کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

۲۲ نرم افزار عالی برای برگزاری کلاسهای آنلاین

۴.۳
(۶)

بعد از پاندمیک برگزاری آنلاین کلاسها کاملا برای تمام اقشار جامعه به امر بدیهی تبدیل شد و به شکل گسترده ای رواج پیدا کرد. البته قبل از آن هم ویدیو کنفرانسها، مصاحبه های دانشجویی به ویژه در خارج از کشور و یا شرکت در همایش‌ها به عنوان سخنران با کمک نرم افزارهای برگزاری کلاس مجازی و آنلاین برگزار می شدند.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

اکنون سه گزینه برای انتخاب و برگزاری کلاس های تدریس خصوصی وجود دارد:

  • برگزاری کلاس های آنلاین
  • برگزاری کلاس های حضوری
  • برگزاری کلاس ها به صورت هیبرید یا همان ترکیبی( حضوری و آنلاین)

بدلیل اشتیاق روز افزون مردم به داشتن کلاس های آنلاین، هر روز چندین نرم افزار برگزاری آنلاین، همایش یا کلاس به لیست فروشندگان اپ ها افزوده می شود اما آنچه مهم است امنیت و اعتماد کاربران است و به همین دلیل نرم افزارهای برگزاری کلاسها باید دارای قایلیت هایی باشند تا زبان اموزان و مدرس ها را راضی نگه دارند.

قابلیت هایی مثل تخته سیاه، چت همزمان، ارسال فایل، شنیدن و دیدن تصویر افراد، سازگاری با گوشی و لپ تاپ، سادگی در پخش فیلم یا ویدئو، توانایی برگزاری آزمون، ذخیره فایل کلاس و اشتراک گذاری آن و …در کنار این موارد سرعت این نرم افزارها هم مهم است.

بعضی از کلاسهای آنلاین تعداد زیادی شرکت کننده دارند، این بدین معنی است که نرم افزار باید قابلیت همزمانی این تعداد از افراد را داشته باشد.

 

بهترین برنامه های داخلی برگزاری کلاس مجازی

 

اسکای روم۱- اسکای روم ( sky room )

امروزه نرم‌افزار اسکای روم توانسته طرفداران زیادی برای محیط کاربردی و وبینارها برای خود به دست آورد. این نرم افزار توسط مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت تولید شده وجزء نرم‌افزارهای ایرانی محبوب دربرگزاری کلاس‌های مجازی، وبینار‌ها و میتینگ‌های آنلاین محسوب می‌شود. بعد از نصب اسکای روم نیاز به نرم‌افزار دیگری نیست تمام مشخصات یک کلاس آنلاین را در خود دارد. ضبط کلاس، مصرف اینترنت مناسب، محیط کاربری فارسی و تسهیل استفاده برای دانشجویان و مصرف کنندگان از مزایای این نرم افزار داخلی است.

 

 

دانا پلاس۲- دانا پلاس

این پلتفرم داخلی برای برگزاری کلاس های آنلاین، جلسات آنلاین و وبینارمناسب بوده و این امکان را ایجاد کرده تا شرکتها و موسسات با استفاده از API داناپلاس با لوگوی خود از این نرم افزار استفاده کنند.

بعد از ثبت‌نام و ورود به پنل کاربری،در صفحه پیشخوان خلاصه‌ای از وضعیت کلاس‌ها، جلسه‌ها و وبینارها در سه ستون جداگانه دیده می شود. در هر دسته، اطلاعات مربوط به رویدادهای برگزارشده، رویدادهای شروع‌نشده، رویدادهای در حال برگزاری و رویدادهای به‌پایان‌رسیده نمایش داده می‌شود. نرم افزار بسیار راحت بوده و استفاده از آن برای همه مناسب است. علاوه ‌بر‌این، در همین صفحه تقویمی هم نمایش داده می‌شود که رویدادهای ثبت‌شده در آن روز را به کاربر نمایش می‌دهد.

 

 

فرا روم۳- فرا روم (fara room)

این هم یک نرم افزار داخلی برای ارایه کلاس های آنلاین می باشد. از قابلیتهای آن سازگاری با اغلب دستگاه ها، چت آنلاین، اشتراک گذاری اسکرین، رمزگذاری و … می باشد.

 

 

الوکام۴- الوکام (Alocom)

این نرم افزار ایرانی نیز همانند سایر نرم افزارهای به روز دنیا در برگزاری کلاس آنلاین موفق بوده و جزء یکی از محبوبترین هاست.

ضبط کلاس ها بدون نیاز به نرم‌افزار دیگر، سازگاری با انواع دستگاه‌ها، امکان حضوروغیاب به‌صورت لحظه‌ای، امکان نظر سنجی، امکان پخش فایل‌های صوتی و تصویری، اشتراک‌گذاری، برگزاری آزمون و کوئیز و به اشتراک‌گذاری لینک آنها، امکان اشتراک‌گذاری انواع فایلها، تخته وایت‌برد با ترسیم اشکال و یادداشت‌نویسی، برگزاری جلسه‌ی صوتی، دسترسی به قطع صدا و مصرف اینترنت نیم بها از امکانات خوب این نرم افزار است. استفاده از این نرم افزار برای مدت سه روز رایگان است و می توانید در این مدت به صورت نامحدود با ۵ کاربر همزمان کلاس داشته باشید و بعد تصمیم به خرید آن بگیرید.

 

 

شاد۵- شاد

این نرم افزار هم از طرف آموزش و پرورش ایران طراحی شده و در زمان کرونا بسیاری از مدارس از این طریق کلاس برگزار می کردند. از نرم افزار های خوب در زمان خودش بود اما کم کم معایبی پیدا کرد که تمایل به استفاده از آن کم شد از جمله: عدم پشتیبانی از نسخه IOS آن، عدم داشتن تخته وایت برد، و الزام ثبت نام همه افراد در کلاس اما امکان ذخیره سازی فایل ها تا ۱۰۰ گیگ، پشتیبانی از نسخه وب، ارسال فایل و … از نکات مثبت این نرم افزار است.

 

 

نیما۶- نیما

این نرم افزار نیز از نرم افزارهای ساخته شده در زمان کرونا برای برگزاری کلاس آنلاین برای دانشجویان از طرف دانشگاه امیر کبیر تولید شد از امکانات آن می توان به پخش فایل‌های صوتی و تصویری، اشتراک‌گذاری فایل، تخته وایت‌برد و صفحه‌نمایش، امکان چت، زیپ فایلهای ضبط ‌شده‌ی جلسه و ذخیره‌سازی خودکار، امکان حضوروغیاب، عدم پشتیبانی از نسخه IOS ولی پشتیبانی از نسخه های اندروید و ویندوز.

 

 

از دیگر نرم افزار های ایرانی در حال استفاده در داخل کشور می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • سی روم
  • فرادرس
  • رومیت Roomit
  • مدرسه یار
بیشتر بخوانید:

 

بهترین نرم افزارهای برگزاری کلاس مجازی؛ برنامه های خارجی

در ادامه نرم افزارهای خارجی برگزاری کلاسها را خواهیم گفت که آنها نیز اغلب رایگان بوده و اگر نسخه پرمیوم آنها را بخواهید، باید حق اشتراک آنها را پرداخت کنید.

 

زوم۱- زوم (zoom)

یکی از بهترین نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین رایگان نرم افزار محبوب زوم است که قبلا بیشتر برای ارایه ویدئو کنفرانس ارایه می شد ولی کم کم مورد استقبال گسترده ای برای برگزاری کلاس آنلاین قرار گرفت. این نرم افزار برای استفاده بر روی گوشی موبایل هم قابلیت داشته و می توان در کنار لپ تاپ بر روی گوشی شما نیز نصب شود. راحتی در استفاده از آن و همچنین ذخیره سازی فایل ها، امکان چت کردن همزمان حین کلاس، اشتراک گذاری با دیگران از قابلیتهای این نرم افزار است.

 

 

گوگل کلاس روم۲- گوگل کلاس روم Google Classroom

گوگل نیز نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین به نام گوگل کلاس روم Google Classroom را طراحی کرده است که تمام ویژگیهای لازم برای داشتن یک کلاس آنلاین را در خود دارد از جمله برقراری ارتباط تصویری، برگزاری نظر سنجی، گوگل داک، امکان ضبط ویدئو و پخش انواع فایل ها، داشتن تقویم برای برنامه ریزی کلاس و… که همگی برای برگزاری یک کلاس آنلاین لازم و ضروری هستند. و در نهایت می توانید کلاس را در فضای ۱۰۰ گیگ ابری که به شما اختصاص می دهد ذخیره نمایید.

 

 

گوگل میت۳- گوگل میت Google meet

درست است که از نرم افزار گوگل میت بیشتر برای میتینگ ها( ملاقات ها) استفاده می شود. اما قابلیت های خوب این نرم افزار و سرعت مناسب و کیفیت تصویر و صدا باعث شده تا بسیاری از کلاس ها بر روی این نرم افزار برگزار شوند.

 

 

نرم افزار ادوبی کانکت۴- نرم افزار ادوبی کانکت Adobe Connect

اغلب ما با نرم افزار adobe مدتی سروکار داشته ایم حال این شرکت نرم افزاری برای برقراری کلاس به صورت آنلاین نیز طراحی کرده است به نام Adobe Connect که محبوبیت زیادی در بین کاربران خود دارد از جمله قابلیتهای آن می توان به سرعت و امنیت بالا، برگزاری چت و آزمون آنلاین، ضبط کلاسها، اشتراک گذاری کلاسها، گروه بندی کلاسها و … نام برد.

 

 

بیگ بلو باتن۵– بیگ بلو باتن BigBlueButton

از اولین نرم افزارهای تشکیل کلاس آنلاین می توان به BigBlueButton اشاره کرد. از قابلیتهای این نرم افزار برای آموزش آنلاین می توان به امکان اشتراک‌گذاری فایل‌ها، تخته سفید و حداکثر ۱۵ وبکم که می‌توانند همزمان پخش شوند اشاره کرد.

 

 

نرم افزار اسکایپ۶- نرم افزار اسکایپ (skype)

این نرم افزار محبوب که پیشتر برای برقراری میتینگ ها و تماس های تصویری از آن استفاده میشد بعد از دوران پندمیک به یکی از محبوب ها برای برگزاری کلاس نیز تبدیل شد. دسترسی آسان، قابلیت چت همزمان، اضافه کردن چندین کاربر به عنوان زبان آموز و اشتراک گذاری ویدیو از امکانات این نرم افزار می باشند. اگر کلاس خصوصی زبان برگزار میکنید، این برنامه که در ایران فیلتر نیست میتواند گزینه خوبی باشد.

 

 

نرم افزار سیسکو۷- نرم افزار سیسکو Cisco webex meetings

دومین نرم افزار محبوب رایگان سیسکو می باشد که استفاده از آن بر روی دستگاه‌های مختلف و سازگاری آن با ابزارهای که قبلا هم استفاده می‌کردید از قابلیت های مهم این نرم افزار است. اعضای کلاس می‌توانند تنها با یک کلیک به کلاس آنلاین وارد شوند و به فیلم ها و صوت ها و فایلهای به اشتراک گذاشته شده دسترسی یابند و برای این کار لازم به دانلود برنامه جانبی خاصی نیست.

استفاده همزمان تعداد زیاد کاربران به عنوان مثال استفاده همزمان ۱۰۰۰نفر برای برگزاری جلسه از نکات خوب این نرم افزار است همچنین با داشتن ۲۲ دیتا سنتر در کل دنیا نشان می دهد کیفیت سرویس دهی و سرعت بالا و داشتن امنیت بالا در برگزاری کلاس های آنلاین از نکات مهم این نرم افزار است که در سایرین کمتر دیده می شود.

 

 

نرم افزار ودامو۸- نرم افزار ودامو VEDAMO

با این نرم افزار می توان صداهای پس زمینه و مزاحم را حذف کرد. استفاده ازاین نرم افزار برای عضویت نیازی به دانلود ندارد. قابلیتهای این نرم افزار عبارتند از اضافه کردن نظرسنجی و باکس پرسش و پاسخ به کلاس، چیدمان صفحه نمایش با تاکید روی محتوا قابلیت خط کشی زیر نکته‌های مهم، تخته سفید آنلاین، اشتراک‌گذاری صفحه و اشتراک رسانه است. اما سیستم ضبط خودکار ندارد ووجود ابزارهای زیاد فضای کلاس را بیش از حد شلوغ کرده است اینها از معایب این نرم افزار هستند.

 

 

نرم افزار مودل۹- نرم افزار مودل moodle

مودل (Moodle) از بهترین پلتفرمها در سیستم یادگیری آنلاین رایگان است و برای افراد یا موسساتی که در کنار محدودیت بودجه به یک کلاس با امکاناتی کافی نیاز دارند مناسب است. مودل، این نرم افزار کلاس مجازی رایگان را طوری طراحی کرده تا شما بر اساس نیاز خود از آن استفاده کنید.

 

 

Blackboard۱۰- نرم افزار تخته سیاه Blackboard

تخته سیاه یک ابزار یادگیری آنلاین است که می تواند جایگزین یا مکمل کلاس های درس سنتی شود. معلم ممکن است تمام مطالب را به صورت دیجیتالی نوشته و با دانش آموزان خارج از کلاس با استفاده از ابزارهای آنلاین ارتباط برقرار کند. بسیاری از ویژگی های یادگیری مجازی و دیجیتالی در نرم افزار تخته سیاه وجود دارد.

 

 

WizIQ۱۱- نرم افزار ویزآیکیو WizIQ

یک نرم افزار مدیریت کلاس درس زبان مقرون‌به‌صرفه که با طرح‌های پرداخت مختلفی که دارد در سطوح مختلف و کاربردهایی که لازم دارید، امکانات مورد نیاز شما در تدریس آنلاین در اختیارتان قرار می‌دهد.از مزایای این نرم افزار می توان به تخته وایت‌برد تعاملی تمام‌صفحه با امکان افزودن نقشه و حاشیه‌نویسی، آزمون‌ساز آنلاین، ارزیابی آزمون‌ها، ارائه‌ی تجزیه‌وتحلیل‌های آماری از روند کلاس و هر دانش‌آموز نام برد.

پلتفرم کلاس آنلاین WizIQ خود شامل دو نرم‌افزار WizIQ Live Classroom و نرم افزار مدیریت کلاس درس یا WizIQ Learning Management System می‌شود. نسخه های پیشرفته آن پولی بوده وتا ۲۵ دلار به ازای هر نفر افزابش می یابد.

 

 

کالتورا یا کالچرا۱۲- نرم افزار کالتورا یا کالچرا Kaltura

این نرم افزار نیز جزء بهترین ها در برگزاری کلاس آنلاین است. کلاس‌های آنلاین ۱۰۰% مبتنی بر وب هستند، بدون دانلود، بدون نصب، با ابزارهای مشترک مانند تخته سفید دیجیتال، سیستم مدیریت محتوا برای به اشتراک‌گذاشتن ارائه‌ها و ویدیوها، ضبط در فضای ابری، اشتراک‌گذاری صفحه نمایش، آزمون های آنلاین و زنده،امکان یاداشت نویسی همزمان و… کلاس مجازی Kaltura به راحتی در تمام LMS های اصلی قابل ادغام است.

 

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا از بهترین نرم افزارهای حوزه تدریس آنلاین صحبت شود اما تعداد این نرم افزار ها بسیار بیشتر از این بوده و بسته به موقعیت و مکانی که هستید می توانید یکی از آنها را انتخاب کرده و از خدمات آنها استفاده کنید. لازم است در شرایط کنونی که کشور ما تحریم می باشد در نظر داشته باشید پشتیبانی نرم افزارهای کلاس آنلاین ایرانی بهتر جوابگوی کلاسهای آنلاین بوده و راحتتر می توانید از آنها استفاده کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *