کلاس آنلاین زبان ترکی استانبولی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ترکی

سریع ترین و بهترین روش های یادگیری زبان ترکی برای کودکان

۳.۷
(۳)

یادگیری زبان جدید همیشه برای افراد جذاب و دلپذیر بوده است. چندین سالی است به دلیل مهاجرت‌های کوتاه مدت و یا دائمی، توریستی بودن، مناظر و جاذبه‌های بکر کشور ترکیه، تمایل به یادگیری زبان ترکی استانبولی بیشتر از قبل شده است، تا جایی که بسیاری از والدین می‌خواهند فرزندانشان به عنوان زبان دوم، زبان ترکی استانبولی را یاد بگیرند همچنین یادگیری زبان ترکی یکی از دغدغه‌های والدین بوده تا کودکشان بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن و با علاقه این زبان را یاد بگیرد. برای برطرف کردن این دغدغه در ادامه بهترین روش های یادگیری زبان ترکی برای کودکان را به شما معرفی خواهد کرد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

معرفی بهترین روش های یادگیری زبان ترکی برای کودکان

بیش از ۷۰ میلیون نفر در جهان ترکی صحبت می‌کنند که عمدتاً در ترکیه و قبرس ساکن هستند. برای اینکه کودک دلبند شما نیز به جمع این افراد پیوندد و ارتباط و تعاملات بیشتری را در سنین نوجوانی و جوانی تجربه کند. روش‌های متعدد آسان و کم هزینه‌ای وجود دارد. آماده هستید تا با این روش‌ها کودکتان به زبان ترکی مسلط شود؟ اگر آمادگی لازم را دارید حتماً روش‌های گفته شده در ادامه را به دقت بررسی نمایید.

در صورتی که می‌خواهید، برای مهاجرت اقدام نمایید و نیاز است تا کودک شما در سریع‌ترین زمان به زبان ترکی استانبولی مسلط شود. می‌توانید از تدریس خصوصی زبان ترکی استانبولی استفاده کنید.

 

۱- معلم خصوصی، سریع‌ترین روش‌ یادگیری زبان ترکی برای کودکان

شاید اولین روشی که برای یادگیری زبان ترکی به فکر والدین می‌رسد. انتخاب یک معلم خصوصی خوب برای کودک دلبندشان باشد. این روش ممکن است برای فرزند شما بهترین روش باشد؛ زیرا کودکان در سنین کم با معلم خود ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند و این ارتباط در یادگیری‌شان تأثیرات مثبتی خواهد گذاشت.

پیش از اینکه برای کودک خود معلم خصوصی انتخاب کنید، نکات زیر را حتما درنظر داشته باشید:

  1. نسبت به متدهای آموزشی مخصوص کودکان تسلط داشته باشد و بتواند آن را در کلاس به کار گیرد.
  2. مدت زمان یادگیری را به زمانی شاد و مفرح برای کودک تبدیل کند.
  3. ارزیابی مداوم و مستمر از عملکرد کودک شما ارائه دهد.
  4. بتواند با کودک ارتباط دوستانه ای برقرار کند

مقالات مرتبط:

پلتفرم هایتاکی تلاش کرده است تا بهترین و خبره‌ترین معلم‌های خصوصی زبان ترکی کودکان را در مجموعه خود گرد آورد تا فرزند شما در سریع‌ترین زمان ممکن و با علاقه و اشتیاق به زبان ترکی مسلط شود.

 

۲- افسانه و داستان ترکی، ابتدایی ‌ترین روش‌ یادگیری زبان ترکی برای کودکان

کودکان زمان مطالعه مشترک با والدین را به خصوص پیش از خوابیدن دوست دارند و صرف نظر از فراگیری زبان ترکی، آن‌ها همیشه از خواندن کتاب‌ و دیدن تصاویر لذت می‌برند حتی اگر به درستی نتوانند کلمات را بخوانند.

برای یادگیری زبان ترکی از طریق داستان توجه به نکاتی که در ذیل به آن‌ها اشاره شده، الزامی است:

  • برای ارتباط و یادگیری بیشتر کودکان سعی کنید کتاب‌هایی با تصاویر مناسب سن او پیدا کنید.
  • با فرزندتان به تصاویر نگاه کنید، به کلماتی که از پیش می‌داند اشاره کنید و از آن‌ها بخواهید تا کلمه را به زبان ترکی بیان کنند (برای مثال میوه، اشیاء مختلف، حیوانات و…)
  • هنگامی که با کلمات جدیدی در داستان‌ها روبرو می‌شوید از کودک بپرسید که فکر می‌کند این کلمه به زبان ترکی چه می‌شود و او را به روش‌های مختلف راهنمایی کنید تا به کلمه‌ی جدید و تلفظ درست آن برسد.
  •  از صداهای مختلف برای شخصیت‌های داستان استفاده کنید و پس از یک‌بار خواندن، بگذارید کودک‌تان به جای یکی از شخصیت‌های داستان صحبت کند و دیالوگ‌های او را به ترکی بیان کند، هرچند ممکن است بیشتر از چند جمله‌ی کوتاه نیز به یاد نیاورد، اما این‌ کار به او کمک می‌کند تا بتواند به تلفظ درست کلمات مسلط شود.
  • در پایان داستان، کلمات جدیدی که به آن تسلط پیدا کرده را با یکدیگر مرور کنید و در صورت امکان سعی کنید با کلمات جدید، داستان کوتاه ترکی با تخیل کودک به زبان ترکی استانبولی بسازید و بار دیگر به جای شخصیت‌های جدید داستان صحبت کنید.

در ادامه به معرفی کتاب‌های داستانی خواهیم پرداخت که کمک می‌‌کند تا از بهترین روش یادگیری زبان ترکی برای کودکان بیشترین استفاده را برده و برای کودکتان یادگیری زبان ترکی را ساده‌تر کنید.

 در صورت نیاز فوری به مکالمه ترکی استانبولی، می‌توانید از تدریس خصوصی مکالمه زبان ترکی استانبولی بهره‌مند شوید.

ببیشتر بخوانید: بهترین کتاب داستان های زبان ترکی برای سطح مبتدی و کودکان

 

الف) کتاب Iyi Uykular, Küçük Kurt، (راحت بخواب، گرگ کوچک)

کتاب Iyi Uykular, Küçük Kurt، (راحت بخواب، گرگ کوچک)

 

  •  تعداد صفحات: ۲۸ صفحه
  • تاریخ انتشار: سال ۲۰۱۷
  • زبان: ترکی، فارسی

موضوع داستان: تیم که شخصیت اصلی داستان است نمی‌تواند بخوابد. گرگ کوچکش گم شده و شاید او را در جایی فراموش کرده است. تیم به تنهایی در شب بیرون می‌رود و به طور غیرمنتظره‌ای با دوستانی روبرو می‌شود که …

راحت بخواب، گرگ کوچک، داستانی دلگرم کننده برای قبل از خواب است که به بیش از ۵۰ زبان ترجمه شده است.

 

ب) کتاب Ahmet’in Kuşları (احمد و پرندگان)

کتاب Ahmet’in Kuşları (احمد و پرندگان)

 

  • تعداد صفحات: ۲۲ صفحه
  • زبان: ترکی
  •  قابل دانلود به صورت pdf

موضوع داستان: کتاب Ahmet’in Kuşları ، احمد شخصیت اصلی این کتاب است که علاقه‌ زیادی به خواندن کتاب و نگاه کردن به تصاویر آن دارد. یک روز پدرش برای احمد کتابی درباره‌ی پرندگان می‌خرد و…

 

۳- موسیقی و آهنگ ترکی، ماندگارترین روش‌ یادگیری زبان ترکی برای کودکان

موسیقی های کودکانه گوش دهید

 

هر زمان و هرکجا که می‌توانید به آهنگ‌های کودکانه به زبان ترکی گوش دهید. هنگام رانندگی، زمان بازی، زمانی که با یکدیگر صحبت می‌کنید و… موسیقی ترکی کودکانه را به صورت ملایم پخش کنید تا به مرور، تلفظ‌ها در ذهن کودک شما ثبت گردد.

 این کار به کودکان کمک می‌کند کلمات را به خاطر بسپارند. پس از چند بار گوش کردن، سعی کنید با فرزندتان بخش‌هایی از موسیقی که چندبار تکرار می‌شود را با صدای بلند بخوانید. انجام این‌کارها به صورت روزانه، پیشرفت قابل توجهی را در روند یادگیری کودک ایجاد خواهد کرد.

در ادامه به معرفی برخی موسیقی‌های کودکانه ترکی که علی‌رغم ساده بودن به یادگیری کودکان کمک بسیار زیادی می‌کند، اشاره خواهیم کرد. توجه داشته باشید موسیقی و یادگیری از طریق شعر و آهنگهای زبان ترکی از بهترین روش های یادگیری زبان ترکی برای کودکان است.

  • موسیقی Mini Mini Bir Kus، (یک پرنده کوچک)
  • موسیقی Daha Dun Annemizin Kollarinda (همین دیروز در آغوش مادرمان)

توجه ویژه‌ای هنگام انتخاب موسیقی‌های کودکانه به خرج دهید تا علاوه بر یادگیری زبان ترکی، محتوای موسیقی نیز برای کودکانتان مفید و موثر باشد.

 

۴- کارتون و انیمیشن ترکی، جذاب‌ترین روش‌ یادگیری زبان ترکی برای کودکان

کارتون‌ها و انیمیشن‌های زبان ترکی راهی عالی برای درگیر کردن کودکان با زبان ترکی و از بهترین روش های یادگیری زبان ترکی برای کودکان محسوب می‌شوند.

فرزندانتان می‌توانند داستان انیمیشن را به صورت بصری بدون نگرانی در مورد درک نکردن هر کلمه بفهمند. برای دسترسی به دوبله ترکی هر انیمیشن می‌توانید آن را در موتورهای جستجو (google) سرچ کنید و انیمشن دوبله شده را دانلود کرده و یا به صورت آنلاین مشاهده نمایید.

 اجازه دهید فرزندتان شما را راهنمایی کند که کدام انیمیشن را بیشتر دوست دارد.تعدادی از آن‌ها را با هم تماشا کنید و متوجه خواهید شد که کدام انیمیشن به یادگیری زبان ترکی کودکتان کمک بیشتری می‌کند.

از فواید کارتون‌ها و انیمشن‌ها‌ی ترکی به عنوان بهترین روش های یادگیری زبان ترکی برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  یادگیری زبان ترکی با انیمیشن و کارتون به زبان اصلی، این امکان را به کودک می‌دهد که کلمات، اصطلاحات و نکات را برای مدت طولانی در حافظه نگه دارد.
  • مهارت‌های شنیداری و گفتاری کودک را تقویت می‌کند.
  • کودک شما به سرعت به سطح بالایی از دانش در زمینه زبان ترکی دست پیدا می‌کند.

 

بهترین انیمیشن‌ها برای تقویت و یادگیری زبان ترکی استانبولی

۱- دایناسور خوب

İYİ BİR DİNOZOR، انیمیشن دایناسور خوب

 

  • نام انگلیسی: A GOOD DINOSAUR
  • نام ترکی: İYİ BİR DİNOZOR
  • کارگردان: پیتر سون
  • فیلمنامه: مگ لیفاو
  • مدت زمان: ۹۷ دقیقه
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • زبان: انگلیسی (دوبله ترکی)
  • تاریخ انتشار: ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ (پاریس)، ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ (ایالات متحده)

خلاصه داستان: در این انیمیشن بر خلاف تمام داستان‌های موجود، دایناسورها به دلیل برخورد شهاب سنگ به زمین منقرض نشده‌اند و در این سیاره زندگی می‌کنند.

 آرلو، دایناسور مشتاق و رویایی داستان ما، به طور تصادفی به رودخانه‌ای سقوط می‌کند و از خانواده‌اش دور می‌‌شود. در یک بیابان دیگر، او با غارنشینی به نام اسپات دوست می‌شود و… . دایناسور خوب یک انیمیشن عالی برای یادگیری و تقویت عبارات و جملات ترکی روزمره است.

 

۲- هورتون

Horton Kimi Duyuyor، انیمیشن هورتون چه کسی را می شنود؟

 

  • محصول: آمریکا
  • نام انگلیسی: Horton Hears a Who
  • نام ترکی: Horton Kimi Duyuyor
  • ژانر : انیمیشن، ماجراجویی
  • سال ساخت: ۲۰۰۸
  • زبان اصلی: انگلیسی، دوبله ترکی
  • زمان: ۸۶ دقیقه

خلاصه داستان: Horton Kimi Duyuyor ماجرای یک فیل چاق به نام هورتون را روایت می‌کند که روزی به طور اتفاقی فریادهای کمکی را از یک شاخه گل می‌شنود. او متوجه می‌شود که بر روی این شاخه گل موجودات خیلی کوچکی زندگی می‌کنند که شاید زندگی شان در خطر باشد. هورتون سعی می‌کند که این موضوع را با دوستانش درمیان بگذارد اما …

 

۵- فلش کارت و دفترهای بازی، خلاقانه‌ترین روش‌ یادگیری زبان ترکی برای کودکان

فلش کارت‌ها یکی از با ارزش‌ترین منابع شما در آموزش زبان به کودکان خردسال هستند. با چند کارت یکسان می‌توانید بازی‌های متنوعی برای یادگیری بهتر کودک انجام دهید.

فلش کارت‌ها علاوه بر اینکه از بهترین روش های یادگیری زبان ترکی برای کودکان به شمار می‌روند، خلاقیت کودکان و قدرت تفکر انتزاعی آن‌ها را نیز افزایش می‌دهند.

کودکان کمتر از ۴ سال ممکن است برای به خاطر سپردن تعداد زیادی کلمه از طریق فلش کارت مشکل داشته باشند. بنابراین بازی‌هایی را با آن‌ها انجام دهید که به او در یادگیری کمک کند. برای مثال کودک یک کارت را با کارت دیگر براساس دسته بندی و یا تلفظ و مواد این چنینی مطابقت دهد؛ کارت‌هایی که در یک دسته هستند مانند میوه‌ها، حیوانات و… را از دیگر کارت‌ها جدا کرده و یا آن‌هایی که به لحاظ تلفظ و صدا به یکدیگر شباهت دارند را در یک دسته قرار دهید.

 این قبیل کارها موجب می‌شود تا فرزندتان علاوه بر یادگیری زبان ترکی، دچار چالش شده و برای حل مسائل مختلف نیز قدم بردارد.

بیشتر بخوانید: روش های تدریس خصوصی زبان به کودکان

 

مراحل استفاده از فلش کارت ها

برای یادگیری از طریق فلش کارت، لازم نیست آن‌ها را به صورت آماده تهیه کنید، می‌توانید با چند مقوا و ماژیک خودتان فلش کارت بسازید.

در یک طرف مقوا تصویر کلمات و در طرف دیگر، نام آن را به ترکی بنویسید و تصویر روی مقوا را به کودک نشان دهید و از اون بخواهید نام آن را به ترکی بگوید، در اینجا بهتر است تمام تلاش خود را به خرج دهید تا فرزندتان تلفظ درست کلمات را یاد بگیرد و تلفظ اشتباهی از کلمات را در ذهن خود ثبت نکند.

برای طی کردن مراحل تهیه فلش کارت‌ها، فرزندتان را درگیر کنید تا در تمام مراحل حضور داشته باشد، حتی پس از ساختن چندین فلش کارت از او بخواهید، تا برخی کلمات را پیشنهاد بدهد و تصاویر مربوط به کلمه را بر روی مقوا نقاشی کند.

همچنین می‌توانید فلش ‌کارت‌ها را در اتاق خواب و یا بر روی در یخچال قرار دهید. آن‌ها را هر هفته در دسته بندی‌های مختلف (حیوانات/گل ها/میوه ها) درمعرض دید بگذارید. به صورت مداوم به آن‌ها نگاه کنید و اغلب از فرزندتان بپرسید: “این چیست؟” کودک را راهنمایی کنید تا به پاسخ درست برسد.

برای طراحی فلش کارت‌ها از وسواس بیهوده پرهیز کنید و اجازه دهید تا به ساده‌ترین شکل ممکن کودکان، آنچه از کلمات ترکی درک می‌کنند را بکشند.

 

۶- تعاملات اجتماعی، ساده‌ترین روش‌ یادگیری زبان ترکی برای کودکان

سعی کنید والدین دیگری را پیدا کنید که فرزندانشان را تشویق به یادگیری زبان ترکی استانبولی می‌کنند، با آن‌ها به مهمانی، پارک، پیک‌نیک، باغ وحش و… بروید و تلاش کنید تا کلیه‌ مکالمات شما به زبان ترکی باشد.

تعاملات اجتماعی، ساده‌ترین روش‌ یادگیری زبان ترکی برای کودکان

 

اینکه کودکان ببینند همسن و سال‌های او نیز برای یادگیری این زبان تلاش می‌کنند انگیزه‌ی مضاعفی برای یادگیری زبان ترکی خواهد گرفت.

 از بهترین روش های یادگیری زبان ترکی برای کودکان، سفر به کشور ترکیه و تعامل با ترک زبانان اصیل است. این کار علاوه بر مفرح بودن، موجب می‌شود تا کودکان اهمیت یادگیری این زبان را برای تعاملات روزمره درک نمایند.

 

۷- اپلیکیشن‌های تلفن همراه، دوست‌ داشتنی‌ترین روش‌ یادگیری زبان ترکی برای کودکان

استفاده از اپلیکیشن و یا نرم افزارها برای یادگیری زبان ترکی از بهترین روش های یادگیری زبان ترکی برای کودکان بوده که به او این امکان را می‌دهد تا بدون محدودیت زمانی و مکانی به یادگیری زبان ترکی مشغول شوند.

یادگیری به وسیله‌ی اپلیکیشن‌ها به خصوص اپلیکیشن‌های مبتنی بر بازی به دلیل درگیر بودن کودکان با تلفن‌‎های همراه از سن کم، مفرح و لذت‌بخش است و آن‌ها را خسته نمی‌کند.

از معروف ترین‌ و بهترین اپلیکیش‌های یادگیری زبان ترکی می‌توان به Duolingo اشاره کرد. در ادامه به معرفی این اپلیکیشن خواهیم پرداخت.

 

Duolingo بهترین اپلیکیشن رایگان برای کودکان مبتدی

Duolingo بهترین اپلیکیشن رایگان برای یادگیری زبان ترکی

 

اگر فرزند شما به تازگی شروع به یادگیری زبان ترکی استانبولی کرده و نمی‌خواهید برای یک اپلیکیشن زبان ترکی هزینه به دلار بپردازید، می‌توانید Duolingo را امتحان کنید.

سیستم یادگیری این اپلیکیشن بر پایه Gamification (یادگیری به وسیله بازی) طراحی شده است و این روش برای کودکان بسیار جذاب خواهد بود.

از مزایای این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کل دوره رایگان است.
  • خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن به زبان ترکی را می‌توان با این اپلیکیشن یاد گرفت.
  •  درس‌های کوتاه و ساده‌ای دارد که با صرف مدت زمان ۱۰ دقیقه در روز، طی مدت کوتاهی کودک شما به سطح قابل توجهی در زبان ترکی استانبولی دست خواهد یافت.

 

کلام اخر

پلتفرم های‌تاکی در تلاش است تا انواع متدهای آموزشی روز دنیا را با بهترین مدرسین کلاس‌های حضوری و آنلاین در قالب یک مجموعه حرفه‌ای دور یکدیگر جمع‌آوری‌ کند، تا سطح یادگیری انواع زبان‌‌های خارجی در کشور روز به روز بهبود یابد.

در این مقاله تلاش شد تا بهترین روش های یادگیری زبان ترکی برای کودکان به صورت کامل شرح داده شود تا والدین گرامی با دید بهتر و گسترده‌تری نسبت به انتخاب این روش‌ها قدم بردارند.

 

منابع

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳.۷ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *