در زبان فرانسه با فارسی متفاوت است. این تفاوت ممکن است در ابتدای راه کمی سردرگم کننده باشد اما با تکرار و تمرین می‌توانید به این چالش غلبه کنید.
البته اگر تا سطح متوسط به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، می‌توانید به راحتی با این مسئله کنار بیایید؛ زیرا ساختار جملات در انگلیسی و فرانسه مشابه است.

 

چه چیزی یادگیری زبان فرانسه را آسان می‌کند؟

برخلاف باور اکثر افراد در مورد اینکه یادگیری زبان فرانسه می‌تواند سخت باشد، مواردی نیز وجود دارند که یادگیری این زبان عاشقانه را آسان و لذت بخش می‌کنند. چند مورد از این فاکتورها عبارتند از:

وجود منابع یادگیری فراوان به دلیل پرطرفدار بودن زبان فرانسه، منابع زیادی نیز برای یادگیری این زبان طراحی و تولید شده‌اند.
علاوه بر منابع اختصاصی و آکادمیک، مثل وب‌سایت‌های یادگیری زبان فرانسه و کتاب‌های یادگیری، فیلم‌ها، سریال‌ها، آهنگ‌ها و… دیگر نیز به این زبان وجود دارند که می‌توانند تجربه غنی‌تر و جذاب‌تری را برای شما فراهم کنند.
شباهت به زبان انگلیسی اگر قبل از شروع به یادگیری زبان فرانسه، به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، کار شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. شباهت‌های زیادی میان این دو زبان وجود دارد و می‌توان گفت شما با تسلط بر انگلیسی، قسمتی از مسیر یادگیری زبان فرانسه را طی کرده‌اید.

زمان مورد نیاز برای یادگیری زبان فرانسوی

 

مدت زمان یادگیری زبان فرانسه چقدر است؟

چندین عامل می‌تواند بر مدت زمان یادگیری زبان فرانسه تأثیر بگذارد که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به یاد داشته باشید که یادگیری هر زبانی یک فرایند آهسته و پیوسته است.

عوامل موثر در مدت زمان یادگیری زبان فرانسه عبارتند از:

۱ نقطه هدف یادگیری زبان فرانسه سطح مهارتی که می‌خواهید در زبان فرانسه به آن برسید تاثیر بزرگی در تعیین مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه دارد. هر چقدر که انتظار سطح پیشرفته‌تری داشته باشید، به مراتب مدت زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارید.
۲ روش‌های یادگیری زبان رویکردهایی باعث می‌شوند شما تعامل بیشتری با زبان فرانسه داشته باشید، شما در در مدت کوتاه‌تری به هدفتان می‌رسانند. از جمله رویکردهای تعاملی می‌توان به غوطه وری، مکالمه با افراد بومی به زبان فرانسه و… اشاره کرد.
۳ مدت زمان مطالعه تمرین منظم و پیوسته در کنار وقت بیشتر برای مطالعه به سرعت یادگیری بیشتری منجر می‌شود.

بیشتر بدانید: اهمیت استمرار و پیوستگی در فرایند یادگیری زبان جدید

۴ تجربه‌ یادگیری زبان پیشین تجربه‌ یادگیری زبان، به ویژه زبان‌های شبیه به فرانسه، زمان یادگیری را برای شما کوتاه‌تر می‌کند.

بیشتر بدانید: چگونه دوزبانه بودن، حتی در بزرگسالی، به مغزمان کمک می کند؟

۵ انگیزه و علاقه انگیزه بالا، تمایل به اختصاص وقت و تلاش بیشتر را پیش بینی می‌کند که منجر به یادگیری سریع‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: از دست ندادن انگیزه در زمان یادگیری زبان | چگونه انگیزه مان را حفظ کنیم؟

۶ سن زبان آموزان‌ جوان‌تر مثل کودکان و نوجوانان، معمولاً زبان‌ها را سریع‌تر زبان آموزان با سن بالاتر یاد می‌گیرند. (اما به این معنی نیست که اگر ۴۰ سال دارید، نمی‌توانید زبان فرانسه را یاد بگیرید.)
۷ شرکت در کلاس خصوصی زبان فرانسه معلم خصوصی با تمرکز بر یک فرد می‌تواند به او کمک کند با ساختارمندی بیشتر و مدت زمان کمتر بر زبان مسلط شود.

 

یادگیری زبان فرانسه را از کجا شروع کنیم؟

شروع به یادگیری زبان فرانسه نیاز به برداشتن گام‌هایی برای ساختن یک پایه زبانی قوی دارد. در ادامه، مواردی که بهتر است یادگیری را با آن‌ها شروع کنید لیست کرده‌ایم:

۱ عبارات و اصطلاحات مبتدی شامل نحوه سلام کردن، احوال پرسی و عبارات روزمره می‌شود.
۲ الفبا و نحوه تلفظ به نشانه‌های تلفظ و حرکات زبان و دهان دقت کنید.
۳ یادگیری اعداد و شمارش از ۱ تا ۱۰ شروع کنید و به مرور اعداد بزرگ‌تر را یاد بگیرید. نحوه اعلام ساعت، قیمت و… در این دسته قرار می‌گیرد.
۴ مفاهیم دستور زبان مبتدی شامل اسم‌ها (le، la، les)، جنس (مذکر و مؤنث) و نحوه صرف فعل در زمان حال می‌شود. استفاده از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان فرانسه می‌تواند کمک کننده باشد.
۵ ثبت نام در دوره‌های آنلاین یا کلاس خصوصی زبان فرانسه با این کار به طور ساختارمند جلو می‌روید و چیزی را از قلم نمی‌اندازید.
۶ خواندن متون ساده فرانسوی شامل کتاب‌های کودکانه، مقالات ساده یا داستان‌های کوتاه سطح مبتدی است که به بهبود مهارت‌های درک مطلب و افزایش دایره لغات شما کمک می‌کند.

 

لوگو فانتزی پرچم فرانسه

سخن پایانی

هنگام یادگیری زبان فرانسه بدون شک، داشتن صبر، انگیزه و تلاش بیشتر باعث می‌شود در مدت زمان کوتاه‌تری به هدف خود برسید. در این مسیر، دانشتن و رعایت برخی نکات که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم می‌تواند یادگیری را آسان‌تر و سریع کند.

مدت زمان یادگیری زبان فرانسه را نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد؛ زیرا به عوامل زیادی مثل نقطه شروع، میزان تلاش‌ برای یادگیری، و سطح مهارتی که می‌خواهید به آن برسید و… وابسته است.
به این نکته نیز توجه داشته باشید که مهم‌ترین فاکتورها در این مسیر، تعیین اهداف واقع‌گرا، حفظ انگیزه، و لذت بردن از فرآیند یادگیری هستند.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *