کلاس آنلاین زبان ترکی استانبولی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ترکی

بهترین آهنگ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

۴
(۵)

امروزه با افزایش تعداد مراودات کاری، سفرها و مهاجرت‌ها به کشور ترکیه، یادگیری زبان ترکی استابولی طرفداران زیادی پیدا کرده است. همانطور که می‌دانید از روش‌های متعددی قادر به یادگیری زبان ترکی استانبولی خواهید بود. برای شروع کافیست هدف خود را از یادگیری این زبان آهنگین مشخص کنید. قبلا در مقاله‌ای به بهترین و سریع‌ترین روش‌های یادگیری زبان ترکی استانبولی اشاره کرده‌ایم. همانطور که می‌دانید به کمک ترانه و آهنگ‌های زبان ترکی نیز می‌توانید به خوبی به این زبان مسلط شوید.

فهرست مطالب:

 

در این مطلب قصد داریم به توضیح درباره‌ی یادگیری زبان ترکی به کمک آهنگ‌ها و موسیقی‌های ترکی بپردازیم. برای انتخاب بهترین آن‌ها، لیستی از ۱۵ آهنگ برای یادگیری زبان ترکی استانبولی برای شما تهیه کرده‌ایم. با ما همراه شوید. اما پیش از معرفی آهنگ‌ها، باید به چند سوال مهم پاسخ دهیم.

آهنگ ترکی

 

آیا یاد گرفتن یک زبان جدید از طریق گوش کردن به موسیقی امکان‌پذیر است؟

بله. یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی، گوش کردن به موسیقی‌های ترکی است. بهترین کار گوش کردن پی در پی و مکرر به موسیقی‌هایی است که توسط افراد بومی خوانده شده است. به این ترتیب شما اندک اندک با نحوه‌ی تلفظ لغات و جملات جدید آشنا خواهید شد و به صورت کاربردی با معانی آن‌ها نیز آشنا می‌شوید.

یکی از نکات مهم دیگر در یادگیری یک زبان با گوش دادن به ترانه و موسیقی، گوش دادن غیرفعال است. یعنی چه؟ یعنی موسیقی را بشنوید، بدون آنکه به آن گوش کنید. در واقع زمانی که موسیقی را پخش می‌کنید و هم‌زمان مشغول کار دیگری مانند آشپزی، رانندگی، نوشتن و… می‌شوید، به طور غیرفعال به آن موسیقی گوش می‌دهید. استمرار این کار به شما کمک می‌کند که به بهترین نحو بر آن زبان مسلط شوید.

 

نحوه‌ی استفاده از آهنگ برای یادگیری زبان ترکی استانبولی به چه صورت است؟

۱- سبک موسیقی مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید.

برای آن که با علاقه و انگیزه به سراغ بهترین آهنگ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی بروید، باید سبک مورد علاقه‌ی خودتان را در بین موسیقی‌ها پیدا کنید. لزوماً همواره انتخاب آهنگ‌هایی با ریتم کند و آرام، به شما کمک نمی‌کند که زبان مورد نظرتان را یاد بگیرید. گاهی اوقات با انگیزه ادامه دادن به انجام یک کار و استمرار در آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

۲- همزمان با گوش کردن به آهنگ، متن آن را بخوانید.

خواندن متن هر ترانه همزمان با شنیدن آن، به شما کمک می‌کند که مهارت شنیداری خود را ارزیابی کنید. این روش برای یاد گرفتن کلمه‌ها و عبارات جدید، بسیار مناسب است.

 

۳- ترجمه‌ی موسیقی مورد نظرتان را پیدا کنید.

فهمیدن متن آهنگ، برای کمک به یادگیری زبان ترکی اهمیت زیادی دارد. در واقع این راه، یک مسیر سرگرم‌کننده و لذت‌بخش برای یادگیری یک زبان جدید است. با این کار نه تنها می‌توانید لغات جدید را یاد بگیرید، بلکه می‌توانید به معنی کلی آهنگ نیز پی ببرید.

ضمناً از آنجایی که موسیقی زبان ملل است، استفاده از بهترین آهنگ ها برای یادگیری زبان ترکی، روشی است که به شما کمک می‌کند درک بهتری از فرهنگ کشور ترکیه داشته باشید.

 

۴-  هر قطعه‌ی موسیقی را به چند تکه تقسیم کنید!

بله درست متوجه شدید! یادگیری بهتر و موثرتر زبان ترکی همراه با آهنگ و ترانه در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که تمامی قسمت‌های یک آهنگ را بررسی کرده و آن را بفهمید.

زمانی که در حال یادگیری زبان ترکی هستید، تقسیم کردن هر آهنگ به چند تکه می‌تواند مفید واقع شود. چرا؟ چون فرصت این را خواهید داشت که به هر قسمت به چشم آهنگی جدا نگاه کنید، گوش کنید و سپس سعی کنید و ترانه را همراه با آهنگ بخوانید. تنها چند بار تکرار کردن این تکه‌ها، به شما کمک می‌کند که بهتر با واژگان . جملات جدید آشنا شوید.

 

۵- کلمات و اصطلاحاتی که برای استفاده‌ی روزمره مناسب هستند را بررسی کنید و در دفتری بنویسید.

شما واژگان جدید را فقط با شنیدن مکرر آهنگ‌ها به زبان ترکی یاد خواهید گرفت. اما برای تثبیت واژگان در ذهنتان می‌توانید آن‌ها را در دفتری بنویسید. این استراتژی نه تنها برای یادگیری واژگان مفید است، بلکه برای درک دستور زبان نیز بسیار مهم است.

کلمات و اصطلاحاتی که برای استفاده‌ی روزمره مناسب هستند را بررسی کنید و در دفتری بنویسید.

 

۶- برای تمرین تلفظ، همراه با آهنگ بخوانید یا آن را به آرامی زمزمه کنید.

از اشتباه کردن نهراسید! زمانی که همزمان با یک آهنگ بخوانید یا زمزمه کنید، ریتم آهنگ و لهجه‌ی خواننده را به خاطر می‌سپارید. در واقع تقلید صداهایی که می‌شنوید، به شما کمک می‌کند که لهجه‌ و تلفظ‌های صحیح را یاد بگیرید. نگران نباشید و از اشتباهاتتان درس بگیرید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در این راستا انجام دهید، کاریوکی است. کارائوکه به این صورت است که شما پس از چندین بار شنیدن یک آهنک می‌توانید آن را بخوانید. اما نه همراه با خواننده‌ی اصلی، بلکه به تنهایی و با موسیقی خالی آن آهنگ. این کار به شما کمک می‌کند که به خوبی و با ریزبینی هرچه تمام‌تر دانش و یادگیری خود را محک بزنید.

 

۷- در نهایت چندین و چند بار به یک آهنگ گوش کنید.

اکنون که متن ترانه را متوجه می‌شوید و مفهوم کلی آن را درک می‌کنید، می‌توانید بارها و بارها به آن گوش دهید. زمانی که آهنگ مورد علاقه‌ی خود را پیدا کردید، قطعاً در حین انجام فعالیت‌های دیگری مانند رانندگی، در مترو، پیاده‌روی، هنگام آشپزی و… نیز به سراغ آن می‌روید. با این کار پس از مدت کوتاهی آهنگ را حفظ خواهید کرد! و «تکرار» یکی از اصول حفظ کردن است.

به شما تضمین می‌دهیم که اگر این ۷ مرحله را به درستی دنبال کنید، با کمترین تلاش و به روشی دلپذیر در یادگیری زبان ترکی پیشرفت خواهید کرد.

یکی از بهترین ترفندهایی که برای یادگیری بهتر زبان ترکی به شما پیشنهاد می‌کنم، این است که در کنار استفاده از کلاس خصوصی زبان ترکی استانبولی به سراغ سایر ابزارها مانند استفاده از فیلمهای ترکی، انیمیشن های ترکی و سریالها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی نیز بروید. به این ترتیب هرگز از یادگیری زبان ترکی خسته نخواهید شد.

 

معرفی بهترین آهنگ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

۱- آهنگ Her Gece از Mirkelam

ژانر: پاپ

این آهنگ عاشقانه ترکیبی از ژانرهای کلاسیک و پاپ است که نت‌های بالا و پایین آن به خوبی به اجرا درآمده است. از آنجایی که این ترانه در سال ۱۹۹۵ نوشته و ساخته شده است، ادبیاتی سلیس و روان دارد. در نتیجه برای اغلب زبان‌آموزان با هر سطحی مفید واقع خواهد شد.

آهنگ Her Gece از Mirkelam

 

۲- آهنگ Ben Aslinda از Murat Boz

ژانر: پاپ

آهنگ‌های زیبا و دل‌نشین مورات بوز با متنی ساده و جملاتی روان، قطعاً به شما در یادگیری زبان کمک می‌کند. شما می‌توانید با در دست داشتن ترجمه‌ي این آهنگ، به خوبی با جملات عاشقانه درباره‌ی دلتنگی آشنا شوید.

آهنگ Ben Aslinda از Murat Boz

بیشتر بخوانید: متون ساده به زبان ترکی برای سطح مبتدی

 

۳- آهنگ Kar Beyaz از Kerim Tekin

ژانر: پاپ

خواننده‌ی این ترانه‌ی عاشقانه در سال ۱۹۹۸ زمانی که درست ۲۳ سال سن داشت، از دنیا رفت. اما همچنان یکی از جاودانه‌ترین و بهترین خواننده‌های تاریخ ترکیه به حساب می‌آید. صدای گرم و فوق‌العاده‌ی او همچنان طرفداران زیادی دارد.

آهنگ Kar Beyaz از Kerim Tekin

 

۴- آهنگ İçimde Ölen Biri Var از Ahmet Kaya

ژانر: راک

اگر تا به حال به سراغ ترانه‌های ترکی رفته باشید، به احتمال زیاد نام احمد کایا را شنیده‌اید. احمد کایا اسطوره‌ی موسیقی راک اعتراضی در ترکیه بود. این خواننده آهنگ‌های متعددی را از خود به جای گذاشت که هنوز افراد زیادی به آن‌ها گوش می‌دهند. başım belada و kafama sıkar giderim از دیگر ترانه‌های معروف این خواننده‌ی محبوب است.

İçimde Ölen Biri Var از Ahmet Kaya

 

۵- آهنگ Ele Güne Karşı از MFÖ

ژانر: پاپ راک

یکی از بهترین آهنگ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی، همین ترانه است که بهترین ترانه‌ی گروه موسیقی MFÖ نیز به حساب می‌آید. با اینکه این ترانه اولین ترانه‌ی منتشر شده از این گروه موسیقی ترک زبان بود، اما به صدر جدول بهترین ترانه‌های ترکی استانبولی رسید و هفته‌ها در صدر جدول باقی ماند.

Ele Güne Karşı از MFÖ

 

۶- آهنگ Ben Ne Yangılar Gördüm از Ebru Yaşar

ژانر: پاپ ترکی (آرابسک)

ابرو یاشار یکی از خواننده‌های معروف ترکیه است که در سن ۲۰ سالگی خوانندگی را به صورت حرفه‌ای شروع کرد. او در یکی از آلبوم‌های ابراهیم تالیس با وی همکاری و همخوانی داشته است. اشعار وی که به دست خودش نوشته می‌شود، از ادبیاتی ساده برخوردار است.

Ben Ne Yangılar Gördüm از Ebru Yaşar

 

۷- آهنگ Hasretinle Yandı Gönlüm از Seha Okuş

ژانر: پاپ ترکی

خواننده‌ی این ترانه یک اسطوره است. وی آهنگسازی برخی از بهترین آهنگ‌های ترکی را نیز انجام داده است. از این جهت انتخاب یک آهنگ خوب از بین تمام کارهای او بسیار دشوار بود.

Hasretinle Yandı Gönlüm از Seha Okuş

 

۸- آهنگ Sil Baştan از Şebnem Ferah

ژانر: راک

شبنم فراح یکی از بهترین خواننده‌های راک ترکیه است که در سن پایین استودیویی اجاره کرد و گروه موسیقی خود را تشکیل داد. این خواننده‌ی ماهر کارهای ارزشمند زیادی دارد که با صدای قوی خود به بهترین نحو آن‌ها را سروده است.

آهنگ Sil Baştan از Şebnem Ferah

 

۹- آهنگ Ruh از Rehber

ژانر: مستقل- آلترنیتیو

با اینکه این گروه عمر محدودی در عرصه‌ی موسیقی داشت، اما آهنگی به یاد ماندنی از خود به جای گذاشتند که همیشه در دنیای موسیقی ترکی جاودانه می‌ماند. این یکی از بهترین آهنگ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی است.

Ruh از Rehber

 

۱۰- آهنگ Resimdeki Gözyaşları از Cem Karaca

ژانر: کلاسیک

یکی از بهترین و ماندگارترین کارهای کلاسیک در بیبن ترانه‌های ترکیه، همین ترانه است. در واقع همیشه در هر لیستی از بهترین آهنگ‌های ترکی، نام این ترانه به چشم می‌خورد.

آهنگ Resimdeki Gözyaşları از Cem Karaca

 

۱۱- آهنگ Yanki از Simge

ژانر: پاپ ترکی

این ترانه‌ی عاشقانه ادبیاتی بسیار روان دارد. شما می‌توانید با استفاده از آن، جملات عاشقانه‌ی ساده‌ای یاد بگیرید که بسیار کاربردی هستند.

Yanki از Simge

 

۱۲- آهنگ Haykıracak Nefesim Kalmasa Bile از MaNga

ژانر: متال

اگر طرفدار آهنگ‌های متال و راک سنگین باشید، می‌توانید سراغ کارهای گروه موسیقی MaNga بروید. البته گوش کردن به آهنگ‌های متال ممکن است برای زبان‌آموزان مبتدی چالش‌برانگیز باشد. اما باز هم با استفاده از متن هر آهنگ و ترجمه‌ی آن می‌توانید جملات جدید و کاربردی زبادی یاد بگیرید.

آهنگ Haykıracak Nefesim Kalmasa Bile از MaNga

 

۱۳- آهنگ Hoşçakal  از Emre Aydın

ژانر: راک ترکی

آهنگ‌های امره آیدین با موضوعاتی عاشقانه در ژانر راک ترکی برای کسانی که تنها به دنبال موسیقی‌های پاپ نیستند گزینه‌ای مناسب برای شنیدن به حساب می‌آید.

Hoşçakal  از Emre Aydın

 

۱۴- آهنگ Şımarık از Tarkan

ژانر: پاپ راک

تارکان یکی از خواننده‌های محبوب ترکیه است که طرفداران زیادی را از گذشته تا کنون داشته است. آهنگ‌های زیبای او با ادبیاتی روان، انتخابی مناسب برای زبان آموزان هستند.

آهنگ Şımarık از Tarkan

 

۱۵- آهنگ Ummetim از Maher Zain

ژانر: پاپ ترکی

یکی از آرام‌ترین و زیباترین آهنگ‌های پاپ ترکی همین ترانه است. لازم به ذکر است که این خواننده، موسیقی‌دان و ترانه‌سرا، اصالتاً لبنانی- سوئدی است. اما این ترانه‌ی ترکی را نیز سروده و خوانده است و با این کار طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.

آهنگ Ummetim از Maher Zain

 

استفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موسیقی برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

در مسیر یادگیری زبان ترکی می‌توانید از ابزرا دیگری نیز بهره ببرید. برای مثال اپلیکیشن‌های یادگیری زبان ترکی یکی از بهترین ابزراها برای یادگیری موثرتر و بهتر است.

اپلیکیشن و سایت موسیقی برای یادگیری زبان ترکی

 

۱- اپلیکیشن «آموزش ترکی استانبولی با موزیک» با محیط فارسی

این برنامه با گردآوری آهنگ‌های ترکی و در دست داشتن متن و ترجمه‌ی آن‌ها به شما کمک می‌کند که با استفاده ار ترانه‌ها ترکی در یادگیری این زبان پیشرفت کنید. استفاده از این اپلیکیشن رایگان، جذابیت یادگیری را برای شما دوچندان می‌کند. شما می‌توانید از لینک زیر این اپلیکیشن را برای سیستم عامل اندروید دانلود نمایید و به راحتی از بهترین آهنگ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی استفاده نمایید.

    لینک دانلود اپلیکیشن:     

اپلیکیشن های android

 

۲- اپلیکیشن و سایت Sounter

یادگیری هر زبانی با Sounter آسان و سرگرم‌کننده خواهد بود. این برنامه برای شما شرایطی را فراهم می‌کند که با ترانه‌های مورد علاقه‌ی خود، زبان مورد نظرتان را یاد بگیرید. ابتدا از بهترین آهنگ ها برای یادگیری زبان ترکی را در این برنامه لیستی آماده کنید، سپس واژگان جدید و تلفظ صحیح آن‌ها را با این اپلیکیشن یاد بگیرید.

از نسخه‌ی تحت وب این اپلیکیشن نیز می‌توانید استفاده کنید و کلمات و عباراتی که یاد گرفته‌اید را تمرین کنید.

 

۳- اپلیکیشن و سایت spotify

همانطور که می‌دانید یکی از بهترین منابع برای گوش دادن به موسیقی‌های مختلف با هر زبانی، پلتفرم و وب سایت اسپاتیفای است.شما با استفاده از پلتفرم اسپاتیفای می‌توانید هم‌زمان که به آهنگ‌ها گوش می‌دهید، متن تمام آن را داشته باشید. همچنین می‌توانید تمامی کارهای ساخته شده‌ی یک هنرمند را در آن پیدا کنید.

نسخه‌ی تحت وب، اندروید، iOS و ویندوز این برنامه قابل نصب و راه‌اندازی است. با نصب آن می‌توانید به یکی از غنی‌ترین برنامه‌های پخش موسیقی به صورت آنلاین دسترسی داشته باشید. البته در صورت خرید اشتراک آن نیز می‌توانید به صورت آفلاین از تمامی آهنگ‌ها استفاده نمایید.

    لینک دانلود اپلیکیشن:     

اپلیکیشن های IOS
اپلیکیشن های android

 

سخن پایانی

اگر یکی از اهداف شما یادگیری زبان ترکی استانبولی است، یادگیری با استفاده از آهنگ و ترانه‌های ترکی را فراموش نکنید. چه به یک آهنگ یک بار گوش دهید و چه چندین بار یا فقط آن را پخش کنید و در حالی که کار دیگری انجام می‌دهید آن را بشنوید، تفاوتی ندارد. چون در واقع ذهن شما ریتم زبان ترکی را یاد می‌گیرد و با آن پیش می‌رود.

البته مطالعات نشان داده است که استفاده از ابزارهای مختلف به جای تکیه بر یک روش، رسیدن به موفقیت در یادگیری زبان ترکی استانبولی یا هر زبان جدید دیگری را تضمین می‌کند. اما استفاده از بهترین آهنگ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی برای شما امکان تقویت مهارت‌های شنیداری و گفت‌وگو کردن را فراهم می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که هیچکدام از این روش‌ها به تنهایی کافی نیست و بهتر است آن‌ها را در کنار یک کلاس مفید با اساتید حرفه‌ای به کار بگیرید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *