کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

هوش مصنوعی و تدریس: آیا هوش مصنوعی جایگزین معلمان می شود؟!

۴.۴
(۷)

با داغ‌تر شدن بازار هوش مصنوعی و پیشرفته و متعدد شدن ابزارهای آن، برای کسانی که در حوزۀ تدریس فعال هستند، سوال مهمی درباره رابطه هوش مصنوعی و تدریس پیش آمده و آن این است که آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین معلمان شده و شغل معلمی را از بین ببرد؟

در این مقاله قرار است به این سؤال پاسخ دهیم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

هوش مصنوعی و رابطه آن با مشاغل مختلف

در طول ۵ تا ۷ سال گذشته بحث‌هایی پیرامون هوش مصنوعی (AI)  وجود داشته، که اخیراً  هم با راه‌اندازی Chat GPT از سوی کمپانی Open AI این فناوری به هر فردی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، قدرت خاصی بخشیده و سرعت انجام کارها را بیشتر کرده است.

اینکه چطور بتوانیم از هوش مصنوعی برای برنامه های آینده‌مان استفاده کنیم و چطور برای کار کردن با آن ارش‌گذاری کنیم، اهمیت زیادی دارد.

توجه به این مسئله که در حال حاضر در چه سازمان یا مجموعه‌ای مشغول به فعالیت هستیم، می‌توانیم به کمک هوش مصنوعی آمار بهتری از رضایت‌مندی مشتریان، مصرف کنندگان یا حتی دانشجویان و زبان‌آموزان داشته باشیم تا با کمک دیگر ابزارهای هوش مصنوعی بتوانیم خدمات بهتری را به آن‌ها ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: آینده یادگیری زبان چگونه خواهد بود؟

هوش مصنوعی و کمک به مشاغل

 

معلمان ویژگی‌هایی دارند که هوش مصنوعی فاقد آن است

یک مثال واضح از این توانایی‌ها ارتباط عاطفی بین یک معلم و زبان‌آموزان است. یک معلم خوب، بنا به خلقیات و چیزی که از زبان‌آموزان به‌طور حسی درک کرده، برنامه آموزشی آن‌ها را تنظیم می‌کند.

بسیاری از افرادی که از برنامه‌هایی مثل  Duolingo یا امثال آن استفاده می‌کنند، پیش‌بینی کرده‌اند که فناوری، جایگزین بسیاری از کارهایی خواهد شد که معلمان زبان انجام می‌دهند.

شاید خیلی‌ها تصور کنند که هوش مصنوعی سبب اختلال عظیمی در کار معلمان می‌شود و بسیاری از آن‌ها در آینده‌ای نزدیک شغل خود را از دست می‌دهند، اما این یک قضاوت عجولانه و سرسری است؛ چرا که هوش مصنوعی آمده تا به هر دو گروه، یعنی معلمان و زبان‌آموزان، کمک کند نه اینکه آن‌ها را از هم بی‌نیاز کند.

مقالات مرتبط:

مقایسه توانایی های هوش مصنوعی و معلمان زبان

 

انسان: هستۀ اصلی آموزش

انسان‌ها همیشه هسته اصلی تجربه آموزشی خواهند بود.
در اینصورت با قاطعیت می توان گفت هوش مصنوعی مثل یک ماشین توانمندساز بزرگ است که می‌تواند به معلمان قدرت‌های فوق‌العاده بدهد، نه اینکه آن‌ها را از صحنه آموزش بیرون کند.

هوش مصنوعی از دستورات ما پیروی می‌کند و پس از آن پتانسیل آن را دارد تا  وظایف معمولی را به‌طور خودکار انجام دهد و فرایندهای اداری را بسیار ساده به انجام برساند. هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین ویژگی‌های انسانی‌ای شود که در قلب آموزش قرار دارند.

بیشتر بخوانید: تأثیرات هوش مصنوعی بر آموزش و یادگیری

تدریس یک فعالیت عمیقاً شخصی و انسانی بوده و مستلزم پاسخ‌های سریع، همدلانه و خلاقانه به سوالات بی‌شمار زبان‌آموزان و همچنین داشتن درک دقیقی از نحوه یادگیری افراد است.
این کیفیت‌ها هر چقدر هم که ساده باشند، یک الگوریتم و مدل زبانی نمی‌تواند به‌راحتی آن‌ها را تکرار و شبیه‌سازی کند.

هوش مصنوعی و چالش های تدریس زبان یادگیری به رهبری انسان یک ستون اصلی برای فرایند آموزشی است. مداخلۀ انسان در هر سیستم آموزشی، فقط به این معنی نیست که مغزمان را با دانش و اعداد و ارقام پر کنیم.
یک انسان  به عنوان مدرس، معلم، راهنما و… می‌تواند کاری کند که شور و اشتیاق یادگیری تا ابد در انسان زنده بماند، رشد شخصی بیشتری داشته و هوش هیجانی بهتری را تجربه کند.

هوش مصنوعی ممکن است بتواند اطلاعات را با سرعت کم‌نظیر پردازش و ارائه کند، اما آیا می‌تواند همین تجربه انسانی ساده یادگیری را بدون تکراری شدن برای همه اجرا کند؟

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین روابط عاطفی و انگیزشی بین معلم و زبان‌آموز شود؟ همچنین می‌تواند ارزش و هدفمند بودن رابطه با معلم و همسالان را معنا کند؟

بیشتر بخوانید: استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز دنیا در تدریس زبان

 

رابطه هوش مصنوعی و تدریس: هوش مصنوعی در خدمت معلمان

اکنون با بهره گیری از ابعاد مختلف هوش مصنوعی، هایتاکی توانسته محیط آموزشی را مثل زمین بازی برای تمام بازیکنانی که تمایل دارند در این بازی (یادگیری) شرکت کنند فراهم کند.

مهم نیست شما کجا هستید، از هر کجای دنیا می‌توانید وارد بازی شوید و این یعنی یکسان سازی فرصت‌ها برای آموزش و یادگیری زبان توسط هوش مصنوعی. (کلاس‌های مجازی)

مقالات مرتبط:

برگزاری کلاس های مجازی آموزش زبان های مختلف به صورت مجازی و آنلاین در هایتاکی

کلاسی را تصور کنید که در آن هوش مصنوعی سبک یادگیری، نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز را تجزیه و تحلیل می‌کند، سپس یک برنامه یادگیری شخصی برای پاسخگویی به نیازهای فردی او ایجاد می‌کند. بی نظیر نیست؟

بیشتر بخوانید: بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای یادگیری زبان

مهم‌ترین کمک‌هایی که هوش مصنوعی به معلمان می‌کند عبارتند از:

  • معلمان می‌توانند از هوش مصنوعی به‌عنوان یک دستیار مجازی استفاده کنند که به آن‌ها در انجام وظایف اداری و تحقیقاتی، برنامه‌ریزی و سازماندهی حجم کارشان کمک می‌کند و در نهایت به آن‌ها امکان می دهد زمان بیشتری را برای انجام کاری که دوست دارند بگذارند؛ مثل کمک به دانش آموزان در یادگیری.
  • تجزیه و تحلیل‌هایی که هوش مصنوعی پیش ‌بینی‌ می‌کند می‌تواند دانش‌آموزان در معرض خطر را شناسایی کرده و پشتیبانی بیشتری برای آن‌ها فراهم کند.
  • همچنین می‌تواند تولید محتوای آموزشی مانند آزمون‌ها، فلش کارت‌ها را با کیفیت‌تر و سریع‌تر کند.
  • نرم‌افزارهای تشخیص صدا مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند کمک به‌سزایی در صحبت کردن زبان آموزان باشند.

بیشتر بخوانید:

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای معلمان زبان

هدف ما این است که با کمک هوش مصنوعی به معلمان قدرت دهیم تا یادگیری را افزایش دهند، دسترسی را بهبود بخشند و بر آموزش تمرکز بیشتری داشته باشند.

در این ویدئو با ۱۱ ابزار هوش مصنوعی که به معلمان کمک می‌کنند آشنا خواهیم شد:

 

هوش مصنوعی چطور در فرایند تولید محتوا به معلمان کمک می‌کند؟

به زودی معلمان قادر خواهند بود با کمک دستیار یادگیری خود، انواع تمرینات، توضیحات گرامری، شروع مکالمه و موارد دیگر را بهتر و راحت‌تر انجام دهند.

  • آنها می‌توانند در طول کلاس‌ها و در بین کلاس‌ها از هوش مصنوعی برای پیگیری تکالیف و برنامه‌ریزی درسی استفاده کنند و به‌جای اینکه خودشان فرد به فرد تکالیف را با صرف زمان زیاد بررسی کنند، از هوش مصنوعی کمک بگیرند.
  • با کمک هوش مصنوعی می‌توان با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به عملکرد و الگوهای یادگیری دانش‌آموزان، مواردی که دانش‌آموزان در آن با مشکل مواجه هستند را شناسایی ‌کرده و برنامه کاملا شخصی‌سازی شده‌ای را ایجاد ‌کرد که بنا به نیازهای آن فرد طراحی شده باشد.
  • هوش مصنوعی به معلمان کمک می‌کند تا ببینند کدام روش تدریس بازخورد و نتیجه بهتری روی زبان آموزان داشته است.

بیشتر بخوانید: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

هوش مصنوعی و کمک به معلمان برای تولید محتوا و مدیریت کلاس زبان

 

سخن پایانی

معلمان همیشه از فناوری برای کمک به یادگیری دانش آموزان استفاده کرده‌اند؛ از زمان دستگاه‌های فتوکپی و ماشین‌حساب گرفته تا کامپیوترها و شبکۀ جهانی وب.
اکنون نوبت به هوش مصنوعی و چت جی پی تی رسیده، اما معلم، معلم است و هوش مصنوعی صرفاً ابزاری برای رفاه و راحتی بیشتر معلمان است و جایگزین کارهای خلاقانه و آموزشی معلمان نخواهد بود.

سوال اساسی این است که چگونه می‌توان با هوش مصنوعی فضایی برای حمایت از معلمان ایجاد کرد؟ که جواب این سوال هم کاملاً به خود معلمان بستگی دارد که بخواهند با چه دیدی به این تکنولوژی تازه از راه رسیده نگاه کنند. خود را محکم‌تر و مسلط‌تر از قبل برای آموزش آماده کنند یا اینکه در مقابله با هوش مصنوعی ببینند چیزی نیستند، کنار بکشند و برای همیشه با آموزش خدا حافظی کنند.

 

منبع: preply.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۴ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *