کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

آینده یادگیری زبان چگونه خواهد بود؟

۵
(۳)

آینده یادگیری زبان چگونه خواهد بود؟
از دو منظر می توان آینده زبان و یادگیری آن را مورد بررسی قرار داد. هدف از نگارش این مقاله این است که بررسی کنیم در آینده کدام‌یک از زبان های رایج کنونی متداول خواهد بود و بیشتر مورد نیاز بشریت قرار می گیرد. از طرف دیگر می خواهیم بدانیم که با پیشرفت های دانش بشری و هوش مصنوعی، زبان در آینده چه جایگاهی خواهد داشت.

 

در ادامه می‌خوانید: 

 

منظر اول؛ زبان های رایج در آینده

بسیاری از افراد که به دنبال یادگیری زبان دیگری هستند مشتاقند که بدانند یادگیری چه زبانی بهتر است و در آینده بیشتر به کارشان می آید.

قبل از هر انتخابی شما باید هدف خود از یادگیری زبان را مشخص کنید، آیا یادگیری زبان، مورد نیاز حرفه و پیشه شماست و یا به تجارت شما کمک می کند؟ آیا زیاد به سفر می روید، چه مسافرت کاری و چه به عنوان توریست؟ باید مطمئن شوید که کدام یک از زبان ها در آینده بیشتر به شما کمک خواهند کرد؛ شما برای گسترش تجارت خود و یا ورود به بازارهای بین المللی نیاز به یادگیری یکی از زبان هایی که در آینده رایج تر است را دارید تا جاده موفقیت برای شما هموارتر شود.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

امروزه تعدادی از زبان ها هستند که نسبت به سایر زبان ها از گستره‌ی بیشتری برخوردار می باشند، که از این میان می توان به سه زبان روسی، انگلیسی و چینی اشاره کرد.

دنیای کنونی یک دهکده جهانی است که در آن کشورهای مختلف با فرهنگ ها و ملیت های متفاوت باهم کار می کنند و این دهکده جهانی ملت ها را به سوی زبانی واحد سوق می دهد، طبق بررسی های به عمل آمده زبان هایی که امروزه گستره ی بیشتری دارند و افراد بیشتری با آنها صحبت می کنند در آینده نیز متداول خواهند بود.

در ادامه با ۱۲ تا از مهم ترین زبان هایی که در آینده رایج خواهند بود آشنا می شویم.

 

۱- زبان چینی

در سه دهه اخیر تبادلات اقتصادی چین پیشرفت چشمگیری داشته است؛ به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ گوی سبقت را از آمریکا به عنوان اقتصاد اول دنیا برباید. امروزه شرکت های تجاری چین در تمام دنیا گسترش پیدا کرده اند.

همانطور که بیشتر شما می دانید، چین پر جمعیت ترین کشور دنیاست و با گسترش مناسبات تجاری چین با کشورهای مختلف دنیا هر روز بر تعداد کسانی که برای پیشرفت تجارت خود به یادگیری این زبان تمایل پیدا می کنند بیشتر می شود؛ پس اصلا هم دور از انتظار نیست که زبان چینی یکی از زبان های پر کاربرد و ماندگار در آینده خواهد بود.

زبان چینی

 

۲- زبان اسپانیایی

بعد از زبان چینی این زبان اسپانیایی است که بیشترین تعداد مردم جهان با آن صحبت می کنند. به غیر از کشور اسپانیا، زبان اسپانیایی، زبان رسمی بسیاری از کشورهاست که از مهم ترین آنها می توان به آرژانتین و مکزیک اشاره کرد. همچنین تعداد زیادی از ساکنان ایالات متحده به زبان اسپانیایی صحبت می کنند، محققان پیش بینی کرده اند که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۴۷۰ میلیون شهروند آمریکایی، اسپانیایی صحبت خواهند کرد!

با توجه به اینکه اسپانیا، مکزیک و آرژانتین از مراکز اقتصادی مهم دنیا به شمار می آیند و یادگیری آن برای انگلیسی زبان ها بسیار آسان است چون هر دو از یک خانواده هستند، از این‌رو بسیاری، زبان اسپانیایی را زبان تجارت اروپا می دانند و این ماندگاری و ارزشمندی این زبان را بیشتر می کند.

برای کسانی که خواهان ورود به مارکت های جهانی هستند یادگیری این زبان برایشان بسیار سودمند خواهد بود.

 

۳- زبان انگلیسی

بیش از ۱۱۸ کشور به زبان انگلیسی صحبت می کنند و از لحاظ تعداد افراد در جایگاه سوم دنیا قرار دارد. بدون اغراق می توان مدعی شد که انگلیسی، زبانی جهانی است. چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون نفر در جهان زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود برگزیده اند.

امروزه زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی شناخته می شود و هر روز بر تعداد کسانی که در پی یادگیری آن هستند افزوده می شود؛ پس بدون تردید یکی از زبان های آینده همین زبان انگلیسی خواهد بود.

 

۴- زبان عربی

زبان عربی با سرعت زیادی در حال رشد است و با توجه به اینکه اکثر کشورهای عربی زبان مراکز نفت و گاز طبیعی هستند، مبادلات بسیاری با این کشورها در حال شکل گرفتن است، و همین افزایش تبادلات و رشد زبانی این زبان را در لیست زبان های پر اهمیت آینده قرار داده است.

و نکته حائز اهمیت دیگر در مورد کشورهای عربی زبان، این است که غالبا این کشورها از لحاظ محصولات کشاورزی ضعیف می باشند در نتیجه، توجه بسیاری از کشورها بخصوصی اروپاییان به آنها، برای انجام مبادلات جلب شده است، و برای داشتن تبادل با کشورهای عربی زبان، دانستن زبان آنها امری ضروری به نظر می رسد.

 

۵- زبان پرتقالی

احتمالا از دیدن این زبان دراین لیست تعجب کرده اید و اصلا فکرش را هم نمی کردید زبان پرتقالی از زبان های ماندگار و پر استفاده آینده باشد.

برزیل بعنوان نماینده زبان پرتقالی یکی از اعضای بریکس(BRICS) است. برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای بریکس هستند که به غیر روسیه بقیه کشورهایی با اقتصاد نوظهور می باشند که سرعت رشد اقتصادی‌شان در جهان آن ها از بقیه کشورها متمایز کرده است.

زبان پرتقالی در کشورهای پرتقال، برزیل، فرانسه، اسپانیا و لوکزامبورگ که همگی پیشینه اقتصادی قوی دارند، صحبت می شود، و این باعث قرار گرفتن زبان پرتقالی جزو زبان های مفید آینده شده است.

زبان پرتقالی

 

۶- زبان روسی

همانطور که پیش تر اشاره شد، روسیه یکی از کشورهای عضو بریکس می باشد و از لحاظ اقتصادی بسیار قدرتمند است. بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در جهان، زبان روسی، زبان مادری آنهاست و زبان دوم حدود ۱۱۰ میلیون نفر در دنیا می باشد. کشور پهناور روسیه در آسیای شمالی و اروپای شرقی قرار دارد؛ هم آسیا و هم اروپا را در بر می گیرد.

هم موقعیت جغرافیایی و هم موقعیت اقتصادی روسیه باعث شده است که زبان روسی به یک زبان قدرتمند تبدیل شود که باید به عنوان یکی از زبان های ماندگار آینده به شدت مورد توجه قرار گیرد.

 

۷- زبان ژاپنی

کشور ژاپن در زمینه IT و علم سرآمد بسیاری از کشورهاست و در خیلی از موارد پیشگام می باشد. همچنین در مورد فناوری‌های نوین مانند ربات ها و هوش مصنوعی کشوری پیشرو است. مردم ژاپن به سخت کوشی و داشتن پشتکار فراوان شهره هستند و این ویژگی ها سبب شده است که تجارت با این کشور یک مزیت محسوب شود.

حتما با خود می گویید که تعداد کمی از افراد به زبان ژاپنی صحبت می کنند، در حالی که از نقطه نظر تعداد افرادی که به این زبان صحبت می کنند رتبه دهم جهان را داراست.

چیزی در حدود ۱۲۸.۳ میلیون نفر که زبانی مادری شان ژاپنی است در کشورهای دیگر و به خصوص در برزیل و استرالیا زندگی می کنند. پس با توجه به قدرت اقتصادی ژاپن و تعداد افرادی که به این زبان صحبت می کنند، ژاپنی را جزو زبان های ماندگار آینده قرار داده است.

 

۸- زبان ترکی

ترکیه نقش بسیار مهمی در اقتصاد و سیاست جهانی بازی می کند، و همچنین بسیاری از مردم سرتاسر دنیا به فیلم های ترکی علاقمند هستند.

ترکیه به عنوان کشوری در حال توسعه می تواند مکان خوبی برای سرمایه گذاری و تجارت باشد، و امروزه توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است. اگر شما به زبان ترکی تسلط داشته باشید می توانید تجارت خود را در ترکیه آغاز کنید.

زبان ترکی

 

۹- زبان فرانسوی

تعداد زیادی از افراد دنیا به زبان فرانسوی صحبت می کنند؛ که از این میان میتوان به فرانسه، کانادا، و قسمت هایی از انگلستان اشاره کرد.

در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ فرانسه به عنوان هفتمین اقتصاد عظیم دنیا شناخته شد. فرانسه تولیده کننده صنایع بسیاری است که بخش مهمی از نیاز جهان را تامیین می کند، مانند صعنت اتومبیل، خط آهن، هوا و فضا، لوازم آرایشی و تولیدات لوکس دیگر.

زبان فرانسه به سرعت در حال رشد است، آنالیزهای پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۵۰ این زبان فرانسه است که بیشتر افراد این کره خاکی با آن صحبت می کنند. بسیاری از مردم کشورهای آفریقایی به این زبان حرف می زنند و جمعیت این کشورها به سرعت در حال افزایش است.

در نتیجه زبان فرانسه به طور قطع یکی از زبان های مهم آینده است، طبق پیش بینی یکی از مطالعات اخیر، در آینده تعداد کسانی که به فرانسه صحبت می کنند از زبان های چینی و انگلیسی بیشتر خواهد شد.

 

۱۰- زبان آلمانی

آلمان کشوری صنعتی است که از این لحاظ بسیار در جهان قدرتمند می باشد و همچنین ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود.

همین صنعتی بودن آلمان باعث شده مهاجران بسیاری به این کشور وارد شوند، مناسبات بین المللی این کشور رو به افزایش است، از این رو هر روز بر تعداد کسانی که تمایل به یادگیری زبان آلمانی دارند افزوده می شود.

جایگاه اقتصادی بسیار خوب آلمان در دنیا و همچنین تمایل کشورهای دیگر برای برقراری ارتباط و تجارت با این کشور سبب شده است که زبان آلمانی در شمار زبان های پرطرفدار آینده باشد.

 

۱۱- زبان هندی

جمعیت کشور هند مانند چین رو به افزایش است به طوری که چندان دور از انتظار نیست که به پرجمعیت ترین کشور جهان تبدیل شود. بیش از نیمی از جمعیت پاکستان، همسایه پرجمعیت هند، به زبان هندی صحبت می کنند.

اخیرا این کشورها به عنوان مراکز تجارت و داد و ستد و بازرگانی مورد توجه قرار گرفته اند و در این زمینه ها به سرعت در حال توسعه هستند، و بنا بر همین دلیل یاد گرفتن زبان هندی بسیار مفید خواهد بود.

 

۱۲- زبان ایتالیایی

زبان رسمی ایتالیا و قسمتی از سوئیس، ایتالیایی می باشد. بخش هایی از بریتانیای کبیر و چندین کشور دیگر به این زبان صحبت می کنند.

زبان ایتالیایی تاثیرات بسیاری روی زبان انگلیسی داشته است، مطالعات زبان شناسی صورت گرفته حاکی از آن است که ایتالیایی یک زبان بسیار مهم در آینده بریتانیا خواهد بود.؛ از این رو یاد گرفتن آن برای کسانیکه که خواهان برقراری ارتباط با این ایالات هستند ضروری به نظر می رسد.

زبان ایتالیایی

 

نتیجه گیری

امروزه دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است؛ هدف این بود که زبان هایی را که کاربردی تر هستند و از اهمیت بالاتری برخوردارند را شناسایی کنیم.

حال که شما دریافتند که کدام زبان ها در آینده ماندگار خواهند بود و رواج بیشتری دارند و تا حدودی از درجه اهمیت آنها نیز آگاه شدید، دیگر با شماست تصمیم بگیرید که یادگیری کدام زبان برای شما مفیدتر خواهد بود و کمک بیشتری به توسعه ی فعالیت های شما می کند‌.

وقتی انتخاب خود را انجام دادید و زبان مورد نظر خود را انتخاب کردید ، حتما این سوال برایتان پیش می آید از کجا و با چه کسی این زبان را شروع کنیم؟! اینجاست که پلتفرم پر قدرت Hitalki به کمک شما می آید. شما می تواند از یک معلم خصوصی زبان “هایتاکی” چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری برای یادگیری هر زبانی کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه از هایتاکی معلم زبان انتخاب و رزرو کنم

 

منظر دوم؛ تکنولوژی و آینده یادگیری زبان

همه ما با کلاس های درسی که با حضور معلم و دانش آموزان در مراکز آموزشی برگزار می شوند، آشنا هستیم. با پیشرفت تکنولوژی شاهد برگزاری کلاس های مجازی و آنلاین می باشیم.

تکنولوژی و آینده یادگیری زبان

 

در دهه های گذشته یادگیری زبان یک پرسه طولانی بود ولی با ظهور تکنولوژی این مسیر کوتاه‌تر و یادگیری آسان تر گشته است. یک نمونه بارز این پیشرفت دیکشنری ها هستند،در گذشته زبان آموزان و یا مترجمان ناگزیر به استفاده از دیشکنرهای کاغذی بودند، ولی امروزه دیکشنرهای مختلف به صورت نرم افزار روی گوشی های هوشمند، تبلت و کامپیوتر نصب می شوند و استفاده از آنها را بسیار سریعتر و آسان تر نموده است و به جرأت می توان گفت دیکشنرهای کاغذ در حال منسوخ شدن هستند.

حال می خواهیم بررسی کنیم که با وجود پیشرفت تکنولوژی آینده یادگیری زبان چگونه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

 

۱- ادغام روش های آموزشی باهم

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای گوناگونی برای یادگیری زبان وجود دارد، مانند انواع اپلیکیشن ها و نرم افزارها و وب سایت های مختلف؛ با این وجود بسیاری از زبان آموزان ترجیح می دهند زبان را با یک معلم مجرب بیاموزند چه به صورت مجازی و چه حضوری.

با توجه به احساس نیاز به داشتن معلم و همچنین وجود امکانات مختلف برای یادگیری زبان، ترکیب آن ها باهم به یادگیری سریع تر و بهتر زبان آموزان کمک بسیاری خواهد کرد. یعنی زبان آموزان می توانند از تجربیات یک معلم خوب بهره ببرند و در عین حال به منابع مختلف هم دسترسی داشته باشند تا به وسیله آنها زبان مورد نظر را با سرعت بیشتری بیاموزند.

بیشتر بخوانید:

ادغام روش های آموزشی باهم

 

۲- یادگیری زبان در هر زمان و هرجا

با توجه به تغییرات رفتاری، دیگر ساعت های کلاسی ثابت برای زبان آموزان رضایت بخش نیست و آنها خواستار برگزاری کلاس ها در هر ساعت از شبانه روز هستند.

روز به روز تقاضا برای دستیابی به منابع در هر ساعت بیشتر می شود، و با توجه به این نیاز روز افزون، پیش بینی می شود که مراکز آموزشی توجه بیشتری به این موضوع نمایند و سرمایه گذاری ها در راستای تحقق این امر افزایش یابد.

یادگیری زبان در هر زمان و هرجا

بیشتر بخوانید: معلم زبان خصوصی هفته ای چند ساعت می تواند کار کند؟

 

۳- آموزش مجازی

در دنیای کنونی بسیاری از افراد دارای گوشی های هوشمند و یا تبلت و امثال این ها هستند و هر روز دامنه استفاده از آنها بیشتر می گردد. کم کم برگزاری کلاس ها به صورت سنتی و حضور در کلاس های درس جای خود را به وسایل الکترونیک می دهد، بسیاری از افراد تمایل دارند کلاس های خود را به صورت مجازی و از طریق تجهیزاتی که در اختیار دارند برگزار نمایند.

با ورود هوش مصنوعی، کار آموزش و یادگیری زبان بسیار آسان تر گشته است. هوش مصنوعی دستیار بسیار خوب و کارآزموده ای برای مدرسان زبان می باشد.

بیشتر بخوانید:

آموزش مجازی

 

۴- باز خوردهای سریع

وقتی شما به عنوان زبان آموز تکالیف خود را انجام می دهید، انتطار دارید که معلم زبانتان بازخوردی فرا خور تکالیف به شما ارائه بدهد تا از این طریق نقاط ضعف و قوت خود را دریابید و تلاش لازم در جهت رفع اشکالات و ارتقای سطح زبان خود بکنید.

اگر زبان آموز مراکز آموزشی باشید، برای دریافت این بازخوردها باید حداقل چند روز و یا یک هفته صبر کنید، در صورتی که با وجود هوش مصنوعی و برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف در هر زمان و به سرعت خواهید توانست بازخوردی دقیق و قابل اطمینان را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی و تدریس: آیا هوش مصنوعی جایگزین معلمان می شود؟!

 

۵- انعطاف پذیری آموزش ها

یکی از دستاوردهای مهم دنیای دیجیتال، انعطاف پذیر شدن یادگیری زبان می باشد. زبان آموزان به آسانی می توانند بین کلاس های آنلاین خود و امکاناتی که تکنولوژی در اختیار آنها قرار می دهد ارتباط برقرار کنند و از این طریق کیفیت یادگیری را افزایش دهند.

همچنین با توجه به شرایط افراد مختلف، در هر ساعت از شبانه روز که بخواهند خواهند توانست آموزش های خود را پیگیری کنند و برای یادگیری برنامه منعطفی داشته باشند.

انعطاف پذیری آموزش ها

 

سخن آخر

در عصر حاضر سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار بالاست و هر روز شاهد دستاوردهای جدید و حیرت آوری درزمینه های مختلف هستیم در این بین یادگیری و آموزش زبان هم از این امر مستثنی نبوده است.

با توجه به این موضوع، بهترین راه و برنامه برای یادگیری و آموزش زبان این است که ما هم با این پیشرفت ها گامی به جلو بگذاریم و دانش خود را به روز نگه داریم و از تکنولوژی بهترین و بیشترین بهره را ببریم. به روز بودن و همگام با دنیا رو به جلو حرکت کردن، نیاز اساسی دنیای مدرن ما می باشد.

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *